להצלחה אבות רבים אבל הכישלון הוא יתום, גורסת אמרה ידועה. ובכן, לא הכישלון הזה. "הרעיון נולד מ'הלב הרווקי' שלי בתאילנד", נזכרת יעלי אבנרי. היא הייתה אז מטאור בשמי הטלוויזיה הישראלית, כשמאחוריה עונות מצליחות של "הישרדות" ו"היפה והחנון", אותן הובילה כעורכת. ושם, בחופשה בין הפקות, על החופים האקזוטיים של דרום-מזרח אסיה, היא החליטה לקחת את החוויות מחיי הרווקות התל-אביביים שלה ("אני זוכרת שתמיד אמרנו שגברים בתל-אביב זה כמו אבוקדו - לא בשל, לא בשל, לא בשל, רקוב") ולהכניס אותן לפורמט משלה. תחשבו "האח הגדול" פוגש את "הרווק", בשידור חי. וכל הטוב הזה בימי השיא של תעשיית הריאליטי הישראלית. מה כבר יכול להשתבש?
עוד תוכניות שחזרנו אליהן:
כך זה נראה לה לפחות בזמן אמת. היום, ממרחק של עשור וקצת, אבנרי יודעת לנתח היטב איך ולמה השתבשה "הדור הבא 24/7". "היו בפורמט באגים", היא אומרת, וגם אם בתיאוריה "את חלקם אפשר היה לפתור תוך כדי תנועה" - הייתה בעיה מרכזית אחת שניצחה מעל כולן: "אני אומרת בצורה נחרצת – אי אפשר לצלם תוכנית שמתעסקת באהבה בלייב".
סצנות מ"הדור הבא 24/7"
המסקנה הזו, במידה רבה, קשורה גם לגיבור התוכנית, או לפחות הגיבור המיועד שלה: השחיין האולימפי איתן אורבך - אז אחד הרווקים הנחשקים של ישראל - שנכנס עם שלושה מחבריו למתחם מגורים מיוחד שהוקם בבת ים. מולם - 15 נשים שאמורות להתחרות על ליבו. או ליבם. לא בטוח שכל הצופים מיד הבינו מה אמור לקרות שם. למעשה, לא ברור אפילו אם המשתתפים הבינו. "זה היה קצת מוזר, הם גם רווקים? הם לא במשחק? מה קורה פה?", נזכרת קרן שחם, אז נערת ישראל בדימוס, שנכנסה למתחם כאחת המשתתפות ובסופו של דבר יצאה משם כזוכה. "בהתחלה הייתי מאוד סגורה כי מאוד ניסיתי להבין איפה אני נמצאת. הייתי מאוד בדיסטנס", היא נזכרת.
אז אפשר לומר שבזמן שהיית בתוכנית, לא באמת הבנת את הפורמט? "כן. אני חושבת שיש משהו בזה שאתה מערבב אהבה וכסף - אתה אומר אוקיי, רגע, אם הייתי מתאהבת ברווקים האחרים, מה היה קורה? אני מוותרת על הכסף? לא הבנתי. אני יוצאת מהתחרות כרגע?".
יוצרת הפורמט, יעלי אבנרי: "בחודש הראשון איתן באמת התלבט. אבל ברגע שהוא נסגר על דניאל - הלך הפורמט. פשוט ככה. מי חשב על זה? אני קוראת מכאן לכל אנשי הטלוויזיה - אל תעשו יותר סיפורי אהבה בשידור חי"
יעלי, מילא זה שהקהל לא כל כך הבין, אבל שגם משתתפת לא תבין? "אני לא חושבת שהקהל לא הבין. מצאתי לא מזמן את הפרזנטציה שהכנו כדי למכור את התוכנית לערוץ 10. כתבנו שיהיו מערכות יחסים נוספות שייווצרו בין החברים של איתן לבין הבנות. אם אני מסתכלת על האלמנטים שהצליחו – זה היה החלום, שיהיו עוד מערכות יחסים, והחלום הזה התגשם. היו שם סיפורי אהבה. מי דמיין איך כולם יתערבבו עם כולם".
אז מה השתבש שם? "מאיפה להתחיל? היום בדיעבד אני מסתכלת על זה כעוד תוכנית שנכשלה. הרבה תוכניות נכשלות. אבל בזמן אמת זו הייתה דרמה מבחינתי. שאלתי את עצמי איך אתאושש ממנה רגשית. אנשים יגידו שהבעיה הייתה הכוכב - איתן אורבך. אבל אני לא חושבת שזאת הייתה הבעיה המרכזית. אני כן חושבת שהבעיה הייתה ללכת לפורמט חדש שצריך לסחוב שלושה חודשים באוויר ומתועדים בו סיפורי אהבה".
מה הבעיה בזה? גם "האח הגדול" מתועד במשך שלושה חודשים בלייב, וגם שם יש סיפורי אהבה. "כי תוכנית כזו אי אפשר לצלם בלייב. בטח לא תוכנית שבה רווק אחד צריך לבחור מבין 15 בחורות ולעשות את זה לאורך שלושה חודשים. הוא למעשה צריך לשחק אותה מתלבט, כשאני יודעת שאחרי חודש הוא נסגר כבר".
5 צפייה בגלריה
יעלי אבנרי
יעלי אבנרי
יעלי אבנרי. ''היום אני מסתכלת על זה כעוד תוכנית שנכשלה. בזמן אמת זו הייתה דרמה''
(צילום: גילי ומירית)
אחרי חודש הוא כבר החליט? "בחודש הראשון הוא באמת התלבט. אבל ברגע שהוא נסגר על דניאל טרקאי - הלך הפורמט. פשוט ככה. מי חשב על זה? אני קוראת מכאן לכל אנשי הטלוויזיה - אל תעשו יותר סיפורי אהבה בשידור חי".
מבחינתך, מה ההבדל התהומי אם זה בשידור חי או מוקלט? "כשיש לך את היכולת לערוך את התוכנית, אתה יכול לשחק איתה. אצלי הם נמצאים סגורים ואין לך תקשורת איתם, קשה מאוד לעשות מניפולציות שאפשר לעשות ועושים בתוכניות ערוכות. קשה מאוד לקחת את המתמודדת לשיחה. זה חסר אונים. תחשוב: הלב שלו נסגר אחרי חודש. מה אנחנו אמורים לעשות עכשיו במשך חודשיים?!".
ואין מה לעשות, אבנרי הייתה חייבת לשרוד עוד חודשיים - כדי להצדיק את המחיר. "הדור הבא 24/7" הייתה אחת ההפקות היקרות ביותר באותה תקופה. הושקע בה סכום כמעט דמיוני של 800 אלף שקל לפרק. ערוץ 10 הצנוע יחסית, שעד אז לא ערך שידורים חיים של הפקות ריאליטי, רתם למבצע את אתר "וואלה", שקברניטיו השקיעו גם הם בהפקה. מגישי הרדיו המצליחים אביעד קיסוס וטל ברמן נבחרו להוביל את התוכנית וגם להעניק לה ניחוח רענן.
5 צפייה בגלריה
אביעד קיסוס וטל ברמן, המגישים של "24/7 הדור הבא"
אביעד קיסוס וטל ברמן, המגישים של "24/7 הדור הבא"
קיסוס וברמן היו אמורים להעניק לתוכנית ניחוח רענן
(צילום מתוך ערוץ 10)
היו שם גם רעיונות חדשניים – לדיירי הווילה חולקו טלפונים ניידים, כך שיוכלו להסתמס ביניהם, והצופים זכו לראות את ההודעות שהועברו בין המתמודדים. אבל שם לא נגמרה המציצנות שאפיינה את הפורמט: התוכנית הסכימה ללכת הרבה יותר רחוק ממה שהיה מקובל עד אז. "היה שם הכול - סקס ומה שאתה רוצה", מודה אבנרי, "לא הראינו את זה, אבל כן רמזנו לזה".
כל המרכיבים האלה התמזגו יחדיו להשקה מבטיחה מאוד מבחינת ערוץ 10: הם רשמו לא פחות מ-19 אחוזי צפייה - הישג כמעט חסר תקדים מול המתחרים בערוץ השני. אחרי כזו יריית פתיחה, ועם עונה נוספת של "הישרדות" בקנה, היו כבר מי שפנטזו על גדיעת השלטון הבלתי מעורער של אפיק 22 בסלון של אזרחי ישראל. אבל לא ב"קשת": שם לא תכננו לעשות לאבנרי חיים קלים. מול הפרק השני, הם ביטלו את תחזית מזג האוויר ושידרו פרק שלם של "מאסטר שף", בלי הפסקת פרסומות אחת. הפרק השני של הפקת הריאליטי השאפתנית של 10 התרסק ל-7 אחוזי צפייה.
"אחרי הפרק הראשון שמחנו מאוד, אחרי הפרק שני התעוררנו באבל", נזכרת אבנרי. "עשינו ישיבת חירום בבת ים כדי להבין מה לא היה בסדר". אבל כבר אז אבנרי הבינה שלא צריך לפצח את סודות האטום כדי להבין מה לא עבד באותו פרק. בזמן השידור החי של הפרק השני, אבנרי הבינה שהסאונד לא נבדק, ולא היו כתוביות. "טל ואביעד הובילו לקטעים הערוכים, ואני קולטת שכל הפרק לא עבר סאונד ואין תרגום. לא שומעים כלום ולא מבינים".
ברגע אחד, החלום שנולד בתאילנד הפך לסיוט בלב בת ים. "אני זוכרת את עצמי יושבת ובוכה, ואת זיוית המפיקה הראשית של ערוץ 10 מלטפת אותי", היא משחזרת. "ישבתי בקונטרול ובכיתי. 'הם לא יבינו שום דבר', אמרתי לה. למעשה, אני בהלם ש-7 אחוז כן צפו בדבר הזה. אי אפשר היה לראות את זה בלי תרגום".
הבעיות הטכניות, המלחמה הקשה מול זכייניות הערוץ השני, הלב של איתן אורבך שנסגר - כל המרכיבים האלה, התמזגו למוצר פגום ולדשדוש בטבלאות הרייטינג, מה שגרם להפקת התוכנית לחשב מסלול מחדש ולנסות להפיח חיים בתוכנית הגוססת. חברת ההפקות אבוט המאירי, שאמונה הייתה על "הדור הבא 24/7" וגם על "הישרדות", רצתה ללכת על בטוח והכניסה לווילה את מי שנחשב אז לאחד מהכוכבים הגדולים של "הישרדות" - גב פשטי. בזמן שאורבך כבר נכנס לזוגיות, פשטי אמור היה להיות הרווק הנחשק של הבית. וגם הוא אגב, בדיוק כמו קרן שחם, לא בדיוק הבין לאן נכנס. כלומר הוא הבין שמדובר בבית בבת ים, אבל לא הרבה מעבר לזה.
5 צפייה בגלריה
איתן אורבך ודניאל טרקאי
איתן אורבך ודניאל טרקאי
איתן אורבך ודניאל טרקאי. ''הוא נסגר אחרי חודש''
(צילום: ברק פכטר)
"זה אפילו לא בא ממני", אומרת אבנרי על הרעיון להכניס את פשטי. "אני חושבת שגיא המאירי (המפיק - ר"ב) הציע לשנות את הפורמט ולהביא עוד רווק. באותו רגע אמרתי לעצמי 'זהו, הפורמט הלך פייפן. כל המשימות הלכו לפח'. הבאתי את התסריטאי אורי גרוס במיוחד ביום שישי, זה היה בית משוגעים".
"כשהציעו לי להיכנס לבית ידעתי שזה פורמט כושל", מעיד פשטי בשיחה עם ynet, "עשיתי את זה רק כי ראיתי בזה הזדמנות כלכלית בעקבות הסכום שהוצע לי על עצם ההשתתפות, וזה עוד לפני שבכלל חשבתי על הפרס שבסוף התוכנית".
קרן שחם, המנצחת בתוכנית: "חוויתי השפלה, זה היה מאוד קשה. בחוויה האישית שלי תמיד פחדתי מגברים שיאכזבו אותי, אין בחורה שלא חוותה את השחקן התל אביבי ששובר לה את הלב. אבל פה זה היה מול כל המדינה"
למה הבנת שזה כושל? "היה ברור שלא מדובר בפורמט שאפשר למצוא בו אהבה. תבין, כשהציעו לי להיכנס, ישבתי עם המפיקים במשך שעה רק כדי להבין את הפורמט, וגם אז לא באמת הבנתי".
אז פשטי נכנס לבית כדי לנסות ולהשאיר את התוכנית בחיים, אחרי שאיתן אורבך כבר מצא את הזוגיות שלו - והוא מצידו מצא את החיבור שלו עם קרן שחם. "עם קרן היה לי החיבור הטוב ביותר באותו זמן, והיא הייתה אחלה שותפה למסע הזה", הוא מעיד.
ואכן, בין פשטי ושחם באמת נוצר חיבור מוצלח. מהצד שלה לפחות, זו הייתה אהבה של ממש. "אני הייתי מושקעת רגשית", נזכרת אבנרי, "קרן וגב הפכו לזוג, ואני קולטת בבטן שלי שהוא הלך על מהלך אסטרטגי איתה. הוא הבין שאיתה הוא יכול לנצח. ואני גם קולטת שהיא מאוהבת בגב, ושזה לא יחזיק".
את כל זה את רואה מהקונטרול? כאישה שהגתה את התוכנית על בסיס חיי הרווקות שלה, לא חשבת להתערב? "באותם רגעים אני הייתי בכלל במוד של אהבה ולא של עשיית טלוויזיה. אני רואה במסכים שקרן מאוהבת, וליבי יוצא אליה. נשבעת שחשבתי להכניס לה פתק ולהגיד לה את זה".
אבל אבנרי לא הכניסה פתק, לא עדכנה את שחם, כי ביזנס זה ביזנס, והזוגיות הטלוויזיונית הניבה לשניים את הפרס הגדול - מיליון השקלים. מהכסף הזה, כצפוי, לא יצאה אהבה גדולה. לדבריה של שחם, יומיים אחרי שיצאו מהבית – פשטי נעלם לה, ולא ענה לשיחות. הצלקת הזאת מלווה אותה עד היום. "חוויתי השפלה, זה היה מאוד קשה", היא אומרת. "בחוויה האישית שלי תמיד פחדתי מגברים שיאכזבו אותי, אין בחורה שלא חוותה את השחקן התל אביבי ששובר לה את הלב. אבל פה זה היה מול כל המדינה. היה כל כך הרבה עניין סביבנו - אם נחזיק או לא, כמה זמן, איזה זוג יחזיק הכי הרבה. גם מבחינת הצופים היו כאלה שלא האמינו לסיפור האהבה, והם ישר אמרו 'הנה, זה פייק'. אבל אני הייתי בת 25 ובאמת התאהבתי. והעיתונאים שאלו מה איתנו - ואני לא יודעת מה לענות, כי הוא לא עונה לי".
זה יצר אצלך משבר? "ברור. ההשפלה הזאת גרמה לי להתרחק מהתחום. אמרתי 'אוקיי, אני לא רוצה שיכירו אותי. אני רוצה ללמוד איפור. לברוח אל מאחורי הקלעים'. זה פשוט הוציא לי את החשק מהכול. שברון לב".
יעלי, יש לך אחריות לזה? "ליבי היה איתה תוך כדי. למעשה עד היום. זה המחיר שהיא שילמה".
משימת הגמר של "הדור הבא - 24/7"
בעקבות שברון הלב הזה שחם נכנסה לטיפול פסיכולוגי ושם קיבלה משימה – לצפות בתוכנית ולהסיק מסקנות. אבל הצפייה חשפה בפניה לא רק את הצדדים הנסתרים של הזוגיות הזמנית שצמחה בווילה - אלא גם את המניפולציות ההפקתיות. "כשראיתי את זה שאלתי למה לא הראו חלק מהדברים", היא מספרת. "הוא שיחק טוב בזמן שהיה לידי, ואת הדברים שהם ראו ושמעו בקונטרול - אני לא ראיתי. ממני הוא ידע להסתיר את זה טוב מאוד".
במרחק הזמן זיהית מניפולציה? "ברור. ראיתי מגמות בעריכה ששירתו את הסיפור. היה איזה פרק של סיפור האהבה שלנו וצפיתי בו, ולמרות שהיו שם רגעים כיפיים, היו קטעים שבהם אמרתי שזה לא הסיפור. אני לא רצתי אחריו עד שהוא יתאהב בי. זה הוא שבא לסוס המנצח". אבנרי מאששת את הטענה: "לגמרי! אני ראיתי את זה בלייב".
קרן, זאת צלקת? "כן, דברים כאלה תמיד משאירים סימן. בסוף, עניין כזה של אי-אמון - זה דבר שאצל כל אחד מאיתנו נבנה מתישהו בחיים, ואצלי זה תמיד היה אישיו. עד היום אני מטופלת אצל פסיכולוגית, ואנחנו עובדות על זה. יש רגעים שבהם אני מסתכלת על המסך ואומרת לעצמי - סביר להניח שעל קרן של היום הוא לא היה מצליח להשפיע ככה".
5 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
קרן שחם. ''דברים כאלה תמיד משאירים סימן''
(צילום: ערן לוי)
על אף ששחם ואבנרי משוכנעות שפשטי אכן הגיע לשחק משחק ולרכוב על הסוס המנצח – הוא עצמו טוען שההשתתפות בתוכנית צילקה אותו קשות, וגרמה לו להסתגר בביתו חודשים ארוכים אחרי סיומה. "אני עברתי חוויה מטלטלת מאוד", הוא מסביר, "ולא בגלל קרן חלילה, אלא מהשוק שחטפתי מכל הדבר הזה. אף אחד לא באמת חושב שבפורמט כזה אפשר למצוא אהבה, לדעתי גם המפיקים ידעו את זה. אבל היו צריכים להמשיך את התוכנית. איך אפשר בכלל למצוא אהבה כשאתה בבית עם מלא נשים? זה ניסוי לא כל כך מוצלח".
יכול להיות שההפקה כיוונה אותך להתעניין בקרן? "לא חושב, אבל אני גם לא ממש זוכר. זה משהו שמודחק אצלי, כל ההפקה הזאת".
למה היית מסוגר אחרי התוכנית? "כל החשיפה הזאת. זה היה יותר מדי בשבילי. אני עם העולם הזה גמרתי. בניגוד ל'הישרדות' - 'הדור הבא 24/7' הייתה טראומה בשבילי".
אז פשטי הסתגר בבית, שחם מצאה עצמה מצולקת ונכנסה לטיפול פסיכולוגי - ומן העבר השני, גם העורכת והוגת הפורמט התקשתה להתגבר על הטראומה במשך שנים. "באופן אישי זאת הייתה הפעם הראשונה שנכשלתי בחיי, בגיל 36. לקחתי את זה מאוד קשה. ואז החברה הכי טובה שלי נועה תשבי לקחה אותי לשיחה. ואמרה לי, 'מאמי, כולה נכשלת בעבודה. אני עושה אודישנים שנים ומקבלת לא, ואנשים מפוטרים מהעבודה. אז היית מטאור ותלמידה מצטיינת, ונכשלת. אז מה? תירגעי'. זה עזר לי מאוד, אבל מאז קיבלתי החלטה – אני לא עושה יותר ריאליטי ענקיים. מספיק. זה לחיות בבית משוגעים. נכון שעושים הרבה כסף, ועשיתי הרבה כסף, אבל די. אני עם הריאליטי הענקיים גמרתי".
5 צפייה בגלריה
''זה משהו שמודחק אצלי, כל ההפקה הזאת''. גב פשטי
''זה משהו שמודחק אצלי, כל ההפקה הזאת''. גב פשטי
''זה משהו שמודחק אצלי, כל ההפקה הזאת''. גב פשטי
(צילום: ענת מוסברג)
אז זו הזדמנות מצוינת לדבר על הסוד השמור של הריאליטי: יש התערבות הפקתית או לא? "בוודאי שיש, בכל תוכנית ריאליטי שאתה רואה. זו לא התערבות הפקתית ברמה שנוגדת את התקנון. זו התערבות באיך לספר סיפור. תוכנית מציאות היא לא להראות את המציאות שקרתה מול המצלמות. תוכנית מציאות היא להכניס אנשים לתוך מציאות שאתה יצרת. אין דבר כזה בן אדם חי באותו בית עם 14 נשים. זו המציאות שלתוכה הכנסנו אותם. ועדיין, אתה יודע איזה שעמום זה לתעד את הדבר הזה? שעות על גבי שעות לא קורה כלום".
איך את מתערבת בהפקה כזאת? "אני מספרת את הסיפור שבעיניי יהיה זה שיעניין. מה זה משנה מה האמת? אני לא משקרת. אני רק בוחרת מה לא להראות. אני מראה רק את מה שמשרת את הסיפור. קח את אותו חומר גלם וקח עשרה עורכי ריאליטי שונים - ותקבל עשר תוכניות שונות. ב'אח הגדול' למשל, בערוץ שמשדר לייב 24 שעות ביממה - למה כשיש אקשן מעבירים ורואים בריכה? כי ההפקה רוצה לשלוט בסיפור. אני לא אומרת שמשקרים לך. אני אומרת שלא מספרים לך את כל האמת. הרי כל האמת לא מעניינת, וגם אי אפשר לספר את כל האמת. ב'הישרדות' או 'היפה והחנון', אתה יודע כמה חומר גלם יש לפרק? 130 שעות, ואתה צריך להפוך את כל זה לשעה קצבית. איך אתה עושה את זה? מדפדף". שחם, שנותרה מצולקת מהצד השני של המשוואה הזו, מעדיפה לסכם את ההסבר בצורה יותר נחרצת: "בריאליטי - ההפקה היא אלוהים".