גם שבועות של הכנה אינטנסיבית לא מטשטשים 30 שנה בשידור הציבורי, וגאולה אבן־סער שכחה להעביר לפרסומות כבר על הפעם הראשונה בתוכנית הבוקר החדשה שלה ברשת, "העולם הבוקר". "שמע, בכל זאת זה לא משהו שעשיתי אי פעם מול הצופים", היא מסבירה. "מזל שהעורך אמר לי באוזניות, 'עכשיו אל תשכחי להעביר', כי באמת זה מה שקרה לפני הפרסומות. לא מורגלת. אלמד".
טוב זה השלב הקל. אחר כך צריך להתמודד עם הרייטינג, והוא צפוי להיות נמוך בהתחלה. "אני עוד לא שם. אני ממוקדת בתוכן ובשאלות שלי ועדיין בלימוד ובתפעול העניין של תוכנית הבוקר. אבל ברור לי לחלוטין שהפעם המשחק הוא אחר. זה ערוץ מסחרי, הכללים ידועים לי. אבל גם בתאגיד שאפתי שיראו כמה שיותר, כי זה הרעיון. להגיע ליותר אנשים עם התוכן שאתה מייצר".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
עד כמה זה מלחיץ או מפחיד? אני מכיר כמה אנשים טובים שמתקשים לישון לפני קבלת נתוני הרייטינג. "עדיין לא, אולי כי אני לא מורגלת בזה. אולי אם ידברו איתי על זה הרבה, כמוך, גם אלחץ מזה. ברשת לא נותנים לי להרגיש שזה מלחיץ, אלא להפך. ההנהלה אומרת שיש להם סבלנות ושיודעים שזה לוקח זמן".
אני משוכנע שבדקת, אבל הרייטינג בבוקר של רשת ירד למחוזות מאוד לא טובים, כאלה שאת תצטרכי להרים. גם בשביל זה הביאו אותך. "בסדר, אני לא לבד ויש צוות מיומן בבוקר, וגוף שתומך ושרוצה אותי שם, נותן יד ומשקיע וקשוב, ונעשה מאמץ".
7 צפייה בגלריה
גאולה אבן-סער
גאולה אבן-סער
''אתעניין ברייטינג, כנראה בחשש''. גאולה אבן-סער
(צילום: שי פרנקו)
העניין הוא שרשת ידועה כגוף חסר סבלנות. מנכ"ל קשת אבי ניר נתן לניב רסקין גיבוי לכל אורך הדרך, גם ברייטינג נמוך, עד שעקף את רשת. זה לא קורה בדרך כלל בבית החדש שלך. "שמע, לא הכרתי הנהלות קודמות של רשת ולא הכרתי את ההתנהלות לגבי הדברים האלה. אני יודעת שיש הנהלה חדשה שרצתה בי ונותנת לי להרגיש לא רק רצויה, אלא גם מחובקת. נותנים לי להבין שיש את הסבלנות ומבינים שרייטינג לא נבנה ביום אחד, גם לא הרגלי צפייה, וגם לא בחודש. הם לגמרי שם איתי במחשבה הזאת".
תרוצי על הבוקר לנתוני הרייטינג? "מתי מקבלים? אזור תשע כזה? אני אתעניין ברייטינג, כנראה בחשש. אין לי רף מתוכנן של מספר כלשהו. אני לא יודעת אם לאחרים יש, ואני לא מספיק מבינה בזה כדי להגיד מה המספר שאני רוצה. ברשת גם לא הציבו לי שום מספר".
דעתך על התוכנית של רסקין? "מתחרה מצוין, עם מוצר נהדר, ואת ניב אני גם מאוד אוהבת וגם מאוד מעריכה. אין לי ספק שתהיה תחרות קשה ואשתדל לתת פייט".
"הגורמים הפוליטיים שרצו בעזיבתי הכניעו את אנשי התאגיד. ברור שיש גורמים אינטרסנטיים, הם ידועים. הפעילו לחץ בלתי פוסק נגדי, עם ציוצים וטורים בעיתונות וברדיו ובטלוויזיה. בחוויה שלי אנשי התאגיד כרעו תחת הלחץ הזה, לא עמדו בו"
עשית סקאוטינג על קשת? "אני יודעת פחות או יותר איך התוכנית של רסקין עובדת למרות שבבוקר לא היה לי אף פעם זמן לראות תוכניות בשלמותן. יש לו מוצר טוב וגם לנו עכשיו יש מוצר טוב, שאני מאמינה בו מאוד. הבאנו פאנליסטים נהדרים, גם מתחומי האקטואליה וגם מתחומי הבידור".
המשתתפים בפאנל שאליו היא מתייחסת כוללים את אנשי הרדיו דידי הררי וניסים משעל, הפרשן הצבאי של 'ידיעות אחרונות' יוסי יהושוע, וחברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר, למשל. "הקריטריונים שלנו היו אנשים שיש להם מה לומר, בעלי ניסיון חיים ותחומי התמחות. אני חושבת שנבחרו אנשים מאוד שווים. בחרנו את הכי תותחים בתחומים שבהם נרצה לעסוק. משש עד שמונה בבוקר יהיו פאנליסטים שתחום העיסוק שלהם הוא אקטואליה, עיתונאים, פרשנים, כאלה שיש להם מה לומר מימין ומשמאל, שיהיה גיוון. בשמונה הפאנל משתנה, עוסק בלייף סטייל, בבידור ובחיים עצמם".
בחרת בציפי רפאלי שתביע דעתה על ענייני היום. היא הורשעה בהעלמת מסים. לא בעייתי? "וישבה בכלא וריצתה את העונש שלה וחזרה. היא אישה חכמה שידעתי שיש לה מה לומר, ועכשיו הכרתי אותה וגם מקרוב למדתי שיש לה מה לומר, כמעט בכל דבר ועניין. אני חושבת שציפי מעניינת וטובה על המסך".
7 צפייה בגלריה
ציפי רפאלי
ציפי רפאלי
''יש לה מה לתרום''. ציפי רפאלי
(צילום: דנה קופל)
מסכים שטובה, אבל עדיין מרחפת שאלת הבעייתיות בליהוק הזה. "אבל היא ישבה בכלא וריצתה את עונשה. אז מה, שמנו עליה איקס כאילו? לטעמי זה לא עובד ככה. יש לה מה לתרום, והתוכנית יכולה ליהנות מהכישורים שלה ומהרהיטות, ומניסיון החיים שלה, והיא מדברת בצורה חופשית על הכול, כולל על החוויות שלה בכלא. למה לא?"
כמעט 30 שנה רצופות הישגים ומחמאות עברו על אבן־סער בשידור הציבורי במדינת ישראל. מתפקידיה הראשונים בניינטיז ועד להחלטה אמיצה של רשות השידור להפוך אותה לאישה הראשונה שמגישה מהדורת חדשות מרכזית. גם בתקשורת אהבו לעטוף אותה באהבה, ובצדק. היא הפכה גם לאחת המראיינות החדות והטובות בתקשורת הישראלית. כל זה התנקז לפתע לטלפון אחד מהתאגיד כאן, לפני הבחירות האחרונות, שהשאיר את גאולה אבן־סער פגועה עד עמקי נשמתה. אין לנו אפשרות להעסיק אותך במהלך הבחירות, נמסר לה. בגלל בעלך. אבן־סער לא רק הייתה פגועה מאוד, אלא גם מבולבלת. אותו תאגיד ביקש ממנה להגיש את מהדורת יום שישי באקלים פוליטי די דומה, והפעם החליט שלא. "הפעם הגורמים הפוליטיים שרצו בעזיבתי הכניעו את אנשי התאגיד", היא אומרת. "זה פשוט מה שקרה".
איך זה התחיל? "לפני הבחירות האחרונות קיבלתי טלפון מאחד המנהלים. הוא אמר לי שאני לא יכולה להגיש יותר את 'יומן שישי' כי תכף בחירות. עכשיו, מה זה תכף? הרי הרגע הכריזו על בחירות, אני לא זוכרת אפילו אם ידעו אז על תאריך מדויק. אני חשבתי שזה מוקדם מדי, חשבתי שתאגיד שידור ציבורי יכול לשדר דברים שהם לא רק פוליטיקה בנפח עצום, ואנחנו הרי חודשים לפני הבחירות".
מה השיבו? "אמרו לי שלא, שכל היומנים יגדילו את הנפח הפוליטי, וגם אנחנו, 'אז את לא יכולה להגיש יותר שישי'. אמרתי אוקיי, אז מה במקום? אמרו שבטלוויזיה כלום. עניתי שהחוזה שלי הוא להגשת טלוויזיה. מה, אי־אפשר למצוא במקום שום דבר? אין כלכלה, אין חוץ, אין תרבות, אין ספורט, אין שום דבר שאני יכולה להגיש בתאגיד בתחום כלשהו, באקטואליה רכה? הצעתי את עצמי גם לחינוכית, הרי עשיתי פעם את התוכנית 'גלילאו', אמרו לי, לא, כלום, שום דבר באולפן בטלוויזיה".
אבל בחינוכית למשל אין נגיעה בתוכן פוליטי. איך הסבירו את ההתנגדות? "אמרו לי שאין שום דבר רלוונטי שאני יכולה להגיש כרגע בחינוכית".
נראה כמו החלטה די סגורה שאי־אפשר להתווכח איתה. "חשבתי לעצמי, גם אמרו שמורידים אותך בשישי, גם לא מציעים שום אלטרנטיבה, בסופו של דבר משנמכים אותך, בכלל לא מציעים קיום מקצועי או אפילו קיום מקצועי שולי. אז שאלתי לכמה זמן בעצם איעדר, והסבירו שעד שתוקם ממשלה. כלומר, אנחנו כבר מדברים על דצמבר, זה לא רק תאריך הבחירות. ומה אם לא הייתה קמה ממשלה בתוך חודשיים נגיד? לא לעבוד, לשבת בבית? אז בחרתי לקום וללכת. ככה אני לא אשאר, בטח לא בלי קיום מקצועי שולי".
7 צפייה בגלריה
גאולה אבן-סער
גאולה אבן-סער
''הפעילו לחץ בלתי פוסק נגדי''. גאולה אבן-סער
(צילום: שי פרנקו)
הודעת על עזיבתך או שבתאגיד למדו מהטוויטר? "בוודאי. התקשרתי, אמרתי שאני עוזבת, קמתי והלכתי".
מי את חושבת אחראי להחלטה לא להמשיך להעסיק אותך בבחירות? "אני חושבת שבתאגיד כרעו תחת הלחץ הפוליטי שהופעל עליהם. עכשיו, מה זה לחץ? ברור שיש גורמים אינטרסנטיים, הם ידועים, הפעילו לחץ בלתי פוסק נגדי, עם ציוצים וטורים בעיתונות וברדיו ובטלוויזיה. בחוויה שלי, אנשי התאגיד כרעו תחת הלחץ הזה, לא עמדו בו. עכשיו, אני הרי זו שבסיבובי בחירות קודמים, מבלי שביקשו ממני בכלל, החלתי על עצמי את הכללים המחמירים. אמרתי לעצמי אז מיד שאעזוב, כי גדעון מתמודד לראשות ממשלה, רץ בראש רשימה עצמאית".
אז מה השתנה? הוא עדיין פוליטיקאי משמעותי במדינת ישראל. "אבל עכשיו, חודשים לפני בחירות, כשהוא לא מתמודד על ראשות הממשלה ולא עומד בראש רשימה, למה? הרי שידרתי אקטואליה מאות פעמים כשגדעון היה שר וח"כ, אז למה זה לא יכול לעבוד הפעם?"
ענו משהו? "כלום בעצם. המילה שחזרה לאורך השיחות הייתה 'הנראות'. אבל מה בנראות? אני שקופה. שוב, האם יש מישהו שלא יודע שאני נשואה לגדעון? ולכן החלטתי שמקום שלא נותן לי ביטוי מקצועי ויכולת לעבוד, הוא מקום שבו אני לא יכולה להישאר".
בראיון ב־1 באפריל 2022, אמר אלדד קובלנץ, מנכ"ל התאגיד המודח, שלא הייתה לו שום בעיה עם המינוי של אבן־סער כמגישת החדשות, גם לא עם המשך עבודתה בתאגיד, וסיפר שיו"ר התאגיד גיל עומר חשב אחרת. "היו"ר ניסה למנוע ממני להודיע על מינויה של גאולה כמגישת המהדורה המרכזית עוד לפני הקמת התאגיד, בהתחלה", חשף קובלנץ. "הנימוק שלו היה: 'לא כדאי להרגיז את הפוליטיקאים'. עניתי לו שגאולה היא המועמדת הטובה ביותר בנקודת הזמן הנוכחית ולפוליטיקאים אין שום זכות לקבוע מי יגיש מה ומי יהיה כתב. הסברתי לגיל שאם ניכנע עכשיו, האתוס של חטיבת חדשות עצמאית ייעלם לעולם. הוא לא הסכים ומיניתי את גאולה למגישת המהדורה המרכזית בניגוד לדעתו".
מה דעתך על הדברים האלה? "צריך לשאול את גיל".
שאלתי כמובן. הוא לא הגיב בזמנו. "אבל אני לא יכולה להגיב במקומו".
אז מי כרע תחת הלחץ הפוליטי? "מבחינתי זה התאגיד, זו הייתה החלטת הארגון, ועלוב לדבר על שמות כי זה נראה לי קטן. אהבתי את התאגיד והייתי נאמנה לו, גם כמובן ברשות השידור. מה שנעשה פה איתי לא היה צריך להיעשות ככה. נפגעתי, הפנו לי עורף. הייתי נאמנה לשידור הציבורי מגיל 21, ואני בת 50. אני באמת האמנתי שהלוויה שלי תצא מרוממה. ויתרתי על הרבה הצעות במהלך השנים שהיו יותר שוות, אבל בתפיסת העולם שלי הייתי צריכה להיות בשידור הציבורי".
ב־2017 קובלנץ היה זה שתמך בהצבתך כמגישת המהדורה המרכזית, למרות שזה נחשב כאצבע בעין אז לרה"מ בנימין נתניהו. אחרי הדחתו אולי לא נשאר מי שיגן עלייך בתאגיד. "אבל זה לא עניין של להגן עליי אלא על שידור מקצועי או לא. זה לא הסיפור שלי כגאולה, אלא מה הסטנדרטים המקצועיים שאתה מעמיד בשידור מקצועי. ובהנחה שזה דבר קדוש ונקי, לא היו צריכים לצמצם את היכולת שלי לעבוד - ובפועל זה מה שקרה. יכול להיות שזה מה שגורמים פוליטיים רצו להשיג, את העזיבה שלי. אבל זה לא אומר שאני אשאר במקום שבו אני לא יכולה לבוא לידי ביטוי מקצועי רק כדי שלא יצליחו במשימתם להעזיב אותי. אני רוצה לעבוד ולשדר, לא רק סתם בשביל להישאר".
7 צפייה בגלריה
אלדד קובלנץ
אלדד קובלנץ
'מוכשר ויצירתי. אלדד קובלנץ
(צילום: דנה קופל)
גיל עומר התקשר? "סימס לי. זהו".
וקובלנץ דיבר איתך אחרי? "בטח, הוא איש נהדר. איחל לי בהצלחה".
מה דעתך על ההדחה שלו? "אני חושבת שהתאגיד הפסיד אדם מוכשר, יצירתי, חכם, שהפך את התאגיד למה שהוא".
חייב להקשות שוב. מי הם הגורמים הפוליטיים שלחצו לדעתך להפסיק את שידורייך בבחירות? ראש הממשלה ולשכתו? "לא חושבת שזה סוד. לך תראה מי צייץ ומה, מי נאם, מי מגיב, מי משדר ברדיו, תבין לבד".
מה חשב גדעון על ההליך הזה מול התאגיד? "שמה שעשו לי נעשה בצורה מכוערת ולא הוגנת, וגיבה לחלוטין את ההחלטה שלי ללכת מהתאגיד. אבל הוא בכלל חשב שאני הייתי צריכה להיענות להצעות קוסמות הרבה לפני".
"נפגעתי, התאגיד הפנה לי עורף. הייתי נאמנה לשידור הציבורי מגיל 21, ואני בת 50. אני באמת האמנתי שהלוויה שלי תצא מרוממה. היה פער מדהים בין העובדה שכל הזמן הסבירו לי איזו עבודה טובה אני עושה לבין ההחלטה האחרונה"
אני עדיין לא מבין מדוע ציפית להמשיך להגיש כרגיל אחרי שבמערכות בחירות קודמות את עצמך בחרת לעזוב, למשל בדצמבר 2018. "כי אז גדעון התמודד על ראשות הממשלה והקים רשימה עצמאית ועזב את הליכוד והיה במוקד. ואז החלתי על עצמי כללים מחמירים ואמרתי שאצא לחל"ת למרות שלא ביקשו ולמרות שאמרו לי בתאגיד עצמו, 'אבל למה את עושה את זה? מה את צריכה את הצעד הזה? לא מפריע לנו שתמשיכי, אז למה לך מפריע?' כשהאיש שלך יוצא למשימת החיים שלו, אתה צריך להיות לידו. ורציתי להיות ליד גדעון. אבל עכשיו? חודשים לפני הבחירות?"
אולי אני אציע משהו שהשתנה. הצגת מאה אחוז הזדהות עם הריצה האחרונה של גדעון, וזה אולי קיבע אותך מאוד באזור הפוליטי הלא־אובייקטיבי, אם יש כזה בכלל. "אהה, אוקיי. אז למה החזרתם אותי לתאגיד? למה נתתם לי את הגשת שישי? הרי לא ביקשתי לעצמי את יום שישי, מישהו הציע לי להגיש. למה להפקיד בידיי מהדורה אם אחר כך אתם לוקחים אותה ממני? תקשיב, היה פער מדהים בין העובדה שכל הזמן הסבירו לי איזו עבודה טובה אני עושה וכמה הם מרוצים, לבין ההחלטה האחרונה".
אולי כי היית נוכחת בקמפיין ההוא של גדעון, כן הזדהית איתו בפומבי מאוד. אולי מבחינתם זה הפך אחרת? "תמיד אזדהה איתו ויש לי חדשות, אפילו הצבעתי לו. אולי זה יפיל מישהו מהרגליים, אבל אני מאמינה בו והוא מנהיג אדיר ופוליטיקאי מדהים, הכי מיומן. אצביע לו שוב ושוב ושוב ומהבחינה הזאת אני שקופה, אתם יודעים בדיוק את מי אתם מקבלים על המסך, אז איפה ההפתעה?"
7 צפייה בגלריה
גאולה אבן-סער וגדעון סער
גאולה אבן-סער וגדעון סער
''גדעון קר רוח, פוליטיקאי מיומן''. גאולה אבן-סער וגדעון סער
(צילום: דנה קופל)
ביולי 2022 פירסמו בערוץ 14 ידיעה שלפיה מבקרת הפנים של רשות השידור מתחה ביקורת על תנאי העסקתך בתאגיד. "אשת התקשורת גאולה אבן־סער השתכרה כ־200 אלף שקל מכספי משלם המסים, זאת בזמן שכלל לא הופיעה בטלוויזיה", נאמר. "קשקוש מוחלט ושקר מוחלט. הרי אז עזבתי את המהדורה המרכזית לפני בחירות 2019, אבל התאגיד אמרו אז, 'רוצים שתישארי'. ואז לקח זמן לבנות תוכניות. לא תוכנית - אני מדגישה - תוכניות. אין כמובן תוכנית שעולה לאוויר מהרגע להרגע. עבדתי על שלוש תוכניות במקביל: תוכניות רדיו שעלתה, תוכנית תרבות שעלתה עם ירון לונדון, 'גלילאו' שקיבלתי לידיי בחינוכית, וגם היה משדר עצמאות. אז כשאתה עובד על תוכנית טלוויזיה או רדיו היא מיד עולה? לא עובדים חודש, חודשיים, שלושה? זו לא עבודה לכל דבר? הייתה לי משכורת חודשית רגילה בתאגיד, לפי החוזה".
אז למה לא תבעת את הערוץ שטען שאת חיה על חשבון משלם המסים? את יודעת מה אומרים במקרים כאלה. אם פורסם והיא לא תבעה, זה כנראה נכון. "מה יש לי להתעסק עם הדבר הזה? עובדים בזה גורמים אינטרסנטיים, פוליטיים ואחרים - בעיקר פוליטיים. אני לא מתכוונת להתייחס לכל שטות או שקר שמתפרסמים עליי. ברור לי שימשיכו לומר דברים לא נכונים או מכוערים, אבל זה בסדר גמור, אני כבר די עמידה, ואעמוד בזה".
"לא הקרבתי את הקריירה בשביל גדעון. אני לא קורבן. אני משלמת מחיר גבוה, אבל שלמה עם כל מה שעשיתי והייתי עושה את זה שוב. ספגתי קללות, גידופים, טינופים ברשתות. ברור שהמטרה היא חיסול פוליטי של גדעון ולא שלי. רוצים לתקוף אותו באמצעותי"
ספגת איומים? "ספגתי קללות, גידופים, טינופים ברשתות. לפעמים הגיעו הודעות אישיות לווטסאפ, אז אתה חוסם. לא זוכרת איומים. הסיפור הוא שאני לא הסיפור ואני לא מעניינת, וברור שהמטרה היא חיסול פוליטי של גדעון ולא שלי. רוצים לתקוף אותו באמצעותי".
ויחסו של גדעון לזה? "גדעון קר רוח. הוא אדם מנוסה וחכם, פוליטיקאי מיומן, הכי שווה שיש לטעמי בכל מובן".
הוא גם חושב שנכנסים בך כדי להזיק לו? "בוודאי, וגם אני מבינה את זה, אז מה, ניפרד כדי לרצות מישהו? גדעון הוא אהבת חיי. נראה לך?"
ייתכן שהקרבת את הקריירה שלך בשבילו? "לא הקרבתי את הקריירה בשביל גדעון. אני לא קורבן. אני משלמת מחיר גבוה, אבל שלמה עם כל מה שעשיתי והייתי עושה את זה שוב ושוב ושוב".
נזכיר שהוא עצמו פרש מהפוליטיקה לפנייך. "גדעון פרש בעצמו מהפוליטיקה מיד אחרי שנולד דוד, כי הוא הבין שבשביל לייצר משפחה חדשה ולתת לה סיכוי, צריך לחיות טיפה מחוץ לאור הזרקורים, הוא עשה את זה בשבילנו, ואחר כך היו תקופות שאני עשיתי את זה בשבילו".
יש לו עדיין סיכוי להיות ראש ממשלה? "אם הוא יחליט שהוא רוצה להיות ראש ממשלה, עם ישראל רק ייהנה מזה, ומדינת ישראל גם. אבל אני לא יודעת לומר לגבי ההחלטות שלו בעתיד. מבחינה אישית ומשפחתית, זה תופת. אני מעדיפה שלא".
מתאגיד 'כאן 11' נמסר בתגובה: "סוגיית המשך ההגשה של גאולה אבן־סער נבחנה כל העת על ידי הנהלת התאגיד ועל ידי חברי ועדת האתיקה של התאגיד, וההחלטות התקבלו בהתאם לנסיבות בזמן אמת. גאולה היא מגישה מצוינת ומקצועית ועבדה תמיד בהתאם לנהלים, כפי שציינו מנהליה בתשובה לדוח מבקרת הפנים בעניינה. עם פרוץ בחירות 2022, הוסבר לגאולה כי לא תוכל להמשיך להגיש את מהדורת שישי, שמרביתה עוסקת בעניינים פוליטיים, בשל ניגוד ענייניים. חטיבת החדשות מחויבת לאמון הציבור ולכללי אתיקה מחמירים. בין החלופות שנבחנו: עשייה דוקומנטרית למהדורת שישי, הגשות תוכן לא חדשותי ברדיו, חל"ת ועוד. גאולה החליטה להתפטר, צר לנו מאוד שהיא מייחסת את המניעים לנסיבות חיצוניות, ואנו מאחלים לה בהצלחה".
מערוץ 'עכשיו 14' נמסר: "התחקיר התבסס על דוח מבקרת הפנים של התאגיד. ראוי שהגב' אבן־סער תספק תשובות לציבור. צר לנו שהגב' אבן־סער בוחרת להכפיש קולגות למקצוע העיתונות. ערוץ 14 ימשיך להיות גוף טלוויזיוני מוביל החושף שחיתויות ללא מורא ולא משוא פנים".
הבחירה באבן־סער לתוכנית הבוקר של רשת (שעלתה השבוע ומשודרת בימים א'-ה' בשעות 9:30-6:00 בבוקר) הגיעה אחרי שהפורמט הקודם לא עבד. הרייטינג של התוכנית הקודמת, שהובילו צביקה הדר, מירי מיכאלי ורותם ישראל בשנה שעברה, הידרדר. ברשת החליטו להדיחם כפי שדיווח עמיתי, כתב ynet רן בוקר. השלושה כלל לא קיבלו הודעה על המהלך. "כשהודלף שאני מגיעה להחליף אותם, בכלל לא היה לי חוזה ברשת, ואפילו די הייתי רחוקה משם", היא אומרת. "קיוויתי ששלושתם מבינים שלא היה חוזה חתום עם רשת, אלא רק בהמשך. וכן, זה לא נעים בכלל שככה הם גילו את זה".
איך מחליפים מנחים בלי להודיע להם? לא יפה. "זו בהחלט חוויה לא נעימה וקשה. עשה לי טוב לגלות שהם לא מייחסים את הפגיעה הזאת לי. לא הרגשתי שהם נוטרים לי. למירי סימסתי, ושאלתי אם תרצה להיפגש. ואמרה לי שבטח, ברור, מה השאלה. הייתה פגישה נהדרת. שאלתי אותה למה אני צריכה לשים לב, איך זה עובד ועל מה לשים דגש. היא נתנה טיפים טובים. את צביקה אני לא מכירה, אבל התארחתי אצלו פעם בתוכנית והוא בעיניי נהדר ומוכשר ובכלל אדם מתוק. את רותם אני פחות מכירה".
מה לא עבד שם? "צפיתי ממש מעט בתוכנית הזאת, כי ככה יצא. לדעתי הייתה להם משימה כמעט בלתי אפשרית, ההגשה בשלישייה. אני משוכנעת שאם תשאל אותם, תגלה שזו הייתה חוויה קשה גם עבורם, כי בסוף יש לך שש דקות ראיון, אז איך מכניסים שאלות של שלושה אנשים באותו זמן?"
הזכרת שהיו לך הצעות אחרות. יכולה לשתף? "בהתחלה היו גישושים מכולם. היו הצעות מעניינות. גם בתחום החדשות, בערוצים אחרים, ולא רק. הגיעו גם הצעות מהעיתונות הכתובה, מרדיו שאינו כאן, היה משהו רציני שהתלבטתי לגביו באזורי האקטואליה, אבל לא רק".
7 צפייה בגלריה
גאולה אבן סער
גאולה אבן סער
לא מתחזקת פייסבוק, אבל נוכחת בטוויטר. גאולה אבן סער
(צילום: אבי מועלם)
כמה קשה היה לעבור מהגשת החדשות בפריים־טיים בתאגיד לתוכנית בוקר ברשת? "להפך, מאוד שמחתי שברשת פנו אליי כי זו הזדמנות מלאה כמראיינת לעשות סוגים שונים של ראיונות. יש משהו בזה שאתה יושב בשעה שמונה בערב, זו המהדורה המרכזית וספינת הדגל, אבל מצד שני זה סוג של כלוב זהב. אתה מאוד מוגבל במהדורה המרכזית - כמו גם ברצועה של שבע בערב - לז'אנר מסוים של ראיונות. בתוכנית הבוקר יש לך אפשרויות גדולות יותר לעשות דברים. יעידו אנשים בתאגיד: הצעתי עצמי למנכ"ל הקודם אלדד קובלנץ לתוכנית בוקר כזו".
מפתיע. "זה היה המשפט הראשון שלי לקובלנץ כשהציע לי לחזור להגיש את המהדורה המרכזית בערב. אמרתי לו, רגע, אבל אין לכם תוכנית בוקר? למה לא בוקר? והוא ענה לי שלא, כי לא יהיה פה כסף לבוקר".
את מי מעניין אותך לראיין נניח, שפחות יכולת לראיין בעבר? "אין לי חלומות ספציפיים בכיוון. נגיד את הנסיך הארי, שעסקנו בו השבוע, הייתי שמחה לראיין".
הו, תודה רבה באמת על ההקרבה. צוחקת. "את זה יכולתי לעשות גם בכובע הקודם. אבל ברצינות, היום למשל מעניינים אותי נושאים כמו שהעלתה דניאל גרינברג בפוסט האחרון שלה. על מה מותר ואסור עם הילדים שלה. לצלם או לא לצלם, לפנות אליהם או לא לפנות. הייתי שמחה לראיין אותה. יש לזה קהל, זו שעה בבוקר שמתאימה לזה. מסקרן וגם כיף לראיין בז'אנרים האלה".
תשמעי, את עוברת מלראיין את נשיא המדינה לדיאן מ'האח הגדול', נניח. לא פשוט תמיד לאגו. "עושים את זה בקלות ובלי שאלה בכלל. זה חלק ממה שצופים בו בכל בית. כך אני מאמינה, ויש בזה עניין ויש לזה גם רייטינג. הרי האנשים האלה לוהקו לריאליטי כי חושבים שהם מעניינים. היה אצלנו למשל ניר רגב, שהודח מ'הישרדות'. למה לא? אלה דמויות מסקרנות ושווה לשמוע על החוויות שלהן, על דברים שייצרו, עימותים שחוו. יש לזה מקום. כן, גם 'הישרדות', גם 'האח הגדול'".
את נתפסת כמראיינת אליטיסטית, נקרא לזה ככה, ממלכתית, של פוליטיקאים, בכירי המשק, שופטים. פתאום לקבל אותך בראיון נוקב עם נניח משתתף 'הישרדות'? "החיים יותר מורכבים ממה שנראה, והדמויות על המסך בטח יותר מורכבות, כולל אני. וחלק מהעניין הוא באיזו מסגרת אתה משדר, מה התוכנית שאתה מוביל ומה המבנה שלה. הרי ברור לחלוטין שתכנים שמתאימים לבוקר לא רלוונטיים בהכרח לשש או לחמש לפנות ערב, או לשמונה בערב, ואתה עושה את ההתאמות כי יש לך קהל צופים שאתה רוצה שיהיה לו מעניין ונעים או שיבוא מסוקרן, ושהדמות שהוא צפה בה בלילה מודחת תסביר למה, או איך היה לה".
"הציבור יודע שאני נשואה לגדעון ושקופה לגמרי. תבחנו אותי על פני עשור, ואם מישהו יצליח להוכיח שאני מעדתי ונהגתי באופן לא מקצועי והקלתי על מישהו מטעמים פוליטיים, אשמח לראות. כי אני מקפידה על המקצועיות, והשם שלי חשוב לי. בניתי אותו במשך 32 שנה, 22 לפני גדעון, עשר איתו"
צריך להזכיר שהגשת בעברך תוכנית בוקר, ברשות השידור. "נורא קשה להשוות, כי זו הייתה קצרה יותר, בלי פרסומות, ובקושי מבזק חדשות. היה לי מורה מדהים, דניאל פאר ז"ל, שקיבל אותי באופן שוויוני אפילו כשהייתי פישרית בת 21, ולימד אותי המון. אבל התוכניות מאוד השתנו מאז וריאליטי למשל לא היה, ויש לזה כמובן קהל. אז שוב, אין סיבה שלא נהיה גם בזה".
את עוד תגלי שעל הזכות לראיין את המודח הראשון של ריאליטי כלשהו יש מכות בין התוכניות - גם בערוץ שלך. "את זה אני כבר רואה, אבל אני עצמי עוד לא שם".
איך את מתמודדת עם שיתופי פעולה מסחריים? "יכול לתת דוגמה?"
נניח יוצא 'הישרדות' יגיע לקדם עסק אישי בעילה של לדבר על התוכנית. "עוד לא יצא לי להתמודד עם דבר כזה".
אברי גלעד בזמנו סירב לפעמים להשתתף בקידום עצמי של תוכניות ברשת. "מה זה קידום עצמי?"
למשל, לראיין בתוכנית הבוקר של רשת כוכב עבר של 'הישרדות' כדי לקדם את העונה הנוכחית שמשודרת ברשת. אברי היה לפעמים יוצא מהאולפן במקרים כאלה. "בסדר, אבל הנה עובדה שברשת הכילו את זה ולי אין בעיה לעשות את זה. אז אולי אם אברי לא ירצה לעשות דברים כאלה בימי שישי, אני אעשה. לא בעיה".
דעתך על תוכנית הבוקר שלו? עשה הרבה רעש. את יכולה להיות חיית רשתות כמוהו? זה מוסיף לבאזז כמובן. "אני לא מתחזקת פייסבוק, אבל בטוויטר אני נוכחת, אם כי כבר לא כזו פעילה. אברי זה אברי. אני חלק מהבית של רשת וכל דבר שנרצה לקדם ביחד לטובת התוכנית, נעשה כמובן. יש לי אינסטגרם, אבל אולי באמת אני צריכה ללמוד יותר את הנושא".
דיברת איתו? "אחרי שיצאה ההודעה על ההחתמה שלי אברי אמר לי, 'האם את מבינה את האסון הביולוגי שהמטת על עצמך עם הקימות המוקדמות האלה?'"
הוא צודק. זה שינוי חיים מטלטל. "כן. אני לא לגמרי מבינה את המשמעות שלו מבחינה פיזיולוגית. בגדול צריך לקום בארבע בבוקר בכל יום, אז פשוט בלילה שלפני התוכנית הראשונה לא ישנתי".
יש דברים שעשית כאמא ולא תוכלי מהיום. "ברור. אני לא אביא את הילדים לבית הספר חמש פעמים בשבוע, אלא גדעון. זה לא רק הקטע הטכני, אלא לארגן אותם בבוקר, כולל לשיר להם להשכמה, וגדעון לא ישיר, הוא לא יעשה את זה. זה גם פחות עקרוני לו ממני אם הילדים יגיעו בזמן, זו האמת. אבל הבוקר הוא שלח לי תמונה להראות שהכול בסדר, שכולם הגיעו. הצצתי במהלך המבזק בהודעה ולא האמנתי שהגיעו בזמן".
7 צפייה בגלריה
גדעון סער וגאולה אבן
גדעון סער וגאולה אבן
''הציבור יודע שאני נשואה לו''. גדעון סער וגאולה אבן
(צילום: עדו לביא)
יש מגבלות שתשימי על עצמך בתוכנית הבוקר כי את נשואה לפוליטיקאי בכיר? "זה הדבר היפה פה, שהציבור יודע שאני נשואה לגדעון ושקופה לגמרי. תבחנו אותי על פני עשור, ואם מישהו יצליח להוכיח שאני מעדתי ונהגתי באופן לא מקצועי והקלתי על מישהו מטעמים פוליטיים, אשמח לראות. כי אני מקפידה על המקצועיות, והשם שלי חשוב לי. בניתי אותו במשך 32 שנה, 22 לפני גדעון, עשר איתו".
השאלה אם זה רץ בראש שלך. כלומר, המחשבה של אם אראיין את חברת הכנסת הזאת והזאת, מה יגידו על הקשר לגדעון. "לא. תקשיב, העניין הוא שבניגוד לאחרים, אני שקופה לגמרי. הבעיה היא שעובדים אנשים במקצוע המתקרא עיתונות אנשים שהם שלא שקופים על המסך או שקופים מדי, והם עובדים כשופרות גם אם הם לא נשואים למישהו".
מהם השמות של השופרות? "למה לי לתת? אתה לא יודע, רז? כשאתה פותח ערוץ 14 אתה יודע מה אתה מקבל. ערוץ חדגוני, אחיד, במידה לא מבוטלת של תעמולה שעובדת באופן חד־כיווני. ובכלל יש אנשים שיושבים באולפנים וקוראים לעצמם עיתונאים, והם בלי רקע עיתונאי, או כאלה ששכחו את המקצוע שלהם ועובדים בקידום אג'נדות, גם אם הן מוצדקות לחלוטין. לי יש בעיה שיושב עיתונאי והתכלית שלו היא לקדם אג'נדה, בין שהוא מאמין לה ובין שהוא חושב שככה יבואו יותר צופים".
לא יודע למה, אבל פתאום עלה לי בראש השם של ד"ר אבישי בן חיים, מהערוץ שבו את עובדת כיום. "כן, יש לו אג'נדה והוא כתב עליה בספר. אגב, אבישי ואני עבדנו פעם ביומן של שישי שהגשתי עם ישראל סגל. הוא היה תחקירן בתוכנית, נהיה דוקטור ואני נשארתי להגיש. אבישי אומר את מה שהוא אומר בצורה גלויה ושקופה וככה צריך לבחון את הדברים שלו".
ממה תימנעי לעסוק בתוכנית, אם בכלל? "לא אשים לעצמי שום מגבלה, כלום. גם הנהלת רשת אמרה לי, 'אנחנו רוצים אותך כמו שאת, עם כל מה שאת מביאה'. לא קבעתי שום קווים אדומים, למעט, וזה ברור, שלא אראיין את גדעון ולא אעסוק בו".
מה גדעון חשב על ההצעה של רשת? "שהיא נהדרת ושאני צריכה ללכת על זה ללא היסוס ושאני מאוד איהנה".
אפרופו משפחה, השחקנית אלונה סער, בתו של גדעון, מייצרת כותרות כבר לא פחות מאביה או רעייתו. "בסדר, היא בחורה צעירה שחיה את החיים שלה וכל הבחירות שלה מצוינות לדעתי, ויש לה חבר מהמם בשם יותם ויש לנו קשר נהדר. בחורה מדהימה, כזו למשל שאוספת כלבים עזובים ומוצאת להם בית".
תראייני אותה? היא בליגת־העל. הישג לתוכנית הבוקר. "אם היא תסכים. לא בטוח בכלל".