למה את לא בספוטי? שאלו אותי בלי הפסקה חברים מכורים לפלטפורמה. ספוטי, כינוי חמוד - כאילו ספוטיפיי היא חברה. לא נעים לי, הסברתי להם. אני רוצה שהאמנים שאני אוהבת להקשיב להם יחיו בכבוד. כל עוד ספוטיפיי משלמת 0.0033$ פר סטרים, זה לא יכול לקרות. לא רק שהדיון אינו מעניין את רוב האנשים, שמבחינתם מוזיקה פשוט קיימת מעצמה, אלא שהוא מייצר אצל רבים תוקפנות. אנשים אוהבים את הספוטיפיי שלהם. היא חלק מהם לא פחות מהדיסקמן או הווקמן שהיו להם פעם, בעידן הפיזי של המוזיקה. ספוטיפיי היא לא רק כלי יעיל לצריכת מידע, אלא חברה סודית שיודעת עלינו את הסודות הכי אפלים - הגילטי פלז'רס שלנו, איזה פודקאסט עוזר לנו להירדם ואיזה מחזמר טראשי הילדים לא מפסיקים לשמוע. בסופו של דבר נכנעתי להפצרות. אני משתמשת בספוטיפיי כמו כולם, אבל מתוך חוסר נעימות תמידי.
עוד כתבות למנויים:
לכאורה יש בספוטיפיי את כל מה שאוהבת מוזיקה כמוני חלמה עליו: מאגר אינסופי שאפשר לצלול אליו במשך נצח של כל המוזיקה שאפשר לחשוב עליה. בתור מי שישבה ליד רדיו והמתינה בסבלנות, לפעמים שעות, בשביל שיר אחד, וערכה אינסוף קסטות אודיו של חלקי שירים קטועים על ידי שדרני רדיו חצופים, הסתחררתי כשגיליתי את השפע העצום הזה. אבל כשקניתי דיסק או קסטה, ידעתי שחלק מסוים מהכסף מגיע לאמן. כשאני לוחצת על פליי בספוטיפיי, האמן מקבל רק 0.0033 דולר.
2 צפייה בגלריה
ספוטיפיי
ספוטיפיי
אני משתמשת בספוטיפיי, אבל מתוך חוסר נעימות תמידי
(צילום: shutterstock)
"כרגע זה עובד כך: המנויים משלמים מראש, ורוב הכסף מגיע לאמנים שהם הכי נמכרים - כי ככה הם בנו את זה. יכול להיות שאת מנויה שמקשיבה רק לאמנים קטנים, אבל הכסף לא יגיע אליהם ישירות. זה מאוד לא הוגן, וזה לא בר קיימא. הכסף שמטפטף למטה לא מספיק" - כך הסבירה המוזיקאית סנטיגולד בריאיון ל"רולינג סטון". "צריך להיות שינוי מערכתי. לדוגמה, שירות סטרימינג לא למטרות רווח, שבו אם מאזינים לשיר שלך, את מקבלת על זה כסף". בפלטפורמת bandcamp, למשל, שמיועדת למוזיקה עצמאית, המודל אחר לגמרי, והפלטפורמה לוקחת רק 15% מהרווח.
שירות הסטרימינג מספר אחת בעולם בתחום האודיו, בהפרש ניכר מאפל מיוזיק, אמזון ויוטיוב מבחינת מספרי המנויים, הוא אנטי-אמנים כבר מתחילת הדרך, גם אם הוא לא היחיד או הראשון שמשלם לאמנים סכום מזערי. ספוטיפיי מרוויחה מכך שלקהל, לאמנים ולחברות התקליטים אין אפשרות אמיתית לנהל משא ומתן על תנאי התשלום. מוזיקאים עצמאים וארגוני זכויות עובדים בארצות הברית ובבריטניה מנסים להילחם בספוטיפיי, אבל ההצלחה שלהם מעטה. בקונגרס האמריקני מתקיימים בימים אלו ממש דיונים בנושא השוויון בחלוקת התמלוגים, אבל הנושאים האלו לא "סקסיים" ולכן לא זוכים לסיקור. אמנים, כותבי שירים ומפיקים נמצאים בשפל של כל הזמנים מבחינת הכנסות: ההפסדים מתקופת הקורונה, שבה אי אפשר היה לצאת לסבבי הופעות, עדיין מורגשים עבור רוב המוזיקאים שהם לא באיי-ליסט וממומנים על ידי חברות תקליטים. רבים מהם מבטלים את סבבי ההופעות שתוכננו, כי הם לא יכולים להרשות את זה לעצמם כלכלית. האם צריך להיות עשיר כדי להיות מוזיקאי מצליח - או שספוטיפיי צריכה לשנות את מודל התשלומים, כך שלהיות מוזיקאי לא יהיה התאבדות כלכלית?
אף שזהו עידן הספוטיפיי, ספוטיפיי לא גילתה אף מוזיקאי חדש. ליל נאס אקס, ליזו, דוג'ה קאט ומייגן די סטליון בארצות הברית, ונונו אצלנו, פרצו בזכות זה שהשירים שלהם התפוצצו בטיקטוק. טיקטוק היא לא אפליקציית מוזיקה, אבל היא זאת שיכולה ומצליחה לגרום לקריירות מוזיקליות לקרות, או מציתה מחדש את האש בקריירה מבוססת. קייט בוש חזרה לתודעה עם Running Up That Hill בזכות עריכה מוזיקלית איקונית בספוטיפיי של הטלוויזיה, נטפליקס. זה לא קרה במקרה: זה מעוצב באופן הזה. זה לא אומר שאנחנו כמשתמשים מנועים מלגלות אמנים חדשים, אבל ספוטיפיי לא מעודדת את זה. בכל יום עולים 60 אלף שירים חדשים לפלטפורמה. אם ספוטיפיי מקדמת את האמנים הקטנים שביניהם, אין לי איך לדעת על זה, כי אין שקיפות באלגוריתם של ספוטיפיי. האם זו אחריותה של ספוטיפיי להכיר לי את האמנים הקטנים? בהחלט לא, אבל לפחות אפשר לשלם להם.
2 צפייה בגלריה
סנטיגולד
סנטיגולד
סנטיגולד. העלתה את מצוקת האמנים לתודעה
( צילום: AP)
גם המוזיקאים העצמאים נאלצים להיכנע לעריצות הספוטיפיי. יהיה קשה למצוא אמן שמאמין ומרגיש שספוטיפיי משלמים לו כראוי על היצירה שלו. ובכל זאת, בסוף השנה כל האמנים, גדולים כקטנים, יפרסמו בגאווה או בהכנעה את הנתונים המעוצבים היטב שמספקת להם הפלטפורמה. הם יתגאו בכמה מאזינים היו להם ובכמה פלייליסטים שובצו, ייכנעו לעריצות הסטטיסטיקה וימדדו אמנות מורכבת באמצעות מספרים מופשטים. ספוטיפיי ממשיכה למתג את עצמה כמדד אולטימטיבי של החיים עצמם, ואנחנו משתתפים בשמחה בלי לשאול שאלות, לוחצים על כפתור השיתוף בגאווה ששמורה למי שמכירים את הדברים הכי טובים, קהל נאמן שמשקיע זמן ומשאבים באמנים שחשובים לו. אבל אם האמנים האלו באמת חשובים לנו, ספוטיפיי היא כנראה לא האמצעי האולטימטיבי לצרוך את המוזיקה שלהם; ואם אנחנו רוצים שהמקצועות האלו, של כותבי וכותבות שירים, מפיקים וזמרים, יישארו וימשיכו להיות זמינים לדורות הבאים, אנחנו צריכים לדרוש מספוטיפיי לעשות את המובן מאליו, ולשלם.
מספוטיפיי נמסר בתגובה: "חשוב לציין שאנחנו לא משלמים לאף אמן באופן ישיר. כל המוזיקה בספוטיפיי היא ברשיון מבעלי הזכויות, להם שילמנו בשנת 2021 יותר מ-7 מיליארד דולר, יותר תמלוגים מכל חברה אחרת בהיסטוריה".