לפני כשנה קיבל גל יוסף הודעה משונה, על סף לא אמינה, בחשבון האינסטגרם שלו, בשמו של ג'סטין ביבר. אחרי "שלום, נעים מאוד", התפתחה שיחה שבה העוקב החדש עבר מהר מאוד לתכלס – כתב ליוסף שהוא "עף" על היצירות שלו ומבקש להטיס אותו אליו מיד לארה"ב כדי שיתחילו לעבוד יחד. "אמרתי לעצמי, זה אמיתי?", נזכר יוסף, "חשבתי שעובדים עליי". אבל אחרי שהבין שמדובר במקור, החל לצעוק משמחה בבית. "היו לי רק אלפי עקבים, מאיפה הוא הגיע אליי?". מכאן הקריירה קיבלה תפנית. בעקבות ביבר גם ראפרים מפורסמים החלו לעקוב אחרי הצעיר הישראלי. הזמר וגם הראפר בוגי הטיסו אותו לאמריקה, ו"משם התחיל המסע של החיים שלי".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
תחנה ראשונה, אריזונה. משם טיסה לניו־יורק. וגם לוס־אנג'לס על המפה. בכל מקום אספה אותו מכונית משוריינת והוא זכה לאבטחה מצד שומרי ראש. "בוגי שכר עבורי פנטהאוז מטורף בניו־יורק ושילם על הכל", הוא מספר. "אני, בחור מירושלים, מה קשורים אליי כל הדברים האלה? חייתי כמו מלך. בלוס־אנג'לס פגשתי את ג'סטין, שצירף אותי לעבודה על קולקציה מתוך מותג הבגדים שלו. בוגי וג'סטין הפכו חברים. פגשתי גם בעלים של מותגי־על וסוכנים של האמנים הגדולים בעולם. חזרתי לארץ ולא הבנתי מה קורה סביבי. אלה היו השבועיים הכי מטורפים בחיים שלי. אבל אחרי זמן קצר בוגי שוב התקשר, ביקש שאחזור לארה"ב. גם ג'סטין רצה לסיים את קולקציית הבגדים עם הדמויות שיצרתי".
5 צפייה בגלריה
גל יוסף בשיחה עם ג'סטין ביבר
גל יוסף בשיחה עם ג'סטין ביבר
הפך לחבר. גל יוסף בשיחה עם ג'סטין ביבר
(צילום: צילום מסך)
מפה לשם, אחרי שנה בלבד, בגיל 27, יוסף מחזיק בהון אמנותי שמוערך במיליוני דולרים ופותח בקרוב משרד בתפוח הגדול. ילד ירושלמי מוכשר שהלך אחרי החלומות שלו – והגשים אותם במהירות שיא.
במקור יוסף הוא אמן תלת־ממד. "התחלתי בגיל 13", הוא מספר מגלריית "עדן" לאמנות בתל־אביב, שמוכרת היום את היצירות שלו ברחבי העולם. "בגיל צעיר מאוד ציירתי ציורים. הייתי מעריץ ממש אובססיבי של דמויות דיסני ופוקימון. המטרה שלי הייתה להכניס בהן חיים, שהציור יהיה כמה שיותר קרוב למציאות. לא היה אינטרנט כמו היום, שלא לדבר על סרטונים ביוטיוב, אז הייתי צריך לקרוא ספרים. בהמשך פיתחתי ממש מערכות יחסים עם תוכנות תלת־ממד. עם הזמן יצרתי לעצמי שפת מחשב משלי. אף אחד לא כיוון אותי, לא היו לי מורים, עשיתי הכול בדרך שלי. סיימתי לימודים בתיכון ורגע לפני הצבא שלחתי את תיק העבודות שלי ללשכת גיוס. התקשרו אליי בחזרה והודיעו שהם רוצים שאתגייס לתפקיד גרפיקאי צבאי".
5 צפייה בגלריה
גל יוסף
גל יוסף
''יצרתי לעצמי שפת מחשב משלי''. גל יוסף
(צילום: עוז מועלם)
יוסף שירת ביחידת ההסרטה של דובר צה"ל. אחרי השחרור הוא ויתר על הטיול הגדול ומיד פתח סטודיו בירושלים, ואחר כך עוד אחד בחולון. "הכול התפתח במהירות", הוא מספר. אחרי זמן, ממש כשהתחילה הקורונה, הוא עשה עבודה של דונלד דק עם סיגר בפה. "העליתי לאינסטגרם ושכחתי מזה", הוא אומר. "אחרי שלוש שעות אני רואה כמות לייקים לא סבירה. לא הייתי מוכר עדיין. משם התווספו לי מלא עוקבים – וזה התפוצץ ברגע. קמתי למחרת עם המון הצעות עבודה. עשיתי גם ציור של טום וג'רי ועוד אחד של פו הדב".
תוך זמן קצר הפך יוסף לכוכב ברשתות החברתיות, וגם זכה לפנייה מצד גלריית "עדן". עד אז הוא לא מכר יצירות, רק ביצע עבודות פרילנס לפי פניות. "עבדתי המון אבל לא מכרתי יצירות שלי", הוא אומר. "יצר איתי קשר די־ג'יי סטיב איוקי, שהוא אחד הגדולים בעולם, ואמר שהוא רוצה שנעשה משהו ביחד. בניתי יצירה והוא עבד על הסאונד שלה. הצגנו אותה בבתי מכירות פומביות גדולים והיא נמכרה ב־214 אלף דולר. ואז פנו אליי עוד אנשים מחו"ל. עשיתי איתם את פרויקט 'שוורים', שהוא הראשון שלי ב־NFT, ומשם הכל היסטוריה".
יוסף פרץ לאחד התחומים החמים של התקופה, פרט לקורונה כמובן – היצירות הווירטואליות. "השור הוא בכלל הדמות הראשונה שעשיתי שמבוססת רק על הדמיון שלי", הוא מספר. "בלי הגבלות, בלי להתבסס על משהו קיים. הצלחתי עוד יותר פה. זה נהיה טירוף. הקולקציה עלתה למכירה פומבית ואחרי שעתיים נמכרה ב־6 מיליון דולר. היום לדעתי היא שווה הרבה יותר".
5 צפייה בגלריה
מיצירותיו של גל יוסף
מיצירותיו של גל יוסף
''אחרי שלוש שעות ראיתי כמות לייקים לא סבירה''. דונלד דאק של גל יוסף
(צילום: מתוך האינסטגרם של גל יוסף)
הוא מסביר ש"לשור יש 7,777 'פיסים'. אותו שור, רק בכל פיס הוא שונה בפרט כלשהו: יכול להיות עם פרוות שונות, פעם אחרת עם חולצות שונות. זה התפוצץ בעולם. גדלתי בטירוף, מכירות בכל מקום. הזמר ג'ייסון דירולו שלח לי הודעה שהוא רוצה לעבוד איתי".
NFT, תחום שמשגע את העולם, הוא למעשה יצירה דיגיטלית הרשומה על הבלוקצ'יין, מערכת מאובטחת של מחשבים המחוברים אחד לשני ועל גביהם מתבצע רישום של פעולות עסקיות. בעת המסחר מקבלים למעשה תעודת קנייה רשמית על רכישת פריט אמנות. בנג'י גולדשטיין, מנהל חדשנות במשרד "דני לוי תקשורת", שעומד מאחורי ה־NFT המסחרי הראשון בישראל ("הרוזלך" של רשת בתי הקפה לנדוור), אומר ש"NFT עשה לאמנות מה שביט עשה לכסף ומה שיד2 עשה למוצרי יד שנייה. זה כמו אמזון ענק של אמנות. למי שזוכר, היו פעם קלפים של חבורת הזבל או הפקקים של קוקה־קולה - אנשים אספו פריטים שהיה להם ערך. לעיתים הם גם סחרו בהם כדי להרכיב סדרות. אז זה בדיוק מה שעושה NFT, רק באופן דיגיטלי. רק שעכשיו במקום לקנות את הקלף של פנינה אנינה אתה יכול לקנות יצירה מקורית של האמן הבריטי דמיאן הרסט".
5 צפייה בגלריה
מיצירותיו של גל יוסף
מיצירותיו של גל יוסף
אחד מ-7,777 השוורים של גל יוסף
(צילום: מתוך האינסטגרם של גל יוסף)
יוסף אומר ש"זה טרנד חדש שמאוד מסקרן אנשים. עם הזמן זה יתאזן, כל דבר חדש מתאזן. גם את האינטרנט לא ידעו לעכל בהתחלה. ה־NFT נגיש לכולם ביחס לאמנות 'פיזית' וזה מספק לאנשים חשק ורצון לקחת בו חלק. בשבילי NFT זה אמנות לכל דבר. כמו שאני אמן בעולם הרגיל, אני אמן בעולם הווירטואלי. לא שיניתי שום דבר בעצמי, אני גל שמייצר יצירות אמנות. יש אבולוציה, עכשיו העולם מתקדם למקום אחר, ואני הולך עם הקדמה".
ההשראה של יוסף, לדבריו, היא אינסופית. "כל מה שקורה לי בחיי היומיום", הוא מסביר. "כל אחד יכול לקבל השראה מכל מקום, אני לוקח אותה מהדברים הקטנים. יש הרבה אמנים שמקבלים השראה מאמנים אחרים. זו טעות, לדעתי, כי הם הופכים לא ייחודיים. לי, למשל, יותר קל להביע רגשות דרך חיות, ולאו דווקא דרך בני אדם. זה הקטע שלי באמנות. הקולקציה הבאה שלי היא 'נשרים'. לדעתי הנשר הוא מאוד עוצמתי. הוא חזק ומהיר ועף גבוה. זה מה שקרה לי בחיים בשנתיים האחרונות. אחרי השור עפתי כל כך גבוה, וזו הסיבה שעשיתי את האיגל. אני רוצה לתת לאנשים הרגשה שגם הם יכולים לעוף".
יוסף נחשב היום מותג על. בשבוע הבא הוא אורז את היצירות שלו ועובר עם אשתו והילדה לסוהו של ניו ניו־יורק, למשרד החדש ולחיים החדשים. הוא מפתח מותג עדכני שייקרא "היקום של גל". יוסף אומר ש"החלום שלי הוא ליצור יקום כמו מארוול, שיש בו דמויות אך ורק פרי יצירתי. שם ייפגשו השור והנשר ויחיו יחד".
אתה פועל בעולם וירטואלי, אבל בחיים האמיתיים למעשה עוזב את ישראל. זו בוודאי לא החלטה קלה. "נכון, אני מאוד אוהב את ישראל, אני ישראלי, אין מצב שאשכח מאיפה באתי. אני נוסע לעבוד ויום אחד כנראה אחזור. אשתי נועה עוברת איתי מסע מטורף, לצד קיילי הילדה שלנו. המעבר הזה לא קל, אבל אני שמח שהן איתי".
5 צפייה בגלריה
גל יוסף עם הראפר בוגי
גל יוסף עם הראפר בוגי
''הראפרים אוהבים את זה שאני אדם מתון''. גל יוסף עם הראפר בוגי
(צילום: מתוך האינסטגרם של גל יוסף)
האם תישאר אותו גל? קשה לדחות את אבק הכוכבים. "זה לא משפיע עליי. אני אותו גל. אם הצלחתי כגל אז אמשיך להצליח כגל, לא אשתנה. תמיד לבשתי טרנינג, וגם עכשיו. אני דווקא חושב שאמנים כמו ג'סטין מעריכים את זה שאני מגיע ממקום רחוק מעולם הזוהר. הראפרים אוהבים את זה שאני אדם מתון. ג'סטין ובוגי נהיו חברים שלי ממש, אחלה אנשים. מסתמסים, מדברים בטלפון. בהתחלה זה מאוד מרגש להיות סביב האנשים האלה, היום הם חברים לכל דבר. בוגי אמר לי: 'תשמע, אתה מחיה אותי. אתה אדם מיושב, למרות הכול. לא יוצא מהמסלול וזה כיף'".
והיעד הבא? "טיימס סקוור. בקרוב יוצג שלט ענק שלי בבניין הכי גבוה שם. הנשר שלי יופיע שם. זה יזניק את המכירה שלו ב־NFT".