"זו הייתה דרך מאתגרת, אבל אנחנו בחיים. אנחנו בשלום, והודות לחסדי האל אנחנו גם ביחד". במילים אלה שבר הכומר האמריקני שהפך למגה-סלב, קארל לנץ, שתיקה בת שנתיים. אל הפוסט, שפרסם בשבוע שעבר בעמוד האינסטגרם שלו, צירף מקבץ של תמונות בשחור-לבן המציגות אותו עם אשתו ושלושת ילדיהם כשהם מאוחדים ומאושרים. אלא שבמבט קרוב יותר אפשר לראות את הסדקים: הכומר הפופולרי, שנודע בזכות מראה מוקפד, שרירים מפוסלים ותדמית כמו-הוליוודית זוהרת, נראה בתמונות כששיערו ארוך מדי וזקנו מוזנח.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפוסט זכה לכותרות מהדהדות בכלי התקשורת בארצות הברית. זו הפעם הראשונה שלנץ מתקשר באמצעות הרשתות החברתיות מאז נובמבר 2020 - אז פוטר בבושת פנים מתפקידו כראש השלוחה הניו-יורקית של כנסיית הילסונג, שהפכה לתופעה של ממש. אפשר להבין את הסערה: בארצות הברית לנץ נחשב לסופרסטאר של הנצרות, סלבריטאי בפני עצמו שגם משמש יועץ רוחני למפורסמים כמו ג'סטין ביבר וכוכב ה-NBA קווין דוראנט. הכי רחוק מדמות הכומר המאופק בעל הגלימה השחורה והצווארון הלבן, לנץ קנה לעצמו שם בין היתר בזכות פנים מצודדות, ריבועים בבטן ובגדי מעצבים. מכאן, הדרך מעמודי החדשות אל אתרי הרכילות הגדולים הייתה קצרה.

אלא שהתהילה של לנץ הובילה בסופו של דבר גם למפלה שלו. כנסיית הילסונג, שמיצבה את עצמה כפנים המודרניים של הנצרות בעולם ושאותה הוא מייצג, מידרדרת בימים אלה במדרון בלתי נגמר של שערוריות ומבוכות. כל אלה נחשפים כעת בסדרת תיעודית בת שלושה פרקים: "הילסונג - כנסיית ענק נחשפת", המשודרת בדיסקברי ומגוללת את ההתעללויות, הניצול והתרמיות הכספיות, באמצעות עדויות של מי שהיו חלק מהכנסייה והתפכחו. הסדרה עוקבת מקרוב אחר היווסדותה, התחזקותה והתפשטותה של תנועה דתית בעידן המודרני, והפיכתה של הילסונג לאחת הכנסיות, שלא לומר כתות, הגדולות והמשפיעות בעולם. זהו גם סיפורה של הנצרות המודרנית, שמבקשת להגיע ללבבות באמצעות כמרים חתיכים, דרשות עדכניות, מסרים חיוביים וקליטים, מוזיקה סוחפת וכן, גם באמצעות הרשתות החברתיות ותרבות הסלבריטאים.
"ברוכים הבאים הביתה", מקדם שלט ענק את פני הבאים לכנס של כנסיית הילסונג בניו יורק. שעה לפני תחילת האירוע, תור ארוך משתרך סביב הבלוק. בין הממתינים בתור עוברים מתנדבים ומחלקים כיבוד. ההתרגשות ניכרת. בכניסה לאולם הענק נראים שלטים נוספים: "משפחה מתחילה כאן" ו"בוא כפי שאתה". חברי צוות קבלת הפנים מעודדים את הבאים באמירות כמו "אנחנו כל כך שמחים שאתה כאן" ו"אנחנו אוהבים אותך".
כדי להבין איך הפכה הילסונג לתופעה עולמית צריך לחזור אחורה לסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, ולהרחיק עד סידני, אוסטרליה. אז היגר לעיר ניו-זילנדי בשם פרנק יוסטון, ובעקבותיו הגיעו גם בנו בריאן ואשתו של הבן, בובי. יוסטון האב הקים מרכז לחיים נוצריים בסידני והתגלה מהר מאד כמטיף שכולו אש. הדרשות שלו הלכו והפכו פופולריות ומשכו עוד ועוד צעירים, עד שיוסטון הבן הקים שלוחה נוספת של הכנסייה בפרברי העיר. בתחילה הייתה זאת קהילה חמימה, אבל ביקור של בריאן בארצות הברית חשף אותו לתנועת הפנטקוסטליזם, ולארגונים שהפכו את הכנסייה לעסק תאגידי. בין היתר, הם עשו זאת באמצעות איסוף תרומות שמבטיחות למאמינים בתמורה ברכה לשגשוג כלכלי, ובכלל.
4 צפייה בגלריה
הילסונג
הילסונג
מופע של הילסונג
(מתוך ''הילסונג: כנסיית הענק נחשפת'', באדיבות discovery+, yes ו–STING TV)
"בריאן חזר עם כוכבים בעיניים", מספרת אחת המרואיינות, "שם קרה השינוי האמיתי". לדבריה, "בריאן רצה כנסייה שתמלא אצטדיונים ותשפיע על ערים ברחבי העולם", והחזון שלו עמד להתגשם. מה שתרם לכך היה החיבור של הכנסייה למוזיקה עכשווית. הכנסייה החלה להפיק להקה אשר ניגנה שירים קליטים שמילותיהם היללו את ישו והביעו אהבה כלפיו, ובראשה עמדה זמרת כריזמטית. הלהקה הפכה פופולרית כל כך, שהכנסייה שינתה את שמה לשם הלהקה – "הילסונג".
משם, הדרך להפצת המותג מעבר לים הייתה קצרה. בשנות ה-90 שיווקה הילסונג את המוזיקה שלה לארגונים נוצריים ברחבי העולם, והפופולריות שלה הייתה מקור להכנסה ולפרסום. לצד הופעות המוניות ומכירת אלבומים ומרצ'נדייז, הכנסים של הילסונג הלכו וגדלו. הילסונג הפכה למכונת כסף, והמאמינים שלה הפכו, הלכה למעשה, לצרכנים. על פי ה"דיילי מייל", ב-2019 ההכנסות של הילסונג עמדו על 96 מיליון דולר. הדרך לשם עברה בכיבוש מקום רחוק מהיכן שהילסונג נוסדה – ארצות הברית של אמריקה. השלוחה הראשונה של הילסונג נפתחה בניו יורק, באולם אירווינג פלאזה במנהטן. זה היה מועדון לילה שהוסב בשעות הבוקר המוקדמות למקום תפילה והתכנסות עבור עבור אנשי הילסונג.
הבאזז היה גדול, והתור לכניסה השתרך הרבה מעבר לפינת הרחוב. "הרבה אנשים באו מתוך סקרנות. זאת ניו יורק. כולם רוצים להיות חלק ממה שקורה", סיפרה ג'ניס לגאטה, שהייתה במשך שבע שנים מתנדבת. הילסונג הציעה להם קהילה נוצרית עדכנית וקלה לעיכול. "זה כמו הרצאת טד מגניבה", אמרה אישה שנהגה לפקוד את המקום. "זה היה ממכר", שיתפה אחרת. עכשיו, כל מה שהיה חסר לכנסייה הצומחת הוא נער פוסטר. אדם כובש וסוחף, שיכול באמת להביא את ההמונים. כוכב.
"איימן!" קראה בהתרגשות מגישת תוכנית הבוקר של רשת ABC כשהציגה את האורח שלה, הכומר קארל לנץ. "האם זהו עתיד האמונה?", שאל מגיש CNN אנדרסון קופר בפתח כתבה על הכומר ועל התופעה. לנץ בן ה-44, יליד וירג'יניה, עזב בצעירותו את ארצות הברית ולמד במכללת הילסונג באוסטרליה, שם גם הכיר את אשתו לורה. בריאן יוסטון זיהה את הפוטנציאל מיד והעלה אותו לבמה. הכריזמה שלו התפוצצה מהר.
גם בתוך המסגרת הנוקשה של הפוליטיקלי קורקט האמריקני, אי אפשר שלא להתייחס למראהו החיצוני של לנץ: הוא חתיך. בתמונה מפורסמת שלו עם ג'סטין ביבר, השרירים המפוסלים של לנץ נטול החולצה הצליחו לגנוב את הפוקוס מאחד הזמרים הפופולריים בעולם. הוא מקועקע ומקפיד על מותגי סטריט-וור, במראה כאילו זרוק אבל בעצם מוקפד ויוקרתי. ג'ינסים, מעילי עור ומשקפי היפסטר הפכו לסימן ההיכר שלו. בכך הוא הצטרף לטרנד של כמרים מכנסיות-ענק שנועלים נעלי ספורט של מותגי יוקרה: אוף-ווייט, ג'ורדן, גוצ'י, לואי ויטון. הוא תויג בעמוד האינסטגרם Preachers In Sneakers שהלך וצבר תאוצה, אבל את החותמת הסופית קיבל בעיקר בזכות הקרבה שלו לג'סטין ביבר.
4 צפייה בגלריה
הילסונג
הילסונג
חותמת סופית. ג'סטין ביבר והכומר קארל לנץ
(מתוך ''הילסונג: כנסיית הענק נחשפת'' באדיבות discovery+, yes ו–STING TV)
בריאיון ל"ניו יורק פוסט" ב-2014 סיפר לנץ כיצד הכיר את כוכב הפופ הצעיר, שהיה אז בשיאה של תקופה פרועה ומדאיגה. זה היה בהופעה של ביבר בניו ג'רזי ב-2008, ולנץ השתתף בה כאורח של כומר אחר שהיה מקורב אז לזמר. "אני זוכר שלקחתי חלק בתפילה משותפת מאחורי הקלעים לפני ההופעה", נזכר לנץ. "הסתכלתי על הנער בן ה-14 הזה ועל כל ההמולה סביבו, ואמרתי לעצמי שאני אתפלל עבורו שיצלח את כל זה". לנץ עשה יותר מלהתפלל. בשנים הבאות הוא הפך לחברו הקרוב ולמורה הרוחני שלו, בתקופה שבה תדמית הילד הרע של ביבר החלה להישחק.
השניים נצפו יחד לא רק בבתי תפילה, אלא גם במשחקי פוטבול ובמועדוני לילה. הפפראצי חגגו, והצמד האופנתי הקפיד גם על נוכחות ברשתות החברתיות. "אני אוהב את האדם הזה", כתב ביבר ותייג את הכומר שלו. הזמר הביא עימו לדרשות יום ראשון הפופולריות של לנץ חברות כמו היילי ביבר, שמאז הפכה לאשתו, וקנדל ג'נר. מקומות הישיבה בשורה הראשונה נשמרו לשמות גדולים כמו יו ג'קמן, סלינה גומז וקווין דוראנט. "מעניין איפה ישו היה יושב", אמר אחד ממאמיניו לשעבר.
הגבולות בין עבודת האל לאירועים נוצצים המשיכו להיטשטש, אבל הדרשות של לנץ נותרו חדות ונוקשות. המילה "טוהר", על כל הטיותיה, נשמעה בהן לעיתים תכופות, כמו גם האיסור על קיום יחסי מין לפני החתונה. מאמיניו לשעבר מספרים כי הטיף גם לגבי עולם הדייטינג. "זה מזכיר את התופעה הפסיכולוגית של מטפלים שיש להם כל כך הרבה בעיות, אבל במקום לקבל עזרה הם אומרים לאחרים שהם צריכים עזרה", סיפרה מאמינה לשעבר.
4 צפייה בגלריה
הילסונג
הילסונג
התחיל איתה בפארק. רנין קרים
(צילום: דיסקברי)
אולי זאת הסיבה לכך שלסתות נשמטו כשידיעות על אודות רומן של לנץ מחוץ לנישואים החלו לצוץ - וכאן יש גם נקודה ישראלית, בערך. האישה שעימה ניהל לנץ רומן במשך חמישה חודשים ב-2020, בשיא הקורונה והריחוק החברתי, היא רנין קרים, שמעידה על עצמה כי גדלה "בפלסטין המכונה 'ישראל'". קרים, מעצבת אופנה בשנות ה-30 לחייה שמתגוררת בניו יורק, סיפרה שלנץ התחיל איתה בפארק. כשביקשה לדעת את שם משפחתו, הוא ענה שהוא מעדיף שיכירו לפני שהיא מחפשת אותו בגוגל. כשדבר היחסים ביניהם התגלה, לנץ נפנף את קרים - לא רעיון טוב כשאתה רוצה שהאישה שאיתה ניהלת רומן לא תרוץ לתקשורת ולתוכניות ריאליטי. אבל הכומר לנץ, כפי שהעידו אנשים שהיו קרובים אליו, ממולח ומתוחכם. הוא ידע להקדים תרופה למכה.

ב-5 בנובמבר 2020, בפוסט ארוך ומשתפך קבל עם ואינסטגרם, הוא הודה בפני כחצי מיליון עוקביו שבגד באשתו. מתחת לתמונה שלו בחליפת טוקסידו עם אשתו לורה ושלושת ילדיהם, כולם אוחזים ידיים, כתב: "הייתי לא נאמן בנישואיי, מערכת היחסים החשובה ביותר בחיי, ואני נושא באחריות לכך. כעת אני מתחיל את המסע לבנייה מחדש של האמון ביני לבין אשתי וילדיי ולקבלת העזרה שאני צריך. אני מתנצל מעומק ליבי על ששברתי את אמונם של אנשים רבים שאהבנו לשרת, ומבין שהחדשות עלולות להיות קשות עבורם לעיכול. אנחנו צועדים לפרק הבא בחיינו בתקווה, בהודיה ובחסדי האל".
בריאן יוסטון היה מוכן להגן על המותג שלו בכל מחיר. במקביל לפוסט של לנץ, יוסטון פרסם הודעה מטעמו באתר האינטרנט של הילסונג, שבו הוא מודיע על פיטוריו של לנץ, וגם של אשתו שהייתה אף היא כומרה בכנסייה, "מסיבות של הפרת אמונים". בנוסף, הוא הודיע על פתיחת חקירה עצמאית של ההתרחשויות בסניף הניו-יורקי. בריאיון שהעניק לתקשורת הוא כינה את לנץ "נרקיסיסט".
החדשות על פיטורי הכומר של הסלבס הכו גלים בארצות הברית, ממדורי הרכילות ועד לכותרות מהדהדות ברשתות הארציות. פיטוריו של לנץ פתחו את הסכר בכל הנוגע להתנהלות בכירי כנסיית הילסונג ברחבי העולם. האמריקנים החלו לדבר בזעזוע על הערות הומופוביות שיוסטון השמיע בעבר, כאילו יתר הכנסיות הנוצריות מקבלות את חברי קהילת הלהטב"ק בזרועות פתוחות. כלי התקשורת החלו לעסוק באורח החיים הראוותני של בכירי הכנסייה, ש-76% מהכנסותיה מגיעים מתרומות של מאמינים. מאמינים לשעבר החלו לספר על עבודות התנדבות שעשו עבור הכנסייה בהיקפים של משרה מלאה וללא תמורה, בעוד ראשיה חיים בבתים מנקרי עיניים, נוהגים ברכבי יוקרה ופוקדים מסעדות מפוארות.
דווח כי הילסונג מתנהלת פחות כמו כנסייה ויותר כמו תאגיד, עם כ-44 חברות-בת הרשומות בארצות הברית בלבד, ועשרות רבות של נכסים על שמה בכמה מדינות. אבל מעל לכל אלה ריחפה האשמה עוכרת שלווה, שלפיה אחת הקהילות הנוצריות המודרניות הגדולות בעולם, עם כ-150 אלף מאמינים שמתפללים בסניפיה מדי שבוע, למעשה מתנהלת כמו כת.
4 צפייה בגלריה
הילסונג
הילסונג
פחות כנסייה, יותר תאגיד
(מתוך ''הילסונג: כנסיית הענק נחשפת'' באדיבות discovery+, yes ו–STING TV)
בדצמבר 2020 פרסם ה"ניו יורק פוסט" סדרת תחקירים שבה חשפו מאמינים לשעבר כי האמצעים להגדלת הרווחים של הילסונג כללו שטיפת מוח, שליטה וחוקים נוקשים. חלקם דיברו על טראומה של ממש מהתקופה שבה היו חלק מהכנסייה. כל אלה הכינו את הקרקע למכה הסופית: ועדה ממלכתית אוסטרלית לחקר תגובות מוסדיות להתעללות מינית בילדים, שהוקמה בשנת 2014 בעקבות ריבוי מקרים של התעללות מינית בילדים, שהתרחשו בעיקר בכנסיות קתוליות. התברר כי הוועדה בחנה תלונה שהגיעה אליה על אביו של יוסטון, פרנק, המייסד של הילסונג.
ברט סנגסטוק האוסטרלי העיד בפני חברי הוועדה כי כשהיה בן שבע או שמונה היו בני משפחתו חברים קרובים של יוסטון האב. הוא תיאר כיצד הכומר המוערך היה מחבק ומנשק אותו ליד אנשים אחרים. הוא סיפר שכששהה במחנה קיץ אוונגליסטי נהג יוסטון להיכנס לחדרו בלילות, לבצע בו מעשים מגונים ולאנוס אותו. ההתעללות לכאורה נמשכה שנים - אותן שנים שבהן ייסד את הילסונג באוסטרליה. סנגסטוק העיד באנונימיות, אבל לאחר שהתאכזב מהדרך שבה הכנסייה התייחסה אליו החליט להיחשף. ב-2018 הוא התראיין בפנים גלויות לגרסה האוסטרלית של תוכנית התחקירים "60 דקות", וסיפר בדמעות כיצד יוסטון היה אומר לו "אתה נער הזהב שלי, אתה מיוחד".
סנגסטוק סיפר כי כשסיפר לאימו על המעשים, היא אמרה לו: "אתה לא רוצה להיות אחראי לכך שאנשים יעזבו את הכנסייה ולשלוח אותם לגיהינום", ולכן שתק במשך שנים. אבל מתברר שהאם בכל זאת חשפה בפני הכמרים שלה את מה שעשה מנהיגם לבנה. לדבריו, היחיד שיצר עימה קשר היה פרנק עצמו, שהציע להיפגש ולדון בפיצוי כספי. "אני לא רוצה את הדבר הזה מעל הראש שלי כשאעלה לשמיים", אמר. סכום הפיצויים שניתן לסנגסטוק עמד על עשרת אלפים דולר. ההסכם, לדבריו, נחתם על מפית בסניף של מקדונלד'ס.
בעדותו בפני הוועדה סיפר סנגסטוק כי בריאן, הבן של פרנק, ידע הכול. לדבריו, ב-1990 הוא ניהל שיחת טלפון עם בריאן יוסטון, אחרי שלא קיבל את הכסף שהובטח לו. הבן הרגיע אותו והבטיח שהכסף יגיע, ואז הוסיף: "אתה יודע שזאת אשמתך. הרי אתה פיתית את אבא שלי". באוגוסט 2021 הודיעה משטרת אוסטרליה כי יוסטון מואשם בכך שלא דיווח על עבירות המין שביצע אביו. על פי החוק האוסטרלי, אם יש בידך ראיה לעבירה פלילית חמורה, מוטלת עליך חובה לדווח עליה לרשויות. בריאן יוסטון, שאביו מת ב-2004, הואשם כי חתם יחד עם בכירי הכנסייה דאז על מסמך לשמירה על סודיות המעשים ועל הרחקתו של האב הסורר. למאמינים הסבירו שההרחקה היא מסיבות של "מחדל מוסרי". איש לא סיפר להם שמדובר בעבירות פליליות ומוסריות חמורות.
בינואר האחרון הודיעו בריאן יוסטון ואשתו בובי כי הם יוצאים לחופשה ללא תשלום כדי להילחם בהאשמות. מכאן זה הלך ונעשה מכוער אפילו יותר. מועצת הילסונג הודיעה כי נגד יוסטון נבדקות שתי תלונות על התנהגות בלתי הולמת – שליחת הודעות טקסט לחברת סגל צעירה, ו-40 דקות דקות מסתוריות שבילה ב-2019 בחדרה של אישה במלון במהלך ועידה של הכנסייה. טענתו כי איבד את כושר ההתמצאות אחרי שערבב אלכוהול עם כדורים נוגדי חרדה לא החזיקה מים, ואחרי כמה ימים הוא התפטר באופן סופי מהכנסייה.
מה יעלה בגורל הכנסייה? על השאלה הזאת ניסה להשיב טים וויאט, כתב לענייני נצרות ב"טיימס" הלונדוני. על פי וויאט, אף שמדובר בארגון שמגלגל עשרות מיליוני דולרים בשנה, הנהגתו נתונה בידי קבוצה קטנה של כמה משפחות וחברים. אף שקיימות שלוחות של הכנסייה ברחבי ארצות הברית וגם בכ-30 מדינות ברחבי העולם, כולל כנס שנערך בישראל ב-2018, היוסטונים הם אלה שנתנו את הטון, הן הרוחני והן המוזיקלי.
בהצהרה שפורסמה בידי מועצת הכנסייה נכתב כי הילסונג מכירה בכך שניתן כוח רב מדי בידי המייסדים, וכי היא שוקלת מבנה חדש של מנהיגות, אבל מסמכים שהודלפו מישיבות מעידים על חילוקי דעות פנימיים. עוד ועוד סניפים נסגרים או מתנתקים מהארגון, ויש דיווחים על צניחה במספר המאמינים, בעיקר אחרי ימי הקורונה.
באשר לכוכבים של הילסונג, הם כנראה רחוקים מלהיעלם. קארל לנץ, כאמור, צץ לאחרונה כששבר שתיקה עם פוסט באינסטגרם שזכה לכ-64 אלף לייקים. בריאן יוסטון עצמו צץ כשצוטט נושא דרשה מתריסה בכנסייה בסיאטל. "תרבות החרם תנסה למחוק אתכם. כך גם הטרולים האינטרנטיים", הטיף לקול תרועת הקהל, "אבל לא אלוהים. באמצעות מורשת והמשכיות נוכל לגבור על מבקרינו, לאהוב את משמיצינו, לנצח את הטעויות שלנו ואת כישלונותינו".