"בוא תראה מה פיספסת" הוא הסיפור של אנה זק בתעשיית המוזיקה בישראל. רגע של התרסה, ניצחון סוחף מול אותם אנשים שחשבו ואמרו שהיא בסך הכול אושיית אינסטגרם מפולטרת שמנסה לצאת מהפורמט המקובל ולשיר. בטח לא זמרת. "הרבה אנשים לא לקחו אותי בהתחלה ברצינות", היא אומרת. "ובמוזיקה לקח לאנשים עוד יותר זמן להבין שאני לא גימיק ושלא באתי לפה לזמן קצר, אלא כדי להישאר ולעשות מוזיקה טובה. לקח זמן עד שהבינו שזה אמיתי".
מה שמעת בהתחלה? "הרבה אמרו שאני לא זמרת, הרגשתי שממש היה קונצנזוס סביב העניין. התחלתי מהרשת, הגעתי מהדוגמנות. כשהגיעה גם המוזיקה שלי, הרגשתי שאנשים מרימים גבות, כאילו מה קשור את ולשיר. את ומוזיקה. אנשים לא ידעו שזה החלום שלי. פשוט לא היה לי מספיק ביטחון לעשות כאן את המוזיקה שלי".
מה הביקורות הכי מתסכלות שהתמודדת איתן? "חושבת שהרבה פעמים זרקו לי הערות על הקול שלי ועל איך שאני שרה וטענו שהכול אפקטים. קראתי הרבה תגובות כאלה וזה הוריד לי מאוד את הביטחון, גם הייתי נורא צעירה ולא הבנתי למה אנשים כל כך רעים אליי בקטע הזה. מצד שני, דווקא גם הקשבתי לביקורות האלה, ניסיתי לעשות כמה שפחות אפקטים כדי שישמעו את הקול שלי. כבר קרה לי שהלכתי אחורה מהמוזיקה בגלל הפחד. לא רציתי שיקרה שוב".
עוד כתבות למנויים:
זק נחשבה כבר בילדותה בסוצ'י לכישרון גדול במוזיקה. "ברוסיה למדתי בבית ספר למוזיקה, הופעתי על במות, הקלטתי שירים. אבל את זה רק אני ידעתי ואף אחד אחר לא, ונראה לי שבגלל זה אנשים לא קיבלו את העובדה שאני מנסה לעשות מוזיקה".
למה בעצם לא המשכת לשיר ישר אחרי שעליתם לארץ? "הייתי בת עשר, המעבר הזה היה קשה. עד שאתה לומד את השפה ומתחבר לאנשים ומוצא את המקום שלך ואת החברים, אין לך ביטחון בכלום, חוץ מבהורים שלך ובבית שלך. אז גם הביטחון שלי בשירה הלך באותן שנים. הלכתי למורה פיתוח קול לשיעורים פרטיים, כדי להתכונן, אבל הרגשתי שאני עדיין לא נכנסת לזה באמת. פחדתי שהמבטא שלי אולי לא יישמע טוב במוזיקה".
הניסיון הרציני הראשון על במה בישראל הרחיק אותה לגמרי מהמחשבות על מוזיקה. "הייתי בתחרות כישרונות צעירים באילת, בגיל 12, ובחרתי לשיר משהו בעברית. עליתי לבמה, ותקף אותי פחד קהל מטורף. יצא לי זיוף אז פשוט הנחתי את המיקרופון ורצתי מהבמה. אני פרפקציוניסטית בעיני עצמי, והניסיון הכושל הזה היה טראומטי ברמות. התחרות הזו כבר פצעה אותי ברמה שלא רציתי בכלל לשמוע על לשיר".
7 צפייה בגלריה
אנה זק
אנה זק
פה כדי להישאר. אנה זק
(צילום: ירון ברנר)
ההתאוששות הייתה ארוכה וזק הצליחה להתגבר על הפחד ולנסות שוב רק אחרי ארבע שנים. "בערוץ 24 ליהקו לתוכנית כמה אנשים שהחלום שלהם הוא להיות זמרים. בסוף התוכנית מוציאים סינגל. ככה הוצאתי את הסינגל הראשון שלי, 'מאני האני'. אני זוכרת באותו יום שישבתי עם המנהל שלי והוא אומר לי, 'מה את חושבת, נמשיך עם המוזיקה? בכלל לא ידעתי שאת שרה'. אמרתי שאני צריכה לחשוב על זה. הוצאנו עוד שירים ועוד שירים, ושם בא כבר הדרייב להמשיך והביטחון חזר". ועדיין, זק לא נתפסה כזמרת ביקום המוזיקה הישראלי החשדן ממילא מול כוכבות רשת. "תראה, כן היו שירים שהצליחו, 'קוביות' ו'בוקר טוב עולם' עשו מספרים יפים של צפיות והשמעות, אבל גם שם עדיין הרגשתי שלא מעריכים אותי כזמרת, כי עדיין לא לקחו אותי ברצינות".
מתי קרה השינוי? ב-'לך לישון'. העובדה היא שהבאתי הפעם שיר שלי לבד לגמרי והוא הצליח. זה כבר לא השאיר לאנשים ברירה. כבר אי-אפשר לומר שום דבר. 'לך לישון' הוא לגמרי שלי".
את נקודת המפנה הקריטית בקריירה שלה היא מסמנת ביום הכניסה לפלייליסט של גלגלצ. "כל שיר שהוצאתי קיוויתי שייכנס לרדיו. נכון שהיו כאלה שהשמיעו ופירגנו אבל לא נכנסתי לפלייליסטים של גלגלצ או כאן גימל. ואז 'לך לישון' יצא. התקשרו אליי כשאני בנסיעה לספר לי שזה יהיה בפלייליסט של גלגלצ ואני זוכרת שמרוב שהייתי בהלם, לא ידעתי איך להגיב. באותו שבוע מתקשרים אליי שוב ואומרים לי, 'את מקום ראשון במצעד'. התחלתי לבכות".
איך נולד השיר? "הגענו לאולפן של ג'ורדי, עם רון ביטון ואיתי שמעוני. בהתחלה לא הייתה את כל השיחה שיש בשיר, רק את הבסיס של 'בוא תראה מה פיספסת'. באולפן התחלנו עם הדיאלוג הזה, 'את ערה? לך לישון' וכו'. איך שזה עלה, הבנו שהשיר הולך להיות מטורף. למחרת בבוקר שמעתי את השיר מוכן, ועוד יותר עפתי".
"לך לישון", "בלוק" לפניו ו"מי זאת" שאחריו, שירטטו לזק דמות שונה לעומת התבנית הקודמת, יותר מורכבת, מעניינת, הרבה פחות קרירה. עד לשנה האחרונה נדמה שזק הקפידה לשדר הולוגרמה של ילדה טובה, המתנהלת בעולם בעדינות, אפופת נאיביות, ונראה שברגע שידעה להשתחרר מהמעטפת הנקייה מדי לתוך חליפה צינית יותר, כזו שמאפשרת לעצמה גם לעוף על עצמה, הקהל הדי רחב חיבק בחזרה. "אני חושבת שהתבגרתי מאוד בשירים האלה ונורא מצאתי את עצמי במוזיקה שלי ואת מה שאני רוצה להעביר בשירים. אנשים כותבים לי, 'וואלה, השיר שלך עזר לי בפרידה', או 'בזכות השיר הזה הבנתי שכנראה לא הייתי צריכה להמשיך להיות בעבודה הזו אם לא רצו אותי'. זה אדיר".
אפשר לראות בזה גם פמיניזם. "אני אישה והכי בא לי להרים לנשים, אז זה יכול לבוא משם, אבל זה בטח לא נגד המין הגברי ושמעתי כבר גברים שחושבים ככה. אני כן שרה בלשון אישה אבל בתכלס הטקסט יכול להתחבר לכולם. אני אוהבת נשים חזקות כמו ביונסה או ריהאנה, כמובן מאוד מאמינה בשוויון בין המינים. אני רואה בשטח שהשירים האלה באמת עושים טוב לנשים. זו המטרה. להראות שאין עלינו".
יכול להיות שלא היית יכולה לשיר את "לך לישון" לפני שנה, נגיד. "זה די מה שקרה בפועל. תראה, לפעמים קשה לי להרים לעצמי, אני לא שם, זהירה בעניינים האלה. גם כששרתי בהתחלה את 'לך לישון' או את 'מי זאת' אז הרגיש לי מוזר, שכאילו אני משתחצנת, חששתי שיתקבל כאילו אני עפה על עצמי, כי אני הכי לא. אמרתי את זה לצוות שלי, אבל אז גם חשבנו על אנשים שמסתכלים על עצמם במראה על הבוקר, שרים את זה ואולי ככה יתחילו את היום שלהם. וגם אני הגעתי למסקנה בסוף שלמה לא להרים לעצמי? זה לא אומר שאני שחצנית".
7 צפייה בגלריה
עדן חסון ואנה זק
עדן חסון ואנה זק
לא בלחץ על מופע סולו. בהופעה עם עדן חסון
(צילום: מוטי קמחי)
ההתפוצצות של "לך לישון" הייתה מרשימה מאוד. זה היה יכול להיעצר שם ואפילו לגלוש, כי בכל זאת, מאוד קשה להוציא להיט ענק חובק מדינה, ושניים ברצף זה כבר די בלתי אפשרי. אבל "מי זאת" של זק שבר עבורה את כל השיאים האחרים בקריירה, כולל תואר השיר המושמע בקיץ האחרון בספוטיפיי ישראל. "אחרי 'לך לישון' כולם הלחיצו אותי. אמרו לי, יהיה לך קשה להתחרות בהצלחה של 'לך לישון'. אז באמת עשינו המון שירים, יש הרבה חומרים במגירות, סקיצות. אבל לא הוצאנו. ואז הגיע 'מי זאת'. קיבלתי סקיצה שלו, שעברה בין המנהל שלי עומרי יערי והמנהל של יהונתן מרגי אורון כלפון. הוא אמר לעומרי, 'יש שיר שמרגי שמע באולפן ואמר שזה יכול להיות להתאים בול לאנה".
והמספר? "רון ביטון הביא את הרעיון, פשוט הציע שנשים מספר טלפון אמיתי בתוך השיר. חשבתי שזה רעיון סוף, אבל אמרנו, מה, הרי לא נוכל לשים מספר של מישהו שאנחנו לא מכירים, זה לא לעניין. ואז אמרתי חבר'ה, בואו נשים את המספר שלי".
דווקא המספר הפחות מבוקש בישראל. צוחקת. "כי אם זה שלי, אף אחד לא יתעצבן. היינו מאוד סקרנים. ידענו שיהיו אנשים שיתקשרו אבל אחרי שהשיר יצא, מה שקרה היה רחוק מאוד בכלל ממה שציפיתי. עשר בבוקר, איך שהשיר יוצא, אני יושבת באוטו, מחכה עם המנהל שלי, חושבת לעצמי מעניין מה יהיה. פתאום הטלפון שלי השתגע בבת אחת, ברמה שלא הצלחתי ללחוץ על שום שיחה כי בכל שנייה התחלפו המספרים. התחלתי לענות, אבל זה לא עבד כי כל שנייה הייתה ממתינה, בלגן אחד גדול. הווטסאפ קרס אחרי 13 אלף הודעות. אחרי שעבר זמן והטלפון נכנס למוד נורמלי יחסית, הצלחתי לדבר בכל זאת עם מלא אנשים מכל הארץ".
הבנתי שלא האמינו שזה המספר שלך. "כן, היו גם הרבה כאלה. היה גם סוג של שיחות כשאני עונה, ואז יש שקט מהעבר השני, מחכים שאגיד משהו כי לא מאמינים שזו אני. יצא גם שעניתי למישהי, התקשרה עם אבא שלה, והיא אומרת לו, זו באמת אנה. הוא לא מאמין. אז הייתי צריכה להוכיח בשיחת וידיאו שזו אני. שמע, היה כיף לראות את הקהל שלי פתאום. מתי עוד תהיה לי הזדמנות כזו?"
להחליף מספר טלפון? שאלה טובה. היה לי מספר חדש באותו יום, לקחתי נוסף. אמרתי שאשאיר את המספר הזה אצלי, כדי לפעמים להיות בקשר כזה עם הקהל. התחלנו לקבל מלא הצעות מכל מיני חברות שרצו לקחת את המספר, תמורת כסף, שזה היה נורא מחמיא, אבל רצינו שזה יישאר שלי. ואז הגיעה הצעה אחרת לגמרי, והיה לכל הצוות ברור שזו לא שאלה ומעכשיו זה יהיה המספר של עמותת 'אותות', שמעניקה בית חם לאנשים שצריכים כזה. זה בעצם עכשיו הקו החם שלהם, בני נוער מכירים את המספר מהשיר, ואם מישהו במצוקה הוא יודע לאן להתקשר. קיבלתי לא מזמן הודעה שמישהי התקשרה בזכות השיר - ובאותו יום מצאו לה בית. בלתי נתפס".
7 צפייה בגלריה
אנה זק בקמפיין ל'סקארה'
אנה זק בקמפיין ל'סקארה'
קרדיט יפה מביבי. אנה זק בקמפיין לסקארה
(צילום: אלכס ליפקין)
בנימין נתניהו השתמש ממש ברעיון שלך. "כן זה היה מגניב והוא נתן לי קרדיט יפה, נדמה לי שאמר 'למדתי מאנה זק'. באמת מטורף מה שקרה עם השיר הזה".
שני השירים האחרונים גם חיברו אותך לקהל מבוגר יותר. "אחד הדברים הכי מרגשים קרה לי כשמישהו הגיע אליי בתחנת רדיו שהתארחתי בה ואמר לי, חייב סרטון לסבתא שלי, היא מתה על 'לך לישון'. קיבלתי גם סרטון של שתי סבתות בטיקטוק עם 'לך לישון'. זה כיף ברמות".
גם המפרסמים רכבו מאוד מהר על ההצלחה של זק והוציאו מאות אלפי שקלים כדי להתעטף בה לצורכי שיווק. עבור השימוש של קניוני עופר ב"לך לישון" הם שילמו 300 אלף שקל ובנק מזרחי טפחות 250 אלף. "מי זאת" התחבר למותג האיפור סקארה תמורת עוד כמה מאות אלפי שקלים. "בכל פעם שנמכר שיר, כל עוד לא כתבתי והלחנתי, אני לא מקבלת על זה כסף, אלא היוצרים. זה הולך אליהם, מגיע להם, ואני קיבלתי מזה את הכיף שלי".
אבל לא מציק לך קצת שהלהיטים מקושרים במהירות למסחריות? "לא ממש. אפילו מחמיא לי שנקשרים לפרסומות, וממש לא מציק. זה שחברות כל כך גדולות מאמינות שהשיר יעיף את הפרסומת, זה לא משהו קטן. זה אומר שאפשר לסמוך מאוד על השיר הזה".
מחיר הופעה של זק סביב ה-40 דקות בלבד עומד כיום על 70 אלף שקל, פלוס־מינוס. באירועים פרטיים חצי שעה של הופעה תהיה בתעריף דומה. זק גם מבוקשת למה שנקרא בתעשיית הבידור "פריצות". גיחה לשיר אחד או שניים תמורת סכומים נאים בהחלט. הלוח שלה מפוצץ חודשים קדימה, אחרי שביולי-אוגוסט עשתה כמעט 100 הופעות, לפעמים ארבע ביום. הופעה פתוחה, כזו שתעמיד את כוחה במבחן הקהל הרחב, היא עוד לא הרימה. "אבל כן קרה כמה פעמים שמכרו כרטיסים להופעות שלי, כאלה שהרימו יזמים סביב הפקה והכול היה מלא. דברים כאלה נותנים לי ביטחון כי מפחיד אותי לפתוח קופות עדיין להופעה שלי. אני מקווה שתהיה כזו הופעה בקרוב, אבל זה יקרה רק כשארגיש שאוכל לעשות את המופע המדויק והמושלם מבחינתי. זה חלום שלי לגמרי".
אני פותח יומן. "תן לי לעשות עוד כמה שירים. אני לא בלחץ על להרים מופע כאן ועכשיו כי אני מרגישה שזה משהו שצריך לעשות רק כשאתה שלם ממש. זה יגיע".
היית במופע של נועה קירל בפארק הירקון? "לצערי לא, הופעתי באותו ערב".
הוזמנת? "למען האמת לא. אבל ראיתי את ההופעה בקטעים באינסטגרם וזה היה נראה טירוף, חלומי. ברור שזה עושה לי חשק אבל אני חושבת שאפתח מופע קטן קודם, כי זה נורא מפחיד פארק בעיניי. צריך אומץ נורא גדול להחזיק בפארק הופעה כזו שלמה ושאפו לנועה על זה".
יש יריבות ביניכן? "מרגישה שיותר מנסים ליצור יריבות מאשר יש באמת כזו. אני חושבת שהתקשורת נורא משפיעה ואם כל היום מנסים לייצר ריבים, אז בסוף אתה עלול להרגיש שיש משהו כזה. אבל אין ביני ובין נועה כלום, וגם אם אין וכל הזמן מנסים לחמם, בסוף זה כן יוצר מתח בינינו שאין לו סיבה בתכלס. אני לא אוהבת את הדברים האלה ולא מבינה ביריבות ובתחרות וחושבת שיש זמרות מדהימות בארץ ולכל אחת יש את המקום שלה".
נועה ואת מדברות לפעמים? "אין בינינו קשר כל כך. אגב, איך יכול להיות ריב אם אנחנו אפילו לא מכירות? כן עוקבות זו אחרי זו באינסטגרם".
השיר החדש הוא עם עדן בן-זקן ונונו. דווקא עם מתחרות די נוצצות שלך. "זה היסטורי והיסטרי ששלוש נשים משתפות פעולה ככה. כרגע אני מתרכזת בסינגל הבא שלי, בלדה, משהו שעדיין לא שמעו ממני מספיק לדעתי".
7 צפייה בגלריה
נועה קירל
נועה קירל
מנסים בכוח ליצור יריבות. נועה קירל
(צילום: טל שחר)
היא תעמוד בקרוב גם במרכז סדרת טלוויזיה מוזיקלית, "לעוף על אנה" (שם זמני) בערוץ ניקלודיאון של yes. "הסדרה מבוססת על סיפור החיים שלי, אבל יש עלילה דמיונית לחלוטין. אני מאוד אוהבת לשחק, וזו סדרה שהיא ממש שלי".
פרט למשחק ולמוזיקה, היא מובילה את המותגים של סקארה, עדיקה, אדידס, מג'יק קאס, WECOM וגם גלידת גולדה. כל זה אומר שבגיל 21, זק מגלגלת מיליוני שקלים בשנה. כוח המשיכה וההכנסות נסקו אחרי שני הלהיטים האחרונים בדיוק בהתאם.
את בת 21 שיכולה לקנות כמעט הכול. מי מנהל את הכסף? "אני לעצמי, עם רואה החשבון. ברור שאפשר בשנייה לאבד את זה ופתאום להתלהב מדי, אבל זה לא קרה לי. אני לא בזבזנית, קונה רק אוכל ובגדים. בגלל שלא תמיד היה לי, אז אני נורא זהירה עם הכסף ודי שומרת. אם יש משהו מסוים שאני רוצה, אני כן מרשה לעצמי כי יודעת שעבדתי מאוד קשה בשביל זה".
עוזרת להורים? "חד-משמעית כן. אמא עובדת, היא בחיים לא תבקש כלום. ככה היא. גם אם אבא שברוסיה או אחותי יצטרכו, הם יודעים שאני פה".
יש הצעות שפסלת ממפרסמים? "כל מה שקשור לאלכוהול, דחיתי. אני לא שותה בעצמי ולא אפרסם משהו שלא קשור אליי. ויתרתי שם על הרבה כסף. רצו גם אותי לא מזמן כפרזנטורית לחברת הלבשה תחתונה לנשים, כולל אחוזים במכירות, ולא הרגשתי מספיק בנוח בעניין הזה".
ריאליטי? "הציעו את כל מה שאתה מכיר. 'המירוץ למיליון', 'הישרדות', 'האח הגדול', כל תוכנית אפשרית. לא בכיוון ומאוד סומכת על ההחלטות של המנהל שלי בנושא".
אפשר עדיין לרכוש ממך סטוריז בבודדים, שלא חלק מקמפיין? "לא לוקחת כמעט דברים חד-פעמיים, ומעלה סטוריז רק מחברות שאני עובדת איתן בשוטף. הייתה לא מזמן חברת של מוצרי היגיינה לנשים שהציעה מאה אלף שקל לסדרה כזו שאני מספרת בה על המוצרים. הרגיש לי אישי מדי, אמרנו לא. חייבת להאמין ולהיות שלמה עם המוצר שאני מפרסמת כי אם זה לא ככה, אתה יוצא לא אמין מול הקהל שלך".
אילו רגעי שבירה יש לך במקצוע? "מה שהכי מפריע לי בזמן האחרון הוא הזריקות של הדברים מהקהל לבמה. זה משהו שנורא מוריד לי את הביטחון כשאני מופיעה. אני מפחדת שיעוף עליי בקבוק בראש יום אחד. לא מזמן זרקו עליי שרשרת שפגעה בי מתחת לעין. הייתי בהלם, המשכתי לשיר, סיימתי את ההופעה, החזקתי את עצמי כי כאב לי מאוד. זה היה מסוכן. סנטימטר אחד למעלה - והולכת לי העין. חזרתי הביתה מאוד מבואסת ועם כאבים חזקים".
7 צפייה בגלריה
אורבניקה
אורבניקה
פירוק דרמטי. עם סטטיק ובן אל מתוך הקמפיין לאורבניקה
(צילום: רפי דלויה)
עידן מי-טו ושלל הפרשות שנחשפו מצאו את זק נסערת ועם מסר אחד ברור. "התחלתי לדגמן בגיל מאוד מוקדם וכמעט תמיד אמא הייתה איתי או שהיו איתי אנשים קרובים אחרים. בתעשייה הזו צריך לדאוג שיש איתך תמיד מישהו מבוגר שאת סומכת עליו".
חווית חלילה משהו דומה? "למזלי לא. לא חוויתי, אבל יש המון שחוו וזה מאוד קשה".
בהקשר של העולמות האלה, חייב להמשיך איתך לשיר "קוביות" שעשית עם סטטיק ובן אל, הידוע גם כשיר עם השורה "הבנות חמות כמו עוגיות". "אמרו ש'קוביות' הזה מחפיץ נשים, אבל אתה שומע אותי עכשיו כבר די הרבה זמן ומבין שאין סיכוי בחיים שאעשה דבר כזה. אני שרה את השורה הזו, אישה, ולמה שאני ארצה לפגוע בנשים? בכלל, אף אחד מאיתנו לא כיוון בשיר למקום הזה. דמיינו חוף, כי זה שיר קיץ, ובו הבנות חמות מהשמש כי פשוט חם. יש היום נטייה לאנשים לקחת משפט ולהפוך את הכוונה שלו. זה הלך רחוק וזה מאוד ביאס אותי".
היית עושה היום שינוי בטקסט? "לא כי לא הייתה שם כוונה להחפיץ. אבל זה כן לימד אותי שצריך להיזהר עם המילים לחשוב על שירים מכמה כיוונים כי לפעמים מילים יכולות להיתפס אחרת ממה שמתכוונים. הקשבתי לביקורת, לקחתי את זה לכיוון טוב כדי שאף אחד לא ייפגע מהשירים שלי בעתיד".
עם סטטיק ובן אל עבדת גם בפרסומות לאורבניקה. הופתעת מהפירוק? "כן, זה היה לי ממש עצוב. אני נורא אוהבת אותם, אהבתי לעבוד איתם כצמד ונהניתי מכל רגע שיצא לנו להופיע יחד. הם היו שנים יחד, אז זה באמת פירוק דרמטי. אני חושבת שסטטיק ובן אל עשו היסטוריה מטורפת פה ופתחו את עולם הפופ. מתה על שניהם. מקווה שהם יצליחו כל אחד בדרך שלו. אתגעגע לעבודה איתם כצוות".
זק מתמודדת עם דיונים בלתי נגמרים שמגיעים בעקבות תמונות שהיא מעלה ברשתות. עם חמישה מיליון עוקבים בטיקטוק, ו-1.4 מיליון באינסטגרם, זו כבר מערכת הדהוד אינסופית. הטענות החוזרות מאשימות אותה ברזון מוגזם. "וזה ממש לא קל עבורי. אני זוכרת שהעליתי תמונה בבגד ים וקיבלתי מלא הודעות שיצאו עליי, למה אני כזו רזה. העבירו ביקורת שלמה על הגוף שלי וזה לא מגיע לאף אחד, לא משנה איזה גוף יש לו. זה הגוף שלי, אני אוהבת אותו ושלמה איתו. אני לוקחת קשה את התגובות הרעות".
הנחתי שאת די חסינה. "אני בדרך כלל חושבת שכן, אבל איכשהו תמיד מגיע משהו שיפתיע אותך. כתבו לי שאני מעודדת אנורקסיה. בחיים לא. איך אפשר לכתוב דבר כזה? מי שמכיר אותי יודע כמה אני אוכלת ומתאמנת, ומדובר בכמויות. אפילו בקליפ 'לך לישון' אני אוכלת המבורגר וגלידה. התחברתי לרשת גולדה, לא בדיוק הכי דיאטתי".
אוקיי. "הגוף שלי נראה ככה בזכות גנטיקה ועבודה קשה. ואז באים ואומרים שאני רזה מדי ושאני חייבת להשמין ואומרים שאני מעודדת רזון - ואני נשארת חסרת אונים. אני הכי מנסה להעביר מסר לחיים בריאים, את זה שכל אחד יאכל מה שהוא רוצה. אני מתאמנת, כי אני אוהבת את זה. וכן, הגוף שלי חשוב לי, זו גם העבודה שלי. לא הוגן לקבל ביקורות כאלה".
7 צפייה בגלריה
אנה זק
אנה זק
''אני הכי מנסה להעביר מסר לחיים בריאים''
(צילום: שי תמיר)
בנובמבר 2020 היא התמודדה עם תסמונת בל, שיתוק בחצי פנים, שבגללו נעלמה מהעין לכמה חודשים. ג'סטין ביבר, למשל, חשף את השיתוק בזמן אמת, "וכשראיתי את הפוסט של ביבר, שאני מאוד אוהבת מגיל קטן, הלב שלי יצא אליו כי אני יודעת מה הוא עובר והערכתי אותו פי מיליון ממה שהערכתי קודם. כשאני עברתי את זה, הסתתרתי המון זמן עד שעיכלתי מה יש לי. לא רציתי להאמין שזה בכלל קיים. הרגשתי שברגע שאני אפרסם את זה, זו עלולה להיות הנצחה של המציאות וניסיתי להדחיק".
מחשבה מאוד הגיונית. "היו לי כאבים באוזן ימין. בלילה שלפני היום ההוא ממש קפצה לי העין הימנית. חשבתי שיעבור אחרי חמש דקות, אבל זה לא עבר. היה לי מוזר אבל הלכתי לישון. ואז בבוקר קמתי לצבא, ותמיד כשאני מגיעה לבסיס בתל השומר, יש סלפי בוקר טוב. פתאום אני מנסה לצלם, עם תנועה של נשיקה בשפתיים, ואני קולטת שהן לא שוות. נלחצתי ברמות".
הבנת שזה עלול להיות תסמונת בל? "פתאום גם התחילו להתחבר לי דברים, למשל בשיעור פיתוח קול שמתי לב שצד אחד של האף פחות עולה לי בכיווץ ולא לקחתי את זה ברצינות. בסלפי בצבא התחלתי להבין מה יש לי, נזכרתי בסיפור של מיכל אנסקי, חשבתי על תסמונת בל והתחלתי לבכות. יצאתי בלי שאף אחד רואה אותי, התקשרתי לאמא ולרועי (סנדלר, בן הזוג). ואז הרופאה שלחה אותי דחוף למיון, שם כבר איבחנו אותי. משם, שלושה חודשים בבית. זו הייתה תקופה לא קלה בכלל. לא אומרים לך מתי זה ייגמר. אין דדליין".
מה עבר עלייך? "ניסיתי להיות אופטימית, אבל יש רגעים שאתה לא מצליח כי עוברות מחשבות קשות בראש. אלה הפנים שלי, הם גם העבודה שלי, אני כל היום מול מצלמה וברור שבמצב כזה אני לא יכולה לעבוד. עברו לי המון הרהורים, של אולי אני לא יכולה לדגמן יותר, אולי אי-הסימטריה בפנים פגעה בדיבור שלי. כי למשך תקופה הפ' ו-המ' לא נשמעו אותו דבר. ואז חשבתי, אולי בכלל לא אוכל לשיר ככה יותר? לא יצאתי מהבית אלא רק לטיפולי דיקור, ממש פחדתי שיראו אותי ככה".
ותיעדת את עצמך. "בדיעבד, מאוד עזר לי שהחלטתי לצלם את התהליך הזה, למרות שלא ידעתי מה יהיה בסוף. סיפרתי כל מה שעובר עליי למצלמה, בכל פעם שהרגשתי צורך. בהתחלה אמרתי לעצמי שאני לא רוצה שאף אחד יידע וגם כשיעבור לי, שלא יידעו שהיה. אבל עם תחילת התהליך הבנתי כמה חשוב לדבר על זה. הסבירו לי שבשנים האחרונות בני נוער סובלים מזה לא מעט".
נשארו חרדות או חששות בגלל מה שעברת? "זה עושה טראומה. אני הרבה זמן אחרי אבל עדיין אוכלת סרטים, לפעמים מסתכלת במראה בבוקר, בודקת שהכול שווה. יש גם הוראות שאני צריכה להקפיד עליהן: אסור שתהיה לי רוח על הפנים ואסור לי להיכנס למצבי לחץ".
זה עלול לחזור? "כן, לכן אומרים לך מאוד לשמור. זה פחד מאוד גדול אצלי עדיין. לא מזמן הייתי במקום עם רוח חזקה, על יאכטה, ופשוט נכנסתי מתחת לשמיכה כדי שלא יהיה סיכוי שהרוח תיגע בפנים שלי. זה לחיות קצת בטראומה, אין מה לעשות".
בן זוגה, הזמר רועי סנדלר, פירסם כי התמודד עם חיידק טורף בחודשים האחרונים, מה שאילץ אותו להפסיק פעילות. "הוא כבר חוזר לעצמו. כמו שהוא היה שם בשבילי, הייתי שם בשבילו. זה נשמע הכי קלישאתי אבל ניסיתי להסביר לו שזה בסוף יסתיים בטוב יותר. היום הרבה יותר טוב".
ומצב השמועות? טענו שאתם נפרדים. "כן, אנחנו רבים לא פעם, כמו רוב הזוגות, ואם בכל פעם יכתבו שיש משבר כשאנחנו רבים, זה יהיה די מגוחך. אסור שזה ייכנס ביני ובין רועי כי פרסום כזה יכול לסכסך בקלות אם אתה לא נורא חזק בתוך הסיטואציה. אבל רועי ואני יודעים מה יש בינינו, והבנו מזמן שאסור לתת לפרסומים על שמועות להיכנס באמצע".
7 צפייה בגלריה
אנה זק ורועי סנדלר
אנה זק ורועי סנדלר
רבים כמו כל הזוגות. זק ורועי סנדלר
(צילום: ענת מוסברג)
הם הכירו דרך חבר משותף, הדוגמן ברק שמיר, ואת תחילת הקשר השאירו למדורי הרכילות באור עמום במיוחד. "זה לא שהסתרנו. פשוט בהתחלה אני בעצמי לא ידעתי מה זה, וגם הוא לא. רק הכרנו. יצאנו. לא ידענו לאן זה הולך".
יש היום פער ביניכם בהצלחה בקריירות. את כוכבת-על. רועי עדיין לא במעמד כזה. זה מתח שעלול להיכנס ביניכם? "אני מבינה מה אתה אומר, ומנסה לא לחשוב על זה. רועי הוא הבן אדם הכי תומך ומפרגן שיש ובכל דבר שאני מצליחה בו הוא איתי לגמרי. אין בינינו מתח מהדבר הזה שאתה קורא לו פער. אפס, בחיים לא היה. אגב, אנחנו עכשיו עוברים יחד לתל-אביב מראשון-לציון".
סיבה מסוימת? "זה הרבה זמן שאני רוצה לעבור, חושבת שזה משהו משמעותי בחיים בשביל עצמך. ללמוד להסתדר לבד ולדעת להחזיק בית. בראשון-לציון אנחנו גרים ביחידה אצל ההורים שלו ועכשיו נהיה לבד. זו גם תהיה הפעם הראשונה שאני גרה עם בן זוג, בבית משלנו".
אחרי הצלחה כזו בישראל, גיור הוא הליך שעל הפרק עבורך? "זה מצחיק כי ברוסיה אני נחשבת יהודייה, שם מסתכלים על האבא, ופה לא. אבל אני מרגישה הכי ישראלית ופשוט חסרת דת. אין לי דת מסוימת, אני כן מתחברת ליהדות ולחגים, וגם ברוסיה חגגנו חגים יהודיים. אז תמיד הרגיש לי שאני שייכת ליהדות איכשהו, בטח לישראל. זה לא משהו שיש לי כרגע בראש".
ואם תתחתני? "אז באמת נראה מה עושים. כרגע זה לא משהו שמעסיק אותי".
אולי פוליטיקה? נראה את מפלגת אנה זק? עם כמות העוקבים שלך אולי אפשר לזקק מנדטים. "פיפי. אתה רוצה לשמוע צחוק? הייתי בבת־מצווה של הילדה הכי חמודה בעולם שעשתה סרט ממש מושקע ומהמם. כחלק מהסרט היא בחרה אותי כראשת ממשלה. היא אמרה שם: 'את הראשת ממשלה שלי'. אבל למרות ההמלצה החמה הזו, אני לא חושבת שאלך לפוליטיקה".