בשנת 2017 הופיע הראפר טרוויס סקוט בטרמינל 5 בניו־יורק, מבנה בן כמה קומות עם מרפסות עליהן עומד הקהל. באחד משיאי האקסטזה האיר סקוט זרקור על צופה שהיה תלוי על מרפסת בקומה השנייה וצעק לעברו: ׳קדימה, קפוץ, הם יתפסו אותך׳. הצופה הזה לא קפץ, אבל זמן קצר אחר כך נפל צופה אחר מהמרפסת בקומה השלישית. איש לא תפס אותו, הוא נחת על רצפת קומת הקרקע ונותר משותק חלקית.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
עד לשבוע שעבר זה היה המקרה הקשה ביותר, אבל רחוק מלהיות היחיד, בריטואל ההופעות של אחד הראפרים הפופולאריים בעולם. סקוט מעודד את הקהל שלו להשתולל, הכאוס המוחלט הוא חלק מהאטרקציה, זה מה שמובטח לך במחיר הכרטיס.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסרט הדוקומנטרי "Look Mom I Can Fly", שמספר את סיפור חייו הצעירים של סקוט, יש קטע שבו הנגנים והמלווים שלו מדברים בגלוי, לפני העלייה לבמה, על כך שהקהל עומד להשתולל וש״אנשים יתקשו לנשום״. הם לא ממש נראים מוטרדים. להפך, זו הוכחה לכך שההופעה תצליח.
סקוט התגאה בעבר לא פעם ביכולת שלו ליצור אווירה כזו, הוא אפילו הזכיר זאת באחד השירים שלו. אבל לפני עשרה ימים הבין שהוא עף קרוב מדי לשמש. את המחיר שילמו עשרה אנשים – הצעירה שבהם ילד בן תשע והמבוגר בן 27 – שמתו במהלך הופעה של סקוט ביוסטון שיצאה לגמרי מכלל שליטה.
4 צפייה בגלריה
טרוויס סקוט
טרוויס סקוט
טרוויס סקוט
(צילום: AP)
גם סקוט ישלם מחיר. הוא אולי לא יכול להיות מואשם באחריות, פלילית או אחרת, אבל יעמדו בפניו תביעות אזרחיות רבות שיעלו לו הרבה כסף. ואולי חמור יותר מבחינתו: המותג המושלם שלו, שהביא לו קמפיינים ממקדונלד'ס ועד כריסטיאן דיור ועשה אותו מאוד עשיר אפילו ליד בת זוגו קיילי ג׳נר, קרס בתוך שעות ספורות של אימה בלתי ניתנת למחילה.
פסטיבל אסטרוורלד הוא הבייבי הפרטי של סקוט בן ה־29, יליד יוסטון, ומקור לגאווה גדולה לעיר. הוא ייסד את הפסטיבל ב־2018 וקרא לו על שם אלבומו שיצא באותה שנה. בארבע שנותיו הכניס לו האירוע מדי שנה יותר מ־50 מיליון דולר.
בפסטיבל השנה, שאמור היה להימשך יומיים, היו שתי במות – אחת לכל המופעים, ואחת רק לטרוויס סקוט, שבנייתה עלתה כחמישה מיליון דולר. כבר בשתיים אחר הצהריים ביום שישי הסתובבו במתחם אלפים רבים של צעירים. עד שסקוט עלה לבמה, בתשע בערב המספר הגיע ל־50 אלף. חצי שעה לפני תחילת ההופעה מסכי הענק ספרו לאחור. המונים זרמו קדימה, שם עמדו אלפים שהגיעו שעות קודם.
מפקד משטרת יוסטון טוען שהזהיר את סקוט לפני העלייה לבמה כי האנרגיה בקהל מסוכנת. כבר אז הכאוס היה עצום, אבל מנקודת המבט של הכוכב על הבמה, כך נראית כל הופעה שלו. הוא הופיע במשך חצי שעה לפני שהזמין לבמה סופרסטאר אחר, דרייק, לשיר איתו. ואז באמת נפתחו שערי הגיהנום. הקהל דחף קדימה ואנשים התחילו ליפול מחוסרי הכרה, מה שיצר עוד יותר פניקה.
4 צפייה בגלריה
זירת האסון שאירע בפסטיבל אסטרוורלד ביוסטון
זירת האסון שאירע בפסטיבל אסטרוורלד ביוסטון
אסון מתגלגל. פסטיבל אסטרוורלד ביוסטון
(צילום: AFP)
קטעי וידאו שעלו לרשתות החברתיות הראו את סקוט מזהה אמבולנס, שואל "כולם בסדר?" ומבקש מהקהל "תניפו אצבע אמצעית אם אתם בסדר". רוב הקהל היה בסדר, סקוט ראה מולו ים של אצבעות משולשות והמשיך להופיע. בסרטון אחר הוא נראה עוצר ואומר: "האדם הזה כאן התעלף, תעזרו לו", אבל גם זה לא אירוע יוצא דופן, לא בהופעות של סקוט וגם לא בהופעות אחרות.
כשהתברר למארגנים כי הם עדים לאסון מתגלגל, החל ויכוח האם להפסיק מיד את ההופעה. במשטרת יוסטון לא רצו לקטוע אותה באופן מיידי, מחשש לתגובה נזעמת של הקהל שרק תגדיל את הקטסטרופה. החשש הזה נגוע באופן לא מפתיע בגזענות. קהל של מופעי ראפ הוא בעיקר שחור והיספאני. ההנחה האוטומטית שהקהל יתפרע אם ההופעה תיפסק לא קיימת, למשל, לגבי מופעי קאנטרי ורוק.
"משטרת יוסטון תצטרך לחשוב על זה הרבה זמן", אמר טום בריהאן, עורך ראשי באתר המוזיקה החשוב stereogum, "האופן שבו מתייחסים לקהל בהופעות ראפ שונה מאוד. יש הרבה יותר נוכחות משטרתית, ומעורבים כאן ענייני גזע ומעמד. המחשבה שהמשטרה לא סמכה על הקהל הזה שיעזוב בצורה מסודרת, ולכן איפשרה לו להמשיך להימחץ, דפוקה לגמרי".
ועדיין, עצירת הופעות באמצע היא עניין מסובך. בדרך כלל אמנים, אולמות ומקדמי הופעות יודעים לשמור על הבטיחות, ולכן אסונות כאלה מאוד נדירים. לאנשים על הבמה עצמה קשה מאוד לדעת באמת מה קורה בתוך הקהל שמולם, אבל עדיין יש מי שמגלים עירנות. להקות כמו "Foo Fighters" ו"Rage Against the Machine" עצרו בעבר הופעות על ידי הפסקת המוזיקה, הגברת התאורה ובקשה שקטה מהקהל להירגע.
4 צפייה בגלריה
זירת האסון שאירע בפסטיבל אסטרוורלד ביוסטון
זירת האסון שאירע בפסטיבל אסטרוורלד ביוסטון
זירת האסון שאירע בפסטיבל אסטרוורלד ביוסטון
(צילום: AP)
ג'ים דיגבי, מנהל הפקה ותיק של "לינקין פארק" סיפר ל"וול סטריט ג׳ורנל" כי ללהקה הייתה תוכנית חירום מוכנה למקרים כאלה. "כולם צריכים לדעת מי עושה מה כשמשהו רע קורה", אמר דיגבי. "היו אנשים על הבמה שתפקידם אך ורק לצפות בקהל. בנקודות בעייתיות היו תגובות פוטנציאליות, כולל עצירה מיידית של ההופעה או שליחת אבטחה לתוך הקהל. חברי הלהקה עצמם נהגו לשאול את הקהל 'אם מישהו נופל, מה אתם עושים?'. הקהל היה מגיב ב׳מרימים אותו׳. הם הפכו את הקהל שלהם לאנשי עזרה ראשונה״, אמר דיגבי.
שום דבר מזה לא היה כמובן בהופעה של סקוט, זה נוגד לגמרי את כל האתוס. בסופו של דבר הוא ביצע עוד כמה שירים לפני שירד מהבמה. הגרסאות חלוקות לגבי השאלה האם הוא הפסיק מיד כשקיבל הוראה, או משך כמה שירים יותר מדי. מפקד כיבוי האש של יוסטון אמר שסקוט היה צריך לעצור מיד את ההופעה. עורכי דינו של הראפר טוענים שזה בדיוק מה שהוא עשה. "כשאמרו לו להפסיק, הוא הפסיק. הוא ביצע סט מקוצר והפסיק", אמר אחד מהם.
אחרי ההופעה, ביום שישי בלילה, השתתף סקוט באפטר־פארטי ביוסטון. לדברי אחד ממקורביו, הוא לא ידע את חומרת המצב כשהגיע למסיבה, וברגע ששמע על האסון עזב מיד את המקום.
בין 50 אלף הצופים בהופעה של סקוט הייתה גם קיילי ג׳נר, בת זוגו ואם בתו בת השלוש, סטורמי וובסטר. השניים נראו יחד לראשונה בפסטיבל קואצ׳לה באפריל 2017, וכמה חודשים אחר כך הייתה קיילי בהריון. כמו כל סיפור קרדשיאני, גם כאן היו עליות וירידות, סקנדלים ושמועות, אבל בסופו של דבר הם נראים כמו זוג מחויב ומצפים לילד שני.
ג׳נר כתבה בשבוע שעבר ל־280 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם כי "טרוויס ואני שבורים והרוסים. מחשבותיי ותפילותיי עם כל מי שאיבדו את חייהם, נפצעו או הושפעו בדרך כלשהי מהאירועים. לטרוויס אכפת מאוד מהמעריצים שלו ומקהילת יוסטון. אני רוצה להבהיר שלא היינו מודעים להרוגים כלשהם עד שהחדשות יצאו לאחר ההופעה. טרוויס בשום אופן לא היה ממשיך להופיע אם היה יודע".
4 צפייה בגלריה
טרוויס סקוט עם בת הזוג קיילי ג'נר
טרוויס סקוט עם בת הזוג קיילי ג'נר
טרוויס סקוט עם בת הזוג קיילי ג'נר
(צילום: AP)
בין האימפריה של קיילי להצלחה האדירה של סקוט, שהוא בן חסותו של קניה ווסט, העתיד נראה מושלם. ועכשיו פתאום לא. סקוט עומד גם בפני תביעות משפטיות וגם מול מותג שניזוק קשות. עורך דין מסן אנטוניו, תומאס ג׳יי הנרי, כבר הגיש תביעה ייצוגית בשם כ־150 איש, והרשימה רק גדלה. הנרי תובע את סקוט ודרייק ואת Live Nation Entertainment Inc החברה הגדולה בעולם לקידום קונצרטים. "בעוד שכולנו עדיין מנסים להבין את מלוא היקף הטרגדיה של אסטרווורלד, אני מאמין שהנזקים שנגרמו לקורבנות עשויים להסתכם במיליארדים", אמר הנרי לתקשורת.
ויש גם את נושא המותג "טרוויס סקוט". מדובר כנראה באחד מחמשת הראפרים הגדולים בעולם, דמות שבשנים האחרונות חברות מיינסטרים רצו שייצג אותן. למקדונלד'ס יש "ארוחת טרוויס סקוט", יש לו קו נעלי נייק, והוא אמור להיות הפנים של כריסטיאן דיור בקיץ הקרוב. "זוהי תפנית שיווקית אפוקליפטית עבור המותג", אמר ל"רולינג סטון" אריק שיפר, יועץ ניהול מוניטין.
סקוט ביטל הופעה בפסטיבל אחר שבו אמור היה להשתתף בסוף השבוע האחרון. הוא מחזיר את הכסף לכל רוכשי הכרטיסים לאסטרוורלד והבטיח לממן את הלוויותיהם של תשעה הקורבנות. כאמור, מקורות המקורבים למדינת קרדשיאן מספרים שהוא "שבור לגמרי ולא מפסיק לבכות".