פאר היצירה שהנפיק הריאליטי "היפה והחנון", יושבת היום בפאנל של "אולפן שישי". דניאל רוט אבנרי, משתתפת העונה הראשונה, היא פרשנית פוליטית בפריים-טיים. היא אמנם לא מתהדרת בבית הגידול ההוא וגם סירבה להתראיין לכתבה הזו, אבל הארכיון זוכר הכול. גם ההפקה. "היא הייתה יותר חכמה מאחרות", נזכרת השבוע ענבל מרציאנו, אשת תוכן בעונה הראשונה. "אמנם לא היה לה ידע כללי, אבל היא לא ממש התאימה לקאסט".
עוד כתבות למנויים:
רוט אבנרי מוכרת היום בעיקר כמי שלא מוותרת לאהוד ברק כשהאחרון דורש "להשתיק את החברה", אבל אז היא הייתה זכורה בזכות משפט הקאלט: "בית המקדש השני נחרב ב-1967". יעלי אבנרי (אין קשר משפחתי), יוצרת, במאית ועורכת ראשית בתוכניות טלוויזיה, ערכה את העונה הראשונה. "דניאל הייתה מתוקה ומהממת, וכמו כל יתר הבנות, לא היה לה מושג מהחיים שלה", היא נזכרת. "היא לוהקה על המשבצת של בת למשפחה איכותית שבחרה להתעסק בשטויות. היא גם המשיכה ללימודים אחר כך, אבל על מה שהיא עושה היום (כפרשנית באולפן שישי) אני מאוד כועסת. אבל זה לראיון אחר. זו לא כתבה פוליטית".
5 צפייה בגלריה
''היפה והחנון''. חביבת הקהל
''היפה והחנון''. חביבת הקהל
''היפה והחנון''. חביבת הקהל
(צילום: הדס פרץ)
"היא הייתה בחורה מאוד יפה ורצתה בעיקר חשיפה ופרסום", אומר המלהק מורן מרציאנו, שאחראי לליהוק שתי העונות הראשונות. "אלופת ישראל בקליעה למטרה. בהחלט אפ-סקייל ביחס לאחרות. היה לנו חשוב שבין אלו שלא יודעות מה היא בירת ישראל תהיה גם מישהי איכותית ונורמטיבית. (חושב לרגע) אולי נורמטיבית זו לא המילה. היא בחורה עם מוטיבציה מאוד גדולה להצליח. ו'אולפן שישי' בעיניי זו רק תחנה. אל תתפלאי אם בעוד שלוש שנים תראייני את השרה רוט אבנרי. היא הבינה את הפוזיציה והולכת איתה אול-דה-וויי".
15 שנה עברו מאז עלתה "היפה והחנון" בערוץ 10 כריאליטי צנוע, והתגלתה כמחבצת רייטינג ויותר מזה: כחביבת הקהל. הפורמט היה פשוט ויפה: קחו בחורות אטרקטיביות ולא חכמות לפי אמות המידה המקובלות, וצוותו אותן עם גברים אינטלקטואלים וחסרי יכולות חברתיות וחיי מין. כמו כל ריאליטי, גם "היפה והחנון" נשענה על התובנה שהגיהינום הוא הזולת. בניגוד למקובל בז'אנר, פה הזולת לפעמים הפתיע לטובה, או לפחות לא היה ביץ'. ידידויות נרקמו. רומנים התלקחו. השיא היה במהפך החיצוני שעברו הגברים, מצפרדע לפחות צפרדע, טוויסט על המייקאובר הנשי העתיק.
לצידם כיכבו כל החשודים המיידיים: סכסוכים, רכילות, השחרות, קנאות והרבה עור חשוף. ב-2023 בדיחות על האחר יובילו את הדובר לסקילה ברשת. ב-2008 היה ברור שהעולם מצחיק אז צוחקים. התוצאה הייתה קומית להפליא, גם בגלל הליהוק המבריק והכתיבה הגרובית, גם בגלל ש"היפה והחנון" סירבה לקחת את עצמה יותר מדי ברצינות. ים של דמעות זה בערוץ השני.
אלו היו הימים הראשונים של הריאליטי הציוני. הצופים היו צעירים ותמימים. המתחרים היו תמימים וצעירים. כשחברת ההפקות אבוט המאירי פנו לאבנרי, וביקשו שתעשה לוקליזציה, התאמה לקהל המקומי, לפורמט של אשטון קוצ'ר, Beauty and the Geek ‑ היא נדלקה. "ראיתי את הפוטנציאל", היא נזכרת השבוע. "עד היום, למרות 'האח הגדול' ו'חתונמי' והכול, יש משהו בפורמט הזה, שהוא בעיניי אחד הכי דוקומנטריים בריאליטי. למה? כי יש פה מפגש אמיתי בין שני עולמות מנוגדים. אתה חייב להיפתח לפרטנר שלך. אם לא, לא תעבור את המשימות".
מה חיפשת אצל הבנות? "ליהקנו בנות מתוקות, לא סתומות. לא מטומטמות. חיפשנו אינטליגנציה רגשית. לא ידע. אני זוכרת שהייתה שאלה מי היה ראש הממשלה הראשון של ישראל? מי שידעה ‑ לא עברה שלב".
ואצל הבנים? "חיפשנו משהו שקראנו לו שם קוד בתולים. כלומר חננות-על. גאונים ומדענים, אבל חסרי כישורים חברתיים".
ב-2023 אפשר אולי להודות שההגדרה הזו מתכתבת עם תכונות על הספקטרום. "באמת נורא נזהרנו מאספרגר. היו לנו אבחונים פסיכולוגיים והרבה בנים לא עברו. גם כאן היה חשוב לנו לא לזלזל ולא ללעוג. את אולי כוסית-על, אבל תראי איזה חכם הוא".
5 צפייה בגלריה
מורן מרציאנו
מורן מרציאנו
מורן מרציאנו. ''ארבנו למועמדים מחוץ לבסיסי מודיעין''
(צילום: ניר שנהב)
מרציאנו, בכיר מלהקי הריאליטי בישראל והאיש שהביא לחיינו את "משה מלצר חולון" ומרינה קבישר והביקיני האדום, נשכר למשימה הבלתי אפשרית. יצא לצוד חנונים במדינה שבזמנו בזה ליורמים. "התחלתי לחשוב מה מעניין גיקים", הוא מסביר. "חיפשתי בפסטיבלים לקומיקס. בספריות ציבוריות. ארבנו להם מחוץ לבסיסי מודיעין. דיברנו עם מורים לשח. האתגר היה לתווך לגיקים שזה לא ישפיל אותם, אלא שזו אופציה לזכות בפרס כספי ולהכיר בחורות מעניינות".
עז תלם, שהשתתף בעונה הראשונה ("להיות המודח הראשון היה ניצחון בעיניי"), מוכר כיום כבלוגר אוכל וכמי שכתב ספר בישול שלם על כרובית. הוא היה אז משוחרר טרי כשנתקל במודעה מסקרנת. "כתבו שם, 'רוצים להשתתף בריאליטי עם יפהפיות?'" הוא נזכר. "זה היה כמו טיול אחרי צבא, רק למלון אורכידאה באילת".
מה משך אותך, הבחורות? הפרס? החוויה? "לא הייתי הילד הכי מקובל בכיתה. התמודדתי לא מעט עם הצקות ואתגרים, וזה דווקא עשה לי חשק שיכירו אותי. שיראו אותי. במובן הזה קיבלתי מה שרציתי: שש שנים אחר כך עוד זיהו אותי ברחוב".
מה שנקרא היזהר במשאלותיך. "זה היה היופי בעונה שלנו. שהייתה שם תמימות. לכן לדעתי היא כל כך הצליחה".
העונה הראשונה צולמה במלון אורכידאה באילת במשך חודשיים וחצי. "היה שם קסם", מתרגשת אבנרי גם היום. "אני זוכרת אותנו נחנקים מצחוק מאחורי המצלמה, למרות שלא נעים לך מהמתמודדים. הם היו מתוקים ותמימים ונתנו הכול. זו חוויה שלא עברתי מאז".
"זו לא חוויה שאני מאחל למישהו", אומר תלם. חלק מהסיבה הייתה היפה שצוות אליה, ליסה מל (במקור מליסה טורדייב). השניים, בלשון המעטה, לא חיבבו אחד את השני. "דוחפים אותך לחדר עם אדם שבחיים לא היית מדבר איתו. כשאני רקדתי והופעתי, ליסה יצאה עליי שהייתי גרוע וכשהיא הייתה גרועה, אמרתי לה שלא נורא. כל הכבוד. זה הידהד אצל הרבה אנשים. שלא החזרתי לה".
מל הוגדרה בזמנו כ"נסיכה מפונקת מהרצליה פיתוח שאוהבת לנסוע במונית, לעשות מניקור ולהשתמש בהמון קרמים". שנים לאחר התוכנית התחילה לעבוד בחברת "יוקום" בארצות־הברית, שם הציגה את עצמה בשם מוניקה סנדרס וכאנליסטית בכירה. בהמשך ריצתה שנת מאסר בכלא האמריקני על חלקה בהונאה של "יוקום" בהיקף של מעל מאה מיליון דולר.
5 צפייה בגלריה
''לא חוויה שאני מאחל למישהו''. עז תלם
''לא חוויה שאני מאחל למישהו''. עז תלם
''לא חוויה שאני מאחל למישהו''. עז תלם
(צילום: לירון ברקן)
180 מעלות מהחוויה השלילית של תלם נמצא הרומן הישראלי הגדול של זמננו, או לפחות של העונה הראשונה - ההתאהבות של היפה רוקסן פלדמן והחנון נמרוד רייס. הם גם זכו במקום הראשון. גאל אלקסלסי, מהמתמודדות הבולטות של העונה, עדיין זוכרת את ההלם שבו התקבלה הזוגיות ההיא. "פתאום הם התחברו. כילדה, וכולנו היינו אז ילדות - את מסתכלת בגבר רק חיצונית. פה את חייבת לחיות עם גבר כזה. גם אני בסוף נקשרתי לשחר שהיה איתי. הוא הגיע אפילו לחתונה הראשונה שלי. היה שם תהליך".
"תהליך זה החרטוט שכולם אומרים", מכריז תלם. "אני לא חושב שעברתי איזה שינוי מהותי בתוכנית, אבל היא כן העצימה אותי. הרבה דברים לא היו קורים לי, אם לא הייתי הולך ל'היפה והחנון'. כולל ההיכרות עם אשתי, שהייתה דרך חברים משותפים שהכרתי בתוכנית".
אלקסלסי, נשואה בשנית פלוס שלושה, חזרה בתשובה לפני חמש שנים. כיום קשה לה לחשוב על עצמה בביקיני על המסך. "עדיין, זה היה נכון לתקופה", היא אומרת. "בעונה שלנו, בכל המשתתפות היה משהו מיוחד. עזבי שהן לא היו צנועות במראה, הן היו צנועות באופי".
אבנרי עדיין מתרגשת מהרומן של רוקסן ונמרוד כאילו הגתה אותו בעצמה. "אחת הבנות במערכת אמרה שנראה לה שמתחיל ביניהם משהו, אז התחלנו לעקוב אחריהם במצלמות. ואז אני קולטת שהם רוקדים יחד ומרגישה בבטן שהולכת להיות נשיקה ואומרת לצלם, תהיה רק עליהם. ואז הם מתנשקים. ופתאום מאחורה זיקוקים משוגעים ואין לי מושג מאיפה הם הגיעו! הייתי בעננים. מצלצלת למפיק, אומרת לו, תודה על הזיקוקים. הוא לא ידע על מה אני מדברת. את מבינה? לזה אני מתכוונת בקסם. ואני ממש לא רוחניקית".
ועדיין לא ראו סקס בתוכנית. זה לא היה "האח הגדול". או "הישרדות". "כשהם התחילו לגעת, חתכנו מהם ושמנו בעריכה ירח. אני זוכרת שביקשתי מכולם לצאת מהקונטרול ולא להסתכל".
זה לפני ימי יורם זק וה"בולבול בין השדיים". "אל תביני לא נכון, היינו מדברים מטונף בינינו, אבל ביחס למתמודדים זה היה אחרת".
הסקס בתוכנית שימש כטקס המעבר של החנונים מעולמם הפנימי לעולם האמיתי. אבל לפעמים גם להפקה היה קשה להאמין למה שקורה בין המתמודדים. למשל בעונה השנייה, כשאחד מהם פנה להפקה בבקשה ספציפית. "הוא רצה קונדום", מספר אחד מאנשי התוכן. "לקח לנו כמה דקות עד שאמרנו וואלה? אהההה אוקיי".
תקרית הקונדום היא דוגמה להקצנה שעברה התוכנית בין העונה הראשונה לשנייה. יוסי אליאס, היום בכיר בשידורי קשת, הבמאי והעורך הראשי של "נינג'ה ישראל" ו"הזמר במסכה" ‑ שימש בעונה הראשונה כתסריטאי, ובעונה השנייה הוביל את התוכנית כבמאי ועורך ראשי. בתקופתו התוכנית הביאה רייטינג מפלצתי (24.4 באחד הפרקים עם פיק של 28.8) לא מעט בזכות דמויות משנה מבריקות (דוגמת סטייסי ז"ל, הכלבה של המשתתפת חופית טייב, שגם כיכבה בפתיח) והליהוק המוקצן של מרציאנו. העונה אגב צולמה בווילה בכרמי יוסף, בה התגלה לפני כשנה בולען, שגרם למותו של כליל קמחי ז"ל.
5 צפייה בגלריה
ליטל סמדג'ה ואלכס מורוזוב
ליטל סמדג'ה ואלכס מורוזוב
ליטל סמדג'ה ואלכס מורוזוב. ''טופ פייב בליהוקי ריאליטי''
(צילום: איתן טל)
"החלטנו להרחיב בשאלות הידע הכללי", נזכר מרציאנו בערגה. "שם באמת התגלו הפערים המטורפים. לבנים לא היה מושג מי זו ביונסה והבנות ענו כמה חודשים על השאלה כמה ימים ארכה מלחמת ששת הימים. על השאלה מי היה נשיא ארה"ב בימי אובמה, הן ענו: האתיופי הזה. מעבר לזה, אור החנון הפך לחתיך וניהל רומן עם השותפה שלו, והשני זה אולי הטופ פייב בליהוקי הריאליטי בארץ ‑ אלכס וליטל".
היה ליהוק שהתחרטת עליו בדיעבד? "חשתי אי-נוחות מסוימת לשמוע שאחרי התוכנית, אלכס נוסע באוטובוס ומציקים לו. היום נותנים למתמודדים כלים להתמודד עם זה. אז היינו בתולים ועשינו טעויות. כולל אני".
"אהבתי את העונה הראשונה. צחקתי נורא, אבל רציתי לקחת את זה למקום יותר רגשי", אומר אליאס. "אור שוחט למשל קיבל ריקושטים מדהימים מנלה, אחת הבחורות המהממות שהיו לנו. וזה אחרי שהיא בהתחלה לא רצתה בכלל לשבת לידו. נגעלה ממנו. הם הפכו לזוג, גם אחרי התוכנית כמה חודשים".
ביקרו הרבה את התוכנית שהיא לועגת למתמודדים, מגחיכה אותם. אני חושבת שהיא הייתה יותר מורכבת מזה. חידדה סטריאוטיפים כדי להפריך אותם. "גיליתי שהבנות האלה יותר חזקות ומשמעותיות מכל תיוג. באו הנשים הללו ואמרו: זה לא מעניין אותי. אני לא מרגישה בושה לא לדעת מי היה שר הביטחון השלישי של מדינת ישראל".
מה לגבי סקסיזם? החפצה? כמו משימת הפיסול שבה הבנים היו צריכים למשוח את הבנות בשמן ולפסל אותן בגבס. ארגוני הנשים זעמו. "כן. אני זוכר שאני ולאה שנירר זומנו לדיון בכנסת בזמנו על מעמד האישה (צוחק), שזה לגמרי פורמט בפני עצמו. אני זוכר אפילו שמרב מיכאלי סוג של צעקה עליי. עכשיו בואי, אני לא אגיד לך שזו הייתה תוכנית פמיניסטית, אבל בלב שלם אני יכול לומר שהיה חשוב לא להשפיל אף משתתף או משתתפת בתוכנית, ולראיה – הרבה מהם בקשר קרוב רחוק איתי עד היום.
5 צפייה בגלריה
אור שוחט עם בת הזוג לשעבר נלה גולדברג ב"היפה והחנון"
אור שוחט עם בת הזוג לשעבר נלה גולדברג ב"היפה והחנון"
''אור ונלה היו זוג כמה חודשים אחרי התוכנית''
(צילום: דביר כחלון)
"בחרתי לספר סיפור של מעין קומדיה רומנטית, לעתים אפילו קצת קיטשית – על חבורה של בנים, שרובם מתקשים לייצר לעצמם סביבה חברתית שמבינה אותם, וחבורת בנות מלאות בבטחון עצמי כביכול, נראות מעולה, שלא שמעו ממש את המלה 'לא' בחייהן, ומצד שני אולי לא הכילו דברים אחרים - לקחת את שני העולמות הללו ולקלף את השכבות ולייצר דינמיקות שיחברו ביניהם. ואני מאוד גאה בתוצאה".
"לא האמנתי שיש אנשים כמו אלכס", אומרת סמדג'ה השבוע. אחרי זוגיות עם הכדורגלן שהסתבך ראובן עובד שהניבה לה את הבן יהלי, היא התחתנה, ילדה את אימרי, התגרשה וחזרה לבאר-שבע. לאחרונה פתחה את "מיס ברייד", "סטודיו לכל מה שכלות צריכות". עדיין מהממת, רק פלוס 15 שנה. "חשבתי בהתחלה שאלכס זה רמאות. כשהוא צעק עליי נרתעתי. והוא נרתע ממני. הביאו מטפלת זוגית שתגשר בינינו. הייתי מלכת הסלנג והוא לא דיבר בסלנג. ילד בן 19 מומחה להיסטוריה רוסית? זה היה מוזר.
"היום אני מסתכלת על זה וצוחקת. איך אני אומרת, בבית רגיל אין ויכוחים? אין מריבות? תחשבי מה זה בבית קטן מלא אנשים עם מלא מנטליות. הראו שם דברים בזווית משחירה, ניסו לעשות ישראל הראשונה מול השנייה וזה מה זה איכס. מה אנחנו, בשנות ה-80? בי יש רבע אשכנזיות, אבל כשאמרתי שם 'משתכנז', אכלו אותי! אם היום הייתי זורקת לאלכס כשהתחיל עם בחורה: מה אתה, נכה צה"ל? אני לא יוצאת מהבית! סוקלים אותי באבנים!"
את בקשר עם אלכס היום? הוא עדיין אופה? "אנחנו בקשר. הוא כבר לא אופה, בעיקר מתעסק בסטיילינג, אבל כתחביב. בעבודה הוא עדיין מחפש את עצמו".
ואת? "מאוד התבגרתי בשנים האחרונות. בעיקר אחרי הגירושים. אבל אני בסדר עכשיו. הרבה יותר חזקה והרבה פחות תמימה".
"היום? רק תביאי לי חנון. חנון עם כמה סימני קריאה. שיהיה חכם. אבל היום תוכנית כזו לא יכולה להתקיים. אנחנו לא צוחקים על אנשים שונים, אנחנו אוהבים אותם. סך הכול זה מה שיפה בחברה. אם כולם היו אותו דבר מה עשינו?"
פורסם לראשונה: 00:00, 11.08.23