12 צפייה בגלריה
גם תיכוניסטים יכולים
גם תיכוניסטים יכולים
גם תיכוניסטים יכולים
(צילום: shutterstock)

מה לומדים?
מדעי המחשב
קצת על התוכנית:
תוכנית אתגר פותחת בימים אלה ממש את המחזור ה-17 שלה. הסטודנטים מגיעים מכל קצות החברה הישראלית: דתיים וחילונים, יהודים וערבים, מצב סוציו-אקונומי גבוה ונמוך, מהעיר חיפה ומהפריפריה, בנים ובנות.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התלמידים מתחילים את התוכנית באמצע כיתה י', לומדים שלושה סמסטרים בשנה (א', ב' וקיץ) ומשלימים את כל החובות לתואר הראשון במהלך שנת לימודים נוספת (י"ג) על ידי דחיית הגיוס בשנה.
בשנתיים וחצי הראשונות תוכנית הלימודים מותאמת לשעות הלימודים בתיכון, ולפיכך הם לומדים לרוב בקבוצה נפרדת. בשנה האחרונה הם מצטרפים לתלמידי החוג הרגיל באוניברסיטה.
12 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
''מחפשים את התלמידים המבריקים ביותר''. אתגר באוניברסיטת חיפה
(צילום: Shutterstock)
"אנחנו מחפשים את התלמידים הכי מבריקים, שרוצים ללמוד ומצליחים לקבל ציונים טובים ולהיות כוכבים, ולא תמיד קל לזהות אותם", אומר פרופ' גדי לנדאו, שעומד בראש התוכנית.
"כל שנה 30-25 סטודנטים מסיימים את התוכנית עם תואר, ואנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי שלא יתחילו הרבה יותר מזה וינשרו בדרך. עקרונית אין לנו מכסות לעמוד בהן, ואנחנו יכולים לאפשר לעצמנו לקבל כמה תלמידים שאנחנו רוצים, אבל אין לנו עניין להתחיל עם 300 ולהישאר עם 30. טובת התלמידים עומדת לנגד עינינו, וחבל לי על כל תלמיד שנופל בדרך כי זה עלול להשאיר טעם של כישלון. לכן אנחנו מנסים לנפות די מהר את אלו שאנחנו לא חושבים שיצליחו. הם אולי מאוד מוכשרים, אבל נכון לעכשיו הם לא מתאימים. התוכנית טובה למי שזה מתאים לו. זו הגדרה טיפשית קצת, אבל זה מאוד נכון. לסטודנט הנכון התוכנית עושה טוב".
מה צריך בשביל להצליח?
"יכולת ורצון. אי אפשר בלי אחד מהם. יש ילדים שיש להם יכולות גבוהות אבל לא מספיק רוצים כרגע, ויש ילדים שהרצון שלהם בשמיים אבל הם לא מספיק מוכשרים לזה.
"חשוב לנו מאוד שהנערים יגיעו כי הם רוצים ולא כי ההורים שלהם רוצים. כבר 17 שנה אני משתמש במשפט: אני רוצה הורים תומכים ולא הורים דוחפים. יש הבדל מאוד גדול".
תנאי קבלה
תלמידים שנמצאים במסלול בגרות מואץ במתמטיקה בכיתה י' מתקבלים אוטומטית.
תלמידים שאין להם בגרות במתמטיקה צריכים ללמוד במסלול 5 יח"ל במתמטיקה, לקבל המלצה של מנהל בית הספר ולעבור מבחן קבלה וריאיון.
כמה זה עולה?
כמו סטודנטים, משלמים לפי נקודות זכות - 250 שקל לכל נקודה. יש מלגות למעוטי יכולת.
"אחי הגדול למד בתוכנית אתגר ומאוד המליץ עליה. ידעתי שאני אוהבת מדעי המחשב והחלטתי לנסות ללכת בעקבותיו, ואני שמחה שעשיתי את זה. אני באמת נהנית ללמוד, והתוכנית נותנת מסגרת טובה ללמידה. סיימתי תיכון בקיץ, נשארה לי עוד שנה אחת אחרונה בתוכנית, ובסופה יהיה לי תואר ראשון.
"כן, ברור שהיו גם רגעים קשים בדרך. פתאום את סטודנטית ויש לך עוד דברים לעשות. לפעמים יש תקופות עמוסות בבית הספר, ולפעמים יש תקופות עמוסות באוניברסיטה. כשהתקופות האלה מצטלבות זה לא פשוט. במצבים האלה את יותר לחוצה, אבל בשורה התחתונה לא הרגשתי כלואה. הצלחתי להתמודד עם העומס ולמדתי איך לתכנן את הזמן שלי נכון. עכשיו אני מרגישה שאני מסוגלת להתמודד עם הרבה דברים בבת אחת.
12 צפייה בגלריה
מיה זוהר
מיה זוהר
''אני לא משהו מאוד מיוחד''. מיה זוהר
(צילום: מתוך האלבום הפרטי)
"אם אתם שוקלים ללמוד באוניברסיטה במהלך התיכון, אל תפחדו ואל תחשבו שאתם לא מספיק טובים. פשוט לכו על זה. הכול שאלה של כמה אתם רוצים את זה".
וגם כמה אתם מוכשרים.
"כמובן שיש אלמנט מסוים של כישרון, אבל אני לא חושבת שאני משהו מאוד מיוחד. אני פשוט אוהבת את התחום ולכן מוכנה להשקיע בו. אני ממש לא חושבת שהתוכנית מיועדת לאנשים חכמים בצורה יוצאת דופן".
מה לומדים?
מתמטיקה, פיזיקה, מדעי המחשב והנדסת חשמל
על התוכנית:
מסלול "מתיכון לטכניון" מאפשר לתלמידי תיכון ללמוד קורסים ספציפיים לתואר ראשון בטכניון במקביל ללימודיהם בתיכון, ולהתקבל לטכניון על בסיס הציונים בקורסים הללו, ללא צורך בתעודת בגרות או בציון של הבחינה הפסיכומטרית (שימו לב, על מנת להיות זכאים לתואר ראשון מהטכניון כן נדרשת תעודת בגרות מלאה, אבל את הלימודים לתואר אפשר להתחיל בלעדיה).
המסלול מתקיים במסגרת היחידה לנוער שוחר מדע בטכניון, ונמצא תחת הפיקוח האקדמי של מרכז נועם, שפועל בפקולטה למתמטיקה בטכניון במטרה לטפח כישרונות מתמטיים של בני נוער.
12 צפייה בגלריה
הטכניון
הטכניון
לטפח כישרונות מתמטיים. הטכניון
(צילום: אלעד גרשגורן)
המסלול מיועד לתלמידי כיתות י'-י"ב בעלי רקע נרחב במתמטיקה בכלל, ושליטה מלאה בכל חומר הבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד בפרט.
תלמיד שעבר בטכניון שורה של קורסים בסיסיים (קומבינטוריקה, אלגברה א', אינפי 1, מבוא למדעי המחשב ופיזיקה 1מ' או פיזיקה 1פ') בממוצע של 85 ומעלה יכול להתקבל כסטודנט מן המניין בכל אחת מארבע הפקולטות המשתתפות בתוכנית.
התלמידים המשתתפים בתוכנית נדרשים להמשיך את לימודיהם בתיכון ולקבל תעודת בגרות לפחות עד תום השלב השני בתוכנית.
תנאי קבלה
מבחן במתמטיקה וריאיון אישי
כמה זה עולה?
תלוי במספר נקודות הזכות עבור הקורסים הנלמדים. נכון לעכשיו, התעריף עבור לימוד נקודת זכות אחת הוא 510 שקל. לאחר קבלה לטכניון כסטודנט מן המניין התשלום הוא בגובה שכר לימוד רגיל, כ-15 אלף שקל לשנה.
מה לומדים?
מתמטיקה
קצת על התוכנית:
התוכנית הוקמה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, וקרויה על שם פרופ' בנו ארבל שניהל אותה ב-25 השנים הראשונות לקיומה. היא מיועדת לתלמידות ותלמידים בחטיבת הביניים ובתיכון שאוהבים מתמטיקה וניחנים בחשיבה מתמטית יוצאת דופן. התלמידים לומדים קורסים אקדמיים לתואר ראשון בבית הספר למדעי המתמטיקה באוניברסיטת תל אביב וצוברים קרדיט אקדמי. תלמידים שסיימו לפחות מחצית מהנקודות לתואר ראשון עד סוף הלימודים בכיתה י"ב יכולים לדחות את הגיוס בשנה כדי להשלים את התואר.
12 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
תלמידי התיכון הם חלק בלתי נפרד מהנוף. אוניברסיטת תל אביב
(צילום: Shutterstock)
הלימודים בתוכנית גמישים, הן מבחינת קצב הלימודים והן מבחינת תחומי הלימוד. המסלול נבנה אינדיבידואלית לכל תלמיד, על פי הישגיו האקדמיים ומערכת השעות שתתאים לו. ניתן לשלב קורסים בפקולטות שונות כמו מדעי המחשב, פיזיקה, ביולוגיה, פילוסופיה ותחומים נוספים.
התוכנית מונה כמאה תלמידות ותלמידים, המשתלבים בכיתות הקורסים האקדמיים עם הסטודנטים הבוגרים. בשנה שעברה היו לתוכנית 21 מצטייני דיקן במתמטיקה, ואף מצטיין רקטור אחד.
תנאי קבלה:
תלמידים שציון הבגרות או ציון ההגשה לבגרות (המגן) שלהם במתמטיקה ברמה של 5 יחידות הם 90 ומעלה יתבקשו לגשת למבחן קבלה. תלמיד שיעבור בהצלחה את מבחן הקבלה יהיה רשאי להתקבל כתלמיד "במעמד מיוחד" לתוכנית.
אין לכם עדיין ציון בגרות או ציון מגן? הכול בסדר. לתוכנית בנו ארבל ניתן להתקבל גם ללא בגרות במתמטיקה. התוכנית מקיימת שני קורסי הכנה (A+B) סמסטריאליים, שבהם לומדים התלמידים את החומר הדרוש כדי להתחיל לימודי תואר ראשון במתמטיקה. בסיום כל קורס על התלמידים להצליח במבחן מסכם. תלמידים המרגישים כי הם שולטים בחומר יכולים לגשת למבחנים המסכמים מבלי להשתתף בקורסי ההכנה. תלמיד שיעבור בהצלחה את מבחן הסיום של קורס ההכנה השני רשאי להתקבל לתוכנית.
כמה זה עולה?
התשלום הוא לפי נקודות זכות. בסך הכול עלות התואר כולו היא כמו של תואר אוניברסיטאי רגיל באוניברסיטת תל אביב, כ-15 אלף שקל בשנה.
מה לומדים?
קורסים אקדמיים בפקולטה למדעי הרוח
קצת על התוכנית
רוגובין היא תוכנית תלת-שנתית במדעי הרוח המיועדת לתלמידים מצטיינים המעוניינים להרחיב אופקים, ולהתנסות בחוויית למידה ייחודית ומאתגרת יחד עם בני נוער בעלי תחומי עניין משותפים.
12 צפייה בגלריה
מה רע בקצת פילוסופיה?
מה רע בקצת פילוסופיה?
מה רע בקצת פילוסופיה?
(צילום: shutterstock)
תלמידים המשתתפים בתוכנית צוברים קרדיט אקדמי כבר בתיכון. התוכנית מעניקה היכרות מעמיקה עם היסודות של מדעי הרוח, למידה אקדמית, למידה בחברותא והתנסות במחקר עצמאי, והתלמידים נחשפים לנושאים השונים במדעי הרוח, בהם פילוסופיה, היסטוריה, מגדר, ספרות ולימודי אסיה.
תנאי קבלה:
ממוצע 90 ומעלה וציון למופת בהתנהגות בתעודת בית הספר, בחינת קבלה וריאיון אישי. שימו לב, המעבר מסמסטר לסמסטר מותנה בסיום הסמסטר הקודם בציון מעל 80.
כמה זה עולה?
שכר הלימוד השנתי הוא 2,400 שקל. יש אפשרות לקבלת מלגה על בסיס מצב סוציו-אקונומי.
"אני לומד בכיתה י"ב בעמל ליידי דיוויס, עובד כמנהל אתר בחנות למוצרי חשמל ולומד באקדמיה במסגרת תוכנית רוגובין.
"בעבר ניסיתי להתקבל לתוכנית אודיסיאה אבל לא עברתי את המבחנים. אחי הגדול בוגר של אודיסיאה, אבל לי זה פחות הצליח. שנה אחרי זה שלחו לי מייל לגבי תוכנית חדשה. ניגשתי למבחנים, עברתי אותם והתחלתי.
"מדובר בתוכנית חדשה שנפתחה ב-2019, ואני מהמחזור הראשון שלה. התחלתי ללמוד בסמסטר ב' של כיתה ט', ועכשיו אני מתחיל את השנה האחרונה בתוכנית. בהתחלה יש מכינה שנמשכת סמסטר, ובסופה יש מבחן מסנן. מי שעובר את המבחן התקבל לתוכנית, וצריך לבחור לעצמו חוג - פילוסופיה או מזרח אסיה. לפילוסופיה פחות התחברתי, אבל בתרבויות ובשפות זרות אני טוב, אז החלטתי ללכת על מזרח אסיה ולראות איך זה עובד לי. כרגע אני לוקח קורסים שקשורים בהודו, הינדואיזם, בודהיזם וכו'. זה מאוד מעניין אותי.
12 צפייה בגלריה
"אני תלמיד רגיל". שחק פופלינגר
"אני תלמיד רגיל". שחק פופלינגר
"אני תלמיד רגיל". שחק פופלינגר
(צילום: מתוך האלבום הפרטי)
"אני מגיע מבית שמאמין בהשכלה ובמיצוי יכולות. אחי בן 20 ובוגר אודיסיאה. אחי הצעיר חזק מאוד בספורט, והוא משחק במכבי ת"א בכדוריד. אבא שלי מהנדס חשמל, ואמא שלי עבדה בעבר בהיי-טק והייתה מרצה למחשבים ולאסטרונומיה. אין ספק שהרקע הזה תרם לבחירה שלי, אבל זה לא אומר שחייבים את הרקע הזה. יש בתוכנית גם ילדים שמגיעים מבתים עניים ופחות משכילים, והם עדיין מצליחים מאוד.
"יש הרבה סטיגמות על כל אלה שלומדים באקדמיה במהלך התיכון. כולם בטוחים שהם מחוננים ושיש להם קשיים חברתיים, כי הרי אין להם זמן לנהל חיים חברתיים, אבל זה לא נכון בכלל. קודם כל, אני לא תופס מעצמי תלמיד חריג או מצטיין במיוחד. אני תלמיד רגיל, שפשוט החליט לעשות שימוש בזמן החופשי שלו לטובת משהו שאולי יעזור לו בעתיד הקרוב. למה לא בעצם? שנית, החיים החברתיים שלי לא נפגעו, הם רק השתפרו.
"דבר נוסף שאנשים תוהים לגביו הוא אם אני מצליח להקשיב לאורך זמן ממושך, אבל בבית ספר בסופו של דבר לא באמת מקשיבים כל הזמן, ובואו נודה באמת - גם באקדמיה לא. יש סיכומים ויש דרכים אחרות להשיג את החומר".
מה לומדים?
מדעי המחשב
קצת על התוכנית
תוכנית "אקדמיה לפני צבא" (אל"צ) הוקמה ב- 2005 על ידי פרופ' שמואל איציקוביץ, ונבנתה במיוחד עבור תלמידי תיכון ובשיתוף פעולה בין הפקולטה למדעי המחשב במכללה למנהל, צה"ל, עיריית ראשל"צ, משרד החינוך וועד ההורים העירוני. התוכנית מיועדת לבוגרים ובוגרות של כיתה ח' שהם בעלי הישגים גבוהים במקצועות הריאליים והר של מוטיבציה. מטרת התוכנית היא לאפשר לתלמידים הללו להשלים תואר ראשון לפני תחילת השירות הצבאי. עם התחומים שעליהם שמים דגש בתוכנית נמנים אבטחת סייבר, רובוטיקה, ביג דאטה, כריית נתונים ופיתוח של מוצרי תוכנה ואפליקציות.
12 צפייה בגלריה
המכללה למינהל
המכללה למינהל
אבטחת סייבר ורובוטיקה. המכללה למינהל
(צילום: עמית שאבי)
התוכנית מתחילה בכיתה ט', נמשכת חמש שנים וכוללת גם שני סמסטרים בשנה י"ג. הלימודים מתקיימים פעמיים בשבוע (יום לימודים מלא + חצי יום אחר הצהריים), במטרה להימנע ככל שניתן מפגיעה בהכנה לבגרויות בתיכון ובלימודים הסדירים.
החל מכיתה י' תלמידי התוכנית משויכים לקבוצת לימוד אחת במקיף י' בראשון לציון, וזוכים בליווי צמוד בכל הצרכים הנדרשים עבורם. בכיתה י"א, במהלך תהליך הגיוס לצה"ל, התלמידים מקבלים דחיית שירות בת שנה.
בכל מחזור לומדים כ-30 סטודנטים. בוגרי התוכנית לרוב משרתים ביחידות הטכנולוגיות היוקרתיות של זרועות הביטחון. חלקם ממשיכים בתפקידים אלו גם בשירות קבע. עם שחרורם מצה"ל הם משתלבים בתעשיית ההיי-טק. חלקם ממשיכים ללימודי תואר שני ושלישי, ואחרים הקימו חברות סטארט-אפ מצליחות.
תנאי קבלה
א' בהתנהגות, ממוצע מחצית ראשונה של תעודת כיתה ח' בציון 85 לפחות, ציון 90 לפחות במתמטיקה בהקבצה א', ציון עובר במבדק התאמה ממוחשב.
כמה זה עולה?
שכר הלימוד לתואר הוא 15,700 שקל בשנה. מנהל החינוך בעיריית ראשון לציון מסייע במידת האפשר במלגות לתלמידי התוכנית.
"אחותי הגדולה סיימה את אל"צ, וממנה שמעתי עליה. מאז שהייתי קטנה אהבתי לעשות דברים שקשורים במחשבים, אבל אני מכירה הרבה תלמידים שבכלל לא הכירו את התחום לפני והגיעו לתוכנית כי שמעו שהיא טובה, ורק אז התאהבו.
"כרגע אני מתחילה שנה חמישית ואחרונה בתוכנית, שהיא בעצם כמו שנה ג' של תואר רגיל. בסוף השנה הזו אקבל תואר במדעי המחשב ואתגייס לצה"ל. כשאנשים שומעים את זה הם קצת בהלם. זה לא נראה להם הגיוני. כל פעם מחדש אני שומעת: 'מה, את עושה תואר בגיל הזה?'. לפעמים חושבים שאני מבזבזת את הילדות שלי, אבל אני עדיין מאוד פעילה חברתית. ארגנתי את נשף הסיום של התיכון, הייתי במועצת תלמידים, עזרתי לחברים בלימודים. אני לא חושבת שהתואר גזל ממני את הילדות או לקח ממני חוויות.
12 צפייה בגלריה
"התואר לא גזל ממני את הילדות". שני מאור
"התואר לא גזל ממני את הילדות". שני מאור
"התואר לא גזל ממני את הילדות". שני מאור
( צילום: מתוך האלבום הפרטי)
"בעיניי השנה הראשונה הכי קשה, כי כל האקדמיה והדרישות שלה נופלות עלייך משומקום - פתאום המבחן הוא מאה אחוז מהציון ויש מלא חומר, ואת לא רגילה לזה. ככל שהתקדם הזמן למדתי לשלב ובנוסף, בגלל שעשיתי קורסים מאוד מתקדמים במתמטיקה ומחשבים, מצאתי את עצמי בקושי לומדת למבחנים במקצועות הריאליים בתיכון ועדיין מוציאה ציונים גבוהים. במקצועות הלא ריאליים נאלצתי לשבת ללמוד. לא היה איך להימנע מזה.
"אני נהנית מרוב הקורסים. השנה דרשו מאיתנו לבחור התמחות, ולא ידעתי מה לעשות כי הכול כל כך מעניין! אני רוצה הכול: למידה חישובית, סייבר, תכנות... הכול מגניב, הכול זו חשיבה מחוץ לקופסה. אני לא באמת יודעת מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה. קצת קשה לחשוב קדימה כי מצפות לי חמש שנות שירות צבאי, אבל כעיקרון החלום שלי הוא לעבוד בעמק הסיליקון. זו השאיפה הכי גדולה שלי.
"חשוב לומר שהתוכנית אומנם מאוד מיוחדת, אבל היא לא מתאימה לכל אחד. בכיתה שלי התחלנו 20 ועכשיו אנחנו שמונה. אומנם זה קצת חריג ובדרך כלל נושרים פחות, אבל עדיין - לא כל מי שמתחיל מסיים. יש אנשים שבשבילם זה לא הגיל, ויש גם כאלה שלא התחברו לתחום. אני זוכרת שביום הראשון של התואר מישהי נכנסה לכיתה, ישבה שיעור אחד ובסופו עזבה את התוכנית כי זה פשוט לא עניין אותה. זה קורה".
מי כן יצליח?
"אדם שיש לו קליטה מהירה או אדם שיודע לשבת על התחת. בסופו של יום, זה תואר ראשון במדעי המחשב".
מה לומדים?
מתמטיקה, מדעי המחשב, פיזיקה, הנדסה או כימיה
קצת על התוכנית:
כ-250 תלמידים לומדים בסמסטר קיץ, בין כיתה י' לי"א, שני קורסי מתמטיקה שמהווים את הבסיס לכלל מקצועות המדעים המדויקים. כ-170 מתוכם יסיימו את שני הקורסים הללו בהצלחה, וימשיכו ללימודי תואר ראשון בתוכנית החממה של בר אילן במסלול לבחירתם: מתמטיקה, מדעי המחשב, פיזיקה, הנדסה או כימיה. ברוב המקרים, מי שעובר את הסינון הראשוני מצליח לסיים את המסלול כולו.
12 צפייה בגלריה
בר אילן
בר אילן
שני קורסי הכנה לתוכנית. בר אילן
(צילום: Shutterstock)
התלמידים לומדים שלושה סמסטרים בשנה, ומספיקים למעלה מחצי תואר לפני זמן הגיוס. הם דוחים את תחילת השירות הצבאי (בכל התארים הדחייה היא לשנה למעט התואר בהנדסה, שבו הדחייה היא לשנתיים), ממשיכים לכיתה י"ג ומגיעים לצה"ל כבר עם תואר ראשון.
בשנתיים הראשונות הלימודים האקדמיים מותאמים לשעות בית הספר, ולכן התלמידים לומדים בקורסים נפרדים. עם ההתקדמות בתוכנית הם משתלבים עם יתר הסטודנטים שלומדים לאותו תואר. לרוב, אם תהיתם, הם מצליחים להצטיין ולבלוט גם לצד סטודנטים שמבוגרים מהם בעשור.
החממה הוקמה לפני 21 שנה. מי שעומד כיום בראש התוכנית הוא ד"ר ארז שיינר, בוגר מחזור א' שלה. הבוגרים לרוב משתלבים ביחידות ההיי-טק של הצבא - 8200, 801, מצו"ב וכו', ולאחר מכן עובדים בהיי-טק או באקדמיה.
תנאי קבלה
עקרונית ההרשמה לסמסטר קיץ פתוחה לכל ילד המעוניין בכך, ואין תנאי קבלה.
"אנחנו אומנם מעדיפים שהם כבר יגיעו עם בגרות במתמטיקה, אבל אנחנו מקבלים גם בלי בגרות, בתנאי שהם ישלימו אחר כך ובהנחה שהם עברו את קורסי הקיץ", מסביר ד"ר שיינר. "צריך להבין שמדובר בקורסים אמיתיים של שנה א', ברמה גבוהה אפילו יותר מהרמה הרגילה של הבוגרים, ומי שצולח אותם כנראה מתאים. זו בדרך כלל מסננת מאוד טובה, שמבהירה לנו מי יכול עכשיו לעשות תואר. לילד שלא עובר אנחנו ממליצים להמתין, כי כנראה זה לא הזמן הנכון עבורו לתואר ראשון".
כמה זה עולה?
עבור תואר ראשון תשלמו שכר לימוד אוניברסיטאי רגיל. אצל מי שמסיים את קורסי הקיץ וממשיך לתואר, עלות הקורסים תקוזז ממחיר התואר. מי שלא עובר אותם בהצלחה משלם על הקורסים תשלום מופחת.
יש מעט אפשרויות למלגות הצטיינות, אבל בהחלט ניתן לקבל מלגות נדיבות על בסיס סוציו-אקונומי. "אנחנו משתדלים לסייע לכל ילד ולהתאים כמיטב היכולת", אומר שיינר.
"למדתי לבגרות מוקדמת 5 יח"ל במתמטיקה במסגרת תוכנית בר אילן, וסיימתי בהצלחה בכיתה י'. מי שמסיים, נותנים לו את האופציה להירשם לתואר ראשון. אמרתי יאללה, אני אנסה. אין לי מה להפסיד.
"בהתחלה עשיתי שני קורסים במתמטיקה, כדי להבין איך זה בכלל לעשות תואר ולהחליט אם אני בכלל מעוניין להמשיך, ואם כן באיזה מסלול. במשפחה שלי היו מאוד גאים ותומכים. הם מאמינים שתואר זה חשוב. הם לא לחצו עליי, אבל תמכו בניסיון שלי. אמרו לי: "אם תרצה להמשיך זה נהדר, אבל אם לא זה בסדר גמור, לא חייבים".
"בקיץ בין י' לי"א התחלתי ללמוד לתואר במתמטיקה ופיזיקה, וסיימתי אותו בשנה שעברה. עוד חודש וחצי אני מתגייס לצה"ל, ובמקביל התחלתי כבר בלימודי תואר שני. אני מקווה שאצליח לשלב בין השירות לתואר.
"היום אני מרגיש שעשיתי בחירה מאוד טובה. התוכנית הזו, חוץ מלאפשר לך לעשות תואר, יוצרת מפגש בין 50 חבר'ה שהם בעלי אותו רצון ותחומי עניין כמו שלך. אלה חבר'ה מאוד איכותיים, שיגרמו לך להוציא מעצמך את המיטב ולמצות את הפוטנציאל שיש בך.
"בבית הספר שלי, אמי"ת בר אילן ברמת גן, היו עוד תשעה חבר'ה בשכבה שעשו איתי את התואר, וזה היה מאוד נחמד. אלה שלא עברו איתי את המסלול קיבלו את זה סבבה. זה לא הפריע לחברות שלנו, והם גם קיבלו ממני עזרה בלימודי המתמטיקה שלהם.
"השילוב בין לימודים בתיכון ללימודים באקדמיה היה בהחלט מאתגר. לפעמים פספסתי שיעורים והשלמתי לבד. בית הספר עדיין נתפס בעיניי כמאוד חשוב, בעיקר מהפן החברתי. היה לי חשוב להשתתף בכל הפעילויות החברתיות: מסע ישראלי, נסיעה לפולין וכו', אבל מבחינה לימודית ברור ששמתי את התואר במקום הראשון. השקעתי בו יותר ביחס לבגרויות. מן הסתם, בסופו של דבר התואר יותר משמעותי מתעודת הבגרות.
"אני ממליץ למי שזה מעניין אותו להירשם ולבדוק התאמה. קשה לדעת מבחוץ אם זה מתאים לך או לא. אני בעד לנסות, ואם מגלים שנהנים אז להישאר ולהתמיד. אם לא - אז לא. יש הרבה דרכים ואפשרויות בחיים להצליח".
מה לומדים?
שלל תחומים
קצת על התוכנית:
תוכנית אקדמיה בתיכון מופעלת על ידי האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך. התוכנית מיועדת לתלמידים מכיתה י' ועד י"ב, ולתלמידים מחוננים ומצטיינים במיוחד הלומדים בכיתה ט'. במסגרת התוכנית התלמידים ממירים למידה בבית הספר בקורסים במוסדות אקדמיים. עמידה בדרישות הקורס הנבחר תזכה את התלמידים הן בציון בתעודת הבגרות במקצוע ספציפי והן בקרדיטציה אקדמית לקראת לימודי תואר ראשון.
התוכנית פועלת בתשעה מוסדות אקדמיים: אוניברסיטת תל אביב, העברית, בר אילן, חיפה, בן גוריון, הטכניון, הפתוחה, המכללה האקדמית תל חי והמכללה האקדמית נתניה.
תנאי קבלה
רשאים להצטרף לתוכנית תלמידים הלומדים בבתי ספר על-יסודיים שאושר להם להצטרף לתוכנית. לרשימת המוסדות המלאה לחצו כאן.
כמה זה עולה?
התשלום הוא עבור קורסים סמסטריאליים, כלומר משלמים בכל סמסטר עבור הקורס הנלמד בו. יש אפשרות למלגות, הן מטעם משרד החינוך והן מטעם המוסד האקדמי.
מה לומדים?
כל מקצועות המדעים המדויקים. מסלולי הלימוד הם בהתאם לתוכנית הלימודים בכל מוסד אקדמי.
קצת על התוכנית:
אודיסיאה מופעלת על ידי מרכז מדעני העתיד. מטרת המרכז היא להעניק לתלמידים מצטיינים ומחוננים אפשרויות למיצוי הפוטנציאל שלהם באמצעות השתתפות בתוכניות לימוד ייחודיות, שאודיסיאה היא הבולטת בהן.
התוכנית נפרסת על פני ארבע שנים - מתחילת כיתה ט' ועד סוף כיתה י"ב - ופועלת בשישה מוסדות אקדמיים: אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים, הטכניון והמכללה האקדמית תל חי.
אודיסיאה פותחה כדי לספק מענה לצעירות וצעירים מוכשרים בצורה יוצאת דופן. התוכנית מיועדת לתלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים, בעלי יכולת לימודית גבוהה במיוחד, שמעוניינים להתמקד בלימודי המדעים והטכנולוגיה. שימו לב, אומנם אודיסיאה כוללת לימודים אקדמיים בתחומי המדעים לצד התנסות במעבדות מחקר, אולם בניגוד לתוכניות אחרות, מרבית התלמידים לא מסיימים את התוכנית עם תואר ראשון - וזו גם לא המטרה.
12 צפייה בגלריה
מיונים מפרכים במיוחד. אודיסיאה
מיונים מפרכים במיוחד. אודיסיאה
מיונים מפרכים במיוחד. אודיסיאה
( צילום: shutterstock)
"אודיסיאה לא מיועדת ספציפית לצבירת קרדיט אקדמי", מסביר אלי פריד, מנהל מרכז מדעני העתיד. "במהלך התוכנית התלמידים כן לומדים באקדמיה וכן צוברים נקודות זכות, אבל מי שמעוניין אך ורק בצבירת נקודות זכות לתואר יכול למצוא תוכנית מתאימה יותר. התפיסה באודיסיאה היא הוליסטית - אנחנו רוצים לתת את המענה האקדמי המדויק לאותו תלמיד, ובו-זמנית פעילות חברתית מתאימה והכשרה במיומנויות רכות, שהן גם חשובות למדען העתידי. ההשתתפות בתוכנית כוללת סדנאות ומחנות עם לינה במהלך החופשות".
בכל שנה מתקבלים לתוכנית היוקרתית כ-300 תלמידים מכל הארץ. בתל אביב נפתחו שלוש כיתות שבהן לומדים כמאה תלמידים, בטכניון שתי כיתות ובכל היתר כיתה אחת. התלמידים מגיעים לקמפוס ולומדים בכל שבוע עשר שעות. בתל אביב, בירושלים ובבר אילן הם מגיעים פעמיים בשבוע אחר הצהריים, וביתר המוסדות האקדמיים (שם המרחקים גדולים יותר) התלמידים מגיעים ליום לימודים אחד ארוך ומרוכז.
תחומי הלימוד משתנים ממוסד למוסד. כך לדוגמה, בתל אביב ובעברית יש נטייה להתמקד בתחום לימודים ספציפי וללמוד אותו לעומק, מתוך תפיסה שעדיף ללמוד נושא אחד כמו שצריך. בטכניון, לעומת זאת, מעדיפים לחשוף את התלמידים למגוון תחומים ולאפשר להם לטעום קצת מכל דבר.
תנאי קבלה:
המיונים לאודיסיאה נחשבים למפרכים במיוחד. הם מתבצעים במהלך הלימודים של המועמד הפוטנציאלי בכיתה ח', מתחילים בינואר ונגמרים ביולי, ויש להם שלושה שלבים.
בשלב הראשון מתקיים מבחן מדעני העתיד (בחינה בעלת שלושה פרקים - מילולי, כמותי וצורות - שמזכירה את הבחינה הפסיכומטרית). זהו מבחן ארצי שמבצע סינון ראשוני לכל תוכניות הלימוד שמציע המרכז. השלב השני הוא מבחן נוסף, הפעם ספציפי לתוכנית אודיסיאה. המבחן הזה משתנה מאוניברסיטה לאוניברסיטה.
מי שצולח את שתי הבחינות מגיע בקיץ לשבועיים-שלושה, כדי לחוות את התוכנית "על יבש". זהו מעין סמסטר קיץ שמאפשר לתלמידים לחוות את היומיום של התוכנית, כולל מבחנים. בשלב הזה מתקיימים גם ריאיונות אישיים ושיחות קבוצתיות.
"גם השלב הזה הוא שלב מסנן, לא רק של היכולות אלא גם של המוטיבציה", אומר פריד. "ילדים יכולים להיות מבריקים ומאוד-מאוד חכמים אבל בסופו של יום, הם צריכים לשבת על התחת. לא כולם בשלים רגשית, וגם לא את כולם זה מעניין.
"התוכנית מאוד תובענית, ויש רק שתי אופציות: או שהיא מצוינת ומדהימה לתלמיד או שהיא פשוט לא מתאימה לו. אין באמצע".
כמה זה עולה?
2,500 שקל לשנה עבור שני סמסטרים ופעילות קיץ. ניתן לקבל מלגה, ופריד מבהיר שעוד לא נולד התלמיד שעבר את המיונים לתוכנית אבל לא למד בה מסיבה כלכלית.
"אובחנתי כמחונן בכיתה ג', ובמקביל ללימודים בבית הספר למדתי במרכז למחוננים ומצטיינים באורנים. בכיתה ט' הלימודים במרכז הסתיימו, וחיפשתי תוכנית אחרת שבה אוכל להעשיר את הידע שלי. קראתי על כל מיני תוכניות לנוער עד שנפלתי על אודיסיאה ואמרתי - את זה אני רוצה.
"נרשמתי לאודיסיאה בטכניון, ובאתי עם רעב ללמוד משהו חדש. אני מודה שלא התעניינתי כל כך בנקודות זכות ולא כיוונתי בכלל לתואר ראשון, אבל יצא שצברתי במסגרת התוכנית 30 נקודות זכות. סיימתי את התכנית בשנה שעברה, ועכשיו אני משלים לתואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב בטכניון.
"זו תוכנית תובענית, שדורשת ממך להגיע פיזית לאוניברסיטה רק יום אחד בשבוע אבל להשקיע הרבה מהבית. יש מגוון רחב של קורסים. אני בחרתי ללמוד במסלול הרב-תחומי, כי רציתי לחפש את עצמי, להבין מה מתאים לי. לקחתי קורסים בביולוגיה, כימיה, הנדסת חומרים, מדעי המחשב ומתמטיקה. אחרי שנתיים כאלה הבנתי שמה שהכי מעניין אותי זה מתמטיקה ומדעי המחשב, אז התחלתי לקחת בעיקר קורסים בסייבר.
12 צפייה בגלריה
רעב ללמוד משהו חדש. עידו גורביץ'
רעב ללמוד משהו חדש. עידו גורביץ'
רעב ללמוד משהו חדש. עידו גורביץ'
(צילום: מתוך האלבום הפרטי)
"בהתחלה הצלחתי לשלב את הלימודים באקדמיה עם הלימודים בתיכון, והצטיינתי גם פה וגם פה. בהמשך עזבתי את הלימודים בתיכון והתמקדתי בתואר, אז היום אין לי תעודת בגרות. זה לא משמעותי בעיניי כי אני לא זקוק לבגרות כדי להתקבל לאקדמיה, אני כבר שם. מה שכן, המסלול הקלאסי של אודיסיאה כן משלב את שניהם ביחד, וזה לגמרי אפשרי. אני פשוט הרגשתי שהמסגרת של התיכון פחות מתאימה לי, כי התחלתי יותר ויותר להתעניין במתמטיקה ובמדעי המחשב.
"היה לי ויש לי עדיין קשר טוב מאוד עם החברים מהתיכון. אני אומנם שם את הלימודים במקום מאוד גבוה בסדרי העדיפויות, ולפעמים אני צריך לומר להם שאני בדיוק לומד לבחינה או שיש לי תרגילי בית להכין, אבל אני בהחלט מקפיד לשמור איתם על קשר. גם צברתי המון חברים חדשים וטובים בתוכנית עצמה. מבחינה חברתית התוכנית מדהימה. אתה מכיר הרבה אנשים שדומים לך, שמתעניינים בתחומים האלה כמוך, אנשים איכותיים שכיף לדבר איתם. מצאתי פה חברים נהדרים".