שבועות מתקרב, החום הגדול כבר כאן - ומה מתאים יותר עכשיו מכוס יין צונן ולבן. אחרי טעימות של כמעט 300 יינות רוזה ולבנים, התגבשה לה רשימה של 18 בקבוקים מומלצים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רק עצה אחת קטנה לפני שנצלול לתוכה - אם אתם מתלבטים איזה יין לשתות עם צלחת הגבינות או הפשטידה שלכם, אז כמו תמיד, התשובה פשוטה - תשתו את היין שאתם אוהבים ושמתאים לכם במחיר. ותמיד תזכרו גם שיש הרבה יותר מיין אחד שמתאים לכל גבינה.
היוצר מוכר כיקב שמפיק יינות המעניקים תמורה נאה ביותר למחיר. מבין הלבנים השונים שהשיק היקב לאחרונה, כדאי להשתהות וליהנות מהמוסקטו המתקתק והקליל, המזכיר מאוד את מיטב יינות איטליה הנעשים בסגנון זה. פתיחה מושלמת לארוחת חג. 39.90 שקלים.
יקב ברקן השיק השנה גוורצטרמינר מפתיע, מרוכז ואיכותי. היין נהנה מבשומת עשירה של ליצ'י ומי ורדים, גוף בינוני וסיומת ארוכה ולא נגמרת. הטרופיות שלו יכולה להשתלב נהדר עם גבינות כחולות ישנות או דגים בתנור, וכמובן - עם פשטידות בצל וכרישה. 40 שקלים.
בכל פעם שטועמים יינות של יקב לה פורה בלאנש, מופתעים מחדש מהדיוק בהפקת היין. כל בקבוק נהנה מאיזון מופתי ומיציבות מופלאה בין החמיצות למתיקות. כך גם יין הרוזה המורכב מענבי מרלו, המהווה מודל מושלם ליין אביבי, פרחוני, עשיר בפירות טרופיים והדריים ובעל סיומת מתובלת, שקוראת לעוד לגימה. 65 שקלים.
באחד הבקבוקים היפים ביותר על מדפי היין בארץ משיק בכל שנה יקב רקנאטי את הרוזה, שמזמן הפך לשם דבר ולתו איכות. הממסך השנה מורכב מזני מרלו וברברה, והיין עצמו הוא בעל גוף ונוכחות וחמיצות טובות ומדויקות. האף נהנה מעושר של פירות הדריים, והפה חמצמץ, פריך ומאוזן. יין יוצא מן הכלל, אידיאלי לארוחת פשטידות או דגים בלימון ושמן זית. 69 שקלים.
היקב מרמת השרון מוכר בדרך כלל בזכות היינות האדומים מלאי האופי והנוכחות, אולם לקראת חג השבועות הושק הסוביניון בלאן העדין, הנעים והקליל. בשומת נעימה של אשכולית צהובה, תפוחי גראני סמית' ומעט גויאבה, והפה פריך, חמצמץ ונחתך בדיוק עם סיום הלגימה. עבודה יפה. 70 שקלים.
היינן גיא אשל המציא מחדש את יקב דלתון בשנים האחרונות, אם זה בזכות איכויות ענבים משובחות, סגנון הפקת יין מתקדם או עיצוב מחדש של סדרות היין ותוויותיהן. בסדרת עלמה נולד האייבורי אשר ממסך בין שלושה זני ענבים לבנים, והתוצאה היא יין חד, מדויק, נעים וכיפי לשתייה, ובעיקר מרובה שכבות טעם, שרק עושה חשק לעוד לגימה ועוד אחת. 75 שקלים.
יקב טפרברג החל לייצר בשנים האחרונות מגוון גדול של יינות איכות ברמות שונות, ובסדרת האסנס אסור לפסוח על הרוזה היוצא מן הכלל. מלבד הבקבוק המעוצב למופת, השילוב בין שלושה זנים אדומים (גרנאש, ברברה ומורבדרה) יוצר חוויה חדשה ומשתלמת במיוחד. לא לפספס. 75 שקלים.
היקב מכרמי יוסף מוכר בזכות יין השרדונה הפריך והעוצמתי שלו (79 שקלים), אבל בהחלט ראוי לתת את כל תשומת הלב לרוזה המופק מענבי מרלו איכותיים. זהו יין קל, עדין, נעים ורענן, עם בשומת עדינה וחמצמצות מורכבת ורב-שכבתית בסיומת. כיף לצד פשטידות ומאפי בצל. 79 שקלים.
כל הדרך מניו זילנד וישר לשולחן מגיע הסוביניון בלאן של מאד האוס. הוא מגיע במארז מפתיע שהופך לשמפניירה, ולכן יכול לעמוד במרכז שולחן החג. היין עצמו שונה מעט מהסוביניון בלאן שאנו מכירים בארץ – ריח עשבוני ירוק, כמו דשא שהרגע נקצץ, אספרגוס וברקע אשכולית טרייה. גם הטעם חד, נעים ומהודק. 79 שקלים.
משפחת חינאווי מייבאת לארץ את מותגי היקב הספרדי מוגה, ובפורטפוליו אפשר למצוא את הרוזה (רוזאדו) המורכב מענבי גרנאש, ויורה וטמפרניו. זהו יין מיוחד בעל אופי של עולם ישן, עם בשומת של פטריות טריות, פירותיות עדינה וגם הפה מורכב, עשיר ומלא מורכבות. 79 שקלים.
לקראת שבועות השיקו בכרמל מגוון יינות לבנים, בהם אמרלד ריזלינג בסדרת סלקטד (30 שקלים) ושרדונה בסדרת פרייבט קולקשן (40 שקלים), אבל את תשומת הלב מושך הגוורצטרמינר בסדרת הוויניארד – פשוט יין כיפי, חצי יבש, עשיר בבשומת של ליצ'י, אשכולית אדומה ומי ורדים, והפה עשיר, מאוזן ומתוק בדיוק במידה הנכונה. נהדר עם גבינות כחולות ועם פשטידות בצל או כרישה. 80 שקלים.
אם תהיתם איזה יין יתאים למיטב מאכלי שבועות, אל תפספסו את השרדונה (שהם) בסדרת אבני החושן של בנימינה. עושר גדול של חמאתיות, וניל, טבק וקרמל, לצד בשומת של פירות טרופיים, כמו אננס, פסיפלורה ואפילו אשכולית אדומה. השילוב המפתיע בכוסית היין ירשים כל אורח. 85 שקלים.
היקב הצפוני משיק את אחד הבקבוקים החושניים ביותר אי פעם – רוזה בצבע סלמון עדין בבקבוק גבוה וצר. זו הפעם הראשונה שהיקב משבץ יין רוזה בסדרה הגבוהה שלו, והתוצאה בהחלט שווה כל טיפה – יין מענג המופק מענבי טינטה קאו (במקור מפורטוגל). האף מתובל ופרחוני והפה עשיר בפירות אדומים, ספייסיות ומינרליות. 89 שקלים.
יקב גבעות, שנודע בבחירת ענבים משובחים ובהפקת יין מדויקת, בחר עבור הרוזה שלו 100% ענבי קברנה סוביניון. בחירה לא שגרתית של ענבים, שניתן היה ליצור עימם יין אדום נהדר, אך מתברר שההחלטה נכונה ונבונה לאור התוצאה: יין משובח עם הרבה פרחוניות, מעט עשבוניות ופרי רענן ברקע. נהדר בכל לגימה. 89 שקלים.
מבחר נאה ומכובד של יינות השיק יקב כישור לקראת שבועות. אפשר למצוא כישור לבן 2019 (85 שקלים) – פריך ונעים, משגב ויונייה 2018 (95 שקלים) – הנהנה מעושר פרי וסיומת מרשימה, ריזלינג יבש בסדרת נחל יסף (100 שקלים), אך דווקא הריזלינג החצי מתוק של נחל יסף יצא בול פגיעה בזכות הטעם הסוכרייתי והבשומת, שאי אפשר להפסיק ולרחרח. 100 שקלים.
במקביל לאחיו הגדול, יקב רמת הגולן, גם יקב הרי גליל החליט להשיק לראשונה יין רוזה בסדרת העלית. ממסך של גרנאש, סירה וויונייה, והתוצאה היא יין מרוכז, מודגש וקצת כוהלי, אשר נהנה מחומציות טובה ומתמשכת. היין עשיר במינרליות ופריך, ונראה כי נבחרו ענבים מעולים להפקתו, אולם הטעם קצת מאתגר עבור אלו שמחפשים אחר סגנון הרוזה הרך והמלטף. 102 שקלים.
יין מדויק ומהנה שכבר הפך מזמן לרב מכר בקרב מסעדות עלית בארץ ובעולם. גם השנה הוא כבד, מלא, שמנוני אך מאוזן בכל קנה מידה. משחק מצוין בין הווניליות והקרמל של החבית לבין החמאתיות המופלאה של זן השרדונה. 145 שקלים.
יקב יתיר יצר לראשונה השנה בסדרת העלית שלו יין לבן משובח ואיכותי, המופק מענבי ויונייה ושנין בלאן. זהו יין מהודק, חד, רענן ונעים, ומותיר מעט חמיצות מאוזנת עם סיום הלגימה. הוא משתלב באופן מנצח עם גבינות רכות, אבל חשוב לציין – הוא לא זול. 150 שקלים.