מדי שנה שלל ארגונים וכתבי עת מפרסמים דירוגים שמנסים להשיב על השאלה: מיהי העיר הטבעונית מספר אחת בעולם? מכיוון שמדובר בדירוגים שלא מחויבים לסטנדרטים מסוימים, הפרמטרים משתנים מדירוג לדירוג. יש הסופרים את בתי העסק הטבעוניים בעיר, אחרים מחשבים את יחס בתי עסק הטבעוניים לגודל העיר או האוכלוסייה, ויש הבוחנים את מספר התושבים שמגדירים את עצמם כטבעונים. חלק מהדירוגים מתייחסים גם לעסקים שאינם מאה אחוז טבעונים אלא רק "טבעונים-פרנדלי", ואחרים דורשים מונוגמיה טבעונית מלאה ומתעלמים לגמרי מהצעות לידידות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
דבר אחד בטוח, בכל הדירוגים הללו תל אביב מתברגת במקום נאה למדי. למעלה מ-4% מתושבי תל אביב-יפו מגדירים את עצמם כטבעונים, ועוד 4.5% מגדירים את עצמם כצמחונים. לפי הארגון העולמי Happy Cow יש בעיר 40 מסעדות טבעוניות, 44 מסעדות צמחוניות ו-171 מסעדות ידידותיות עבור טבעונים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
ובכל זאת, ביקור בן חודש ימים בלונדון הבהיר לי היטב שהדשא של השכן ירוק יותר, שלא לומר מגוון יותר וטעים יותר. אם בדירוגים עסקינן, בירת אנגליה קוטפת כבר שנים את המקום הראשון בכל הדירוגים שנתקלתי בהם, והמידע הזה לא אמור להפתיע איש. אחרי הכול הבריטים הם אלה שהגו לפני 77 שנה את המונח Vegan ככינוי לאדם שלא צורך מוצרים מהחי. הם גם אלה שהכריזו ב-1994 על האחד בנובמבר כיום הטבעונות העולמי.
23 צפייה בגלריה
צעדה למען זכויות בע"ח. לונדון, אוגוסט 2021
צעדה למען זכויות בע"ח. לונדון, אוגוסט 2021
מהפכה טבעונית. צעדה למען זכויות בעלי חיים, לונדון, אוגוסט 2021
(צילום: Shutterstock)
בכל ביקוריי הרבים בעיר, לונדון תמיד פתחה עבורי - צמחונית 25 שנה עם שאיפות טבעוניות – שולחן עם מגוון מנות ראויות לאכילה, ובניגוד למדינות אחרות באירופה (מי אמר ספרד ולא שבע?), מעולם לא הייתי בסיטואציה הלא נעימה שנקראת "אוי, אין לי מה לאכול פה". ב-2005, שנה לפני שתל אביב פתחה את בודהה בורגר עליה השלום, המסעדה הטבעונית הראשונה בעיר, לונדון כבר הגישה לי את הבורגר הטבעוני הראשון של חיי.
ובכל זאת, לונדון של 2021 טבעונית הרבה יותר מכפי שזכרתי אותה. נראה שמישהו בממלכה לקח את הטבעונות צעד אחד קדימה. ביקרתי בעיר בפעם האחרונה ב-2017, אבל את מה שקרה בעיר הזו בארבע השנים הללו בהחלט אפשר לכנות מהפכה. מעתה אין צורך לשאול מה טבעוני. אם אתם מתעקשים לשאול משהו, פשוט תשאלו מה לא.
לא היה מקום אחד - מסעדה יוקרתית, בית קפה שכונתי, בר שיכורים, רשת מזון מהיר, קיוסק, מאפייה או מעדנייה - שלא הבין מה אני רוצה מהחיים שלו כששאלתי "יש טבעוני?". אבל עזבו שהבין מיד וחסך ממני את המבט המרחם, לא היה אחד שהשיב פניי ריקם. בוודאי שיש. תמיד יש טבעוני. גם אם נכנסת למסעדת בשרים בהגדרתה, יש טבעוני. גם אם חשקה נפשך בפיש אנד צ'יפס נטול פיש, מישהו חשב עלייך. גם אם בא לך סושי עם סלמון, מישהו כבר טרח לטבען את זה. אם עד כה היא הייתה חביבה לטבעונים, עכשיו, ליידיז אנד ג'נטלמן, היא גן עדן של ממש. הטבעוני הלונדוני הוא כבר מזמן לא הבחור החיוור והמסכן בשולחן, הוא המרכז של השולחן וכולם, גם הקרניבורים ביותר, רוצים לטעום מהמנה שלו.
23 צפייה בגלריה
המבורגר טבעוני בבורו מרקט
המבורגר טבעוני בבורו מרקט
מנות מתוחכמות, צבעוניות, נועזות ומגרות. המבורגר טבעוני בבורו מרקט
(צילום: Shutterstock)
כמעט לא שנתקלתי בעסק שאיננו לכל הפחות ויגן-פרנדלי. כל התפריטים מכילים מנות שמסומנות בצורה מפורשת עם האות V, ואנחנו לא מדברים פה על מנות רגילות שהטבח מוכן ברוב טובו לטבען בשביל הנודניקים שיושבים בשולחן שש. כל טבעוני מכיר את זה: לוקחים סלט עם טונה, ביצה וגבינה, מורידים את כל השלוש ו... הופ! המנה טבעונית. רק שמה שנשאר כרגע מהמנה זה ערימת חסה, שלוש עגבניות שרי ורבע גזר. זו לא מנה, חברים, אלה שאריות. בלונדון אין שאריות. יש מנות טבעוניות. אלה מנות מתוחכמות, צבעוניות, נועזות ומגרות שנועדו מלכתחילה לטבעונים, והן מכילות שפע מרכיבים מן הצומח ואפס מרכיבים מן החי.
"באמת התרחש בלונדון בארבע השנים האחרונות שינוי מטורף בכל הנוגע לטבעונות", אומרת רומי ניקול שניידר, מקימת קבוצת הפייסבוק "טבעונים בלונדון". שניידר הגיעה ללונדון לפני 12 שנים ללימודי תואר ראשון בעיצוב גרפי, ונשארה.
23 צפייה בגלריה
מדף תחליפי החלב בסופר
מדף תחליפי החלב בסופר
''הבדל עצום בין אז להיום''. מדף תחליפי החלב בסופר
(צילום: אור סופר)
"כשהגעתי לפה הייתי צמחונית ואחרי שנתיים הפכתי לטבעונית, כך שיש לי רזומה בן עשור של טבעונות בעיר, וההבדל בין אז להיום הוא עצום. יש רשתות שפעם בקושי הגישו מנה טבעונית אחת, וכיום רוב התפריט שלהן טבעוני והן מתגאות בזה. גם בתל אביב התרחש שינוי גדול, אבל צריך להבין שבישראל חלק גדול מהמזון המוכר לנו הוא בכל מקרה טבעוני, מבלי לתייג אותו ככזה. אנשים אוכלים מנה של חומוס ופיתה לצהריים וזה נורמלי. באנגליה אנשים ממש רגילים לבשר שלהם. הרי אפילו ארוחת הבוקר הבריטית המסורתית כוללת נקניקיות ובייקון, ולכן השינוי הוא מפתיע אפילו יותר".
את הקבוצה היא פתחה לפני כשבע שנים. "רציתי להקים קהילה לישראלים טבעונים בעיר, שיהיה בית שבו כולנו נוכל לשתף חוויות, מסעדות או מנות טבעוניות שוות, מוצרים חדשים וכו'. לפני שבע שנים היה פה פחות שפע. כיום הקבוצה גדלה והתפתחה, ויש בה כמעט אלפיים איש. נכנסו אליה גם תיירים מישראל שבאים לביקור ורוצים לדעת איפה כדאי להם לאכול, לא מעט שומרי כשרות שמחפשים מסעדות טבעוניות, צמחונים ומתעניינים בטבעונות מכל מיני סיבות".
אז בעזרתה האדיבה של רומי, הנה סקירה מאוד לא ממצה של מה שיש לעיר הטבעונית בעולם להציע לכם. תכינו שתי מפיות - אחת כדי לנגב את הדמעות על העובדה שאתם לא כאן, והשנייה כדי לנגב את הריר.
כאמור, בעיר יש שפע מדהים של מסעדות טבעוניות מכל סוגי המטבחים. רבות מהן עושות עבודה נהדרת, ובכל זאת, יש כמה שמות ספציפיים שחוזרים על עצמם שוב ושוב. Mildred's הייתה במשך 30 שנה מסעדה צמחונית מוצלחת בסוהו עם מעריצים רבים. כיום היא מסעדה טבעונית לגמרי עם שלושה סניפים נוספים - בקמדן, בקינגס קרוס ובדולסטון - ונראה שקהל המעריצים רק הולך וגדל. התפריט משתנה כל הזמן, וכולל מנות אורז בקארי, צ'יקן קבב, חומוס וקינואה ועוד.
ביקרתי עם חברה בסניף בסוהו וטעמתי את הקארי ההודי. לכאורה מנה פשוטה שכוללת אורז, ירקות ורוטב, אבל הדיוק פה היה מושלם, הן במראה והן בטעם. חברתי הזמינה קערת בריאות עמוסה בקינואה ובירקות. גם זו מנה פשוטה למדי, וגם היא התגלתה כטעימה בצורה יוצאת דופן.
23 צפייה בגלריה
Mildred's
Mildred's
דיוק יוצא דופן. קארי הודי ב-Mildred's
(צילום: אור סופר)

23 צפייה בגלריה
Mildred's
Mildred's
בריא וטעים. קערת בריאות ב-Mildred's
(צילום: אור סופר)
The Gate היא מסעדה צמחונית-טבעונית ותיקה ואהובה מאוד בעיר, וגם לה יש כבר ארבעה סניפים. בתפריט: שניצל חציל, מאפה ערמונים, תאי קארי ופטריות ממולאות.
Tofu Vegan היא מסעדה סינית טבעונית שמבססת את המנות שלה על טופו, פטריות ותחליפי בשר אסיאתיים שעשויים מחלבון שעועית. בתפריט תמצאו דאמפלינגס, ספרינג רולס, "עוף" סצ'ואן ו"ברווז" פקין.
שניידר ממליצה על Pastan, מסעדת פסטות טבעוניות שנפתחה לפני שנה בדיוק. חוץ מתפריט עשיר של פסטות מגישים שם, לדבריה, "קינוח מיני-דונאטס עם קרם מושלם".
אם אתם מחפשים מסעדות יוקרה, כדאי לכם לבקר ב-Gauthier Soho של השף הצרפתי עטור הפרסים אלכסיס גוטייה. ב-2016 גוטייה הפך לטבעוני ומאז, בתהליך איטי שארך חמש שנים, שינה את תפריט המסעדה שלו וביוני האחרון הכריז באופן רשמי שהמסעדה היא מאה אחוז טבעונית.
"אני מרגיש שזה כבוד להיות בתפקיד הזה, להשתמש ביצירתיות שלי כדי לעזור לאחרים לסלול את הדרך לסביבה מודעת, מתקדמת, חומלת ואינטליגנטית", כתב באתר הבית של המסעדה.
כל בתי הקפה בעיר ידידותיים לטבעונים. קחו לדוגמה את קפה Kin. בהגדרתו, Kin איננו בית קפה טבעוני אלא "טבעוני פרנדלי", ובכל זאת, כשהזמנתי קפה המלצר מנה מיד את סוגי החלב: סויה, שקדים, שיבולת שועל וקוקוס. "זהו?" שאלתי. "אהממ, יש לנו גם חלב רגיל", הוא נזכר. הגישה הזו לא מאוד יוצאת דופן בעיר.
23 צפייה בגלריה
kin cafe
kin cafe
טבעוני פרנדלי. מאוד פרנדלי. kin cafe
(צילום: אור סופר)
רשת בתי הקפה הבריטית הפופולרית Pret A Manger, שכוללת למעלה מ-300 סניפים רק בלונדון, פתחה בחמש השנים האחרונות עשרה סניפי Veggie Pret שבהם מגישים אוכל צמחוני וטבעוני בלבד. לדבריה, היא עשתה זאת לאור ביקוש הולך וגובר מציבור הלקוחות.
23 צפייה בגלריה
סניף של Veggie Pret A Manger
סניף של Veggie Pret A Manger
לבקשת הקהל. סניף של Veggie Pret A Manger
(צילום: Shutterstock)
אם אתם מעדיפים בית עסק שהוא אך ורק טבעוני, הנה שלוש המלצות טובות לבראנץ': קפה ואן גוך בברקיסטון שבדרום העיר, The fields beneath בקנטיש טאון (עם קרואסון במילוי סלט ביצים טבעוני) ומירנדה קפה בהורנסי. כל השלושה טבעוניים לגמרי ומציעים קפה, סנדביצ'ים וארוחות בוקר מפתות. בקטע של טבעוני בריא? KOJO הוא בית קפה טבעוני חדש בעיר, עם שני סניפים בליברפול ובהמפסטד שמציעים שייקים טריים, קערות פירות וכריכים בריאים.
המון אפשרויות לזלילת המבורגרים טבעוניים יש בלונדון. ממש המון.
יש רשתות שמתמחות אך ורק בהמבורגרים, מסעדות המבורגרים, מסעדות שהמבורגר הוא רק אחת המנות בתפריט בהן וכמובן - רשתות מזון מהיר כמו מקדונלדס, ברגר קינג ופייב גאיז. בכולם, דגש על כולם, תמצאו גם קציצה טבעונית.
23 צפייה בגלריה
המבורגר טבעוני של מקדונלד'ס
המבורגר טבעוני של מקדונלד'ס
גם כאן. ההמבורגר הטבעוני של מקדונלדס
(צילום: Shutterstock)
ברוב המסעדות משקיעים ממש בקציצות הטבעוניות, והמגוון עולה על כל דמיון וטעים להפליא. ברשתות פאסט פוד סביר שתקבלו קציצה מעובדת עם ערכים תזונתיים לא מדהימים. מצד שני, זה בדיוק מה שמקבל בהן הסועד הרגיל, כך שאי אפשר לטעון לקיפוח.
יש טבעונים רבים שמעדיפים לאכול את ההמבורגר שלהם במקום טבעוני לחלוטין, גם כדי לוודא שהקציצה הטבעונית לא עוברת בגריל הבשרי וגם כדי לתמוך כלכלית בעסק עם אג'נדה טבעונית. בלונדון יש מבחר עצום של המבורגריות טבעוניות שמציעות תפריט עשיר ומפנק.
23 צפייה בגלריה
ההמבורגרים של Brewdog
ההמבורגרים של Brewdog
טבעוניים ומושחתים. ההמבורגרים של Brewdog
(צילום: אור סופר)
ל- Brewdog לדוגמה יש חמישה סניפים בלונדון. בכל אחד מהם תוכלו למצוא מענה טבעוני הולם, אולם הסניף בדולסטון הוא מאה אחוז טבעוני, ובתפריט שמונה סוגים שונים של המבורגרים טבעוניים מושחתים במיוחד. המנה שהזמנתי זכתה לשם THE SAMUEL HELL JACKSON. לפי הפירוט בתפריט מדובר בקציצה בסגנון דרומי עם ממרח צ'יפוטלה חריף, עיגולי חלפיניו, גבינה מותכת ורוטב ברביקיו. לפי החך שלי מדובר בגן עדן לאוהבי החריף. אגב, מנת הצ'יפס הרגילה מגיעה עם שבבי גבינת פרמז'ן טבעונית, שמן כמהין, אורגנו ובייקון טבעוני. אם זה לא מספיק מיוחד בשבילכם, התפריט מכיל עוד שש מנות צ'יפס אחרות.
רשתות נוספות שבהן כל הסניפים טבעוניים הן אונסט בורגר, מושיס בורגר ונייט בורגר. ב- Dirty Vegan בקניון ווסטפילד בשפרד'ס בוש תוכלו לקבל בורגר טבעוני במתחם המזון המהיר שלא היה מבייש מסעדה.
23 צפייה בגלריה
HONEST BURGERS
HONEST BURGERS
טבעוני למחמירים. HONEST BURGERS
(צילום: אור סופר)

23 צפייה בגלריה
ההמבורגר של dirty vegan
ההמבורגר של dirty vegan
פאסט פוד מושקע. ההמבורגר של dirty vegan
(צילום: אור סופר)
ואי אפשר לסיים את קטגוריית ההמבורגרים הטבעוניים של לונדון בלי מילה או שתיים על מוסד הג'אנק הטבעוני Temple of Seitan. הרשת, שפתחה ב-2017 את הסניף הראשון שלה בעיר וכוללת כיום כבר חמישה סניפים, הייתה הראשונה באנגליה שהגישה לציבור הנלהב קציצת עוף מטוגן טבעוני. בתפריט יש כמובן גם המבורגרים "רגילים" טבעוניים, צ'יפס, נאגטס, מק אנד צ'יז ושייקים עם הר של קצפת. בתיאבון.
כל מה שנכתב על המבורגרים נכון גם לגבי פיצות. בכל הפיצריות תמצאו גם פיצה טבעונית, רק שבניגוד להמבורגרים, לא כולן טעימות. כדי לייצר פיצה טבעונית ראויה צריך לדאוג לגבינה טבעונית ראויה, כזו שנמסה כמו שצריך ולא משאירה טעם לוואי נוסח "כולם פה זוכרים שלא עשו אותי מחלב, כן?"
אז איזו פיצרייה עומדת באתגר? ובכן, ב-Lost boys pizza בקמדן עושים עבודה לא רעה. אומנם הפיצרייה איננה מאה אחוז טבעונית אבל יש לה תפריט טבעוני מגוון. גם בפיצרייה הטבעונית Young vegans pizza shop בבת'נל גרין עושים עבודה מצוינת, אבל מרבית הלונדונים הטבעונים בטוחים שהכתר שייך חד משמעית ל-Purezza. "אני מעריצה גדולה שלהם, ובעיניי אין פיצרייה טובה יותר בעיר", מצהירה שניידר.
Purezza ("טוהר" באיטלקית) היא הפיצרייה הטבעונית הראשונה בכל אירופה. היא נוסדה על ידי טים ברקלי וסטפניה אוונגליסטי, שמאסו בהיעדר אפשרויות קולינריות טבעוניות בכל הנוגע לאוכל איטלקי ופתחו ב-2015 את הסניף הראשון שלהם בברייטון. רק ב-2018 הגיעה Purezza לבירה - כשפתחו את הסניף השני בקמדן טאון.
23 צפייה בגלריה
Purezza
Purezza
קוטפת פרסים בקצב מסחרר. Purezza
(צילום: אור סופר)
לביקור ב-Purezza הגעתי עם ציפיות גבוהות, ויש לי סיבות טובות, שכן חוץ מההייפ ההולך וגובר סביבה, הפיצרייה הזו מתהדרת במגוון פרסים שהספיקה לגרוף מאז שהוקמה. בשנת 2018 זכתה בתואר המסעדה הטבעונית הטובה ביותר בבריטניה לפי Vegfest UK, וקטפה את המקום הראשון בתחרות הפיצות של הממלכה עם פיצת ארבע גבינות (כולן טבעוניות, כן?). באותה השנה זכה השף הראשי שלה, פיליפו רוסאטו, בתחרות הפיצות המסורתית pizzAward שהתקיימה בנאפולי בקטגוריית פיצות מחו"ל. כמו כן, המסעדה זכתה גם בפרס באליפות העולם בפיצה בקטגוריית פיצה קלאסיקה. פלא שהגעתי עם ציפיות?
נתחיל במחמאות: הסניף בקמדן טאון מרהיב ביופיו. זוהי מסעדה ענקית, מעוצבת ומושקעת שמחולקת למספר חללים, ובכל חלל תנור פיצה עצום במרכז. השירות אדיב ומחויך, ובקומת המרתף תמצאו שירותי יוניסקס מגניבים למדי. התפריט כולל מלבד פיצות עם מגוון תוספות מופרכות (סלק מעושן או נקניקייה מפוררת) גם מנות פתיחה, מנות צד, קינוחים וקוקטיילים.
23 צפייה בגלריה
מרגריטה עם פטריות של Purezza
מרגריטה עם פטריות של Purezza
ציפיות גבוהות. מרגריטה עם פטריות של Purezza
(צילום: אור סופר)
ועכשיו לגולת הכותרת - הפיצה עצמה. הזמנתי מרגריטה בתוספת פטריות יער. הבצק דק מאוד והשוליים פריכים וחמימים, אבל גבינת המוצרלה (שמכינים במקום כמובן) הייתה מורגשת מאוד בטבעונותה. בשורה התחתונה, אכלתי פיצות טבעוניות טובות יותר בתל אביב.
נגמרו הימים שבהם תחליפי הבשר הסתכמו בקציצת חומה, תפלה ומתפרקת או "נקניקיות" מעובדות שצריך להטביע בקטשופ כדי שיהיה להן טעם. העולם התמכר לאחרונה לביונד מיט, ומדי יום נולדים תחליפים נוספים מחלבון אפונה, יובה, טופו, סייטן או קטניות.
בכל הסופרים בלונדון ניתן למצוא שפע של תחליפי בשר מכל הסוגים, ובמגוון די רחב של מחירים. "בטסקו, לדוגמה, מוכרים תחליפים מעולים של חברת wickedkitchen. יש להם נקניקים טבעוניים לא מהעולם הזה", אומרת שניידר.
23 צפייה בגלריה
Rudy's
Rudy's
גן עדן טבעוני. Rudy's
(צילום: אור סופר)

23 צפייה בגלריה
Rudy's
Rudy's
שפע מדהים של תחליפי בשר. Rudy's
(צילום: אור סופר)
אם בא לכם על חוויית קנייה מהנה, קפצו ל-Rudy's. מדובר בקצבייה טבעונית שנמצאת באיזלינגטון ומציעה שפע די מדהים של מוצרים שנראים אחד לאחד כמו בשר אמיתי: פסטרמה, סלמי, נקניקיות מרגז, בייקון, צלעות, המבורגרים, קציצות ובשר טחון. אפשר לקחת הביתה, ואפשר גם להתיישב לארוחת צהריים או ערב במסעדה הטבעונית הנפלאה שבמתחם. התפריט הוא טבעוני למיטיבי לכת, וכולל מק אנד צ'יז, אצבעות מוצרלה, נקניקיות בלחמנייה, צלעות ברוטב ברביקיו ומבחר המבורגרים עם תוספות כמו בייקון, גבינה, בצל מטוגן וכרוב כבוש.
23 צפייה בגלריה
Destructor Chick'n burger
Destructor Chick'n burger
ככה נראית חמלה. Destructor Chick'n burger
(צילום: אור סופר)
בחרתי במנה המכונה Destructor Chick'n burger, ואחרי כעשר דקות נחתה בשולחני לחמניית בריוש חמימה ונימוחה עם קציצת "עוף" מסויה וסייטן, רצועות דמוי בייקון שהיו טעימות להפליא, פרוסת גבינה טבעונית, חסה, סלט קולסלו, מלפפון חמוץ, בצל ורוטב מיונז מעל. חמלה על בעלי החיים אמרתם? אם החמלה כוללת בתוכה את המנה הזו, אני בפנים.
בכל סופרמרקט בעיר תוכלו למצוא תחליף גבינה טבעוני, וככל שהסופר גדול יותר, כך המבחר גדול יותר. בסניפי הענק של סיינסבורי, טסקו ורשתות אחרות כבר תיתקלו במדף שלם של גבינות טבעוניות, יוגורטים, מעדנים ותחליפי חמאה, וחלק מהמותגים כמו ויולייף מוכרים לטבעוני הישראלי ונמכרים גם בארץ. מה פחות זמין? ובכן, גבינה לבנה פשוטה.
"בארץ מייצרים יותר גבינות רכות, ויש מחסור בגבינות קשות ראויות. פה זה בדיוק ההיפך. בלונדון יש מבחר עצום של מה שאני נוהגת לכנות 'הגבינות הקשוחות', וכמעט לא מייצרים בכלל גבינות למריחה. אני מאוד מתגעגעת לקוטג' הטבעוני בישראל", מסבירה שניידר.
מלבד בסופרמרקט רגיל, גבינות טבעוניות שוות במיוחד ניתן למצוא גם ברשתות חנויות טבע כמו הולפוד ופלאנט אורגניק הפזורות בעיר, בשווקים ברודוויי ובורו ובמעדניות ייעודיות שמתמחות בגבינות מן הצומח. אחת מהן היא La Fauxmagerie.
23 צפייה בגלריה
Lafauxmagerie
Lafauxmagerie
חובת ביקור. הגבינות של La Fauxmagerie
(צילום: אור סופר)
במעדנייה הקטנה שממוקמת בבריק ליין מוכרים מגוון גבינות טבעוניות בייצור עצמי לצד מבחר מותגים אחרים כמו honestly Tasty, Iamnutok ו-Kinda Co. כאן תוכלו למצוא קממבר, גבינה כחולה, צ'דר, פטה וגבינות אחרות שאינן מיוצרות מחלב. והטעם? גוד בלס יונייטד קינגדום.
טעמתי חמישה סוגי גבינה. כולן היו מעולות, אבל הקממבר היא עילוי ממש. לא ברור איך, אבל הם הצליחו גם לשחזר את הטעם הנפלא של הגבינה הצרפתית וגם את המרקם המדויק שלה. כל טבעוני מבין שמדובר בהישג של ממש.
23 צפייה בגלריה
קממבר ב-Lafauxmagerie
קממבר ב-Lafauxmagerie
עילוי. קממבר ב-La Fauxmagerie
(צילום: אור סופר)
המוצרים לא זולים (6-5 פאונד ל-100 גרם, תלוי בגבינה), אבל מחיריהם עדיין נמוכים ממחירי הגבינות הטבעוניות בישראל.
לתחליפי בשר וגבינה נראה שכבר התרגלנו, אבל תחליפי דגים? זה תחום פחות מוכר בישראל. ובכן, המדינה שהביאה לעולם את הפיש אנד צ'יפס סירבה להיכנע, ודאגה לתרגם את המאכל הלאומי שלה לטבעונים שבינינו. במסעדת Sutton and sons, שלה שלושה סניפים ברחבי העיר, תיהנו מתפריט טבעוני שלם שכולל בין היתר דג מטוגן, שרימפס וקלמארי, לצד צ'יפס עבה ושמנוני. גם בשני הסניפים שיש ל-Hobson's Fish & Chips לא יחסירו מכם דבר - למשל "דג" מצופה פירורי לחם ותפוחי אדמה מטוגנים בשמן עמוק. מי שאמר שטבעונות היא תזונה בריאה, שילך לפינה ויחשוב שוב.
23 צפייה בגלריה
פיש אנד צ'יפס ב-Sutton and sons
פיש אנד צ'יפס ב-Sutton and sons
תעשו דיאטה בבית. פיש אנד צ'יפס ב-Sutton and sons
(צילום: אור סופר)

23 צפייה בגלריה
התפריט הטבעוני של Sutton and sons
התפריט הטבעוני של Sutton and sons
מוצג לראווה. התפריט הטבעוני של Sutton and sons
(צילום: אור סופר)
אם אתם כמהים לדג אבל פחות כמהים לשמן, ודאי תשמחו לגלות שבסופרמרקטים מוכרים גם אצבעות דג, טונה, סלמון מעושן וגם פילה סלמון בגרסה הטבעונית. כמו כן, גרסת הוויגן לסושי בלונדון כוללת לא רק סושי נטול דגים וטמאגו, אלא גם סלמון נא טבעוני. כן, יש דבר כזה. תוכלו למצוא את זה ב-crazy vegan sushi או באחד מסניפי רשת הסושי הגדולה Wasabi הפזורים ברחבי העיר.
23 צפייה בגלריה
סושי עם סלמון טבעוני ב- Wasabi
סושי עם סלמון טבעוני ב- Wasabi
גם לטבעונים מגיע. סושי עם סלמון טבעוני ב- Wasabi
(צילום: אור סופר)
שניידר ממליצה גם על המסעדה היפנית Itadaki zen בקינגס קרוס, שמגישה אוכל יפני טבעוני שכולל גם סושי וקלמארי. לדבריה, זו אחת המסעדות הטבעוניות הוותיקות בעיר, שנוסדה הרבה לפני שהטבעונות הפכה לטרנד.
בכל גלידרייה תמצאו טעמים טבעוניים (לא, לא רק סורבה), בכל חנות שמוכרת עוגיות תהיה לפחות אופציה טבעונית אחת, ואם אתם מאלה שחוגגים חנוכה כל השנה, בוודאי תשמחו לגלות שכל מקום שמכבד את עצמו מגיש לצד הסופגניות הרגילות גם סופגניות טבעוניות. במילים אחרות, טבעונים בלונדון מקבלים מענה הולם בכל בתי העסק שמוכרים תערובת מנחמת של סוכר, שמן ורגשות אשם, אבל גם אם אתם מאלה שמעדיפים מקומות מאה אחוז טבעוניים, לונדון לא תאכזב אתכם.
בעיר יש מספר עסקים שמוכרים מתוקים על טוהרת הטבעונות, כמו Rubys of London, חנות טבעונית קטנה וחמודה בגריניץ' מרקט שמוכרת קאפקייקס, דונאטס, בראוניז ועוגות לאירועים.
23 צפייה בגלריה
Cookies and Scream
Cookies and Scream
גם טבעוני, גם נטול גלוטן. Cookies and Scream
(צילום: אור סופר)
מקום נוסף שכדאי להכיר הוא Cookies and Scream, מאפייה קטנה שנפתחה ב-2010 בקמדן מרקט, נסגרה בעקבות שריפה שאירעה במקום ונפתחה מחדש ב-2016 באיזלינגטון. במקום מוכרים עוגיות מוגזמות ומאפים מושחתים, כולם לא רק טבעונים למהדרין אלא גם נטולי גלוטן. בתפריט תוכלו למצוא גם מבחר נאה של שייקים עם אחד הרטבים המתוקים שפיתחו הבעלים, בשילוב בראוניז לבחירתכם.
23 צפייה בגלריה
Cookies and Scream
Cookies and Scream
מתוק בצורה מוגזמת. עוגיית הקרם של Cookies and Scream
(צילום: אור סופר)
טעמתי עוגיית שוקולד צ'יפס ענקית, שבעצם מורכבת משתי עוגיות עם קרם ביניהן. איך היה? מתוק להחריד. בהתחשב בעובדה שמדובר בקינוח שלא מכיל ביצים, חלב, חמאה או גלוטן, מדובר בהישג מרשים למדי.