אזור חיפה והרי הכרמל הוא אחד המקומות היפים ביותר בישראל, ויש בו את התנאים המושלמים לייצור יין מהטובים בארץ. התוצאה: עשרות יקבים פועלים כאן, ותיקים כחדשים, ולכולם כמה דברים משותפים - יין איכותי, מיקום נהדר ואירוח כיד המלך.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
9 צפייה בגלריה
יקב בת שלמה
יקב בת שלמה
יקב בת שלמה
(צילום: אלבום פרטי)
בכמה מן היקבים אפשר לאכול ארוחה של ממש, ובסביבתם תמצאו גם עגלות קפה, אטרקציות והרבה מסעדות, מחלבות ובתי בד המציעים גבינות, לחמים ושמני זית.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
היקב החל את דרכו בשנת 2003 בחיפה במטרה לייצר יינות מענבים אורגניים הגדלים באזור הכרמל בלבד. בשנים הראשונות ייצור והבגרת היין נעשו במרתף הבית הפרטי, ועם השנים בנתה המשפחה יקב מודרני בחיפה.
9 צפייה בגלריה
יקב וורטמן
יקב וורטמן
טעימות עם נוף
(צילום: אלבום פרטי)
כרגע, בתקופת החורף, המשפחה מארחת בצורה מצומצמת ויש להזמין מקום מראש. טעימת ארבעה יינות עולה 60 שקל, פלטת גבינות זוגית עולה 120 שקל, ויש אירועי טעימה מיוחדים במחירים משתנים לפי הפרסומים.
כתובת: נתיב אופקים 23, חיפה. לקביעת ביקור: בימים א'-ו' בשעות 16:00-09:00 - בדואר אלקטרוני hvortman@gmail.com או בטלפון: 051-2677607. פרטים נוספים באתר.
המושבה הציורית בת שלמה הוקמה בשנת 1889 ונקראה על שם בטי סולומון (שלמה), אימו של הברון רוטשילד שנטע הרבה כרמים באזור. האגרונום של הברון גידל שם ענבים לטובת ייצור יין, אולם בשנת 1909 נעקרו הכרמים בשל מגפה. בשנת 2010 הכרמים ניטעו מחדש על ידי היזם אלי וורטמן והיינן ארי ארל'ה. בשנת 2021 נפתח מרכז מבקרים מרשים עם חצר יפהפייה ואווירה ייחודית.
9 צפייה בגלריה
יקב בת שלמה
יקב בת שלמה
יש גם טעימה עיוורת. יקב בת שלמה
(צילום: תיקי גולן)
במתחם מספר חדרי אירוח וחדר טעימות מהיפים בארץ. ניתן להגיע למרכז המבקרים רק בתיאום מראש. הטעימות, שכוללות גם טעימה עיוורת והשוואתית, מונחות על ידי צוות מקצועי של המקום, והן כוללות ארבעה סוגי יין, פלטת גבינות, ירקות, לחם ומטבלים, כל זאת תוך כדי סיפורי היין, האמנות וההיסטוריה של האזור הייחודי שבו הם נמצאים. מחיר: 200-140 שקלים.
כדאי לבקר גם במחלבת שוורצמן הסמוכה, המגישה בימים מסוימים ארוחות בוקר מלוות במגוון גדול של גבינות עיזים, כבשים ובקר. מומלצת גם עגלת הקפה בכניסה למושבה, שם אפשר לנשנש כריך ולשתות קפה מעולה מתחת לעץ.
כתובת: המייסדים, בת שלמה. לפרטים נוספים בטלפון: 054-2651889 או באתר.
יקב אמפורה הוקם בשנת 1998. ייצור היין נעשה בתחילה בסככה בחוות מקורה, ולפני כמה שנים עבר למבנה אבן מרשים ומרווח שהוקם באזור הכניסה לחווה. בבניין החדש והיפהפה נמצאים אזור הייצור של היין וכן מרכז המבקרים.
המרכז הוא מן היפים ביותר בארץ, ומציע חוויה פסטורלית וטעימה - שילוב מושלם בין היין למאכלים כמו גבינות, סלטים ונקניקים. המחיר משתנה בהתאם ליינות או לתפריט.
כתובת: חוות מקורה. הביקור ביקב בימים ראשון עד שבת 17:00-10:00, טלפון: 054-9840728, 04-9840702.
יקב בוטיק איכותי וקטן בבעלותו של רמי בר-מאור אשר נוסד ב-2009. מתמחה בייצור יינות מבקעת הנדיב, אזור היין המסורתי והוותיק בישראל. היקב משתמש בשיטות כרם מסורתיות - כרמי בעל והתערבות מינימלית בעשיית היין. מהכרם ועד לבקבוק, הכול נעשה בעבודה ידנית מוקפדת.
9 צפייה בגלריה
יקב בר מאור
יקב בר מאור
מהכרם לבקבוק. יקב בר-אור
(צילום: אלבום פרטי)
היקב נמצא בבנימינה לצד תחנת הרכבת, ובמרחק קילומטרים בודדים מהכרמים בבקעת הנדיב. הטעימה, שנעשית בין מכלי נירוסטה ענקיים וחביות עץ מלאות ביין, כוללת ארבעה יינות ומלווה בכיבוד הכולל גבינות צאן, ירקות/פירות אורגניים ולחמי מחמצת, הכול מתוצרת ארטיזנלית מקומית של בקעת הנדיב. 140 שקל לאדם.
כתובת: המלאכה 12, בנימינה. היקב נפתח לאירוח בכל יום משעה 10:00 ועד 17:00. טלפון: 054-4388894.
יקב משפחתי שהוקם בשנת 2002 על ידי בני הזוג הילה וברק דהאן. ברק הוא דור חמישי של כורמים בזכרון יעקב, וביחד עם הילה - בוגרת תואר בחקלאות מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בייננות מאוניברסיטת אדלייד - הם יוצרים אירוח מושלם ביקב, הצמוד לבית המשפחה. ניתן לראות את תהליך ההכנה ולשמוע על הסיפור ממקור ראשון במפגשי היינן בסופי שבוע.
9 צפייה בגלריה
יקב סומק
יקב סומק
יקב משפחתי. סומק
(צילום: יח"צ)
טעימה של חמישה יינות ופלטת גבינות תעלה 120 שקל לאדם.
כתובת: רחוב הרצל 16, זכרון יעקב. פרטים נוספים בטלפון: 04-6397982 או באתר.
טוליפ הוקם ב-2003 על צלע ההר בכפר תקווה - יישוב קטן ופסטורלי לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים. המודל המרגש והמוצלח של העסקת חברי הקהילה יצר חיבור חזק ויוצא דופן, והעשייה של היקב התרחבה עם השנים.
9 צפייה בגלריה
יקב טוליפ
יקב טוליפ
יקב קהילתי. טוליפ
(צילום: אלבום פרטי)
טוליפ מציע תפריט מכובד, ואפשר לבחור בין ישיבה אינטימית על הבר או בשולחן אבירים. מחיר טעימה: 140-75 שקל.
פתוח בימים א’-ו’ 17:00-10:00, הושבה אחרונה בשעה 15:00 (לא תתאפשר כניסה לאזור הייצור בימי שישי ובערבי חג). טלפון: 04-9830573.
יקב בנימינה הוקם בשנת 1952 על ידי משפחת זלצר - משפחת ייננים מהונגריה, שכינו את היקב תחילה על שם בנם אליעז שנפל במלחמת השחרור. עם השנים עבר החלפת שמות ובעלים, אולם נותר יקב גדול ומוביל שמייצר מגוון גדול של יינות - החל מקברנה סוביניון ומרלו הקלאסיים ועד לזנים מיוחדים.
9 צפייה בגלריה
יקב בנימינה
יקב בנימינה
בניין בן 100. יקב בנימינה
(צילום: דויד סילברמן)
מרכז המבקרים, היושב במבנה לשימור בן מאה שנים, שימש בעבר מפעל בשמים של הברון רוטשילד. ניתן לעשות בו סיור הכולל הסבר על הליך הייצור משלב הבציר ועד לבקבוק, עם אזכורים להיסטוריית היקב. בסיום הסיור נערכות טעימות של יינות היקב בליווי הסברים.
כתובת: היקב 10 בנימינה, טלפון: 04-6107535, הגעה בתיאום מראש, כשר.
יקב ותיק שלא מכבר ציין 140 שנות פעילות. בעוד המטה המרכזי בראשון לציון סגר את שעריו לטובת מיזם נדל"ן, המוקד בזכרון יעקב פועל במלוא הכוח. היקב פתח מרכז תרבות יין שמציע מגוון סיורים והדרכות, וסוד הקסם של הביקורים ביקב הוא בחיבור בין ישן לחדש – בין הנטיעות הראשונות, דרך שרשרת העשייה במהלך השנים ועד למהפכת היין העכשווית של היינות הישראליים.
היקב מציע מגוון חוויות טעימות יין, גבינות, לחמים ועוד, במחירים שנעים בין 50 ל-500 שקל. סמוך לו נמצא 55 דונם של פארק עם נוף פנורמי לאזור הכרמל, כולל מטעים, כרמים, שדרת גפנים וגם מתקני שעשועים וספורט.
9 צפייה בגלריה
יקבי כרמל
יקבי כרמל
בין ישן לחדש. כרמל
(צילום: יח"צ)
בזכרון יעקב עצמה כדאי להגיע לרחוב המייסדים, מדרחוב מלא בחנויות מכלל הסוגים, שמשלב היסטוריה, קולינריה, אמנות ואווירה ייחודית ותוססת.
כתובת: דרך היקב 2, זכרון יעקב. לפרטים נוספים: 1-800-270-700 או באתר.
יקב משפחתי קטן שהוקם בשנת 1989 בכפר ביל"ו, ומאז 2013 עבר לבנימינה. בתחילת הדרך הבקבוקים חולקו לחברים בלבד, ורק לאחר ניסיונות רבים החלו לשווק את הבקבוק הראשון - קברנה סוביניון בציר 1989. מאז הוא צבר עניין ולקוחות בזכות יין איכותי וייחודי.
9 צפייה בגלריה
יקב מרגלית
יקב מרגלית
הביקור מותאם אישית לכל אורח. יקב מרגלית
(צילום: אלבום פרטי)
כתובת: התחנה 60, בנימינה. הביקור ביקב מותאם באופן אישי לכל אורח והוא כרוך בתשלום. יש לתאם מראש בטלפון 054-6700836.
היקב הוקם בשנות ה-80 על ידי משפחת תשבי, בעלת כרמים. בתחילת הדרך נקרא היקב על שם הברון רוטשילד, "יקבי הברון", ובהמשך שונה לשמו הנוכחי. כיום עובדים ביקב כל בני המשפחה, והוא מייצר מעל מיליון בקבוקים בשנה.
ביקב העצום אפשר לפגוש מסעדה, מאפייה, אזור ברביקיו ומרכז מבקרים מן הגדולים בארץ, המציע טעימות יין, ריבות יין תוצרת בית, שמן זית, שוקולד ולרונה ותבלינים של מותג היקב BBQ GARAGE. אפשרות נוספת במרכז המבקרים היא “עמדות מילוי״ של יין ושמן זית. האורחים מוזמנים להביא איתם בקבוקים ריקים או לרכוש דימיג'אן במקום, ולשלם בתעריף לפי ליטר. ניתן גם לצאת לסיורי ג'יפים וטעימות בכרמים, או להבדיל, לשכור את חדר הישיבות במקום, שכולל מסך, מקרן ושולחן דיונים.
שעות פתיחה: ראשון-חמישי 16:00-08:00, שישי 15:00-08:00. למידע נוסף: 04-6380434.