בשנה האחרונה עבר בריאן ג'ונסון 33,537 צילומי מעיים, בדק כמה פעמים את אורך הריסים שלו ואת עובי עורק הצוואר. מדי יום הוא מודד את אינדקס מסת ושומן הגוף. הוא עוקב אחר טמפרטורת הגוף, הסוכר בדם, שינויים בקצב הלב ורמות החמצן בזמן השינה. עובר גם באופן קבוע בדיקות דם, צואה ושתן, ובדיקות MRI ואולטרסאונד לכל הגוף. בנוסף יש ברשותו מכשיר שסופר את מספר זקפות הלילה שלו.
כדי לתקן את נזקי השמש לעורו, ג'ונסון מורח שבעה קרמים יומיים ומקבל פילינג שבועי עם חומצה וטיפול בלייזר. מדי פעם הוא מזריק שומן לפנים. בכל בוקר, בדיוק בחמש, לוקח ג'ונסון שני תריסר תוספי מזון ותרופות: לבריאות העורקים והעור; למניעת פוליפים במעי; לאנזימי כבד ולהפחתת דלקות; לבריאות המוח. לאחר מכן הוא מתאמן שעה ושותה מיץ ירוק עמוס מרכיבים. לאורך היום הוא אוכל מזון בריאות מוצק. לארוחת ערב הוא אוכל נוזל חום-אפור שפעם היה עדשים שחורות, ברוקולי, כרובית, פטריות, שום, שורש ג'ינג'ר, כמון, חומץ תפוחים ושמן זית. אחרי כל ארוחה הוא מצחצח שיניים, מעביר חוט דנטלי, שוטף את הפה בשמן עץ התה ומורח ג'ל נוגד חמצון.
5 צפייה בגלריה
בריאן ג'ונסון
בריאן ג'ונסון
שתישאר צעיר לנצח. בריאן ג'ונסון
(צילום: אלבום פרטי)
בריאן ג'ונסון הוא בן 45, אבל יש לו לב של בן 37, עור של בן 28, ריאות שעובדות כמו אצל נער בן 18 ובריאות חניכיים של בן 17. לפי מכשיר מדידת הזקפות הליליות, גם כאן הוא מפגין ביצועים של תלמיד קולג'. בריאן ג'ונסון רוצה להישאר צעיר לנצח – ומוכן לעשות הכול בשביל זה.
בקיץ 2019 חקר דיליג'יט גיל, דוקטורנט במכון ליד קיימברידג' בבריטניה, מה קורה כאשר "מתכנתים מחדש" תאי עור אנושיים – תהליך המשמש במעבדות ברחבי העולם כדי להפוך תאים בוגרים (לב, מוח, שריר וכדומה) לתאי גזע צעירים. עם הממצאים שלו הלך גיל לממונה עליו, וולף רייק, סמכות מובילה בעולם האפיגנטיקה (חקר שינויים תורשתיים שאינם כרוכים בשינוי רצף ה-DNA). רייק נדהם לראות שהעור המבוגר הפך צעיר יותר. הבדיקות גילו שהתאים התנהגו כאילו הם צעירים ב-25 שנה. "זה היה רגע וואו אמיתי עבורי", אמר רייק ל"גרדיאן", "נפלתי מהכיסא שלוש פעמים".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הקורונה הגיעה ועצרה הכול, אבל בקיץ שעבר עבר רייק להוביל מכון חדש בבריטניה שנבנה על ידי Altos Labs, אחד הסטרטאפים הביו-טכנולוגיים השאפתניים בהיסטוריה. מגובים בכסף של מיליארדרים מעמק הסיליקון שהשקיעו שלושה מיליארד דולר, החתימו אנשי Altos נבחרת חלומות של מדענים וחתני פרסי נובל, ולכולם מטרה אחת: להצעיר תאים אנושיים.
פרופ' ג'נט לורד, מנהלת המכון להזדקנות באוניברסיטת ברמינגהאם, הגיבה בהתלהבות לניסוי: "לא מדובר בפיתוח האדם הראשון שיגיע לגיל 1,000; מדובר בניסיון לגרום לכך שאפשר יהיה ליהנות מהזקנה, לא לסבול ממנה. מי רוצה להאריך את תוחלת החיים אם זה אומר עוד 30 שנה של בריאות לקויה?"
"זהו תחום שהגיע זמנו", אמרה פרופ' לינדה פרטרידג' מהמכון להזדקנות בריאה בקולג' יוניברסיטי בלונדון. גם פרופ' ג'נט לורד, מנהלת המכון להזדקנות באוניברסיטת ברמינגהאם, הגיבה בהתלהבות: "לא מדובר בפיתוח האדם הראשון שיגיע לגיל 1,000; מדובר בניסיון לגרום לכך שאפשר יהיה ליהנות מהזיקנה, לא לסבול ממנה. מי רוצה להאריך את תוחלת החיים אם זה אומר עוד 30 שנה של בריאות לקויה? מדובר בהגדלת תוחלת הבריאות, לא תוחלת החיים".
מי שקצת פחות התלהב הוא ביל גייטס, שאמר כי "בזמן שעדיין יש לנו מלריה ושחפת, זה די אגוצנטרי שאנשים עשירים יממנו דברים כאלה רק כדי שיוכלו לחיות יותר זמן". פרופ' לורד לא מסכימה: "יש לנו אוכלוסייה מזדקנת, אבל אנחנו חיים יותר מבלי לחיות בריא יותר. זו מטרה טובה לא פחות ממטרות אחרות".
5 צפייה בגלריה
ביל גייטס
ביל גייטס
לא מתלהב. ביל גייטס
(צילום: AFP)
יהיו הסיבות אשר יהיו, ותהא הפרוצדורה אשר תהא – שיפוצים גנטיים, ויטמינים, תרופות, אימונים, אורח חיים – אין ספק שאנחנו נמצאים ברגע בנג'מין באטן אמיתי: אנשים מנסים לדחות את הזיקנה, להישאר צעירים קצת יותר, להחזיק את השמש שלא תשקע כל כך מהר.
הטניסאי נובאק ג'וקוביץ', בן 35, מבלה שעות בתאי לחץ ומדבר אל כוס מים לפני שהוא שותה ממנה בתקווה להכניס בה חשיבה חיובית. הכדורסלן לברון ג'יימס, 38, מוציא 1.5 מיליון דולר בשנה רק על גופו. שניהם בכושר פיזי בלתי נתפס ועדיין יושבים בפסגת ענפי הספורט שלהם, אבל אפילו הם לא מתקרבים למה שעושה בריאן ג'ונסון. מיליארדרים כמו ג'ף בזוס ופיטר ת'יל משקיעים הון עתק בטכנולוגיית אנטי־-אייג'ינג, אבל גם הם לא מתקרבים למה שעושה בריאן ג'ונסון. ג'ונסון – איש עשיר אבל לא בזוס – הוא, מילולית, שפן ניסיונות. "מה שאני עושה אולי נשמע קיצוני, אבל אני מנסה להוכיח שפגיעה עצמית וריקבון אינם בלתי נמנעים", הוא אמר בכתבת פרופיל מרתקת ב"בלומברג".
5 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס
לברון ג'יימס
מוציא 1.5 מיליון דולר בשנה כדי לשמור על הגוף. לברון ג'יימס
(צילום: GettyImages/Ronald Martinez)
בשנות ה-30 שלו, הקים ג'ונסון חברה לעיבוד תשלומים בשם Braintree Payment Solutions. זה היה סיפור הצלחה, אבל העבודה הקשה והלחץ הותירו אותו עם עודף משקל ובדיכאון עמוק, על גבול ההתאבדות. הוא מכר את החברה ב-2013 תמורת 800 מיליון דולר במזומן, הקים חברת הון סיכון ועוד חברה שמייצרת קסדות שמנתחות פעילות מוחית, והלך לעבוד על עצמו. הוא החליף את התזונה, לקח המון תוספים, ואז פגש את אוליבר זולמן, רופא בן 29, וחייו השתנו. ג'ונסון סבור כי הבעיה היא שלאנשים אין את המידע החשוב ביותר שהם צריכים כדי לחיות חיים בריאים, ואם הם ייבדקו לעתים תכופות ויראו את הנתונים מול העיניים, זה יגרום להם לשנות הרגלים רעים. זולמן הוא פריק של איסוף מידע כזה. ביחד יצאו להרפתקה שאולי תשנה את העולם ואולי היא סתם מסע אגו-טריפ של אנשים עשירים.
ג'ונסון, זולמן וצוות של 30 איש נמצאים כבר יותר משנה בניסוי שאותו הם מכנים Project Blueprint. ג'ונסון מכניס לגוף בדיוק 1,977 קלוריות טבעוניות ביום, עושה כושר כמובן, מקפיד ללכת לישון באותה שעה בכל לילה ומדי חודש עובר עשרות הליכים רפואיים, לא כולם נעימים. המטרה שלו היא להגיע למצב שבו יש לו את המוח, הלב, הריאות, הכבד, הכליות, הגידים, השיניים, העור, השיער, שלפוחית השתן, הפין והרקטום של נער בן 18.
5 צפייה בגלריה
הטניסאי נובאק ג'וקוביץ'
הטניסאי נובאק ג'וקוביץ'
מדבר אל כוס מים לפני ששותה ממנה. נובאק ג'וקוביץ'
(צילום: GettyImages/Cameron Spencer)
ג'ונסון יוציא השנה לפחות שני מיליון דולר על גופו, ויש סימנים לכך שלכל הפחות הוא בריא יותר מרוב בני ה-45. שומן הגוף שלו נע בין 5% ל-6%, והרופאים אומרים שלפי הבדיקות הוא הפחית את גילו הביולוגי הכולל בחמש שנים לפחות. בשלב מסוים ירד שומן הגוף של ג'ונסון ל-3%, מה שאיים על תפקוד הלב. הצוות המליץ על שינויים בתזונה, כולל פיזור הקלוריות על פני היום במקום לצרוך הכול בבוקר.
זולמן – שלמרות מה שאולי אפשר לחשוב, יש לו תארים מכובדים ואנשים בעולם הרפואה לא מזלזלים בו – דווקא מנסה להוריד את ההתלהבות ואומר כי "העבודה רק התחילה ועוד לא השגנו שום תוצאות יוצאות דופן, השגנו תוצאות קטנות והגיוניות". ג'ונסון משלם לזולמן 1,000 דולר לשעה עבור אינסוף בדיקות, טיפולים ומכשירי עזר לבריאות. "אין אדם בעולם שהוא בן 45 מבחינה כרונולוגית, אבל כל איבר שלו הוא בן 35", אומר זולמן. "אם נוכל להוכיח קלינית וסטטיסטית שבריאן עשה את השינוי הזה, זה יהיה כל כך משמעותי שיהיה ברור כי ההתערבות שלנו עשתה משהו מעבר למה שאפשרי מבחינה גנטית“.
ג'ונסון יודע שכל זה נשמע מטורף לגמרי. הוא יודע שאומרים עליו שהוא סובל מהפרעות אכילה, שיש לו בעיות פסיכולוגיות ושהוא סתם קנאי בריאות הזוי שחי באופן מגביל ומוגבל רק כדי, אולי, לדחות את המוות במעט. גם הרופאים שלו – שמסכימים כי הוא פורץ דרך וכנראה מאריך את חייו – לא משוכנעים שהתוצאות הסופיות של הניסוי שהוא מבצע על עצמו יחולו על כל אחד אחר.
הוא עצמו לא מוטרד מהביקורת ("אני שומע הכול וזה בסדר"), וגם כמה מהמומחים המוערכים בתחום אריכות ימים והזדקנות אומרים שהפיכת מדע הארכת חיים לפופולרי היא תהליך בלתי נמנע. "כל תחום אורך החיים עובר למקום קליני הרבה יותר קפדני", אמר ג'ורג' צ'רץ', הגנטיקאי המפורסם של אוניברסיטת הרווארד. "מה שבריאן עושה נובע מכוונות טובות וכנראה מאוד חשוב. אני גם לא חושב שהרבה מהדברים האלה יהיו כל כך יקרים כשהאבק ישקע".
5 צפייה בגלריה
בריאן ג'ונסון
בריאן ג'ונסון
''מועיל לכולם בצורה מערכתית'' בריאן ג'ונסון
(צילום: אלבום פרטי)
לג'ונסון יש אתר שבו הוא מפרסם את כל מהלך הטיפול וכל תוצאות הבדיקות שלו. הוא משיק עכשיו אתר נוסף שמנסה לעודד אנשים לעשות את מה שהוא עושה, ולהפוך את זה לסוג של משחק. ההנחה היא שככל שסגנון החיים הזה יהיה פופולרי יותר, כך הוא עשוי להפוך זול וזמין יותר. "אם אתה אומר שאתה רוצה לחיות לנצח או להביס את הזיקנה, זה רע – אלה דברים של עשירים", אמר ג‘ונסון ל"בלומברג". "אבל אם זה דומה יותר לספורט מקצועי, אז זה כבר בידור והוא מועיל לכולם בצורה מערכתית".
רוב האנשים לא בנויים לאורח החיים הזה, ואין ספק שג'ונסון מגזים גם בקנה מידה של קנאי בריאות עם שריטה קלה. אבל בעולם שבו הוליווד הופכת את האריסון פורד בן ה-80 לאינדיאנה ג'ונס בן 30, קשה להאשים אנשים שמפנטזים על להיות סוג של בראד פיט שנהיה צעיר מיום ליום.