שום פסיכולוג, פסיכולוגית, או אפילו מנטור/ית, לא עלו בדעתו של עיליי (שם בדוי), 27, ממרכז הארץ, כשהחליט להתמודד, לפני עשור, עם חרדות גיל ההתבגרות שלו ועם קשייו להחליט איפה הוא רואה את עתידו והאם להגשים את שאיפתו להיות מוזיקאי. לא; האיש הבין שהדבר היחיד – בתשלום – שעשוי לעזור לו הוא מיסטיקנית. "אחותי המליצה לי על מכשפה שהיא רואה באופן קבוע, אז החלטתי ללכת אליה", הוא נזכר. מאז הוא לא עזב אותה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
המפגש הראשון היה קצת משונה. "היא הייתה דתייה, נכה עם קביים, עישנה לי בתוך הפרצוף, אבל מאוד נחמדה ודיברה תכלס. ברור שלא הלכתי אליה בלב שלם. כשהיא אמרה לי, 'בוא תספר על עצמך' אמרתי, 'לא, לא, לא, בואי ספרי לי את על עצמי'. כשהיא התחילה לדבר הבנתי שהיא יודעת על מה היא מדברת, בול. הבנתי שיש מולי אשת מקצוע ואני יכול לדבר בפתיחות".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המיסטיקנית, שאותה הוא מכנה גם עכשיו "המכשפה", היא קוראת בקלפי טארוט, בקפה ובכף היד, וגם מתקשרת. "אני עושה איתה בתחילת כל שנה סידור חיים, להבין מי נגד מי ומה צפוי לי בשנה הקרובה ולאן אנחנו מתקדמים בחיים. היא משקיטה חרדות ונותנת לי יציבות. תמיד הייתה לי חרדה אם להמשיך לעסוק במוזיקה או לעשות אלף ואחד דברים יותר יציבים, והיו לי המון חששות סביב זה, והיא נתנה לי תשובה חד־משמעית: להמשיך להיות מוזיקאי כי צפויה לי הצלחה בתחום. ובכל שנה שאני בא אליה, ולמרות שיש לי עבודה טובה ונחשבת, אני עדיין מאתגר אותה בשאלה הזאת והיא עדיין עומדת על זה. היא עוזרת לי להתמיד בהחלטה שקיבלתי לפני עשר שנים. היא מסדרת לי את החיים ברגע אחד כל פעם מחדש".
6 צפייה בגלריה
קלפי טארוט מדיום אילוס אילוסטרציה
קלפי טארוט מדיום אילוס אילוסטרציה
"מסדרת לי את החיים ברגע".
(צילום: שאטרסטוק)
למה לא ללכת לפסיכולוג או למטפל קונבנציונלי אחר?
"כי לא התחשק לי שיערבבו אותי. רציתי מישהי שרואה דברים אחרים, רואה אחרת. שלא תתחיל להגיד לי, 'בוא נעשה תהליך ותלך תעשה מבחן פסיכוטכני ובוא נדבר על הילדות שלך', זה לא מעניין אותי וזה בזבוז זמן מבחינתי. העדפתי מישהי שיכולה לתת לי ביטחון מהר. לתקתק את העניינים. והיא מתקתקת כמו קופת אקספרס בסופר".
עיליי מייצג תופעה רחבה יותר; צעירים שנולדו בשנות ה־80 וה־90 – הדור שעדיין מכונה "מילניאלז" – מגלים התעניינות רחבה ולא אופיינית בהיקפה לדורות קודמים במיסטיקה ובנגזרותיה – כולל אסטרולוגיה, תקשור, קלפי טארוט, קריאה בכף יד, בקפה ועוד. דווקא הדור הציני והמפוכח הזה, שמזוהה לרוב עם חילוניות והשכלה, נמשך במקרים רבים לתחום שאינו מגובה מדעית ומחפש תשובות במקומות שבהיעדר הגדרה צרה יותר, נקרא להם "רוחניים".
מכון המחקר האמריקאי 'פיו' דיווח השנה כי שישה מתוך עשרה אמריקאים בני דור המילניאלז הודו שהם מאמינים בניו־אייג' בדרך כלשהי, ובכלל זה גלגול נשמות, אסטרולוגיה, תקשור עם רוחות ו"נוכחות של אנרגיה רוחנית באובייקטים פיזיים כמו הרים או עצים". מגפת הקורונה, כצפוי, רק השביחה את עסקיהם של האסטרולוגים והקוראים בטארוט, ובחודש מאי האחרון דיווח 'הניו יורק טיימס' כי התנועה באתרי אסטרולוגיה עלתה באופן משמעותי. באוגוסט השנה כבר פורסמו קומץ ספרי אסטרולוגיה לתינוקות, וההסכמה הגורפת היא שהמילניאלז מפרנסים הרבה פחות את תעשיית הפסיכולוגים הקונבנציונליים והתרופות והרבה יותר את האלטרנטיבה הרוחנית.
אפשר להפליג בהשערות סוציולוגיות בגרוש; אולי אלה הזמנים הכאוטיים, אולי חרדת ההתחממות הגלובלית, ואולי החיים במצב מתמשך של חוסר ודאות שזימנה המגפה לצד אובדן תעסוקה עבור צעירים רבים והבעיות המבניות שנחשפו במערכות הבריאות, האוצר והרווחה בחלק גדול מהמדינות. אבל אפשר גם להסתפק במחקרים ובמספרים, שמראים שהצורך להיאחז במשהו הביא לא מעט צעירים להעדיף את הדת המיסטיקנית על פני האמונות הקונבנציונליות.
למעשה, עלייה דרמטית באגפי האסטרולוגיה וההורוסקופ נרשמה עוד בטרם המגפה. הקאמבק הגדול של התחום התחיל ברשתות החברתיות, שהתמלאו כמעט בן לילה בקבוצות אסטרולוגיה. אפליקציות הורוסקופ רשמו בשנים האחרונות מיליוני הורדות, ובשנה שעברה העריכה חברת המחקר IBISWorld את תעשיית שירותי המיסטיקה בכ־2.2 מיליארד דולר. תרבותית, ראיתם את גלגל המזלות הופך בשנתיים האחרונות לסמל גרפי מבוקש שעסקים לא חוששים לשזור במוצריהם ומותגים מכל הסוגים החלו לתקשר עם הכוכבים ולשלב אותם במוצרים לטובת פנייה יעילה יותר לדור ה־Z וה־Y. לא מדובר בעסקים קטנים; גם סטארבקס הציעה "משקאות אסטרולוגיים", ספוטיפיי מציעה פלייליסטים "קוסמיים", ויוניקלו שיחררה עוזרת שופינג אישית אונליין שמבוססת על זו של גוגל ומציעה לנסות להתאים לכם בגדים בהתבסס על ההורוסקופ היומי שלכם.
6 צפייה בגלריה
מתוך פלייליסט המזלות של ספוטיפיי
מתוך פלייליסט המזלות של ספוטיפיי
מתוך פלייליסט המזלות של ספוטיפיי
(צילום: ספוטיפיי)
גלגל המזלות הסיני הפך מצידו למושא אופנה נחשק, ובשנה שעברה השיקו דיזל, ליווייס ו'ראג אנד בון' קולקציות ג'ינס שהתבססו על "שנת העכבר" הסינית. ב־2020 לבדה נרשמה עלייה של 76 אחוז במוצרים מבוססי סמלי השנה הסינית בשוק מותגי היוקרה, כשגוצ'י, בוטגה ונטה וברברי הן התורמות הגדולות לגידול הזה.
אפשר לחשוד שמילניאלז הם לא הרוכשים המיידיים של המותגים האלה, ועדיין, חזרתו של הנושא לחזית העיסוק האופנתי נובעת מהמגמות שהם מכתיבים. אחרי עשורים שבהם היה ההורוסקופ מעין תחביב שולי שנדחק לעמודים האחוריים בעיתונות, "הוא מתחיל לחזור לחזית", כפי שהגדירה צ'ייני ניקולס, אסטרולוגית מלוס־אנג'לס, למגזין 'האטלנטיק' שחקר את הנושא. "זה משהו שקורה בחמש השנים האחרונות שנתן לנושא רלוונטיות חדשה, מסוג שהוא לא זכה לה לפחות 35 שנה. המילניאלז לקחו אותו אליהם ורצים איתו".
6 צפייה בגלריה
המשקה הקוסמי של סטארבקס
המשקה הקוסמי של סטארבקס
המשקה הקוסמי של סטארבקס
(צילום: אינסטגרם)
והשיחות עם לא מעט אנשים בגיל הרלוונטי לא משאירות מקום לספק, כמו גם הנפח שהנושא תופס במפגשים ובאירועים חברתיים של מילניאלז. "להיפגש עם מכשפה כמעט תמיד מרגיע אותי", מודה מעיין, 32, מתל־אביב. "היא כמו דמות אימהית בשבילי, ואני צריכה מישהי שתיתן לי תשובות. לחילונים כמוני אין רב, אז מצאנו לעצמנו דברים דומים. טארוט, נומרולוגיה, דברים כאלה. רוב האנשים לא מאמינים להורים שלהם שיגידו להם שיהיה בסדר, אז זה איזשהו תחליף אם, לפחות בשבילי. רציתי לפגוש מישהי מבוגרת שתגיד לי שהכל יהיה בסדר איתי".
מה הטריד אותך?
"הכל מאוד מטריד אותי, ומאז הקורונה כפליים. אני אתחתן? אני אעשה ילדים מתישהו? מה עם כסף, יהיה לי?"
מתי בפעם האחרונה ביקרת אצל מיסטיקנית?
"לפני חצי שנה הלכתי למכשפה כי הייתי צריכה לקבל תשובה חשובה לגביי הקריירה שלי וקצת השתגעתי. בדיוק סיימתי קשר מורכב, ורציתי להבין מה הולך להיות הלאה בחיים שלי. וחבר שהולך אליה כל כמה חודשים אמר לי שהיא תמיד צודקת וממש המליץ לי. נסענו יחד והייתה שיחה מאוד מעניינת והיא אמרה עליי דברים מאוד מדויקים. היא נומרולוגית, לא נראית כמו מכשפה, די קולית וחכמה, בקלות הייתה יכולה להיראות כמו אמא שלי, כמו אמא שאת רוצה להאמין לה".
מה היא חזתה?
"שכל מה שאני רוצה יקרה. שהכל בדרך אליי. היא הלכה איתי צעד־צעד במסע החיים העתידי שלי וגם אמרה לי מתי אני צריכה להיזהר בהחלטות כלכליות שגויות. היא ממש שמה דגש על זה. היא אמרה לי שהחוזק אצלי זה שאני מצליחה להבין תהליכים נפשיים, שאני הפסיכולוגית של כולם, וזה ממש נכון. היא גם אמרה לי שבגיל 36 תהיה הפריצה הגדולה שלי בקריירה".
ואת מאמינה?
"ברור. זה מסתדר לי גם עם הזמנים בראש. הייתי גם אצל מכשפה אחרת כשהייתי בסרביה לפני כמה שנים. זו הייתה חוויה מרתקת. היא הייתה בת 90, היה לה פרצוף של אישה שיודעת הכל והיא אמרה לי שאני אתחתן בטוח ושאני לא צריכה לדאוג. גם באותה תקופה הייתי מסובכת רגשית עם מישהו, וזה הרגיע אותי".
אז את הולכת למכשפות כדי להשקיט חרדות.
"בדיוק. כשאת הולכת לפסיכולוגית ומספרת לה את העניינים שלך היא אומרת, 'בואי ננסה להבין'. כשאת הולכת למכשפה זה עזרה ראשונה, זה קודם כל 'יהיה בסדר'. ומילניאלז נמשכים לזה יותר כי הם לא מאמינים בתהליכים או מסוגלים לעבור תהליך. אין לנו יכולת להחזיק את זה. כולם רוצים הכל מהר ועכשיו. אני רואה את זה גם עליי. לא לימדו אותנו התנהלות כלכלית ולהמתין בסבלנות. הכל צריך להיות מיידי, ואין לנו דרך להחזיק חוסר ודאות. מעבר לזה, מילניאלז גדלו בהרגשה שהם חדי־קרן, ואם אתה כזה מדהים, למה אתה צריך לעבור תהליך ולעבוד קשה? כל הזמן אומרים לך כמה שאתה נסיך והכל יפה ומהמם, אז אין באמת יכולת להכיל ביקורת ואתה רוצה להרגיש חד־פעמי, אז אתה הולך למכשפה שתגיד לך במקום שאתה עומד להיות ביג־שוט ולהצליח. המכשפה נותנת לי את האישור הזה שאני צריכה באותו רגע של חרדה. שאני מוכשרת, שאני אצליח, שאתחתן ושיהיו לי ילדים".
מעיין: "להיפגש עם מכשפה כמעט תמיד מרגיע אותי. אני צריכה מישהי שתיתן לי תשובות. לחילונים כמוני אין רב אז מצאנו לעצמנו דברים דומים. טארוט, נומרולוגיה, דברים כאלה. רוב האנשים לא מאמינים להורים שלהם שיגידו להם שיהיה בסדר, אז זה איזשהו תחליף אם, לפחות בשבילי"
המודעות העצמית הזאת כנראה מדייקת. חולשתם של לא מעט מילניאלז בהתמדה בעבודה או במערכת יחסים ארוכת טווח פוגעת בקלות גם בתהליכי עומק נפשיים מהסוג שמתבצע לרוב אצל פסיכולוגים. הבחירה בקופת האקספרס נראית טבעית, והיעדר הביסוס המדעי לא מפריע לקליינטים החדשים. "נראה לי שזה הפך פחות מקובל סתם לפסול דברים על בסיס 'זה לא רציונלי' או 'זה פשוט טיפשי כי זה לא עובדתי'", כפי שאמרה ניקול לפל, מהנדסת תוכנה בת 28 מניו־יורק, ל'אטלנטיק'.
בכלל, הירידה העולמית במעמדן של העובדות והשתוללות הפייק־ניוז ואינסוף הפרשנויות האפשריות בוודאי לא הזיקו למגמה החדשה. "הדור שלנו, המילניאלז, אנחנו דור החרדות", מסביר אסף שושן, 27, סטודנט לקולנוע ומשחק במכללת ספיר שעוסק באסטרולוגיה. "אנחנו חיים בבלבול, לא מבינים מה הסיפור שלנו, מה אנחנו רוצים מעצמנו, מה רוצים מאיתנו, מה המשמעות של להיות קיים. פעם היית יוצאת לדייט אחת לתקופה, עכשיו יש לך עשרה דייטים בשבוע בגלל האפליקציות. אסטרולוגיה נותנת למילניאלז, בעולם הפרעות הקשב, כלי לסדר את כל האופציות, הרעשים, להבחין בין סוגי אנשים, להבין מי יתחבר אליך יותר".
לאסטרולוגיה הוא הגיע במקרה לפני ארבע שנים, כשחברה טובה זרקה לו משפט שהמשיך להדהד: "שנינו מזל אריה ולכן אנחנו הכי מיוחדים". בהתחלה דחה את המחשבה, אבל ערב אחד התיישב מול המחשב וקרא על המזלות ומשמעותם. "נכנסתי לפייסבוק של אנשים שאני מכיר מהתיכון, מהצבא, בדקתי את התאריכים שלהם ומה האסטרולוגיה אומרת עליהם והתמוגגתי מהדיוק!" הוא נזכר. "משם יצאתי לדרך. התחלתי לחקור יותר לעומק, להבין שלכל אדם יש מפה יותר מורכבת מהמזל שלו, ומאז אני בפנים. למדתי מהאינטרנט איך עושים מפה אסטרולגית, מה זה אופק, ירח, וגם כל החברים שלי למדו על זה משם".
6 צפייה בגלריה
אסף שושן
אסף שושן
"אלה שיחות מתמטיות". אסף שושן
(צילום: דנה קופל)
כיום הוא חבר בקהילה פייסבוקית של כ־2,500 מילניאלז בשם "אסטרולוגיה זה אמיתי", שכל חבריה מושקעים בתחום. "השיחות שלנו לא נראות כאילו אנחנו אנשים בטריפ, אלא שיחות מתמטיות, 'הזווית של ונוס בהשוואה למרקורי', דברים שנראים של הכי מביני עניין. והאסטרולוגיה עושה לי סדר בחיים. אני מניח שזה עדיף לנו על פסיכולוג כי מילניאלז אוהבים לעשות דברים בעצמם, לגלות לבד. אני אוהב להבין את המתמטיקה של המציאות בעצמי. אבל זה לא סותר, זה עוד כלי להבין את עצמנו יותר טוב".
איך אתה מסביר את הסתירה בין ראיית העולם המפוכחת והצינית לבין המשיכה למיסטיקה?
"אני אדם רוחני, גדלתי בבית דתי, עולם הרוח היה לי ברור תמיד, וברור לי שיש דברים מטפיזיים מעל ההסבר הפיזיקלי שלהם, דברים שאנחנו צריכים לקבל והם יעשירו את הפרספקטיבה שלנו על החיים. ולמרות שאנחנו דור משכיל וחילוני, הבן אדם הוא יצור מיסטי. צעירים נמשכים לזה גם בגלל הקורונה, בהמון דברים שחשבנו שאנחנו יודעים ואנחנו סגורים על עצמנו, באה הקורונה וטרפה את הקלפים. אז אנחנו יושבים בבית ושואלים את עצמנו מי אנחנו, מה אנחנו באמת רוצים לעשות, אנשים מוצאים באסטרלוגיה כלי לחקור את עצמם טוב יותר. האדם מחפש משמעות".
אנשים תמיד חיפשו משמעות.
"אבל עכשיו יש לנו יותר זמן, אין מלחמות עולם. אבל אין לי ספק שהמילניאלז היותר יצירתיים מטבעם, ההומניים, האנדרדוגים, נמשכים לזה יותר. אנחנו בפתח עידן הדלי, אז כל ההבנות העמוקות האלה על העולם מחלחלות, אני רואה את זה מתפשט. אני רואה אנשים שהם בצד שלכאורה פחות מאמין מתחילים יותר להתעניין. אם פעם אנשים היו שואלים אותי, 'תגיד, זה לא נראה לך מופרך?' היום אנשים שואלים, 'תגיד, מה האופק שלי אומר עליי?'"
עיליי, מצידו, מאשר שאין סתירה ממשית בין ראיית העולם המפוכחת של דור ה־Z וה־Y לבין טיפוח רוחניות קטנה מהצד. "נולדנו לדור שהוא יותר אינטנסיבי, והדבר הזה, שמשרה יציבות עם טיפה רוחניות, נותן גם טיפה זיקה למקום של אמונה, לא רק בדברים גשמיים. ויש משהו פאן בזה, כי זה עולם שאני לא מתעסק בו ביום־יום וזה מרגש, קשרים עם ישויות עליונות. לאדם חילוני גמור שאין לו אמונה מיוחדת מעבר לאמונה בעצמו יש בזה משהו מאוד מרגש. ואולי אמונה רק בעצמך לא מספיקה לנו בתקופה כל כך אינטנסיבית ותובענית. המדע לא מספיק. אנחנו מחפשים עוד תשובות במקומות אחרים. צריך קצת אמונה בחיים, לא רק בדברים גשמיים ומדעיים".
אלא שבניגוד לאנשי מקצוע מתחום הנפש, מיסטיקנים לא לחלוטין מחויבים לכללים כלשהם, לזהירות או למינונים רגשיים מתחשבים, ולא פעם המטופלים מפתחים בהם תלות או מקבלים החלטות משמעותיות על סמך המפגשים איתם. "זה קורה למתחילים, הם בהתלהבות וישר נכנסים למקום שזה מנהל אותם", אומר שושן. "זה כמו בן אדם שחוזר בתשובה ורואה הכל דרך זה בהתחלה. בעבר, למשל, הייתי פוסל מישהו בגלל שיש לו ירח לא מתאים ושמש לא במקום במפה האסטרולוגית. הייתי עושה לגברים מפה תוך כדי הדייט".
מולטי־טסקינג.
"אני יושב מול הבן אדם שמספר לי על החיים שלו ושואל אותו בדרך אגב 'מה התאריך לידה שלך?'. פעם יצאתי עם מישהו שהיה לו קעקוע של שעת הלידה שלו, 12:01, ותוך כדי שאנחנו מדברים אני פותח לו מפה בלי שהוא שם לב ומסתכל על כל האספקטים ומבין עליו המון דברים ואין לו מושג".
מה למשל הבנת?
"שיש לו אישיות אפלה וצדדים שהוא מאוד מנסה להסוות. בשיחה שלנו ניסיתי לצלול איתו לעומקים שלו יותר כדי לפענח את הדברים הלא־ברורים שראיתי במפה".
היה דייט שני?
"לא. זה היה טיפולי מדי איתו. תביני, פעם הייתי חי לפי אסטרולוגיה. הייתי פוסל לפי זה אנשים, בודק מתי לעשות פעולות מתי לא, מתי להתפטר, אם לצאת היום לטיול או לא. אני זוכר שהייתי בטיול בפיליפינים עם חברים, קצת רבנו והרוחות התלהטו, ואז פשוט הסתכלתי במפה וראיתי שמרקורי בנסיגה, ושהירח בעקרב, והבנתי שאני צריך לקחת את הדברים בפרופורציות ושהשמיים גרמו לנו לריב היום, ומתוקף זה לקחתי טיסה לדרום־קוריאה לשבוע וחצי לבד. זה היה השבוע הכי טוב בטיול שלי".
6 צפייה בגלריה
("פותח לו מפה". צילום: shutterstock)
המכשפה של עיליי אמרה לו כבר לפני שמונה שנים שאסור לו להתחתן לפני גיל 32. "היא אמרה לי באופן נחרץ וחד־משמעי שאם אני אעשה את זה, זה ייגמר, ובצורה רעה מאוד. ואני לוקח את זה. עברו שמונה שנים, וזה עדיין יושב לי בראש. אני לא מתכוון להתחתן בקרוב".
די מפחיד. מה יקרה אם בכל זאת תרצה להתחתן?
"זו סכנת נפשות. פעם אחת יצא לי קלף השטן על איזו שאלה ששאלתי, השם ירחם, אבל היא הסבירה לי שאני לא צריך להילחץ כי אין טוב בלי רע, ולא צריך להילחץ מרע זמני".
אתה חושב שפיתחת תלות?
"לא, ממש לא, זה לא שאני לא יכול לקבל החלטות בלעדיה. זה יותר ברמת היחסים שלי עם העולם, לאן החיים שלי הולכים, ולתת לי מראה לכל מיני דברים שאני עושה. זה לא שאני מתייעץ איתה אם לקנות בית, זה יותר שהיא מסבירה לי שהשנה הזאת היא בדגש על יחסים משפחתיים, או שבשנה הזאת אני הולך להיות יותר בחו"ל אז אם אני מתכנן נסיעה לחו"ל, זה הזמן לעשות אותה".
ולמרות שהעיסוק במיסטיקה הפך נפוץ ומקובל מאוד בקבוצות הגיל האמורות, עדיין חלק מהמרואיינים מעדיפים שלא להיחשף בשמם, ולו כי העיסוק בנושא עדיין נתפס בעיני רבים מופרך או מביך. "כשאמרתי לאמא שלי שאני הולך למכשפה היא כמעט נישלה אותי מהירושה", עיליי זוכר. "בכל מקרה היא חושבת שאני עושה שטות מוחלטת. לדור הקודם זה לא עובר חלק בגרון".
ומעיין – גם היא בעילום שם – אומרת ש"כולם הולכים למכשפות, לאסטרולוגים, לנומרולגים, אבל הרבה לא רוצים להודות כי זה אולי יביך אותם בגלל שזה כביכול לא הולם את הדימוי השכלתני וההגיוני, ונתפס כעיסוק של אנשים לא אינטליגנטים. אבל אני יכולה להגיד לך בביטחון שאני מכירה די הרבה אנשים משכילים ומצליחים, כולם בני גילי, שהולכים באופן קבוע למכשפות למיניהן כדי להשקיט את הנפש ולקבל קצת ביטחון במשהו".
מיכל אוגד, קוראת בקלפי טארוט: "יש כניסה של דיבור יותר נקבי, ואחרי שהעולם פעל הרבה מאוד שנים על אנרגיה זכרית במהות שלה – כוח רצון, שאפתנות, הישגיות, פעולה החוצה וחובת ההוכחה וכו' - מה שאנחנו חווים היום זה את סופה של התנועה הזאת. יש כוח נקבי שחוזר להיות משמעותי בעולם"
וגם כאן מתקיים מדרג בושה - העיסוק באסטרולוגיה, למשל, נתפס כמביך פחות, אולי לנוכח תפיסתו כמדעי חלקית, או לפחות כזה שכולל חישובי זוויות וקצת מתמטיקה. בתחתית מדרג הבושה ממוקמות, כרגיל, המתקשרות והקוראות בקלפים. ועדיין, נראה שמילניאלז לא חשים סתירה מיוחדת בין סקפטיות בריאה לאמונה, ויש מי שקושרים בין זה לבין חיי הרשת שלהם, שממילא מתקיימים בעולמות שמרחפים תדיר בין המציאותי למדומיין. ואסטרולוגיה היא הרי ההוכחה שלא הכל מוכרח להיות אמיתי כדי לייצר מציאות. בדוח שפורסם לפני כשנתיים על ידי חברת Otter Media דווח כי 30 אחוזים מהמשתתפים בני ה־18־35 מאמינים שאסטרולוגיה מבוססת על מדע. 43 אחוז אמרו שהיו מקבלים הכרעה משמעותית בחייהם בהתבסס על הורוסקופ או קלפי טארוט. ומיכל אוגד, 40, תושבת פרדס חנה שקוראת בקלפי טארוט כתחביב כבר שבע שנים, התחילה לאחרונה לקבל לקוחות, וממש לא ציפתה להיענות רחבה כל כך. "זו תנועה חדשה שמתרחשת, וזה מפתיע אותי כמה ביקוש יש לזה וכמה אנשים רוצים להגיע".
איך את מסבירה את זה?
"זה קשור לתנועה שמתרחשת בעולם. יש כניסה של דיבור יותר נקבי, ואחרי שהעולם פעל הרבה מאוד שנים על אנרגיה זכרית במהות שלה – כוח רצון, שאפתנות, הישגיות, פעולה החוצה וחובת ההוכחה וכו' – נכנסת עכשיו אנרגיה יותר רכה ונקבית שהמבט שלה מופנה פנימה לעומקים שלנו ולמקומות של מאיפה באנו. זה לא בקטע פמיניסטי. יש משהו בצורת הפעולה הגברית שהגיע לנקודת הקצה והסיום שלו, ואני חושבת שמה שאנחנו חווים היום זה את סופה של התנועה הזאת. יש כוח נקבי שחוזר להיות משמעותי בעולם".
6 צפייה בגלריה
מיכל אוגד פותחת בקלפים
מיכל אוגד פותחת בקלפים
"המילניאלז הרבה יותר מפותחים רגשית". מיכל אוגד פותחת בקלפים
(צילום: אלבום פרטי)
בעצם מה זה אומר, לפתוח בקלפים?
"קלפים הם מערכת קודים. לכל קלף יש ספקטרום של משמעויות ולכל מיקום בפתיחה, מתוך הקודים האלה, אני בונה עם האדם סיפור בהתאם לשאלה שהוא שאל. וזה מושתת על ההבנה שאנחנו מורכבים מתבונות שחלקן לא נמצאות בחוקי ההיגיון אלא במקומות יותר אינטואיטיביים. בן אדם מגיע, שואל שאלה לגבי מה שמעסיק אותו – כמובן שזו לא שאלה נוסח, 'האם אני אתחתן עד גיל 40' אלא, 'איזו הכוונה אני יכול לקבל מהאינטואיציה שלי לגבי זוגיות'. זה בשום אופן לא קריאת עתידות. נגיד קלף של לב שבור, קרה שנשבר לך הלב? זה כמו שאני אראה אותך נוסעת בכביש מסוים ואני אגיד לך: אם תמשיכי בכביש הזה תגיעי לירושלים. אז אם את רוצה להגיע לתל־אביב, שימי לב שתהיה לך יציאה במחלף הזה והזה".
כמובן.
"למשל היום פתחתי בקלפים לחברה שמרגישה שמשהו תקוע אצלה בזוגיות והיא לא מצליחה לייצר זוגיות טובה. אז בפועל יוצא קלף אקראי לחלוטין, אבל כשמתחילים לבחון את זה מגלים שיש היגיון, שיש הדהוד פנימי של הבן אדם שמסכים עם הקריאה, שמקבל מראה, וזה מסייע מאוד לעשות את הבחירות אחר כך בחיים".
מה מאפיין את הלקוחות שלך?
"משכילים אקדמאים, וגם חבר'ה בני 20 שמתייעצים אם לנסוע לטיול או להישאר בארץ. להרבה צעירים שמגיעים אליי יש חיבור לרוחניות אבל באופן ספציפי, דור המילניאלז הרבה יותר מפותחים רגשית, בטח מהדורות הקודמים. כל הדיבור והתנועה של הדור הצעיר הרבה יותר פתוחים למקומות רוחניים ולדיבור על רגש".
דיבור על רגש זה גם ללכת לפסיכולוג, לא?
"רוחניות קשורה לרגש. אנשים באים אליי ולא לפסיכולוג אולי כי יש בזה משהו יותר קליל, פחות מחייב, יותר מהיר, חצי שעה עשינו קריאה ואתה הולך לדרכך. וגם יש בזה משהו הרבה פחות חושפני, כי אני לא נכנסת לתהליך עמוק עם בן אדם. זו לא אותה משבצת. אבל כמובן שמיסטיקה היא לא תחליף לפסיכולוג. צעירים שואלים הרבה על אהבה, זוגיות וייעוד. כל המקום הזה של 'מה אני אהיה כשאני אהיה גדול?' תפס נפח מאוד משמעותי בחיים של צעירים, ואני לא חושבת שלפני ארבעה דורות מישהו שאל את זה. הזהות נהייתה מאוד מחוברת לעשייה. הרבה מהערך העצמי וגם מהתסכול שלהם יושב על המקום הזה, שהם לא מצליחים להבין מי הם, מה הם אמורים להיות. גם הצורך הזה בלהיות מיוחד וכוכב הולך וגדל וזה מלחיץ מילניאלז".
ובסוף, כפי שמצטטת ניקול לפל ב'אטלנטיק' מספרו של ניל גיימן 'אלים אמריקאים', אולי כדאי לזכור את הדמות המרכזית בספר, שאדו, שתוהה אם הברק שבשמיים מגיע מציפור קסומה, "או רק משינוי אטמוספרי, או ששני הרעיונות היו, במובן מסוים, אותו דבר. וכמובן שזה המצב. זאת הנקודה, אחרי הכל".
פורסם לראשונה: 07:53, 22.10.21