אזהרת המסע לטורקיה מאלצת את הגברים הקירחים למצוא יעד חלופי לטיפולי השתלות השיער, ומי שמאוד מרוצה מהמצב החדש הזה היא ד"ר אירנה קרופניק, רופאת משפחה שבבעלותה מרכז טיפוח ובית ספר לרפואה אסתטית שמכשיר רופאים מתחומים שונים לתת גם טיפולים אסתטיים, ובין היתר השתלות שיער. אלכס קרמן, מנכ"ל בית הספר, אומר בהתלהבות: "יש בארץ אוכלוסייה מאוד מסוימת, אנחנו קוראים להם 'צופי ערוץ חמש', שקופצים על המטוסים לטורקיה כדי לעבור השתלות שיער, ועכשיו כשאי־אפשר, הם עושים את זה כאן בישראל".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לדברי קרמן, יש אוכלוסיות גברים שמועדות יותר מאחרות להתקרחות, "כמו למשל הייטקיסטים וגם עובדי משרד הביטחון ואנשי קבע, שמגיעים אלינו בכמויות כי משום מה הם מאבדים את השיער מהר יותר לעומת אחרים, אולי כי הם פשוט לחוצים יותר. וזה לא רק סטרס או גנטיקה – גם מי שלא ישן מספיק מתקרח", הוא אומר. ד"ר קרופניק מוסיפה שעכשיו מגיעים גם הרבה גברים מוסלמים "שאצלם להתקרח זו טרגדיה, כי בתרבות שלהם השיער זה סמל לגבריות". הבן שלה, דימיטרי, סמנכ"ל הכספים של החברה, מוסיף: "עד לא מזמן היו בארץ שלושה רופאים שהתעסקו בהשתלות שיער, ולכן הלקוחות נסעו לעשות את זה בחו"ל. אחרי שפתחנו את המסלול להכשרת רופאים, היום עובדים בארץ 60 רופאים שמשתילים שיער, ולישראלים יש אפשרות לעשות את זה כאן. זה יותר נוח וקל".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אירנה קרופניק
ד"ר אירנה קרופניק
''יש קמטים שעושים לנו טוב''. ד''ר אירנה קרופניק
(צילום: משה ששון)
עד היום הוכשרו ב"מרכז ללימודי רפואה אסתטית של ד"ר קרופניק" למעלה מ־1,200 בוגרים, בהם שלל גינקולוגים, רופאי שיניים ורופאים בתחומים אחרים, שמעוניינים ליהנות מהפירות הכלכליים של העידן שמקדש יותר מכל את הנעורים. הרופאים שהוכשרו על ידי בית הספר מבצעים את הטיפולים בקליניקות של קוסמטיקאיות שנבחרות על ידי ד"ר קרופניק.
קרמן: "בהתחלה פתחנו חמש קליניקות בבעלותנו, ובכל אחת הצבנו רופא בוגר בית הספר, אבל הבנו שזה מודל שדורש הרבה מאוד השקעה כספית בהפעלת הקליניקות. במקום זה יצרנו צוות של מנהלות אזור, שתפקידן להסתובב בכל הארץ ולאתר שיתופי פעולה עם קוסמטיקאיות. רופא מומחה באסתטיקה בתוך קליניקה של קוסמטיקאית משדרג את הקליניקה, את הטיפולים ואת התדמית של הקוסמטיקאית, ומאפשר לנו להתרחב בלי השקעות כבדות. כי ברגע שהרופא מטפל בקליניקה ספציפית בשיטת ד"ר קרופניק, אני בעצם פתחתי סניף, ויש לנו 92 סניפים כאלה בכל הארץ. הרווח מהטיפולים מחולק בין הרופא, הקוסמטיקאית, מנהלת האזור וחברת ד"ר קרופניק. מלבד זה יש לנו שתי קליניקות, בבת־ים ובתל־אביב, שגם אליהן מגיעים מטופלים, בהם גם מפורסמים רבים".
ד"ר קרופניק, בת 60 פלוס, עלתה לישראל כשהייתה בשנות ה־30 לחייה מאזרבייג'אן, שם למדה רפואה, אבל בתחילת הדרך בארץ עבדה כמנקה בבתי אבות. רק בהמשך קיבלה הכרה כרופאה והחלה לעבוד עם קופות החולים השונות. את נפלאות הבוטוקס והחומצה ההיאלורונית גילתה כשהלכה יחד עם חברה מפריז לקליניקה של ד"ר ז'אן־לואי סבח, יהודי צרפתי ואחד מהרופאים האסתטיים המובילים בעיר, ונדקרה בקסם המזרק. היא חזרה אליו ללמוד את התורה, והפכה עם השנים לאחת הרופאות המובילות בארץ בתחום האסתטיקה. את בית הספר להכשרת רופאים פתחה ב־2014.
יש בוגרי בית הספר שעוסקים בטיפולי אסתטיקה לצד עבודתם כרופאים, אבל יש גם כאלה שזנחו את המקצוע והחליפו את הסטטוסקופ במזרק. ד"ר מאיה גבסו־פלגי היא מומחית לרפואה פנימית, שלפני חמש שנים עברה להזרקות, וממש לא חושבת שרפואה אסתטית פחות מכובדת מרפואה פנימית. "רפואה פנימית לא התאימה לאופי שלי", היא אומרת. "אני אוהבת אמנות, ואם לא הייתי רופאה הייתי אדריכלית או ציירת. אני מאמינה שזה מקצוע מדהים וטוב, ואני טובה בו יותר מאשר הייתי כרופאה פנימאית. זה מקצוע הרפואה היחיד, אולי חוץ מלידה מוצלחת ושמחה, שבו המטופלת או המטופל פשוט מאושרים. אני מייצרת אצלם, בידיים שלי, אושר שלא קיים בשום תחום אחר ברפואה".
4 צפייה בגלריה
טיפול בוטוקס
טיפול בוטוקס
ניו לוק התחלתי יכול להגיע ל־14 אלף שקל. טיפול בוטוקס
(צילום: Shutterstock)
וגם לכם, הרופאים טוב יותר, בגלל ההבט הכלכלי. "לא כל רופא שלומד קצת להזריק הופך אוטומטית למיליונר. צריך ללמוד המון כדי להיות טוב בזה ולהוציא תוצאות טובות. זה לא כסף קל".
גם ד"ר מיכל לבוצ'ניק, שהייתה עד לפני שלוש שנים רופאת שיניים ועברה לתחום הרפואה האסתטית, עשתה את המעבר כדי לקום יותר בכיף לעבודה בבוקר. "כן, מרוויחים יפה ברפואת שיניים", היא אומרת, "אבל ברפואה אסתטית אני מרוויחה גם את השמחה של הפציינטים. כי אנשים מגיעים לעשות פרוצדורות בשביל הכיף שלהם ולא כי הם חייבים, והרבה יותר נעים לעבוד בסביבה כזו. אני לא מרגישה פחות רופאה מאף רופא אחר".
"לא מזמן באה אלי אישה עם כיסוי ראש, צנועה מאוד, שהרבנית שלה שלחה אותה. אחרי שלושה טיפולים היא אמרה לי: 'בעלי העלה למסך המחשב שלו תמונה שלי. פתאום הוא אומר לי: את משתבחת כמו יין'"
בעוד שבעבר הטיפולים האסתטיים היו תחום של נשים בלבד, היום זה משתנה. ד"ר קרופניק: "בתחילת הקריירה שלי כרופאה אסתטית היו כמעט רק נשים, אבל בכל שנה כמות הגברים עולה, למרות שחלק גדול מהם עדיין מגיע בדיסקרטיות. רוב הגברים שמגיעים הם הייטקיסטים וגברים מהקהילה הגאה, שעבור רבים מהם ההזדקנות זו טרגדיה".
כמה עולה מזרק? "1,800 שקל, והשאלה לכמה הוא מספיק תלויה במצב הפנים של האישה. לפעמים מזרק יספיק להרמת לחיים לשנה. אבל אחרי שהיא עושה אחד, היא רואה שזה יפה ורוצה עוד ועוד, ולא תמיד יש אפשרות כספית, אז מתייעצים מה עדיף לעשות קודם. באים אלי מכל שכבות האוכלוסייה. יש לי עקרות בית שבערב מנקות משרדים ואוספות גרוש לגרוש כדי לעשות מזרק. יש לי יותר ויותר נשים מהפריפריה, גם נשים חרדיות ודתיות שנשלחות אלי על ידי הרבניות שלהן, שמסבירות להן שלהיראות טוב זה חשוב למען הזוגיות. לא מזמן באה אלי אישה עם כיסוי ראש, צנועה מאוד, שדיברה בשקט ואמרה שהיא מתביישת שבאה, אבל הרבנית שלה שלחה אותה, ושהיא רוצה לעשות טיפול בלי שאף אחד יידע. אחרי שלוש פעמים היא אמרה לי: 'בעלי העלה למסך המחשב שלו תמונה שלי, אחרי שהוא בכלל לא שם לב שאני קיימת. פתאום הוא אומר לי: את משתבחת כמו יין. אני כבר לא מתביישת לשבת איתו באור בארוחת בוקר'. הרבנית גם שולחת אלי בחורות צעירות לפני שידוך. באות גם הרבה נשים חילוניות בפרק ב', מורות שמרגישות שהן כבר נראות מבוגרות מדי בעיני התלמידים, ויש לי גם מטופלת בת 85 שיש לה חבר, וחשוב לה להזריק".
וכמה עולים הטיפולים? קרמן: "תלוי באיזה שלב מגיעות המטופלות וכמה הן יכולות להשקיע. ההשקעה הראשונה היא תמיד יותר גדולה, כי צריך הרבה מזרקים, אז ניו לוק התחלתי יכול להגיע ל־14 אלף שקל. אבל יש מי שמתחילות ב־2,000 שקל".
14 אלף שקל זה הרבה כסף. "אפשר לחלק את העלות לכמה שרוצים. אנחנו רואים שככל שללקוחה שלנו יש פחות כסף והיא גרה בפריפריה, ככה היא פחות מתווכחת על המחיר, כי בחלקים גדולים בפריפריה טיפולים אסתטיים נחשבים לסמל סטטוס, כמו של סלבריטאיות, של העשירים, משהו שמגיע מהוליווד".
ואם דיברנו על הוליווד, קרמן משתף אותנו בכמה מסודות הטרנד: "תראי את הכוכבים בני 40 עד 60 בהוליווד, ושימי לב שהם לא מתוחים ומוזרקים במאה אחוז. קחי את טום קרוז עכשיו ב'טופ גאן'. עדיין יש לו קמטים. וזאת החוכמה. מה, הוא לא יכול להרשות לעצמו לטפל בקמטים? הוא יכול, אבל הוא עושה את זה ככה שגם המראה הכללי שלו נשאר צעיר וגם האופי שלו והגיל שלו נשמרים".
ד"ר קרופניק: "זה מתחבר לטכניקות שלנו, שאנחנו לא מנפחים את הפנים. את צודקת כשאת אומרת שהיום אין סבתות, וכולן נראות כמו בלון, זה כי יש הרבה רופאים שמעלימים את כל הקמטים. אבל לא תמיד שווה להעלים כל קמט. יש קמטים שעושים לנו טוב, שהם חלק מהבעת הפנים ושומרים על האופי והייחודיות".
קרמן: "לא תמיד צריך לעשות עוד ועוד. אנחנו לא צריכים לרוץ אחרי הכסף, הכסף רץ אחרינו. כשאת רואה סרט הוליוודי, תסתכלי על שחקניות שהן כבר לא צעירות – הן עם קמטים, אבל כשאת מסתכלת עליהן את רואה שהן כן מוזרקות. כולן מוזרקות: ג'וליה רוברטס, מריל סטריפ, סנדרה בולוק, אבל נראות נהדר, כי הן עושות את זה נכון".
4 צפייה בגלריה
טום קרוז
טום קרוז
עושה את זה בחוכמה. טום קרוז
(צילום: AP)
קרופניק וקרמן מספרים גם על פריחה של הטיפולים האסתטיים בחברה הערבית, וזה מגיע דווקא מכיוונם של הרופאים. קרמן: "מדינת ישראל נמצאת היום במשבר של מחסור ברופאים, אחרי שהרופאים שהגיעו לארץ בעלייה של שנות ה־90 מתחילים לצאת לפנסיה, ובשלושת העשורים האחרונים משפחות ישראליות לא שולחות את הילדים שלהם ללמוד רפואה כי זה יקר, ארוך וצריך לממן את הילד לפחות עשר שנים, וכי קשה להתקבל. נוצר ואקום, שאותו ממלאים צעירים ממשפחות ערביות שחולמות שהילד יהיה רופא. הכי קל ללמוד רפואת שיניים, אז הם לומדים באודסה, ברומניה, בהונגריה, חוזרים לפה כרופאי שיניים במסות, ואין להם מספיק עבודה, אז הם פונים למזרקים. הם לומדים רפואה אסתטית, חוזרים לכפר שלהם עם הידע, מתחילים לפרסם את עצמם בשלטי חוצות, ובכפר זה לא יקר כמו במרכז, וגם באינסטגרם, שעובד פגז במגזר. ואם פעם נשים ערביות הסתירו והלכו לרופא מכפר אחר כדי שבכפר שלהן לא יידעו, היום הרבה מהן מזריקות מחוץ לארון, ואפילו מעלות תמונה לאינסטגרם".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אירנה קרופניק
ד"ר אירנה קרופניק
''אנחנו לא צריכים לרוץ אחרי הכסף, הכסף רץ אחרינו''. ד''ר אירנה קרופניק
(צילום: משה ששון)
קרמן וקרופניק מסרבים לדבר על היקף ההכנסות שלהם. לפי חברת מחקרי השוק Grand View Research, שוק הזרקות האסתטיקה בארץ מגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה. על פי נתוני האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של ההסתדרות הרפואית, יש בישראל כ־60 רופאים אסתטיים במשרה מלאה וכ־550 שעובדים בחלקיות משרה. מתוכם כ־100 הם מומחים לכירורגיה פלסטית, העוסקים גם בניתוחים פלסטיים. הרופאים עוברים בחינות בעל פה ובכתב ומקבלים תעודה של משרד הבריאות. לפי נתוני האיגוד, ב־2021 בוצעו בישראל 630 אלף טיפולי אסתטיקה רפואית שאינה כירורגיה, שכוללים הזרקות בוטולינום טוקסין וחומצה היאלורונית, פילינג רפואי וטיפולים שונים המתבצעים לרוב על ידי מנתח פלסטי.
אז בחברה הערבית אלה הרופאים שהביאו את הביקוש, בחברה החרדית זה הרצון להיות מושכת בעיני הבעל, בבית הספר אלה המורות שרוצות להישאר רלוונטיות, בפריפריה זה בגלל כוכבי הוליווד, אצל הגייז זה בגלל הפחד להזדקן - ובזכות כל אלה, קרופניק וחבריה הרופאים והקוסמטיקאיות צוחקים כל הדרך אל הבנק.
פורסם לראשונה: 07:55, 24.06.22