|
פרופ' בנימין זאב קדר, היסטוריון השוואתי, עוסק במחקר השוואתי של בעיות בתולדות ימי הביניים, המאה ה-20, וההיסטוריה העולמית
|
|
מהו תחום המחקר המרכזי שלך?
אני עוסק בהיסטוריה השוואתית של בעיות מתקופות שונות, ובראשן: התגובות למשבר הכלכלי של המאה ה-14 בערים האיטלקיות ג'נובה וונציה; יחס הנצרות הקתולית, הביזאנטית והמזרחית כלפי האסלאם בימי הביניים; הקרטוגרפיה בעולם האסלאם ובעולם הנוצרי סביב שנת 1100; תצלומי אוויר כמקור היסטורי השוואתי לתולדות המאה ה-20; הגירוש כבעיה בהיסטוריה העולמית; המשכיות תרבותית לאחר התמוטטות מדינית.
כמו כן אני עוסק בתולדות ההיסטוריה ההשוואתית, מסוף המאה ה-19 עד לימינו. עם זאת, חלק ניכר של עבודותיי מתמקד בתקופת מסעי הצלב.
|
|
מתי החלטת לעסוק במחקר? ומה הניע אותך לבחור בתחום זה?
אני מניח שקורותיי כילד באירופה הכבושה על ידי הנאצים הביאו להתעניינות מוקדמת בהיסטוריה, ושריחופיי מגיל צעיר בין תרבויות (תחילה יהודים ונוצרים, אחר כך עולים וותיקים, אורתודוקסים וחילונים, ומאוחר יותר ישראלים ואמריקנים) חידדו את הצורך ואת היכולת להשוות, ולנסות להכליל על סמך השוואות.
באוניברסיטה היו אלה לימודי הסוציולוגיה שהכשירו אותי לבחון בעיות באמצעות שימוש בקבוצות בקרה (control groups).
|
|
האם יש מדען מפורסם אשר מהווה עבורך מודל חיקוי?
זכיתי ללמוד אצל שורה של היסטוריונים יחידי סגולה: רוברט לופז (שלימדני לחתור לכתיבה מחקרית שיש בה זיק של אמנות), יעקב כ"ץ, ש"נ אייזנשטדט, יעקב טלמון, יהושע פראוור, סטיפאן קוטנר; בהמשך הושפעתי על ידי ש"ד גויטיין ואלברט הירשמן. ואולם אינני מאמין שמי מהם שימש לי "מודל לחיקוי".
מכל אחד אכן למדתי רבות, אבל לא על דרך החיקוי הגורף. אם עלי להצביע על דמות מופת, גם במה שנוגע למחויבות ציבורית, הרי זה מארק בלוך – אף כי יחסו ליהדותו מעורר חמלה, בוודאי לא הערצה.
|
|
במה עוסק המחקר הנוכחי שלך?
אני מקווה לסיים תוך שנתיים ספר על ההיסטוריה התרבותית של ממלכת ירושלים הפראנקית (או הצלבנית), זו שהתקיימה בשנים 1099 – 1291.
הספר רצוף ממדים השוואתיים: השוואה בין ההתפתחויות בארצות אירופה שהפראנקים יצאו מהן לבין ההתפתחויות בממלכה שייסדו לחופו המזרחי של הים התיכון; בין תרבותם של הפראנקים לתרבויות הסובבות אותם (עולם האיסלאם, ביזנטיון, נוצרי המזרח); בין תרבותם של הפראנקים לתרבויות הנוצריות האחרות בהן התקיים מפגש עם עולם האסלאם (ספרד, סיציליה); בין תרבותה של הכמורה הפראנקית לתרבות שהתפתחה בחצר המלך, תרבות האצילים, הסוחרים וכו'; ובין שלבים מוקדמים ומאוחרים בתולדות הממלכה עצמה.
|
|
|  |
מסעי הצלב. מסעי מלחמה נוצריים בימי הביניים לכיבוש ארץ ישראל מידי המוסלמים; הכינוי הורחב למלחמות בכופרים במצוות הכנסייה.
לערך המלא
|
|
אילו תכונות אופי נדרשות לדעתך לחוקר/ת ומדענ/ית?
העזה; נכונות להשקיע זמן ומחשבה בניסוח ובדיקת השערות שחלקן או אף רובן תופרכנה לבסוף; אמונה שאכן ניתן להגיע למחוזות שאיש לפניך לא דרך על אדמתם; יכולת התמדה גם כשעבודותיך לא זוכות תחילה בהערכה; אירוניה ויותר מכך: אירוניה עצמית. יש מי שסבור שהיכולת לחשוב בצורה יצירתית ואינטואיטיבית היא עניין של מזל; אני מאמין שאנו מסוגלים לחנך את עצמנו לחשוב כך.
|
|
באיזה מבין מחקריך אתה רואה את תרומתך העיקרית?
במישור הבסיסי – בתגליות של טקסטים (לדוגמה, תיאור חיי היום-יום בבית החולים של ירושלים במאה ה-12, ביוגרפיות של מתבודדים פראנקים ושייח'ים מוסלמים מן המאה ה-12, צידוק שריפת התלמוד ב-1240 על ידי האפיפיור אינוצנטיוס הרביעי, הנוסח האותנטי של נאום חיים ויצמן בטקס הנחת אבני הפינה לאוניברסיטה העברית ב-24 ביולי 1918).
במישור העיוני – במחקרים שהיוו עבורי (ולרוב גם עבור אחרים) הליכה בארץ לא-נודעת, כמו שימוש בשינויים באופנת השמות הפרטיים, ושמות אוניות, בתור אינדיקציה לשינויים במנטאליות; ניצול רשימת עדים במשפט לשם הרכבת רשימת נוסעים של אונייה בימי מסעי הצלב; הצלבת נבואה אפוקליפטית מן המאה השביעית עם צילומי לוויין וחקר אבקנים (פלינולוגיה); שימוש בסדרות של תצלומי-אוויר המכסים אותו תא-שטח בנקודות זמן שונות כמקור היסטורי אובייקטיבי להתפתחויות פיזיות; כתיבה של היסטוריה גדודית בעת מלחמה; שיטה לאומדנו הכמותי של האימפקט של מחקרים היסטוריים. (עליי לציין שכמה ממחקריי המקוריים ביותר נדחו בתחילה על ידי עורכי עיתונים מקצועיים, פעם ואף פעמיים).
|
|
איך מגיעים להיות חוקר/ת בתחום בו אתה עוסק?
כמספר החוקרים כן מספר הדרכים.
|
|
הכיתה האינטראקטיבית |
 |
|
|
|
|
|
| | | חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, יו"ר מועצת רשות העתיקות, עורך-מייסד של Crusades (השנתון לחקר מסעי הצלב), פרופ' אמריטוס להיסטוריה באוניברסיטה העברית, חבר-חוץ של האקדמיה האמריקנית לימי-הביניים ושל ה- Monumenta Germaniae Historica, ד"ר לשם כבוד של אוניברסיטת חיפה. בעל תואר ראשון ושני מהאוניברסיטה העברית, תואר שלישי מאוניברסיטת ייל (ארה"ב).
|
|
| עוד שאלות מחקר |  | |
|
שערי נושא |
 |
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
| | | | |
|
|