פרקליט: "בת כמה היית כשגילית שאת עומדת להתחתן?"
ג’יין (שם בדוי): "12".
פרקליט: “איך הבנת לראשונה שאת עומדת להתחתן?"
ג’יין: "אבא שלי אמר לי".
פרקליט: “מתי גילית שכבר נקבע תאריך לחתונה?"
ג’יין: "שלושה חודשים לפני".
פרקליט: “איך הרגשת כשהבנת שאת עומדת להתחתן בקרוב?”
ג’יין: "הייתי מאוד מופתעת, כי חשבתי שאני צעירה מדי".
פרקליט: "באיזה גיל ציפית להתחתן?"
ג’יין: "בגיל 16-15, בגלל שזה היה הגיל שבו בנות היו מתחתנות בלב טהור".
פרקליט: “לפני החתונה, כמה שיחות היו לך עם החתן המיועד?"
ג’יין: "מעולם לא דיברנו ...".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
ב-2 בנובמבר, התייצבה בפני בית המשפט המחוזי בניו-יורק העדה שבשל גילה הצעיר כונתה באולם בשם הבדוי "ג’יין". לנערה יש ייחוס: היא אחייניתו של נחמן הלברנץ, ראש הכת החרדית-קיצונית "לב טהור". כמו ילדות רבות בכת, בהגיעה לגיל 12 ביקש המנהיג הלברנץ לחתן את הילדה עם גבר מבוגר. במקרה שלה זה היה "רק" נער בן 19, אבל היו בכת נערות בנות 13-12, שחותנו עם גברים מבוגרים בהרבה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
נחמן הלברנץ
נחמן הלברנץ
נחמן הלברנץ, ראש כת ''לב טהור'' וחוטף הילדים
(צילום: דאקס מלמר, וויקטור סטאר)
אמא שלה, שרה - אחותו של הלברנץ - היא בסיפור הזה האישה האמיצה באמת. כנגד כל הסיכויים, שרה הלברנץ הצליחה לברוח מהכת, שאז הייתה בגואטמלה, ולמלט עימה את שלושת ילדיה, ו”ג’יין” בתוכם. זאת, למרות שעל מעשים קלים בהרבה, מענישים ב"לב טהור" בחומרה.
אלא שאז, כאילו חסרות טרגדיות בסיפור, ג’יין ואחיה נחטפו מאמם חזרה לכת בידי חמישה מבכיריה, כולל המנהיג נחמן הלברנץ. במבצע מתוחכם הם הצליחו לחטוף את ג’יין ואחיה למקסיקו, תוך שימוש מתוחכם בדרכונים מזויפים, טלפונים חד-פעמיים ותחפושות. האם המודאגת שרה הזעיקה את הרשויות האמריקאיות, שאחרי שלושה שבועות מורטי עצבים, חילצו את הילדים.
ראש הכת וחבריו תיכננו לפחות עוד פעמיים לחטוף שוב את הילדים. אלא שאז, במבצע דרמטי, שכלל שיתוף פעולה בין האף-בי-איי והאינטרפול, חמשת החוטפים, ובתוכם מנהיג הכת נחמן וסגנו מאיר רוזנר, נלכדו, והובאו למשפט בארה”ב. כולם הועמדו למשפט באישומים קשים שונים, והורשעו. בשבוע שעבר הורשעו גם המנהיג וסגנו בשורה של סעיפים, כולל חטיפה וניצול מיני של קטינים.
המשפט של השניים עורר עניין בתקשורת האמריקאית, ובמיוחד בקהילה היהודית. "לב טהור" נחשבת לקהילה סגורה, אולטרה-קיצונית, שרק עדויות מעטות על מה שבאמת מתרחש בתוכה יצאו. אחד אחרי השנייה התייצבו העדים במשפט - שרה, “ג’יין”, ראש הכת עצמו ועוד - עלו על הדוכן, נשבעו שיאמרו אמת – והחלו לדבר. השבוע הגיעו העדויות הדרמטיות מהמשפט הזה לידי "7 ימים", והן מתפרסמות לראשונה.
כך, למשל, התייחס הלברנץ בעדותו, לנושא נישואי הילדות בכת:
פרקליט: “היית שלם עם זה שילדה בת 13 מתחתנת עם גבר בן 19, נכון?”
נחמן הלברנץ, ראש הכת: “אם זה שידוך טוב, למה לא?”
פרקליט: “ורצית שיהיו להם ילדים, נכון?”
הלברנץ: “כמובן שאני רוצה שיהיו להם ילדים”.
פרקליט: “וכדי להביא אותם לעולם, הם יצטרכו לקיים יחסי מין, נכון?”
הלברנץ: “אני חושב שכן”.
פרקליט: “וזה בסדר מבחינתך?”
הלברנץ: “כמובן”.
פרקליט: “היית שמח אם היא הייתה נכנסת להיריון ומביאה ילדים, נכון?”
הלברנץ: “כמובן שהייתי מאושר, כן”.
פרקליט: “וכדי שהיא תיכנס להיריון, היא צריכה לקיים יחסי מין עם הגבר בן ה-19, נכון?”
הלברנץ: “היא תצטרך לקיים איתו מערכת יחסים זוגית”.
הדרישה הזו, הייתה ברורה גם לג’יין בת ה-12. כך סיפרה בעדותה בבית המשפט:
פרקליט: “ג’יין, מתי בפעם הראשונה קיימת יחסי מין עם בעלך?”
ג’יין: “בלילה שאחרי החתונה”.
פרקליט: “ואחרי החתונה, האם הבנת שנדרש ממך לקיים יחסי מין עם ג’ייקוב לפחות פעם אחת בחודש?”
ג’יין: “כן”.
פרקליט: “והאם קיימתם את הדרישה הזו?”
ג’יין: “כן”.
פרקליט: “ומה את חושבת על כך שילדה בת 13 נדרשת לקיים יחסי מין?”
ההגנה מתנגדת לשאלה, ובית המשפט מקבל את ההתנגדות.
פרקליט, מנסח מחדש: “כשהתחלת לקיים יחסי מין בגיל 13, הרגשת מוכנה לזה?”
ג’יין: “לא”
פרקליט: “ואיך הרגשת בנוגע לאפשרות שאת עלולה להיכנס להיריון?”
ג’יין: “הייתי צעירה מכדי להיות בהיריון באותו זמן”.
פרקליט: “האם הרגשת מוכנה להפוך לאמא?”
ג’יין: “לא”.
פרקליט: :”ג’יין, האם ב'לב טהור' הייתה לך אפשרות לבחור עם מי להתחתן?”
ג’יין: “לא”
פרקליט: “האם יכולת לבחור מתי להתחתן?”
ג’יין: “לא”
פרקליט: “האם הייתה לך אפשרות לבחור האם לקיים יחסי מין עם בעלך?”
ג’יין: “לא”.
שרה הלברנץ, אחותו של ראש הכת, בעדותה: "אמרו לי שהבת שלי חייבת להתחתן בגיל 13. ניסיתי להסביר שהיא צעירה מדי להביא ילדים לעולם. כשדיברתי מתוך דאגה - נענשתי"
ב-10 בנובמבר, אמצע השבוע שעבר, בשעה 11:40, הגיעה לבית המשפט המחוזי בניו-יורק המעטפה שבישרה על כך ש-12 המושבעים הגיעו להכרעה. השופט נלסון רומן זימן את נציג חבר המושבעים לקרוא את פסק הדין.
“סעיף ראשון - קשירת קשר להעברת קטין, במטרה שיעסוק בפעילות מינית בניגוד לחוק”, הקריא השופט את העבירה הראשונה שבה הואשם הלברנץ. “שאלה ראשונה: האם אתה מוצא את הנאשם אשם או זכאי?”.
נציג חבר המושבעים: “אשם”.
באותו אופן הוא נשאל לגבי הנאשם מאיר רוזנר, יד ימינו של הלברנץ. התשובות זהות - 12 המושבעים הכריעו פה אחד: גם רוזנר אשם.
נציגת בית המשפט ממשיכה לסעיף האישום השני, קשירת קשר לעבור ממקום למקום בכוונה לעסוק בהתנהגות מינית בלתי חוקית; וממשיכה לסעיף השלישי - קשירת קשר לחטיפה בינלאומית מהירה, תוך שימוש שלא כדין באמצעי זיהוי וכניסה בתואנות שווא לאזור המאובטח בשדה התעופה. חבר המושבעים מצא את שני הנאשמים אשמים בכל הסעיפים.
השופט עבר ממושבע מספר אחת עד למושבע ה-12 והאחרון, וביקש לוודא עם כל אחת ואחד בנפרד שזהו פסק הדין שמייצג אותו. וכך, בתוך משפט דרמטי שארך שבועות ספורים בלבד, הוכרע פה אחד: מנהיגי "לב טהור" מורשעים בכל סעיפי העבירה החמורים שבהם הואשמו.
גזר הדין טרם ניתן, אך כל אחת מהעבירות שבהן הורשעו, נושאת עימה רף עונשים כבד שנע בין שלוש ל-30 שנות מאסר.
כת "לב טהור" נוסדה בשנות ה-80 על ידי אביהם של נחמן ושרה, שלמה הלברנץ, ומונה כיום כ-250 חסידים. לפני כארבע שנים, אחרי שהאב טבע למוות בנהר במקסיקו, הבן קיבל לידיו את מושכות הנהגת הקהילה. יחד עם סגנו רוזנר, השניים אימצו שיטות קיצוניות שכוללות נישואים ויחסי מין בין ילדים, עונשים אכזריים שכוללים תענית שתיקה, צומות ארוכים וענישה במלקות. הלברנץ גם אסר על חברי הכת לאכול מאכלי בשר, דגים ועופות, ובהמשך התווסף גם איסור על אכילת ביצים.
הקהילה מחייבת נישואי קטינים ודורשת מילדות בנות 12 “לקיים מצוות פרו ורבו” עם בעליהן, במרווחי זמן קבועים מראש – אחת לחודש. בישראל, כמו בכל מדינה מתוקנת, יחסי מין עם קטינים מוגדרים כאונס, ונישואים בין קטינים אסורים בחוק. זאת, כנראה, אחת הסיבות שבגללן הקהילה נדדה בשנים האחרונות ממדינה למדינה - ברוקלין, מקסיקו, קנדה וגואטמלה, שם מרוכזים עד היום חברי הכת.
5 צפייה בגלריה
חברי 'לב טהור' תולים שלט לגיוס כספים למען המשפחות בכת, על גבי אוטובוס בגואטמלה
חברי 'לב טהור' תולים שלט לגיוס כספים למען המשפחות בכת, על גבי אוטובוס בגואטמלה
חברי ''לב טהור'' תולים שלט לגיוס כספים למען המשפחות בכת, על גבי אוטובוס בגוואטמלה
(צילום: AFP)
כשנה לפני שחטף את אחייניתו, וכשהיא רק בת 12, הלברנץ ערך טקס אירוסים לה ולג’ייקוב רוזנר (הבן של סגנו), חסיד בכת שהיה אז בן 18. אחרי כמה חודשים הוא חיתן אותם בטקס דתי והיא אולצה לקיים יחסי מין כדי להביא ילדים לעולם.
מי שמכיר את מנהיגי הכת היטב ומקרוב, הוא יואל לוי, בן 20, שגדל בקהילה הסגורה ויצא ממנה. היום הוא חי בישראל, אבל את מה שהוא ראה וחווה ב"לב טהור", הוא לא ישכח לעולם. “נחמן הלברנץ הוא המנהיג, רוזנר היה יד ימינו וכל ההחלטות עוברות גם דרכו”, הוא אומר השבוע, כשאנחנו מציגים בפניו קטעים מהפרוטוקולים.
איזה מין בן אדם הוא רוזנר?
“אדם רע. הוא היה אחראי על המבוגרים יותר, מעניש אנשים, אוסר על גברים ללכת לנשים שלהם, מכריח אותם לישון בבית הכנסת. הוא אחראי להמון סבל והתעללות בילדים, לכך שמפשיטים ילדים בבית הספר ונותנים להם מכות עם חגורה מול כולם. הוא אחראי לזה שלילדים אין מה לאכול שם, לזה שנשים בהיריון גוועות ברעב, הוא אחראי לזה - הוא מרעיב בכוונה. הוא אוסר על אכילת בשר, דגים, ביצים, קטניות, שום דבר חוץ מפירות וירקות. רוזנר חתום על זה”.
מה הזיכרון הכי בולט שנצרב לך מהלברנץ?
“אבא שלי נפטר כשהיינו בגואטמלה, והוא החליט שצריכים לקחת את כל הילדים של אמא שלי ולחלק אותנו בין כמה משפחות, ואז לקחת את אמי ולחתן אותה עם גבר אחר. אילצו אותה. נחמן הוא השליט הגדול, צריך לבוא להתוודות בפניו על כל מיני דברים רעים שעשית והוא נותן לך ‘תיקונים’”.
מה זה “דברים רעים”?
“דברים רעים בעיניהם. זה יכול להיות דיבור באמצע התפילה או להסתכל על נשים. הייתי בן 15 וחצי”.
אילו תיקונים הוא דרש ממך לעשות?
“לצום פעמיים בשבוע במשך שלוש שנים, כשאחד הימים חייב להיות יום שישי. הוא נתן לי גם תענית דיבור, אסור היה לי לדבר עם אף אחד במשך שלוש השנים האלה, אפילו עם אמא שלי לא יכולתי לדבר, רק עם הרב”.
שלוש שנים לא דיברת?!
“זה עונש מאוד נפוץ, למזלי יצאתי מהכת בתקופה הזאת. יום אחד הוא פשוט בא אליי ואמר לי, ‘אתה מתחתן, ועוד שעתיים האירוסים, לך תגיד לאמא שלך’. לא ידעתי מי זאת, לא ראיתי אותה בכלל, היא הייתה בת 16 ולבושה כולה כמו הטליבאן. התארסתי למישהי שאין לי מושג מי היא ואיך היא נראית, ככה כי הלברנץ החליט”.
יואל לוי, שיצא מהכת: "הלברנץ העניש אותי לא לדבר עם אף אחד במשך שלוש שנים. אפילו עם אמא שלי לא יכולתי לדבר. רוזנר, יד ימינו, מרעיב בכוונה ילדים ובגללו נשים בהיריון גוועות ברעב. הוא אדם רע"
“זו אחת הכתות המסוכנות והפוגעניות שהכרנו לאורך השנים”, אומרת מנכ”לית המרכז הישראלי לנפגעי כתות, רחל ליכטנשטיין. “לאורך השנים כשהגיעו אלינו העדויות של נפגעים מכת 'לב טהור', מעבר לאכזריות של המנהיג תוארו גם מעשים קשים שנעשו על ידי עוזריו הקרובים. יש אפילו שאמרו שהם מתקשים להחליט מי אכזר יותר, נחמן הלברנץ או מאיר רוזנר”.
כמו שרה, גם יואל לוי הצליח להימלט בסוף. “באמצע לילה אחד, לקחתי כמה בגדים וכתבתי לאמא שלי מכתב שהשארתי לה מתחת לדלת. לא יכולתי להגיד לה שום דבר, אחרת היא הייתה אומרת למישהו שאני מתכוון לברוח. יצאתי החוצה, המאבטח ביציאה למזלי האמין לי שאני הולך ליום וחוזר, הוא סמך עליי כי הוא הכיר אותי. תפסתי טרמפ לגואטמלה סיטי ונמלטתי”.
פחדת ממנו?
“כשאתה נולד לזה, הוא מפחיד אותך. שוטפים לך את המוח, מרביצים לך, אומרים לך שאם לא תעשה ככה וככה, אז יקרה לך ככה וככה. הייתי עושה כל דבר שהוא אומר בעיניים עצומות. הוא המנהיג. הוא יכול להחליט מה שהוא רוצה, הוא היה מחתן קטינים עם גברים מבוגרים נגד רצון הוריהם”.
מה היו השיטות שלו?
“הנשים מאוד מאמינות בו ועושות כל מה שהוא אומר, ‘מה שהרב אמר זה האמת’. לא יודע איך הוא עושה את זה, ואם הוא שוכב איתן, אבל הוא שולט בהן מאוד חזק. הוא היה לוקח נשים מאוד צעירות, ממש ילדות, מדבר איתן שעות לבד בחדר והן יוצאות משוכנעות. ילכו איתו באש ובמים ויעשו הכל בשבילו. יותר קשה להוציא נשים מהכת, כאילו יש כת של נשים בתוך הכת”.
אבל אישה אחת יצאה מהכת בנחישות, ולא הסתכלה לאחור. שרה הלברנץ, אמם של הקטינים, אחותו של נחמן ובתו של שלמה מייסד הכת, אולצה גם היא להינשא לאחד מבכירי הכת – אהרון טלר, שמבוגר ממנה ב-22 שנה. בנובמבר 2018 הצליחה להימלט מהקהילה ועברה יחד עם שלושה מששת ילדיה לארצות-הברית. בית המשפט לענייני משפחה בניו-יורק העניק לה משמורת בלעדית זמנית על כל ילדיה, ואסר על האב ליצור כל קשר עם הילדים.
מנהיגי "לב טהור" הזועמים על ה”מורדת” ממש לא ויתרו. הם כאמור הגו תוכנית סדורה לחטיפת הילדים, כזו שלא הייתה מביישת ארגון פשע או תסריטאי סרטי אימה. ב-8 בדצמבר 2018, שלוש לפנות בוקר ביום שבת, חטפו נחמן הלברנץ ושלושה מחברי הכת – בהם “בעלה” של הקטינה – את הילדים מבית האם בשכונת וודרידג’ בניו-יורק לבית מלון.
5 צפייה בגלריה
חברי כת לב טהור נתפסו מנסים להימלט למקסיקו, בדרכם לכורדיסטן
חברי כת לב טהור נתפסו מנסים להימלט למקסיקו, בדרכם לכורדיסטן
חברי כת ''לב טהור'' נתפסו מנסים להימלט למקסיקו, בדרכם לכורדיסטן
(El Espectador Guatemala)
לפני פחות מחודש, ב-28 באוקטובר, שרה הלברנץ התייצבה לחקירה הראשית שלה. בתה שנחטפה בידי אחיה, היא הילדה הבכורה והיחידה שנשואה. לדבריה, היא ציפתה שבתה תינשא בגיל 16, כפי שהיה מקובל בקהילה בתקופה שבה חיו בקנדה ואביה הנהיג את הכת.
כך היא סיפרה בעדותה בבימה”ש:
שרה הלברנץ: "בקנדה זה היה אחרת, לא היה גיל ספציפי אבל באופן כללי זה נע בין 17-14”. לדבריה, “הכללים השתנו” אחרי מות אביה ולאחר שאחיה השתלט על הנהגת הכת. “אמרו לי שהיא חייבת להתחתן”.
פרקליט: “מי שינה את הכללים?”
הלברנץ: “כך אמר המנהיג”.
פרקליט: “איך הרגשת כשנודע לך לראשונה שג’יין תתחתן בגיל 13?”
הלברנץ: “קשה לי מאוד לדבר על זה. לא הרגשתי בנוח, חשבתי שהיא צעירה מדי. אני מכירה את בתי, היא צעירה להתחייבות, לטיפול בבית, לבישולים, ובסופו של דבר – היא צעירה להביא ילדים לעולם. סיפרתי את זה לאבא שלה, לאחי, לחברי הקהילה. ניסיתי לדבר עם רופא הקהילה, כדי להסביר לו שהיא צעירה מדי”.
פרקליט: “מה קרה כשאמרת את זה לאחיך?”
הלברנץ: “הוא ענה שזה החוק, וזהו. שזה כתוב בספר, אני חושבת שזה היה בגמרא, ושההורים מחויבים לחתן את ילדיהם בגיל הזה בערך”.
בשלב הזה, הלברנץ מסבירה כיצד ניסתה לעזור בהכנות לחתונה, מתארת איך קנתה לבתה את כל מה שהייתה זקוקה לו, בישלה וסידרה את הדירה החדשה של הזוג, למרות שכעסה על עצם החתונה. לדבריה, נאמר לה שהיא חייבת לציית, והיא חששה שאם תמשיך להתנגד – ג’יין תילקח ממנה.
פרקליט: “לפני שג’יין התחתנה, היו לכן שיחות על מין?”
הלברנץ: “כן”.
פרקליט: “פעם אחת או יותר?”
הלברנץ: “זה מאוד קשה”.
פרקליט: “נוכל לקחת רגע, אם תרצי”.
הלברנץ: “אני פשוט לא מרגישה בנוח, אבל... אמרתי לה איפה זה הולך לקרות... בגוף”. שרה משתפת שהשיחה הזו התקיימה כשבוע וחצי לפני החתונה.
פרקליט: “למה ניהלת את השיחה הזו איתה?”
הלברנץ: “אחד החברים אמר לי שאני צריכה לשתף פעולה, ולהסביר לה את זה, כי בדרך כלל זו האמא שעושה את זה. ושאם לא אעשה את זה, ייתכן שהיא תילקח ממני”.
בקושי רב ובמבוכה גדולה, הלברנץ מספרת לבית המשפט שבתה שיתפה אותה בכך שהיא לא מרגישה טוב. “והיה לה כאב, סוג של תסמינים, והיא אמרה לי את זה, היא דאגה שמשהו...”.
הסניגור קופסקי מתנגד. בית המשפט דוחה את ההתנגדות ומאפשר לאם להשיב.
“היא אמרה לי שיש לה תסמינים מוזרים. אולי הפלה או משהו”.
שרה נשאלת אם היא אי פעם קיבלה עונש ב"לב טהור", והיא משתפת שכן. זה קרה ב-2018, לאחר נישואי בתה.
פרקליט: “ועל מה קיבלת עונש?”
הלברנץ: “ניסיתי לדבר על דברים שגרמו לי לדאוג מאוד-מאוד. התרחשו שינויים פתאומיים (בכת) באותו זמן, זה היה קשה מדי לנשים ולילדים”.
פרקליט: “ מי היה אחראי לשינויים בלב טהור?”
הלברנץ: “מניחה שההנהגה”.
פרקליט: “אילו סוג של שינויים היו?”
הלברנץ: “אלה היו שינויים על דרך התפילה, האכילה והלמידה”.
באולם בית המשפט מוקרן תיעוד החטיפה של ילדיה מביתה בניו-יורק. “התעוררתי בבוקר, הילדים לא היו בחדרים. ג’יין וג’ון (שמות בדויים)... התחלתי לחפש אותם בכל מקום ולא מצאנו, אז רצתי מיד למשטרה”.
פרקליט: “איך הרגשת כשהבנת שהם נעלמו?”
הלברנץ: “כאילו כל החיים שלי קרסו, הרגשתי שאני לא יכולה לשרוד את זה. פחדתי שהם בסכנה מיידית, שהם קופאים מקור, גוועים ברעב. לא היה מושג מה קורה”.
5 צפייה בגלריה
יעקב וינגרטן, אחד מראשי הכת שהורשעו בחטיפה
יעקב וינגרטן, אחד מראשי הכת שהורשעו בחטיפה
יעקב וינגרטן, אחד מראשי הכת שהורשעו בחטיפה
(צילום: משטרת גואטמלה)
אחרי שנחטפו, הילדים הולבשו בבגדים חדשים, נטולי כל סממן דתי, שנרכשו מבעוד מועד. חברי הכת רכשו תחפושות והשתמשו בטלפונים חד-פעמיים כדי להסוות את מהלכיהם, ונסעו עם הילדים לנמל התעופה הבינלאומי בפנסילבניה. בעזרת דרכונים מזויפים הם דילגו על האבטחה בשדה, המריאו לוושינגטון, משם לטקסס, ואז התפצלו וחצו את הגבול למקסיקו. כשהם במנוסה, העבירו החוטפים את הילדים מבית מלון לבתי מגורים של חברי הכת בארצות-הברית, במקסיקו ובגואטמלה. במקביל, ביקשה הנהגת הכת מקלט מדיני לכל הקהילה במדינה אחרת – איראן.
עשרה ימים לאחר החטיפה, התרחשה הפשיטה על בית בסן-מיגל, בדרום-מרכז המדינה, שם עצרו את מנהיגי הכת והעבירו אותם לחסות האף-בי-איי. רק ב-27 בדצמבר, 19 יום לאחר שנחטפו מביתם, נמצאו הקטינים בבית מלון במקסיקו וחולצו.
זה לא נגמר שם. הלברנץ ובכירי הכת לא הרימו ידיים – והוציאו לפועל ניסיון חטיפה נוסף, במרץ 2019. בית המשפט הרשיע אותם החודש גם בפרשה הזו.
פרקליט: “מתי הילדים שלך נחטפו?”
הלברנץ: “לפני כשלוש שנים”.
פרקליט: “איך זה השפיע עלייך?”
הלברנץ: “מאז אני לא אותו בן אדם. החיים שלי השתנו לחלוטין, אני הרבה יותר מתוחה, ובחרדה בכל דקה שבה הילדים שלי מאחרים לחזור הביתה מבית הספר. כל איחור כזה גורם ללב שלי לדפוק במהירות, ואני ישר מתחילה לחשוב שאולי מישהו חטף אותם. פעם אחת ג’יין וג’ון איחרו לחזור מהלימודים, אז שלחתי אנשים לבית הספר שיחפשו אותם כי הייתי בטוחה שמישהו לקח אותם. אני מוצפת ברגשות, אבל התורה שגדלתי עליה ושעליה גידלתי את הילדים שלי מחזקת אותי”.
למחרת, החקירה של שרה הלברנץ מתחדשת, והיא משתפת עד כמה חששה מניסיון חטיפה נוסף. מנהיגי לב טהור השאירו בידי בתה טלפון, והיא דאגה להקליט את כל השיחות מהם. השיחות מושמעות באולם. אחד הדוברים הוא יעקב וינגרטן, אחד ממנהיגי הכת שהואשם גם הוא בפרשה. “אני נותן לך אולטימטום של 12 שעות. אם עד מחר בשתיים וחצי אחר הצהריים אני לא שומע מג’יין - אמשיך להילחם בך עד טיפת הדם האחרונה. טיפת הדם האחרונה. הטיפה האחרונה של הדם, שלך ושלי. אין לי פחד מהמשטרה”.
פרקליט: “מה הבנת מהאמירה שהוא ‘מתכוון להילחם עד טיפת הדם האחרונה’?”
הלברנץ: “זה נשמע כמו לחסל בן אדם”.
ב-4 בנובמבר, לפני כשלושה שבועות, בבית המשפט המחוזי בניו-יורק נערכו לעדותו של מנהיג כת לב טהור בעצמו. “ארצות-הברית נגד נחמן הלברנץ ומאיר רוזנר”, נכתב בראש הפרוטוקול. לגרסתו של מנהיג הכת, הוא בכלל לא חטף את הילדים, אלא ניסה להציל אותם.
בית המשפט: “בואו נכניס את המושבעים”.
סנגורו של הלברנץ, עו”ד ברוס קופסקי, מודה לשופט. “אני מזמין לדוכן את רבי נחמן הלברנץ”, הוא אמר - והוסיף בקשה: “לפני שאני עושה זאת, כבודו - ומכיוון שאני לא יכול לראות את המושבעים מאחוריי, בזמן שאני חוקר את העד - אני רוצה שבית המשפט יוודא שהמושבעים יכולים לשמוע אותי ואותו. לפעמים הוא מדבר ברכות”.
השופט מנחה את המושבעים להורות באגודלם כלפי מעלה, כשישאל אותם אם הם שומעים את העד. פקיד בית המשפט פונה אל העד.
“אז, מר הלברנץ על דוכן העדים תחת שבועה, לאחר שהושבע כדין. אנא ציין את שמך המלא לפרוטוקול ואיית את שמך”.
הלברנץ: “נחמן סיימון הלברנץ”, הוא עונה ומאיית אות אחרי אות.
נציג בית המשפט מודה לנאשם והחקירה הראשית מתחילה. עו”ד קופסקי עובר עם מרשו על סעיפי האישום ושואל: “האם אתה טוען כי אינך אשם?”. הלברנץ מאשר שזו טענתו בששת הסעיפים.
הסנגור: “מה הייתה מטרתך כשלקחת את אחייניתך ואחיינך מארצות-הברית חזרה לגואטמלה?”
הלברנץ: “להציל אותם מהתעללות פיזית ופסיכולוגית”.
הסנגור: “האמנת שהם בסכנה פיזית?”
הלברנץ: “כן”.
הסנגור: “האם הייתה לך אי פעם כוונה לקיים סוג של פעילות מינית עם אחייניתך או עם אחיינך בניסיון ההצלה הזה?”
הלברנץ: “לא. בכלל לא”.
סנגורו של הלברנץ משתף את חבר המושבעים כי הנאשם הכין תצהיר בן 188 עמודים שמתאר כיצד הוא מתכוון להציל את הקטינים, וטוען כי המדינה הציגה בפני המושבעים חלק מזערי מתוכו.
הסנגור: “האם תרצה בשלב זה לספר לחבר המושבעים על ניסיונות ההצלה שלך?”
הלברנץ משיב בחיוב. בשלב הזה, מבקש הסנגור מהנאשם לתת למושבעים רקע על הקהילה שייסד אביו, שלמה הלברנץ, ועל משפחתו. לדבריו, הקהילה נוסדה בירושלים.
הסנגור: “מה הייתה המחשבה מאחורי הקמת 'לב טהור'?”
הלברנץ: “אבא שלי רצה לשקם את היהדות. הוא נולד כחילוני, וכוונתו הייתה להחזיר את היהדות המקורית, כמו שהייתה בתקופת התנ”ך והתלמוד, לפני כל המודרניזציה. הוא התנגד נחרצות לציונות ולהקמת מדינת ישראל”.
הסנגור: “למה הוא לא האמין בציונות?”
הלברנץ: “כי לפי המסורת היהודית, יהודים מחכים לגאולה, לאלוהים, ולא לוקחים את גורלם בידם”.
הסנגור: “אז אביך האמין שמדינת ישראל לא צריכה להתקיים עד בוא המשיח?”
הלברנץ: “בדיוק”.
הלברנץ מספר למושבעים על קוד הלבוש בקהילה, על עמדתו המחמירה של אביו בנושא הכשרות שלא מקובלת ברוב העולם החרדי, ומשתף שעזב את ישראל עם הקהילה לניו-יורק מסיבות פוליטיות ודתיות, במטרה “שלא לחיות במדינת ישראל”.
הלברנץ ממשיך בעדותו, מספר שבהמשך עברה הקהילה לקנדה וכי בשנת 1993, הפך אהרון טלר לחבר בלב טהור, כיהן כראש הישיבה ועשור לאחר מכן - נשא לאישה את שרה הלברנץ, אחותו, ויחד הביאו לעולם שישה ילדים. לשרה, שהייתה חברה בוועידת הנשים בקהילה ושימשה כמורה, היה לדבריו מעמד משמעותי בקהילה.
התובע: "היית שלם עם זה שבת 13 מתחתנת עם גבר בן 19?" נחמן הלברנץ, ראש הכת: "אם זה שידוך טוב, למה לא?” התובע: "ילדות בנות 12 מתחתנות בלב טהור?" הלברנץ: "כן. גם אחת מבנותיי התחתנה בגיל 12"
בשנת 2013, החלה הקהילה במעבר מקנדה לגואטמלה. “זה סיפור ארוך, הגנה על הילדים. הרשויות התערבו והרגשנו רדיפה דתית”, אמר הלברנץ בעדותו. אחת הסיבות שגרמו לכת לעזוב את קנדה, הייתה לדבריו הדרישה של הממשלה המקומית שהילדים ב"לב טהור" ילמדו מקצועות ליבה שמחויבים בבתי הספר הציבוריים.
כשהתבססה הקהילה במרכז אמריקה, הצטרפו אליה חברים חדשים רבים – ממקסיקו, אל-סלבדור וגם מקומיים מגואטמלה. חלקם לא היו יהודים, אך ביקשו להתגייר. רובם התקבלו לקהילה ונטמעו. עם חלקם, אומר הלברנץ, היו עימותים סביב ענייני כשרות והכללים הנוקשים שנהוגים בכת בנוגע למזון.
ב-12 באוקטובר 2018 התרחשה דרמה גדולה במתחם הקהילה. בשעת בוקר מוקדמת, מספר הלברנץ, “אחותי שרה עזבה ללא כל הודעה מוקדמת עם שלושה מילדיה. בעלה התחנן בפניה להגיע לפשרה, בין אם היא רוצה לעזוב או להישאר, אבל היא התעקשה להיעזר בגורמים חיצוניים, ואהרון לא יכול היה להמשיך להתעסק בזה – כי השבת הייתה בפתח”.
הלברנץ מספר שלחברי הכת נודע ששרה נמצאת עם קבוצת מתגיירים לטינים שגורשה מ"לב טהור", לאחר שבעלה שעומד בראש בית הדין של הקהילה היה זה שהורה לגרש אותם. טלר קבע שהחבורה סחרה במריחואנה בתוך הקהילה והכניסה לתוכה מזון לא כשר.
במקום התפתחה קטטה אלימה, לדברי ההגנה, לאחר ששרה נמלטה עם שלושת ילדיה הצעירים והשאירה את שלושת ילדיה הבוגרים יותר – חלקם עדיין קטינים, באותם ימים – במתחם הכת.
בעקבות האירוע הזה, ולאחר שלטענתו שמע את צעקות הילדים המבועתים - הבין שעליו לחלץ ולהצילם. ביום ראשון נודע לו שכל ששת הדרכונים של הילדים נעלמו.
סנגורו של הלברנץ מסיים, וכעת מתחילה החקירה הנגדית של הלברנץ.
התובע, עו”ד ג’יימס ליכטנברג: “אז אתה אחראי על הקהילה?”
הלברנץ: “כן”.
התובע: “ואתה נותן לאנשים הוראות, נכון?”
הלברנץ: “כן”.
התובע: “וחברי 'לב טהור' נאמנים לך, נכון?”
הלברנץ: “כן, ואני נאמן להם. אנחנו נאמנים אחד לשני, כמובן”.
התובע: “אבל הם ממלאים אחר ההוראות שלך, נכון?”
הלברנץ: “כנראה, כן”.
התובע: “וב'לב טהור' יש קבוצת מנהיגים נוספים, שאיתם אתה מתייעץ לגבי החלטות בקהילה?”
הלברנץ: “הם חמשת חברי הדירקטוריון”.
התובע: “וחברי 'לב טהור' נאמנים לקבוצה זו של מנהיגים?”
הלברנץ: “כן אני מאמין שכן”.
התובע: “ואחד מחברי קבוצת המנהיגים הזו הוא מאיר רוזנר?”
הלברנץ: “כן”.
אחרי שהתובע מבסס את מעמדו של רוזנר, אחד מחמשת הנאשמים בפרשה, כבכיר בכת – הוא פונה לנושא הנישואים בין קטינים שמונהג בקהילה, ולכוחו של מנהיג הקהילה בשאלה מי יינשא למי ובאילו תנאים.
התובע: “כשאבא שלך, שלמה, היה המנהיג של 'לב טהור' - הוא היה מארגן חתונות בקהילה?”
הלברנץ: “מארגן זו הגדרה מעורפלת. ברכתו היא המילה האחרונה לפני שממשיכים באירוסים”.
התובע: “כלומר, אם אביך לא רצה שזוג יתחתן, הם לא יכלו להתחתן?”
הלברנץ: “לא בקהילה”.
התובע: “ואחרי שהפכת למנהיג 'לב טהור', אתה האדם שנותן את ברכת הנישואים?”
הלברנץ: “כן. אותו דבר, על פי אותם מנהגים”.
התובע: “אז כמנהיג של 'לב טהור', אף אחד לא יכול להתחתן ללא ברכתך?”
הלברנץ: “אף אחד לא יתחתן בקהילה ללא ברכתי, לאמיתו של דבר”.
התובע: “ובתוך 'לב טהור', אתה מחפש שידוכים לילדים שמגיעים לגיל ההתבגרות?”
הלברנץ: “כן”.
התובע: “אז אחרי גיל 12 בנות צריכות להתחתן?”
הלברנץ: “כן”.
התובע: “ואתה חושב שזה דבר שנכון לעשות?”
הלברנץ: “כן. לפי הבנתי את התורה והמסורת”.
התובע: “וכך ילדות בנות 12 מתחתנות ב'לב טהור'?”
הלברנץ: “כן. כולל הבת שלי, כן. אחת מבנותיי התחתנה בגיל 12”.
התובע: “ולפעמים הן מתחתנות עם מישהו קרוב יחסית לגילן, ולפעמים האיש מבוגר יותר, נכון?”
הלברנץ: “לפעמים האיש מבוגר יותר, לפעמים הילדה מבוגרת יותר”.
התובע: “וכשהגבר מבוגר יותר, זה לא מפריע לך, נכון?”
הסנגור מתנגד: “למה שזה יטריד אותו?”
בית המשפט מאשר את ההתנגדות. “אתה יכול לנסח מחדש”, אומר השופט לתובע.
התובע: “דיברנו קודם על פער גילים של שש שנים וחצי, בין ילדה בת 13 למישהו בן 19 ומעלה. אז למשל, אחותך, שרה הלברנץ - אהרון טלר מבוגר ממנה ב 22 שנים?”
הלברנץ: “שרה הלברנץ היא מקרה מאוד-מאוד מיוחד”.
בשלב הזה, לאחר שהוא מצייר בעזרת ראש הכת את הליך קבלת ההחלטות בנוגע לנישואי קטינים, הגיל שבו הם נישאים והאופן שבו הנהגת הכת בוחרת את השידוכים בתוך הקהילה - התובע עובר לעבירות המין שמתבצעות במסגרת נישואי קטינים.
התובע: “בתוך 'לב טהור' כשגבר ואישה נשואים, אמורים להיות להם ילדים, נכון?”
הלברנץ: “כן. אלוהים ברא אותם כך. מתחתנים, מקיימים יחסים ומביאים ילדים”.
התובע: “כדי להביא ילדים לעולם אתה צריך לקיים יחסי מין, נכון?”
הלברנץ: “יחסי אישות. ‘סקס’ היא לא מילה שאנחנו מאפשרים בקהילה שלנו, אבל כדי להביא ילדים לעולם, ככל הידוע לי, אתה צריך יחסי אישות, כן”.
התובע: “וחברי הנהגת 'לב טהור' ילמדו את הזוגות הצעירים את הכללים האלה לפני החתונה?”
הלברנץ: “כן. בטח”.
התובע: “כולל מתי זה מתאים ומתי לא מתאים לקיים יחסי מין?”
הלברנץ: “לקיים מערכת יחסים זוגית”.
התובע: “יחסי מין?”
הלברנץ: “בואו נשתמש במילה - בסדר. בוא נגיד פעם אחת ‘יחסי מין’, אבל בואו נשתמש ב’מערכת יחסים זוגית’ כי בקהילה שלי המילה ‘סקס’ היא... אם מישהו משתמש בה שלוש פעמים הוא מחוץ לקהילה”.
התובע: “בסדר, אעשה כמיטב יכולתי. בתחילת 2018 נישאה אחייניתך לג’ייקוב רוזנר, נכון?”
הלברנץ: “כן”.
התובע: “והיא הייתה בת 13?”
הלברנץ: “משהו כזה. כן”.
התובע: “והיית שלם עם זה שילדה בת 13 מתחתנת עם גבר בן 19, נכון?”
הלברנץ: “אם זה שידוך טוב, למה לא?”
התובע: “וכדי שהיא תיכנס להיריון, היא תצטרך לקיים יחסי מין עם הגבר בן ה-19, נכון?”
הלברנץ: “היא תצטרך לקיים איתו מערכת יחסים זוגית”.
בהמשך חוקר התובע את הלברנץ על חטיפת שני האחיינים שלו מבית אחותו, והניסיון להבריחם דרך מקסיקו חזרה לגואטמלה. הוא שואל את הנאשם על השימוש בדרכונים מזויפים. “אז יש כמה מצבים שבהם זה בסדר לשקר, נכון?” הלברנץ מאשר: “יש כמה מצבים.... כדי להציל חיים, כמובן. או כדי לברוח מהגטו, כן. זה בסדר לשקר”. התובע מקשה: “אם זו סיבה ממש טובה, ממש משכנעת - אז אתה יכול לשקר, נכון?” ומנהיג הקהילה משיב: “אם זה מצב מציל חיים, זה בסדר לשקר”.
5 צפייה בגלריה
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברי הכת מנסים להימלט מגואטמלה
(ארגון עמודים)
“זה מרגש, בפעם הראשונה הרשיעו את ראשי הכת שאחראים לשבי של עשרות אנשים, נשים וטף”, אומרת שאנה אהרונסון, מנכ”לית עמותת מגן שמסייעת למשפחות השבויים בכת. “אבל חשוב לזכור שעדיין יש מנהיגים משוחררים שבימים אלה ממש ממשיכים לרדות בחברי הכת ולשלוט בהם”.
וכעת, כשחמישה מראשי הכת - שהטילו אימה על כל כך הרבה אנשים - צפויים להישלח לעשרות שנות מאסר במצטבר, הקורבנות הרבים שלהם יזכו לראות שטחנות הצדק עובדות לאט, אך לפחות הן עובדות. האם זה מה שישנה את גורלם של הילדים שגדלים כעת בכת? רק הזמן יגלה.