למאריסה ג'ו מאייס, סטארט-אפיסטית ויוצרת תוכן בטיקטוק, נמאס להתחיל את שבוע העבודה שלה עם תחושות של חרדה ולחץ. שמוכר לנו כשביזות יום א' - ליווה אותה גם כשהייתה שכירה בחברת מכשור רפואי וגם כשעברה לעבוד כעצמאית. רשימת המטלות ההולכת ומתארכת ליוותה אותה בכל מקום.
עד שלפני כשנה, בבוקר יום שני אחד, החליטה להתנהג אחרת. היא הקדישה את שלוש השעות הראשונות לדברים שהיא אוהבת לעשות - קריאה, כתיבה, יצירה - בלי הסחות של מיילים והודעות בסלולר, ורק לאחר מכן ואחרי ארוחת צהריים טובה שארגנה לעצמה, התיישבה לעבוד לשלוש שעות ממוקדות שהוקדשו למשימות שהייתה חייבת להספיק באותו יום. להפתעתה, ההספקים שלה היו מצוינים.
באותו יום העלתה סרטון לטיקטוק עם ההאשטג Bare Minimum Monday. התוצאה: 2.3 מיליון שיתופים וטרנד חדש שתפס חזק בעולם העבודה.
1 צפייה בגלריה
מאריסה ג'ו מאייס
מאריסה ג'ו מאייס
''זה שינה את חיי באופן רדיקלי''. מאריסה ג'ו מאייס
(צילום: מתוך האינסטגרם)
כתבות נוספות למנויי +ynet:
מאייס (29) מפיניקס אריזונה שבארצות-הברית, נגעה בבעיה כואבת של נשות ואנשי קריירה שחשים קריסה לנוכח רמות השחיקה והלחץ. מחקר של הרשת החברתית "לינקדאין" יחד עם אפליקציית הוולנס "הדספייס" שנערך בשנת 2022 בקרב 3,000 עובדים אמריקנים, מצא כי כ-80% מהם חווים את חרדות יום שני, רובם צעירים מדור המילניאל או דור ה-Z. סקר של חברת גאלופ מצא במקביל כי רמת המחויבות לעבודה בארצות-הברית ממשיכה לרדת, ובשנת 2022 רק 32% מהעובדים הרגישו מחויבים למקום שמעסיק אותם, בהשוואה ל-36% שנתיים לפני כן. הסקר מצא גם כי 68% מבני דור ה-Y וה-Z חשים לחוצים בהשוואה לעובדים בוגרים יותר, ו-54% מהעובדים הצעירים גם מרגישים פחות מחויבים לעבודה לעומת הוותיקים.
טרנד ימי שני עם מינימום עבודה (כשאצלנו הכוונה, כמובן, ליום ראשון) בא בהמשך למגמות בשוק העבודה בשנים האחרונות, שבולטות בעיקר בקרב צעירים. בהמשך לגל "ההתפטרות הגדולה" בעקבות מגפת הקורונה, של עובדים שהרגישו צורך לדייק את הקריירה שלהם ולטרנד "ההתפטרות השקטה", שהציע לא לעזוב את העבודה אלא להשקיע בה פחות, הטרנד החדש מתמקד בשיפור ה-wellbeing של העובדים. מאייס מציגה אותו בסרטונים שלה כעיצוב מחדש של מערכת היחסים שלה עם העבודה. "'ימי שני עם עבודה מינימלית הם דרך לתעדף את עצמך כאדם על פני עצמך כעובד. זה שינה את חיי באופן רדיקלי, לא בגלל הפרודוקטיביות אלא בגלל החמלה העצמית הזאת", אמרה מאייס בריאיון לאתר החדשות האמריקני, Insider.
עובדים נוספים שהלכו בעקבותיה מתארים את ההקלה הגדולה שחשו בעקבות השינוי. "אסטרטגיית המינימום עבודה בימי שני עזרה לי להיות מדויקת יותר עם הזמן שלי", סיפרה היזמת ג'וליאנה ווקר בריאיון לתוכנית הבוקר "גוד מורנינג אמריקה" שסיקרה באחרונה את הטרנד החדש. "תמיד היו לי מיגרנות בימי שני כי העבדתי את עצמי יותר מדי ושחקתי את עצמי לגמרי. עכשיו אני מנצלת את השעות האלה בבוקר יום שני לתזמון פגישות עם רופאים וגם לטיפוח עצמי עם תספורת או מניקור".
התרפיסטית לוגאן לינץ' סיפרה באותה תוכנית שהחליטה לא לקבל לקוחות בימי שני. "שבעתי מתרבות ההמולה והלחץ הגדול הזה לעשות הכול בזמן. השיטה החדשה נותנת לי רשות להפסקה קטנה ואני מאוד מתחברת לזה. הצבתי גבולות בעבודה בידיעה שזה בסדר לקחת עוד קצת זמן מנוחה לעצמי, ובסופו של דבר זה רק הגדיל את הפרודוקטיביות שלי".
מומחים בשוק העבודה האמריקני רואים בטרנד החדש מגמה טבעית וחיובית בסך הכול. פרופ' ברוק דאפי מהחוג לתקשורת באוניברסיטת קורנל, אמרה בריאיון ל-ABC NEWS כי "יש כאן התלכדות של טרנדים אחרי מגפת הקורונה, שהביאה לשבירת הגבולות בין שעות העבודה לשעות הפנאי, עם ריבוי העבודה מהבית. המדיה החברתית מאפשרת לעובדים לבטא בקלות יותר את התסכול שלהם מהעבודה ואת חוסר שביעות הרצון מהלחץ בחייהם".
הולי תומס, עיתונאית ובעלת טור דעה באתר CNN, כתבה כי להערכתה הטרנד פחות קשור ל'תיאבון' הכללי של דור ה-Z לעבוד ונוגע יותר לציפיותיהם לעתיד, שהן הרבה יותר מתונות ופחות מחויבות לחלום האמריקני, לעומת אצל עמיתיהם הבוגרים יותר. "אפילו אנשי דור ה-Z הקולניים ביותר, יעבדו כנראה קשה יותר ויתוגמלו פחות מהוריהם בני דור ה-X וסביהם מדור הבומרז. ושלא כמו המילניאלז, שלפחות הונעו מתקווה שזה יהיה שווה בסופו של דבר, אנשי דור ה-Z לא רואים אור בקצה המנהרה. במצב כזה, אולי יום שני שממוקד בעצמך לא נשמע רעיון כל כך רע בסך הכול", סיכמה תומס.
ג'יל קוטון, מומחית לאיתור טרנדים בקריירה, אמרה למגזין "פורצ'ן" כי הטרנד הזה הוא "הזדמנות לעובדים ולמעסיקים לבחון שוב את נושא האיזון בין עבודה לחיים הפרטיים וליצור את סביבת העבודה המאפשרת הטובה ביותר".
@itsmarisajo Replying to @catloverleonie “Doing the bare minimum” brought back my functioning 🫶 #bareminimummonday #bareminimummondays #selfemployed #wfh #worklifewellbeing #selfemployedlife ♬ Sunday - HNNY
מאייס עצמה אומרת כי היא מודעת לביקורת שיש על הדור שלה לגבי חוסר מחויבות לעבודה או אפילו עצלנות מסוימת. לדבריה, היא גם שומעת ממשתמשי טיקטוק אחרים חששות כי תעדוף ה-self care במהלך יום העבודה יעודד מנהלים שהסכימו לעבודה היברידית (שילוב מהבית ומהמשרד) לשלוח את כולם חזרה למשרד באופן מלא. "אני מבינה שזה לא מתאים ולא ריאלי לכולם. נכון שאני עצמאית שעובדת מהבית, נכון שאין לי ילדים, ולכן קל לי יותר ליישם את זה. אבל כדאי לכולם לנסות את הגישה הזאת שמאפשרת להתחיל את השבוע בצורה רגועה ונכונה יותר.
"לכל מי שרוצה לנסות אני מציעה: שימו לב איפה אתם קובעים ציפיות לא ריאליות מעצמכם ואילו לחצים בלתי נחוצים אתם מעמיסים על עצמכם. אם אתם יודעים שאין לכם זמן למשהו, מראש אל תכניסו אותו לרשימת המטלות שלכם שהולכת ומתארכת. לא רק חרדות יום שני יכולות להיעלם ככה, אלא גם הבריאות המנטלית בכללותה תשתפר".
הכתבה פורסמה במגזין "לאשה"