מאז שצ'אט GPT פרץ לחיינו הוא הפך להיות הפסיכולוג, העוזר האישי והחבר הטוב שלנו. בין אם אנחנו מבקשים ממנו שיבנה לנו מסלול לחופשה משפחתית, שייתן מתכונים לארוחת שישי או עצה להתמודדות עם הילדים – הצ'אט תמיד שם, זמין, סבלני וללא שיפוטיות. אבל לא רק אנחנו, המבוגרים, גילינו אותו. גם ילדים ובני נוער רבים מצאו בו מקור תמיכה. הוא עזר להם בעבודות הקיץ לבית הספר והוא אפילו מייעץ להם בקשיים רגשיים, כשהם רבים עם חבר או כשהם מאוהבים בפעם הראשונה ולא יודעים איך לגשת לצד השני.
אבל לצד היתרונות הרבים של הבינה המלאכותית, עולה השאלה עד כמה השימוש בה משנה את הדינמיקה המשפחתית: האם הילדים מתחילים להעדיף את הצ'אט על פני שיחה עם ההורים? האם אנחנו ההורים מאבדים את מקומנו כיועצים, כמדריכים, כחוף מבטחים רגשי? שוחחנו עם משפחות שבהן צ'אט GPT נהפך לדייר קבוע בבית, כדי להבין איך השימוש בבינה המלאכותית משפיע על היחסים בין הורים לילדים.
אמא צריכה תמונה
הלל רודריגז (12 וחצי) ממושב נוב שברמת הגולן, צפה לפני שנתיים בסרטון על בינה מלאכותית, הסתקרן, נרשם לקייטנה מקוונת בנושא והתאהב בתחום. מאז הוא יוצר סרטונים עם תוכנות בינה מלאכותית ומשתמש בכלים שהופכים טקסט לקול כדי ליצור סיפורים. פעם אחת הוא אף יצר סרט קצר בהשראת סיפורו של סבא שלו במלחמת יום כיפור. הוא הכיר את הכלי לאמו, ד"ר חגית רודריגז (47), גרושה ואם לארבעה, מטפלת מינית מוסמכת.
5 צפייה בגלריה
(איור: באמצעות Leonardo.Ai)
"הייתי צריכה תמונה להרצאה שלי, והלל לימד אותי איך לכתוב תיאור באנגלית בתוכנה של בינה מלאכותית כדי שתיצור לי את מה שאני צריכה. זה מדהים. הוא הכיר גם לסבא שלו את העולם הזה. הוא היה רפתן כל החיים, ובזכות הלל תכנן חדר בבית עם AI וגם הלחין שיר שכתב".
לצד הכנת הסרטונים, הלל משתמש בצ'אט GPT להכנת שיעורי בית: "אני נותן לצ'אט טקסטים שכתבתי בעבר, כדי שהוא ילמד את הסגנון שלי. לפעמים הוא עושה טעויות, אבל אני עובר על זה ומתקן". אמו מסתייגת מעט: "אני אוהבת את הכלים האלה, אבל אני חושבת שצריך השגחה. אפשר להיעזר בצ'אט, אבל מי שצריך לעשות את שיעורי הבית זה אתה".
הלל, אתה מתייעץ עם הבינה המלאכותית גם בנושאים אישיים? "אני פונה להורים שלי, כי אני מרגיש שאפשר לדבר איתם בלי שיפוטיות. אבל אני מבין למה ילדים אחרים שמרגישים שההורים שלהם שופטים אותם, מעדיפים לדבר עם מחשב. הצ'אט לא שופט אותך ואין לו מבטים כועסים. אני חושב שהוא לא יכול להחליף את ההורה, אלא להיות כלי בנוסף אליו".
חגית: "בגלל שאני מגיעה מתחום הטיפול המיני, יש לנו בבית שיח על הכול. הלל משתף אותי והוא יודע שאם יש לו התלבטות הוא יכול לפנות אליי, אבל ברור לי שזה לא תמיד המצב אצל כולם".
5 צפייה בגלריה
דניאל ועינת וזנה
דניאל ועינת וזנה
דניאל ועינת וזנה
(צילום: אלבום פרטי)
אתם מרגישים שה־AI קירב או הרחיק ביניכם? הלל: "אני חושב שזה קירב בינינו, כי יש לנו תחביב משותף ואנחנו נהנים ללמוד את התחום הזה ביחד". חגית: "הלל מציג לי דברים שהוא יוצר עם הבינה המלאכותית, ואני לומדת ממנו המון. יש בינינו הדדיות – לפעמים אני נעזרת בהלל ולפעמים הוא נעזר בי. אנחנו לא רק ההורים שמלמדים. הילדים שלנו יכולים גם ללמד אותנו".
מי צודק?
גם דניאל וזנה (11 וחצי) מקריית מוצקין משתמש בצ'אט GPT כבר שנתיים: "הכרתי את הצ'אט בזכות אבא שלי. אני משתמש בו כדי לקבל מידע. למשל, לדעת איזה מאכלים נחשבים בריאים. הוא עוזר לי להכין שיעורי בית, ללמוד למבחנים, ואני מתייעץ איתו על עניינים חברתיים. אם רבתי עם חבר אני שואל את הצ'אט מי לדעתו צודק. הוא גם מייעץ לי איך להשלים עם החבר שרבתי איתו. הרבה פעמים אני מתייעץ עם הצ'אט ורק אחר כך פונה להורים שלי, כי זה פחות מביך. יש ילדים שמתביישים לדבר עם ההורים, והצ'אט הוא לא בן אדם, זו תוכנה".
אמו, עינת וזנה (41), לא נבהלת מהקשר של בנה היחיד עם הכלי הטכנולוגי: "דניאל ילד פתוח והוא מספר לנו הכול בסופו של דבר, אז לא מפריע לי שהוא קודם מתייעץ עם הצ'אט".
גם היא משתמשת בצ'אט GPT בעבודה שלה. "אני מאמנת כלכלית ויש לי קהילת פייסבוק. הרבה גולשים שואלים שאלות, ואני נעזרת בצ'אט כדי להגיב ולענות על השאלות. יש לי גם פודקאסט וכל התוכניות נבנות על ידי הצ'אט. בהתחלה לא הבנתי את העניין סביבו, אבל כשגיליתי את היכולות שלו נדהמתי. הוא ממש מקצר לי את הדרך".
עינת וזנה: "כתבנו לצ'אט על המתרחש ב'עם כלביא' וביקשנו ממנו לנתח מה צפוי לקרות, איך המלחמה תתפתח, ומה הסיכוי שתהיה הפסקת אש. הוא צדק ב־90% מהדברים"
השיא היה במבצע "עם כלביא", כאשר עינת ובנה פנו לצ'אט שהרגיע אותם בנוגע למצב: "כתבנו לצ'אט על המהלכים שמתרחשים, וביקשנו ממנו לנתח מה צפוי לקרות, איך המלחמה תתפתח, ומה הסיכוי שתהיה הפסקת אש. הצ'אט צדק ב־90% מהדברים שאמר", היא מספרת.
5 צפייה בגלריה
הלל וחגית רודריגז
הלל וחגית רודריגז
הלל וחגית רודריגז
(צילום: אביהו שפירא)
עינת מצביעה על החיסרון של הצ'אט לעומת ההורים: "הצ'אט לא מכיר את הילד כמו ההורים. קרה למשל, שדניאל פנה לצ'אט בשאלה מסוימת, והוא לא הבין את הכוונה שלו וענה לו תשובה לא נכונה. הצ'אט לא מכיר את כל הניואנסים הקטנים של הילד, שאנחנו ההורים מכירים. כאן היתרון שלנו על פני הבינה המלאכותית".
דניאל מסכם: "אני חושב שכדאי תמיד להתייעץ עם ההורים ולא רק עם הטכנולוגיה".
לא כזה חכם
"כשהייתי בבית הספר היסודי הייתי ב'אמירים', תוכנית העשרה, ושם למדתי על הבינה המלאכותית", מספר עמית ביצור־פרנס (13) מפתח תקווה. "ה־AI עוזר לי בבית הספר, בהתפתחות האישית ובקבלת ידע. אני נעזר בו בעיקר להכנת שיעורי בית".
גם אמו, מלי ביצור־פרנס (45), נשואה ואם לשניים, מנכ"לית ובעלים של חברת הייעוץ תפן, משתמשת בצ'אט, "בנושאים רפואיים וככלי חיזוי עתידי, למשל איפה כדאי לפתוח סניף שיהיה רווחי לחברה".
המשפחה נוהגת לנהל שיח סביב השימוש בצ'אט GPT: "אנחנו מנהלים דיונים על התשובות של הצ'אט, כי עמית יודע שהצ'אט לא תמיד נותן תשובות מדויקות, אמיתיות ורגשיות. למשל, הייתה לו משימה בבית הספר לכתוב על המשורר נתן יונתן, והצ'אט נתן לחלק מהילדים תשובות נכונות ולחלק שקריות. דיברנו על כך שלפני שמשתמשים בצ'אט חשוב לבדוק בוויקיפדיה או במקור מהימן אחר וגם לשאול את ההורים, כדי להבין אם מדובר במשורר או בשחקן כמו שהצ'אט טען".
5 צפייה בגלריה
עמית ומלי ביצור־פרנס
עמית ומלי ביצור־פרנס
עמית ומלי ביצור־פרנס
(צילום: ארן חן)
למורים לא מפריע שהתלמידים משתמשים בצ'אט GPT כדי להכין שיעורי בית? עמית: "המורים מודעים לזה, אבל הם בודקים אם הטקסט כולו מועתק מהצ'אט. אפשר לגלות את זה. יש ניסוחים של ילדים בכיתה ז', ויש ניסוחים מקצועיים יותר, כמו של הצ'אט".
מלי: "היום המורים משתמשים בבינה מלאכותית כדי לייצר תוכן כמו שירים וסיפורים שעוזרים לילדים להתחבר לחומר הנלמד".
ומה עם עניינים חברתיים, עמית? יצא לך להתייעץ איתו? "יש לי חבר שמתמודד עם חרדה חברתית. אז שאלתי את הצ'אט מה אני צריך לעשות כדי לעזור לו. אבל בדרך כלל אני משתף את אמא. הצ'אט לא כזה חכם. פעם למשל שאלתי אותו איך לעזור לילד שיורדים עליו בכיתה, והוא הציע שנמציא עליו שמועה. מאז אני מעדיף לא להתייעץ איתו על עניינים רגשיים".
מלי מסכמת: "הצ'אט הוא כלי משמעותי לקבלת החלטות, אבל זה לא הכלי היחידי ובטח לא כזה שאפשר לחיות על פיו את החיים. כל הדור הצעיר מאוד מחובר למחשבים ובכלל למסכים. אני מאושרת על כך ששני הבנים שלנו מרגישים בנוח לפנות אלינו כשמשהו מציק להם. הם מתייחסים לבינה המלאכותית ככלי שעוזר, אבל הוא לא תחליף להורים".

"הבינה המלאכותית צריכה להעצים את ההורות"
ילי דביר, מדריך ומטפל בהורים וילדים, מומחה לרכיבה טיפולית:
"הבינה המלאכותית היא לא טרנד חולף. היא מנגישה את המידע לילדים בלחיצת כפתור, מה שמקל עליהם, אך גם משנה את הדינמיקה המשפחתית. כהורה וכמטפל עם ניסיון של יותר מ־23 שנה, אני לא רואה בבינה המלאכותית את האתגר המרכזי, אבל כן מזהה את השפעתה על הקשר של ההורה והילד.

5 צפייה בגלריה
ילי דביר, מדריך ומטפל בהורים וילדים, מומחה לרכיבה טיפולית
ילי דביר, מדריך ומטפל בהורים וילדים, מומחה לרכיבה טיפולית
ילי דביר
(צילום: אלבום פרטי)
"אחד החששות הנפוצים הוא שהילדים יתייעצו פחות עם ההורים. הפתרון טמון דווקא בשילוב כוחות. להשתמש יחד בכלים של בינה מלאכותית וליצור חוויית למידה משותפת. למשל, כשעולה נושא מסקרן, כדאי לשבת עם הילדים, לחפש תשובות יחד ולבחון אם הן אמינות ורלוונטיות. זו הזדמנות להסביר את מגבלות המידע שהצ'אט מספק - שאין לו רגש, ניסיון חיים או הבנה של ההקשר האישי.
"השיח המשותף הזה מחזק את הקשר המשפחתי, מפתח חשיבה ביקורתית ומאפשר להורים להישאר מקור סמכות, תמיכה ואהבה. בסופו של דבר, ההורים הם אלה שמכירים את ילדיהם באמת, והם אלה שיכולים ללמד אותם כיצד להשתמש בטכנולוגיה בחוכמה. הבינה המלאכותית צריכה להעצים את ההורות, לא להחליף אותה".

הכתבה פורסמה במגזין "לאשה"
פורסם לראשונה: 06:53, 28.08.25