מחווה לאמא האדמה

ריאיון עם משרד האדריכלים שעומד מאחורי מבני הבמבוק המטורפים

אם עדיין לא הכרתם את IBUKU זה הזמן. סטודיו לעיצוב ואדריכלות שלוקח במבוק ויוצר איתו ארמונות מרהיבים, שעושים הרבה כבוד לטבע, ריאיון

קרלה רטאוס
פורסם:
22/07/2021

8 צפייה בגלריה
מחווה לאמא האדמה
מחווה לאמא האדמה
מחווה לאמא האדמה
(צילום: יח"צ)

“פירוש השם IBUKU באינדונזית הוא ‘אמא שלי’, כמחווה לטבע, לאמא האדמה.” מספרת אלורה הארדי בתחילת הריאיון ומסבירה לנו את הפילוסופיה שעומדת מאחורי הסטודיו “המטרה של IBUKU היא לספק מרחבים בהם אנשים יוכלו לחיות במערכת יחסים אותנטית עם הטבע, אנו עושים זאת על ידי תכנון ריהוט ובתים פונקציונליים המיוצרים מחומרים טבעיים ובנויים בדרכים שמשתלבות עם הטבע. מקורותיו של IBUKU נעוצים באמונה שבמבוק יכול לשנות את הדרך בה אנו בונים.” היא אומרת.

אלורה הארדי היא האישה העומדת בראש הסטודיו הייחודי הזה, סטודיו לעיצוב ואדריכלות המתמחה בתכנון בחומרים טבעיים, בדרכים חדשניות. במרכז העשייה שלהם עומד הבמבוק, באמצעותו הם מצליחים להגדיר מחדש את המושג עיצוב בר קיימא ולוקחים את החומר הדל אל עבר מחוזות המותרות והיוקרה.

8 צפייה בגלריה
במבוק מבפנים ומבחוץ
במבוק מבפנים ומבחוץ
במבוק מבפנים ומבחוץ
(צילום: יח"צ)

אלורה היא לא זו שהתחילה את סיפור האהבה עם הבמבוק, אלא דווקא אביה. בשנות השבעים הגיע ג’ון הארדי לבאלי כחלק ממסעו בעולם והחליט להתמקם בה. בשנות השמונים היתה זו לינדה גארלנד שמשכה את תשומת לב התקשורת עם עיצוב פנים וריהוט עשויים מבמבוק והפכה לחלוצה בתחום. היא זו שעודדה את חברה ג’ון, לעבוד עם החומר.
כעבור מספר שנים ג’ון ואשתו סינתיה קיבצו סביבם צוות של מהנדסים, אדריכלים, מעצבים ובעלי מלאכה והקימו מודל חדש לחינוך בר קיימא. בשנת 2010 בתו של ג’ון, אלורה הארדי, המשיכה בעבודתו של אביה והקימה את IBUKU, סטודיו לעיצוב ואדריכלות אותו היא מובילה כיום. הם החלו את פעילותם באי עם יותר ממאה מבנים שעוצבו על ידם ובשנים האחרונות הלכו והתרחבו עם פרויקטים בינלאומיים.

8 צפייה בגלריה
חלון עגול חלומי
חלון עגול חלומי
חלון עגול חלומי
(צילום: יח"צ)

מה הרעיון העומד מאחורי הסטודיו?
“לבמבוק יש מסורת ארוכה כחומר בניה בבאלי.” אומרת הארדי, “אנחנו משתמשים בו בגלל חוזקו, יופיו וגמישותו, וגם בגלל שיש לו מחזור צמיחה קצר של כארבע שנים ויכולת פינוי פחמן דו חמצני מרשימה.”
את חושבת שבמבוק באמת יכול לשנות את העולם?
“אני חושבת שזה חומר הבניה המצפוני ביותר שקיים. בעולם שמעצב מחדש פריטים וחומרים מסורתיים כדי להפוך אותם למעט פחות ‘רעים’, אנחנו החלטנו להתחיל נרטיב חדש. אם כי קני במבוק באופן מסורתי שימשו ברחבי אסיה למבנים קצרי טווח, בשיטות טיפול חדשות נתנו להם חיים ארוכים יותר.”

מה כל כך מיוחד בעבודה עם החומר הזה?
“מבני במבוק הם כמו אורגניזם חי, כל מוט במבוק מייצג את הDNA של הבניין, כל אחד מהם ייחודי כמו גדילי DNA אמיתיים. חוטי הDNA של הבמבוק יוצרים רשת מבנה, כאשר לכל מוט יש פונקציה ספציפית משלו, בין אם זה בקירות, בתקרות, במדרגות או בגג. הם מתאחדים יחד כדי ליצור גוף הממתין שינתנו לו נשמה על ידי האנשים שישכנו בו.”

מלבד הבמבוק, אתם משתמשים גם בחומרים נוספים?
“המבנה העיקרי של הבית עשוי במבוק, אולם יסודות חזקים בנויים מאבן, בטון ופלדה. כדי להבטיח עמידות לטווח ארוך במזג האוויר, הגגות מיוצרים באמצעות רעפי במבוק עם בטנת אלומיניום. עיצוב הפנים נוצר באמצעות חומרים טבעיים מהסביבה המקומית, כולל לוחות אבן ענקיים, נחושת בחדרי אמבטיה, קירות נייר ופרטי פליז מרוקעים, כולם בעבודת יד של אומנים מקומיים ובטכניקות מסורתיות.החומרים הטבעיים לא רק טובים לסביבה, אלא עוזרים גם לאנשים החיים במרחב להתחבר לטבע ולשפר את איכות חייהם”.

8 צפייה בגלריה
בהשראת הטבע
בהשראת הטבע
בהשראת הטבע
(צילום: יח"צ)

איזה דברים את לוקחת בחשבון כשאת עובדת עם הבמבוק?
“צריך לתכנן על פי חוזקותיו ולהגן עליו מפני נקודות התורפה שלו. יש להרחיק אותו משמש וגשם, אנו מתכננים את כל המבנים שלנו כך שהמבניות שלהם תגן עליהם מפני התבלות ותאפשר להם להחזיק מעמד לאורך זמן. הטיפול העיקרי שלנו הוא על ידי תמיסת בורון המדכאת את הגלוקוז בתוך הבמבוק והופכת אותו לבלתי אכיל לחרקים.”

איזה פרויקט את הכי זוכרת מימיו הראשונים של הסטודיו?
“אחד הפרויקטים הראשונים היה הכפר הירוק שנוצר על ידי ג’ון הארדי בשנת 2009. תוכנית האב פותחה על ידי צוות pure PT bamboo. בשנת 2010, הכפר הירוק החל להיבנות, באותו מועד הוקם הסטודיו וצוות העיצוב שלנו קיבל אחריות על הניהול האמנותי בפרויקט. בשנת 2011, הבית הראשון הושלם. היום, הכפר מכיל חמש עשרה וילות בעיצוב IBUKU.”

רק כדי להבין ולקבל סדר גודל, בכמה במבוק משתמשים לבניית מבנה בודד?
“בתים בגודל 300 מ”ר מפרויקט הכפר הירוק בבאלי מכילים כ-8100 מטרים של במבוק, שווה ערך לכ- 1200 מוטות. בנוסף, עוד 3000 מטרים המשמשים לעיצוב הריהוט ופנים הבית.”

8 צפייה בגלריה
נטמעים בסביבה
נטמעים בסביבה
נטמעים בסביבה
(צילום: יח"צ)

ואיך נראה תהליך העיצוב שלכם?
“תהליך העיצוב שלנו מתרחש בשטח. הבתים מותאמים כך שינוחו בעדינות על יסודותיהם וממוקמים בקפידה בקווי המתאר הטבעיים של הסביבה, כך שיש להם השפעה מינימלית עליה. במקום שרטוטים קונבנציונליים, אנו יוצרים מודלים מבניים בקנה מידה גדול, שעשויים ממקלות במבוק מעובדים ידנית. מודלים אלה משוכפלים בתלת ממד בתוכנות מחשב כדי שהמהנדסים שלנו יוכלו ללמוד ולאשר שהבניין עומד בקודים המחמירים שלנו. תהליך העיצוב לא מסתיים שם, האדריכלים והמהנדסים שלנו עוקבים אחר הפרויקט לעומק עד לסיומו כדי להבטיח שלמות מבנית ואריכות ימים.”

על איזה פרויקטים את עובדת בימים אלה?
“מאז 2010 IBUKU גדלה ושגשגה בבאלי. האי הזה היה חממה מדהימה עבור הממסד החדשני שלנו עם פילוסופיית עיצוב חדשה. כעת אנו עובדים על מספר פרויקטים בינלאומיים במדיה מעורבת, ממשיכים לחקור פלטת חומרים טבעיים הולכת ומתרחבת, אבל משמרים את אותם עקרונות: להקשיב לחומרים ולעצב דרך נקודות החוזק שלהם. מעבר לבמבוק, אימצנו גישה מקיפה יותר ליצירת חוויה אנושית, לעצב כמו הטבע ליצירת מרחבים נוחים. אנו מרחיבים את עבודתנו עוד יותר לשוק בינלאומי עם שיתופי פעולה ולקוחות יוצאי דופן.”

ומאיפה מגיעה ההשראה למבנים המטורפים והלא קונבנציונאליים האלה?
“הסלוגן של הסטודיו הוא ‘בהשראת הטבע’ והשאלה הנפוצה ביותר שאנחנוו שואלים את עצמנו בזמן תכנון פרויקט היא ‘מה הטבע היה עושה? אנשים זקוקים לטבע, או ליתר דיוק להרגיש ולזכור שהם חלק ממנו.”

8 צפייה בגלריה
מודל בקנה מידה
מודל בקנה מידה
מודל בקנה מידה
(צילום: יח"צ)

8 צפייה בגלריה
היופי שבפרטים
היופי שבפרטים
היופי שבפרטים
(צילום: יח"צ)

8 צפייה בגלריה
כאורגניזם חי
כאורגניזם חי
כאורגניזם חי
(צילום: יח"צ)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button