צחי נבו ל-re-edition

מקומית, צעירה ובועטת: סצנת הדיזיין-ארט נחשפת בתערוכה חדשה

הקולות המובילים של העיצוב האמנותי בישראל מציגים תהליכים חדשניים ותוצרים ייחודיים

עודכן:

11 צפייה בגלריה
צחי נבו ל-re-edition
צחי נבו ל-re-edition
צחי נבו ל-re-edition
(גיא רשקובן)

תערוכת עיצוב חדשה נפתחת היום במתחם העיצוב הצפוני redesign. במהלכה, עשרים וארבעה מעצבים ישראלים יציגו כארבעים אובייקטים במהדורות מוגבלות. המעצבים שנבחרו לקחת חלק בתערוכה באים מעולמות הקראפט ועבודותיהם עוסקות במלאכת יד, חקירות חומר וטכנולוגיה. הם מייצגים תחום בענף העיצוב שנושק לאמנות ותוצריהם הם יצירה מקורית, פריטי אספנות ועיצוב לבית.

"תערוכת re-edition מבקשת לחשוף את קיומה של סצנת 'דיזיין ארט' מקומית צעירה ובועטת" אומר תומר נתנאל לוי אוצר התערוכה. "מגמת אספנות העיצוב אשר הולכת ותופסת תאוצה בעולם, מסמנת כיצד קו התפר שבין עולמות העיצוב לאמנות מיטשטש וקהלים פרטיים ומקצועיים מפתחים טעם אישי ייחודי ואוספים אובייקטים מקוריים וחד פעמיים, מעשה ידם של מעצבים. כל אחד מן המעצבים שנבחרו לקחת חלק בתערוכה, נחשבים לקולות המובילים בסצנת העיצוב האמנותי בישראל וייצרו אובייקטים ייחודיים במהדורה מוגבלת, חתומה וממוספרת שתוצג לראשונה במסגרת התערוכה".

11 צפייה בגלריה
עבודתה של תמר ניקס
עבודתה של תמר ניקס
עבודתה של תמר ניקס
(גיא רשקובן)

11 צפייה בגלריה
עיצוב של שי אלפיה
עיצוב של שי אלפיה
עיצוב של שי אלפיה
(גיא רשקובן)

11 צפייה בגלריה
מהדורה מוגבלת של אדיר יעקובי
מהדורה מוגבלת של אדיר יעקובי
מהדורה מוגבלת של אדיר יעקובי
(גיא רשקובן)

בין המשתתפים, שתי יוצרות מוכשרות שמגיעות מעולם הארכיטקטורה ויוצרות כל אחת בתחומה פריטים ייחודיים עם זיקה לעברן האדריכלי. לאחר ניסיון במשרדי אדריכלות, יערה רבינוביץ, החליטה לשנות את המסלול אליו הקריירה שלה פנתה ונרשמה לתוכנית לתואר השני בעיצוב מוצר עם התמחות בקרמיקה וזכוכית ב- Royal Danish Academy שבקופנהגן.
"לאחר שנתיים, שבהן לא הצלחתי לשבת בנחת ימים שלמים על כיסא האדריכלית, החלטתי להסב את המרץ שלי לעבודת כפיים" היא מסבירה. כיום, היא בעלת סטודיו עצמאי לכלי שולחן ששואבים השראה מעולם האדריכלות הברוטליסטי ובמקביל, היא ממשיכה לחקור את הגבולות בין המדיומים השונים. "אני עוסקת בעיצוב וצורה של צלחות על פני פרויקטים, טכניקות וחומרים שונים" היא אומרת "הבסיס העיצובי הוא גיאומטרי ומינימליסטי. העבודה שלי עוסקת במחקר צורני שבודק את גבולות פורמט הצלחת על ידי קיטום הצורה העגולה ויצירת מדרגות וגבהים ובודק את גבולות 'סט האירוח'".

11 צפייה בגלריה
חשיבה אדריכלית
חשיבה אדריכלית
חשיבה אדריכלית
(נעה קסטל וגיא כהן)

11 צפייה בגלריה
הכל סביב הצלחת
הכל סביב הצלחת
הכל סביב הצלחת
(גיא כהן)

איך בא לידי ביטוי הרקע באדריכלות ביצירות שלך?
"העיסוק בחומר התחיל מצלחת. זה פרויקט מתמשך, מתגלגל, עגול. את עבודת הגמר שלי באדריכלות בניתי מצלחות נייר ובתואר השני המשכתי את העיסוק בצלחות מקרמיקה וזכוכית. גישת תכנון אדריכלית לפריט פונקציונלי מדמיינת מחדש את הצלחת והופכת אותה לפריט שולחן מעוצב. הצלחת כתבליט הנח על שולחן. כאן הממד האדריכלי מקבל ביטוי על הפריט הדו ממדי, השטוח. אני משתמשת בטכניקת תבניות, השימוש בהן דומה בעיני רוחי לעבודת בנין. התבניות מהוות טפסנות לכלי, כפי שטפסנות בנין תומכת בבטון הנוזלי, ושומרת על צורתו המתגבשת עד שהוא מתמצק ונהיה חזק דיו לשאת את משקלו העצמי. את החומר אני משאירה בהופעתו הטבעית, הצחורה, כדי להפנות את תשומת הלב לצורה. העיצוב מציג ביודעין אסתטיקה והיגיון מזרם הברוטליזם האדריכלי".

אופן החשיבה שלה והיצירה בחומר מושפעים גם הם מתהליך העבודה האדריכלי "הצלחת היא נקודת המוצא של כל פרויקט חדש. היא הביטוי הדו ממדי של החומר, היא השרטוט, הרעיון הראשוני. לאחר מכן אני עורמת את הצלחות אחת על השנייה, צלחת על צלחת, קומה על קומה – עד שנוצר 'בניין צלחות', וכך אני מגלה את התלת ממד הגלום בחומר" היא מסבירה.

11 צפייה בגלריה
הפעם באדום
הפעם באדום
הפעם באדום
(גיא רשקובן)

לתערוכה הנוכחית רבינוביץ משיקה סט כלים גיאומטרי של צלחות בטכניקת ׳הפלה׳ של משטחי הזכוכית על גבי תבניות קרמיות. בפעם הראשונה היא יוצאת מהפלטה הקלאסית המונוכרומטית, שמאפיינת את העבודות שלה והצלחת מגיעה במהדורה מוגבלת בגוון אדום. "זו הפעם הראשונה שאני עובדת בצבע" היא אומרת "כאן אני בוחנת תכונת יסוד של הזכוכית - שקיפות ואטימות. אלו מקבלים משחק גרפי, אך הגישה הטכנית אליו חוגגת את החומר, ואת הצורות והחיתוכים ששכללתי בעבר".

כמישהי שנוגעת בתחום הזה, מה דעתך על שדה העיצוב-אמנות בארץ?
"עיצוב אקלקטי, בהתהוות, חדשני ומרענן. יש סצנה עיצובית מעוררת השראה עם מגוון של מעצבים ואמנים מוכשרים".

על מה את עומלת בימים אלו?
"אחרי תקופת מחקר עם קרמיקה, אני בודקת טכניקות עבודה וחומרים חדשים; זכוכית, אבן בזלת וסיבי במבוק, בהמשך לבסיס הצורני שפיתחתי לאורך הדרך. החומר השונה מציג אתגרים והזדמנויות חדשות".

"לפני כשלושה חודשים עברתי מתל אביב לגליל העליון, ובימים אלה עובדת על הקמת הסטודיו החדש שלי בעמק החולה, בקיבוץ עמיר. במהלך השנים אני מקפידה להישאר בתנועה, לחפש חומרים ליצירה, שיטות עבודה, מקומות חדשים ואנשים שאני לומדת מהם. המיקום הנוכחי מביא איתו אתגר חדש של מרחק, יחד עם השראה חדשה של טבע, שיקבלו צורה וחומר".

יוצרת מעניינת נוספת, שגם היא באה מרקע דומה היא המעצבת הרב תחומית ובעלת סטודיו Fe, מיקי מן. "אני אוהבת לעצב מחדש את המובן מאליו; מפרטי ריהוט ועד אמנות. הרעיון הוא להעניק ערך מוסף של חדשנות, יופי, הומור, טכנולוגיה, צבע ומוסר ליומיומי, לסביבה ה'רגילה' שלנו" מתארת מן את עבודתה. "עבורי הסטודיו הוא בין מעבדת מחקר למגרש משחקים. אחרי שצברתי שנים של ניסיון טכני בתחום העיצוב וקיבלתי הכרה כמעצבת בישראל ובחו"ל, הרגיש לי נכון לנצל את הבמה הציבורית, ולקדם אג'נדות נוספות. הרגשתי שיש לי אחריות ציבורית ומקום להתנסח דרך עיצוב בנושאים שבוערים ביומיום. כמו נושאים חברתיים ואקולוגיים" היא מסבירה.

עם סיום התואר באדריכלות הבינה מן שיש לה ביד סט כלים בתחומי ההנדסה והאסתטיקה אותם היא יכולה לנצל וליישם בדיסציפלינות שונות וכיום עבודותיה נמצאות על קו התפר בין עיצוב לאומנות. "היצירה שלי היא קומבינציה של כשרון, מחקר וידע, בכמה שיותר תחומים. בנוסף, נדמה לי שהמעברים בחיי בין הדיסציפלינות, תרמו למכלול. אחרי הכל, אני ילדה של דור ה-X ואלה היו המושגים שגדלתי עליהם; אנו מסתגלים מהר לשינויים, החיבור לטכנולוגיה שאפשרה אוטודידקטיות, היכולת לזהות תשוקה ולהפוך אותה לקריירה".

11 צפייה בגלריה
מותחת את גבולות החומר
מותחת את גבולות החומר
מותחת את גבולות החומר
(באדיבות מיקי מן)

11 צפייה בגלריה
כלי המתכת הנפלאים של סטודיו Fe
כלי המתכת הנפלאים של סטודיו Fe
כלי המתכת הנפלאים של סטודיו Fe
(באדיבות מיקי מן)

בעבודות שלה היא מתמקדת במתכת, עושה בה מניפולציות שמטשטשות את תהליכי הייצור והופכות את החומר הקר והגולמי לפריטים נחשקים. "הגעתי לעולם המתכת לגמרי במקרה. פשוט זיהיתי את הפוטנציאל ומיד קפצתי על ה'מציאה'" היא אומרת. "מבחינתי היה מדובר בעולם רדום ונדמה היה שאף יד עיצובית עדיין לא נגעה בו, הרגשתי חלוצה. התחלתי בפיתוח של ספריות מתכת ענקיות ומחיצות בחיתוך לייזר והוזמנתי להשתתף בפרויקטים מסחריים גדולים. מוצרים שפיתחתי לפני 15 שנים, הפכו היום לנחלת הכלל של עולם העיצוב הישראלי במתכת".

העבודה '2050' אותה היא מציגה לראשונה בתערוכה, באה להציב מראה למבקרים לגבי העתיד שלנו ולעורר שיח ציבורי על צרכנות ואחריות סביבתית "הטבע שלנו עמוס באריזות חיינו" היא מסבירה לנו "אנו נושמים, אוכלים ושותים את חלקיקי הפלסטיק שהתפרקו לסביבה". בעבודה היא חושפת את אזרחי כדור הארץ העתידיים פרי דמיונה. מעין מוטציות מוזרות, יצורים היברידיים שנולדו מאיחוד בין החי לפלסטיק.

11 צפייה בגלריה
2050 של מיקי מן
2050 של מיקי מן
2050 של מיקי מן
(גיא רשקובן)

מה את חושבת על היצירה המקומית?
"לאחר 5 שנים בחו"ל, הבנתי משהו שייחודי מאד לעולם העיצוב הישראלי; מצד אחד ישנו החיבור המדהים בין מעצבים צעירים לאנשי כפיים וותיקים, כיף להיות מעצב בישראל, לשוטט בין בעלי מקצוע, לחקור, למשש, להכיר וללמוד מאנשי המקצוע עצמם. מצד שני, הפריחה של יוצרים עצמאיים, מתאפשרת בזכות קהל שעוקב, מעריך ורוכש יצירה מקומית, ישראלית. כמו מיני אקו-סיסטם שייחודי לנו".

תני לנו הצצה על מה את עובדת, אילו פרויקטים נראה בקרוב?
"בימים אלו אני עובדת על שת"פ מעניין עם חברת אי אם שגב תעשיות מתכת, חברה ענקית ישראלית המתמחה בעיצוב וייצור ריהוט אורבני. אנו עובדים קרוב לשנתיים על פיתוח סדרת מוצרים מדהימה לחוץ, שתשמש גם את הצרכן הפרטי, וגם תתאים לסביבה הציבורית. בקיצור, הפתעות טובות בדרך".

11 צפייה בגלריה
הכיסא של תומר נתנאל לוי
הכיסא של תומר נתנאל לוי
הכיסא של תומר נתנאל לוי
(גיא רשקובן)

התערוכה מעודדת אספנות של עיצובים מקומיים על זמניים ופורצי דרך ותעמוד במרכז המסחרי למשך חודשיים לצד סדרה של אירועי תוכן. "אנו נרגשים להשיק את תערוכת re-edition במתחם העיצוב לבית redesign. מדובר בפרויקט ייחודי וראשון מסוגו בארץ שמחזק את הקשר בין יצירה ישראלית מקורית למתחם עיצוב מסחרי, שמהווה בית למותגי עיצוב מובילים בינלאומיים ומקומיים" אומר אלי גינוסר מנכ"ל המתחם. "אנו גאים להיות החלוצים שמשלבים תערוכת עיצוב ברמה כה גבוה בהשתתפות מיטב המעצבים הישראליים המקומיים ובכך נותנים במה ומאפשרים לקדם ולטפח את תרבות העיצוב בישראל".

תערוכת Re-edition, 15.3-15.5, מתחם העיצוב Redesign
פורסם לראשונה: 09:15, 15.03.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button