אם תשאלו ישראלי שביקר אפילו פעם בחייו בהולנד על התרשמותו מהמדינה, סביר להניח שתשמעו מחמאות נלהבות. המדינה מלאה בפנינות תיירותיות - אמסטרדם ותעלות המים המיוחדות שלה, המוזיאונים הנהדרים, ה"קופישופס" המפורסמים והאווירה הסובלנית והמתירנית. שלא לדבר על הטבע הירוק והמרהיב לאורכה ולרוחבה של המדינה, הכפרים הציוריים וטחנות הרוח, הגבינות האיכותיות והצ'יפס המפורסם, הפארקים והאטרקציות החביבות לכל המשפחה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
הפכה למוקד אירופי ועולמי של פעילות לא חוקית. אמסטרדם
הפכה למוקד אירופי ועולמי של פעילות לא חוקית. אמסטרדם
הפכה למוקד אירופי ועולמי של פעילות לא חוקית. אמסטרדם
(צילום: Shutterstock)
הולנד היא גם מדינה עם איכות חיים גבוהה ביותר, שמדורגת כמעט דרך קבע בכל המדדים הבינלאומיים כאחת המדינות הטובות ביותר בעולם לחיות בהן. מילות המפתח כשמתארים אותה הן "נוחות" ו"רוגע". אלא שבמקביל לכל אלה מתקיימת בהולנד גם מציאות מקבילה, אפלה ומסוכנת. עולם של מטה אם תרצו, אכזר ואלים. בעולם הזה שולטים ארגוני פשע, הפועלים במדינה וממנה, תוך שהם הופכים אותה למוקד אירופי ועולמי של פעילות לא חוקית, כשהם מנצלים בדיוק את היתרונות המייחדים את הולנד - מיקום, קדמה, סובלנות, פתיחות וטכנולוגיה מתקדמת. לעיתים שני העולמות השונים כל כך נפגשים, כמעט תמיד בנסיבות איומות ושליליות, שיוצרות כותרות גדולות המאירות בזרקור אותו צד אפל.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בשעות הערב של ה-6 ביולי השנה עזב העיתונאי החוקר פיטר דה וורייס (64) את אולפני הטלוויזיה של ערוץ RTL 4 במרכז אמסטרדם לאחר שהשתתף בתוכנית חדשות יומית, ועשה את דרכו למכוניתו שעמדה בחניון סמוך. דה וורייס, עיתונאי ותיק, מוכר ומוערך, סיקר לאורך שנים ארוכות את עולם הפלילים. הוא חשף אחראים לפשעים מסוגים שונים וזכה בפרסים ובשבחים על עבודתו העיתונאית. בשנים האחרונות קיבל איומים על חייו מצד אחד מארגוני הפשע המאורגן, אך דחה את הצעת המשטרה להצמיד לו אבטחה.
בשעת בין ערביים של יום קיץ נעים, בעודו צועד באזור ליידספליין ההומה אדם דרומית למרכז אמסטרדם, התקרב אליו מתנקש וירה בו מטווח קרוב חמישה כדורים, אחד מהם בראשו. דה וורייס נפצע אנושות, פונה לבית החולים, ולאחר מאבק של כמה ימים מת מפצעיו. הרצח עורר זעזוע גדול בהולנד והוביל לגל גינויים. ראש הממשלה, מארק רוטה, כינה את ההתנקשות "מזעזעת ובלתי מובנת", והוסיף: "זוהי מתקפה נגד עיתונאי אמיץ, ובאופן רחב יותר מתקפה נגד חופש העיתונות החיוני כל כך לדמוקרטיה שלנו ולשלטון החוק". עוד הדגיש: "יש לנו חובה עבור דה וורייס להבטיח שהצדק ייעשה. איננו יכולים לסבול דברים כאלה בהולנד. מעשה פחדנות שכזה לא יכול שלא להיענות בעונש".
4 צפייה בגלריה
פיטר דה וורייס, העיתונאי שנרצח
פיטר דה וורייס, העיתונאי שנרצח
פיטר דה וורייס, העיתונאי שנרצח
(צילום: AP)
ואכן, המשטרה הצליחה לעצור שני חשודים ברצח: גבר בן 35, בעל אזרחות פולנית, שנהג ברכב המילוט, וצעיר הולנדי, בן 21, החשוד בהתנקשות עצמה ומקורב לראש הקרטל המרוקאי בהולנד, רדואן טאג'י. בחקירתם של השניים התברר שחיסולו של דה וורייס קשור לעובדה שהוא היה יועץ התקשורת של חבר באותו קרטל, שרוב חבריו אזרחים הולנדים ממוצא מרוקאי, אשר הפך למודיע משטרתי ועד מדינה נגד אותו רדואן טאג'י.
זה היה רק אחד בשרשרת חיסולים: ב-2018, זמן קצר לאחר שהפך לעד מדינה, נרצח אחיו של אותו איש, המוכר רק בשם "נביל". בספטמבר 2019 נורה ונהרג דרק ווירסום (44), עורך דינו של נאביל, שהותיר אחריו שני יתומים. הרצח התרחש סמוך לביתו בדרום אמסטרדם ולעיני אשתו, והציף שוב את סוגיית הפעילות הפלילית הגוברת של הקרטלים במדינה, שלא מהססים לבצע חיסולים במרכזי הערים ולאור יום, ואת הסיכון הגדול שטמון בה לשלום הציבור.
טאג'י, אף הוא אזרח הולנדי ממוצא מרוקאי, היה תקופה ארוכה המבוקש מספר 1 בהולנד. הוא נלכד בדובאי ב-2019 והועבר לידי ההולנדים. משפטו, יחד עם לפחות 15 חברי קרטל נוספים, מתנהל כעת תחת אבטחה חסרת תקדים. התיק הפלילי רחב ההיקף מכונה "תיק מארנגו", והוא כולל אישומים רבים - עבירות סמים, הברחות, כמה מקרי רצח וניסיונות לרצח. טאג'י וחבריו לקרטל מוחזקים בכלא השמור ביותר בהולנד, ומשפטם הפלילי הוא הגדול ביותר בתולדות המדינה. המשפט מסוקר בהרחבה בתקשורת ההולנדית, וחושף לציבור את היקף פעילות הקרטל ואת אכזריותם של חבריו.
בשבוע שעבר הופיעה בעיתון ההולנדי היומי "דה טלגרף" ידיעה שגרמה להרמה של לא מעט גבות בהולנד ומחוצה לה, אולי משום שעל פניו היא מתאימה יותר למדינות אחרות לגמרי. על פי הדיווח, האבטחה סביב ראש הממשלה מארק רוטה, אחד המנהיגים הוותיקים באיחוד האירופי ומי שעומד בראש אחת המדינות הליברליות, הסובלניות והדמוקרטיות ביותר בעולם, תוגברה באופן דרמטי.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה. גם הוא על הכוונת
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה. גם הוא על הכוונת
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה. גם הוא על הכוונת
(צילום: EPA)
זה לא קרה בגלל איומי טרור מהסוג המוכר, אלא בעקבות קבלת אינדיקציות על כוונה של אחד מארגוני הפשע המאורגן במדינה להתנקש בו, ואולי אף לנסות ולחטוף אותו. בעקבות אותו מידע הוצמדה לרוטה אבטחה מיוחדת. בין היתר, השוטרים זיהו בתקופה האחרונה דמויות שעקבו אחרי דפוסי השגרה של ראש הממשלה, אשר נוהג בכל יום לרכוב על אופניו מביתו למשרד ראש הממשלה במתחם "ביננהוף" בהאג. היו כמובן אינדיקציות נוספות לכך שרוטה הפך למטרה, אך אלה לא פורטו בכתבה בעיתון, שהסתמכה על מקורות ברשויות אכיפת החוק.
פוליטיקאים מכל קצות הקשת הפוליטית במדינה מיהרו להגיב בזעזוע לדיווח ולחזק את ידיו של ראש הממשלה. הם הביעו שאט נפש מהאיום המוחשי על שלומו ועל ביטחונו ומהסכנה שטומן אותו איום לדמוקרטיה ההולנדית. כל זה מתרחש, כאמור, במקביל למשפט הענק המתנהל נגד רדואן טאג'י וחברי קרטל המאפיה המרוקאית, וייתכן מאוד שיש קשר בין הדברים.
בשבוע שעבר פורסמה ב"דה טלגרף" גם כתבה על מבצע מוצלח בנמל רוטרדם לסיכול הברחת 1.4 טון קוקאין, אשר הוחבאו בתוך מכולת קקאו שהגיעה מקולומביה. על פי משרד התובע הכללי בהולנד, שווי המשלוח שנלכד עומד על יותר מ-105 מיליון אירו. באותו נמל רוטרדם, הגדול באירופה ואחד מהגדולים בעולם, הוחרמו לפני שבועיים בלבד לא פחות מ-4 טונות של קוקאין שהוסתרו בתוך משלוח של עץ מסורינאם. שווי הסמים שהוחרמו והושמדו אז עמד על לא פחות מ-300 מיליון אירו. משרד התובע הכללי מציין כי רק בחודש יולי השנה, ובנמל הזה לבדו, הוחרמו לא פחות מ-10 טונות קוקאין, כמות שעד לפני כמה שנים הוברחה בשנה שלמה.
הדוגמאות הללו ממחישות, על קצה המזלג, את היקף הפעילות הפלילית הקשורה בסמים מסוגים שונים בהולנד, את הגידול העקבי שלה ואת הסכומים האדירים הנלווים לפעילות הזו. הכסף העצום הזה גורם לתחרות קשה בין ארגוני הפשע המאורגן ולעיתים די קרובות גם לחיכוכים אלימים, קרבות וקורבנות לא מעטים.
4 צפייה בגלריה
קוקאין. ''משהו משך אותי לשם''
קוקאין. ''משהו משך אותי לשם''
קוקאין. ''משהו משך אותי לשם''
(צילום: shutterstock)
אין זה מקרה שמלחמות הקרטלים הללו, שמתרחשות יותר ויותר מעל פני השטח, גורמות לרבים להגדיר עכשיו את הולנד כ"בירת הנרקוס של אירופה". למעשה, אפילו משטרת הולנד עצמה משתמשת במונח הזה. בדוח שלה מ-2018 נכתב כי הולנד הפכה ל"מדינת נרקוס", וניתנה אזהרה כי מחסור בכוח אדם ותקציבים גורם לפשע המאורגן במדינה להתרחב עוד ועוד, ולחדור גם לכלכלה הרשמית.
המגמה נמשכה, ובאוגוסט הודיעה ה"יורופול", סוכנות המודיעין הפלילי של האיחוד האירופי ומי שמתאמת בין גופי המשטרה השונים באיחוד, כי הולנד ובלגיה הפכו למוקד הברחות מרכזי של קוקאין לתוך יבשת אירופה. כן דווח כי יש עלייה משמעותית בניסיונות של גורמים פליליים לחדור לנמלים באופן לא חוקי כדי לאתר משלוחי סמים המוסתרים במכולות השונות ובמחסני הנמל. העובדה שנמל רוטרדם הוא הגדול באירופה מסייעת להפיכתו למוקד הפצה מרכזי של סמים המוברחים ממדינות שונות, כפי שמוכיחים הסיכולים האחרונים. אם מוסיפים לכך את העובדה שהולנד היא אחת מיצרניות סם האקסטזי הגדולות בעולם, ואת הקלות היחסית שבה ניתן להלבין בשטחה הון בכמה וכמה שיטות, כולל שימוש בעסקים גדולים, בינוניים וקטנים ולגיטימיים לגמרי, אפשר להבין מדוע וכיצד אותם ארגוני פשע מאורגן הפכו את הולנד לבסיס האם שלהם.
המחשה נוספת לעוצמת מלחמות הקרטלים הייתה חשיפתן בקיץ שעבר של "מכולות עינויים" באזור העיר ברגן אופ-זום בדרום הולנד. בפשיטה משטרתית על מתחם בדרום העיר התגלו מכולות ציוד שעברו הסבה והפכו לתאי עינויים. דפנות המכולות צופו מבפנים בחומר איטום אקוסטי כדי למנוע זליגת רעשים, וכך התאפשר לחברי רשת הסמים לענות שם באכזריות חברי כנופיות אחרות. במקום נמצאו כיסאות מסתובבים צמודים לקרקע, סכינים, אזיקים, שרשראות, מבערים וכלי חיתוך ועינוי מסוגים שונים. כל זה התרחש מרחק קצר ממרכז העיר.
ראשי ערים בהולנד דוחפים לפעולות תקיפות יותר למיגור הפשע המאורגן, כמי שעריהם סובלות מהתופעה. למעלה מעשרים מהם שיגרו בחודש שעבר מכתב פתוח לממשלה שבו דרשו ממנה להשקיע תקציבים גדולים יותר במלחמה בפשע המאורגן ולחזק את מערכת אכיפת החוק כדי שתוכל לשפר את יכולתה להתמודד עם האיום. הם אף הציעו לאשר בחוק ייצור של סמים קלים בטענה שכך יקטן הצורך לבצע פשעים משמעותיים.
חשוב להדגיש שבשנים האחרונות הרשויות אכן החלו להילחם בנחישות גדולה יותר בפשע המאורגן במדינה, והממשלה החלה להקצות סכומים משמעותיים יותר ומשאבים רבים יותר לטובת העניין. ובכל זאת, לעיתים קרובות גובות מלחמות הקרטלים הללו קורבנות באופן שגורם לזעזוע ציבורי ולערעור האמונה בכל הערכים שכל כך מייחדים את הולנד ומאפיינים אותה. האם המאמצים של הממשלה יישאו פרי סוף-סוף? גם בתסריט האופטימי התהליך עלול לקחת שנים ארוכות.