ההודעה הרשמית של הבית הלבן בשבוע שעבר הייתה קצרה ותכליתית. "אנשים אלו התעשרו על חשבון אזרחי רוסיה", נקבע שם נחרצות. "חלקם אחראים לתמיכה במלחמתו של פוטין נגד אוקראינה". להודעה צורפה רשימת אנשים, שעליהם יוטלו סנקציות אישיות כבדות: ניתוק מוחלט מהמערכת הפיננסית האמריקאית, והקפאה של כל נכסיהם על אדמת ארה"ב. הרשימה כללה שמות צפויים, כמו ראש ממשלת רוסיה מיכאיל מישוסטין, אשתו וילדיו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב וחברים במועצת הביטחון של רוסיה, כולל נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב. אבל היו שם גם עוד שני יעדים מפתיעים, אפופי חשאיות ומסתורין, שסביבם יש מעט מאוד מידע, והרבה מאוד שמועות: מריה וורונטסובה וקתרינה טיכונובה, שתי בנותיו הגדולות של הנשיא ולדימיר פוטין.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא הנשיא הרוסי בן ה־69 ולא הקרמלין אישרו אי פעם באופן רשמי את זהותן של בנותיו, ומעולם לא הופצו תמונות רשמיות שלהן בחיים הבוגרים. ומעבר לכך - אף אחד לא יודע באמת כמה ילדים בסך הכל יש לולדימיר פוטין, חוץ מולדימיר פוטין בעצמו.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אבל אחרי הזעזוע העולמי מהטבח בבוצ'ה וההאשמות שמוסקבה מבצעת פשעי מלחמה באוקראינה, החליטה ארה"ב לפגוע בבטן הרכה של הנשיא, ושמה על הכוונת שלה את שתי בנותיו הגדולות. בכיר בממשל ביידן הסביר את ההחלטה, ואמר שנכסים בארה"ב ובשאר העולם ששייכים לפוטין, רשומים תחת שמותיהם של קרובי משפחתו, ובין השאר בנותיו. "יש לנו סיבה להאמין שפוטין ורבים אחרים מסתירים את ההון והנכסים שלהם אצל בני משפחה", אמר הבכיר. מעבר לנכסים של השתיים, משרד האוצר האמריקאי נימק כי טיכונובה היא מנהלת בתחום הטכנולוגיה שעבודתה קשורה לממשלה הרוסית ולתעשיית הביטחון; ואילו וורונטסובה מובילה תוכניות למחקר גנטי במימון הקרמלין, ולפיכך שתיהן נמצאות בפיקוח אישי של פוטין. סיבה נוספת ומספיק טובה להטיל על השתיים הגבלות.
בתגובה הרשמית של מוסקבה, לראשונה, מעטה הסודיות נסדק. "קשה להבין את הסנקציות נגד בנותיו של פוטין", נמסר מהקרמלין. "בכל מקרה, הקו המתמשך של הטלת הגבלות על בני המשפחה מדבר בעד עצמו". ואכן קתרינה בת ה־35 ומריה בת ה־37 חיו במשך כל חייהן הרחק מהעין הציבורית של הרוסים והעולם כולו, ומעט מאוד ידוע עליהן. כאמור, כמעט שאין לגביהן פרסומים רשמיים, והתמונה האחרונה שבה פוטין נראה איתן היא מ־2002, כנערות צעירות בחופשה של המשפחה דאז בים השחור. שתיהן מנהלות את חייהן תחת שם משפחה אחר, וורונטסובה וטיכונובה. אף אחת מהן לא עשתה את מסלול חייה תחת השם המקורי, פוטינה.
6 צפייה בגלריה
מריה וורונטסובה וקתרינה טיכונובה
מריה וורונטסובה וקתרינה טיכונובה
מריה וורונטסובה וקתרינה טיכונובה
(צילום: רויטרס, AFP)
שתיהן נולדו במסגרת נישואיו הראשונים של פוטין ללודמילה שקרבנבה, דיילת לשעבר באירופלוט, עימה התחתן ב־1983 והתגרש ב־2013. "לא כל האבות אוהבים את ילדיהם כמוהו", צוטטה לודמילה באתר הממשלתי של פוטין לפני שנים רבות, באחד מהפרסומים הנדירים על אודות המשפחה. "הוא תמיד נהג לפנק אותן, בזמן שאני הייתי זו שצריכה לחנך".
אחת מהפעמים הבודדות שבהן הנשיא הרוסי דיבר על בנותיו בפומבי, כמובן בלי להזכיר שמות, הייתה במסיבת העיתונאים השנתית ב־2015, אחרי שמועות כי השתיים לא מתגוררות במדינה יותר. "הן חיות ברוסיה. הן מעולם לא התחנכו במקום שהוא לא רוסיה. אני גאה בהן. הן ממשיכות בלימודיהן והן עובדות", אמר. "בנותיי דוברות שלוש שפות אירופיות באופן שוטף. אני מעולם לא מדבר על ענייני המשפחה שלי עם אף אחד". בניגוד לילדיהם של נשיאים וראשי ממשלה במדינות שונות בעולם, פוטין הסביר כי לשתיים מעולם לא היו שאיפות להיכנס לאור הזרקורים. "הן רק חיות את חייהן", אמר והוסיף שהוא נמנע מלדבר עליהן גם בשל "סיבות ביטחוניות".
בפעם נוספת, לפני כשנה, הוא הזכיר את אחת מבנותיו, כשהכריז באופן דרמטי על כך שארצו היא הראשונה שהצליחה לפתח חיסון נגד נגיף הקורונה, ושבתו קיבלה אותו. הוא לא אמר את שמה, אבל סיפר שמלבד חום שעלה לה מעט לא חוותה סימפטומים נוספים.
זה, פחות או יותר, מה שרוסיה הרשמית מוכנה לספר על היעד החדש של הנשיא ביידן, הבנות הגדולות של ולדימיר פוטין. וזה כנראה הזמן לפנות לרוסיה הלא־רשמית.
קטרינה טיכונובה היא הבת הצעירה יותר. היא נולדה ב־1986, כשנתיים אחרי אחותה הגדולה מריה, בעת שפוטין עבד בקג"ב והיה מוצב בדרזדן, שהייתה אז חלק ממזרח גרמניה. המשפחה חיה שם כעשור, והבנות ספגו לא מעט תרבות גרמנית. כשעברו למוסקבה ב־1996, האחיות המשיכו ללמוד בבית ספר בשפה הגרמנית. כשפוטין הפך לנשיא רוסיה, הן הוצאו מבית הספר ומורים חינכו אותם בבית. טיכונובה משתמשת בשם המשפחה של סבתה מצד אמה. היא למדה באוניברסיטת סנט־פטרסבורג ובאוניברסיטת מוסקבה, ויש לה תואר שני בפיזיקה ומתמטיקה. היא מתעניינת בתרבות היפנית ובריקוד רוקנרול אקרובטי (מעין ענף ריקוד אתלטי), בו גם זכתה להצלחה רבה. ב־2013, היא ובן זוגה לריקוד הגיעו למקום החמישי באליפות העולם.
עד 2018 הייתה טיכונובה נשואה לקיריל שמאלוב. מדובר בנישואים בין האצולה הפוליטית לאצולת הממון הרוסית: קיריל הוא בנו הצעיר של ניקולאי שמאלוב, הבעלים של בנק "רוסיה". לפי הממשל בוושינגטון, משמש הבנק "כבנק הפרטי" של פקידי הקרמלין הבכירים. הזוג התחתן ב־2013 בטקס סודי באתר סקי אקסקלוסיבי ליד סנט־פטרסבורג. העובדים שם סיפרו כי בני הזוג הגיעו על מזחלת רתומה לשלושה סוסים לבנים.
6 צפייה בגלריה
קתרינה טיכונובה בתחרות ריקוד
קתרינה טיכונובה בתחרות ריקוד
קתרינה טיכונובה בתחרות ריקוד
(צילום: רויטרס)
טיכונובה ושמאלוב בנו לעצמם חיי פאר בצרפת וברוסיה. העדות לכך נחשפה מוקדם יותר השנה על ידי כתבים מ־IStories, קבוצת עיתונאים חוקרים רוסים שמתנגדת לצנזורה ולהכתבות השלטון, ומדווחת גם על נושאים שבקרמלין מאוד לא אוהבים. מקור אנונימי הדליף לעיתונאי IStories את המיילים של שמאלוב, ביניהם לא מעט תכתובות שעסקו ברמת החיים הגבוהה של הזוג. ב־2 ביוני 2012, למשל, קיבל שמאלוב מייל מהאחראית על עיצוב הבית החדש באוסובו, כפר ליד מוסקבה, לא הרחק ממעונו של הנשיא. למייל צורפה רשימת רכישות: שולחן, ספה, כמה כורסאות, וילון בד - 53,000 יורו; רשימה של ספרים יפניים לספרייה הביתית שלהם - מעל 7,700 דולר; ושטיח לספרייה - 54,300 יורו. על פי ההערכות, עלות השיפוץ, הריהוט והציוד הגיעה לכמעט שמונה מיליון יורו. יחד עם הקרקע והבית, העלות המוערכת של כל רכישת האחוזה נאמדת בכ־15־17 מיליון יורו.
מעט פחות משנתיים לאחר החתונה, שמאלוב התפרסם במגזין "פורבס" כאחד המיליארדרים הצעירים ביותר ברוסיה. בתחקיר של רויטרס מ־2015 נטען כי לזוג יש החזקות בשווי של יותר משני מיליארד דולרים, כמו גם וילה בחוף ביאריץ, בשווי של כחמישה מיליון יורו.
לא ממש ברור למה, אבל הנישואים הללו הסתיימו כאמור ב־2018. טיכונובה עבדה בתפקידים שונים באוניברסיטת מוסקבה עד 2020, ואז מונתה לראשות "מכון אינופרקטיקה לענייני אינטליגנציה מלאכותית ומערכות אינטלקטואליות", מרכז מחקר חדש שהוקם בעלות של 1.7 מיליארד דולר. פוטין אמר בעבר על המכון כי הוא, "אחד הכלים החיוניים ביותר באסטרטגיה הלאומית לפיתוח טכנולוגיה של אינטליגנציה מלאכותית". יועציה הרשמיים באוניברסיטה כוללים חמישה חברים מהמעגל הקרוב ביותר של פוטין, בהם שני סוכני קג"ב לשעבר, שחיו באותו בניין שבו גדלה בדרזדן.
העיתונאי תומס פסבנדר, שפירסם השנה ביוגרפיה מקיפה של פוטין: "היחסים בין פוטין לבנותיו לא מאוד קרובים. לפוטין יש לוח זמנים מאוד צפוף, ונראה שהוא מנהל חיים די בודדים. אבל קתרינה מייעצת לו בענייני בינה מלאכותית, ומריה מייעצת לו בענייני גנטיקה. אחת השמועות שסיפרו לי הייתה שיש לו עניין רב בגנטיקה, בדגש על הארכת החיים של עצמו"
אחותה הבכורה, מריה וורונטסובה, היא אנדוקרינולוגית ילדים, שלפי הדיווחים התגוררה בעבר בדירת פנטהאוז ממול השגרירות האמריקאית במוסקבה. ב־2013 וורונטסובה התחתנה עם איש עסקים הולנדי בשם יוריט פאסֶן, ובעבר השניים התגוררו בבניין יוקרתי באמסטרדם. ב־2014, לאחר הפלת המטוס המלזי בשמי אוקראינה בידי הבדלנים הפרו־רוסים, קראו כמה משכניהם לגירושה מהמדינה. אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה, קבוצה של תושבי אמסטרדם ניסתה להפעיל עליה לחץ שתשכנע את אביה לסיים את הלחימה. הם תלו שלט בשטח שבבעלות הזוג, שעליו נכתב: "נראה שקשה להגיע לליבו של אביך וברור שאפילו התליין לא יכול לעצור אותו. אך כפי שאנחנו יודעים, אבות ובנות זה סיפור אחר לחלוטין".
גם הקשר בין וורונטסובה ובעלה ההולנדי מעולם לא אושר באופן רשמי. "כשכלי תקשורת הגיעו לאותו פאסן", מסבירה ד"ר ג'ניפר שקבטור, מומחית לרוסיה מבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, "הוא אמר שהוא לא מכיר אותה, ואף פעם לא היה נשוי לבת של פוטין. יש שמועות שיש להם ילד משותף".
"ב־2010, עוד לפני שהשניים התחתנו, פאסן הותקף על ידי מאבטחים של בעלי בנק ברוסיה", אומר לנו העיתונאי הגרמני תומס פסבנדר, שפירסם השנה ביוגרפיה מקיפה על פוטין. "נראה שאיכשהו הוא חסם את הרכב של אותו מנהל בנק אוליגרך. המאבטחים הוציאו אותו מהרכב ופשוט הכו אותו. אחרי חצי שעה, מפקד המשטרה של מוסקבה היה אצלו בבית, ומנהל הבנק איבד את הבנק ואת הרישיון שלו, ואנשים נכנסו לכלא. אבל נדמה שגם הנישואים הללו התפרקו לאחרונה".
6 צפייה בגלריה
מריה וורונטסובה בכנס
מריה וורונטסובה בכנס
מריה וורונטסובה בכנס
(צילום: AFP)
ב־2016 פירסם העיתונאי החוקר סרגיי קנב כתבה נרחבת במגזין הרוסי "ניו טיימס" על וורונטסובה, בה כמעט לראשונה הכיר לעם הרוסי את זהות בתו הבכורה של הנשיא. קנב היה זה שחשף לראשונה כי היא בעלת מספר שמות בדויים וחיה חיי מותרות בזמן שרוסים רבים הידרדרו אל מתחת קו העוני, מה שסתר טענות רשמיות מאותה תקופה, לפיהן המשפחה חיה כמו הרוסים הרגילים ואף משתמשת בתחבורה ציבורית. "מצאתי שהיא מחזיקה במספר דרכונים ושמות משפחה, מריה פטינה, מריה וורונטסובה", אומר קנב השבוע. "מצאתי גם את הפרופילים שלה בפייסבוק ובקונטקט (רשת חברתית רוסית – ג"ק)". במשך כשנה הוא עקב אחרי כל לייק ושיתוף תמונה של הבת הראשונה, עם מי היא מתקשרת, מי החברים שלה ועוד. "מצאתי את הקבוצה שלה באוניברסיטה שבה למדה רפואה, שם מצאתי את חברותיה לספסל הלימודים וגם לפרופילים שלהן נכנסתי. מצאתי צילומים שלהן מטיולים ביפן, בהולנד, טיולים על יאכטות. איתרתי איזה מאבטח של פוטין שמכר לי עוד שלושה צילומים של מריה. לדעתי הוא היה שתיין".
מה החברים ללימודים סיפרו לך על מריה? "החברות והחברים שהסכימו לשוחח איתי סיפרו שבתחילת ההיכרות לא ידעו שהיא הבת של פוטין. חשבו שהיא בת של גנרל סודי. תמיד איבטחו אותה ארבעה מאבטחים, שכל הזמן התחלפו. היו לה שלוש־ארבע חברות טובות, שאיתן הייתה מבלה הרבה, והן כמובן ידעו מי היא. בזמן שעבדתי על התחקיר, צילצל אליי אחד החברים לספסל הלימודים שלה, ואמר לי שהוא יכול ספר עליה המון, בתנאי שאשלם לו 50 אלף דולר. צחקתי לו בפרצוף. אחרי שניסיתי לדבר עם החברה הכי טובה שלה, היא מיד הסירה את כל התמונות מהרשתות החברתיות".
העיתונאי סרגיי קנב, שפירסם תחקיר על מריה וורונטסובה:"היא טיילה המון על יאכטה, ובזמנו, לפני פרסום הכתבה, שאלתי באופן רשמי את הקרמלין עם איזה כסף מריה שהתה במשך 20 יום על יאכטה איטלקית שעלתה שבעה מיליון יורו. אז ממש בסמוך לפרסום הכתבה הגיע אליי גבר אלמוני מסביבתו של פוטין, שניסה לשכנע אותי לא לפרסם את הכתבה"
מה לגבי אורח החיים שלה? "לפני שהיא חיה בהולנד, היא טיילה המון על יאכטה, ובזמנו, לפני פרסום הכתבה, שאלתי באופן רשמי את הקרמלין עם איזה כסף מריה שהתה במשך 20 יום על יאכטה איטלקית שעלתה שבעה מיליון יורו. אז ממש בסמוך לפרסום הכתבה הגיע אליי גבר אלמוני מסביבתו של פוטין, שניסה לשכנע אותי לא לפרסם את הכתבה".
מה הוא אמר לך? "'למה לך לפרסם את זה? פוטין מאוד מגונן על הבנות שלו'. אז עניתי לו, למה הוא הלך לנשיאות אם הוא כל כך מפחד עליהן, למה הוא מחביא אותן כמו מרגלות? ואז הוא אמר לי, 'תראה איזה רייטינג גבוה יש לפוטין בקרב הציבור'. שאלתי אותו עם איזה כסף היא טסה ליפן ושטה ביאכטות, והוא אמר לי שאף אחד לא ייתן לי את המידע הזה. ואז הוא רמז לי שאם אני לא אפרסם את המאמר הזה, פוטין ימצא דרך להודות לי. סירבתי. אחר כך הוא ביקש ממני שאמתין חודשיים עם הפרסום, כדי שהם יוכלו להתכונן לקראתו, כדי להגביר את האבטחה סביבה ולהעתיק את מקום מגוריה. הסכמתי. אחרי חודשיים, הוא צילצל אליי שוב, ושאל אותי אם לא שיניתי את דעתי. לאחר מכן פירסמתי את הכתבה והוא חסם את המספר שממנו צילצל, וגם הפרופילים החברתיים (עם השמות הבדויים) של מריה נסגרו".
6 צפייה בגלריה
משפחת פוטין בחופשה בים השחור ב־2002. משמאל לימין: לודמילה (היום גרושת הנשיא), מריה, פוטין וקתרינה
משפחת פוטין בחופשה בים השחור ב־2002. משמאל לימין: לודמילה (היום גרושת הנשיא), מריה, פוטין וקתרינה
משפחת פוטין בחופשה בים השחור ב־2002. משמאל לימין: לודמילה (היום גרושת הנשיא), מריה, פוטין וקתרינה
(צילום: ארכיון הקרמלין)
גם וורונטסובה וגם טיכונובה מובילות מחקרים וקרנות במימון של הממשל, כל אחת בתחומה. "מדובר בשתי נשים מאוד חכמות ומוצלחות ברמה המקצועית, שמנהלות חיים מעניינים במובן הזה", אומר פסבנדר. "שתיהן מחזיקות בקריירות מרשימות ביותר. מריה כתבה מספר מאמרים מדעיים חשובים, וקתרינה מנהלת קריירה מרשימה ביותר בתחום הטכנולוגיה. היא עומדת בראש קרן בעולמות הטכנולוגיה שמשקיעה מיליארדים, ובבורד של הקרן הזו יושבים חבר'ה במשקל כבד מאוד, כמו איגור סצ’ין (פוליטיקאי ואיל נפט המקורב לפוטין) ואלכסיי מילר, מנכ"ל גזפרום (תאגיד האנרגיה האדיר של רוסיה). ממה שהצלחתי ללמוד על השתיים, קתרינה היא זו שירשה את יכולות המנהיגות של אביה. ואני לא חושב שאני מגזים. באמת ובתמים התרשמתי רבות משתי הבנות ברמה המקצועית. צריך להבין שרוסיה היא לא רפובליקת בננות".
תסביר. "לא מנחיתים אנשים בתפקידים ובמשרות מסוימות רק בגלל שהם ילדים של עשירים או בגלל הפרצוף היפה שלהם. אם אתה מאייש משרה בכירה, כנראה היא למידותיך. אז העובדה שקתרינה מנהלת את הקרן הזו ויושבת בבורד עם החבר'ה הללו, היא עדות לכך שיש לה כישורים אמיתיים".
אנחנו יודעים כמה הקשר בין פוטין לבינן קרוב? "מריה מייעצת לו בענייני גנטיקה. כל מי שבא במגע עם פוטין אי פעם בדרך כלל מספר כל מני שמועות ביזאריות. אז אחת השמועות שסיפרו לי הייתה שיש לו עניין רב בגנטיקה, בדגש על הארכת החיים של עצמו. בכל מקרה, גנטיקה הוא נושא שמאוד מעניין אותו. קתרינה מייעצת לו בענייני בינה מלאכותית. אבל ניתן להסיק שהיחסים לא מאוד קרובים. הם לא מתראים כל שבוע, לפוטין יש לוח זמנים מאוד צפוף, ונראה שהוא מנהל חיים די בודדים. מאז הגירושים שלו ב־2013 הוא די לבד, ונאמר לי שבעשור האחרון הוא איבד כל עניין בנשים".
האם הכנסת שתי הבנות ל"רשימה השחורה" של ארה"ב תגביר את הלחץ על פוטין? נראה שלא. "הסנקציות הן יותר סימבוליות, כי למעשה אף אחד לא יודע בוודאות אם יש להן נכסים ברוסיה או מחוץ למדינה", מסבירה ד"ר שקבטור. "כל האליטה המקורבת לפוטין היא כזו. לצורך העניין, הנכס היחיד שרשום על שמו של הנשיא הוא דירה אחת במוסקבה, אז יש פה מנגנון. העובדה שהבנות מנהלות את חייהן תחת שמות בדויים, אולי מספר שמות בדויים, מקשה עוד יותר על איתור הנכסים שקשורים אליהן. מה גם שיכול להיות שמלכתחילה נכסיהן היו רשומים בכלל תחת אנשים אחרים: אמא, סבתא, דודה, חברים המקורבים לפוטין".
"לדעתי, ברמה הפורמלית הן היו מוכנות להטלת הסנקציות, הבינו שזה עומד להגיע", מסביר רומן בדנין, עורך אתר האקטואליה "פרויקט", שפעילותו הוצאה מחוץ לחוק ברוסיה לפני כמה חודשים. "אבל לדעתי ילדים לא צריכים לשאת באחריות של אביהם אם הם בעצמם לא עושים שום דבר רע. ואני, למשל, לא יודע על שום דבר רע שמריה עשתה".
אחרי ההתבטאות הרשמית הנדירה של הקרמלין בעקבות הסנקציות, חזרו וורונטסובה וטיכונובה אל הצללים. החשאיות הזו סביב משפחתו של המנהיג אולי נראית מוזרה לעיניים מערביות, אבל פוטין בעצם ממשיך כאן מסורת רוסית. בדנין: "המנהיג הוא בלי משפחה ונשוי למדינה. זה חלק מהתדמית שלו, שום דבר פרטי או אישי לא ידוע חוץ מהתחביבים שלו ואמנויות הלחימה, וגם כשהוא נשאל על המשפחה שלו הוא ענה שזה לא רלוונטי לתפקידו. זו תרבות פוליטית מאוד שונה".
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
(צילום: AFP)
אבל יש עוד סיבה לכך שהעולם יודע מעט מאוד על בנות נשיא רוסיה. "פוטין הוא פרנואיד", אומר ד"ר רומן ברונפמן, מומחה לרוסיה ומזרח אירופה וח"כ לשעבר. "אם תשווי את פוטין בשנת 2000 לפוטין בתחילת שנת 2020, תראי שהאישיות שלו מאוד השתנתה. בעבר היה נפגש בקלות עם אנשים, מופיע בציבור ללא בעיה, והיה אדם הרבה יותר פתוח ונגיש. בשנים האחרונות אין לו מפגשים ספונטניים בכלל. גם המפגשים הכאילו־ספונטניים הם עם שחקנים שמלווים אותו, שפעם לובשים בגדי דיילות ופעם בגדי עובדי מפעל, כל פעם הצגה אחרת. אין לו חיים אמיתיים. כל התמונה שמצטיירת, במיוחד בעשור האחרון, היא של אדם שבורח מהמציאות, מהציבור ומפגישות לא מתוכננות. כל אלה מדגימים את התחזקות הפרנויה שלו. פורטרט פסיכולוגי של אדם שמבודד עצמו. וגם לגבי הבנות שלו, הוא בודד את עצמו מהמשפחה, הוא כמעט לא בקשר איתן, ואת לא רואה את המשפחה האמיתית שלו בשום מקום ציבורי. נכון שהוא סידר לבנות ג'ובים, אבל את לא רואה חום אמיתי. אין להם מפגשים משפחתיים, פשוט אין את זה. זה לא קיים".
זו תמונה של אדם קודר מאוד. "נכון. אני לא יודע אם זה מצייר תמונה מפחידה שלו, אבל במערב, במזרח המתון ואפילו בסין לא מכירים התנהלות כזו. זו סוג של הסתגרות מרצון".
בפעמים הבודדות שבהן וורונטסובה וטיכונובה הופיעו בתקשורת הרוסית, זה היה ללא קישור רשמי ביניהן לבין הנשיא. ב־2019 התראיינה וורונטסובה בטלוויזיה הממלכתית ברוסיה, שם חשפה תוכניות לגיוס 600 מיליון יורו למחקר לטיפול בסרטן. בשנה שעברה, באופן נדיר במיוחד, שתיהן נשאו דברים בפורום הכלכלי בסנט־פטרסבורג, כל אחת בתורה ובתחום התמחותה. "מריה נראית אדם ביישן, יותר דומה לאמא שלה", מסביר פסבנדר. "אחת הסיבות לגירושים הייתה שאמה לא הייתה מסוגלת לסבול את החיים הציבוריים הללו כאישה הראשונה. קתרינה היא רקדנית והיא אדם מוחצן יותר. ניתן להניח זאת מהצילומים ופיסות המידע שיש בידינו".
6 צפייה בגלריה
דגל אוקראינה שהוצב על שטח שעל פי הטענות, נרכש על ידי חתנו של ולדימיר פוטין
דגל אוקראינה שהוצב על שטח שעל פי הטענות, נרכש על ידי חתנו של ולדימיר פוטין
דגל אוקראינה שהוצב על שטח שעל פי הטענות, נרכש על ידי חתנו של ולדימיר פוטין
(צילום: AFP)
שתיהן לא מתחזקות חשבונות רשמיים ברשתות החברתיות, ומעולם לא התבטאו פוליטית בפומבי. התקשורת הרוסית הרשמית, כאמור, נמנעת מכל דיווח על אודותן. עיתונאים רוסים שבכל זאת ניסוי להסיר מעט את הלוט מעל המשפחה, שילמו מחיר. ב־2008 העז העיתון "מוסקבה קורספונדנט" לפרסם טקסט קצר ובו צוטט גורם שטען שהיחסים בין פוטין ואשתו דאז לודמילה פושרים, ושבקרוב יתגרשו לטובת נישואיו של פוטין למתעמלת האולימפית אלינה קבייבה. כמה שעות אחרי הפרסום, העיתון נסגר, ועורכו אולץ להתפטר. בעלי העיתון, איל המדיה והבנקאות אלכסנדר לבדב, תירץ את הפסקת הוצאתו ב"ענייני עלויות" ו"החלטה עסקית".
וכשאין מידע רשמי זמין, השמועות רוחשות. אחת הטענות היא שלאחיות מריה וקתרינה יש עוד חמישה אחים למחצה, שנולדו לאביהן מנשים שונות. לפי הדיווחים, את הבת השלישית הסודית הביא לעולם מרומן קצר שניהל עם סבטלנה קריבונוגיק (46), שגדלה בדירה קטנה בסנט־פטרסבורג ועבדה כמנקה. שמה של קריבונוגיק נקשר לראשונה בשמו של פוטין רק בשנת 2020, כאשר תחקיר של "פרויקט" טען שהשניים ניהלו רומן בזמן שפוטין עוד היה נשוי ללודמילה. לפי התחקיר, קריבונוגיק הפכה לבעלים של דירה במונקו באמצעות חברת קש, שלכאורה הוקמה כמה שבועות בלבד לאחר שילדה את בתה, לואיזה רוזובה, כיום בת 18. בקרמלין כמובן הכחישו. "יש לי חיים אישיים שאני לא מרשה להתערב בהם. יש לכבד אותם", אמר אז הנשיא. מלבד רוזובה, לפוטין יש עוד שלושה או ארבעה ילדים מאלינה קבייבה, או בכינויה "המלאכית של פוטין", שלפי הטענות ברוסיה, הרומן ביניהם החל עוד ב־2006, גם הוא בזמן שהיה נשוי ללודמילה. "לפי ההערכות יש לו עוד שתי משפחות לפחות", אומר ד"ר ברונפמן. "יש לו ילדים קטנים בני שמונה, עשר ו־12, אני לא באמת יודע. אבל שתי המשפחות בסתר. קבייבה חיה בשווייץ ככל הנראה, והשנייה בסנט־פטרסבורג. אבל אנחנו לא יודעים שום דבר. שתי הבנות המבוגרות (וורונטסובה וטיכונובה) אלה שתי הילדות המתועדות היחידות, הרשמיות. לגבי שאר הילדים אין לנו מושג באמת. אף אחד לא יודע".
אנחנו יודעים איפה שתי הבנות עכשיו? בדנין: "אם מישהו יגיד לך שהוא יודע בוודאות את התשובות לשאלות שאת שואלת, הוא ככל הנראה משקר. אין שום דבר ודאי בעניין שלהן. לפי הערכתי, שתיהן נמצאות ברוסיה כרגע. כי בהיגיון פוטין לא רוצה להשאיר שבויים בשום מדינה אחרת בזמנים כאלה, ואני חושב שאם הן מחוץ למדינה בשעה כזו, אז הן במובן מסוים בוגדות באביהן. לכן הן חייבות להיות במדינה בשעה כזו - כדי לתמוך באבא".