קצת לפני שתיים בלילה אספה ניידת משטרה מקומית את רפ"ק נ' מבית המלון שלו ביוהנסבורג. לא משהו מפואר, מלון ברמה בינונית שתואם לתקציב של משטרת ישראל. זה היה בפתחו של יום חמישי, 17 בנובמבר האחרון, ובחוץ היה קריר, סביב 15 מעלות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
כשהגיע לשטח הכינוס של כוח הפשיטה המיוחד, הוא חשב תחילה שהבחור שנשלח להביא אותו התבלבל. אולי לקח אותו לפשיטה אחרת על איזה קרטל מפלצתי דרום-אפריקאי, לא על יניב בן סימון שלנו מבת-ים. היו שם אולי 150 שוטרים, כמה עשרות מהם לוחמים מיחידת העילית של משטרת דרום-אפריקה, ה-STF, ושיירה אינסופית של רכבי שטח ממוגנים, אחרי 30 הפסיק לספור.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רק לפני כמה חודשים, כשבא עם המידע המודיעיני על הימצאותו של בן סימון ביוהנסבורג, אמר לו נציג המשטרה המקומית, מה באת לבלבל לנו את המוח כאילו חסרות לנו צרות משלנו. פה רפ"ק נ' לוקח פאוזה. נציג משטרת ישראל במזרח התיכון ויבשת אפריקה יודע לספר סיפור. שנים של עבודה בתחום המודיעין הופכים אותך לפוטנציאל של משתתף בפסטיבל מספרי הסיפורים בגבעתיים.
8 צפייה בגלריה
יניב בן סימון ב-2002
יניב בן סימון ב-2002
בן סימון ב-2002. מארב לרוזנשטיין מחוץ למסעדה בנווה שאנן
(צילום: ג'רמי פלדמן)
"זו העבודה שלך בעצם. לבנות סיפור מודיעיני על האובייקט שאתה מתחקה אחריו. מה הרקע שלו, למי הוא מחובר, באילו עבירות הוא מעורב. אז כשאני מגיע למשטרה בדרום-אפריקה אני בעצם צריך לבוא מוכן לעשות פרזנטציה. 'לשווק' את האובייקט. להציג את כל החומרים שיש עליו למשטרת ישראל ולתת להם להבין שזה גם האינטרס שלהם לשים עליו את היד".
בן 46, במקור מבת-ים, בן סימון נחשב כבר שנים למבוקש מספר אחת של המשטרה מחוץ לישראל. עבריין שצמח מלמטה, טיפס בהיררכיה הפלילית והפך לאחד הביצועיסטים של יצחק אברג'יל. חיסולים, עסקאות סמים, מה שבא בא, וכל זה לטענתם של עדי מדינה, כאלו שהיו הכי קרובים לבוס אברג'יל.
אבל אולי העדות שהכי מסבכת את בן סימון היא של עד מדינה שהיה אחד ממקורביו של אברג'יל. לדבריו, בן סימון הוא זה שהפעיל את מטען החבלה שהתפוצץ בנמל תל-אביב ב-30 ביוני 2003 בניסיון לחסל את העבריין זאב רוזנשטיין. רוזנשטיין נפצע קל בכף ידו השמאלית, אך אחד ממאבטחיו נפצע קשה. רק על הסיפור הזה יכול בן סימון לחטוף עונש מאסר של כמה שנים טובות בכלא.
8 צפייה בגלריה
זירת ניסיון החיסול בזאב רוזנשטיין בנמל תל אביב
זירת ניסיון החיסול בזאב רוזנשטיין בנמל תל אביב
זירת ניסיון החיסול בנמל תל-אביב
(צילום: טל כהן)
באותה תקופה של תחילת שנות ה-2000 התנהלה מלחמת חיסולים בעולם התחתון. כולם ניסו להוריד את כולם. באוקטובר 2002 ארבה חבורת עבריינים לרוזנשטיין, שבדיוק אכל במסעדה ברחוב נווה שאנן בדרום תל-אביב. הם חיכו לו ברכב מחוץ למסעדה ולא ידעו שהמשטרה יושבת עליהם. הם נעצרו לפני שהספיקו לפעול וברכב נתפסו כלי נשק. אחד מהעצורים היה בן סימון.
על התיק הזה הוגש נגדו כתב אישום בגין קשירת קשר לרצח, והוא הספיק לשבת כמה חודשים במעצר עד ששוחרר למעצר בית. מקור בכיר בפרקליטות אמר השבוע כי בן סימון לא ישב רגל על רגל בזמן שהתיק התנהל נגדו, אלא הפר את מעצר הבית וחזר לפעילות מלאה במסגרת ארגון הפשע של אברג'יל.
15 שנה לקח למשטרה לפצח את ארגון אברג'יל. בשנים האלו נוהלה חקירה מסועפת שהתפרסה על פני 12 מדינות, עלתה מיליוני שקלים והעסיקה מאות רבות של אנשי מודיעין, חקירות, בילוש ומבצעים מיוחדים. זו חקירה שהתפתחה לפרשה 512 שאותה הוביל בפרקליטות מחוז תל-אביב עו"ד ניסים מרום, פרשה שריסקה את ארגוני הפשיעה הגדולים בישראל.
8 צפייה בגלריה
איציק אברג'יל בבית המשפט
איציק אברג'יל בבית המשפט
יצחק אברג'יל בבית המשפט. סכסוך ארוך שנים ועקוב מדם
(צילום: יריב כץ)
כתב האישום המרכזי של פרשה 512 הוגש נגד האחים יצחק ומאיר אברג'יל ועוד 16 נאשמים. הוא כולל 46 עמודים, 13 אישומים, ארבעה נרצחים, שני ניסיונות רצח וסחר בסמים בכמויות של טונות. הוא מתחיל בשנת 2002, בסקירת תחילתו של הסכסוך בין האברג'ילים לזאב רוזנשטיין ולקואליציות הפשע שנוצרו במסגרתו. המשפט, שהתנהל במשך שנים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, התאפשר בזכות שישה עדי מדינה שהיו עבריינים בכירים בארגון, שותפי סוד ברמת הסיווג הגבוהה ביותר, שעל שמם וכל פרט מזהה לגביהם הוטל צו איסור פרסום התקף גם היום.
העדות המשמעותית ביותר נגד בן סימון נוגעת לניסיון החיסול של רוזנשטיין בנמל תל-אביב. הפיצוץ העז החריד את אזור גני התערוכה בצפון רחוב דיזנגוף. מטען החבלה שהוטמן ברכב חונה יועד לרוזנשטיין, שבדיוק הגיע למשרד נסיעות שהתמחה בהטסת קבוצות מהמרים לבתי קזינו באירופה. אחד מעדי המדינה טען כי הוא ובן סימון ארבו בחניון הנמל לרוזנשטיין בתוך רכב. עד המדינה ישב ליד ההגה, בן סימון במושב לידו. לפי עדותו, בן סימון לחץ על שלט ההפעלה של המטען כשהבחין ברוזנשטיין, ולאחר הפיצוץ הם ברחו מהמקום ברכב המילוט, לא לפני שבן סימון זרק את השלט מחוץ לרכב.
בזמן אמת לא היו למשטרה ראיות טובות. השלט הרחוק נמצא בשטח, אבל לא הוביל לאף אחד. בשלב זה בן סימון עדיין לא היה חשוד. באותם ימים הוא בכלל אמור היה להימצא במעצר בית בזמן שהמשפט על אירוע נווה שאנן מתנהל.
בתחילת 2004 נעצר בן סימון ונחקר על ניסיון החיסול בנמל תל-אביב, אך למשטרה לא היו ראיות והוא הכחיש את מעורבותו. בית המשפט השאיר אותו במעצר עד תום ההליכים בתיק נווה שאנן, שבו הורשע בסופו של דבר וקיבל שנתיים בפנים. ב-2006 השתחרר מהכלא.
8 צפייה בגלריה
זאב רוזנשטיין, זמן קצר אחרי שחייו ניצלו מניסיון החיסול
זאב רוזנשטיין, זמן קצר אחרי שחייו ניצלו מניסיון החיסול
. מימין: זאב רוזנשטיין, זמן קצר אחרי שחייו ניצלו
(צילום: טל שחר)
אולי הוא הבין שאין לו מה לחפש פה וזו רק שאלה של זמן עד שהמשטרה תגיע אליו, ואולי נמאס לו מישראל והחליט לפתוח דף חדש בחו"ל. כך או כך, באפריל 2007 עזב יניב בן סימון את ישראל בצורה חוקית, עם הדרכון שלו. את זה מאשרים גם במשטרת ישראל וגם בפרקליטות.
עורך דינו שחר חצרוני מספר שאפילו היה איזה מחסום בירוקרטי שמנע ממנו לצאת מישראל, צו איסור יציאה ישן, והוא פנה לבית המשפט והביא חתימה של הפרקליטות שהכול בסדר ושהוא יכול לעזוב את ישראל כאחד האדם. וככה, פאף, ביום אחד הוא נעלם.
לאט-לאט הצליחה המשטרה לסגור על ארגון אברג'יל. שנה אחרי עזיבתו של בן סימון את הארץ החל משא ומתן עם בכיר בארגון על הסכם עד מדינה. אותו בכיר, שהיה אחראי על ביצוע עסקאות סמים, סיפר על עסקת סמים גדולה שבה היה מעורב בן סימון בתקופה שבה היה אמור לשהות במעצר בית. מדובר בעסקת יבוא של 12 ק"ג קוקאין מפרו לאנגליה, שבמסגרתה המריאה בלדרית צעירה עם החומר מפרו.
לפי עד המדינה, בן סימון היה אמור לחכות לה באנגליה. הוא לא הגיע כי לא יכול היה לצאת מהארץ, אבל גם לא דאג שמישהו אחר יפגוש אותה וייקח ממנה את החומר. הפדיחה הזו הורידה לטמיון השקעה של 600 אלף דולר, ופוטנציאל רווח של מיליוני דולרים רבים, שווי הסמים בהפצה לרחוב.
העדויות עליו הלכו ונערמו. בזה אחר זה גויסו עדי המדינה. כל אחד מהם סיפר על מעורבותו של בן סימון ברצח אחר, אך עדויותיהם לא הצליחו להתגבש לכדי אישומים בשל הקושי לגבש ראיות מספיקות. אבל יותר מאשר הסיפורים עצמם, עלתה מתוך העדויות תמונה של עבריין עם ביצים גדולות וראש על הכתפיים, אחד שאברג'יל נהג להתייעץ איתו ולשאול לדעתו, שהיה מעורב בניהול הארגון והוציא לפועל לא מעט מבצעים.
אבל באוקטובר 2015, כשהמשטרה והפרקליטות מחליטות להפוך את תיק 512 לחקירה גלויה ולצאת למבצע מעצרים, בן סימון כבר מזמן לא היה פה.
נצ"מ שרביט: "כשמישהו מהארץ היה מגיע לבקר, האנשים של בן סימון היו עושים לו סיבובים, פונים ימינה, שמאלה, עושים רונדלים סביב השכונה, מבלבלים אותך שלא תבין איפה אתה נמצא"
בחודש יוני השנה הסתיים המשפט בתיק 512, שנוהל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. על ראש הפירמידה, יצחק אברג'יל, נגזרו שלושה מאסרי עולם ועוד 15 שנה בכלא. שמו של בן סימון עלה בעדויות שנשמעו בדיונים, אבל הוא לא היה שם באולם כדי להגיב. מאז 2015 הוא מככב ברשימה האדומה של האינטרפול. זו רשימה שאף אדם נורמטיבי לא רוצה ששמו ייכלל בה. רשימת מבוקשים לחקירה, כאלה שצריך לעצור אותם ולא משנה איפה הם מסתובבים בעולם.
ראש מחלקת תיאום מבצעי בחטיבת המודיעין של משטרת ישראל, ניצב משנה שמואל שרביט, אומר שהייתה להם סבלנות. "אנחנו לא שוכחים מעבריינים נמלטים גם אם עוברות 20 שנה. אני אחראי נציגי משטרת ישראל ברחבי העולם ואני אומר להם כל הזמן, אין דבר כזה בן אדם שקוף. כל אחד עושה טעות, כל אחד משאיר חתימה גם אם הוא חושב שהוא הבן אדם הכי זהיר והכי חכם ביקום. לכל אחד יש חולשה למשהו, בסוף אנחנו בשר ודם.
"אז בן סימון התנהל בזהירות הרבה שנים. הוא ידע שמשטרת ישראל מחפשת אחריו וירד למחתרת. כמה חיפשנו אחריו? אומר זאת כך: אני ארבעה חודשים בתפקיד ובחפיפה אמר לי קודמי, 'יניב בן סימון הוא היעד מספר אחת שלך'. מאז 2015 הוא לרגע לא ירד מראש הרשימה שלנו. לאורך שנים התקבלו עליו ידיעות כלליות שלא נתנו לנו שום דבר ממשי לעבוד איתו. הגיע מידע שלפני שבוע ראו אותו מסתובב ביוהנסבורג והיה מידע שלפני שבוע ראו אותו בפרטוריה. קצות חוט מאוד רופפים.
8 צפייה בגלריה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
הווילה ביוהנסבורג בה נעצר בן סימון
(צילום: AFP)
"ופתאום לפני כחודשיים מגיע מידע רציני, משהו שאפשר לעבוד איתו. הרבה יותר מסתם שמועה. אנחנו למדים שבמשך שנים אנשים שבאו לבקר אותו מהארץ לא נכנסו אליו עם הטלפון. ועוד לפני זה האנשים של בן סימון היו עושים להם סיבובים, פונים ימינה, פונים שמאלה, נכנסים לפה ויוצאים משם, עושים רונדלים סביב השכונה, מבלבלים אותך בצורה כזו שלא תבין איפה אתה נמצא. זו הייתה רמת הזהירות.
"בקיצור, המידע שמגיע ממקד אותנו בפרברי יוהנסבורג. עכשיו אתם בטח אומרים לעצמכם, מפה זה קלי קלות. הולכים אליו הביתה ודופקים בדלת, צהריים טובים זו משטרת ישראל, תפתח בבקשה. הלוואי. בישראל יש לי את הסמויה, את הבלשים שלי, יש לי יס"מ, כוח השתלטות, יש לי הכול. בחו"ל אני צריך לרתום את רשויות אכיפת החוק באותה המדינה. לשכנע אותן להשקיע אנרגיה ומשאבים. ועם כל הכבוד, מי אנחנו, בסך הכול ישראל, הרי בדרום-אפריקה לא חסרות להם צרות משל עצמם. מזל שלנציג שלנו בדרום-אפריקה יש קשרים טובים עם נציג של ה-DEA האמריקני במדינה (הרשות למלחמה בסמים בארצות-הברית) שעובד שם חזק. הוא עזר לנו לרתום את הדרום-אפריקאים למבצע הזה".
מי שחי בדרום הארץ וסובל מהפשיעה המשתוללת ומחוסר המשילות, יכול להתנחם בעובדה שהוא לא חי בדרום-אפריקה. מדובר במדינה שרמת הפשיעה בה היא בלתי נתפסת. ארגוני הפשע המאורגן שלחו זרועות לענפי מסחר ותעשייה ואל תוך הרשויות.
במדד העולמי שבודק חדירת פשע מאורגן לרשויות המדינה, דרום-אפריקה עברה ב-2021 את מקסיקו, סומליה ולוב. 52 אחוז מהרציחות במדינה מקושרות לארגוני מאפיה. זו מדינה ענייה שבה 50 אחוז מהאוכלוסייה נמצאת מתחת לקו העוני. ממדי האבטלה נעים סביב ה-28 אחוז. הפשע משתולל ברחובות ולא כקלישאה, במיוחד ביוהנסבורג, העיר הגדולה ביותר במדינה ומרכז המסחר והעסקים שלה. בעמוד האזהרות של משרד החוץ לנוסעים לדרום-אפריקה מומלץ לא להסתובב ברחובות בערים מסוימות.
ממשלת דרום-אפריקה מנסה בכל כוחותיה להילחם בפשיעה, אבל הנתונים מלמדים שבמלחמה הזו הפושעים מנצחים. ב-2013 נרצחו במדינה 17,068 בני אדם וב-2019 עלה המספר ל-21,325 בני אדם, ממוצע של 58 נרצחים ליום. זו אולי הסיבה שהעשירים ומעמד הביניים מנסים להגן על עצמם באמצעות חברות אבטחה פרטיות. בדרום-אפריקה פועלות כ-9,000 חברות אבטחה המעסיקות כ-400 אלף מאבטחים. זה יותר מסך כל אנשי המשטרה והצבא בדרום-אפריקה גם יחד.
רפ"ק נ': "אמצע הלילה, שטח כינוס לקראת מבצע, ואני עומד ומסביר למפקדים מי זה בן סימון, על מה הוא מבוקש בישראל ושצריך להיזהר כי יש סיכוי גבוה שהוא חמוש ונמצאים איתו אנשים נוספים"
אז עם כל הכבוד ליניב בן סימון, ויש כבוד, דרום-אפריקה היא לא שווייץ. ובכל זאת, הפרזנטציה של רפ"ק נ' הצליחה, וגם החוטים שנציג ה-DEA משך בהם עזרו. קצין המודיעין של משטרת יוהנסבורג אמר לנ' שהם יבדקו.
לקח למשטרת דרום-אפריקה כמה שבועות להבין עם מי יש לה עסק. בן סימון התגורר בווילה מוקפת חומה גבוהה בבריינסטון. מדובר בפרבר יוקרתי מצפון ליוהנסבורג עם קאנטרי מפנק, בית חולים פרטי גדול ומוסדות חינוך פרטיים שעולים הון תועפות. כל הטוב הזה מאובטח 24/7 על ידי חברות פרטיות כדי למנוע מהפשיעה שבחוץ לזלוג פנימה.
המעקבים על הווילה של בן סימון לימדו את המשטרה המקומית כי מדובר במתחם מבוצר עם שני שערים גבוהים, קונצרטינות ומצלמות אבטחה שסורקות כל סנטימטר. הבית עצמו נמצא ברחוב שקט עם מדרכות רחבות משני צידיו ומדשאות מטופחות. שרביט אומר כי מרגע שהדרום-אפריקאים הבינו שמדובר בדג שמן, הם פעלו בצורה ממודרת. רפ"ק נ', נציג המשטרה בדרום-אפריקה, עבד מול מפקד המבצע, קולונל דניאל קורטזן.
"אני כמעט בטוח שרוב הכוחות לא ידעו נגד מי הם פועלים עד הרגע האחרון", אומר נ', "רמת המידור אצלם מאוד גבוהה. כשעתיים לפני הפריצה למתחם הביאו אותי לשטח כינוס שנמצא הרחק מהיעד. לא רצו להתמקם קרוב מדי כדי לא לעורר חשד. אמצע הלילה, שטח כינוס לקראת מבצע, פאתי יוהנסבורג, ואני עומד ומסביר למפקדים מי זה בן סימון. על מה הוא מבוקש בישראל ושצריך להיזהר כי יש סיכוי גבוה שהוא חמוש ושיש איתו במתחם אנשים נוספים.
8 צפייה בגלריה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
כוחות משטרה בעת מעצר בן סימון בווילה ביוהנסבורג
(צילום: AFP)
"בסיום התדריך התארגנו על הרכבים והקולונל נותן פקודה, תחילת תזוזה. שמעו, זו חוויה של פעם בחיים. מטורף. מגיעים ליעד מבוצר ואני שומע פיצוצים. כוח מקדים הניח מטעני חבלה שפרצו את השערים בו-זמנית. כוח אחר שיבש את המצלמות וכוח נוסף העלה רחפנים. בן סימון והחברים שלו ישנו והופתעו לגמרי. ברגע שהכוח הפורץ השתלט על האנשים בפנים אישרו לי להיכנס פנימה.
"עכשיו תבינו, עד אותו רגע לא ראיתי את בן סימון במציאות. אבל למדתי אותו לפרטי פרטים. שיננתי את התמונה שלו ואם היו מעירים אותי באמצע הלילה הייתי מזהה אותו מתוך שינה. בשבילי הוא היעד מספר אחת. ככה שלא היה לי ספק כשנכנסתי פנימה לבית. בן סימון שכב כשפניו לרצפה וידיו אזוקות מאחור. קראתי לו 'יניב' והוא סובב את הראש, זרק עליי מבט ואמר 'עד לפה הגעתם?'"
סרטונים שהעלתה לרשת דוברת המשטרה ביוהנסבורג, לירנדזו ת'מבה, מראים את הווילה שבה נתפס בן סימון מבפנים. סלון רחב ידיים עם ספות מול אח לבנים ושני שולחנות ועליהם סיגריות ומאפרה. השוטרים מצאו אקדחים במגירות של ארונות המטבח ובמגירת אחסון מתחת לספה בסלון. בארון באחד מחדרי השינה נמצא רובה קלצ'ניקוב. בסך הכול נמצאו שם 19 כלי נשק, בהם חמישה אקדחים, שני רובי קלצ'ניקוב ורובה צלפים עם כוונת טלסקופית.
8 צפייה בגלריה
החשודים הישראלים כפותים בווילה ביוהנסבורג
החשודים הישראלים כפותים בווילה ביוהנסבורג
החשודים הישראלים כפותים בווילה ביוהנסבורג. ''בן סימון והחברים שלו ישנו והופתעו לגמרי''
(צילום: מהרשתות החברתיות)
נמצאו גם משבשי תדרים לניטור שיחות, שלושה אופנועים גנובים, שלושה קילוגרם של קוקאין וקריסטל מת', 44 אלף דולר במזומן בתוך שק יוטה שהתגלה בסלון ועוד כשני מיליון ראנד דרום-אפריקאי (כ-400 אלף שקל). בחניה נתפס גם ואן ובתוכו תא אטום מיוחד עם כיסא שחובר לרצפה. המשטרה המקומית חושדת כי הוא שימש את בן סימון וחבריו לחטיפות של עבריינים יריבים.
על שמותיהם של שבעת הישראלים שנעצרו יחד עם בן סימון בווילה הוטל צו איסור פרסום. אף אחד מהם אינו מבוקש בישראל, והמשטרה לא מבקשת את הסגרתם. היחיד שאותו מבקשת ישראל להסגיר הוא בן סימון. הוא האחרון מבין המעורבים בפרשה 512 שעדיין לא הובא לדין.
הדיון בהסגרתו נקבע לחודש פברואר הקרוב בבית המשפט המחוזי ביוהנסבורג. עו"ד חצרוני ממשרד נוי-סננס-שפרלניג-חצרוני כבר הספיק לבקר אצלו במעצר והוא מדווח כי "בן סימון חזק ובטוח בחפותו. הוא לא רואה שום סיבה שיוסגר לישראל".
8 צפייה בגלריה
ממצאים נוספים שנמצאו בפשיטה בדרום אפריקה
ממצאים נוספים שנמצאו בפשיטה בדרום אפריקה
כסף, סמים ונשק: חלק מהממצאים שנתפסו בווילה ביוהנסבורג
חצרוני, המייצג את בן סימון יחד עם עו"ד תמיר סננס, מסר בתגובה לנאמר בכתבה: "יניב יצא את הארץ באישור פרקליטות מחוז תל-אביב ובית המשפט לפני למעלה מעשור. גם לפני נסיעתו האחרונה הוא התגורר בדרום-אפריקה, שם הוא מנהל אורח חיים נורמטיבי ולא הסתבך בעבירה קלה כחמורה. אין ליניב כל כוונה להסכים לבקשת ההסגרה, שכן הוא כבר נעצר ונחקר בשנת 2004 בגין אותם החשדות המופיעים בבקשת ההסגרה, ושוחרר לאחר שהתברר כי אין לו חלק באותם אירועים - בדיוק כפי שהוא טוען היום".
פורסם לראשונה: 07:45, 16.12.22