ביום רביעי בצהריים, במהלך ההצבעה לוועדה לבחירת שופטים, נפגשו במסדרון הכנסת ח"כ מהאופוזיציה ועמיתו החרדי. "אנחנו צריכים חמישה קולות של ח"כים מהקואליציה כדי שקארין תיבחר", אמר הח"כ מהאופוזיציה. חבר הכנסת החרדי הרגיע אותו: "אתם צריכים עוד ארבעה קולות. ביבי כבר הצביע".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
ההצבעה הייתה חשאית, ולכן אנחנו לא יודעים אם ראש הממשלה אכן נתן את קולו לח"כ קארין אלהרר, כדי להציל את השיחות בבית הנשיא ולמנוע שידור חוזר של ההפגנות הספונטניות שפרצו אחרי פיטורי גלנט. אבל במערכת הפוליטית, ואפילו בחלקים מהליכוד, מעריכים כי הניצחון של נציגת האופוזיציה שירת דווקא את נתניהו.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
אלהרר עצמה קצת פחות מתפעלת מהתנהלותו של ראש הממשלה באירוע, שבו ממשלת ימין על-מלא לא הצליחה להכניס את ח"כ טלי גוטליב לוועדה. "נתניהו לא שולט בקואליציה שלו. הוא ניסה לדחות את ההצבעה, בניגוד לכל אינטרס הגיוני של המדינה ושל אזרחי ישראל. הוא אמור להנהיג את המדינה, אבל עשה בדיוק ההפך. השיקול הפוליטי הצר גבר על כל דבר אחר".
7 צפייה בגלריה
קארין אלהרר ויאיר לפיד
קארין אלהרר ויאיר לפיד
קארין אלהרר ויאיר לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
את יודעת מי הח"כים מהקואליציה שהצביעו עבורך? "לא, אבל אני מאוד שמחה שלמרות הקריאה של נתניהו להצביע נגד שתי המועמדות, היו ח"כים בקואליציה שהפגינו אחריות והצביעו עבורי. אני שמחה שהם התעלו מעל השיקול הפוליטי ובחרו בשיקול הלאומי".
מדובר לדעתך בח"כים שהם גם מתנגדי הרפורמה? "אני מאמינה שהח"כים האלה מבינים שהרפורמה הזאת בעייתית מאוד, וזה בלשון המעטה. הם מבינים שאי-אפשר ללכת עם הראש בקיר ושנדרשת הסכמה רחבה".
מעניין אותך מי הם? "ברמה האישית, כן. יש סקרנות. אבל אני לא עוסקת בזה וגם לו ידעתי, לא הייתי חושפת אותם. זו בחירה חשאית וכך היא צריכה להיות, אני לא רוצה לפגוע בהם. אבל טוב שיש בקואליציה חברי כנסת שהם יותר אחראים מראש הממשלה".
יש שיגידו שהם פחדנים. מאחורי הפרגוד נוח להם להצביע נגד הרפורמה, אבל הם לא יעזו לצאת נגדה בפומבי כדי לא להרגיז את ה"בייס" הימני שלהם. "אז אני קוראת להם לקבל זריקת אומץ, כי אני חושבת שרוב העם איתם. רוב העם לא רוצה את הדבר הזה".
את מאמינה שלתוצאות ההצבעה תהיה השפעה על עתיד הקואליציה והממשלה? "אני חושבת שהיום התחילה ההתפוררות של הממשלה. שמע, זו ממשלה יחסית חדשה והם רבים בלי הפסקה. זה סדק מאוד משמעותי בדרך. איך הוא אמר? 'אני עם הידיים על ההגה'. איפה ההגה? שמו לך ברקס. הוא לא מסוגל להנהיג כמה ח"כים ולגרום להם להצביע כרצונו, אז איך בדיוק הוא מתכוון לטפל ביוקר המחיה או לטפל במשילות? מה עוד צריך לקרות כדי שיבינו שנתניהו לא יכול להנהיג את המדינה?"
7 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
נתניהו במהלך ההצבעה. ''איפה ההגה? שמו לך ברקס''
(צילום: AP)
מצד שני, יש טענה שאומרת שמדובר בתרגיל של נתניהו ושהוא בעצם רצה שתיבחרי. יש אפילו כאלה שמאמינים שהוא הצביע בעדך. "אם זה נכון זה עוד יותר גרוע, כי הוא אפילו לא מסוגל להגיד להם את האמת, אתה מבין? אפילו לשותפים שלו הוא משקר".
אם לא היית נבחרת, היה כאן אירוע גלנט 2? "סביר להניח שכן".
קיבלת מסרים שהרחובות יבערו אם לא תיבחרי? "לא הייתי צריכה לקבל מסרים. אני שומעת את הלך הרוח. בהחלט היו צפויים לנו ימים מאוד קשים".
תגידי, ישנת טוב בלילה שלפני ההצבעה? "כן. קמתי בבוקר, הגעתי לכנסת. הכול רגיל".
מה היה ההימור שלך לגבי התוצאה? "תלוי באיזו שעה שואלים... רציתי פשוט להיות אחרי האירוע. אבל אני יכולה להגיד שתוך כדי ההצבעה כבר ידענו שיהיו כאלה מהקואליציה שיצביעו לנו".
7 צפייה בגלריה
טלי גוטליב
טלי גוטליב
טלי גוטליב. ''הלכה עם העמדה שלה עד הסוף''
(צילום: יואב דודקביץ)
מה הדבר הכי נחמד שאמרו לך אחרי הניצחון? "ברכותיי ותנחומיי".
יש לך משהו לומר על טלי גוטליב, המפסידה הגדולה? "אני לא מסכימה איתה על כלום. אבל צריך להגיד לזכותה שהיא לא פיון במערכת. הייתה לה עמדה והיא הלכה איתה עד הסוף".
האם הניצחון של אלהרר יהיה ניצחון פירוס? מיד לאחר התבוסה של הקואליציה קרא השר איתמר בן גביר לשנות את החוק, ולבחור ועדה חדשה בשליטה מלאה של הממשלה. "יש להם רוב של 64, מי מפריע להם?" שואלת אלהרר, ועונה: "נתניהו, ואני רוצה להאמין שגם יריב לוין, מבינים שהדבר הזה הוא הרס של מדינת ישראל. ראינו איך שער הדולר עלה וירד בטווח של כמה שעות. ואני לא מדברת על הקרע בעם ועל זה שהאויבים שלנו חוגגים. הם הרכיבו ממשלה רק כדי להרוס את המדינה? יש לי הצעה ידידותית לבן גביר: טפל קודם בענייני המשרד שלך, בפשיעה שהולכת וגוברת. אחרי זה תדבר על דברים אחרים".
ומה יקרה אם הם יעבירו חוק כזה? "המדינה תרעד. זה ברור. שליטה של הממשלה בוועדה ומינוי 'שופטים מטעם' פירושם הרס של כל שיטת האיזונים והבלמים. איזו מין דמוקרטיה זו? מה עם זכויות האדם וחירויות הפרט? ושלא יבואו ביציאה שככה זה בארצות-הברית. אתם רוצים להיות כמו באמריקה? תביאו משם את כל השיטה. תביאו חוקה, תביאו שני בתי נבחרים, תביאו משטר נשיאותי. ואז נדבר".
7 צפייה בגלריה
מחאה תל אביב
מחאה תל אביב
המחאה בתל אביב אחרי פיטורי גלנט. הרחובות בערו
(צילום: רויטרס)
בינתיים שר המשפטים לוין לא מתכוון בכלל לכנס את הוועדה. מה את חושבת על זה? "הוועדה לבחירת שופטים היא הכלי ולא המטרה. כלי שנועד להבטיח את קיומם של שופטים ושופטות מקצועיים, עצמאים ובלתי תלויים. כאלה שמאפשרים לאזרחי ישראל לממש את זכויותיהם. כשהשר לוין מונע את כינוס הוועדה, הוא פועל פעמיים נגד האינטרס הלאומי: פעם אחת הוא פועל נגד המשרד שהוא אמון עליו, נגד מערכת המשפט שהוא אמור לקדם, משום שאינו דואג לאייש את התקנים הקיימים; ופעם שנייה הוא פוגע באזרחי ישראל. מחסור בשופטים פוגע אנושות ביכולתם לקבל משפט מהיר, יעיל וצודק. לכן, יש עתיד בשילוב כל חברי האופוזיציה, ואני בכללם, מתכוונים להשתמש בכל כלי שעומד לרשותנו כדי לגרום לשר לוין לכנס את הוועדה".
ונניח שהיא תתכנס. האם כחברה בוועדה תוכלי למנוע השתלטות של הממשלה על מינוי שופטים? "אני מאוד מקווה שאצליח להשפיע באמצעות שיח עם חברי הוועדה. אני מתכוונת לעשות הכול כדי להשפיע. וגם אם לא, להיות המתריעה בשער על דברים לא טובים שקורים. גם זה תפקיד מאוד חשוב".
אבל זה לא רק בן גביר וזו לא רק הוועדה לבחירת שופטים. שרים בליכוד אמרו אחרי ההצבעה כי התשובה הראויה לבחירתה של אלהרר תהיה קידום כל הרפורמה. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן צייצה: "לא בשיטת הסלאמי אלא במקשה אחת. שלושה חוקים מרכזיים של הרפורמה יעברו ויעשו כאן שינוי היסטורי. לצערי הרב זה התעכב היום. ימין יקר, לנשום. זה עומד לקרות בשבועות הקרובים".
ח"כ אלהרר לא מתרגשת. "שיהרסו את המדינה. נראה אותם. אני לא יודעת את מי היא מסבירה ומה היא מסבירה, אבל בינתיים היא אחד הסמנים הכי קיצוניים לממשלה. היא שורפת אסמים. לא היא זאת שקראה לטייסים נפולת נמושות? לא הייתי מציעה לממשלה לנסות אותנו. אנשים פה רוצים לחיות בדמוקרטיה, והרפורמה כמו שהם הביאו אותה היא אנטי-דמוקרטיה. אנשים לא ילכו לסיטואציה כזאת בידיים מורמות".
את לא חוששת שנתניהו יעשה מהלך בזק של העברת הרפורמה כפיצוי לימין, שמרגיש מושפל ומבוזה אחרי ההפסד לקארין אלהרר מהאופוזיציה? "הם לא הפסידו לקארין אלהרר מהאופוזיציה, הם הרוויחו את מדינת ישראל. הם הרוויחו פחות קרע בעם. הם הרוויחו מצב כלכלי סביר, זה לא עניין אישי אלא לאומי. זה באמת משגע אותי: למה הכול פוליטי? פוליטיקה זה דבר חשוב, אבל היא רק אמצעי, לא המטרה. נראה שהפוליטיקה השתלטה פה על כל חלקה טובה".
יש רושם שאפילו נתניהו לא רוצה את הרפורמה כמו שהיא. שרים בליכוד מודים: "הרפורמה מתה". "אני לא יודעת מה רוצה נתניהו. באנגלית הוא אומר משהו אחד, בעברית משהו אחר. יום ככה, יום ככה. גם אני לא מתעסקת בזה. אני לא פרשנית".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בני גנץ. ''הוא שותף''
(צילום: שלו שלום)
זמן קצר אחרי פרסום התוצאות התכנסו במשכן יאיר לפיד, בני גנץ, קארין אלהרר ופנינה תמנו שטה, שנבחרה כחברה בוועדה למינוי דיינים. לפיד וגנץ החליטו להסלים את המשבר והודיעו כי כל עוד לא נבחרה הוועדה בהרכבה המלא – השיחות בבית הנשיא מוקפאות. נתניהו מיהר להגיב וטען שהם רק חיפשו תירוץ לפוצץ את השיחות. אלהרר דוחה מכל וכל את דבריו של ראש הממשלה. "משום מה יש ציפייה שכולם ימחלו לנתניהו על הטעויות שלו, שהוא יכול לרמות ולהונות את כל העולם וכולם צריכים ליישר קו. מצטערת, אבל זה לא עובד ככה. הייתה הסכמה בבית הנשיא שייבחרו נציג אופוזיציה ונציג קואליציה. הבהרנו, לא בחדרים הסגורים אלא בפומבי, שמבחינתנו זה תנאי להמשך השיחות בבית הנשיא. אם זה לא יקרה, אין לנו מה לעשות שם. לא הסתרנו את זה".
מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, טען שגם לפיד וגם גנץ הסכימו על חזרתו של אריה דרעי לממשלה תמורת בחירתה של נציגת האופוזיציה לוועדה. אלהרר מכחישה בתוקף. "לא היו דברים מעולם. השם אריה דרעי לא עלה".
למה הוא אמר את זה? "לא יודעת. צריך לשאול אותו. שאלה מעניינת, אגב".
גם אביגדור ליברמן טען שגנץ ולפיד הסכימו לחזרתו של דרעי. כלומר, הטענה הזו מגיעה גם משורות האופוזיציה. "אני מכבדת את ליברמן ואני לא יודעת מאיפה הוא הביא את זה, בהינתן העובדה שאין לו נציגים בהידברות הזאת ושהוא לא היה בחדר. אני כן הייתי בחדר, ואני אומרת לך שלא היו שום הסכמות על חזרתו של דרעי. זה פשוט שקר".
7 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן. ''לא יודעת מאיפה הוא הביא את זה''
(צילום: רפי קוץ)
ליברמן פרש מהשיחות. הוא קרא גם לכם באופן עקבי לפרוש מהשיחות, בטענה שזאת הונאה ושנתניהו תמיד ישקר לכם וירמה אתכם. "לא הלכנו לשיחות האלה בגלל נתניהו; עשינו את זה למען מדינת ישראל, כי הבנו מה יקרה אם לא יהיו שיחות. ראית מה קרה ביום פיטורי גלנט. הרחובות בערו, ליטרלי. למה צריך להגיע למצב הזה? צריך לתת הזדמנות".
ליברמן קורא לכם "לפלפים". "זה פשוט לא נכון. באנו לשיחות בנפש חפצה, אבל מאוד-מאוד חשדנים. לא נתנו להם כלום, לא התחייבנו על כלום, והבהרנו שאם לא יהיה נציג של האופוזיציה בוועדה, לא יהיה כלום".
אנחנו שומעים כבר הרבה זמן שהשיחות בדרך לפיצוץ. לאן זה הולך? "אני דווקא חשבתי שהיו שיחות ענייניות. האווירה הייתה הרבה יותר טובה מאשר בוועדת חוקה. לא היו הסכמות, אבל הייתה בהחלט התקרבות".
אבל כרגע אין שיחות. "נכון. אין שיחות. עם מי תגיע לפשרה? עם קיצונים שרוצים להרוס את המדינה? בסוף יש אדם אחד שאחראי לכל האירוע, וזה נתניהו. הוא צריך להחליט אם הוא רוצה מדינה מתפקדת, או שהוא מעדיף לרצות את הקיצונים-המשיחיים שרוצים להרוס פה כל חלקה טובה".
7 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי. ''לא היו דברים מעולם''
(צילום: שלו שלום)
מה את חושבת על ההתנהלות של גנץ במשבר הזה? הוא מקבל את כל הדיבידנד הפוליטי מהאירוע - עוקף אתכם, עוקף את הליכוד. יש עתיד יורדת. "אני לא אדבר סרה בגנץ. הוא שותף שלנו. כרגע יש סקרים. אתה יודע איך זה סקרים".
בכל זאת, רואים פה מגמה. "בסדר".
מה הוא עושה נכון שאתם לא? "אני לא יודעת. תראה, גנץ הוא שותף שלנו. אנחנו ביחד בבית הנשיא, עובדים בשיתוף פעולה הדוק".
מתסכל אותך שאתם יורדים והוא עולה? "זה פחות נעים, אבל אני אומרת לך את האמת: אני מאוד שמחה שהמספרים הם כרגע לטובת האופוזיציה".
את רואה תרחיש שגנץ יהיה ראש הממשלה, ולא לפיד? "בסופו של דבר, מי שיצליח להקים ממשלה ולקחת אותה מנתניהו זה יאיר לפיד".
את יכולה להבין בוחרי ימין שאומרים שהם ניצחו את הבחירות אבל לא סופרים אותם, לא נותנים להם לשלוט, לא מכבדים את הכרעת הרוב, את הדמוקרטיה? "בוא נעשה סדר. קיבלנו את תוצאות הבחירות. בעצב, אבל קיבלנו אותן. האם ניצחון בבחירות נותן לקואליציה את הזכות לרמוס את כל מה שמדינת ישראל מושתתת עליו, שזו מדינה יהודית ודמוקרטית? התשובה היא לא. ואין ניצחון בעולם שיאפשר את זה. הם ניצחו וזכותם לקבוע מדיניות, אבל אין להם זכות להרוס את הדמוקרטיה".