הגנרל עבאס כאמל, ראש המוח'אבראת, מנגנון המודיעין הכללי המצרי, לא רגיל שמסננים אותו. כשהאדם החזק ביותר במצרים אחרי הנשיא א-סיסי מצלצל, הצד השני בדרך כלל מרים את השפופרת. אבל במשך כ-24 שעות, בין יום שלישי לרביעי בשבוע שעבר, כאמל נותר מתוסכל. האיש היחיד שהיה יכול לעצור את סבב הלחימה בעזה, פשוט לא ענה לו.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
באותן שעות מורטות עצבים ישב זיאד נחאלה, מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני (גא"פ), במקום מסתורו בשכונת הדאחייה בביירות וחישב את צעדיו. מכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ" הפתיעה אותו כשחיסלה שלושה מבכירי ארגונו ברצועה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאורך כל יום שלישי הוסיף חיל האוויר לתקוף. ביום רביעי, יותר מיממה לאחר פתיחת המתקפה, השיב ארגון הטרור הג'יהאדיסטי לראשונה וירה 469 טילים ורקטות לעבר הנגב המערבי, השפלה וגוש דן. בתוך כשעה אחת במהלך אותו יום זוהו מאה שיגורים לכיוון ישראל. וזיאד נחאלה עדיין לא ענה לטלפון.
7 צפייה בגלריה
זיאד נחאלה
זיאד נחאלה
נחאלה. ''לא דמות מורכבת במיוחד, אלא פשוט קיצוני''
(צילום: אלבום פרטי)
כשסבבי האלימות פורצים בין ישראל לגא"פ - ואלו התרחשו שלוש פעמים בארבע השנים האחרונות ("חגורה שחורה" ב-2019, "עלות השחר" ב-2022 ו"מגן וחץ" ב-2023) - המשא ומתן בין הצדדים מתנהל באמצעות מצרים, וליתר דיוק בידי ראש המודיעין כאמל, המתווך האולטימטיבי.
באופן רשמי, ישראל "אינה יודעת" עם מי כאמל מדבר בגא"פ. "אנחנו מתנהלים בלעדית מול מצרים", מוסר גורם במשרד ראש הממשלה. אך לכולם במערכת ברור שמי שמקבל את ההחלטות הוא המזכ"ל נחאלה.
"בניגוד לחמאס, הפיקוד המקומי בגא"פ, זה שיושב בתוך רצועת עזה, אינו חזק", מסביר גורם ביטחוני. "כשפורץ סבב מול חמאס, המפקדה בחוץ נותנת את ההובלה לאנשי הרצועה, על פי ההיגיון שהם אלה שסופגים את המכות. בגא"פ המפקדה בחוץ משאירה אצלה את המילה האחרונה, והאינטרסים של אנשי הרצועה כמעט לא נלקחים בחשבון. מרכז הכובד הפיקודי של הגא"פ נמצא בביירות, שם ממוקמת מפקדת החוץ של הארגון".
7 צפייה בגלריה
עבאס כאמל. לא רגיל שמסננים אותו
עבאס כאמל. לא רגיל שמסננים אותו
עבאס כאמל. לא רגיל שמסננים אותו
(צילום: EPA)
מי שעומד בראש המפקדה הזו בחמש השנים האחרונות הוא נחאלה, שציין לפני חודש את יום הולדתו ה-70. יליד הרצועה, שבילה שנים בכלא הישראלי עד ששוחרר במסגרת עסקת ג'יבריל ב-1985, גורש בהמשך ללבנון ומאז התקדם בשרשרת הפיקוד עד שמונה ב-2018 למזכ"ל הארגון. "בכל מה שנוגע לקבלת החלטות בגא"פ, ובמיוחד במהלך סבבים מול ישראל, על פיו יישק דבר", אומר גורם ישראלי.
דבר במראהו האפרורי, על בלוריתו וזקנו הלבנים, לא מעיד על כוחו העצום של נחאלה, שכבר 36 שנה נמצא בגלות. דבר בחזותו החיצונית העדינה גם לא מעיד על אכזריותו. גורם ביטחוני שנחשף לדוחות המודיעין הישראליים עליו מספר שהם לא מצביעים על היותו של נחאלה דמות מורכבת במיוחד. לדבריו, "הוא פשוט אדם קיצוני".
גורם אחר הבקיא בדוחות המודיעין הללו אומר כי, "נחאלה משקף את העמדות הרדיקליות בגא"פ, אלה שנוטות לכיוון האיראני במובהק. והוא לא רק בעל הדעה, אלא גם בעל המאה. בגא"פ, בניגוד לחמאס, הכסף לא מגיע מגביית מסים או מהכנסות מקומיות, אלא רק מאיראן. זה אומר שיש כוח עצום למי שמשלם". גורם ישראלי בכיר מכנה את נחאלה בפשטות "הכספומט של הגא"פ".
7 צפייה בגלריה
הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני
הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני
הג'יהאד האיסלאמי בעזה
(צילום: רויטרס)
במהלך סבב הלחימה בשבוע שעבר, היה נתון נחאלה בלחצים צולבים: מצד אחד דחקו בו פטרוניו באיראן ומארחיו בחיזבאללה להמשיך לירות לעבר ישראל; מהצד השני ניצב הפטיש הישראלי; בתווך עמד חמאס, שבניגוד לתקוותו של נחאלה לא נגרר למערכה ושסבלנותו הלכה ואזלה. ומי שכלל לא נלקחו בחשבון הם תושבי עזה. את הפלונטר הזה היה אמור להתיר עבאס כאמל.
לדברי גורם שמכיר מבפנים את ההתנהלות בין ישראל לגא"פ, בין כאמל לנחאלה שוררת לרוב מערכת יחסים קרובה. בסבבים קודמים הצליח הראשון להוביל את השני להפסקת אש בתוך שלושה ימים בלבד.
"בסוף, כולם מבינים שהגא"פ היה צריך לרדת מהעץ", מסביר אותו גורם. "האמנות זה לא לשכנע אותו שזה נחוץ, אלא איזה סולם לתת לו כדי שזה ייראה טוב ציבורית. באופן אבסורדי, ככל שעוצמת המכה הישראלית חזקה יותר, הרצון של הצד השני לעצור פוחת. הם חייבים לבוא עם הישג, ולכן בסבב הנוכחי זה לקח להם יותר זמן".
בעוד נחאלה ממשיך לסנן את כאמל, במשרדי המודיעין בקהיר הגיעו למסקנה שהדרך הכי טובה להגיע אליו היא באמצעות חמאס. "לנחאלה, בניגוד לחמאס, אין אחריות כלפי הציבור העזתי. הוא לא צריך לדבר עם המצרים על פתיחת מעבר רפיח, העברת דלק וכו'", מסביר גורם ישראלי. "בעניין הזה המנופים על נחאלה קטנים, בעוד חמאס לא יכול להרשות לעצמו לסנן את המצרים. לכן, כבר בשלבים הראשונים של המבצע, המצרים ניסו לדרבן את חמאס להשפיע על הגא"פ".
רק ביום רביעי אחר הצהריים, כ-36 שעות לאחר מכת הפתיחה, הצליחו כנראה המצרים לשוחח עם נחאלה ולקבל ממנו רשימת דרישות עבור ישראל. בשיחת טלפון שהתנהלה מאוחר יותר באותו ערב בין קהיר לירושלים, נאמר שנחאלה מבקש בתמורה לנצירת האש את העברת גופת האסיר ח'דר עדנאן שמת משביתת רעב, ביטול מצעד הדגלים וסיום הסיכולים הממוקדים. כל הדרישות נדחו על הסף על ידי ישראל.
"נחאלה משקף את העמדות הרדיקליות בגא"פ, אלה שנוטות לכיוון האיראני במובהק", אומר גורם ביטחוני. "הוא לא רק בעל הדעה, אלא גם בעל המאה. בניגוד לחמאס, אצלו הכסף לא מגיע מגביית מסים, אלא רק מאיראן"
ביום חמישי הגיע לקהיר מוחמד אל-הינדי, ראש המחלקה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי המתגורר ברצועה, ששימש כ"בלדר מסרים" עבור נחאלה. בניגוד לפרסומים, האחרון מעולם לא עזב את ביירות או הגיע לקהיר במהלך הסבב.
מרוחק מזירת הלחימה, נתון תחת לחץ איראני ונחוש להחזיר דבר מה מכבודו האבוד, נחאלה עדיין לא הראה סימני שבירה. "והמצרים גם לא חשבו שיש להם זכות להגיד לגא"פ 'תיכנעו ללא תנאי'. היה ברור שזה ייקח זמן", אומר גורם ישראלי.
גם כשצה"ל ושב"כ החלו לרמוז לדרג המדיני שיש לעצור, בצמרת הישראלית לא מיהרו. יחלפו עוד יומיים של לחימה - במהלכם תיהרג אינגה אברמיאן ז"ל מפגיעת טיל ברחובות - עד שתושג הפסקת האש.
במהלך כל התנהלות המשא ומתן אף נציג ישראלי לא הגיע לקהיר, והשיחות התרחשו כולן בטלפון. במהלך השיחות גם לא הועבר אף מסמך בין הצדדים. אנשים שנחשפו לתהליך המו"מ הגדירו אותו השבוע כ"אנמי". לדבריהם, "הקו הישראלי, מראשית המבצע ועד סופו, חתר לנקודת יציאה שבמסגרתה תיווצר הבנה של 'שקט ייענה בשקט', מה שאכן קרה בסופו של דבר".
7 צפייה בגלריה
מחנה פליטים נוסייראת
מחנה פליטים נוסייראת
מחנה פליטים נוסייראת ברצועה במהלך מבצע ''מגן וחץ''
(צילוםף AFP)
בסיום המערכה הוציא צחי הנגבי, ראש המל"ל ומי שריכז את המגעים מהצד הישראלי, הודעת תודה לנשיא א-סיסי ול"מאמציה הנמרצים של מצרים להביא להפסקת אש".
נחאלה בתורו, בנאום סיום המערכה שלו מביירות, הודה לאיראן, חיזבאללה ול"אחינו" במצרים ובקטאר. "עַמֵּנוּ עמד איתן ולא נשבר, וגם לא יישבר", הכריז. לאחר מכן פנו נחאלה והגא"פ, שבמהלך מבצע "מגן וחץ" חוסלו שישה ממפקדיו, ללקק את פצעיהם. עד הסבב הבא.
זיאד רשדי אלנח'אלה נולד בחאן-יונס. לאורך כל הקריירה שלו חזר והדגיש כי הוא בן למשפחה עזתית מקורית, כלומר לא פליט שמשפחתו התגלגלה לרצועה, כמו למשל פתחי שקאקי ואחמד יאסין, מייסדי הגא"פ וחמאס.
בהכשרתו הוא מורה, נשוי ואב לשישה ילדים, ומרבית בני משפחתו המורחבת עודם מתגוררים ברצועה. כינויו הוא אבו-טארק, על שם בנו הבכור. לפני כמה שנים ביקש אישור ממצרים להיכנס לרצועה דרך מעבר רפיח, כדי להשתתף בחתונתו של טארק. המצרים, בהתייעצות עם ישראל, דחו את הבקשה.
"נחאלה דומה לראשי חמאס סינוואר ואל-עארורי", אומר ד"ר מיכאל מילשטיין. "כמוהו, הם צמחו מהזרוע הצבאית של הארגונים, שהו שנים בכלא ומכאן מכירים היטב את החברה הישראלית. כולם דבקים בקו תקיף"
בריאיון אישי בן שעה, שהעניק לפני כשנה לערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה הקטארי, סיפר נחאלה שהאירוע המעצב של חייו היה מות אביו, ראשדי, שנהרג במהלך מבצע קדש, בעת שנחאלה היה בן שלוש ומשפחתו הסתתרה במקלט בחאן-יונס.
לפי טענה שהשמיע נחאלה בריאיון, למקום הגיע במהלך הלחימה כוח צה"לי שהוציא את כל בני המשפחה לרחוב, העמיד 13 מהגברים שלה מול הקיר, בהם אביו ראשדי, והרג אותם. "אני עדיין זוכר את אמי מתייפחת", סיפר נחאלה, שהסביר שמאותו רגע החליט להקדיש את חייו למאבק באויב הציוני.
ב-1964, בהיותו בן 11 ויתום מאב, הוכנס נחאלה לפנימייה המיועדת לילדי השוהאדה - חללי הקרבות עם ישראל. שם, כפי שסיפר באותו ריאיון, הבין את חשיבותם של משמעת, סדר וחוקים. שם גם ספג את החינוך ללאומיות הפלסטינית.
בגיל 14 הצטרף לראשונה למאבק המזוין בישראל כפעיל בארגון "כוחות השחרור העממיים", שנוסד על ידי קצינים עזתים ששירתו בצבא המצרי. מי שעמד בראש הארגון ונחשב לבכיר המחבלים בעזה באותם ימים היה זיאד אל-חוסייני, קרוב משפחתו של נחאלה וזה ששר הביטחון דאז משה דיין אמר עליו ש"אני שולט בעזה במהלך היום, וזיאד אל-חוסייני שולט בעזה במהלך הלילה".
באותן שנים שימש הנער נחאלה כפעיל טרור פשוט, שבין היתר הכין בקבוקי תבערה והשליך אותם לעבר פטרולים של צה"ל. ב-1971 הוכנס בשל כך לכלא הישראלי, ובו בילה את 14 השנים הבאות.
"במאפייניו הבסיסיים נחאלה דומה מאוד לראשי החמאס יחיא סינוואר וסאלח אל-עארורי. חברי דור ההנהגה החדש צמחו מהזרועות הצבאיות של הארגונים, שהו שנים רבות בכלא הישראלי ומכאן גם מכירים היטב את החברה הישראלית, ודבקים בקו תקיף מאוד מבחינה מדינית וצבאית", אומר ד"ר מיכאל מילשטיין, חוקר בכיר באוניברסיטאות תל-אביב ורייכמן ובכיר באמ"ן לשעבר.
כמו מחבלים רבים לפניו ואחריו, תקופת מאסרו של נחאלה בישראל גרמה להקצנה נוספת. לדבריו, הוא מצא בספריית הכלא את ספריו של הוגה הדעות המצרי סייד קוטב, מהאבות הרוחניים של תנועות האיסלאם הרדיקלי, ונשבה בקסמיו. אירוע משמעותי נוסף שהתרחש מבחינתו בעת מאסרו הייתה המהפכה החומייניסטית באיראן, שהוכיחה לו שאפשר לממש את האידיאולוגיה הרדיקלית האיסלאמיסטית ולהשתלט על מדינה בחסות הדת והשריעה.
בכלא הישראלי התחבב נחאלה הצעיר על מייסד חמאס יאסין ועל בן גילו ג'יבריל רג'וב, מי שלימים יהפוך לאחד מבכירי הפת"ח. אבל האג'נדות ה"רכות" של שניהם, בהשוואה אליו, לא מצאו חן בעיני נחאלה הצעיר. הוא התחבר לקבוצה של אסירים בעלי אג'נדה איסלאמיסטית כמוהו. תפיסותיהם, שנחשבו קיצוניות אפילו עבור רוב האסירים הפלסטינים, גרמו לכך שנחאלה וחבריו מודרו ונאלצו, בין היתר, לאכול את ארוחותיהם בנפרד. יתר האסירים אף כינו אותם בשם הגנאי "שיעים".
לימים תופץ שמועה ברחוב הפלסטיני, שתגיע גם לאוזני רכזי השב"כ, כי נחאלה הסוני המיר את דתו לשיעה - שמועה שאותה הוא מקפיד להדוף בעקשות.
7 צפייה בגלריה
אחד מבתי הסוהר שבהם שהה נחאלה במהלך מאסרו בישראל
אחד מבתי הסוהר שבהם שהה נחאלה במהלך מאסרו בישראל
אחד מבתי הסוהר שבהם שהה נחאלה במהלך מאסרו בישראל
(צילום: עידו ארז)
במהלך שהותו בכלא שמע נחאלה לראשונה את שמו של שקאקי, לימים מייסד הגא"פ ומזכ"לו הראשון. נחאלה יצר עימו קשר מתוך הכלא, ולאחר שחרורו לעזה חבר לשקאקי ומונה לראש הזרוע הצבאית בארגונו. בשנים 1987-1985 ביסס נחאלה את תשתית הטרור המבצעית של הגא"פ ברצועת עזה.
בריאיון לאל-ג'זירה סיפר, בעודו עוקץ את חמאס ואת פת"ח, שהתשתית שהקים הגא"פ הייתה ל"ניצוץ" שהצית את האינתיפאדה הראשונה בדצמבר 1987. זמן קצר אחר כך, באפריל 1988, נעצר שוב בידי ישראל. הוא גורש ללבנון, לדבריו לאחר חקירה שכללה עינויים. בביירות המשיך להתקדם בסולם הדרגות וגם להתקרב, מעשית ולא רק רעיונית, לציר השיעי בהובלת איראן.
אחד מבתי הסוהר שבהם שהה נחאלה בעת מאסרו הממושך בישראל, היה כלא השרון. בינואר 1995, כמה שנים אחרי גירושו של נחאלה ללבנון, ביצע הגא"פ פיגוע תופת בצומת בית ליד הסמוכה לכלא, שגבה את חייהם של 22 ישראלים. בריאיון שהעניק לאחרונה סיפר נחאלה כי הפיגוע הזה היווה עבורו "סגירת מעגל".
הפיגוע גם יהפוך את הגא"פ, לראשונה, לארגון טרור שנמצא בראש סדר העדיפויות של מערכת הביטחון הישראלית. בעקבותיו הורה ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, לראש המוסד שבתי שביט לחסל את מנהיג הגא"פ שקאקי, מה שקרה בסוף אותה שנה במלטה.
בעקבות חיסולו מונה נחאלה לסגנו של מזכ"ל הגא"פ החדש, רמדאן שלח. ממקום מושבו החדש בדמשק, הוסיף נחאלה לשמש במקביל כראש הזרוע הצבאית של הארגון.
עוד קודם לכן, החל נחאלה לשתף פעולה עם איראן וחיזבאללה. בנאום במלאת עשור לחיסולו של הארכי-טרוריסט עימאד מורנייה, סיפר נחאלה כי בראשית שנות ה-90 שיתף פעולה עם מורנייה כדי להקים את יחידת ההאזנה הראשונה של חיזבאללה. לדבריו, במסגרת זו לימד עברית 15 מאנשי חיזבאללה כדי שיאזינו וינתחו שיחות של חיילי צה"ל. נחאלה, אגב, דובר עברית על בוריה.
"נחאלה שואב את כוחו משילוב בין היותו אחד מאחרוני דור המייסדים בג'יהאד האיסלאמי לבין היותו ציר קישור למחנה ההתנגדות, ובמיוחד לאיראן", אומר ד"ר מילשטיין. "מבצע 'מגן וחץ' עשוי לתרום לחיזוק נוסף של מעמדו בארגון, היות שהוא מעמיק את החלל המנהיגותי בצמרת הג'יהאד בעזה, לאחר שישראל חיסלה דמויות ותיקות ורבות משקל, ובראשן איאד חסני, שהוגדר כראש חטיבת המבצעים של הגא"פ".
ב-2011, לאחר פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, התמקם נחאלה בשכונת הדאחייה בביירות. ב-2014 נכנס לרשימת הטרוריסטים של הממשל האמריקני, שהציע פרס של חמישה מיליון דולר על ראשו. באותה שנה, במהלך מבצע "צוק איתן", נהרגו בתקיפת חיל האוויר אשת אחיו ובנה בעת ששהו בבית המשפחה בעזה.
בספטמבר 2018, לאחר שבריאותו של מזכ"ל הגא"פ רמדאן שלח הידרדרה בעקבות שבץ, מונה נחאלה למחליפו. בסרטון שפירסם הגא"פ מיד לאחר מכן נראה רחפן נושא את תמונתו של נחאלה אל-על, כשברקע הוא נשמע אומר "נמשיך להתנגד עד שנשמיד את ישראל".
את כוחו בגא"פ שואב נחאלה, כאיש שטח בעברו שנמנה עם החבורה האקסקלוסיבית שהקימה את הגא"פ, ומהיותו מנהיג נקי כפיים בעל משקל מדיני בהווה. לזכותו עומדים גם היחסים הטובים שיצר עם משטר אסד בסוריה, עם קטאר ועם מצרים. אבל מקור הכוח המרכזי של נחאלה הוא כמובן הקשר שלו עם איראן.
כבר לאחר מבצע "עמוד ענן" ב-2012 העתיר נחאלה שבחים על איראן, שלדבריו העניקה לארגון אמצעי לחימה "איכותיים" ובהם רקטות מסוג פאג'ר 5 שמסוגלות להגיע עד תל-אביב. "הנשק שבו ההתנגדות נלחמת הוא נשק איראני מהכדור הראשון ועד הטיל", אמר נחאלה, "אפילו מה שמיוצר בייצור מקומי הוא בפועל איראני".
בשנים שחלפו מאז קיים נחאלה קשר הדוק עם מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניות קאסם סולימאני, ולאחר חיסולו ב-2020 הידק את הקשרים עם מחליפו, הגנרל אסמעיל קאאני.
במהלך מבצע "עלות השחר" ביקר בטהרן ונפגש עם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, ובעיצומו של הסבב האחרון פורסם כי שוחח בטלפון עם שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, והבטיח לו ש"נמשיך בעימות עד שישראל תקבל את התנאים הפלסטיניים". רק כמה ימים קודם לכן, נפגשו נחאלה ועבדאללהיאן, בעת שהשר האיראני ביקר בלבנון ואף הדרים לגבולה הדרומי, שממנו השקיף על ישראל.
7 צפייה בגלריה
זיאד נחאלה עם עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
זיאד נחאלה עם עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
עם נסראללה. פגישות תכופות וקרבה פיזית לצמרת הארגון בדאחייה
(צילום: צילום מסך)
בתקופה האחרונה נפגש נחאלה לפחות ארבע פעמים גם עם חסן נסראללה. ב-5 במאי, 2023, נפגש בארמון הנשיאות בדמשק עם נשיא איראן בכבודו ובעצמו, אבראהים ראיסי. "הישות הציונית נמצאת במצבה החלש ביותר", אמר ראיסי, "וארגוני ההתנגדות נמצאים בשיא כוחם". ארבעה ימים אחר כך החל מבצע "מגן וחץ".
לדברי גורם ביטחוני, בתקופה האחרונה העמיקה איראן את אחיזתה בגא"פ. "התלות של הגא"פ בכסף יותר גדולה, הפגישות בלבנון נעשות תכופות יותר. אלה דברים שיצרו בפועל מציאות שבה האיראנים משפיעים יותר מבעבר", הוא מסביר. "הסיבה לכך היא שבאיראן מבינים שדרך חיזבאללה הם לא מצליחים להפעיל אש על ישראל, כי נסראללה שוקל שיקולים אחרים מאיראן. הגא"פ זה הפרוקסי היחיד שיכול לפעול מתי שהם רוצים".
בפברואר האחרון נבחר נחאלה לקדנציה נוספת בת ארבע שנים כמזכ"ל הארגון. הבחירות, שנערכות בין כמה מאות פעילים באופן חשאי כדי להימנע מחשיפה לארגוני המודיעין במערב, מתקיימות בעזה, ביהודה ושומרון, בסוריה ובלבנון ובמוקדים אחרים. לפי פרסומי הארגון, שיעור ההצבעה בבחירות האחרונות עמד על 90 אחוז.
נחאלה עצמו נבחר לתפקיד בהסכמה, ובלי שהיו מולו מתמודדים אחרים. על אף הניסיון להציג את בחירתו כתוצאה של הליך דמוקרטי, ארגוני מודיעין במערב משוכנעים כי לאיראן הייתה השפעה מכרעת על מינויו, בשל שביעות רצונה ממדיניותו.
"אין לו פופולריות ואין לו בייס, לא בגדה ואפילו לא בעזה", אומרת החוקרת אורית פרלוב. "לכן הוא דואג להראות את עצמו בפגישות עם האיראנים, להדגיש את הגב החזק שלו. בחמאס לא יזילו דמעה אם יחוסל"
אחד ההישגים שקצרה ישראל במהלך הסבב האחרון מול עזה, היא שארגון חמאס לא הצטרף למערכה, והסתפק בהקמת "חמ"ל משותף" עם הארגון, צעד הצהרתי בעיקרו. את ההתנהלות בין גא"פ וחמאס צריך לנתח גם בראי המאבק הפנים-פלסטיני בשנים האחרונות: כך למשל היה זה נחאלה שביקש להחריף את "צעדות השיבה" שנערכו בגבול עזה בשנים 2021-2018, מה שגרם לאנשי חמאס להתלונן באוזני אנשי המודיעין המצרי שהגא"פ פוגע באינטרסים הפלסטיניים ברצועה.
בתקופה שלאחר מבצע "שומר החומות" הגביר הגא"פ את אחיזתו בצפון השומרון, שם הוא מממן כנופיות שמוציאות לפועל פיגועים. גם אירוע הבריחה של ששת המחבלים מכלא גלבוע בספטמבר 2021, שחמישה מהם היו אנשי גא"פ, תרם למעמדו של הארגון ברחוב הפלסטיני.
אך למרות זאת, מעמדו הפוליטי האישי של נחאלה בקרב מרבית הפלסטיניים הוא שולי למדי. "אין לו פופולריות, לא בגדה ואפילו לא בעזה", אומרת אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. "מכיוון שכבר שנים הוא לא נמצא פיזית בשטח, אין לו בייס. בנוסף הוא אויב מר של חמאס, ולכן אף עין שם לא תזיל דמעה אם הוא יחוסל. לכן נחאלה דואג להראות את עצמו בפגישות שהוא מקיים עם האיראנים, כי כשיש לך גב חזק אתה גובה בכמה סנטימטרים".
7 צפייה בגלריה
זיאד נחאלה עם נשיא איראן איברהים ראיסי
זיאד נחאלה עם נשיא איראן איברהים ראיסי
עם נשיא איראן, ראיסי. ''הנשק שבו אנו נלחמים איראני מהכדור הראשון ועד הטיל''
(צילום: AFP)
"העזתים מסתכלים על מי שגרים בחוץ כעל מי שהתמזל מזלם והם עושים חיים", אומר בהקשר זה אחד מתושבי עזה, הבקיא בהלכי הרוח ברצועה ומעדיף להישאר בעילום שם. "הדוגמה הבולטת ביותר הוא חאלד משעל, שמנהל חיי דה-לוקס בקטאר. גם חייו של נחאלה לא גרועים, אם כי הוא צנוע יותר.
"נראה לנו, בעזה, שנחאלה הבין, עוד לפני הפסקת האש, שהג'יהאד לא הרוויח מהעימות הזה. אין הישגים מדיניים, רק הפגנת שרירים שזכתה לתגובה ישראלית מסיבית. אני חושב שבגלל זה ירי הטילים נמשך מעט אחרי הפסקת האש הרשמית. זה לא היה מקרי. היה חשוב לנחאלה להמשיך להפגין שרירים עד הסוף".
השתתפה בהכנת הכתבה: סמדר פרי