אורחים התאספו לקראת החופה, דוכני הבופה סיפקו את מנות הפתיחה ומאות החוגגים הרימו לחיים, בערב שהיה אמור להיות המאושר ביותר בחייה של ענבל פרץ. אחרי עשור של זוגיות עם ראש ארגון הפשע עמוס לביא - שבמהלכו הביאו לעולם שלושה ילדים - הם החליטו להינשא באירוע מפואר באולמי "הפרדס" ברחובות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"האוכל, השתייה, העיצוב - הכל היה ברמה הכי גבוהה שאפשר לתאר", אומרת קרובת משפחה שנכחה באירוע, שעלותו מוערכת ביותר מרבע מיליון שקל. "הגיעו הרבה דמויות מוכרות מעולם הפשע: עמיר מולנר, הג'רושים, צח ברקוביץ' - יד ימינם של האחים לביא - ועוד כל מיני עבריינים עם החיילים שלהם, לצד פרקליטי צמרת. עמוס עמד שם מחויך וקיבל מחמאות מהאורחים על האירוע המושקע".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לעמוד הטלגרם שלנו
8 צפייה בגלריה
עמוס לביא
עמוס לביא
צבר לעצמו הילה ולא מעט אויבים. עמוס לביא
(צילום: מוטי קמחי)
לקראת השעה 20:30, בעוד לביא מודה לאורחים שהגיעו, הכלה המיועדת עסוקה עם חברותיה בסידורים אחרונים לקראת החופה, בחדר ההמתנה הסמוך. ואז פיצוץ אדיר הרעיד את המקום.
מטען חבלה שהוטמן לפני האירוע, הופעל מטרים ספורים מהחדר ורסיסים עפו לכל עבר. "הבום היה מטורף", אומר עד ראייה. "אורחים יצאו מהאולם בריצה, כולם נראו מבוהלים". "ראיתי שענבל נפגעה", אומרת קרובת משפחה. "הייתה המולה גדולה, הרבה אורחים נפגעו קל מרסיסים, כולל ההורים של ענבל, ואשתו של צח ברקוביץ' נפצעה באורח בינוני. בחורה צעירה, שבועות ספורים אחרי לידה, נאלצה לעבור ניתוח להוצאת רסיסים ועדיין מאושפזת רק בגלל שהגיעה לחגוג בחתונה".
עמוס לביא עמד שם, מופתע שהצליחו לחדור את האבטחה הכבדה במקום, אבל ניסה לשמור על הפאסון. בינו לבין עצמו, ודאי הבין שהוא היעד של מניחי המטען. "העיניים של כולם היו עליו", אומרת קרובת משפחתו, "כשהוא הבין שהכלה נפצעה קל, הוא התעקש לקיים את החופה בכל זאת, ושהיא תלך לטיפול רק אחרי שהטקס יסתיים. זה לא שהאירוע המשיך כרגיל, אבל ערכו חופה במתכונת משפחתית מצומצמת כדי לסמן וי על הקטע הדתי וכדי לא להרוס לענבל את יום חתונתה. לא רצו לתת לרוע לנצח, מזל שהרב לא ברח".
בשבוע שחלף מאז, שיחת היום בקרב ראשי ארגוני הפשיעה בארץ היא שבערב הזה נחצו גבולות. "פגיעה בחתן וכלה בחתונה שלהם זה קו בורדו, יותר אדום מאדום", אומר עבריין שקרוב למשפחת לביא. "דבר כזה עוד לא היה, גם לפושעים יש כבוד מינימלי. גם אם מדובר בשכירי חרב, הרי מישהו שלח אותם".
אז תהיה נקמה? "ברור, איזו שאלה".
עמוס לביא ניסה לשמור על פאסון אחרי שפיצוץ מטען הרעיד את אולם האירועים, דקות ספורות לפני החופה. קרובת משפחתו: "הוא התעקש לקיים את החופה למרות שגם הכלה נפצעה קל מהרסיסים, ודרש שהיא תלך לטיפול רק אחרי הטקס. מזל שהרב לא ברח"
"האולם מוקף בשכונת פרדסים שנמצאת בתנופת בנייה, כך שאפשר להיטמע שם בקלות", אומר גורם משטרתי שמעורה בחקירה. "אני מעריך שמפעילי המטען היו קרובים לאולם אבל לא ראו מספיק טוב מה מתרחש בו, והפעילו אותו בשעה שחשבו שלביא נמצא קרוב אליו".
כך או כך, מי שהפעיל את המטען הצליח אמנם לפגוע בחתונה, אבל פיספס את היעד העיקרי שלו: ראש משפחת הפשע הכי חזקה ואלימה שפועלת היום באזור השפלה והדרום, שמטרידה בו-זמנית שני מחוזות במשטרה ובה בעת פועלת מתחת לרדאר התקשורתי ושראשיה כמעט שאינם מוכרים לציבור. אלא שבדרך לפסגת הפשע, האחים לביא צברו לעצמם אויבים רבים, בהם שלום דומרני ובני שלמה. או במילותיו של גורם בכיר במשטרה: "השאלה היא לא למי יש אינטרס לחסל את עמוס לביא, אלא למי אין".
המפלצת הדו-ראשית שנקראת ארגון הפשע של האחים לביא, מנוהלת על ידי עמוס בן ה-32 ואחיו הגדול, אופיר בן ה-40, שמרצה בימים אלה עונש של כשש שנות מאסר בגין סיוע לניסיון רצח וצפוי להשתחרר בעוד כשנה. "הוא לא ביקש לצאת לחתונה של עמוס כי הוא ידע שלא יאשרו לו", אומר חברו של לביא שישב איתו במאסר. "הוא רתח בכלא כשהוא גילה על הפיצוץ ועל הנשים שנפגעו. ברור לכולם שגם אם אופיר יושב בפנים, האירוע הזה לא יעבור בשתיקה מבחינתו".
למרות פער הגילים ביניהם, מבחינת המשטרה אופיר ועמוס מנהלים את ארגון הפשע שלהם בצוותא. "אין שם מספר אחת מובהק", אומר גורם במערכת המשפט שמכיר את האחים מקרוב. "היררכית, אופיר טיפה מעל עמוס, נטו בגלל הגיל, אבל זה ראש אחד שמפוצל לשניים. שניהם מעורבים בהכל".
8 צפייה בגלריה
אופיר לביא
אופיר לביא
''האירוע הזה לא יעבור בשתיקה מבחינתו''. אופיר לביא
(צילום: מוטי קמחי)
אופיר ועמוס לביא גדלו בשכונת קריית משה שברחובות - מקום שפשע, אלימות ועוני לא זרים לו - יחד עם שלוש אחיותיהן. אביהם, יוסי, היה שחקן כדורגל במכבי שעריים; האמא, צביה, מנהלת חנות מכולת בשכונה - וכל בני המשפחה המורחבת חיים בשכנות עד היום.
"היינו קוראים לה 'שכונת הקובבות', על שם העולים מעיראק שהגיעו אליה", אומר חבר ילדות של האחים. "זו השכונה הכי קשה בעיר, וגדלו בה הרבה פושעים, אבל משפחת לביא הייתה נורמטיבית, האחים למדו, לא חונכו כעבריינים ולא התעסקו בסמים עד שנות ה-20 שלהם. רק אז הם התחילו להטיל אימה בשכונה יחד עם בן דוד שלהם, 'עמוס הקטן', שצריך להיות היום בן 30 ובעצמו יושב בכלא".
האחים נשאבו לעולם הפשע כשהבינו את הפוטנציאל להרוויח כסף גדול ברחובות ובנס-ציונה, תחילה דרך הלוואות בשוק האפור ותחנות סמים קטנות שמכרו בעיקר סמי פיצוציות כמו "נייס גאי". "כמו כל בכירי הפשע, הישיבה שלהם במעצרים עזרה להם להביא את 'המכה'", אומרת מקורבת למשפחה. "שם בדרך כלל מכירים מקרוב עבריינים אחרים, יוצרים את הקשרים הראשוניים ומתחילים להתבסס".
"בפעם הראשונה שבה הם נכנסו לכלא, לפני כעשור בגין עבירות החזקת נשק, הם התחילו להכיר את העבריינים הבכירים בארץ", אומר גורם במשטרה. "הם הפכו לסנג'רים שלהם ובהמשך לחוליה המבצעת בשליחותם של דגים גדולים יותר".
אם בן הדוד, עמוס הקטן, נחשב לאיש הביצוע של הארגון בשטח, אז צח ברקוביץ' נחשב למספר 3 בארגון, אחרי צמד האחים. "הוא התחיל כגובה הכספים שלהם, הוכיח נאמנות ורכש את אמונם. הוא גר לידם, יד ימינם וממש בן משפחה, גם מבחינת המעמד שלו בארגון וגם מבחינתנו".
8 צפייה בגלריה
זירת אירוע זריקת הרימון בחתונה של עמוס לביא
זירת אירוע זריקת הרימון בחתונה של עמוס לביא
חציית קו אדום. זירת אירוע זריקת הרימון בחתונה של עמוס לביא
(צילום: נדב עבאס)
לדברי הגורם המשטרתי, חלק משמעותי מהחיילים בארגון מורכב מבני העדה האתיופית, תושבי שכונת קריית משה. "אפשר לראות אותם שומרים על הבתים המבוצרים של משפחת לביא שמוקפים בגדרות, מצלמות אבטחה וכלבי שמירה. כשהאחים יוצאים עם המכוניות, הם מלווים אותם על אופנועים ומשמשים גם בתור סוחרי הסמים שלהם".
ארגון לביא עלה לתודעה הארצית לפני כעשור. "ברגע שהם בנו מעמד, הם התחילו במאמצים להתפרס על חלקים נוספים בארץ, והגיעו גם לאשדוד, לאשקלון ולתל-אביב", אומר הבכיר במשטרה. "במה הם מתמחים? סחיטות באיומים, אירועי אלימות, גביית דמי חסות והלוואות בשוק האפור. כשהם צברו הון הם הפכו לבנק הלוואות, וככה החלה ההתעצמות שלהם".
מי שהיה הראשון לזהות את כוחם העולה של האחים לביא, היה אימת הדרום, ראש ארגון הפשע שלום דומרני, שלקח אותם תחת חסותו. זה קרה לאחר שדומרני הסתכסך עם שותפו לשעבר, בני שלמה, בכיר בארגונו שערק והקים ארגון פשע משלו.
"דומרני הפך את האחים לביא לחיילים שלו, העלה את קרנם והרים אותם לדרג הביניים של עולם הפשע", אומר בכיר במערכת אכיפת החוק, שמכיר היטב את מלחמות הפשע בדרום. "דומרני אמר להם, 'אני אתן לכם לגבות חובות בשבילי ותקבלו ממני 'קווים' של הלוואות, אבל בתמורה תהיו יד ימיני במלחמה שלי נגד בני שלמה ואנשיו'".
8 צפייה בגלריה
שלום דומרני
שלום דומרני
העלה את קרנם של האחים. דומרני
(צילום: חיים הורנשטיין)
דומרני לא היה צריך להתחנן, האחים לביא רצו זאת בדיוק כמוהו. בינם לבין בני שלמה יש חשבון פתוח ארוך שנים. בני שלמה ואחיו, שלום, עברו לגור בצעירותם ברחובות והכירו את האחים לביא. בתחילה הם עוד שיתפו פעולה, אבל כשהיחסים עלו על שרטון - נפתחה מלחמה עקובה מדם, רצופת נקמות הדדיות.
בשנת 2010 נעצר שלום שלמה בחשד שניסה לחסל את חיים לביא, דודם של האחים, באמצעות מטען חבלה שהתפוצץ ברכבו ברחובות. לביא אמנם ניצל אך איבד את ראייתו, ושלמה שוחרר מחוסר ראיות. חודש חלף והוא נעצר שוב, הפעם בחשד שניסה לחסל את אסף לביא - בנו של חיים, בן דודם של האחים. גם הניסיון הזה כשל, וגם הפעם המעצר לא הביא לכתב אישום, ושלום שוחרר.
הסכסוך של האחים לביא עם האחים שלמה התעצם, וקואליציית לביא-דומרני הולידה שרשרת אירועים אלימים שהרעידו את הדרום בין השנים 2012־2015. כך, למשל, בנובמבר 2012 נהרג אחיין של האחים לביא, גל נועם, כשמטען חבלה הוצמד לרכבו בגן יבנה. חוקרי המשטרה היו משוכנעים שהיעד האמיתי היה עמוס לביא, והחשד נפל על שלום שלמה. ושוב, שלמה נעצר, שוחרר בהיעדר ראיות והרצח הזה לא פוענח עד היום.
כמה חודשים חלפו, והאח השני, בני שלמה, יצא מביתו במושב חלץ שבמועצת חוף אשקלון, ונקלע למארב יריות בצומת גבעתי. רעולי פנים ריססו את רכבו ב-25 כדורים, שלמה ניצל אבל נפצע ברגלו ובגבו, וגם שניים ממאבטחיו נזקקו לטיפול רפואי.
שלושה שבועות נוספים חולפים, והפעם ניסיון החיסול מופנה כלפי האחים לביא; שני מטעני חבלה מוטמנים בהונדה של עמוס, ששורד גם את ניסיון החיסול הזה.
בספטמבר 2015, במושב תלמים שבין שדרות לקריית-גת, המציאות השתנתה. שלום שלמה חוסל ביריות בזמן שהיה ברכבו, אחיו בני נכנס לכלא אחרי שהורשע בעסקת טיעון בעבירות של סחיטה ותקיפה, ומהצד השני של המתרס - דומרני נכלא גם הוא לאחר עסקת טיעון ב-2014, לאחר שהפעיל לחצים על "הרנטגן", הרב יעקב איפרגן, להשפיע על תוצאות הבחירות לראשות העיר נתיבות ונידון ל-15 חודשי מאסר. כשבני שלמה ודומרני מאחורי הסורגים, השטח נרגע, אבל המלחמה נמשכה והתיאבון של האחים לביא רק התגבר.
באותם ימים יצאה מכותלי הכלא שמועה שדומרני חבר לראש ארגון פשע אחר - העבריין מיכאל מור ששלט אז בצפון הארץ, והאחים לביא חשו נבגדים. "הם עבדו בשבילו במשך שנים, סיכנו את החיים שלהם בשבילו, וכשהבינו שהם לא מקבלים את התמורה הראויה הם הפכו לעצמאים. ואז התחיל הסכסוך של האחים גם עם דומרני", אומר מקורב למשפחת לביא.
"נגיד זאת כך, השתן עלה להם לראש", אומר הבכיר במשטרה. "הם גבו הלוואות בקווים של דומרני ולא שילמו לו את הרווח. לא רק זה, הם עוד טענו שהוא זה שחייב להם כסף, אבל דומרני לא פראייר. התעוזה שלהם הביאה אותם למעלה ויכולה גם להיות זו שתרסק אותם".
8 צפייה בגלריה
בני שלמה
בני שלמה
ביקש לנקום את חיסול אחיו. שלמה
(צילום: מוטי קמחי)
והם אכן הגיעו עד לצמרת המפוקפקת של עולם הפשע, ולשנת 2017 היה חלק מהותי בזה. בפברואר באותה שנה חוסל ארתור ארקליאן, שהיה איש סודם של האחים לביא. הרצח הזה לא פוענח עד היום, אבל לטענת גורמים במשטרה, החשוד המיידי היה בני שלמה. "למרות שייחסנו את הרצח לארגון של שלמה, לא הצלחנו להוכיח מי בפועל לחץ על ההדק ולא הוגש כתב אישום, כי לא היו לנו ראיות", אומר גורם במשטרה.
חודש חלף, האחים לביא דרשו נקמה מהירה והייתה להם תוכנית. הם ביקשו לחסל את בני שלמה, ונערכו להגיע למושב חלץ שבו הוא מתגורר, ברכב מהסוג שיעורר חשד שמדובר בבלשים של המשטרה, ולהשלמת ההצגה גם החיילים שיישלחו למשימה ילבשו מדי שוטרים.
בכתב האישום שהוגש נגדו ונגד שישה חברי הארגון, בהם צח ברקוביץ' ובן הדוד עמוס הקטן, מתואר כיצד במסגרת התוכנית לחסל את בני שלמה, נסעו שלושה חיילים בארגון להביא כלי נשק מיפו. אלא שכנראה העובדה שהמשטרה מצפה שינסו לפגוע בשלמה, שגם כך מאובטח, גרמה לאנשי לביא לבחור ביעד נוח יותר.
כשהתוכנית הזו ירדה מהפרק, הוחלט לחסל את מקורבו של שלמה, אלירן חורב. אלא שבכל הזמן הזה, בארגון של לביא רוקמים תוכניות חיסול ולא יודעים שמתחת לאף שלהם מפעילה המשטרה חייל לשעבר וסוכן סמוי בהווה, אנטון רומן.
רומן דיווח למשטרה שהאחים לביא מתכננים לחסל את חורב בביתו באשדוד, ולהסתיר תחילה את המטען שישמש לחיסול בחולות אשדוד. המשטרה מצידה נערכה להגיע למקום, להוציא את המטען ולהחליפו בהעתק, בלי שאנשי משפחת לביא יבחינו. אלא שהפגנת חרדים המונית שהתקיימה באותו יום באשדוד גרמה לאחים לביא להבין שזה לא הזמן המתאים להוציא חיסול לפועל, וברקוביץ' נעצר בחולות אשדוד כשהוא מנסה לסלק את המטען.
דומרני לקח את האחים לביא תחת חסותו, אך כשהוא נכנס לכלא ונפוצה השמועה שהוא חבר שם לאימת הצפון, מיכאל מור - האחים סימנו אותו כאויב. גורם במשטרה: "השתן עלה להם לראש. אותה תעוזה שהביאה אותם למעלה, יכולה להיות זו שתרסק אותם"
עוד חודש חולף, ובפרדס ברחובות נפגשים שישה חברי ארגון לביא, בהם הסוכן הסמוי רומן. ההחלטה היא לשנות שוב את יעד הפגיעה, והפעם לפי עדותו של רומן, היעד הוא אבי עמר, תושב רחובות, גם כן חייל של בני שלמה. "עמר גדל בשעריים ואפילו היה חבר ילדות של האחים לביא", אומר גורם במשטרה שבקיא בפרשה. "בהמשך התגלע בין האחים לבין עמר סכסוך על רקע שליטה ומאבקי כוח ברחובות".
ואז, בפעם השלישית ברציפות, התוכנית משתבשת. עמר עזב את הבית שבו חשבו למצוא אותו, וכלי הנשק מוחזרים לבית משפחת לביא. כל המעורבים בפרשה הורשעו בקשירת קשר לפשע ונאשם אחד בהחזקת נשק.
עוד חודשיים חולפים, במשפחת לביא מבינים שמישהו פועל מתחת לאפם, ובחודש יוני אנטון רומן מוצא להורג.
חיסול סוכן סמוי מתחת לאפה של המשטרה, היה החותמת לכך שמשפחת לביא היא ארגון פשע עם תעוזה יוצאת דופן. רומן, שכונה "בוקסר", היה עבריין רכוש וסמים שגויס על ידי חוקרי ימ"ר מרכז כסוכן סמוי. הוא הושתל בין אנשיהם של אופיר ועמוס לביא, והמידע שהעביר בזמן אמת היה שווה זהב. לפחות שבעה חיסולים סוכלו בזכותו, עד שהגיע המחדל המשטרתי הגדול שאיפשר את רציחתו.
המשטרה עצרה שלושה מאנשי לביא: עמוס לביא הקטן, דוד פילוס ורומן אגרונוב. ושוב, עקב קשיים ראייתיים, עמוס הקטן ופילוס חתמו על הסדר טיעון והורשעו בעבירות קלות של קשירת קשר ומתן אמצעים לביצוע פשע, ונגזרו עליהם תשע ושש שנות מאסר, בהתאמה. אגרונוב הוא היחיד שהואשם ברצח הסוכן, ועל אף שהוא התרחש ב-15 ביוני 2017, המשפט עדיין מתנהל.
8 צפייה בגלריה
אנטון רומן
אנטון רומן
נרצח מתחת לאף של המשטרה. רומן
(צילום: אלבום פרטי)
עמוס הקטן ופילוס הודו שהובילו את רומן לפרדס סמוך לשכונת קריית משה, בטענה שעליהם לדבר שם על משימה שצריך לבצע. השוטרים שהיו בקשר רציף עם רומן, ישבו במרחק מאות מטרים בלבד מהמקום, אבל לא היו יכולים לצפות במתרחש. את היריות בסוכן שהפעילו הם שמעו היטב. גם לאחר הרצח המשיך המחדל, כשאיש בימ"ר לא רדף אחרי מכונית המאזדה שנמלטה במהירות מזירת הרצח, והיורים לא נתפסו בזמן אמת.
הרצח הזה זיעזע את המדינה, אבל כשהמשטרה בדקה את עצמה היא לא הצליחה למצוא תקלות; בתחקיר שערכו בארגון נקבע שלא היה כשל מבצעי ושלא ניתן היה למנוע את הרצח, שכן לטענת המשטרה לא התקבלה אינדיקציה לכך שרומן נחשף כסוכן או לחשד כלפיו מצד חברי הארגון. במשטרה גם טענו שרק לאחר הרצח של רומן וגיוס עד מדינה מתוך הארגון, נודע בדיעבד כי 48 שעות לפני הרצח התעורר ספק "מצומצם ביותר" של חברי הארגון, בכל הנוגע להתנהלותו של רומן.
עד המדינה בפרשה, סיפר בעדותו שיומיים לפני הרצח התקיימה פגישה בארגון לביא. "עמוס הגדול נכנס לחצר, דיבר על אנטון ואמר שהוא 'מקלל אותנו'. אופיר (לביא) אמר שסיפרו לו אנשים שאנטון התקשר אליהם, ואמר ש'אם בני שלמה נותן כסף, אני מוכן לזרוק שני רימונים בחצר של אופיר לביא'. הוא חשש שאנטון עבר כנופיה, נכנס ללחץ והתחיל להגיד, 'איך הוא יכול לעשות דברים כאלה?' הבנתי שהם שמו איקס על אנטון".
לדברי עד המדינה, הוא אמר לאופיר לביא שאנטון רומן לא עבר לכנופיה אחרת, ושאולי הוא בכלל שוטר, טענה שלדבריו נדחתה על הסף. כשנשאל מדוע העלה את האפשרות שרומן שוטר בפני האחים לביא, ענה עד המדינה: "לא חשבתי שבישראל הורגים שוטרים-סוכנים, זו לא רוסיה".
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח של אנטון רומן ברחובות, יוני 2017
זירת הרצח של אנטון רומן ברחובות, יוני 2017
הסוכן הסמוי נורה למוות, והאחים לביא יצאו נקיים. זירת הרצח של רומן ברחובות, יוני 2017
(צילום: אבי מועלם)
"בניגוד לכל הפרסומים, רומן לא נרצח בגלל שהם חשפו אותו, אלא בגלל שבמהלך ההפעלה שלו הוא תפס תחת על האחים לביא", אומר גורם שהיה מעורב בחקירת התיק. "הוא התרברב בפניהם, 'אני' ו'אני', ו'אם צריך אני אפגע גם בך', ולכן חיסלו אותו. שום דבר לא חשף את העבודה שלו עם המשטרה. מצד שני, ברור שהבלשים שהיו שם והיו אמורים להגן עליו - פישלו. אבל בתחקיר שעשו, אף אחד לא חטף ונקבע שהמשטרה פעלה ללא דופי".
הרצח של אנטון רומן מיצב את האחים לביא במעמד הנוכחי שלהם. מצד אחד נרצח סוכן של המשטרה מתחת לאף שלה, ומצד שני - האחים לביא יצאו נקיים. "בעולם הפשע יש סביבם הילה מאז, זה אירוע שהקפיץ אותם שלוש-ארבע קומות למעלה בכוח, בתעוזה, ובעיקר בפחד מהם".
אחרי שורת אירועים שבה האחים אופיר ועמוס לביא חמקו פעם אחר פעם מאישומים כבדים, שנפלו על כתפיהם של אנשיהם, בינואר 2019 הם הואשמו יחד בכך ששלחו חוליית חיסול לפגוע ביריביהם במסגרת סכסוכי עבריינים בדרום. סוכן ימ"ר לכיש שאסף נגדם ראיות והפך בהמשך לעד מדינה בתיק, טען שקיבל מהם אקדח ונשלח לפגוע שלוש פעמים בעבריינים אחרים - בין היתר במועדון "החתול והכלב" בתל-אביב, וביבנה - וטען בעדותו כי השניים אף היו מעורבים בסחר בנשק ובסמים.
למרות העדויות ובשל קשיים ראייתיים גם בתיק הזה, האחים הורשעו במסגרת הסדר טיעון. אופיר לביא הורשע בסיוע לניסיון רצח ובעבירת אלימות ששלחו אותו לחמש שנים ושמונה חודשים בכלא, תקופה שאותה הוא עדיין מרצה. אחיו הצעיר, עמוס, הורשע בעבירות נשק ונשלח ל-19 חודשי מאסר, ומאז הספיק לרצות אותם וגם להתחתן.
8 צפייה בגלריה
עמוס לביא
עמוס לביא
קירב את האחים לפשע. ''עמוס הקטן''
(צילום: מוטי קמחי)
קשה לומר בוודאות מה הוביל להנחת המטען ביום חגו של עמוס לביא, אבל אפשר לחזור לאוקטובר האחרון. לפני שלושה חודשים הוגש כתב אישום נגד שני חברים בארגון של לביא, שפגעו בחייל של בני שלמה. השניים, סמי פינטו ושרון מייסטר, נאשמים שירו לעבר דניאל מלסה סמוך לביתו במושב בית שקמה. מלסה ניסה לברוח, אך לפי כתב האישום, מייסטר לקח את האקדח מפינטו והחל במרדף אחרי מלסה, שבמהלכו ירה לעברו. כשמלסה מצא מחבוא, השניים מיהרו להימלט מהמקום. הם נאשמים שהשליכו את האקדח מחלון הרכב, בזמן שמלסה פונה לבית החולים אסותא שבאשדוד עם פציעת ירי ברגל. כתב האישום שהוגש בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע מייחס לשניים עבירות נשק ותקיפה.
חקירת המשטרה תידרש לשאלה האם המטען בחתונה הוא נקמת אנשיו של שלמה - בעקבות תקיפת מלסה, או כחלק מהסכסוך הארוך והמדמם בין הצדדים. מנגד, גורם אחר במשטרה מסביר שבכל זאת, למשפחת לביא לא חסרים אויבים. שלום דומרני, העבריין אייל נגר - שריצה עונש מאסר בגין ניסיון חיסול של האחים לביא, כשהניח ברכבם מטען שלא התפוצץ - והרשימה נמשכת, עם שמות מוכרים וכאלה שפחות.
מאז שהסוכן המשטרתי שפעל בארגון הוצא להורג ביריות, נוצרה הילה סביב האחים לביא בעולם הפשע, והפחד מהם התעצם. עד המדינה בפרשה: "שמעתי את עמוס ואופיר מסמנים עליו איקס, אבל לא חשבתי שבישראל הורגים שוטרים, זו לא רוסיה"
דומרני שוחרר לאחרונה מהכלא, בני שלמה יתחיל בקרוב מאסר בגין עבירות כלכליות. איזה אינטרס יש להם להסתבך דווקא עכשיו? גורם במשטרה: "דומרני ושלמה לא נמצאים בשיא שלהם; הכניסות שלהם לכלא והפיצול שלהם לשני ארגונים החלישו אותם. לזה צריך להוסיף את העובדה שהארגונים שפועלים בחברה הערבית התחזקו בעקבות פרשה 512 (תיק הדגל של מערכת אכיפת החוק נגד הפשיעה המאורגנת - ש”מ), שהכניסה את ראשי הפשע בישראל לכלא והותירה ואקום. במציאות הזו, הארגונים של ג'רושי ברמלה ושל חרירי באום אל-פחם הפכו לשוברי שוויון".
ומה יכול להרוויח מזה בני שלמה? "אם לקראת כניסתו הקרובה לכלא, בני שלמה מצליח לשנות את המאזן, להגיע עד לחתונה של לביא ולנטרל אותו - הוא נכנס לכלא עם מעמד חזק יותר משיש לו עכשיו, והחיילים שלו בחוץ יוכלו לגבות עבורו דמי חסות כי הוא ימשיך להיחשב חזק".
אתה מעריך שתהיה תגובה על המטען בחתונה? "ברור".
איך הם יידעו מי עשה את זה? "איכשהו הם תמיד יודעים".
מטעמה של משפחת לביא, נמסר מעורכי הדין שני מורן ושחר חצרוני, ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני: "לא ברורה טענת גורמי האכיפה לגבי מעורבות משפחת לביא בפלילים, זאת כאשר הרשעתו האחרונה של עמוס לביא היא מלפני כשש שנים. מאז הוא הקים משפחה ומנהל עסקים לגיטימיים וללא כל מעורבות בפלילים. אופיר לביא עומד לקראת סיום מאסר ממושך כאשר ברור כי בתקופה שבה שהה בין כותלי בית הסוהר לא היה מעורב בפלילים. במהלך השנים האחרונות בוצעו עשרות חיפושים בבית משפחת לביא אשר במסגרתם לא נמצא דבר שיש בו כדי לקשור מי מהם לעבירה כלשהי".
עו"ד מור כיאשמרה מסרה בתגובה מטעמו של שלום דומרני: "אין עסקנינו בהליך משפטי גרידא, אלא בהשערת סכסוך אשר טמון בו ספק רב. מר דומרני נמנע מכל ביצוע של פעולות שאינן עולות בקנה אחד עם החוק".
עו"ד נס בן נתן, שמייצג את בני שלמה, סירב להגיב.