שעת צהריים חורפית מול רחבת החניה של כלא שש הנטוש. המבנה המאיים, על חומותיו ועל מגדלי השמירה המקיפים אותו, תוכנן כדי לכלוא בתוכו אנשים. הכניסה אליו מתאפשרת רק דרך השער המקורי. כמו רבים וטובים, גם אני ישבתי בכלא שש. זה היה לפני 30 שנה, לזמן מאסר של 21 ימים. כדי לסגור מעגל ולאתר את תא הבטון המסורג שבו הייתי כלוא במהלך השירות הסדיר ביקשתי את עזרתו של איליה סוקולוב, בלוגר חובב מקומות נטושים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בשנת 1956, במהלך הקרבות הנועזים של מלחמת סיני, צה"ל הקים בית כלא צבאי גדול שנבנה על בסיס מצודת טגארט - מבנה ייחודי שהוקם לטובת תחנת משטרה בריטית בימי המנדט. בסיס כליאה 396, הידוע בכינויו העממי כלא שש, היה פעיל במשך עשרות שנים ונעל בתוך חומותיו הגבוהות מאות אלפי חיילים חבושים, בעיקר אלה שנשפטו על עבירות קלות ולתקופות קצרות. השהות בכלא המיתולוגי הפכה עם השנים לחלק מהפולקלור הישראלי. לפני כמה חודשים הכלא הצבאי המפורסם ננטש.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אנחנו מחכים בסבלנות לרגע שבו לא תהיה תנועה של סוהרי כלא כרמל הסמוך, מזדחלים מתחת לשער המוקף קונצרטינות ונבלעים בתוך חומות הבטון. אנחנו צועדים בתוך המבנים של פלוגת המפקדה הנטושה של הכלא. ריהוט וציוד משרדי במצב יחסית טוב זרוקים בערימות, בזבוז כסף מכעיס. כאן התבצע הליך הקליטה של החיילים שנשלחו למחבוש. באחד החדרים הנטושים יש ערימה של דרגות סמל ורב"ט, ותגי כתף מעשרות יחידות - שרידים מהסרת הדרגות של החיילים שנכלאו. כאן לקחו גם לי את הדרגות והפכתי לאסיר.
אין זמן לנוסטלגיה. סוקולוב מסמן לי להתקדם אחריו במהירות לשטח פלוגה א', האזור של האסירים שעבדו בשמירה, בתחזוקה ובניקיון של הכלא הצבאי. מתברר שהוא היה חבוש בדיוק כאן לזמן קצר לפני יותר מעשור, בעת שירותו במג"ב. על פניו ניכרת ההתרגשות, והוא מתמלא בזיכרונות לא נעימים. סוקולוב מסרב לספק פרטים על הסיבות שהובילו אותו למאסר בפלוגה א'. אנחנו ממשיכים לפלוגה ב'.
6 צפייה בגלריה
כלא 6 מבחוץ
כלא 6 מבחוץ
זיכרונות מרים. כלא שש מבחוץ
(צילום: אסף קמר)
הגידור והסורגים סביב החדרים והחצר מכניסים אותנו לאווירה: כאן בפלוגה ב' נכלאו אסירים לתקופות ארוכות יותר, ועל עבירות רציניות. כאן גם מוקמה "הקצינייה" - מחלקת כליאה פנימית בתנאים די נוחים. סוג של צהרון מפנק שיועד עבור קצינים, נגדים ואנשי מילואים. זיכרונות מטושטשים של חורף קפוא, השפלה ושביזות מציפים אותי. כאן בקצינייה הייתי כלוא במשך 21 ימים ארוכים, ופתאום מתברר שגם הצלם שלנו היה כלוא בה. גם הוא מסרב לשתף בסיבה לכליאה אבל מתמלא התרגשות.
6 צפייה בגלריה
אגף הביקורים בכלא 6
אגף הביקורים בכלא 6
הכניסה לאגף הביקורים בכלא
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
כלא 6
כלא 6
הרבה סורגים. כלא שש
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
כלא 6 מבפנים
כלא 6 מבפנים
הצצה לתא בכלא שש
(צילום: אסף קמר)
חיפשתי זיכרון בודד מחלון מסוים, שניתן להציץ דרכו בעמידה על המיטה. תוך דקות איתרנו את החדר הגדול - תא המאסר שלי. מיטות הברזל הכבדות נעלמו עם האסירים, אבל הסימן הדהוי שהשאירה מיטת קומתיים מסוימת על הקיר הלבן, במרחק המדויק מתחת לחלון מסורג, הטיס אותי אחורה בזמן. חזרתי לימים ארוכים של דיכאון, לטבלאות ייאוש ולשלושת הכרכים הבלויים של "שר הטבעות", שקיבלתי מקצין תחזוקה חביב שהכרתי בכלא.
במקום להתרפק על זיכרונות העבר מהקצינייה אנחנו מזדרזים הלאה, לפלוגה ג' הידועה לשמצה. כאן כלאו אסירים מסוכנים, אוכלוסייה קשה של חיילים עבריינים - גם בקנה מידה אזרחי. נאשמים באונס, בהריגה או בגניבת אמצעי לחימה נכלאו כאן לתקופות מאסר ממושכות. סוקולוב מכיר היטב את המקום. הוא מוביל אותנו אל קודש הקודשים של פלוגה ג' - הצינוק: שני תאי בטון קטנים וחשוכים, שבהם קשה לעמוד וקשה לשכב. הדלתות הכבדות נעקרו מהצירים. הבריחים העצומים, ששרדו את הפינוי ואת הנטישה של הכלא, עדיין משמיעים את קולות החריקה הצורמים.
6 צפייה בגלריה
פלוגה ג' בכלא 6
פלוגה ג' בכלא 6
כאן התחיל המרד. פלוגה ג' בכלא שש
(צילום: אסף קמר)
אם הקירות יכלו לדבר, הם היו מספרים לנו סיפור מטריד על הסערה והייאוש המתחוללים בנפש האדם לאחר שנכלא מאחורי סורג ובריח. כאן, בצינוק המפורסם באכזריותו של פלוגה ג', שברו ילדים-חיילים לצורך חינוך מחדש. כאן גם נזרעו הזרעים של מרד האסירים המפורסם בשנת 1997 - אז מחו אסירי פלוגה ג' על תנאי כליאה מחפירים והחזיקו את מפקדי הכלואים כבני ערובה בחדר האוכל. האירוע ההוא נגמר לאחר משא ומתן שהבטיח שיפור בתנאי המחיה, אבל לא ממש קיים.
6 צפייה בגלריה
הכניסה לאגף הבודדים בכלא 6
הכניסה לאגף הבודדים בכלא 6
חשש לפגיעה עצמית. הכניסה לאגף הבודדים
(צילום: אסף קמר)
הנקודה האחרונה בסיור המטלטל בכלא הצבאי הנטוש היא "אגף הבודדים". כאן נכלאו, בתאים קטנים ותחת השגחה כבדה, אסירים שהיה חשש שיפגעו בעצמם. סוקולוב, בוגר פלוגה א', בילה כאן בעצמו כמה וכמה משמרות מייגעות של ארבע שעות כל אחת, נעול בחדר אפלולי וטחוב יחד עם חייל אחר במצוקה נפשית. השמש החורפית הנעימה שזורחת בחוץ מצליחה רק בקושי לחדור אל התא הקפוא. סורגי הברזל הכבדים מטילים צל מדכא. כאן הורגש היטב הפחד הבלתי מוסבר ממה שעתיד לבוא.
הסיור בכלא שש מסוכן. מדובר בשטח צבאי נטוש, ואין לראות בכתוב המלצה לבקר במתחם.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בסיס הכליאה 396 (כלא שש) מיועד להריסה, והכניסה אליו ללא אישור אסורה בהחלט. במקום מבוצע סיור אחת לשבוע. כמו כן, בוצעה במקום סריקת ביטחון מידע מקיפה עם סגירתו המוחלטת של הכלא במאי 2021. בחודש נובמבר בוצעה במקום סריקה מעמיקה נוספת, שבמסגרתה נלקחו כלל החומרים מהכלא ונאטמו כלל הכניסות לבסיס הכליאה. בשבועות הקרובים יחל תהליך הריסת הכלא על ידי צה"ל.
"הכלא נסגר בעקבות פתיחתו של בסיס הכליאה החדש והמשופר נווה צדק שבבית ליד, כחלק ממהלך שוה"ם (שיווק והעתקת מחנות) לפינוי מחנות צה"ל. הליך סגירה והעתקה של בסיס כולל הזדכות על הציוד בבסיס, סריקה לאיתור נפלים וסריקות ביטחון מידע. כמו כן מתקיימת בדיקה במחנות לאיתור ציוד ותכולות נוספות אשר קיימת כדאיות כלכלית להעתקתם".