המשפט מעורר הסערה של מרים ראעד נפתח בשבוע שעבר בבית הדין לעבירות ביטחוניות בעיר סידני, אוסטרליה. הנאשמת, "כלת דאעש", בת 31, אם לשלושה ילדים קטנים, הצליחה להגיע לאוסטרליה בחודש אוקטובר. היא נעצרה כעבור שבוע ונשלחה לתא מעצר עם הנחיות חמורות: לא ליצור קשר עם אסירות או סוהרות, לא לשלוח או לקבל מכתבים, לשבת בתא ולא לעשות כלום, רק להמתין לדיון בבית המשפט. מרים לא ניסתה להתנגד. על תשע השנים שבהן חייתה עם אנשי דאעש היא אומרת ש"זה היה סיוט גדול".
פרקליטה של מרים, מוסטפה חייר, טוען בשמה כי "היא רק גידלה את ילדיה, ולא היה לה שמץ של מושג על פעילות דאעש". בעלה, מוחמד דהב, נהרג ב־2018 בתקיפת חיל האוויר האמריקאי, והאלמנה הועברה למחנה אל־גול בדרום־מערב סוריה. אחרי שהקפידה להסתיר ולשמור על דרכונה, היא הצליחה להימלט מהמחנה ביחד עם שלוש "כלות דאעש" אחרות. אחרי השחרור התיישבה בעיר יונג בדרום אוסטרליה והובאה כעבור ימים ספורים לבית המשפט. אם תורשע, היא צפויה לעשר שנות מאסר ולניתוק מלא מילדיה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
ביום שישי שעבר תקפה חוליה של דאעש, שחבריה יצאו מסיני, את תחנת המשטרה באיסמעיליה, העיר המרכזית בתעלת סואץ. שלוש שנים דאעש לא פעל במצרים, ונראה כי החליט לצאת מגבולות הגזרה ולשלוח חוליית מחבלים לעיר השמורה והמאובטחת. שלושה שוטרים נהרגו, ביניהם קצין בצבא מצרים, וגופתו של אחד המחבלים, ללא תעודות מזהות, נותרה בשטח. ששת המחבלים האחרים הצליחו לברוח ולעלות על אופנועים שהמתינו בנקודה מוסכמת.
3 צפייה בגלריה
דגל דאעש
דגל דאעש
בכירים בממשלת עיראק מיהרו להודיע שהארגון נמחק. דגל דאעש
(צילום: AP)
"זאת מכה קשה לכוחות הביטחון של מצרים ולנשיא א־סיסי" מסביר ד"ר מוחמד פייאד, חוקר תנועת דאעש באוניברסיטה בקליפורניה. "חשוב לשים לב שמצרים לא פירסמה מידע על היקף הפגיעות בכוחות הביטחון, והציבור לא יודע ששלושה אנשי צבא וביטחון נהרגו וארבעה אחרים נפצעו".
התקיפה של דאעש תפסה את הנשיא א־סיסי בעיצומן של תוכניות גדולות להפוך את ערי התעלה לאתרי תיירות, קניות ובילוי. 10 אחוזים מהיצוא הימי העולמי עובר דרך תעלת סואץ, בין השווקים של אסיה ואירופה. השמירה על איסמעיליה מוקפדת, כוח צבאי מיוחד מאבטח את ערי התעלה פורט־סעיד, סואץ ואיסמעיליה. ובכל זאת, אנשי דאעש הצליחו לפעול במקום.
בראשית 2017 הזדרז הנשיא האמריקאי לשעבר, דונלד טרמפ להכריז בתרועת ניצחון ש"לא רק ניצחנו אלא גם הבסנו את דאעש, והוא לא קיים יותר". בעקבותיו, גם בכירים בממשלת עיראק מיהרו להודיע ש"אין עוד דאעש" — והפנו את תשומת הלב העולמית לארגון הטאליבן, הכוח העולה החדש באפגניסטן. לפי ההצהרות המנופחות אפשר היה להתרשם שדאעש לא קיים, ושהסכנה מתמקדת עכשיו בכוח הצעיר יותר של טליבאן, שגם הוא השתלט בכוח על מוסדות המדינה, הרג וכלא אלפי אזרחים, וממשיך לדכא נשים.
כעת מתנהל ויכוח בין גורמי הביטחון הבכירים לבין מומחים אמריקאים ואנשי אקדמיה, בשאלה האם דאעש אמנם נמחץ, כמו שטוענות עיראק וסוריה ופקידים בכירים בצבא האמריקאי, או שהארגון מתחיל להרים שוב ראש, ולאיים במתקפות פתע. כתב העת של דעאש, "אעמאק", הזדרז לקחת אחריות בשם הארגון למבצע באיסמעיליה. "תקפנו את תחנת המשטרה ליד המסגד הגדול באיסמעיליה", נכתב בהתפארות. "הצלחנו לבצע את התקיפה באמצעות תת־מקלע אחד שהוסתר, הרגנו 3 שוטרים, ביניהם קצין בכיר, ופצענו עוד 12". גם בחודש מאי האחרון יצא כתב העת של דאעש עם פרסום בלעדי על הרג 11 אנשי צבא מצריים במערב סיני. מצרים הגיבה ברשת מעצרים ובניהול שיחות עומק עם ראשי השבטים הבדואיים בסיני, שהתחייבו לשתף פעולה עם השלטונות.
3 צפייה בגלריה
המבנה בו חוסל מנהיג דאעש הקודם
המבנה בו חוסל מנהיג דאעש הקודם
כבר יש מנהיג רביעי. המבנה בו חוסל מנהיג דאעש הקודם
"דאעש ירד, אבל לא נעלם", מסכם קצין בכיר בכוח סנטקום (המפקדה המרכזית) האמריקאי. ד"ר אחמד סולטן, חוקר עצמאי בארה"ב (החוקרים המצרים קיבלו הוראה שלא לפרסם הצהרות בעניין דאעש) מבהיר: מה שראינו באיסמעיליה נועד להציג את הצהרת העמדות של המנהיג החדש של דאעש, אבו אל־חוסיין אל־חוסייני, שניכנס לתפקידו רק לפני 3 חודשים, אחרי שקודמו בתפקיד נהרג בידי מתנקשים כורדים.
אבו אל־חוסיין חוסייני הוא המנהיג הרביעי של דאעש. על מינויו נודע מהודעת דובר הארגון, אבו עומר אלמואג'ר העיראקי, בהקלטה קולית, שבה דיווח על חיסול אבו אל־חסן אל־האשמי, קודמו של חוסייני, ומינויו המיידי של "הלוחם האציל" לתפקיד. השבוע, במלאת שלוש שנים לחיסולו של מנהיג כוח אלקודס האיראני, קאסם סולימאני, הוא הוצג כמי שניהל "מערכה עד חורמה" נגד ארגון דאעש. "היה לו תפקיד מכריע בניהול הקרבות נגד דאעש", הזכיר אחד מקציני הצבא האיראני, "הוא הקים יחידות מיוחדות בעיראק שמטרתן לנגח את ארגון דאעש, והצליח להבריחם מאיראן". גם הנשיא העיראקי הקודם, בורהאם סאלח, הצטרף למקהלת הברכות כשטען ש"המפקד־הגיבור קאסם סולימאני הגיע אלינו ברגע מכריע, והשתתף איתנו בחילוצה של עיראק מציפורני דאעש".
בתוך כך חשף ארגון סוריה הדמוקרטית בכורדיסטן את מעצרם של 154 אנשי דאעש במחוז חסאקה, במבצע שנערך במשך שמונה ימים רצופים. "פעלנו גם לאורך הגבול עם סוריה, ובאזור מחנה אל־גול שבו מרוכזים האסירים של דאעש (מחולקים למחנה גברים ומחנה שני לנשים וילדים). חלק לא מבוטל מהאסירים נלכדו בעת הכנת מבצעי תקיפה, שסוכלו, עם מעצרם".
לרגע אחד נדמה היה שדאעש הפך להיות חדשות ישנות. ש־39 אלף תקיפות אוויר אמריקאיות הצליחו לחסל את הארגון ולוחמיו. עכשיו האמריקאים, הטורקים, עיראק וסוריה מגלים כי גם אחרי הרג 700 לוחמים של דאעש בשנה האחרונה, ומעצר 400 נוספים, הסיפור לא הסתיים. הארגון, בהנהגה חדשה, הפסיק להכריז על עצמו מדינה עצמאית. עכשיו הם מדברים על "פיגועי טרור שיובילו אותנו להגשמת המשימה".
דאעש פועל בצללים, באמצעות תאים קטנים, מארגן הפתעות רעות. חלק מהלוחמים מנהלים חיים כפולים: מצד אחד מתחזים לאזרחים רגילים באזורים צפופים, ומצד שני מצטיידים, נערכים, ובעיקר נטמעים באוכלוסייה של סוריה ומדינות באפריקה. ובעוד שמספר ההתקפות בסוריה ובעיראק ירד בחודשים האחרונים, המתקפות שהתבצעו הפכו מתוחכמות יותר, עם מספר נפגעים גדול יותר. במחצית השנייה של חודש דצמבר, נהרגו 25 בני אדם במתקפה אחת של דאעש, וראש הממשלה העיראקי נאלץ להודות ב"כישלון חרוץ" של ממשלתו, ויחידות הצבא.
3 צפייה בגלריה
ילדים של לוחמי דאעש במחנה אל־גול בסוריה
ילדים של לוחמי דאעש במחנה אל־גול בסוריה
לוחמי המחר. ילדים של לוחמי דאעש במחנה אל־גול בסוריה
(צילום: AP)
גם בסוריה, במחצית השנייה של דצמבר האחרון, דאעש הצליח להרוג למעלה מעשרים בני אדם בפעולת טרור אחת, עוד ראיה לכך שהארגון עובר ממגננה למתקפה. ואין לשכוח ש־30 אלף לוחמי דאעש יושבים עכשיו בבתי סוהר בעיראק ובסוריה. אם לא יוצאו להורג, הם צפויים לייצר צרות גדולות בבתי הסוהר, לתכנן מתקפות נגד הסוהרים, וכשישתחררו, מבהיר המומחה האמריקאי, יתחילו בפעילותם מחדש.
גם 60 אלף הנשים והילדים שמוחזקים בשני מחנות בצפון־מזרח סוריה צפויים להפוך לדור הבא של דאעש. אין דרך להחזיר את הנשים וילדיהן למקומות מגוריהם הקודמים, רק 537 נשים קיבלו היתר לחזור. ילדיהן צפויים להעביר את השנים הבאות במחנות מעצר באותן מדינות, והמומחים מתעקשים שהילדים ייפלו לחיק הטרור "כי מחנות הפכו לאבן שואבת לכל הדברים השליליים". ואם לא די בכל אלה, מומחי הצבא האמריקאי שעוקבים אחר המחנות, מדגישים עכשיו כי 80 נשים עצירות, בהיריון, צפויות ללדת בחודשים הקרובים. לא ברור איך הרו, כש־95 אחוזים מאוכלוסיית המחנות הן נשים בלבד.
במחנה אל־גול שבדרום־מערב סוריה הצביעה נורייה, אחת מפעילות הארגון, לעיני העיתונאים, על קבוצת ילדים בני שבע עד עשר כשהיא מבקשת להתפאר: "תצלמו אותם, זה הדור הבא של דאעש". במחנה, בו מוחזקים אלפי נשים וילדים, פרצה בחודש שעבר שריפת ענק. איש לא נפגע ונורייה מיהרה להודיע ש"שומרים עלינו מהשמיים, ואנחנו ננצח".
לפי שעה, דאעש מנהל פנקסנות עם מדינות ערביות, בראשן עיראק, סוריה, אפגניסטן, מצרים ולוב. הם מחזיקים גם ברשימת מדינות יעד באפריקה - עם חלקן (ניגריה) ישתפו פעולה. עם אחרות, כמו לוב, מתנהל משא ומתן להחזרת "תפקידן" נגד מצרים, ולמדינות אחרות הם שואפים להגיע, אבל מספר הלוחמים קטן מדי.
בכירי משרדי האוצר של ארצות־הברית וטורקיה, בשיתוף פעולה עם גורמי מודיעין בשתי המדינות, פועלים עכשיו לחסום העברת מימון לביצוע פיגועי טרור של דאעש. סומנו ארבעה אנשים, בשמותיהם המלאים, כמעבירי הכספים, וקופת שאם־אקספרס שנועדה לשמש צינור להעברת כמויות גדולות של זהב מסוריה דרך עיראק ולבנון, ומסודאן דרך לוב ומצרים, כדי לשמש מקור להכנסות לרכישת ציוד, העברות ואימונים במכשירי לחימה.
בסוף השבוע שעבר איחד משרד האוצר והכלכלה של טורקיה מאמצים עם מקביליו בוושינגטון, כדי לעדכן את רשימת מקורות המימון של דאעש. ברשימה המשותפת כבר סומנו שמותיהם של חמישה בני אדם ושמונה חברות עסקיות כחלק ממקורות העברת המימון, גם מדרום־אפריקה. אחד האנשים ששמו המפורש ניזכר ברשימות המשותפות הוא אבו אל־חמיד סלים, יליד עיראק המתגורר בטורקיה וממלא תפקיד מפתח באיסוף כספי תרומות לדאעש. הא עבד עד לאחרונה כראש ווילאיאת אלג'זירה, אחת מקרנות הכספים של דאעש, והצליח לאסוף תרומות כספיות שמנות מנסיכויות הנפט במפרץ הפרסי "שיכולות להרשות לעצמן לתרום אפילו לדאעש, בתנאי שיניח להן". עד היום לא עצרו את עבד אל־חמיד סלים, אבל מותר להניח שהוא נמצא במעקב צמוד, ויודע על המעקב. לפי דיווחים, הכספים מועברים דרך חשבונות בנקים בערי השדה של טורקיה לחשבונות בסוריה ועיראק שמשתנים לעיתים קרובות, כדי למנוע חשיפתם.
ביולי שעבר, בצעד חריג ובניגוד למדיניות ה"עקוב ואל תיחשף", שנוקטות ארצות־הברית וטורקיה, עצרו שלטונות רוסיה את איש הכספים של דאעש, עבד א־רחמן עלי אל־ראווי, מייסד הרשת להברחת כספים מרוסיה, סין ואפריקה. בעוד שוושינגטון ואנקרה ביקשו להמשיך לנהל מעקב, הרוסים חתכו את פעילותו של אל־ראווי כשזרקו אותו לכלא. כשייפתח משפטו, צפויים להיחשף סודות, קובע בכיר במנגנוני הביטחון במוסקבה. בינתיים מתנהלת חקירה אינטנסיבית ונחשפים פרטים חדשים על מדיניות ניהול הכספים של דאעש.