אל המוצב של פלוגת החוד של גדוד "נצח יהודה" מוביל כביש צר המטפס בינות כרמי זיתים אל רום גבעת טרשים. בקודקודה נבנה בסיס קטן בו יושבת הפלוגה יחד עם המסייעת של הגדוד. שער ברזל פשוט, כרזת ברזנט "ברוכים הבאים" ושומר ערני עם אפוד ונשק היוצא אלינו מיד.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הגענו כבר אחרי רדת החשיכה, מד הטמפרטורה הצביע על תשע מעלות בחוץ. תחתינו כביש 60. מעבר לכביש, מרחק כמה מאות מטרים, העיירה תורמוס עיא. בתי הכפר סינג'יל לא רחוקים מכאן ומעליו בקצה ההר מעלה לבונה. כביש 4665 עולה מכביש 60 ומוביל אל הכפרים הפלסטיניים עמוק אל תוך שטחי A.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
7 צפייה בגלריה
בסיס "נצח יהודה" ליד מעלה לבונה
בסיס "נצח יהודה" ליד מעלה לבונה
בסיס ''נצח יהודה'' ליד מעלה לבונה
(צילום: עמית שאבי)
זו דרך נוף יפהפייה עם חלקות מעובדות בשני צידיה, כרמים שניטעו על טרסות ובוסתנים מלאי עצי פרי בחצרות בתי אבן כפריים. אלמלא החשיכה, היינו נהנים מהדרך. אבל בלילה לא מומלץ לישראלים לנסוע כאן בכביש. זה שטח עוין שנעים בו מבוקשים. מיידי אבנים ובקבוקי התבערה אורבים בין הסלעים והעצים ואי-אפשר לדעת מאיפה תעוף לעברך האבן.
זו הייתה מטרת הפעילות הלילית של פלוגת החוד ב"נצח יהודה" בליל 12 בינואר. תנועה רגלית על ציר 4665 בניסיון לשבש פעילות טרור, זיהוי מבוקשים ותפיסת אמצעי לחימה. יצאו בחצות, בתפר שבין 12 ל-13, בין שלישי לרביעי. פעילות רגלית על ציר של 14 ק"מ. לילה קפוא, שיא החורף, קרוב לאפס מעלות. החיילים לבושים טוב, גופיות תרמיות, כובעי גרב, כפפות. הגוף מתחמם מההליכה.
השתלשלות האירועים מכאן ואילך מתוארת בתחקיר שנעשה בפלוגה בעקבות מותו של עמאר עבד אל-מג'יד אסעד ופרטיו המלאים מתפרסמים פה לראשונה. בסביבות 03:30 לפנות בוקר מציב אחד ממפקדי המחלקות "צ'ק-פוסט" בכניסה לג'ילג'יליה, כפר קטן עם כאלף תושבים, מרחק שישה-שבעה קילומטרים מהמוצב של הפלוגה. מדובר במחסום שמוקם ומתקפל תוך שניות, ומטרתו להפתיע גורמי טרור הנעים באזור או סייענים המעבירים נשק או מטענים ממקום למקום.
7 צפייה בגלריה
גדוד 'נצח יהודה' בפעילות מבצעית
גדוד 'נצח יהודה' בפעילות מבצעית
''ההרגשה היא שבצבא מפחדים לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה, שיש להם לובי מאוד חזק בהתיישבות''
(צילום: דובר צה"ל)
ב-03:35 הגיע הרכב של אסעד והחיילים הורו לו לעצור. אחד מהם ניגש אל חלון הנהג וביקש ממנו לכבות את המנוע. בן 78 היה, גוף מלא, לא בדיוק פרופיל של מפגע. אסעד ענה באנגלית. שנים התגורר בארצות-הברית והחזיק בדרכון ואזרחות אמריקאית. מפקד המחלקה ניגש אל הרכב ופנה אליו באנגלית. הסביר לו שמדובר בבדיקה שגרתית והורה לו לצאת. הוא סירב. בתחקיר סיפרו כי התווכח. היה נעים לו ברכב, בחוץ היה קפוא. אחרי 50-40 שניות אסעד יצא. נעמד מולם, בלי מעיל. הוא בגיל של סבא שלהם, אבל הם לא מרפים. בתחקיר החיילים אמרו כי רצו לבצע עליו בדיקה, אך הוא שוב סירב.
הכוח התעקש לערוך את החיפוש הגופני והוא החל לצעוק עליהם. אחד החיילים ניסה לחסום את פיו בידו אך אסעד המשיך לצעוק, כך לפי החיילים. רוק יצא מפיו ונזלת מאפו, הוא כבר היה נסער. בתחקיר אמרו החיילים כי בשלב הזה קשרו פלנלית על פיו ועיניו ואזקו את ידיו. אזיקון על כל אחת מהידיים ועוד אחד שחיבר בין האזיקונים. עכשיו כבר הפסיק לצעוק. שכב למרגלות חומת אבן נמוכה בחצר בית שנמצא בבנייה. החיילים חיפשו בכליו וברכבו ואמרו לו כי הוא יכול לחזור אליו ולנסוע. לדבריהם הוא לא רצה ללכת.
מדוע לא שיחררו את האזיקונים מידיו והורידו את כיסוי העיניים כבר בשלב הזה? אלו פרטים שעדיין מתבררים בחקירת מצ"ח. בכל מקרה, על פי התחקיר, החיילים חשבו שהוא שיכור.
אסעד נרדם, מפקד המחלקה שמע אותו נוחר וביקש מהמ"כ שישגיח עליו. אחרי שבע דקות הגיעו שלושה פלסטינים ברכבם, נעצרו ויצאו מהרכב. הם לא התנגדו ולפיכך לא נאזקו. החיילים הורו להם להתיישב לא הרחק מאסעד. למה עיכבו אותם ולא הסתפקו בחיפוש ברכבם, לא ברור. נזכיר, מדובר בשעת בוקר חשוכה, קור כלבים בחוץ. אחד החיילים תיעד את המעמד הזה במכשיר הסלולרי שלו.
יואב זיתון, הכתב הצבאי של ynet ו"ידיעות אחרונות", פירסם שלשום את התמונה: אסעד נראה שם שוכב על הקרקע כשעיניו מכוסות בד וידיו אזוקות. לא הרחק ממנו שלושת הפלסטינים האחרים. חייל עומד מולם ומשגיח. הבנאליות המתועדת מצמררת.
7 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
אסעד (למעלה) ושוכב בקור (בעיגול). התחקיר המלא, שמתפרסם כאן לראשונה, מסתיים במילים: ''כן, האיש הזה היה אצלנו''
כמה דקות לפני 04:00 הורה המ"פ מ' למפקד המחלקה לשחרר את האנשים ולקפל את הצ'ק-פוסט. המ"מ טען כי דיווח למ"פ כי אסעד אינו מגיב, שהוא אינו מצליח להעיר אותו. המ"פ, לטענת המ"מ, לא ענה לו, אולי כי לא שמע. כך או כך המ"מ פשוט קיפל את המחסום. אחד החיילים שיחרר את האזיקון שחיבר בין שני האזיקונים האחרים, והם נותרו על ידיו. אסעד שכב ונראה ישן. בתחקיר סיפרו החיילים כי שלושת הפלסטינים נשארו איתו והם עזבו. אחרי שחברו לכוח הפלוגתי, עשו דרכם חזרה.
החיילים עשו פטרול בסינג'יל והגיעו לבסיס בדיוק בזמן לארוחת הבוקר. זה רגע של נפילת מתח. הורידו ציוד, נכנסו לחדר האוכל. זמן קצר אחר כך התקבל בחטיבה המרחבית בנימין דיווח מהרשות הפלסטינית על פלסטיני שמת בזמן שנבדק על ידי חיילים. הם שלחו את תמונתו. אחרי בירור קצר על הכוחות שפעלו בלילה במרחב, נשלחה התמונה למפקד פלוגת החוד של "נצח יהודה". הוא קרא אליו את המ"מ וזה ענה, "כן, האיש הזה היה אצלנו".
ניטש עכשיו ויכוח על עתידו של גדוד החי"ר החרדי שפעילותו לאורך השנים מלאה בהסתבכויות ובפרשיות פליליות של חייליו. לא מעט קוראים לפרק אותו. לפזר את חייליו החרדים בין יחידות החי"ר בצה"ל ולסיים את הפרויקט הזה.
הוא הוקם בסוף שנות ה-90, נח"ל חרדי, פלוגה קרבית שכל כולה צעירים שפרשו מהלימודים בישיבה. ב-2002 הפכה הפלוגה לגדוד עצמאי ששולב שלוש שנים אחר כך בתוך חטיבת "כפיר". תחילה שירתו בבקעה ואחרי 2010 הועברו לצפון השומרון, לאזור דותן. שתי הגזרות הללו נחשבות שקטות באופן יחסי כשרוב הפעילות נעשית בחיכוך נמוך עם האוכלוסייה הפלסטינית.
גורם ביטחוני בחטיבת בנימין: "זו טעות גדולה להציב את הגדוד בגזרה הזו, כי החיילים לא מתעמתים עם החבר'ה שלהם. בשבתות הם גם יורדים לאירועי חיכוך באזרחי עם הנשק"
מפקדי הגדוד וחייליו חזרו וביקשו אתגרים משמעותיים יותר. המפקדים רצו לעבור לגזרת רמאללה של חטיבת בנימין, אזור שנחשב אטרקטיבי יותר מבחינה מבצעית והחיכוך עם הפלסטינים גבוה בו מאוד. בתחילת 2015 החליטו בפיקוד המרכז ובאוגדת איו"ש להיענות לבקשות ו"נצח יהודה" הועבר לגזרת רמאללה.
במקביל לצעירים החרדים מבני-ברק, ירושלים וצפת שהתגייסו לגדוד, הצטרפו אליו גם צעירים חרד"לים מההתיישבות ביהודה ושומרון. ההזדהות של החיילים הללו עם החבר'ה בגבעות כמעט טוטאלית. במקרים רבים מדובר בחברים שלהם. בכתבה שעשינו באוקטובר על העימותים בתקופת המסיק בין המתנחלים לפלסטינים, אמר לנו גורם ביטחוני בגזרת בנימין כי אי-אפשר לסמוך על חיילי "נצח יהודה" שיתערבו בהם.
"זו טעות להציב אותם בגזרה הזו, טעות גדולה", אמר, "הם עומדים מנגד ולא מתערבים, לא מתאים להם לצאת נגד החבר'ה שלהם. יש חיילים מהגדוד שיוצאים לאפטרים ואתה רואה אותם מסתובבים במאחזים הלא-חוקיים. בשבתות, כשיש אירועי חיכוך בין מתנחלים לפלסטינים, יורדים צעירים באזרחי עם נשק מהמאחז, אתה שואל 'מי אתם' הם אומרים לך 'חיילים בחופשה של 'נצח יהודה'". בכמה אירועים עמדו חיילי הגדוד לצידם של מתנחלים שביצעו עבירות והפריעו לכוחות הביטחון.
בדצמבר 2018 נהרגו שניים מחיילי הגדוד, סמ"ר יובל מוריוסף וסמל יוסף כהן, בפיגוע ירי בטרמפיאדה בגבעת אסף. חייל נוסף נפצע קשה. למחרת הפיגוע הרצחני הזה חדר מחבל לבית-אל ותקף לוחם של הגדוד שהוצב שם בשמירה. כמה ימים אחר כך צעדו צעירים מבית אל לכיכר המובילה לרמאללה וזרקו אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים. כוח של מג"ב שהיה שם עצר שלושה מתנחלים, אבל שני לוחמים מ"נצח יהודה" ניסו לשחררם והתעמתו עם המג"בניקים. אותו סיפור אירע בקיץ האחרון באזור המאחז עוז ציון. במקום פרצו עימותים בין מתנחלים לפלסטינים וכששוטר מג"ב ניסה להפריד בין הצדדים, ניסו חיילי הגדוד שהיו במקום למנוע זאת ממנו.
7 צפייה בגלריה
חיילי "נצח יהודה" החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו
חיילי "נצח יהודה" החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו
חיילי ''נצח יהודה'' שהואשמו בהכאת פלסטינים, בבית הדין הצבאי ב-2019. ''מבחינתם, הם שומרים על הבית''
(צילום: שאול גולן)
במקרים אחרים דיווחו לוחמים במג"ב שחיילים בגדוד ירקו עליהם וקיללו אותם בזמן עימותים עם מתנחלים. גם בשבת האחרונה, כשהגדוד נמצא בעין הסערה וחקירת מצ"ח סביב נסיבות מותו של אסעד עדיין לא הסתיימה, המשיכו חיילי הגדוד להעלים עין מפעילות אלימה של מתיישבים: בשעה 14:23 זיהתה תצפית של צה"ל שני מתיישבים מיידים אבן על רכב פלסטיני בצומת ביתין באזור רמאללה. התצפיתנית הקפיצה למקום כוח של "נצח יהודה" שקיבל תיאור של שני המיידים. החיילים הגיעו למקום, זיהו את המעורבים ופשוט שיחררו אותם לדרכם. בלי לעכב אותם, בלי לערב את המשטרה, למרות שזו חובתם.
לחיילי צה"ל ישנה סמכות עיכוב של אזרחים ישראלים אם ראו אותם מבצעים עבירה. הם מחויבים לדווח ולקרוא למשטרה. "אתה לא יכול לשחרר חשודים בביצוע עבירה ככה סתם", אומר אותו גורם ביטחוני בבנימין, "יש תיעוד שלהם זורקים אבן על רכב פלסטיני. אבל הם פשוט נתנו להם ללכת. יכול להיות שהכירו את אחד מהם מהגבעות. יכול להיות שזה חבר. זו דוגמה קלאסית. החיילים של 'נצח יהודה' בקונפליקט פנימי, הם בניגוד אינטרסים".
אפשר למלא כתבה שלמה רק בפרשיות חיילי הגדוד. הכאה והתעללות בעצירים פלסטינים. גרימת נזק לרכוש. נסיעה ברכב שהורד מהכביש וגרימת תאונה שבה נהרג נוסע פלסטיני. עורך דין המתמחה במשפט צבאי שייצג חיילים מהגדוד שהועמדו לדין בגין אלימות, אומר שברוב המקרים, החיילים שייצג היו תושבי התנחלויות. "הם היו בגישה שעם ערבים צריך לדבר בשפה שהם מכירים והיא כוח. זו הגישה, זה הטייפ-קאסט, לאומני ימני קיצוני".
לוחם ששירת בגדוד והשתחרר ב-2017 סיפר לארגון "שוברים שתיקה" על האווירה בפלוגה שלו: "התגייסתי לגדוד הזה לא בהכרח כי אמרתי שאני לא יכול להיות דתי בכל מקום בצבא, אלא כי ידעתי שיש שם מלא אקשן..."
וזה באמת היה ככה?
"אני גיליתי די מהר שהתגייסתי ללה פמיליה".
מה זאת אומרת?
"כל הפלוגה היו חברים של אוהדי בית"ר, לה פמיליה, וכל הדיבור שלהם... כבר בטירונות בימי שישי, כשיושבים ארוחת שבת כזה, השיר די מהר הופך מ'עם ישראל חי' ל'עוד כהנא חי'".
קצין ששירת בגדוד: "אתה מתעסק עם הנערי רפול של החברה החרדית והדתית לאומית. את זה זרקו מהבית, זה עשה סמים בכיכר החתולות, ההוא עבר התעללות מינית, סיפורים מזעזעים"
חגית עופרן מ"שלום עכשיו" הגיעה ביום שלישי השבוע ל"רמת מגרון" כדי לתעד השתלטות לכאורה של מתנחלים על אדמות לגביהן ישנן טענות לבעלות פרטית של פלסטינים. כוח של "נצח יהודה" הגיע למקום וסילק אותה. היא תיעדה את החיילים. חלקם קראו לעברה "בוגדת", אחד אמר לה, לדבריה: "צריך לירות בך".
ברבים מהמקרים בהם היו מעורבים חיילי הגדוד העלו התחקירים הצבאיים תרבות של שקר, התעלמות מפקודות והפרת נהלים. קצין ששירת בגדוד אמר לנו השבוע כי רוב החיילים שמשרתים בו נפלטו ממסגרות לימודיות ופיתחו מנטליות אנטי-ממסדית. "אתה מתעסק שם עם הנערי רפול של החברה החרדית והדתית לאומית. הם הגיעו לצבא כברירת מחדל, אופציה אחרונה לפני ההידרדרות לפשע. אי-אפשר להתעלם מהרקע שלהם. את זה ההורים זרקו מהבית, זה הסתובב בכיכר החתולות ועשה סמים, ההוא עבר התעללות מינית, סיפורים מזעזעים. ואתה צריך לחנך אותם.
"יש לך 200-150 כאלה בגדוד, ריחמת על אחד אתה צריך לרחם על כולם. אז איך אתה בונה משמעת, אתה נותן הרבה חיזוקים חיוביים. כל הזמן, על הפעולות הכי בסיסיות. נותן להם תחושה של הצלחה".
גורמים במערכת אכיפת החוק אומרים שהגדוד הזה הפך לגדוד שמשרת את המתנחלים, גדוד של נערי גבעות. "נו, אז יש בו חיילים שגרים ביהודה ושומרון. אז מה. יש היום מח"ט באוגדת איו"ש שגר בהתנחלות. בכל גדוד חי"ר ויחידה לוחמת יש חבר'ה מההתיישבות. בדובדבן, בשייטת, בצנחנים, בגולני, בכל צה"ל. זה לא גדוד של פלנגות, אם מתרחשים בו אירועים חריגים הם מטופלים בצורה חדה וברורה. אני בטוח שהלוחמים והמפקדים בגדוד מבינים שהיה פה אירוע לא טוב, אירוע שלא היה צריך להיגמר במוות של אדם בגילו".
7 צפייה בגלריה
עומר אסעד
עומר אסעד
עומר אסעד. ''בן אדם בגילו צריך בשעה כזו לישון במיטה שלו. עצם זה שהוא הסתובב בחוץ מעלה סימני שאלה לגבי המניעים שלו''
אבל לא כולם חושבים שמדובר באירוע לא טוב. דיברנו עם עוד קצינים במיל' ששירתו בגדוד. "החיילים בגדוד הזה יודעים להבחין בין מי שהוא אויב ולמי שהוא תמים, רובם גרים בהתיישבות ומכירים את האזור ואת המנטליות, מבחינתם הם שומרים על הבית", אמר לנו קצין אחר ששירת בגדוד. "התקרית הזו התרחשה באזור מעלה לבונה, כל מי שמכיר את האזור יודע שיש שם המון זריקות אבנים ובקבוקי תבערה. הם לא סתם עצרו את המחבל הזה".
מדובר בקשיש בן 78, לילה קפוא, איזה מחבל? התשובה שלו הייתה לא פחות ממדהימה: "זה אויב, חד-משמעית אויב. מסתובב באמצע הלילה וצועק. הוא לא הסכים להזדהות וכנראה היה לו אינטרס לאומני, אולי הוא היה קשור בגורמי פח"ע. הוא לא היה תמים, בכלל לא. בן אדם בגילו צריך בשעה כזו לישון במיטה שלו מכוסה בשלוש שמיכות צמר. עצם זה שהוא הסתובב בחוץ מעלה סימני שאלה לגבי המניעים שלו".
בעבר כבר הציעו גורמים במערכת הביטחון להוציא את "נצח יהודה" מהשטחים, להעביר אותם לגזרות שקטות יותר, פחות מורכבות. "ההרגשה הייתה שמפחדים לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה, שיש להם לובי מאוד חזק בהתיישבות", אומר גורם במערכת אכיפת החוק. גורם ביטחוני אחר אומר שצריך לחשוב טוב טוב לאן אפשר להעביר את הגדוד. "אם תשים אותם על הגבול בעזה הם עוד יכולים לפתוח באש שלא לפי הנהלים ולהתחיל מלחמה", הוא אומר.
בכל מקרה, במערכת הביטחון מתחילים לאבד סבלנות כלפי הגדוד. זו לפחות המגמה בשירות הביטחון הכללי. בדיון ביטחוני שהתקיים בשבוע שעבר בהשתתפות שר הביטחון, אמרו בכירי השב"כ כי לדעת הארגון צריך להוציא את "נצח יהודה" מפעילות מבצעית בגדה. חד וחלק, להוציא.
סגן השר יאיר גולן ממרצ מכיר את "נצח יהודה" מצוין. הוא היה מפקד אוגדת איו"ש בין השנים 2007-2005 ולדבריו, "כבר אז היו אירועים חריגים בגדוד הזה". גולן הוא בין אלו שקוראים לפרק את הגדוד ולפזר את חייליו. "עוד כסגן רמטכ"ל חשבתי ככה. משרתים בו חיילים וקצינים עם תפיסת עולם לאומנית משיחית, חלקם היו מעורבים בתקריות אלימות נגד פלסטינים לפני שהתגייסו".
7 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
יאיר גולן. בין אלו שקוראים לפרק את הגדוד ולפזר את חייליו
(צילום: חיים הורנשטיין)
אחרי השיחה עם סגן השר נסענו למשרדי עמותת "נצח יהודה" במרכז ירושלים. העמותה מלווה את המתגייסים לפני השירות ועוזרת להם בהכשרה מקצועית לקראת השחרור. המנכ"ל, יוסי לוי, נחרד מהקריאות לפרק את הגדוד. "הגדוד הזה ביצע אינסוף פעולות סיכול, על בסיס יומיומי כמעט. בראש השנה הוא קיבל את אות ההצטיינות מאלוף פיקוד המרכז. הם משתתפים במבצעי מעצרים של מבוקשים מדי שבוע.
"הגדוד הזה נמצא תשעה חודשים וחצי בשנה בגזרת בנימין. ביתר הזמן הוא מתאמן. אין לזה אח ורע בכל הצבא, זה הגדוד שעושה הכי הרבה פעילות באותה הגזרה. והפעילות הזו מאוד שוחקת. יש חיילים בצנחנים או בגולני שבמהלך השירות שלהם לא יעשו יום אחד תעסוקה באיו"ש. חייל שמשרת ב'נצח יהודה' עושה את כל שירותו ביהודה ושומרון מול אוכלוסייה אזרחית עוינת. חס וחלילה לפרק את הגדוד הזה, תוציאו אותם ללבנון, לדרום, לאזור אחר, אל תפרקו, מה פתאום לפרק יחידה מפוארת כזו.
"יש שלושה מחזורי גיוס בשנה, 1,200 מגויסים חרדים. אולי שניים-שלושה אחוזים מהגבעות. זה שילוב החרדים הכי גדול במדינה, עד היום יש לנו 14 אלף בוגרים חרדים ששירתו בגדוד, מעל 90 אחוז מהם השתלבו בשוק העבודה. תפרק את הגדוד הזה ולא יהיה שילוב חרדים לא בצה"ל ולא בחברה הישראלית".
"זה קשקוש בלבוש", אומר גולן בתגובה, "כמות החרדים בגדוד אפסית. רובם חרד"לים, כאלו שרואים בגדוד הזדמנות לממש את האידיאולוגיה האלימה שלהם על מדים. אני אומר לכם, צריך לפרק את הגדוד הזה".
גורם ביטחוני איתו דיברנו השבוע אומר שכבר לפני כחודשיים התקבלה החלטה להעביר את הגדוד לגזרה פשוטה יותר, למשל באזור טול כרם, שיש בו פחות חיכוך עם פלסטינים. אבל בצבא כמו בצבא הדברים עובדים לאט. אולי בהמשך יקבל הגדוד גזרות גם מחוץ לאיו"ש אבל לא כאלו שיש בהן פוטנציאל נפיץ.
7 צפייה בגלריה
יוסי לוי, מנכ"ל עמותת "נצח יהודה"
יוסי לוי, מנכ"ל עמותת "נצח יהודה"
יוסי לוי, מנכ''ל עמותת ''נצח יהודה''. ''בלי הגדוד לא יהיה שילוב חרדים בצה''ל ובחברה הישראלית''
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גופתו של אסעד נותחה על ידי שלושה רופאים פלסטינים שקבעו כי התקף הלב שבו לקה נבע ממתח בעקבות לחץ חיצוני שהופעל עליו. מקורות פלסטיניים טוענים שהאיש הוכה נמרצות בידי החיילים, שמכחישים זאת. גם מדובר צה"ל מוסרים כי מהתחקיר עלה שלא היה שימוש באלימות מעבר להתגברות על התנגדותו של אסעד.
בינתיים הודחו המ"מ והמ"פ בעקבות האירוע ומפקד הגדוד, סא"ל מתי שבח, ננזף על ידי אלוף הפיקוד יהודה פוקס. המ"פ יצא לחופשה ולא יוכל לחזור לתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מכריו אומרים שמדובר בבחור מבית חרדי שגדל בבני-ברק. מקצועי מאוד, חותר למגע, יוזם. הוא לקח אחריות על האירוע ולא הפיל אותה על פקודיו.
"האחריות שלי, אני פיקדתי על הכוח", אמר לחבריו, "כשראיתי את התמונה של אסעד כמעט נפלתי על הרצפה. הוא בגיל של סבא שלי, לא האמנתי שמת. חשבנו שנרדם, שהפלסטינים שהיו איתו יעירו אותו. אני תופס את הראש, איך לא וידאתי שהוא מתעורר, שנכנס לרכב ונוסע, איך לא בדקתי עם המ"מ שהוא קם והולך".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "גדוד 'נצח יהודה' מבצע פעילות מבצעית בגזרת איו"ש ובכך תורם לביטחונה של מדינת ישראל. מדובר בגדוד לוחם ייחודי בעל ערך לאומי בשל היותו כתובת למועמדים לשירות המנהלים אורח חיים חרדי.
"צה"ל מצר על מותו של עמאר עבד אל-מג'יד אסעד. מסקנות ולקחי התחקיר בעקבות האירוע יילמדו ויוטמעו בקרב כלל הכוחות. בנוסף, נפתחה חקירת מצ"ח במסגרתה נחקרו עד כה שורה של קצינים, חיילים ועדים נוספים. בסיומה יתקבלו החלטות ביחס לצעדים המשפטיים".
פורסם לראשונה: 07:12, 11.02.22