בסופו של דבר, הג'ונגל ששמר על אוטוניאל כל כך הרבה שנים, הוא גם זה שהסגיר אותו. במשך עשרות שנים התחבא דאירו אנטוניו אוסוגה - אוטוניאל כמו שהוא מוכר לכל קולומביאני ולכל סוכן פדרלי בארה"ב - בג'ונגל הקריבי של קולומביה וניהל משם אימפריית פשע מאורגן יעילה ושקטה, אכזרית והרסנית, ששלחה זרועות ברחבי דרום אמריקה, ארה"ב ואירופה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
6 צפייה בגלריה
דאירו אנטוניו אוסוגה
דאירו אנטוניו אוסוגה
דאירו אנטוניו אוסוגה. ניהל אימפריה מתוך הג'ונגל
(צילום: AFP)
הוא עשה את זה כמעט בלי דרמות פומביות. לא הייתה לו ההילה הסלבריטאית של אל־צ'אפו המקסיקני, ולא המיתוס האכזרי של פבלו אסקובר, הסנדק הקולומביאני הגדול שעל כתפיו אוטוניאל עומד. הוא לא הפגין את עושרו בפני העולם - איש לא יודע בדיוק כמה הוא שווה, אבל הקונצנזוס הוא שמעל מיליארד דולר - ולא חלם שיעשו עליו סרטים בהוליווד. הוא רק ניהל אימפריה של קוקאין, סחיטות, חטיפות, שוחד, התעללות בילדים ושאר ירקות רקובים. ממשלת קולומביה ניסתה לשים עליו יד מאז 2011. ארה"ב הציעה חמישה מיליון דולר למי שיוביל לתפיסתו. בסופו של דבר זה קרה כי אוטוניאל איבד את החדות שלו לרגע אחד קטן.
בסוף החודש שעבר הצליחו קציני מודיעין קולומביאנים לזהות את המיקום המשוער שבו אוטוניאל התחבא, אחרי שקיבלו טיפ מאיש קרטל שהעביר לו תרופות לטיפול במחלת הכליות שלו. התקשורת הקולומביאנית דיווחה כי במבצע השתתפו יותר מ־20 מסוקים, עשרה מזל"טים ומאות חיילים שחסמו נהרות וכבישים בשטח של שלושה קמ"ר וחצי. בזמן שחיילי קומנדו הצליחו לעבור דרך שמונה טבעות האבטחה של אוטוניאל, התמקמו ספינות חיל הים על החוף בים הקריבי כדי להבטיח שהוא לא יוכל להימלט בסירה.
6 צפייה בגלריה
דאירו אנטוניו אוסוגה לאחר שנתפס
דאירו אנטוניו אוסוגה לאחר שנתפס
אוטוניאל לאחר שנתפס
(צילום: רויטרס)
לקליימקס של המבצע הגיעו בסך הכול ארבעה חברי יחידת עילית של הצבא, שעקבו אחר אוטוניאל עד לבית עץ פשוט, קרוב לגבול עם פנמה. רשרוש של סבך ענפים משך את תשומת ליבם של החיילים, ומתחתיו הם מצאו את הפרס הגדול. אחד מהם דרש ממנו להזדהות, ואוטוניאל בן ה־50, עייף ורצוץ, אישר כי זה אכן הוא, הרים את ידיו והתחנן שלא יהרגו אותו. החיילים נתנו לו לשתות והפשיטו אותו, והוא ביקש שלא ייקחו ממנו מדליון ובו תצלום של הוריו מחובקים. הוא הוטס לבוגוטה, שם הוצג בפני התקשורת ומיד נכלא בחור שחור כלשהו עד שיוסגר לארה"ב. או שעד שיברח.
"אוטוניאל זה טיפוס”, אומר סוכן לשעבר ביחידה ללוחמה בסמים של ארה"ב (DEA), "תמיד הייתה נטייה לא לקחת אותו מספיק ברצינות כי לא הייתה לו את היוקרה או הפוזה של התותחים האחרים, אבל הוא בחור פיקח שניהל אימפריה מתוחכמת".
כמה משמעותית התפיסה שלו?
"כמו תפיסה של כל ברון סמים גדול, זה טוב מורלית וזה יחסי ציבור מצוינים ל־DEA, אבל זה לא באמת ישנה בשטח. לפני שארה"ב הרגה את בן לאדן, אני זוכר במשך שנים כותרות כמו 'חוסל מספר שתיים באל־קאעידה'. כל כמה חודשים חוסל מספר שתיים באל־קאעידה. אותו דבר פה, יבוא אחד חדש, הוואקום תמיד יתמלא כי יש אינספור מועמדים והקרקע רק מושכת יותר ויותר צעירים לפשע. מקור הבעיה הוא עוני ונשק ושחיתות שלטונית. כל הכסף שממשלת ארה"ב מוציאה כבר עשרות שנים על 'המלחמה בסמים' הוא בקושי אצבע בסכר. זו מדיניות כושלת לחלוטין שלאף נשיא וקונגרס אין אומץ פוליטי להפסיק, אבל באופן אישי יש לי רק כבוד לחבר'ה שממש תפסו את אוטוניאל. הוא היה מטרה מאוד קשה".
כמו בכל האגדות האלה, דאירו אנטוניו אוסוגה נולד עני מאוד ורוב חייו עברו בצל מלחמת האזרחים בת עשרות השנים של קולומביה. כבר כילד גויס לקבוצת גרילה קומוניסטית בשם צבא השחרור העממי. כשזו התפרקה מנשקה בתחילת שנות ה־90, אוטוניאל היה מאוכזב מאוד. הוא ואחיו, חואן, המכונה ג'ובאני, החליטו להמשיך במלחמה פרטית. אחרי שכנופיית הגרילה הקטנה שלהם רצחה מישהו שלא הייתה צריכה להרוג, חצה אוטוניאל את השורות הפוליטיות ומצא בית עם המיליציות הימניות של קולומביה, שבמקביל גם עסקו בסחר בסמים.
אוטוניאל גדל להיות מפקד אפקטיבי ובשנת 2005 הצטרפו האחים אוסוגה לארגון שנקרא האורבנוס (Los Urbeños), אשר נוהל על ידי ברון סמים בשם דניאל רנדון הררה. האחים טיפסו בסולם הדרגות ואחרי מותו של הררה השתלטו על הארגון. הם ניהלו עסק מסוכן וקטלני, שבסופו של דבר עלה בחייו של האח ג'ובאני, שנהרג במהלך פשיטה משטרתית ב־2012. אוטוניאל נותר שליט יחיד.
סוחר סמים בשם דניאל "אל־לוקו" בררה, שעבד עבור אוטוניאל, נתפס והוסגר לארה"ב, סיפר כי הוא "חיית יער אכזרית, עם מיומנות וניסיון צבאיים". ואכן, אוטוניאל ניהל מהג'ונגל ארגון בעל משמעת צבאית ששלט בשטח גדול מאוד במפרץ Urabá (מכאן השם אורבנוס) - נקודה אסטרטגית ליצוא קוקאין מהחוף הצפוני של קולומביה, ליד הגבול עם פנמה. הוא בנה עסקים ברחבי אמריקה הלטינית, בקריביים, ואפילו שלח יד לאירופה. לפי האתר הקולומיביאני semana, בשנים האחרונות היה אוטוניאל במשא ומתן גם עם שליחי המאפיה הסיציליאנית באיטליה ורשתות סחר בסמים בבלקן.
"הארגון כולו הוא פחות קרטל סמים ויותר ספק שירותים לסוחרי סמים עצמאים", כתב האתר InSight Crime, המתמחה בפשע מאורגן בדרום אמריקה. "תאי הארגון מעורבים במגוון רחב של פעילויות פליליות, לרבות סחיטה, כריית זהב בלתי חוקית וסחר בבני אדם. ראשי התאים האלה שילמו אחוזים קבועים לאוטוניאל".
6 צפייה בגלריה
דאירו אנטוניו אוסוגה אזוק
דאירו אנטוניו אוסוגה אזוק
נרדף במשך שנים עד הלכידה
(צילום: רויטרס)
הטריטוריה שהשתרעה מפנמה במערב ועד ונצואלה במזרח, איפשרה לאוטוניאל לשלוט בחלק גדול משוק הקוקאין הסיטונאי, במדינה שבפני עצמה מייצרת הכי הרבה קוקאין בעולם. גוסטבו דאנקן קרוז, פרשן פוליטי קולומביאני ומומחה לפשע מאורגן, סיפר לאתר החדשות העצמאי ozy, כי סוחר סמים בקולומביה שרצה לייצא את הקוקאין שלו דרך האיים הקריביים, לא יכול היה לעשות זאת בלי לעבור אצל אוטוניאל. "הוא ידע לשלוט בצבא פרטי מאמצע הג'ונגל", אמר קרוז, "כולם זילזלו בו, אבל כאדם עם מעט מאוד השכלה, הוא הצליח באופן אדיר וגם הצליח לשרוד הרבה זמן".
ההישרדות הארוכה של אוטוניאל מרשימה במיוחד, כי בשונה מיתר השמות הפולקלוריסטיים של עולם הסמים בדרום ובמרכז אמריקה, לא ממש היה אכפת לו שיידעו איך הוא נראה ושתהיה לו תמונת פרופיל עדכנית אצל רשויות החוק. במהלך שנות המרדפים אחריו נתלתה תמונתו של אוטוניאל על עמודים בכיכרות הערים תחת הכותרת "מבוקש". אם זה מרגיש כמו משהו שנלקח מימי המערב הפרוע, זה לא מקרי. שלא כמו אל־צ'אפו, למשל, אוטוניאל לא נופף בכסף שלו, לא השתכן במלונות פאר ולא הסתובב במכוניות מרוץ. הוא הרגיש בטוח לגמרי בג'ונגל, וב־34 השנים שבהן עסק בפשע, כמעט אף פעם לא יצא ממנו.
הוא הסתובב בחלק של הג'ונגל שכולל עשרות נהרות, ושאדם יכול להיעלם בו לנצח. צילומים מגורענים בתקשורת הקולומביאנית הראו אותו יושב בסירה, לבוש בז'קט שחור, מלווה תמיד בשני גברים חמושים. עוד היו איתו באופן קבוע שלושה כלבים שחורים גדולים, מאולפים לזהות זרים ועקבות. כשלא חצה נהר בסירה, עבר אוטוניאל ממקום למקום רכוב על פרד חום, לבוש ג'ינס, מגפי גומי, פונצ'ו ותיק גב, תמיד מחופש לחקלאי עני ונראה בדיוק ההפך מראש אימפריית סמים שגילגלה מיליארדים.
אוטוניאל גם אף פעם לא ישן באותה מיטה פעמיים, ולא ברור אם הוא נשוי, או היה נשוי, או אם יש לו ילדים. טבעת האבטחה שלו הורכבה משמונה שכבות, הראשונה שבהן כללה שמונה גברים, שכמה מהם ליוו אותו מאז תחילת הקריירה. לאף אחד מהם לא היה טלפון נייד או מכשירים אלקטרוניים אחרים. לפני כל פגישה הוא הורה להם להחליף בגדים ולזרוק אותם מחשש שמישהו מהם נושא ג’י־פי־אס. ואם כל שכבות ההגנה האלה לא הספיקו, אוטוניאל גם מאמין גדול באמונות תפלות, נהג להיפגש באופן קבוע עם מכשפות ושמאנים, ערך טקסים ונשא קמעות. הוא היה סיפור הצלחה אדיר, אז אולי לא כדאי לזלזל בכוחות הכישוף, ואת כל זה עשה כשהוא מותיר הרבה פחות עקבות דם מהמקבילים היותר מפורסמים שלו.
"הפשע המאורגן הקולומביאני מתקדם ומתוחכם יותר מזה המקסיקני", אומר איש ה־DEA לשעבר, "בעיקר בהבנה שאלימות ודם זה רע לעסקים. החבר'ה של אל־צ'אפו הרגו את כל מי שעמד להם בדרך, אבל אוטוניאל והפלגים האחרים בקולומביה הצליחו להגיע למצב שבו הרווחים שלהם רק גדלים, בלי האלימות שמושכת שוטרים ומפחידה לקוחות".
6 צפייה בגלריה
אל צ'אפו בזמן המעצר
אל צ'אפו בזמן המעצר
אל צ'אפו. ''הפשע המאורגן הקולמביאני מתוחכם יותר מהמקסיקני''
(צילום: EPA)
וכך, ב־2017 ראתה קולומביה את רמות האלימות הנמוכות ביותר שלה ב־42 שנים, למרות שתעשיית הסמים שיגשגה מתמיד. המספרים עלו מאז, אבל עדיין נמוכים בהרבה ממדינות שכנות כמו ונצואלה וממדינות מרכז אמריקה כמו הונדורס, גואטמלה ואל־סלבדור. "בגלל זה את גם לא רואה נהירה של פליטים מקולומביה לעבר הגבול של ארה"ב עם מקסיקו, כמו ממדינות אחרות באזור", אומר איש ה־DEA.
בשנה־שנתיים האחרונות דברים השתנו קצת ואוטוניאל נגרר בחזרה לאלימות. אחרי תקופה ארוכה שבה היה לו קל פשוט לשחד שוטרים ופוליטיקאים, הוא עבר לטרור שהזכיר יותר את ימי פבלו אסקובר מטיל האימה בשנות ה־80 וה־90. ב־2017 הציע אוטוניאל מזומן למי שיתנקשו בשוטרים, והסיפורים על התעללות בילדים ומקרי אונס בסביבה שלו גברו כל הזמן. חלק מזה הוא תוצאה של היחלשותו בשנים האחרונות. הוא איבד את מעמד הדיקטטור שהיה לו, מפקדים חדשים השתלטו על אזורי פעולה מרכזיים ומילאו את ההוראות שלו רק כשהיה להם נוח. אחד מהם, כך נראה, גם עזר להפיל אותו.
בשנת 2015 החליטה ממשלת קולומביה שהגיע הזמן לשים יד על אוטוניאל, ופתחה במבצע במסגרתו הוטסו כ־1,200 סוכנים מובחרים לתוך השטח שלו. הם התפרסו באזור אורבה עם שתי משימות ברורות: פירוק האורבנוס, ארגון שמספר הפעילים הצבאיים שבו נאמד בכאלפיים איש, ולכידת אוטוניאל. למבצע קראו 'אגממנון', על שם המלך היווני הידוע ביכולותיו הצבאיות האדירות, זה שהוביל את המלחמה על טרויה, ובאגו גדול לא פחות. התוכנית הייתה להשלים את המבצע בתוך שבועות ספורים. בפועל הוא נמשך עד שאוטוניאל נתפס בחודש שעבר.
לאורך השנים הצליח המבצע להחליש את תזרים המזומנים של הארגון. הקולומביאנים אמנם לא תפסו את אוטוניאל, אבל כן התישו אותו. ב־2017 צילם אוטוניאל סרטון וידיאו שבו נראה עייף מאוד, וכרגיל לא הסתיר את פניו. הוא פנה ישירות לממשלת קולומביה ואמר שהוא רוצה להשתלב בתהליך הפוליטי במדינה. הנשיא דאז, חואן מנואל סנטוס - ששנה קודם זכה בפרס נובל לשלום על סיום מלחמת האזרחים בקולומביה - אמר כי אוטוניאל והשבט שלו צריכים להניח את נשקם ולהיכנע יחד ובאופן מיידי. רק אז, אמר סנטוס, אפשר יהיה לדבר. זה לא קרה.
שנה לאחר מכן פג תוקף ההצעה של סנטוס, וקולומביה יצאה למבצע 'אגממנון 2'. בסרט ההמשך השתתפו הפעם 3,000 חיילים שביצעו מאות פשיטות על גרעיני החמולה של אוטוניאל ועצרו אלפי בני אדם. הם תפסו 415 טונות קוקאין, וגרמו לארגון נזק של כשני מיליארד דולר. הלחץ הזה המשיך להחליש את אוטוניאל, שהפך מבודד יותר ויותר. הצעתו להיכנע לממשלה פגעה מאוד במעמדו, יועציו הקרובים ביותר נתפסו או חוסלו, והוא ראה את אחיו, אחותו ובת דודו מוסגרים לארה"ב. בסופו של דבר, הנפילה שלו הייתה בלתי נמנעת.
לכידתו של אוטוניאל הייתה רגע ניצחון נדיר עבור איוון דוקה, הנשיא הנוכחי והלא־פופולרי של קולומביה, שנכנס לתפקידו ב־2018 ויפרוש בשנה הבאה. לא פלא שהוא חלב את הזרקורים המלטפים בכל הכוח. דוקה הגדיר את תפיסת אוטוניאל כ"מכה הקשה ביותר שספג סחר הסמים במאה הזו. זה ניצחון מובהק נגד הפשע המאורגן במדינה שמייצרת כ־70 אחוז מכלל הקוקאין בעולם. אוטוניאל היה סוחר הסמים המפחיד ביותר בעולם ותפיסתו דומה רק לנפילתו של פבלו אסקובר בשנות ה־90".
יש אכן קווי דמיון ברורים בין אוטוניאל לאסקובר, בעיקר בדרך שבה שניהם נפלו אחרי שנים של מרדף ממוקד, וגם בעובדה ששניהם היו מנהיגים בדעיכה. כוחו של קרטל מדיין, שהוקם על ידי אסקובר, נחלש מאוד לפני שהוא עצמו נורה למוות ב־1993, וגם האורבנוס של אוטוניאל הם לא מה שהיו פעם. אבל כאן, כנראה, מסתיים הדמיון. "צריך להיות ברור שאוטוניאל לא היה אסקובר", אומר איש ה־DEA, "בשיאו, קרטל מדיין שלו טיפל ב־80 אחוז מהקוקאין בעולם. אסקובר היה מייקל ג'ורדן של הביזנס".
6 צפייה בגלריה
פבלו אסקובר
פבלו אסקובר
פבלו אסקובר. מלבד התפיסה, אין דימיון של ממש
(צילום: ויקיפדיה)
נגד אוטוניאל עומדים עכשיו עשרות סעיפי אישום. ממשלת קולומביה מאשימה אותו, בין היתר, ברצח בנסיבות מחמירות, גיוס לא חוקי, קשירת קשר לביצוע פשעים, סחיטה וחטיפה, טרור, נשיאה בלתי חוקית של נשק, התעללות מינית בילדים וגיוס קטינים. די בטוח שהוא יוסגר לארה"ב, כפי שקרה עם בני משפחתו וחברים אחרים בארגון שלו שנתפסו בשנים האחרונות. ושם יחכו לו אישומים פליליים בבתי משפט פדרליים במנהטן ובברוקלין, וגם במיאמי ובטמפה שבפלורידה.
השאלה הגדולה כעת היא מה יהיה עם הארגון שלו. המומחים סקפטיים מאוד שהמעצר של אוטוניאל ישנה את משחק הסמים שנמשך עשרות שנים וגבה עשרות אלפי קורבנות בקולומביה. "הלכידה שלו היא לא הישג של מה בכך ולא משהו שאני רוצה לזלזל בו, אבל משוואת המלחמה בסמים נשארת ללא שינוי", אמר בשבוע שעבר סרחיו גוסמן, מנהל של חברת ייעוץ סיכונים בבוגוטה. "הוא יוחלף במישהו אחר, ובקרוב נגלה איך המישהו הזה מגיב, אבל לא יהיה שינוי סיסמי באופן שבו המלחמה בסמים מתנהלת. זו מלחמה כושלת. בכל פעם שבוס מאפיה נופל, יש כמה שמוכנים לתפוס את מקומו".
גם מי שגרו כל חייהם תחת האימה של אוטוניאל לא נושמים לרווחה. "לאף אחד אין אשליה שמשהו ישתנה מהותית", אמר לעיתון 'הגרדיאן' קרלוס פאז, איש ארגון למען זכויות אדם באזור אורבה. "תמיד היינו נתונים לאיומים מהקבוצות האלה, ונאלצנו לשתף פעולה או לשתוק. אוטוניאל או לא, הכול יישאר אותו דבר".
6 צפייה בגלריה
מתוך 'נרקוס'
מתוך 'נרקוס'
מתוך ''נרקוס''
(צילום: Netflix)
קולומביה נותרה היצרנית הבכירה בעולם של קוקאין, ולפי דוח של האו"ם היא הפיצה כ־1,228 טונות של הסם רק בשנה שעברה. נתון זה מגיע דווקא על רקע הירידה הכוללת בגידול קוקה, המרכיב הצמחי העיקרי המשמש לייצור קוקאין - מה שמרמז על כך שהקרטלים השתכללו ברמת הייצור, ולא מתרגשים מתפיסתם או מרציחתם של מנהיגים. זה חלק מדרישות התפקיד. כשאסקובר חוסל ב־1993, תפוקת הקוקאין ירדה לזמן קצר, לפני שהגיעה לשיאים חדשים. לאחר שמקסיקו הסגירה את אל־צ'אפו לארה"ב ב־2016, היא רשמה שיאי רצח חדשים, בעוד שזרימת הסמים לארה"ב ולאירופה כמעט ולא הושפעה.
לא יחסרו מועמדים להחליף את אוטוניאל. בקולומביה יש כל כך הרבה ארגונים חמושים, שיהיה צריך לעשות אודישנים לאוטוניאל הבא, אבל בסוף הוא יימצא. "כל התשתית המסחרית נמצאת במקום", אומר איש ה־DEA לשעבר. "השאלה היא עד כמה ההנהגה החדשה תהיה מיומנת בניהול דבר כזה. אוטוניאל היה אחד האנשים הכי מעניינים בעיניי, כי הוא ניהל עסק מורכב באופן מתוחכם מאוד, למרות שאין לו השכלה והוא לא יצא מהג'ונגל, אבל בסופו של דבר הוא היה רק הפנים של המכונה בקולומביה ורק בורג בתעשיית סמים עולמית אדירה. אנחנו לא קרובים היום לפתרון הבעיה יותר משהיינו לפני 40 שנה, ואני לא חושב שנפתור אותה אי פעם".
פורסם לראשונה: 07:39, 19.11.21