עמיחי שיקלי נחת לפני שלושה שבועות במולדובה, כחלק ממשלחת של איחוד הצלה שהייתה בדרכה לסייע לפליטים בגבול עם אוקראינה. כשגלגלי המטוס ומסלול הנחיתה נפגשו, הוא לא תיאר לעצמו שמי שיזדקק לעזרה ראשונה זה דווקא הוא. "קראתי ספר בטיסה, אמילי מואטי ממפלגת העבודה הייתה איתי במשלחת", הוא אומר השבוע. "פתאום היא אמרה, 'וואו, שמעת את החדשות? עמיחי, הם הכריזו עליך כפורש. גיליתי ממנה - פשוט כי היא פתחה את הווי-פיי לפניי - שאני ח"כ פורש".
מה אמרת? "כלום, המשכתי לקרוא את הספר (מגחך). הייתי בשקט והיה לידי בחור שתהה איך אני מגיב ככה ומאיפה יישוב הדעת הזה".
עלבון גדול. מה עבר לך שם בראש? "אני רק זוכר שחזרתי לעצמי על שתי מילים: 'תת-רמה".
הנה כמה מהכינויים שחטף עמיחי שיקלי בשנה האחרונה: וירוס. בוגד. זה שתקע לנו סכין בגב. אויב מבית. אופורטוניסט. צבוע. זבל. אבל רק מחמש מילים הוא באמת חשש. משהו שזרק לו בנט על עתידו הפוליטי ולא הניח לו: "אתה תהיה בלון בלי חוט". לשומע מהצד זה נשמע כמו משפט זן תמים. אבל עבור שיקלי - חבר כנסת ואבן בנעלו של ראש הממשלה, מרגע שהושקה ממשלת השינוי - זה היה איום בממדים תנ"כיים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משל הבלון הופך לסמלי כשלוקחים בחשבון שמפלגתו של בנט מתגלה לאחרונה כגרסה החיה של הספר מעשה בחמישה בלונים, רק בלי החוטים שראש הממשלה אמור להחזיק ביד. מה שבטוח הוא שדרך עיניו של שיקלי מצטייר ראש הממשלה כילדותי, נקמן ומלא אוויר חם. ושיקלי, איש עם להט נעורים בעצמו, גם נפגע כמו ילד. המסקנה: בפוליטיקה הישראלית של 2022 יש גבול דק מאוד בין אינפנטיל לאידיאולוג. ומעטים אלו שמזהים את ההבדל. "מה שנאמר לי, וזה ציטוט, היה 'תקבל מה שאתה רוצה, תבחר לך תפקיד, אבל משמעותי ורק לא בכנסת".
מי אמר את זה? "בנט. זה היה סביב חוק האזרחות, הוא הציע את זה והוסיף: 'אחרת מה, אתה סתם תהיה פה בלון פורח באוויר'. זה משפט שאמרו לי כמה פעמים".
מה זה אומר? "(מרים את הקול) מה תעשה פה? מה תעשה פה? אתה סתם תסתובב פה במסדרונות, אף אחד לא יספור אותך".
אין כמו להקטין אדם. התחושה הזו חזרה אליך השבוע כשוועדת הכנסת הכריזה עליך כפורש מהמפלגה? "לא, השבוע בעיקר הרגשתי שהתהליך היה כל כך מכוער ונעשה בצורה כל כך אכזרית. אבישי בן חיים מדבר על המושג אלימות לגאלית. וואלק, הרגשתי השבוע מה זה אלימות לגאלית, זה כשמשתמשים בהליכים בירוקרטיים כדי לפגוע בך אישית".
אחת מאלה שפעלו נגדך בהליך הנוכחי היא איילת שקד, מישהי שהגדרת כקרובה אליך. מתי דיברתם לאחרונה? "לפני חודש, באיזה כנס. את שקד הכרתי מהצבא, כשהיא הייתה מש"קית חינוך חביבה בסיירת גולני. כשנכנסתי לכנס הוא היה בעיצומו ומולי היו שני העוזרים שלה. אמרתי להם שלום, כי אין לי שום בעיה עם העוזרים של איילת, ובאופן מופגן הם לא ענו. אמרתי, 'מה כואב לכם להגיד לי שלום?'"
ענו? "כן. 'אתה בגדת באיילת'".
ב.ג.ד הפך לשורש פופולרי מדי בשיח הפוליטי, במיוחד בכל מה שסובב את מערכת היחסים שלך ושל ימינה. "הרגשתי מהם עוינות, חבל על הזמן. ואז ראיתי את איילת. אמרתי לה, 'אם זה הווייב של המקורבים לך, אני מבין שאת לא סבבה'. היא ענתה שהזמן עושה את שלו. שלאט־לאט זה יעבור".
והרגשת ממנה שיש התרככות? רוח פיוס? "ממנה?! כרגיל, לא הרגשתי ממנה כלום. בכל פעם שנפגשנו מאז אני כמו אוויר בשבילה".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
''אני כמו אוויר בשבילה''. איילת שקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"איילת ונפתלי אמרו כל הזמן 'לנו יש חיילים'", מסביר פוליטיקאי בכיר למה שיקלי הוא טראומה לשני הבכירים במפלגתו. "ככה הם קראו לח"כים שלהם, חיילים. עוד לפני הקמת הממשלה הם היו משוכנעים באנשיהם כי הם בחרו אותם, אבל שיקלי לא עריק קלאסי, הוא אדם שמונע מאידיאולוגיה. זה לא סילמן שמנצלת את התהילה שלה. בנט אומר על שניהם, 'אני הבאתי אותם, ואני הטאלנט', אבל שיקלי הרגיש שיש לו מה לומר. אם הוא היה רוצה לקבל תפקיד שגריר, ודאי שהוא היה יכול למלא אותו בצורה טובה".
אבל? "הוא פשוט לא רצה".
גם אחרי הזובור שעבר בשנה האחרונה בפוליטיקה הישראלית, שיקלי מנהל יחסים מורכבים עם עמדת הקורבן. בטוח שנעשה לו עוול, אבל מסרב להגיש את הלחי השנייה. במציאות הוא בחור חביב ומוצק, נעדר גינונים ופאסון. הגבר-גבר הכל-ישראלי, מהסוג שנכנס לבית זר ומיד משתלט על הכנת קפה שחור וניקיון העמדה. לבוש כמו ילד טוב לפני טקס יום העצמאות, בחולצה לבנה ומכנסיים כחולים. מדבר הרבה ובלהט, כולל המחשה בתנועות ובסימוכין בווטסאפ. גם עכשיו הוא משוכנע שבמאורעות השנה האחרונה הוא פעל בהתאם לצו מצפונו. לכן, לדבריו, ליבו טהור. "אני ישן בובה", הוא מצהיר לא פעם. אבל ידיו נעות בעצבנות לפלאפון כדי להתעדכן בתגובות החדשות להפרשתו הטרייה ממה שהיה ביתו הרעיוני.
השבוע האחרון בחייו של שיקלי היה רכבת הרים מהסוג שרק הפוליטיקה הישראלית יכולה לספק. למרבה הפלא, נראה שהוא יגיח מצידה השני בחתיכה אחת. בניגוד לעריקה הטרייה עידית סילמן, אישה עם רקורד של פליק פלאקים אופורטוניסטיים שיהממו אפילו את ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, אצל שיקלי נראה שהסיבה למרד הייתה אידיאולוגית. או לפחות משם זה התחיל. מה שבטוח הוא שמשלב מסוים הוא התאהב בפוזיציה של המורד, או הקוזאק הנגזל, תלוי את מי שואלים. מהרגע הראשון הוא נחשב לשם סולידי ברשימת ימינה, בטח בהשוואה לשמות שגייסו בנט ושקד בעבר, כמו אלונה ברקת. גם הניים רקוגנישן שלו - המוכרות שלו, באזז וורד אהובה על יועצים פרלמנטרים - הייתה נמוכה מאוד. לתודעה הישראלית הוא פרץ, כאמור, רק כשהחליט שלא להיכנס לממשלה בראשות בנט, ראש מפלגתו.
מאז הקמת הממשלה הוא הצביע בעקביות נגד החלטותיה, הוקיע את בנט ושקד כמי שבגדו בציבור הבוחרים שלהם וקיעקע את הלגיטימציה של חבריו עד לא מזמן. שיקלי הפך בעיני בנט, האיש שברא אותו כפוליטיקאי, לצרה צרורה של איש אחד. בחוגים ימניים הוא הפך לרוקסטאר של המגזר.
משמעות הוקעתו של שיקלי כפורש אוסרת עליו לרוץ במפלגה קיימת - מה שמונע ממנו לחבור לליכוד - ולכנסת הבאה הוא יוכל להיבחר רק כחלק מרשימה חדשה. אופציה אחרת היא להתפטר כרגע ולחבור למפלגה קיימת בהמשך, אבל את התסריט הזה שיקלי פוסל על הסף. לדבריו, בגלל סיבות אידיאולוגיות. לעומתו, סילמן לדברי גורמים פוליטיים הסתדרה על ג'וב בליכוד, וקיבלה הבטחה מנתניהו לשמש כשרה בממשלתו, אם זו תוקם. עדיין היא תתנהל מעתה בכנסת עם איום מתמיד שתוכרז גם היא כפורשת, למקרה שתעז לחבל בהצבעות של שותפיה לשעבר.
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
''מעולם לא הרגשתי כאלה גלים של אהדה''. עמיחי שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
בנט, כך נראה, סיים להיות יהודי נחמד. השאלה היא אם זה לא מעט מדי ומאוחר מדי עבור יציבות הקואליציה שלו. מנגד, עבור שיקלי, גם המכה הזו בכנף לא מונעת ממנו להתחמם באור הזרקורים, אולי בפעם האחרונה בתקופה הקרובה. "כרגע מה שהכי מטריד אותי זה כל הווטסאפים, לא נעים לי שלא החזרתי תודה לכל מי שאמר מילה טובה", הוא מצטנע.
זה גם בסדר להודות שאתה נהנה קצת מתשומת הלב. "כן, זה נותן סיפוק. אנשים התרגלו לזה שיש איזה נודניק בשם עמיחי שיקלי שלא הולך עם הממשלה בשטנץ. מבחינת התחושה זו רוח גבית, וגם בסיום הדיון היה רגע מאוד מיוחד - לכאורה הפסדנו בקרב, אבל מבחינת התחושה הרגשתי שהושג ניצחון אדיר במערכה".
למה? "בשחמט הפוליטי נחלנו הפסד, אבל מבחינת דעת הקהל, מעולם לא הרגשתי כאלה גלים של אהדה, בשום שלב בקריירה הלא־ארוכה שלי".
אולי אתה מרשה לעצמך ליהנות עכשיו, כי כבר אין לך מה להפסיד? יכול להיות שהשבוע הוכרע שנגמרה הקריירה הפוליטית שלך? "לא בטוח. אני מעריך שימינה ותקווה חדשה לא יתמודדו בכנסת הבאה. אולי הן יתאחדו, אבל הן לא סיפקו את הסחורה; ימינה בגלל ההפרה הסיטונאית של ההבטחות, ותקווה חדשה בגלל שברגעי ההכרעה גדעון סער יישר קו באופן מלא עם הרשות השופטת, סינדל וטירפד את השותפים שלו מהמחנה הלאומי, והוא לא הוביל לשום מהלך משמעותי בתחום הזה. האכזבה ממנו לפי הסקרים, היא רבתי. אז יש ציבור חילוני ומסורתי, בסדר גודל של 15 מנדטים – עכשיו, איך זה יתחלק וייראה בעתיד?"
פה אתה נכנס לתמונה? "הייתי שמח לייצר אלטרנטיבה לציבור הזה. יש פוטנציאל ומפלגה זו אופציה. יכול גם להיות שאחזור לאלמוניות ולמכינה שלי, אני באמת לא מסתכל על עצמי כלב האירוע. אני שליח ציבור".
דווקא נראה שהיית שמח להמשיך להיות לב האירוע. "אני רוצה להישאר שליח ציבור, אני מאוד אוהב את זה. אני רוצה שהחיבור לזהות היהודית יהיה נחלת הכלל, ולנהל את הוויכוח עם החבר'ה במפלגות החרדיות ולא לעשות ברית פוליטית עם אביגדור ליברמן שאומר שצריך לשים את החרדים על מריצות".
אז מעבר לשליח ציבור, איזה שר היית רוצה להיות? "אני חושב שיש כמה תפקידים שיכולים להיות רלוונטיים, ביטחון הפנים וגם החינוך, אבל אני לא מסתכל על העולם במשקפיים של תפקיד מסוים. זה מסוכן". ואם וכאשר תקים מפלגה, מי השותפים הפוטנציאליים שלך? בעבר היה לך שיח עם סמוטריץ'. גם בועז ביסמוט ויעקב ברדוגו הם אופציות? "אנשים כמו ביסמוט, כן. את סמוטריץ' אני מאוד מעריך אבל אנחנו לא באותן עמדות".
איפה הפער? "בנושאי דת ומדינה וביחס לערבים. אני מגדיר עצמי כליברל שרוצה לצמצם למינימום את התערבות המדינה בחיי אנשים מבחינת דת ומדינה. בעניין הערבים, אני חושב שאנחנו צריכים להימנע משליטה בריכוזי אוכלוסייה פלסטיניים. זה הבדל משמעותי ביני לבין סמוטריץ', כי בעיניי זה לא יעד של ישראל להיות הריבון שם וצריכה להיות אוטונומיה פלסטינית. לי אין חזון לתת תעודת זהות לתושבי רמאללה ושכם, זה משוגע לגמרי".
אפרופו יהודה ושומרון, אתה חושב שאלימות המתנחלים שמכים חיילים ושוטרים זוכה לגינוי מספק? "קודם כל, אני לא מקבל את המושג מתנחלים, דבר שני, אין לי שום כוונה לשתף פעולה עם הקמפיין הבזוי של 'אלימות המתנחלים', שמאחוריו עומד האיחוד האירופי שמממן ארגונים כמו 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. בקצה אני אומר, כל אזרח שמרים יד או עולב באיש כוחות הביטחון, צריך להיענש בחומרה".
כשסמוטריץ' חברך מסרב לקרוא לברוך גולדשטיין טרוריסט, זה לא רוח גבית לאלימות הזאת? "הטבח במערת המכפלה הוא אחד האירועים המחרידים ואין ולא תהיה לו שום הצדקה". מה מושך אותך לחיים הציבוריים? "בסופו של דבר, שתי המילים 'כנסת ישראל'. זה כאילו לגעת במַגמה של העם היהודי. זה משהו מטורף, היכולת להשפיע על גורל העם היהודי. אתה יכול לבקש יותר מהדבר הזה?"
מצד שני, כשליווינו אותך השבוע בוועדת הכנסת, ראינו בעיקר את מאי גולן צורחת ומירי רגב צועקת, זו המַגמה המפורסמת של העם היהודי? "העם היהודי תמיד היה מאוד תוסס ואני בטוח שצעקו יופי-1יופי גם בימי הבית הראשון, השני וגם בגלות. אני לא גננת ולא מתעסק באיך הוא מדבר ואיך זה מדבר. כל אחד ידבר איך שבא לו".
"נפתלי הקים ממשלה של פסטיבל עין גב, בלי 'צ'חצ'חים' ובלי חרדים. יש בה התנשאות בלתי נסבלת שמייצרת תגובת נגד מאוד לא בריאה, כי כשאומרים לבן אדם 'הקול שלך לא משמעותי' אז הוא צועק. בגלל זה דודי אמסלם ומאי גולן צועקים"
אתה אדם שמגיע מעולם החינוך, נוח לך לשבת ליד חברי כנסת כמו דודי אמסלם שקוראים ליועמ"ש מניאק? "נפתלי הקים ממשלה של פסטיבל עין גב, בלי 'צ'חצ'חים' ובלי חרדים. יש בה התנשאות בלתי נסבלת וההתנשאות הזאת מייצרת תגובת נגד מאוד לא בריאה, כי כשאומרים לבן אדם 'הקול שלך לא לגיטימי' אז הוא צועק. בגלל זה דודי אמסלם ומאי גולן צועקים. יש ציבור עצום שמרגיש ששכבות באליטה הישראלית רואות בו לא לגיטימי".
למה כששרה נתניהו אמרה שהם ‘אירופאים עדינים שלא אוכלים הרבה כמו המרוקאים’, אף אחד לא הזדעק? “אני מוכן להתייחס לנתניהו, לא לרעייתו. זה לא יקרה”. אתה מצהיר על עצמך אדם ערכי, זה בכל זאת מתנגש עם תרבות הדיבור הנוכחית בכנסת. "זה לא אומר שאני בהכרח מתחבר לסגנון. אני חושב שאני משתדל – משתדל, לא תמיד זה מצליח - לשמור על קו ענייני ומכבד. ואני חטפתי אמירות מהיותר מעליבות שיש. יאיר גולן, סגן הרמטכל לשעבר, אמר שבאתי מאשפתות. אבל אני חושב שאנחנו בגיל שבו סיימנו להיות גננות. אני לא מתעסק באיך מדבר הוא ואיך מדבר זה. כל אחד ידבר איך שבא לו".
מה היה הכי מעליב? "מתן כהנא אמר שבגדתי בחניכים שלי מהמכינה, או משהו בסגנון הזה, וכאילו, וואללה, מה הקשר? אז כן, זה מעליב. לא עניתי לו על זה. שמרתי איפוק מוחלט ובסוף גם לחצנו ידיים. אנשים כעסו עליי, 'מה פתאום לחצת לו את היד?'. אמרתי לו, כתוב לנו בתורה, 'לא תשנא את אחיך בלבבך'. אני לעולם לא אשנא אותו".
לאלוהים יש חוש יפה לאירוניה. עובדה: כל הסיבות שבגללן שיקלי קסם לבנט ושקד כשחיפשו מועמדים לרשימת ימינה, הן בדיוק אלו שהפכו אותו לאויבם מבית. ברשימת המפלגה הוא אייש את משבצת ארץ ישראל היפה והחילונית, בוגר יחידה מובחרת, מנהל מכינה קדם-צבאית, מחנך, לוחם. אדם שמכיל מאה אחוז מוצקי ערכיות. לפני שהגיחה לחיינו מאי גולן, קראו לזה דרך ארץ.
בניגוד לתדמית המצוחצחת של ימינה, חלק מהסיפורים של שיקלי שופכים אור מפתיע על גלגלי השיניים שמרכיבים את ההתנהלות התקשורתית בימינה. בנט, שהתחנך לאורו של המאסטר במניפולציות, בנימין נתניהו, למד דבר או שניים על ניהול תודעה. ושיקלי נותן לזה תוקף מאירוע אחד שקדם להקמת הממשלה הנוכחית.
"היינו בישיבה מאוד דרמטית של הסיעה במשרד של בנט, ואנשים התקשו להשמיע ביקורת כלפי במהלך המסתמן. איילת לא אמרה מילה. דג. ואני נתתי שם נאום".
אתה מציג עצמך כמי שהביע התנגדות באותם רגעים, אבל ב־3 במאי 2021 הכתבת הפוליטית שירית אביטן כהן צייצה שאתה מתנגד נחרצות לממשלת בנט־לפיד ומאיים בפרישה. בתגובה לזה, אתה ענית: "דמיון פורה יש במסדרונות הכנסת. אני עם נפתלי ומאחוריו במאמצים להקים ממשלה – ממשלת ימין תחילה, ואם זה לא מסתייע אז ממשלת אחדות. סומך על נפתלי מלא-מלא. בקיצור – אנחנו אגרוף אחד. נקסט". אתה קורא לבנט שקרן, אבל מה זה אם לא שקר? "תקשיבו טוב, אני הולך להראות לכם משהו משוגע".
בשלב הזה שיקלי שולף את הטלפון ומציג את התכתבויות הווטסאפ בינו לבין דוברו של בנט, שהכתיב לו מילה במילה את התשובה ההיא. "שלח לי לינק כשאתה מצייץ, סבבה?" מוסיף הדובר. "לא בתגובה לשירית, תעשה ציוץ מחדש". "זה הרבה יותר גרוע מזה", מתחמם שיקלי. "זה היה יומיים-שלושה לפני פקיעת המנדט. ישבנו כל הסיעה, נפתלי כינס אותנו בסביבות השעה 15:00 ואז הוא צועק ואומר, 'אני הולך על זה, ומי שמתנגד עד היום בשעה 18:00 בערב – מתפטר".
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי מאחורי נפתלי בנט במליאת הכנסת
עמיחי שיקלי מאחורי נפתלי בנט במליאת הכנסת
''פאקינג ספין''. עמיחי שיקלי מאחורי נפתלי בנט במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראית אותו ככה בעבר? "לא. מעוצמת הצעקות הייתי בדום שתיקה. מה יש לי לומר על הממשלה? כבר אמרתי כמה ימים קודם לכן. יצאתי החוצה ממנה, מסתכל בטוויטר ורואה את ההודעה ההיא שאני מאיים בפרישה. לא איימתי בפרישה, אמרתי שאני נגד. אז איך הגיעה ההודעה הזו לכתבת? זה ספין, הלשכה של בנט שמה אותי בצבת, ואז אמרו לי, 'אה, יצא כזה דבר עליך? אז תצייץ את מה שנגיד לך'".
אבל מה, אתה תוכי? למה צייצת את מה שאמרו לך? "אתם קולטים את האירוע? אני עומד להיכנס לפגישה עם בנט, שהרגע צעק פה את חייו, והולך לומר לי שאם אני לא תומך בממשלה – שאתפטר. זה אירוע מאוד דרמטי".
אבל למה צייצת שקר לכאורה שהכתיבו לך? "כי הכתבה צייצה טענה שהיא פייק מוחלט. לא איימתי בפרישה, אמרתי יש עוד צ'אנס, עוד לא פקע המנדט. הם יצרו את הדרמה כדי שאצהיר אמונים". אחרי כל זה אתה נכנס לשיחה עם בנט. "אמרתי לו, 'אני סומך עליך'. הוא אמר, 'יהיה בסדר'. אם הייתה קמה ממשלת אחדות, מילא".
זו די ממשלת אחדות. "בעיניי ממש לא. הבנתי שהם הולכים על מהלך מטורף, עד הקצה עם לפיד, ומכתב ההתנגדות שלי להקמת הממשלה היה מוכן".
הנוהל בימינה להכתיב לח"כים תגובות הגיע עוד קודם? "כן, אם נגיד עשית לייק למשהו נגד ליברמן – תקבל שיחת טלפון. 'תגיד, אתה נורמלי? תוריד את הלייק'. או במקרה אחר כתבתי משהו ביקורתי על נתניהו, אבל ביקשו שאוריד כי הביקורת לא הייתה מספיק חזקה. 'תחריף את המסר'. ואני באמת רואה עצמי כשחקן קבוצתי, ובמונחים של עולם המוזיקה, נעלמו לנו הלהקות. עכשיו מה יש, נועה קירל? הכל סולו".
עד שלב מתקדם, לפני הקמת הממשלה, עשית מה שביקשו במפלגה. "צייתתי כמו בובל'ה. ואז הגיע יום שישי בבוקר, אני מגלה שעמית סגל מפרסם שאנחנו לקראת הקמת ממשלת השינוי. תראו את הווטסאפ, כתבתי לבנט 'התחושות קשות מאוד. שיקרת לי במצח נחושה'. בנט עונה, 'תתקשר אליי כשתתפנה. חשוב לעתיד המדינה ולך'. אתם יכולים לחוות את עוצמת הפגיעה שלי?"
כי הוא שיקר לך? "זה לא לשקר, זה הרבה מעבר. בכל השבוע הדרמטי ההוא של מבצע שומר החומות יכולתי לדבר על הדברים שנעשים בכל כך הרבה במות, אבל ידעתי שהוא אמר לי שהוא הולך להקים ממשלת ימין וש'אין, נגמר רע"מ, לא יהיו'".
"בנט ראה בימינה כן שיגור בדרך לתפקיד ראש הממשלה. ברגע שהוא בלשכה, הרשימה לא מעניינת אותו. וזה בא לידי ביטוי גם אישית – אגב, זו בדיוק הסיבה שסילמן 'חתכה' לו. הוא לא ספר אותה"
רואים שהוא ניסה להתקשר אליך בווטסאפ. "דיברנו. אמרתי לו, 'שמע, זה לא נורמלי'. צריך להבין דבר אחד, אמר את זה מומו פילבר: בנט ראה בימינה כן שיגור – או יותר נכון, מכל נתיק – בדרך לתפקיד ראש הממשלה. ברגע שהוא בלשכה, הרשימה לא מעניינת אותו. וזה בא לידי ביטוי גם אישית – אגב, זו בדיוק הסיבה שסילמן 'חתכה' לו. הוא לא ספר אותה והוא לא סופר את האנשים שלו".
גם לבעלה של סילמן, שמוליק, היה חלק לא מבוטל בעריקה שלה. ליכודניק ותומך נתניהו שסייע למהלך. "עזבו את שמוליק עכשיו, אני אומר לכם שאם בנט היה מתייחס אליה בכבוד היא הייתה נשארת".
עם כל המטען שיש לך כלפי בנט, חשת אמפתיה כלפיו כששמעת על האיומים על חייו ועל הקליע שנשלח למשפחתו? "העיסוק הזה באיומים ברצח הפך לצערי לכלי שרת להסטת הדיון וגם למשאבת אמפתיה ציבורית".
וסיפור הקליע - זה אותנטי לדעתך? "לא יודע".
כשאיימו על חייו של נתניהו גם הטלת ספק? "היה לי קשה לראות את הגיליוטינה שהציבו המפגינים בבלפור. אני מעריך שכנראה היה אירוע כזה, שמישהו שלח קליע לבנט. אני חושב שכל האירועים האלה הם סופר־חמורים, אבל צריך לתת משקל שווה לכל אחד מהם".
זה נהיה מקובל שזורקים את האישה לקלחת הפוליטית, מי שמאיים על בנט מטרגט את אשתו ושולח לה מכתב איומים. "אני מאוד חושש מלערב בני משפחה בפוליטיקה. לא בטוח שאפשר למנוע את זה באופן הרמטי, בוודאי כשהילדים חוצים את גיל 18. אשתי מבקשת תמיד להימנע ככל הניתן מחשיפה וממעורבות היא לא מוכנה אף פעם להצטלם".
מה חשבת על סכומי ההוצאות על משלוחי המזון של משפחת בנט? "אני חושב שכדאי שראש ממשלה, נשיא מדינה וכל מי שנושא בתפקידים בכירים, לצד זה שהם צריכים לקבל תנאים טובים, עליהם לשאוף לנהל אורח חיים צנוע".
הוא היה קשוב לביקורת הציבורית וויתר על המימון מטעם המדינה. מגיעה לו מילה טובה ממך? "עכשיו הוא נזכר? עזבו אותי, בחייאת".
שיקלי עומד כרגע במקום שבו ניצבו רבים וטובים לפניו, חלקם גדולים ממנו. אנשים שבטוחים שאותם נתניהו לא ירמה. מולם הוא יקיים את שהבטיח. איתם זה יהיה אחרת. כך או כך, אין דרך להשוות בין יחסו לבנט לבין האופן שבו הוא מדבר על נתניהו.
אתה מוטרד בכלל מהעובדה שהוא מואשם בשוחד? "אני מאוד מוטרד מההתנהלות של אנשים כמו שי ניצן ואביחי מנדלבליט, אני תחת רושם כבד שהיה דופי באופן שבו הם פעלו. אחד הרגעים שגרמו לי לאובדן האמון במערכת המשפט, היה ההחלטה לפרסם את כתב האישום בדיוק ברגע שבו נחתם הסכם המאה בבית הלבן. היה לי ברור שיש פה מוטיבציה פוליטית והעיתוי הזה לא יכול להיות מקרי. אני מאוד־מאוד מודאג לגבי מה עושה הפרקליטות עם הכוח הלא־מבוטל שיש בידיה. לאור הדברים האלה נוצר אצלי הרושם שמאוד יכול להיות שהמשפט וכל ההליכים המשפטיים נגד נתניהו לא מגיעים ממקום נקי וענייני".
כל גורם בפוליטיקה יודע שבפועל, נתניהו היה הראשון שאיפשר רעיונית ממשלה עם רע"מ. למה כשהוא יוזם מהלך כזה זו ראייה חדשנית, וכשבנט עושה אותו הוא “מוכר את המדינה לערבים”? “בדיעבד זאת הייתה שגיאה וטעות אסטרטגית של נתניהו להכשיר את רע"מ כיוון שבשונה מהרושם שהתקבל, בסופו של יום, הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, לא שונה מהותית מהפלג הצפוני. נכון שלמנסור עבאס היו אמירות ששימחו אותי, כמו הקריאה נגד האלימות בשומר החומות וההכרה בישראל כמדינה יהודית. באחת משיחותינו הרבות אמרתי לעבאס שאם הוא היה מקיף עצמו באנשים שמשמיעים התבטאויות דומות לשלו זה היה בשורה. אבל כשאתה מוקף באנשים כמו איברהים חיג'אזי שאומר בערבית שליהודים אין זכויות בעיר העתיקה בירושלים ובכותל, או אנשים כמו ראזי עיסא, מבכירי המפלגה, שאומר שאביו הרוחני הוא השייח' אחמד יאסין, אדריכל פיגועי ההתאבדות, אז האמירות האלה של מנסור עבאס מתרוקנות מתוכן".
עדיין האמירות החשובות שלו בעד דו קיום ועם גינוי מלא של פעולות טרור, לא עוזרות לו להתקבל בחוגים מסוימים בימין. יושב בבית הערבי-ישראלי הממוצע, ושואל: מה עוד אפשר לצפות מעבאס חוץ מגיור? “כשבא מנסור עבאס ואומר בריש גלי, שישראל היא איננה מדינת אפרטהייד, אני חושב שזאת אמירה משמעותית. אבל מכאן ועד ללגיטימציה לרע”מ יש דרך ארוכה, מכאן ועד להלבנה של שת”פ עם רשימה כזאת, יש דרך ארוכה. אמרתי לו שאם הוא היה מייצר מסגרת שלא קשורה בתנועה האיסלאמית ובתומכי חמאס, אז ייתכן שהייתה בשורה”.
ומה הוא ענה? "(נבוך) מה שהוא ענה אני לא יכול לפרסם, כי זה משהו...".
הוא חשב שאתה מסתלבט עליו? “הוא כאילו לקח את מה שכתבתי במובן הלא נכון. אני חושב שהוא העריך שאני לא באמת מחמיא לו ושאני ציני”.
אתה יכול לנקוב בדבר אחד טוב שהממשלה הנוכחית עושה? "אני חושב שהקמת הוועדה לביטחון הפנים בכנסת הייתה צעד חשוב מאוד. ח"כ מירב בן ארי מובילה את הוועדה בצורה מעוררת השראה שבעצם מעצימה את היכולת של השר, אם היה לנו שר נורמלי, להתמודד עם האתגרים הלא-מבוטלים בתחום הזה".
הביוגרפיה שלו היא חלומו הרטוב של כל ח"כ. גדל בירושלים ובהמשך בקיבוץ חנתון. אביו הוא ד"ר איתן שיקלי, מומחה לחינוך יהודי יליד תוניס. בצבא שירת בסיירת גולני והגיע לתפקידים פיקודיים. בהמשך הקים את המכינה הקדם־צבאית תבור, שהיוותה קרקע מושלמת לתפיסה החינוכית, ציונית, פטריוטית ושמרנית שבה הוא אוחז.
ועדיין, הסיפור יותר מורכב מזה. אשתו של שיקלי, הדס, מחזיקה בדעות שמאל, והם מתגוררים בקיבוץ חנתון, שרוב תושביו מצביעי מרכז-שמאל ובחלקם קונסרבטיבים. לכאורה הוא יכול לשמש כגשר של מתינות בין זרמי היהדות השונים. אבל על הרקע הזה משונה לראות את הבחירה שלו בבן גביר למשל כשותף ראוי יותר ממפלגות העבודה או מרצ, אותן כינה פוסט-ציוניות.
איך אתה והדס הכרתם? "מעולם לא היינו בדייט. הכרנו בבסיס, אני הייתי מפקד צוות בסיירת גולני, היא הייתה מש"קית חינוך בבא"ח. כל האינטראקציה שלנו הייתה בתוך הצבא. אני בעיקר זוכר את החיוך שלה כי זה מה ששבה אותי. וכדי להעמיק את הקשר איתה, הייתי חניך מצטיין בהדרכות שלה, פתאום נורא התעניינתי בבעלי החיים באזור החרמון והייתי מאוד מקשיב לכל מה שהיה לה לומר".
כשאתה אומר שהיא שמאלנית, כמה שמאלנית? "היא הצביעה למפלגות המרכז".
איפה הפערים האידיאולוגיים ביניכם באים לידי ביטוי? "היא לא בן אדם פוליטי ופוליטיקה היא בראש ובראשונה סוציולוגיה. אם גדלת כמוה בגוש שגב או בהוד-השרון או ברמת־השרון, אז סביר שלמדת במערכת חינוך מאוד ליברלית. והסיכוי שממקומות כאלה תגדל ותהיה חלק מהמחנה הלאומי או איש ימין, היא נמוכה. אנחנו הרבה פחות מקוריים מכפי שאנחנו נוטים לחשוב והדבר נכון גם במחנה השני".
הילדים גדלים בקיבוץ חילוני, לאמא שמאלנית ולאבא ימני, לאן הנטייה שלהם לתחושתך? "אחד הדברים שאני תמיד מזכיר לעצמי בעידן הרשתות החברתיות, זה שאחד האנשים הכי חשובים בתולדות המין האנושי והעם היהודי, היה אדם שהיה לו עוקב אחד: אברהם אבינו, שיצחק היה העוקב היחיד שלו. גם כמחנך וגם כשליח ציבור, השליחות שלי לא תהיה שווה בעיניי אם הילדים שלי לא יתחנכו להיות אנשים ציוניים ואוהבי ישראל ויעשו שירות משמעותי בצבא. חשוב לי שיהיו אוהבי ישראל, לא חשוב לי אם יגדירו את עצמם ימין או שמאל".
תחבורה ציבורית בשבת, כן או לא? "יכול להיות שנכון לתת לרשויות מקומיות את המנדט להחליט בהתאם לצרכים ולאופי של האוכלוסייה. לא רואה למה שבטירה או בקלנסווה לא תהיה תחב"צ בשבת".
ברית זוגיות ללהט"בים, בעד או נגד? "לא התעמקתי בזה אף פעם אבל אני חושב שזה פתרון הוגן".
קפטן ערבי לנבחרת ישראל? "בעיניי מצוין. כל עוד הוא לא כורע ברך בהמנון, אהלן וסהלן".