מאז שעזב את הבית הלבן, מבלה דונלד טראמפ את רוב זמנו באחוזת מאר־א־לאגו בפלורידה. פוליטיקאים רפובליקנים עולים אליו לרגל, מנשקים את הטבעת בתמורה למשחק גולף, ומקווים שטראמפ לא יחליט לתמוך ביריב שלהם. בין לבין מארח טראמפ מסיבות - הרבה מסיבות שמציפות את אינסטגרם - אבל אולי הפעילות הכי חשובה לו היא אירועי גיוס כספים. לא תמיד ברור לאיזו מטרה בדיוק מגייסים את הכספים, הוא הרי אזרח פרטי, אבל השליטה של טראמפ בימין האמריקאי כל כך מוחלטת, שאנשים שמחים רק להיות מוזמנים למאר־א־לאגו ושם כבר מוצאים סיבות לפתוח את הארנק.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לפני כמה שבועות נערך שם אחד האירועים האלה. יין, אוכל יקר ואורחים לבושים בבגדים במחיר של דירה קטנה בתל־אביב. טראמפ עצמו לא היה שם, ושלח את בנו, דון ג'וניור, להיות אורח הכבוד, אבל כוכב הערב היה האיש שהנחה את האירוע: פיטר ת'יל, טייקון היי־טק מסתורי, שמנסה בשנה האחרונה להיכנס לנעליים בהן הלכו בעבר האחים צ'ארלס ודייויד קוך ושלדון אדלסון: מיליארדרים שמרנים מאוד, עם יכולות כלכליות בלתי נגמרות, שמממנים קמפיינים פוליטיים אגרסיביים, ולמעשה קובעים את מדיניות המפלגה הרפובליקנית.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"הגיע הזמן לנקות את הבית", אמר ת'יל לנוכחים במאר־א־לאגו, כשהוא מתכוון למתי מעט הרפובליקנים שלא תומכים בטענה השקרית של דונלד טראמפ ביחס לבחירות ב־2020. תמיכה בשקר הבחירות של טראמפ הפכה בשנה האחרונה למבחן לקמוס שמרני. אי־אפשר אפילו להסס בתשובה לשאלה האם הבחירות נגנבו מטראמפ, ועדיין לשרוד בעולם הימין האמריקאי. ת'יל, שאולי באמת מאמין בשקר הזה ואולי לא, יודע שזה המסלול ללכת בו, והוא לא רק הולך - הוא רץ. "צריך להחליף את כולם באנשים שיהיו נאמנים רק לטראמפ", אמר ת'יל לכמה מאות אנשים, שמחאו כפיים ומיהרו לשלוף את פנקסי הצ'קים.
3 צפייה בגלריה
פיטר ת'יל (במרכז) עם דונלד טראמפ
פיטר ת'יל (במרכז) עם דונלד טראמפ
שקר הבחירות. פיטר ת'יל (במרכז) עם דונלד טראמפ
(צילום: AP)
השבוע השקיע ת'יל 1.5 מיליון דולר באפליקציית דייטים חדשה בשם The Right Stuff, המיועדת לשמרנים הטוענים כי הם לא מצליחים להשיג דייטים, במיוחד בערים הגדולות שבהן גרים בעיקר ליברלים. גם כאן, לא בטוח שת'יל באמת מאמין שימניים מתקשים להשיג דייטים, אבל דרך ההשקעה באפליקציה הזו הוא מסמן עוד וי במרוץ לשליטה בשני קצות התנועה השמרנית בארה"ב: מצעירים שטופי הורמונים שמחפשים דייט, עד למבוגרים שטופי קוויאר שמחפשים תמונה עם דונלד טראמפ. העובדה שממליך המלכים החדש של הימין האולטרה־שמרן הוא הומו, נשוי לבן זוג שנים רבות, ואב לשני ילדים, רק נותנת לו עוד יותר כוח.
הסיפור של פיטר ת'יל, 54, מתחיל בפרנקפורט, גרמניה, שם נולד להורים שהיגרו לארה"ב כשהיה בן שנה. בהמשך ילדותו גר כמה שנים בדרום־אפריקה, עד שהתמקם בסן־פרנסיסקו. בסוף שנות ה־80 הלך ללמוד באוניברסיטת סטנפורד, שם התגלה כמתמטיקאי מבריק. כבר אז היה ת'יל ליברטריאן שמרן שציטט את איין ראנד, והיו לו דעות ברורות מאוד בנושאי גזענות ודמוקרטיה. למשל, הוא טען אז כי האפרטהייד בדרום־ אפריקה הוא "מערכת כלכלית איתנה".
ב־1998 הפך ת'יל לאחד הכוכבים הגדולים של עשור בועת ההיי־טק, כשעזר להקים את אימפריית התשלומים הדיגיטליים PayPal. הוא הפך למשקיע החיצוני הראשון של פייסבוק ב־2004, ושנה לאחר מכן הקים את חברת ההון סיכון Founders Fund. לפי פורבס, הונו כיום עומד על 2.6 מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
פיטר ת'יל
פיטר ת'יל
''הרבה דברים לא קרו''. פיטר ת'יל
(צילום: AP)
להיות עשיר זה נחמד, אבל מה שת'יל תמיד רצה זה כוח פוליטי. לאורך השנים הוא פירסם עשרות מאמרים בנושאים שונים, ובאחד מהם, משנת 2009, כתב כי הוא "לא מאמין שחופש ודמוקרטיה יכולים להתקיים ביחד". מאז, התחבר ת'יל יותר ויותר ללאומנים לבנים וליברטריאנים, ודעותיו האנטי דמוקרטיות רק הקצינו.
הפריצה הגדולה של ת'יל בעולם הפוליטי הגיעה ב־2016, אבל לפני כן עוד הספיק לחסל את האתר האהוב Gawker, כנקמה על כך שפירסם כי הוא הומו. ת'יל מימן באופן סודי תביעה משפטית נגד Gawker שעלויותיה היו כל כך גדולות, עד שהאתר פשט את הרגל. עכשיו התפנה ת'יל לעלות, תרתי־משמע, על הבמה הגדולה של המפלגה הרפובליקנית. הוא הופיע בוועידת המפלגה בקיץ 2016, ואמר כי הוא גאה להיות "הומו רפובליקני התומך בטראמפ". לאחר מכן תרם יותר ממיליון דולר לקמפיין של טראמפ, והיה חלק מהצוות שלו בתהליך הכניסה לבית הלבן.
דווקא כשטראמפ היה בבית הלבן, לקח ת'יל צעד אחורה וחזר להתמקד בעסקים. הוא הצליח להרגיז את סביבתו של טראמפ כשמיד אחרי הבחירות קיבל אזרחות ניו־זילנדית, שהצטרפה לאזרחות הכפולה, גרמנית־אמריקאית, שכבר הייתה לו. זה לא ממש התאים לאנשים ששמעו את טראמפ אומר להם להתחייב לנאמנות מוחלטת לארה"ב.
משם יחסיו של ת'יל עם טראמפ המשיכו להידרדר, וב־2018 הוא אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "יש הרבה דברים שציפיתי שייקרו והיו צריכים לקרות, ולא קרו". הוא אפילו ישב בצד במהלך קמפיין הבחירות של 2020, אבל אחריו יישר את ההדורים עם טראמפ והשניים נפגשו בשנה האחרונה מספר פעמים בניו־יורק ובפלורידה. באוגוסט האחרון התבסס ת'יל גם פיזית בוושינגטון, כשקנה אחוזה בשווי 13 מיליון דולר שהייתה שייכת לווילבור רוס, שר המסחר בממשל טראמפ.
במקביל צימצם ת'יל את ההתחייבויות העסקיות שלו, ובשבוע שעבר הודיע כי הוא עוזב את מועצת המנהלים של Meta, החברה אם של פייסבוק שאליה הצטרף ב־2005. כבר לפני כמה חודשים, באירוע של קבוצת טכנולוגיה שמרנית שהתקיים במיאמי, הביע ת'יל כעס על פייסבוק, אחרי שזו חסמה את טראמפ ועוד כמה קבוצות קונספירציה. "אני מעדיף את QAnon על משרד האמת", אמר אז ת'יל. אבל העזיבה שלו את Meta היא לא רק מחאתית, אלא בעיקר כדי שיהיה לו זמן לעשות סוף־סוף את מה שתמיד רצה: לנהל תיאטרון בובות פוליטי.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
ת'יל היה מהמשקיעים הראשונים בפייסבוק. מארק צוקרברג
(צילום: AP)
"יש שתי דרכים להתייחס לעזיבה של ת'יל את Meta", אמר לסי־אן־אן דיוויד קרפף, מדען פוליטי מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, "הראשונה היא שלפיטר ת'יל יש כעת הרבה יותר זמן לבזבז את כספו על בחירת רפובליקנים בסתיו הקרוב; השנייה היא שת'יל החליט שבסדר העדיפויות שלו, במקום להיות חבר דירקטוריון ב־Meta, יותר חשוב להשאיר את המפלגה הרפובליקנית בציפורניים של טראמפ".
ת'יל מממן היום את תנועת Make America Great Again, שפועלת מטעם טראמפ ומכינה את השטח למקרה שיחליט לרוץ שוב לנשיאות ב־2024. במקביל הוא תרם עד כה יותר מ־20 מיליון דולר למועמדים לסנאט ולבית הנבחרים לקראת הבחירות בנובמבר. הכסף הזה לא ניתן בקלות ות'יל בודק באופן אישי כל אחד מהמועמדים, כשהשניים הבולטים הם ג'יי.די ואנס, מחבר רב המכר Hillbilly Elegy שרץ לקונגרס באוהיו; ובלייק מאסטרס, שותף עסקי של ת'יל, שרץ באריזונה. לכל אחד מהם הוא תרם רק בשנה החולפת 10 מיליון דולר, לצד סכומים קטנים לעוד כ־15 מועמדים. כולם אנשי ימין קיצוני, כולם מאמינים אדוקים בתיאוריות הקונספירציה של טראמפ, וכולם רוצים לסלק את שאריות הממסד הרפובליקני הישן.
מה שמבדיל את ת'יל ממיליארדרים שמרנים קודמים ששלטו במפלגה הרפובליקנית זה שאין לו עניין סתם בשמירה על הכוח של המפלגה בקונגרס או בבית הלבן. הוא רוצה לשנות את המפלגה מהיסוד ולהקים אותה מחדש. הליברטריאניזם שלו הפך בשנים האחרונות בוטה עוד יותר, הוא מתנגד גם למערכת ההגירה של ארה"ב ומפקפק בתופעת שינויי האקלים.
הדבר שאולי משמעותי יותר מכל, הוא, שת'יל לא רק תומך בקול רם בפירוק כל המוסדות הפדרליים של ארה"ב: יותר מפעם אחת הוא הביע בפומבי ספק לגבי זכות הקיום של ממשל דמוקרטי. אדלסון או האחים קוך מעולם לא הגיעו למקומות כאלה של תמיכה בחיסול הדמוקרטיה האמריקאית. "פיטר רוצה לעצב מחדש את האג'נדה הרפובליקנית", אמר ל"ניו יורק טיימס" סטיב באנון, מי שהיה האסטרטג הראשי של טראמפ ב־2016 ולמעשה הניח את היסודות עבור ת'יל, "אני לא חושב שהוא רוצה רק לנצח בבחירות, אני חושב שהוא רוצה לשנות את הכיוון של המדינה".
ואכן, בהקלטה שהגיעה ל"ניו יורק טיימס" מנאום שנשא באוקטובר האחרון בפני "החברה הפדרליסטית" - אחד הארגונים השמרניים החשובים בארה"ב - נשמע ת'יל חוזר על דעתו כי זמנה של הדמוקרטיה האמריקאית קצוב: "החברה המטורללת שנוצרה על ידי ממשלות מטורללות עומדת על סף תיקון משמעותי מאוד. אני חושב שאנחנו סוף־סוף בנקודה שבה דברים נשברים". כמו שזה נראה עכשיו, ת'יל מתכוון לעשות הכל כדי לעזור לדברים להישבר עד הסוף.