האיש ששולח כעת טילים לאילת ומשגע את המזרח התיכון הוא רק בן 44. המנהיג הבלתי מעורער של החות'ים, עבד אל־מאלכ אל־חות'י, התחיל את הקריירה בכלל כמאבטח הצמוד של אחיו הבכור חוסיין, המייסד של ארגון הטרור, עוד בימים ששימש חבר פרלמנט לגיטימי בתימן. הם היו שמונה אחים, בנים של מטיף מהמיעוט השיעי־זיידי בצפון המדינה שנחשב עד היום לאב הרוחני של התנועה, ועבד אל־מאלכ הוא הצעיר. הבן הבכור, חוסיין, יצר באותן שנים קשרים עם טהרן, הוזמן לביקור, ומשמרות המהפכה החליטו לטפח אותו ולהעניק לו חסות. אחרי זה קיבל נשק - תחמושת, טילים לא מתקדמים - בכמויות קטנות, שלא יעורר תשומת לב. רק ב־2000 התחיל המודיעין האמריקני לשים לב ל"תומכי אללה", הארגון המקביל ל"מפלגת אללה", חיזבאללה בלבנון. הקו המקשר ביניהם היה כוח קודס האיראני, ומפקדו - קאסם סולימאני הכריזמטי.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
כשנרצח אחיו חוסיין בהוראת הנשיא ב־2004, עבד אל־מאלכ תפס את מקומו, עם כוונה לנקום. אלא שתימן נחשבה אז, בצדק, למדינה ענייה ונחשלת, שבה יותר מ־37 אחוז לא הצליחו לחצות את גיל 40. החות'ים ומנהיגם לא משכו תשומת לב רבה. במודיעין בוושינגטון היה עסוקים בעיראק, בבית המלוכה הסעודי ובסכסוך הישראלי־פלסטיני. הביון האמריקני הביט בעוד אל־מאלכ מקבץ סביבו אלפי צעירים, שולח אותם למסגדים ולמחנות אימונים, והמשיך להתחבט בשאלה אם יבחר להמשיך את מסלול חייו של אביו, כאיש דת בינוני, או שילך ויתעצם עד שיקים מדינה בתוך מדינה בתימן - מה שלבסוף קרה, שנים ספורות אחרי "האביב הערבי" שהפיל את המדינה לכאוס. צווי איסור נסיעה מהאו"ם ב־2014 אילצו את אל־חות'י להסתפק בגיחות חשאיות לטהרן ולצפון־קוריאה. רק שנה לאחר מכן התנוסס שמו של אל־חות'י ברשימה השחורה האמריקנית. זה היה מאוחר מדי: תמונותיו, תמיד במדי הצבא, מתנוססות בבירה צנעא.
4 צפייה בגלריה
עבד אל־מלכ אל־חות'י
עבד אל־מלכ אל־חות'י
עבד אל־מלכ אל־חות'י
(צילום: צילום מסך מהיוטיוב)
סולימאני אמנם חוסל בהפצצה בהוראת טראמפ ב־2020, אך הספיק לשלוח את ידיהן הארוכות של קצינים איראנים לכל תחומי הביטחון. חלקה הצפוני של תימן, האזור החות'י, הפך בתמיכתם לבסיס שלוחמיו חמושים בנשק מודרני, טילים, מל"טים ופצצות. ואי־אפשר כמובן לשכוח את ערוץ הטלוויזיה "אל־מסירה", הדרך, שכמו "אל־מיאדין" של חיזבאללה, משמש צינור לתעמולה ולהעברת מסרים לאוכלוסייה.
בתימן המחולקת, קצת יותר מ־34 מיליון תושבים, עדן היא הבירה הזמנית של הרוב הגדול באוכלוסייה, ואין לישראל בעיות עם החלק הזה של תימן. לעומתה, צנעא, הבירה הרשמית, הפכה לבסיס אויב. החות'ים לא נבהלים מהרעש הבינלאומי, להפך, ותעיד על כך הקפיצה מלאת החדווה שלהם בחודשיים האחרונים למלחמה נגד ישראל, מרחק יותר מ־2,000 ק"מ מהם. עבד אל־מאלכ הוא זה שהנציח את סיסמת הארגון, הרבה לפני המלחמה: "מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, אללה אכבר".
כבר בנובמבר 2019 הכריז עבד אל־מאלכ כי לא יהסס להכריז ג'יהאד על ישראל. חמישה חודשים מאוחר יותר, מתח ביקורת חריפה על המאמצים האמריקניים לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. שר החוץ של טראמפ מייק פומפאו הכריז על עבד אל־מאלכ טרוריסט בינלאומי, אבל חודש לאחר מכן ביטל מחליפו בלינקן את ההגדרה. השיקולים הכלכליים הכריעו. ארה"ב פוחדת מסגירת המְּצרים. אפילו לגבי ערוץ "אל־מסירה", שתוקף את האמריקנים, בלינקן החליט להבליג. מגישי החדשות והתוכניות יודעים בדיוק איפה עוברים הקווים האדומים ואיך לטפל בסגנון גס ופרוע בוושינגטון, לעקוץ את סעודיה ולאיים עכשיו על ישראל.
עבד אל־מאלכ הוא מפקד הצבא וכוחות הביטחון, ובארמונו - שהוחרם מהנשיא לשעבר, עבד רבו מנסור האדי - הוא מחזיק ביד רמה את ראשי הרשויות האחרים, שמטפלים עבורו בענייני פנים, כולל שליטה על חלוקת מצרכי המזון. הוא אוחז באגרוף ברזל במשרד המשפטים ובמשטרה, ותפקידם לאכוף את החוקים המחמירים על שני מיליון אזרחים שלא יכולים להרשות לעצמם, בגלל נכסי המשפחה, לעבור לעיר אחרת.
רק לפני שנה שיקמו החות'ים, פחות או יותר, את יחסיהם עם סעודיה השכנה, שאיתה היו במלחמה בשמונה השנים האחרונות. שליח בכיר יצא לריאד מיד אחרי כינון יחסיה הרשמיים עם טהרן. איראן שלחה מסר לעבד אל־מאלכ אל־חות'י, המנהיג, להוריד להבות מול ריאד. אבל צבא סעודיה יירט טיל ששיגרו החות'ים לכיוון אילת. החות'ים לא נשברו ושלחו טילים נוספים: אחד מהם הופל בידי האמריקנים ועוד מספר טילים יורטו באמצעות החץ הישראלי. עבד אל־מאלכ, שכינויו אבו־ג'יבריל, הסביר בנאום טלוויזיוני: כל עוד ישראל מנהלת מלחמה בעזה נגד "אחינו הפלסטינים, אנחנו מגויסים".
אתמול החות'ים אף החריפו את האיום כשהכריזו כי בכוונתם למנוע מעבר של כל ספינה העושה את דרכה לישראל דרך הים האדום, בין שמדובר בספינה בבעלות ישראלית ובין שלא. דובר צבא החות'ים אמר כי בכוונתם לתקוף כל כלי שיט שכזה.
החות'ים כאילו צמחו משום מקום. קיבלו את שמם ממנהיגם הראשון, האח הבכור חוסיין אל־חות'י, ומהשבט החות'י שאליו הוא משתייך. בני השבט באים מהעיר צעדה בצפון תימן שבה עסקו בעיקר בחקלאות. ארגונם מונה לא יותר מכמה מאות אלפי לוחמים ופעילים, ואף שהם שולטים על הבירה ביד רמה, אחוז האוכלוסייה שתומך בהם לא ברור.
4 צפייה בגלריה
חטיפת ספינת "גלקסי לידר", בבעלות רמי אונגר
חטיפת ספינת "גלקסי לידר", בבעלות רמי אונגר
חטיפת ספינת ''גלקסי לידר'', בבעלות רמי אונגר
(צילום: רויטרס)
אך כולם מבינים דבר אחד: המאבק בתימן הוא בעל פוטנציאל נפיץ על כלכלת העולם. החות'ים, בהוראה מטהרן, יכולים לסגור בהפתעה את מצרי באב אל־מנדב, לשבש את התנועה הימית ולגרום מיד גם לזעזועים בשוק הנפט העולמי. עם ישראל החל הפיילוט: מאז פתיחת המלחמה חמש פעמים הותקפו ספינות בבעלות חלקית של אנשי עסקים ישראלים - איש העסקים רמי אונגר, האחים הטייקונים אייל ועידן עופר ואיש עסקים נוסף, אודי אנג'ל. וכך נגררו לנמל חודיידה התימני מכליות הדלק, והספינות שנשאו דגלי פנמה ואיי בהאמה, כשהצוותים על הסיפון. יצאו הצהרות על זהותם של צוותי הספינות, כולם זרים, אף לא ישראלי אחד. אלא שהדובר החות'י סירב להשתכנע והודיע, "גם אם הספינות בבעלות ישראלית חלקית נתקוף". חברת "צים" הישראלית הודיעה כי היא נאלצת לשנות את המסלול הימי. ובתקשורת הזרה נכתב שישראל מפעילה ספינות טילים וצוללות באזור תימן, כחלק מהמערכה נגד איראן, ואיסוף מידע.
בשבוע שחלף אתרי חדשות תימניים ציטטו תושבים מקומיים שדיווחו כי שמעו ארבעה פיצוצים עזים לפחות, באזורים הצפוניים של צנעא. ישראל "לא מתעסקת במה שהיא לא עשתה", הגיב דובר צה"ל. וקיימת גם האפשרות שמדובר בתקיפות אמריקניות כתגובה למתקפות החות'יות בשלושת השבועות האחרונים על הספינות הישראליות והישראליות למחצה ועל ספינת המלחמה האמריקנית ששטה בים האדום, מול חופי תימן.
4 צפייה בגלריה
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
תיעוד שפרסמו החות'ים - ירי טיל לעבר ישראל
מצרים - שהכנסותיה נקלעו לקשיים אדירים וצנחו בבת אחת כבר לפני שלוש שנים, בגלל עצירת התיירות בשיא הקורונה ובהמשך בלימת משלוחי החיטה מאוקראינה - תיכנס עכשיו לשרשרת הפסדים אדירים בגלל מגבלות השיט בים האדום. אם התנועה שם תיעצר או תוגבל באופן פתאומי, הנזק לקופת האוצר המצרי יהיה עצום. לכן מצרים בהחלט מחזקת נוכחותה בים האדום.
ובמלחמתם בת שמונה השנים מול סעודיה, הוכיחו החות'ים שהם אינם ביישנים: הם לא היססו לשגר טילים, מטוסים ללא טיס, פצצות ומתאבדים לתוך סעודיה. עד לפני שנה בסך הכול, הם פגעו במתקני הנפט, במשרדי חברת הנפט הממלכתית של סעודיה "עראמקו", מהגדולות בעולם ליצוא הזהב השחור, פוצצו בתים, הטילו אימה על האוכלוסייה ומנעו מאזרחים סעודים הנשואים לנשים תימניות לחצות את הגבול לביקורי משפחה.
החות'ים מנהלים חשבונות בשמה של איראן. כך היה במאבקי הטרור מול סעודיה, ובחודשיים האחרונים מול ישראל. החשבונאות האיראנית מרתקת. מצד אחד בטהרן מאיימים על ישראל, מצד שני עד כה קשרו את הידיים לתימן כמו לחיזבאללה. המסר, נכון להשבוע, היה לא להגזים במלחמה.
שתי משפחות היהודים האחרונות בתימן, 17 נפשות, נמלטו על נפשותיהן מהחות'ים, לפני שנתיים, ממש ברגע האחרון. שליט איחוד האמירויות שלח מטוס מיוחד לחלץ אותן במבצע חשאי, שם הן יושבות מאז. "מאז שהחות'ים תפסו את השלטון בצנעא", סיפר לי אברהם פאיז, "נשקפה סכנה אמיתית לחיינו".
אין נתונים מדויקים לגבי גודל הכוח הצבאי של החות'ים, אך הוא מוערך בבין 400 ל־500 אלף לוחמים וטירונים, בתוכם גם ילדים שמקבלים נשק ונשלחים למחנות אימונים - שם גם יקבלו שתיים או שלוש ארוחות ביום, מדי צבא ומשכורת זעומה. בתימן הענייה, כל ריאל נחשב. יש היררכיה מוקפדת בצבא, המדריכים האיראנים מגיעים, ובניגוד לחמאס, שהוציא עכשיו לאור את ה"חמאסייאת", וחיזבאללה, שמעסיק נשים בתפקידי פקידות, אצל החות'ים הנשים בבית - מאחורי הרעלה והשמלות הארוכות, הכהות. "כי אישה שתחרוג מתפקידיה בבית או שתצא לרחוב מאופרת ובבגדים מופקרים", צועק עבד אל־מאלכ המנהיג בנאומיו, "תיחשב לזונה, ותקבל את עונשה בהתאם". נשים שהואשמו בזנות או ניאוף, גם אם לא היו דברים מעולם, מוצאות להורג בסקילה, לעיני קהל גדול.
4 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם הדגל הפלסטיני
(צילום: EPA)
לא במקרה נגררה ההודעה על גזר דינה של פעילת זכויות האדם מתימן פאטימה סאלח אל־ערוואלי. בת 34, רווקה, חברה בכירה במועצה לזכויות נשים בליגה הערבית ויו"ר ארגוני הנשים בתימן. לפני שנה וחצי היא חזרה מכינוס מקצועי באבו־דאבי, ונחטפה במפתיע בכניסה לעיר תעיז בתימן, בדרכה לביתה בעדן. כנופיית חמושים השליכה אותה למכונית ודהרה לעיר הבירה צנעא, מחוז שליטתם. איש לא ידע לאן נעלמו עקבותיה. רק לפני חודשיים הובאה בפעם הראשונה לפני שופט צבאי חות'י. האישומים החמורים: ריגול עבור איחוד האמירויות ומסירת מידע מודיעיני לסוכני המוסד על מחנות הצבא בתימן, ועל דמויות המפתח בצמרת החות'ים. השבוע קבע השופט כי פאטימה תוצא להורג.
שר ההסברה של "תימן הטובה" מועמר אל־ערייני הגיב בזעם גדול על פסק הדין: "טפלו עליה אישומי סרק. החות'ים נדבקים בכוונה לנשים אמיצות". והיא אכן לא האישה היחידה שהחות'ים היו שמחים להיפטר ממנה. ב־2011 זכתה תוואכול כרמאן מתימן בפרס נובל לשלום. הישג חסר תקדים לאישה מהעולם הערבי. פעילת זכויות האדם הצעירה, אז רק בת 32, נשואה ואם לשלושה, לכדה את תשומת הלב הבינלאומית כשהנהיגה משמרות מחאה נגד השלטון ונגד תנועת "הצעירים המאמינים", השם הקודם של החות'ים שנודעו כבר אז באכזריותם ובדיכוי זכויות. "יש לי רק מילים רעות לתאר את החות'ים ואת התנהגותם", אמרה השבוע. "הם בטוחים שהעולם מוטל לרגליהם בגלל המעבר בים האדום, ובתימן מותר להם לעשות הכול לאזרח הפשוט. כל שנה נעלמים מאות צעירים, בעיקר נשים, כי הן חלשות וחסרות מעמד וזכויות. בדיוק על זה יצאתי להילחם. קראו לאבא שלי והזהירו אותו שיזרקו אותי לבית סוהר. זרם גדול של צעירים הלך בעקבותיי, אך בסופו של המאבק, כשהבנתי שאני בדרך לכלא, הרמתי ידיים, ברחתי עם בעלי וילדיי לטורקיה". שם היא פגשה בארדואן שהציע לה אזרחות, ומאז היא מתגוררת באיסטנבול ולא חוסכת ביקורת נוקבת על "המנוולים החות'ים". לפני שנה, היא מספרת, התפרצה חבורת לובשי מדים לביתה המרווח בצנעא. גנבו, שברו, הרסו והשתלטו גם על משרדיה. "עד שלא יסלקו אותם, אני לא מעיזה לחזור לתימן כי אני יכולה לנחש מה יעלה בגורלי".
עובייד ("בלי שם משפחה, מסיבות ברורות"), המתגורר בוושינגטון, מספר: "הוריי, אחיי והורי רעייתי ואחיה מתגוררים ב'תימן הטובה'. נהגתי להגיע פעם בשנה עם רעייתי לביקורי משפחה בתימן. התימנים הם אנשים נהדרים, חרוצים, ישרים. אבל מאז שהגיעו החות'ים והתלבשו על צפון תימן, סדר היום שם השתנה. הנשים כמעט לא יוצאות מהבית. מקומות עבודה נתפסים בידי אנשי שלומם של החות'ים. יש מחסור במוצרי מזון ובעיות קשות בבתי החולים שבהם חסרות ידיים עובדות ותרופות. ארגוני סיוע אמנם מציעים להביא, אבל החות'ים מערימים קשיים, וכשהמשלוחים מצליחים להגיע, עם התרופות, החות'ים גונבים הכול לעצמם".
למה האחים שלך ובני דודיך לא פותחים דף חדש באחת ממדינות ערב? "החות'ים אוסרים על הנפקת דרכונים. רק מי שמתגורר בעדן או בערים הקטנות מחוץ לטריטוריה החות'ית, יכול לנסות את מזלו, בתנאי שאין שמירה מוקפדת בנמל התעופה. החות'ים גם יודעים לדרוש שוחד שמן עבור כל פעולה למען אזרחי המדינה".