מה כבר נתניה ביקשה? להיות עיר שקטה כמו שהיא יפה, עם רצועת חוף זהובה, מוסדות קולינריים משובחים ועבר נוצץ רצוף ביהלומים. ובעיקר, נתניה ביקשה שישכחו לה את הסטיגמות על עיר ששבויה בידי משפחות פשע, ושידברו יותר על תנופת הבנייה והזוגות הצעירים שמצאו בה בית. בשנים האחרונות זה כמעט עבד, אלא שבדיוק כשנתניה חשבה שהיא בחוץ, משפחות פשע חדשות משכו אותה פנימה.
כתבות נוספות למנויים:
בשנה האחרונה נתניה מדממת. כאילו אין כאן מלחמה שמפזרת שכול בכל חלקי הארץ, לרחובות עיר היהלומים התווספו קורבנות של חיסולים ופיצוצים שהרעידו שכונות, רצף מלכודות מוות ותרגילי משיכה לעבריינים, מהסוג שמכונה "כיפה אדומה". בפועל, בסיפור הזה יש בעיקר זאבים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפני הצלילה לתולדות הסכסוכים שהציתו את נתניה, תחילה הפרק האחרון. לפני שבוע נמצאה גופתו של שליו דהן (23), עבריין נתנייתי שנחשב ל"איש רחפני הנפץ" של הפשע המקומי. עשרה ימים חלפו מאז שמשפחתו דיווחה למשטרה על היעדרותו ועד שגופתו אותרה בשטח פתוח סמוך לבית העלמין מורשה, כשהיא חרוכה ועליה סימני אלימות קשים. כעבור יממה הושלם הזיהוי במכון לרפואה משפטית באבו כביר.
מותו של דהן הפתיע בעולם התחתון. חוץ מלעשות לעצמו שם כמומחה מטעני חבלה ורחפנים, הוא היה ידוע עד לא מזמן כמקורבו של עומרי זוארץ, ראש כנופיית פשע בעיר. זוארץ נורה בראשו ברכבו בשכונה שרובה בתהליכי בנייה. תפאורה שוממת כפי שיכול היה לבקש מי שתיכנן את הרצח. זמן קצר אחרי שזוארץ נרצח בתחילת החודש ב"כיפה אדומה", דהן נעלם עד שנרצח, במה שהוביל לחרושת שמועות בנוגע לנסיבות.
השאלה שנותרה פתוחה היא - מי הזמין את הרצח של עומרי זוארץ, ששרד ניסיונות חיסול בעבר, השתחרר מהכלא בינואר האחרון וניסה להחזיר לעצמו את השליטה בעיר. צו איסור פרסום הוטל על חקירת התיק, שמתנהל ביחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז מרכז; הערכות, לעומת זאת, לא חסרות.
"לעומרי זוארץ לא היו חסרים אויבים, מבפנים ומבחוץ", אומר רס"ב בדימוס ראובן סומך, מי שהיה רכז המודיעין המיתולוגי במשטרת נתניה והכיר מקרוב את הדור הקודם שהטיל אימה בעיר. "הרבה חיכו לו בפינה", הוא אומר.
תעלומת הרצח של זוארץ, שעמד בראש אחת הכנופיות החזקות בנתניה, היא רק הצעד האחרון במחול הפשע שמתחולל בעיר בשנה האחרונה. מטעני חבלה מוכמנים, פיצוצי מכוניות, השלכות רימוני רסס וסחיטה באיומים של בעלי עסקים וקבלנים מוכרים בעיר, אלה רק חלק מהכלים במלחמה הזו – בין הנפגעים אפשר למצוא את בעלי "לחם חביתה" ויקי עזרא, יזם הנדל"ן איציק תשובה (אחיינו של איש העסקים הידוע) והקבלן אורן גזיאל, שסיים במעצר בעצמו.
הקרב המדמם הזה פוגע בעיקר בתושביה שומרי החוק של נתניה, שבהיעדר משילות בעירם - ביטחון ילדיהם הוא הראשון להיפגע.
הפוטנציאל של נתניה בלתי נגמר, וכשהיא בפסגת דירוג הערים עם הכי הרבה התחלות בנייה, במחירי נדל"ן שפויים ביחס לגוש דן ולא רחוק ממנו, היא גם מגנט לתושבים חדשים שהפכו אותה בעשורים האחרונים למבוקשת מתמיד. את הפוטנציאל הזה ידעו לזהות גם בעולם התחתון.
"אם פעם משפחות הפשע בנתניה היו נכנסות לעסקי המסעדנות כדי להלבין שם כסף שחור, היום הן פועלות בענף הבנייה, החפירות ועבודות העפר", אומר רס"ב בדימוס סומך. "כולם רוצים לאכול פה מהכל".
נדל"ן הוא רק חלק ממערך ההכנסה של העבריינים החזקים בנתניה. "יש בעיר הרבה כסף שמגיע מהימורים, ולא מעט סמים – מקוקאין ועד ממריצים, מדבקות ובולים", אומר מפקד מרחב שרון, תנ"צ נתי גור, שהכריז מלחמת חורמה נגד העבריינים בעיר.
4 צפייה בגלריה
yk13933138
yk13933138
תנ"צ גור
(צילום: יאיר שגיא)
לב הסכסוך בין הכנופיות נמשך כעשור, הוא אומר, סביב שליטה כלכלית והפגנת כוח ושליטה. אבל בשנה האחרונה המציאות הסלימה. "יש עלייה משמעותית במספר האירועים, כמו השלכות רימוני רסס או הטמנת מטעני חבלה, וראינו גם מספר גופות בתקופה הזו".
הסיבות לעלייה בשימוש בנשק בנתניה נעוצות לדבריו גם במלחמה הנוכחית. "יש זליגה מהצבא של אמצעי לחימה, כמו רימוני רסס ולבני חבלה, לידיים של עבריינים. זה מקושר מבחינתנו ישירות ל-7 באוקטובר. אם לפני המלחמה היו בכל מחוז המרכז פחות מעשרה אירועים של השלכת רימוני רסס בשנה, מאז המלחמה זה זינק: 50 אירועים בשמונה חודשים. עשרות מהאירועים התרחשו בנתניה במסגרת הסכסוכים בין הכנופיות. מנגד, העלייה קיימת גם במעצרים".
כנגד בנים מארבע משפחות דיברה הפשיעה בנתניה: האחים ברוך ואייל בוקל; האחים חיים ומור מסיקה; בני הדודים עומרי וגל זוארץ ובני בריתם, שני האחים מלול, שבכלל מגיעים מכפר-יונה - אבל זה לא מנע מהם להתערב במאבקי השליטה בנתניה, וגם לשלם על כך מחיר כבד.
בראש הכנופייה הוותיקה בנתניה עומד ברוך בוקל (בוקולובסקי), בן 42 שגדל בשיכון ותיקים בעיר והיה בעברו חייל של ראש כנופיית הפשע הנתנייתית גבריאל פלח, שנרצח אחרי סכסוך עם יריבו, צ'רלי אבוטבול. בוקל, נטול סנטימנטים, ערק לארגונו של אבוטבול בתור גובה חובות ו"איש ביצוע" שהכה, ירה ופרץ מטעם אבוטבול, עד ליום שבו נכלא הבן, אסי אבוטבול, ב-2007.
כשבנו בכלא, צ'רלי אבוטבול שהחזיק ברשת המסעדות "בית האיכר", ניסה למנוע מבן משפחתו של בוקל להחזיק במסעדת "בית השייח" המתחרה. בוקל סירב וחבר לראש ארגון פשע אחר, ריקו שירזי, ויחד נאבקו באבוטבול עד שנמלט לצרפת. בוקל לא עצר בשירזי וצירף לעסקיו גם את משפחת כראג'ה, במה שגרם לגל הצתות ופיצוצים במסעדות של אבוטבול, ובהמשך לסגירתן. כששב לארץ מצרפת, חוסל אבוטבול בתחנת דלק ליד נתניה.
מאז ברוך בוקל הפך לעצמאי בתחום הפשע, קיבץ סביבו צעירים משיכון ותיקים והשתלב בגביית חובות אצל שירזי. פה ושם ביקר בין הסורגים במאסרים קצרים, אחד מהם בגין ניסיון סחיטה בסך 400 אלף שקל. כשעמד להשתחרר מהכלא, הוא וחבריו תיכננו מסיבה והקימו חברת תיירות פיקטיבית שהזמינה עשרות חדרים בשני בתי מלון באילת. המידע הגיע ליחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (היחבא"ל), והעוקץ נמנע.
בוקל נחשב בעיר לעבריין ברוטלי ואגרסיבי, כזה שלא בוחל בשום אמצעי לחימה ביריביו. וגם לכזה עם שבע נשמות, שניצל בשנים האחרונות מניסיונות חיסול. ואז הסתבך עם האחים מלול מכפר-יונה.
קיץ 2014, בר באזור התעשייה הישן בנתניה וקטטה סתמית אחת שבה היו מעורבים אנשיו של בוקל נגד מאור מלול, הציתו הכל. מאור, אחיהם של אבי ויוסי, גדל איתם בכפר-יונה, יתומים מאב, לאם חד-הורית בשכונה קשת יום. בעוד שהאח אבי הלך בדרכים טובות יותר, יוסי ומאור מלול החלו בעבירות "קטנות" מתחום הרכוש והאלימות, מהן המשיכו לסחר בחלקי מכוניות משומשות, ולמרות שלא גדלו בה – השתלבו בעולם הפשע של נתניה.
אחרי שמאור מלול סופג מכות מאנשי בוקל בבר, הוא חובר לכנופיית זוארץ, שגם אנשיה הוכו על ידי אנשי בוקל באירוע אחר, בפיצוצייה בעיר, באותו קיץ. שילוב הכוחות העלה את הסכסוכים מדרגת קטטות אלימות לאירועי פשיעה חמורים.
אוקטובר 2014, ערב סוכות. פיצוץ עז ברכבו של בוקל מחריש את העיר והורג את נהגו, אבנט אחבלצ'או. "יוסי האתיופי", קראו לו בנתניה. ברוך ואחיו אייל (32) נעצרו בתחילה בחשד לרצח הנהג שלהם, אך שוחררו. איש לא הורשע בפרשה עד היום.
חולפים החודשים, ואיתם ההמתנה לפעולת גומלין. זה קורה ביוני 2015, כששני רוכבי אופנוע עוקבים בכפר-יונה אחרי אבי מלול (38), האח הבכור שלא היה מעורב בסכסוך, והוא נורה למוות מטווח אפס.
חודש חולף, והפעם האש מכוונת לעבר משפחת בוקל. פעמיים: תחילה במטען חבלה שהוטמן באופנוע של האח אייל, והתפוצץ בזמן נסיעה בכביש 57 בסמוך לשכונת ותיקים. אייל בוקל שורד, אך נפצע קשה ונותר עם מוגבלות ברגלו.
הפעם השנייה מגיעה שבועות לאחר מכן, באוגוסט 2015, ומכוונת כלפי ברוך בוקל. מאור מלול וחברו רון שבח, נתנייתי עם עבר פלילי בעבירות רכוש ואלימות, הגיעו חבושים בכובעי גרב וחמושים באקדחים למעקב אחרי בוקל, כשרכב על אופנוע במזרח העיר. מלול התנגש במכוון עם רכבו באופנוע של בוקל והפיל אותו, ואז שב ברוורס בניסיון לדרוס אותו. בינתיים, שבח ירד עם האקדח וירה לעבר בוקל בעודו שרוע על הרצפה, אלא שבוקל הצליח להתנפל עליו, חטף ממנו את האקדח והסיר את כובע הגרב מראשו. מלול יצא מהרכב עם נשקו והציל את שותפו לפני שנמלטו. ברוך בוקל נותר קטוע רגל.
שבח ומלול יוצגו על ידי עורכי הדין דוד יפתח וישראל קליין ונשלחו למאסר, שבח לארבע שנים בכלא, מלול ל-20 חודשים. כשאלה הסתיימו, מאור מלול השתחרר וטס בסוף שנת 2017 לחופשה בקוסמוי. שם, בתאילנד, הוא נרצח באכזריות על ידי אייל בוקל (32) ודולב זוארץ (30, אין קשר משפחתי לכנופיית זוארץ). הם הורשעו בתאילנד ונידונו ל-25 שנות מאסר כל אחד. זוארץ הודה שדקר למוות את מאור מלול, לאחר שאייל בוקל דרס את מלול כשרכב על האופנוע שלו עם חברתו.
בינתיים, בישראל, האח ברוך השתחרר מהכלא בספטמבר 22', לאחר שש שנים וחצי במאסר בגין תכנון הנחת מטען חבלה וסחר בסמים. בזמן מאסרו נרצח ביריות אח אחר במשפחה, דודו בוקל (40) מפרדס חנה, וברוך בוקל, טוענים גורמים המעורים בפרטים, איבד מכוחו בשטח.
"ברוך בוקל חי היום בכלוב מזהב", אומר רס"ב בדימוס סומך. "הוא לא יוצא מהבית, החיילים שלו דואגים למה שצריך. הוא יודע שיש לו אויבים בחוץ ושהוא על הכוונת שלהם ושל המשטרה, אז הוא חשדן וזהיר".
ויש לכך סיבה טובה. ברוך בוקל יודע שאחיו אייל, שכלוא בתאילנד, צפוי להשתחרר בעוד כארבע שנים לאחר שמלך תאילנד הפחית את 25 שנות המאסר שנגזרו על בוקל ודולב זוארץ - לעשר שנים. "אנחנו מודעים לגורמים שהובילו למקרי רצח בעבר, ולכך שיש רצון לנקמה", אומר תנ"צ גור, "ואנחנו נערכים בהתאם".
4 צפייה בגלריה
מפת הפשיעה בנתניה
מפת הפשיעה בנתניה
מפת הפשיעה בנתניה

עומרי זוארץ (33) שנרצח החודש, היה דור שני לעבריינים בנתניה. אביו, דוד, היה מנהל החשבונות של משפחת אבוטבול. הבן הלך בדרכו של אביו, ומגיל צעיר נכנס לעולם הפשע. בשנים האחרונות עמד בראש כנופיה שגבתה פרוטקשן מקבלנים ואנשיה הורשעו בהחזקת נשק, סחיטה ואיומים. במשך שנים היה זוארץ יעד עבור המשטרה, שייחסה לו את רוב אירועי הדמים בנתניה בחודשים האחרונים, מניסיונות חיסול דרך הטמנות מטענים ועד השלכות רימונים. במשטרה האמינו שידו בכל.
"עומרי היה דומיננטי, אבל סולידי", מעיד גורם שהיה מקורב לזוארץ. "המלחמה בינו לאחים מסיקה, יריביו המרים, נסבה סביב אגו. כל אחד מהם רצה להיות הבוס של נתניה. רוב ניסיונות החיסול שהעיר ראתה לאחרונה, מיוחסים לכנופיה של עומרי".
זוארץ עצמו שרד כמה ניסיונות חיסול, לרבות אחד בנובמבר 2019, שכלל ירי לעבר רכבו, שעתיים בלבד לאחר שנגזרו עליו שנתיים מאסר. בעודו מרצה את המאסר בגין החזקת נשק ותחמושת, בדצמבר 22' נדון לשנתיים מאסר חופפות, בגין ניסיון רצח כפול של מור מסיקה ושני עבריינים נוספים, אירוע שהסתיים בהסדר טיעון שבו הורשע זוארץ בעבירות קשירת קשר לפשע וחבלה חמורה.
בן דודו של עומרי, גל זוארץ (31), נשפט לצידו בתיק הזה ואיתם שלושה תושבי נתניה נוספים. גל זוארץ נדון גם הוא לשנתיים מאסר, ובמהלך שהותם בכלא פרץ סכסוך בין בני הדודים, שהפרידו כוחות. גל זוארץ חבר לעבריין אחר, שמקורב לראש ארגון הפשע מהדרום שלום דומרני.
בינואר השנה, עם שחרורו מהכלא, ניסה עומרי זוארץ לחדש את האחיזה שהייתה לו בעיר. דוגמה אחת היא סיפורו של הקבלן אורן גזיאל (42) שהסתבך עם זוארץ ושילם מחיר יקר. גזיאל, לפי מעקב שקיימה המשטרה, היה יעד להשלכת רימוני רסס ומטענים, שנזרקו במספר אירועים שונים בחודשים האחרונים לעבר דירותיו והעסק שלו. "לגזיאל, אדם שנחשב די אמיד, היה סכסוך עסקי שכלל חוב כספי שדרשו ממנו מהצד של עומרי זוארץ. מאות אלפי שקלים", אומר תנ"צ גור. בסופו של דבר, מי שנעצר והועמד לדין היה גזיאל, שבעקבות איומים על חייו לטענתו, החליט להצטייד באמצעי לחימה. "גזיאל היה יעד שלנו במסגרת פעילות ארוכה שניהלנו והסתיימה בהישג משמעותי. אמל"ח (אמצעי לחימה) רב נתפס, הוא נעצר במרץ, ומספר האירועים מאז ירד בהתאם".
גזיאל נאשם שהחזיק במקום מסתור בתוך ארון שירות בחניון בניין מגוריו, אמצעי לחימה שכללו לבנת חבלה המכילה חומר נפץ, רובה סער, אקדח, שישה רימוני רסס, מחסניות וכדורים.
4 צפייה בגלריה
yk13931811
yk13931811
זירת החיסול של עמרי זוארץ
(צילום: מד"א)
מצד שני, הסיבה לכאורה להחזקת הנשק – הסכסוך עם זוארץ – לא מוזכרת בכתב האישום. "כתב האישום הזה הגיע בעקבות האירועים האלה", אומר בתגובה תנ"צ גור. "אי-אפשר להתעלם מכך שהתפיסה של האמל"ח היא בהמשך לסכסוך הזה, כי בלעדיו לא היינו יכולים לתפוס את גזיאל".
אחרי שגזיאל הסתבך, המסע של זוארץ נמשך עד שב-2 במאי טמנו לו מלכודת שהובילה לחיסולו. "להוציא את עומרי מהבית היה מבצע בפני עצמו", אומר גורם בעולם התחתון בנתניה. "עומרי שמר על עצמו, הוא ידע שחייו בסכנה, אבל כנראה ששלחו אליו מישהו שרכש את אמונו וכאילו יבצע איתו פשע באמצעות רחפן נפץ. זו הייתה מלכודת, עשו לו שם ‘כיפה אדומה’".
"ועדיין", מצנן תנ"צ גור את האווירה, "זה שעומרי זוארץ מת לא אומר שהארגון שלו מת".
מול כנופיית זוארץ ניצבת בעשור האחרון הכנופיה של האחים חיים ומאור מסיקה, צמד מתוך שלישייה שהצלע הנוספת בה מחוץ לעולם הפשע. הם בניו של יגאל מסיקה, שבעברו מעצרים בגין עבירות סמים ופריצות. "נאמר זאת כך, מדובר בשלושה מקררים", אומר מקורב למשפחה על האחים. "אם מישהו נופל להם לידיים, הם יפרקו אותו לחתיכות".
בעוד שהאח חיים העביר את מרבית חייו הבוגרים בכלא, מור פרח בזמן הזה בשטח. מקורביו מספרים שנעצר מדי פעם ב"תיקי פח", מהסוג של הפרת תנאי מעצר בית, ועל הדרך ניצל מחמישה ניסיונות חיסול. היום, לדבריהם, מדובר בחוזר בתשובה שלכאורה ויתר לאנשים על חובות וריביות שצברו אצלו.
במשטרה, נאמר בעדינות, לא קונים את זה. "לא כל מי ששם כיפה שחורה גדולה הוא דתי", אומר גורם במשטרה שמזכיר כי מור מסיקה השתחרר לפני חג הפסח האחרון מהכלא, אחרי שריצה חודשיים מאסר בגין תקיפת נהג מונית ב-2018, שבה השתתף מסיקה כחלק מחמישה חברים שיכורים שלעגו לנהג, ולאחר שזה שלף מכל גז מדמיע – הכו אותו.
חיים מסיקה, לעומת אחיו מור, נחשב לרציני ולדומיננטי במשפחה. בעצמו שרד שורת ניסיונות חיסול, האחרון שבהם בתחילת החודש – אלמונים ירו צרור כדורים על רכבו והוא ניצל. לפני חמש שנים שוחרר מהכלא ומאז המשטרה יושבת על זנבו. פעם הוא נעצר בגין שימוש ברכב ממוגן, פעם חשד בירי, והיו גם עבירות אלימות ובריחה משוטרים. ובכל פעם עורך דינו, מירון רוזנטל, משחרר אותו בטיעונים מגוונים.
בזמן מאסרו, למשל, הסוהרים גילו סכין ברשותו. עבירה שבגינה אפשר לקבל לפחות שלושה חודשי מאסר נוספים, אבל עורך הדין הצליח לסיים את זה בשירות לתועלת הציבור, ללא הרשעה. אלא שמסיקה, במקום להודות לו, זעם: "סגור לי עסקה". הוא העדיף הרשעה נוספת לרזומה שתגבה ממנו 20 ימי מאסר נוספים מאשר לחמוק מזה. היוקרה בעולם התחתון חשובה למסיקות. הכסף? ממנו כבר יש, לא מעט.
"האנשים האלה נכנסים לכלא כשיש להם כסף, ובכלא עצמו הם לא מבזבזים אותו על כלום, למעט בקנטינה", אומר מקורב למשפחה. "מספרים שחיים נכנס לחנות בגדים יוקרתית בעיר ועושה שם קניות ב-30-40 אלף שקל בהקפה. רק כשזה מגיע למאה אלף שקל הוא מכסה את החוב, במזומן. מכה אחת. מכירים אותו שם, והוא כבר שילם עשרות פעמים בצורה הזאת".
אלא שלצד חיי המותרות, כנופיית מסיקה הייתה מוטרדת מהסכסוך עם עומרי זוארץ, עד שחוסל. בפעם אחת, נזכר רס"ב בדימוס סומך, האחים מסיקה בילו באירוע ואחד הנוכחים מיהר לסמס לזוארץ את מיקומם. "למזלו הרע של המסמס, המסיקות תפסו אותו על חם כי ידעו שהוא קשור לזוארץ. הם ברחו משם, ואת המסמס קנסו בסכום גבוה מאוד".
והוא שילם? "לא, כי עומרי זוארץ היה הגב שלו. עכשיו, כשעומרי מת, הוא ישלם".
לחיים מסיקה, אומר סומך, יש חושים טובים. לאחר הירי לעבר רכבו, ועוד לפני שזוארץ חוסל, מסיקה הבין שהוא צריך לשמור על עצמו וטס לחו"ל. "זה היה תמרור אזהרה עבורו. אין לו רכב ממוגן - הוא נתפס איתו חמש או שש פעמים, ובכל פעם שוחרר תוך התחייבות להסיר את המיגון, עד שבית המשפט אמר לו: עד כאן".
מאבטחים יש למסיקה, אבל אסור להם להיות חמושים. "לאדם עם רישיון נשק שיסתובב עם חיים מסיקה, ייקחו את הרישיון", אומר מקורב למסיקה. "במשטרה אמרו לו שאם ייסע ברכב ממוגן יירו עליו טיל לאו, ואז הוא גם לא ממגן את עצמו - וגם הציבור ייפגע. זה ההיגיון".
"התמונה לא תשתנה משמעותית", מעריך תנ"צ גור. "כשעומרי זוארץ היה בכלא ראינו יותר את המסיקות, ואם אז הם לא הפסיקו לשלוט בעיר, גם עכשיו לא". לדבריו, מה שכן משפיע על יחסי הכוחות בעיר ועלול להבעיר אותה, אלה מקרים שבהם עבריינים חדשים, שלא קשורים למשפחות הגדולות, מנסים לערב אותן באירועים לא להן.
אירוע בולט כזה התרחש בבית העסק "לחם חביתה" של ויקי עזרא ובניו, שהפך למותג בעזרת להיט קליט ברשתות החברתיות. כשהתגלע ריב על חניה בין בנו של עזרא, מנשה, לצעירים שהגיעו למקום – אחד המעורבים טען בפני עזרא כי הוא "חייל של ברוך בוקל". בוקל, מצידו, מיהר להכחיש בשיחת טלפון עם בנו של עזרא: "הם לא קשורים אליי, לא ממני".
כך או כך, ב-2 במרץ ב-11:19 בבוקר, הגיע גבי חנני, תושב חולון בן 30, ל"לחם חביתה" והתווכח עם מנשה עזרא. בשלב מסוים, חנני מואשם שהוציא מרכבו סכין, כיוון אותה לעבר עזרא ואמר לו: "זה עוד לא נגמר, תראו מה יהיה לכם". כשהאב, ויקי עזרא, ביקש מחנני לעזוב, השיב: "את הבן שלך צריך לחנך. ויקי תלך, למה תהיה לך תקרית".
4 צפייה בגלריה
yk13924672
yk13924672
בניו הותקפו בגלל ריב על חניה. ויקי עזרא, בעלי "לחם חביתה"
(צילום: יאיר שגיא)
חנני, לפי כתב האישום, עזב את המקום בצהריים וחזר לקראת השעה חמש בערב, עם אלה באורך 60 סנטימטרים וסכין עם להב באורך עשרה סנטימטרים. לצידו של חנני היה חברו עומרי מיוסט, בן 27 מנתניה שהגיע חבוש קסדה.
השניים ניגשו ל"לחם חביתה", ראו שם את הבן מנשה שהבחין בהם ורצה לסגור את הדלתות, אלא שהם הדפו אותו. "באת לסגור, יא בן זונה? באמת לסגור?" צעקו לעברו השניים כשהם תוקפים אותו ואת אחיו באגרופים ובעיטות. "למה? למה?!" זעק ויקי עזרא למראה תקיפת שניים מבניו, ובתגובה חנני בעט בבנו והכה אותו עם אלָּה בידו הימנית.
ארבעה שוטרים שהוזעקו למקום הותקפו גם הם על ידי הנאשמים. מיוסט נאבק בשוטר סלבה שטוקמן והתנגד למעצרו, וכששוטר בשם טל אונגר ניגש לעצור אותו, ניסה חנני להכותו באגרופים ולהדוף אותו. השוטר אונגר ספג מכה ביד ימין שסבלה מנפיחות, וכן חתך במרפק שמאל.
חנני נאשם בהחזקת סכין ואלה, איומים, תקיפה סתם והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. מיוסט נאשם בתקיפה סתם ובהפרעה לשוטר במילוי תפקידו.
זה לא נגמר שם. לאחר שבוע, ב-7 במרץ, רימון הלם הושלך ליד "לחם חביתה", התפוצץ והצית שריפה. כעבור חמישה ימים, רימון הושלך גם לעבר ביתו של עזרא והצית שריפה בשטח, שכובתה לאחר שלוחמי אש וידאו שאין לכודים בבית. פחות מחודש חלף, וב-9 באפריל הונח מטען חבלה בפתח ביתו של עזרא, שנוטרל על ידי חבלן משטרה.
"מה שקרה זה שלא הגשתי תלונה רשמית למשטרה", אומר השבוע ויקי עזרא. "השוטרים שהגיעו היו עם מצלמות גוף, שמעו בשטח את מה שקרה ועשו מזה מה שעשו. כתב אישום? אולי כי הם נתפסו על חם על ידי השוטרים. המשטרה סגרה לי את העסק למשך 14 יום, ואחרי המשכתי לעבוד רגיל".
עזרא מתעקש שהוא לא מכיר את הנאשמים. "זה לא מעניין אותי בכלל, לא עקבתי אחרי ההתפתחויות ורק המשכתי לעבוד". גם את הטענה שהעבריינים "קנסו" אותו בעקבות התלונה, עזרא דוחה: "יש הרבה שמועות. אין תלונה".
מנגד, עו"ד מירון רוזנטל שמייצג את "לחם חביתה" ומשפחת עזרא חושף כי בין הצדדים נרשמה סולחה. "בגישור הבהרתי את עמדתם של נפגעי העבירה, ושהם כבר הגיעו לסולחה ביניהם דרך גורם שלישי. כל צד כיסה את נזקיו ולכן הם מעוניינים שבית המשפט לא ימצה את חומרת הדין עם הנאשמים".
עו"ד רוזנטל טוען שלא נגרמו ללקוחותיו נזקים פיזיים ולא הוגשה תלונה רשמית, וכי לטענת מרשיו "מי שגרם מהומה על לא מאומה זו דווקא משטרת ישראל שהדליפה מידע לא מדויק, שעלול היה לסכן את לקוחותיי".
"מדובר בסכסוך על חניה שפוענח מיד", משלים תנ"צ גור את הצד של המשטרה בנושא. "נגד שניים הוגש כתב אישום והם עדיין עצורים".
באירוע נוסף, שממחיש את הפשיעה ברחובות נתניה, החריד פיצוץ עז את רחוב עוזי חיטמן בשכונה היוקרתית עיר ימים. זה אירע בינואר אשתקד – מטען חבלה שהוצמד לרכב הקדילק של הקבלן איציק תשובה (אחיינו של איש העסקים והטייקון בעל אותו שם – ש"מ), התפוצץ ושרף את הרכב כליל.
האש התפשטה לרכב BMW שחנה בסמוך, והציתה גם אותו. במשך חודש ימים הסתירה המשטרה את העובדה שבאירוע נפגע גם אזרח תמים, מידע שהתברר בדיון בהארכת מעצרו של החשוד שנעצר, אמיר שוקיר, בן 32 מכפר ראמה. במשטרה מתעקשים שמדובר בסכסוך עסקי, אבל דאג מי שדאג להפיץ בעיר כי הפיצוץ אירע בכלל ברכב שהיה צמוד לזה של תשובה, וכי לא הוא היה היעד. העובדות בכתב האישום מדברות אחרת.
מכתב האישום שהוגש נגד שוקיר, עולה כי לא הייתה היכרות מוקדמת בינו לבין תשובה, וכי שוקיר היה חלק מחוליה שהצמידה מטען לרכבו של תשובה שהתפוצץ סמוך לשעה 22:20 בערב. האזרח ב', בן 43, ששהה בדירתו בבניין מגוריו של תשובה, יצא לכיוון מוקד הפיצוץ כדי לבדוק אם ישנם כאלה שזקוקים לעזרה. עם הגעתו לזירה, אירע הפיצוץ בשני ברכב הסמוך שהדף את ב' והטיח אותו ארצה. הוא פונה לבית החולים לניאדו בעיר עם פגיעות בברכיו וכוויות בפניו.
כתב האישום גם פורט את שווי הנזקים לכלי הרכב בזירה: לקדילק של תשובה נגרם נזק בגובה 800 אלף שקל, בעוד לרכב ה-BMW הסמוך – נזק בכרבע מיליון שקל. בחודש שעבר הגיע שוקיר להסדר עם המדינה, שבמסגרתו תוקן כתב האישום נגדו והוא הורשע רק בעבירות של נשיאת והובלת נשק בלא רשות. הוא נדון ל-52 שנות מאסר ונדרש לפצות את האזרח ב' בסכום שנע בין 50 ל-100 אלף שקל.
• עו"ד רויטל סבג-שקד, מטעמם של עומרי זוארץ ז"ל ובן דודו גל זוארץ, סירבה להגיב.
• פרקליטו של ברוך בוקל, עו"ד ג'קי סגרון: "אין תגובה".
• פרקליטם של האחים מסיקה, עו"ד מירון רוזנטל: "לחיים ומור מסיקה אין קשר לאירועים האחרונים, הם אפילו לא חשודים ולא נדרשו לחקירה. כבר תקופה לא מבוטלת שהם עוסקים רק בדברים כשרים ונורמטיביים. הם אנשי עסקים, בלי תיקים במשטרה".
• פרקליטם של גבי חנני ועומרי מיוסט, עורכי הדין ג'קי סגרון ורויטל סבג-שקד: "בתיק זה יש בליל שמועות מנותקות מהמציאות. האמור בכתב האישום לא משקף את שאירע. גרסתנו תימסר בבוא העת בבית המשפט".
• מחברת תשובה בבעלות הקבלן איציק תשובה נמסר: "לחברה ולעומדים בראשה אין כל קשר ותגובה בנושא".
• פרקליטו של עמיר שוקרי, עו"ד תומר נווה: "הסדר הטיעון שהוגש לבית המשפט, למרות שהוא מקל לשיטת כלל המעורבים, הגיע לאחר כשלים ראייתיים בתיק".
• פרקליטו של הקבלן אורן גזיאל, עו"ד ג'קי סגרון: "כתב האישום נגדו מפוברק, נמצא על כרעי תרנגולת ומנותק מהמציאות. אני עוסק בראיות ולכן לגבי הרכילות – אני לא מוצא מקום להתייחס".

תיקון והבהרה

בכתבה שפורסמה ביום 24.5.24 ועסקה במלחמת הכנופיות בנתניה: "כנגד ארבע משפחות: כנופיות הפשע ששולטות בנתניה", יוחסה בטעות למר יוסי מלול פעילות עבריינית, אולם לאחר בדיקה הוברר כי למר יוסי מלול אין קשר למתואר בכתבה. אנו מתנצלים על הטעות.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.05.24