עבור עובר האורח שנקלע למקום זה היה מחזה מבהיל ממש. פעוט קטנטן, עדיין בחיתולים, טיפס כמו חתול על עץ גבוה. עד הראייה האחראי מיהר להתקשר 911 ולהזעיק את המשטרה. גם אם ערנותו של אותו איש מנעה מהשובב הקטן לטפס אל צמרת העץ, בטווח הארוך יותר אף אחד לא עצר בעדו מלהגשים את חלומו הגדול – להגיע הכי גבוה שרק אפשר. אתמול (ש') הוא עשה זאת. פחות משלושה חודשים אחרי שחגג 20: הקופץ במוט השבדי-אמריקני ארמנד דופלנטיס ניתר בתחרות בפולין מעל ל-6.17 מ', ושבר את שיא העולם.
חרף התוצאה האדירה וניפוץ השיא של רנו לאווילני הצרפתי מ-2014, קשה לומר שמישהו הופתע. גם השיאן היוצא לאווילני סיכם את העניין ב"ציפיתי לזה לגמרי". זה תקופה שברור כי דופלנטיס הוא תופעה חריגה. ספורטאי מהזן הנדיר, אחד שנועד לשבור שיאים ולכבוש פסגות שטרם נכבשו. רק לפני שבוע דופלנטיס היה קרוב מאוד לשבור את השיא בדיסלדורף, אך פספס במעט. "זה כמעט העלה לי דמעה בעין", הוא אמר, "אתה מסתכל על הרף וחושב לעצמך – זה שיא העולם". אתמול הוא כבר יכול היה להזיל דמעה לא רק מהמחשבה על שיא העולם, אלא מעצם שבירתו. "מגיל שלוש אני רוצה לשבור את שיא העולם, אני בעננים עכשיו", אמר דופלנטיס. הוא לא הגזים באמירה הזו או ניסה להפוך את הרגע לרומנטי יותר. הוא באמת ובתמים רודף אחרי החלום שלו מאז שהיה פעוט.
צפו בשיא העולם של דופלנטיס
4 צפייה בגלריה
דופלנטיס ליד השיא
דופלנטיס ליד השיא
דופלנטיס ליד השיא
(צילום: AFP)
דופלנטיס נולד בעיר לאפייט שבמדינת לואיזיאנה למשפחה של ספורטאים. אביו האמריקאי גרג, כמה מתבקש, היה קופץ במוט מקצועני בעל שיא אישי של 5.80 מ'. אימו השבדית הלנה הייתה אתלטית שהתחרתה בקרב 7 ושחקנית כדורעף. אחיו הגדול אנדראס הוא קופץ במוט בעברו שהתחרה באליפות העולם לנוער, בעוד שאחיו הנוסף אנטואן הוא שחקן בייסבול מצליח בליגת הקולג'ים.
בתוך בית כזה, לא פלא שארמנד הקטן, שכולם כולל כולם קוראים לו בכינויו "מונדו", ניסה כבר בגיל שלוש לקפוץ עם מקל בסלון. עוד בילדותו הוא נחשב לעילוי של ממש, ובגיל שבע כבר היה הטוב בעולם לגילו. בגיל עשר בלבד הוא ניתר לגובה של 3.86 מ' ושבר את שיא העולם לגילאי 12. כיאה לילד פלא, הלחץ היה על דופלנטיס מהרגע הראשון. "בכל תחרות שאני משתתף בה מצפים ממני לשבור את שיא העולם לגילי, ואני לא יכול לעשות זאת בכל פעם", הוא סיפר בריאיון כשהיה בכיתה ה' אחרי שהשתתף בתחרות קפיצה במוט לעיני עשרת אלפים צופים.
דופלנטיס אכן עורר עניין עצום סביבו כבר מגיל צעיר. כשהיה בן 16 הוא הפך לסנסציית רשת לאחר ששיתף סרטון שהפך לוויראלי, שבו קפץ בחצר ביתו מעל לשלושה מטרים תוך שהוא רכוב על הוברבורד! כשהיה בן 17, ה"ניו יורק טיימס" כבר הקדיש לו כתבת מגזין גדולה שבה הגדיר אותו המדליסט האולימפי ומאמן הקפיצה במוט כיום ארל בל "טייגר וודס של הקפיצה במוט". הלחץ הזה עשה לו כנראה רק טוב, כי כשהיה בן 18 הוא כבר נכנס למועדון האקסקלוסיבי של קופצים שניתרו מעל לשישה מטרים, הצעיר אי פעם שעושה זאת.
הסרטון ששבר את הרשת
גם המעבר מהנוער לבוגרים, שכרוך לפעמים בקשיים מנטליים ובנסיגה משמעותית בתוצאות, היה חלק עבורו. ב-2018, כשהוא בן 18 בלבד, הוא הוכתר לאלוף אירופה לבוגרים ועשה זאת בסטייל עם תוצאה אדירה בגמר - 6.05 מ' - שהציבה אותו במקום החמישי בהיסטוריה. בשנה שעברה הוא סיים שני באליפות העולם לבוגרים עם תוצאה זהה למנצח - כשרק מספר הפסילות מנע ממנו את התואר העולמי. למרות האכזבה הקלה, הוא התנהג כספורטאי אמיתי - וחגג על המזרן יחד עם שני המדליסטים הנוספים במה שהפכה לאחת התמונות היפות והזכורות של אליפות העולם האחרונה.
4 צפייה בגלריה
החגיגה הזכורה מאליפות העולם
החגיגה הזכורה מאליפות העולם
החגיגה הזכורה מאליפות העולם
(צילום: gettyimages)
על אף שחי כל חייו בארצות הברית, דופלנטיס בחר לייצג דווקא את שבדיה, מולדתה של אימו. הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בקריטריון האולימפי הקשוח בארצות הברית. האמריקנים בוחרים את נציגיהם לאולימפיאדה על סמך תחרות מבחן אחת שנערכת סמוך למשחקים האולימפיים. אם לא סיימת בתחרות הזו בין שלושת הראשונים בגלל פציעה או סתם יום רע, אתה מחוץ לאולימפיאדה – גם אם אתה שיאן עולם. זה בדיוק מה שקרה לאצנית המשוכות קנדרה הריסון, שאכזבה במבחנים האמריקניים לאולימפיאדת ריו וסיימה שישית. העובדה שבזמן שנותר עד לאולימפיאדה היא שברה את שיא העולם ב-110 מ' משוכות לא הכניסה אותה למשלחת האולימפית מהדלת האחורית, ואת אולימפיאדת ריו היא ראתה בטלוויזיה. דופלנטיס כנראה העדיף להתמודד עם הקריטריון השבדי הפחות אכזרי, ולהתכונן למשחקים האולימפיים בראש שקט.
סם קנדריקס, אלוף העולם האמריקני המכהן, יצא להגנתו בעניין הזה והסביר שעבור דופלנטיס ענייני ייצוג פשוט פחות קריטיים מאשר הישגיות ספורטיבית. "יש לו אזרחות כפולה, והוא גאה גם במוצא השבדי שלו וגם במוצא האמריקאי. אני יודע שהרבה אנשים ישאלו 'למה הוא לא מתחרה עבור ארצות הברית?', אבל מבחינתו העניין הוא פשוט לקפוץ כמה שיותר גבוה ולקדם את הספורט".
4 צפייה בגלריה
(צילומים: רויטרס, gettyimages)
קפיצה במוט היא ענף שמשלב בין אלמנטים אתלטיים לכאלו המגיעים מענף ההתעמלות. אחד הדברים היפים בענף הוא שאיננו מתאים רק לאנשים בעלי מידות גוף ספציפיות. אלכס אברבוך לדוגמה, סגן אלוף עולם בעברו וגדול הקופצים במוט הישראלים, נישא לגובה של 1.78 מ' בלבד, אבל פיצה על כך במהירות אדירה, זכר לימיו המוקדמים באתלטיקה כלוחם קרב 10. אצל דופלנטיס המצב דומה, הוא לא גבוה ביחס לקופצים האחרים (1.81 מ'), אבל הוא ירש מאביו מהירות גבוהה – במרוץ שליחים בתיכון הוא רשם תוצאה של 10.55 שניות ב-100 מ'. בנוסף לכך יש לו ניתור מצוין - אביו מעיד עליו שהוא מסוגל להטביע בסל תקני. כל אלו סייעו לו למצוא את הסגנון המושלם עבורו – שמאפשר לו לנתר לגבהים שאליהם אף אחד אחר עוד לא ניתר.
מלבד אברבוך, דופלנטיס מזכיר במידות גופו הקטנות יחסית ובמהירות העצומה את שיאן העולם הקודם רנו לאווילני. עם זאת, התפתחות הקריירה שלהם שונה בתכלית. בגיל 19 החזיק לאווילני בשיא אישי צנוע מאוד של 4.70 מ', ואת הפריצה הגדולה עשה בגיל 23. דופלנטיס כאמור כבר מגיל 18 מרחף בליגה של הגדולים. כעת בגיל 20 הוא כבר שיאן העולם, ממש כמו סרגיי בובקה האגדי ששבר אף הוא את השיא לראשונה בגיל 20, ומאז עשה זאת 34 פעמים נוספות. הדמיון מתגרה מהמחשבה כמה גבוה דופלנטיס יכול עוד להגיע בהתחשב בגילו הצעיר ובפוטנציאל העצום.
4 צפייה בגלריה
כמה גבוה הוא עוד מסוגל לעוף?
כמה גבוה הוא עוד מסוגל לעוף?
כמה גבוה הוא עוד מסוגל לעוף?
(צילום: AFP)
יותר מהכישרון העצום והמהירות, דופלנטיס פשוט מטורף על קפיצה במוט. הוא סטודנט מתמיד של הענף, וקנדריקס מכנה אותו "אנציקלופדיה לקפיצה במוט" בגלל הידע העצום שלו על המתחרים, ספורטאי העבר וההיסטוריה של הענף. "יש כל כך הרבה אלמנטים טכניים בענף הזה, יש דברים שספורטאים אחרים עושים טוב ממני, כך שאני יכול ללמוד מכל אחד", אמר דופלנטיס. "יש קופצים שעברו 6 מטרים והם איטיים ממני, אז אולי הם עושים משהו טכנית יותר טוב ממני".
עם שבירת השיא אתמול, דופלנטיס מיתג את עצמו כאחד הכוכבים המבטיחים באולימפיאדת טוקיו. 68 אלף איש צפויים למלא עד אפס מקום את האצטדיון הלאומי החדש בטוקיו ב-4 באוגוסט, בתקווה לראות את "מונדו" מרים את הרף לגבהים שטרם נראו. לפתע גם 6.20 מ', תוצאה שנשמעה דמיונית בעבר, הופכת להגיונית לגמרי. "אני לא יכול לחכות לראות מה הוא עוד מסוגל לעשות. הוא פשוט מפוצץ את הראש שלי, יהיה עליו המון לחץ - אבל הוא אוהב לחץ", אמר על דופלנטיס קופץ העבר דאג פריילי לפני עשר שנים, כשמונדו היה בן עשר. האמירה הזו תקפה לגמרי גם כיום.