בריסל נתפסת בעיני רבים, ולא בצדק, בעיקר כיעד לאנשי עסקים שמגיעים לעיר בשעות הערב המאוחרות, וכעבור יומיים עולים על טיסה חזרה לביתם. אבל האמת היא שבירת בלגיה, שמוגדרת גם כבירת האיחוד האירופי, מציעה הרבה יותר מזה: ביקור של סוף שבוע בבריסל מגלה עיר תוססת ומלאת חיים עם שפע של בתי קפה, חנויות ושווקים, שהופכים אותה למוקד תיירותי נעים ובאופן מפתיע - גם לא יקר במיוחד.


כתבות נוספות למנויי +ynet:
השפה הרשמית בעיר היא הולנדית, אבל רבים מהתושבים הם דוברי צרפתית ואנגלית. המטבע המקומי בה הוא אירו, ועל אף שהיא אינה נחשבת לעיר זולה, אפשר למצוא בה לא מעט אטרקציות חינמיות, שוקי אוכל שמציעים מגוון של מנות במחירים סבירים וגם מלונות טובים במרכז העיר, שיגבו מכם סכום של 400 שקלים עבור לילה אחד.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
13 צפייה בגלריה
בריסל
בריסל
לא מה שחשבתם. בריסל
(צילום: Shutterstock)
נכון למועד כתיבת שורות אלה, יש שלוש חברות תעופה שטסות מישראל לבריסל: בריסל איירליינס, אל על וריינאייר. מחירי הטיסות כעת גבוהים יחסית, והאופציה הזולה ביותר כעת היא טיסת הלוך-חזור עם חברת הלואו-קוסט ריינאייר באוקטובר הקרוב, במחיר שמתחיל ב-79 אירו (275 שקלים) לא כולל כבודה, הושבה ואוכל.
אני טסתי עם חברת הלואו-קוסט ריינאייר בטיסה שנרכשה מראש בסכום כולל של 45 אירו לכיוון (157 שקלים). המחיר לא כלל מזוודה, הושבה או ארוחה, ואם אתם מאלה שיכולים להסתפק בתיק גב, תוכלו לחסוך לא מעט כסף. אם בכל זאת תרצו להוסיף טרולי, הכרטיס יעלה לכם עוד 29 שקלים ומעלה לכיוון.
איך מגיעים משדה התעופה למרכז העיר? מנמל התעופה הלאומי בריסל יש כמה אופציות, שהזולות בהן הן רכבת או אוטובוס. עבור נסיעה באוטובוס תשלמו קצת יותר מ-26 שקלים, ואילו נסיעה ברכבת תעלה לכם 33 שקלים לכיוון. המלצה שלנו: אם בחרתם באופציה של הרכבת, רכשו מראש כרטיס הלוך-ושוב וכך תוכלו לחסוך כמה גרושים לכל נוסע.
  • שימו לב: רוב הטיסות הזולות יותר נוחתות דווקא בשדה התעופה "בריסל דרום שרלרואה" בעיר שרלרואה (Charleroi), שנמצאת מחוץ לבריסל. נסיעה ברכבת היוצאת ממנה עד למרכז העיר יכולה להימשך גם כשעה וחצי, ועל כרטיס נסיעה בה תשלמו החל מ-52 שקלים לאדם לכיוון אחד. אופציה נוספת ומעט זולה יותר היא נסיעה באוטובוס שתעלה לכם 48 שקלים.
בדומה לערי בירה נוספות באירופה, גם בבריסל יש היצע של מקומות לינה ברמות ובמחירים שונים, חלקם נוחים למדי. כך למשל Boutique Hotel Saint-Géry, מלון בעל שלושה כוכבים במרכז העיר המציע חדרים נוחים ונעימים ב-350 שקלים לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר.
13 צפייה בגלריה
מלון נובוטל
מלון נובוטל
4 כוכבים ומיקום מרכזי. Novotel Brussels City Centre
(צילום: גלעד ילון)
אם תרצו לשדרג את עצמכם, תוכלו לעשות זאת ב-Novotel Brussels City Centre - מלון ברמת ארבעה כוכבים שמחירו מתחיל ב-454 שקלים לזוג ללילה כולל ארוחת בוקר. אלו מכם שמחפשים להתפנק באמת מוזמנים להעביר את הלילה ב-Hotel Amigo - מלון מרכזי ברמת חמישה כוכבים, שמחירו מתחיל ב-1,187 שקלים לזוג. ארוחת הבוקר כאן היא בתוספת של 244 שקלים.
13 צפייה בגלריה
מלון אמיגו
מלון אמיגו
חדר זוגי במלון Amigo
(צילום: גלעד ילון)
האטרקציה המרכזית והמוכרת ביותר בעיר היא הגראן פלאס (Grand Place), הכיכר הראשית המרשימה הממוקמת באזור העתיק, והפסלון הקטן של הילד המשתין (שלהקת "הדג נחש" אף אימצה כלוגו שלה) - Manneken Pis - שניצב בגאון בסמטה היוצאת מהכיכר.
13 צפייה בגלריה
הילד המשתין
הילד המשתין
אטרקציה מרכזית. פסל "הילד המשתין"
(צילום: גלעד ילון)
אזור הגראן פלאס הוא תיירותי במיוחד ועמוס בחנויות, בהן גם לא מעט חנויות שוקולד, בתי קפה ומסעדות וגם גלריות אמנות.
13 צפייה בגלריה
בריסל
בריסל
לכאן מגיעים כל התיירים. כיכר הגראן פלאס
(צילום: Shutterstock)
העיר העתיקה
רוב המבנים הממוקמים באזור העתיק של בריסל נהרסו ושוחזרו, ומשמשים כיום מוזיאונים שהכניסה אליהם היא בתשלום. לא חובה לבקר בכולם, אבל אם כבר החלטתם ללכת על סיור מודרך, מומלץ לבחור בסיור בהוטל דה-וויל (Hotel de Ville) - בית העירייה הישן, שהוא גם המבנה היחיד סביב הכיכר ששרד את ההפגזות האימתניות על בריסל מצד צבאותיו של מלך צרפת לואי ה-14, בשלהי המאה ה-17. סיור במקום יעלה לכם 28 שקלים. הכניסה לילדים עד גיל 12 היא ללא עלות.
13 צפייה בגלריה
בית העירייה
בית העירייה
שרד את ההפגזות של לואי ה-14. בית העירייה
(צילום: גלעד ילון)
בתמורה ל-35 שקלים (ואם אתם סטודנטים תתבקשו לשלם 14 שקלים בלבד) תוכלו להיכנס למוזיאון העיר בריסל שנמצא לא רחוק מבית העירייה, בכיכר הגראנד פלאס, ושוכן בתוך מבנה ניאו-גותי שזכה לכינוי "בית המלך" (למרות שמעולם לא גר בו אף מלך). המוזיאון עוסק בעיקר בתיעוד ההיסטוריה של העיר, והוא מציע גם הפעלות לילדים.
13 צפייה בגלריה
מוזיאון העיר
מוזיאון העיר
מוזיאון העיר בריסל
(צילום: גלעד ילון)
לחובבי השוקולד אם אתם מטיילים עם ילדים או שאתם סתם חובבי שוקולד כמוני, קפצו לביקור במוזיאון השוקולד, Musee du Cacao et du Chocolat, שנמצא ברחוב Guldenhoofdstraat, לא רחוק מבית העירייה. במוזיאון תוכלו להצטרף לסיור מודרך שבו יסבירו לכם על תהליך הייצור של השוקולד הבלגי המעולה, יציגו בפניכם פסלי שוקולד המיוצרים במקום, ובסיום הסיור תוכלו ליהנות גם מטעימות. כרטיס כניסה למוזיאון יעלה לכם 33 שקלים, ועבור ילדים תשלמו חצי מחיר. הכניסה לילדים עד גיל שלוש היא ללא עלות.
13 צפייה בגלריה
כיכר סבלו
כיכר סבלו
גן עדן לחובבי השוקולד. כיכר סבלו
(צילום: shutterstock)
אופציה נוספת לחובבי השוקולד היא כיכר סבלו (Place du Grand Sablon) היוקרתית. בכיכר וברחובות המובילים אליה נמצאים השוקולטיירים הטובים בבלגיה, ויש שטוענים כי בעולם כולו. בחנויות הבוטיק הללו תמצאו פרלינים מסודרים כמו יהלומים בתיבות תצוגה מקושטות. מחירי השוקולד כאן לא נמוכים, ולכן מומלץ לבחור שניים-שלושה פרלינים מעוצבים שאותם יארזו לכם בקופסאות קטנות, לפרוש לפינה שקטה בכיכר ושם להתענג על הטעם הממכר.
להסתכל על בריסל מלמעלה אי אפשר לבקר בבריסל ולדלג על ביקור באטומיום (Atomium), אותו מבנה ענק מברזל שהוקם עבור התערוכה העולמית אקספו 58 שנערכה בבריסל ב-1958. המבנה, שמתנשא לגובה של 101 מטרים, עבר שיפוץ מסיבי ונפתח מחדש למבקרים ב-2006. כניסה פנימה תאפשר לכם לעלות לראש המבנה באמצעות מדרגות נעות וארוכות במיוחד, שם תוכלו ליהנות מתצפית פנורמית על בריסל כולה. כניסה למבנה תעלה לכם 55 שקלים, וגם פה כרטיס הכניסה לילדים עד גיל 17 יעלה חצי ממחירו של כרטיס רגיל. מומלץ לרכוש כרטיסים מראש דרך האתר, כדי לחסוך את העלויות ואת התורים הארוכים בחוץ.
13 צפייה בגלריה
בריסל
בריסל
אי אפשר להיות בבריסל בלי לבקר שם. האטומיום
(צילום: Shutterstock)
למרגלות האטומיום פועל פארק "מיני אירופה", ובו לא פחות מ-350 דגמים של אתרים מפורסמים ביבשת, קצת כמו "מיני ישראל" שלנו. שימו לב כי מחיר הכניסה לאטומיום אינו כולל את הביקור בפארק, אבל אם תרכשו כרטיסים מראש דרך אתר האטומיום, תוכלו לשלב ביקור גם כאן בתוספת של 45 שקלים לאדם. ילדים עד גיל ארבע רשאים להיכנס בחינם.
13 צפייה בגלריה
בריסל
בריסל
למרגלות האטומיום. ''מיני אירופה''
(צילום: Shutterstock)
לחובבי הבירה בלגיה ידועה בבירה המעולה שמיוצרת בה, ואם אתם כבר פה - אל תוותרו על ביקור באחת המבשלות הפועלות בעיר. החלטתי לוותר על מבשלות שמציעות סיורים מודרכים, והעדפתי לבקר דווקא במבשלות המסורתיות והחינמיות.
אחת מהן היא מבשלה בשם Brasserie de l'Ermitage, שנמצאת בכניסה לבית מגורים באחת השכונות שמחוץ לעיר העתיקה. בין היתר תוכלו להתרשם שם מייצור הבירה המסורתי. צמוד למבשלה פועל בר קטן ואינטימי, שבו יציעו לכם לטעום מהבירות המיוצרות במקום תמורת 19 שקלים לאדם.
13 צפייה בגלריה
בירה
בירה
אחרי הסיור אל תשכחו להגיע לבר. מבשלת Brasserie de l'Ermitage
(צילום: גלעד ילון)
אוכל הוא חלק בלתי נפרד מהביקור בבריסל, ואין כמו ביקור בכיכר של כנסיית סנט קתרין (Saint Catherine) כדי להבין את הקשר המתקיים בין תושבי בריסל לאוכל שלהם. בכיכר פועלות כמה מחנויות המזון הטובות בעיר, בהן למשל דוכן הדגים La Mer Du Nord ("הים הצפוני"), שמציע שלל מגוון של פירות ים ודגים טריים לצד מנות מוכנות שמייצרים במקום. אם תגיעו למקום בימי ראשון, תוכלו ליהנות ממבחר רב יותר של מנות שיוגשו לכם על צלחות קטנות, מעין גרסה בלגית לטאפאס הספרדיים. בקבוק יין בצד, והנה לכם ארוחה קלילה וטעימה במחיר שנע בין 13 ל-27 שקלים.
13 צפייה בגלריה
בריסל
בריסל
כאן נמצא האוכל הטעים. כנסיית סנט קתרין
(צילום: Shutterstock)
לא רחוק משם, ברחוב Vieux Marche Aux Grains המוביל לכיכר, ב-La Cremerie de Linkebeek שפועלת כבר יותר ממאה שנים, נמכרות הגבינות הטעימות והמוכרות ביותר בעיר. את הגבינות מצרפים ללחמים שאופים בבולנז'רי Charli, ויוצאים לפיקניק באזור.
13 צפייה בגלריה
וופל בלגי
וופל בלגי
המאכל הלאומי. ופל בלגי
(צילום: גלעד ילון)
אפשרות זולה יותר היא לעצור ליד אחד מדוכני האוכל הפרוסים ברחבי העיר ולרכוש מנת צ'יפס עם רוטב טרטר מעל (מנה תעלה לכם 12.5 שקלים, ועבור תוספת רוטב תשלמו ארבעה שקלים נוספים). אם אתם חושקים דווקא במשהו מתוק, גשו לאחד מדוכני הוופל הבלגי שפועלים בכל פינת רחוב, ותתפנקו במנה מפוארת של ופל עם שלל תוספות מתוקות ב-14.5 שקלים בלבד. וכמה תשלמו אם תרצו לאכול במסעדה? מחירה של ארוחה ממוצעת הכוללת מנה עיקרית ושתייה הוא כ-122 שקלים לסועד - פחות או יותר כמו המחירים בארץ.
  • טיסות. מומלץ לעקוב אחר האתרים הרשמיים של חברות התעופה, ולהתעדכן במכירות מיוחדות ובמבצעים שהן מציעות. לפעמים אפשר למצוא כך טיסות זולות במיוחד תמורת כמה עשרות אירו מנתב"ג לשדה התעופה "בריסל דרום שרלרואה", הממוקם כ-55 ק"מ ממרכז העיר בריסל.
  • אטרקציות. ברוב המקומות כרטיס כניסה לילדים יעלה לכם חצי ממחירו של כרטיס למבוגר, ובחלק מהמקומות לא תידרשו לשלם כלל עבור הכניסה שלהם. מלבד ילדים, בחלק גדול מהאטרקציות מציעים תעריפים מיוחדים גם לצעירים ולסטודנטים.
  • תחבורה ציבורית. אם אתם מיטיבי לכת ומתארחים במלון במרכז העיר, תוכלו להגיע לעיר העתיקה ולשאר האזורים התיירותיים בעיר ברגל ולוותר על התחבורה הציבורית. לאזורים מרוחקים יותר תוכלו להגיע באמצעות המטרו שחוצה את כל העיר. כרטיס שעתי יעלה לכם שבעה שקלים, ויש גם אפשרות לרכוש כרטיס נסיעה שתקף ל-24 שעות בעלות של 26 שקלים.