פסלים נסתרים עם איברים חשופים, שוק איכרים מקומי שמוכר את פירות היער הטובים ביותר בצ'כיה, מבוך סלעים בפארק מהמאה ה-19, יער כלוא בתוך שכונת מגורים, מועדון ג'אז ליד הנהר ומסעדת יוקרה שמגישה סטייק במחיר של מאה שקלים: אם ביקרתם בפראג בעבר ונדמה לכם שכבר ראיתם את כל מה שיש לעיר היפהפייה הזו להציע, ודאי תופתעו לגלות שהטירות, הכיכר המרכזית בעיר העתיקה והמצודה המפורסמת הן רק חלק מהאוצרות שהיא טומנת בחובה.
עוד מקומות לא מוכרים בערים מוכרות מאוד:
דור בן-ארי, מדריך טיולים והיסטוריון שהקים את חברת הטיולים "פראג בצבעים עם דור" המתמחה בסיורים לקבוצות קטנות באזורים הפחות תיירותיים בפראג, הסכים לגלות לנו איפה נמצאים אתרי הבילוי המעניינים, הטעימים והפחות עמוסים שרוב התיירים עדיין לא מכירים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברוכים הבאים לוינוהרדי (Vinohrady), השכונה השיקית והצבעונית ביותר בפראג. וינוהרדי, שממוקמת ממש מאחורי כיכר ואצלב המרכזית, היא שכונת מגורים עם מבנים בסגנון אר דקו (סגנון עיצוב המאופיין בצבעוניות רבה ובצורות גיאומטריות) שבהם מתגוררים בעיקר תושבים זרים וצעירים מבוססים. היא ידועה במסעדות שמגישות מנות מכל העולם, בתי קפה מגניבים, מועדונים של הקהילה הגאה וכמרכז חובבי הבירה של צ'כיה.
"צ'כיה היא המדינה שצורכת הכי הרבה בירה בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה שלה (לפי ה"אקונומיסט" בערך 161 ליטר לאדם מבוגר בשנה - א"ה). בירה היא חלק מרכזי מהתרבות הצ'כית, והיא כמו קולה בשבילם", אומר בן-ארי. "יש לא מעט מבשלות בירה בעיר ובשכונת וינוהרדי בכלל, וההמלצה שלי היא לבקר בשתיים מהן: האחת היא מבשלת הבירה אוסג (Ossegg, כתובת: Římská 2135/45) והשנייה היא מבשלת ביר גיק (Beer Geek, כתובת: Vinohradská 988/62). שתיהן נפתחות בשעות הצהריים המוקדמות ופועלות עד 22:00 בלילה, ובשתיהן תוכלו להזמין מגש טעימות שכולל את המיטב שמייצרים במקום לצד נשנושים של נקניקים וגבינות, והכול באווירה כיפית במיוחד".
16 צפייה בגלריה
כיכר השלום שכונת לוינוהרדי
כיכר השלום שכונת לוינוהרדי
"כיכר השלום", הכיכר המרכזית בשכונת וינוהרדי
(צילום: Shutterstock)
בין בירה אחת לשנייה מומלץ להצפין לקצה הצפוני של השכונה, לשוק האיכרים הקטן והמקומי שבו, לדברי בן-ארי, אפשר למצוא את פירות היער הטובים ביותר בצ'כיה. השוק, שנקרא Jirak Farmers' Market (כתובת: Jiřího z Poděbrad Square), נפתח בימים ד'-ו' ומלבד פירות יער מציע גם מבחר של יינות מקומיים מעולים ואוכל רחוב צ'כי במחירים נמוכים במיוחד. הדוכנים במקום משתנים מיום ליום, וההמלצה של בן-ארי היא לא לוותר על המאפים הצ'כיים הטריים, שאת הריח שלהם אפשר להריח מקילומטרים. שעות פתיחת השוק (נכון לקיץ 2023): ד'-ה' 18:00-08:00, ו' 14:00-08:00.
16 צפייה בגלריה
פארק גרבובקה
פארק גרבובקה
מפארק בבעלות משפחת האצולה לפארק ציבורי. גרבובקה
(צילום: Shutterstock)
16 צפייה בגלריה
פארק גרבובקה
פארק גרבובקה
לחובבי נוסטלגיה. פסלים מהמאה ה-19 בגרבובקה
(צילום: Shutterstock)
מלבד אוכל יש בשכונה גם פארק ציבורי יפהפה ועצום בגודלו בשם גרבובקה (Grebovka, כתובת: Havlíčkovy sady 1369) שהמקומיים מחבבים במיוחד. במאה ה-19 שימש המקום כאחוזתו המפוארת של אחד מעשירי העיר, ובהמשך אף נרכש על ידי משפחת אצולה צ'כית שאף עברה להתגורר שם. בין היתר יש שם מבוך סלעים המתפרש על פני שלוש קומות, כרם בן מאות שנים שנמצא בבעלות העירייה ותצפית שממנה אפשר להשקיף על הפארק כולו תוך כדי לגימה של אחד היינות המיוצרים במקום. לא רחוק משם, בלב הפארק, ישנה וילה מרשימה עם טראסה שמשקיפה גם היא על האזור כולו, שכולל לא מעט מפלים מלאכותיים ועצים עצומים.
פראג היא עיר שאוהבת ומעריכה את התרבות היהודית, וכראיה לכך אין כמעט אזור אחד בעיר ללא סממנים יהודיים כאלו ואחרים. עד היום מתגוררת בה קהילה יהודית גדולה שמתרכזת ברובה ברובע היהודי, אזור מרתק בפני עצמו שמושך אליו תיירים רבים מכל העולם. ההמלצה של בן-ארי לאלו מכם שלא רוצים לוותר על הפן היהודי בעיר, אבל מנסים להתרחק מאזורים הומי אדם, היא ביקור בבית הכנסת "ירושלים" (Jerusalem Synagogue, כתובת: Jeruzalémská 1310/7), ששוכן ברחוב בעל שם זהה בלב העיר.
16 צפייה בגלריה
בית הכנסת ירושלים
בית הכנסת ירושלים
מהיפים בעולם. בית הכנסת ''ירושלים''
(צילום: Shutterstock)
"'ירושלים' הוא בית הכנסת הראשון בפראג שנבנה מחוץ לרובע היהודי, ובנייתו הושלמה בתחילת המאה ה-20. הייחודיות שלו היא בכך שהעיצוב שלו משלב מלבד אלמנטים יהודיים גם אלמנטים מוסלמיים ונוצריים. מומלץ לא להסתפק רק בחזית המזרחית והססגונית שלו, שמזכירה את הסרט 'אלאדין', אלא גם להיכנס פנימה וליהנות מהפאר ומהצבעוניות המרשימים. אם יתמזל מזלכם תגיעו לשם ביום שבו מנגנים בעוגב, חוויה מומלצת ומהנה במיוחד".
16 צפייה בגלריה
בית הכנסת ירושלים
בית הכנסת ירושלים
יפהפה גם מבפנים
(צילום: Shutterstock)
שימו לב: הכניסה לבית הכנסת היא בעלות סמלית לצורכי שימור ואינה כוללת סיור מודרך.
ונישאר במחוזות היהודיים: לא רחוק מבית הכנסת "ירושלים" נמצא היכל העירייה (Obecni Dum, כתובת: Náměstí Republiky 5), שנבנה ועוצב בסגנון אמנותי מודרני (אר נובו), ובדומה למבנים נוספים בעיר גם הוא צבעוני ומקושט מבחוץ ומבפנים - כולל הקירות, התקרות ואפילו המעלית. הסיור במקום הוא באנגלית ונמשך כשעה, וכולל סיור בין האולמות השונים, בהם גם האולם שבו נערך הקונגרס הציוני ה-18.
16 צפייה בגלריה
היכל העירייה
היכל העירייה
מעניין מה בן גוריון חשב על המבנה הייחודי הזה. היכל העירייה
(צילום: Shutterstock)
וכמו כל מקום בעיר שמכבד את עצמו, גם כאן תוכלו ליהנות מבירה בבית הקפה המפואר שפועל במקום כבר יותר ממאה שנה, ואפילו בן גוריון ישב בו עם סוקולוב והעביר לו את החלב והסוכר. בדומה לכל המבנה, גם חלל בית הקפה מרשים במיוחד, בעיקר בזכות מנורות השנדליר שתלויות מהתקרה וגילופי העץ היפהפיים שמעטרים את קירות המבנה העתיק הזה.
16 צפייה בגלריה
היכל העירייה
היכל העירייה
שווה ביקור בשביל הנוסטלגיה והשנדליר
(צילום: Shutterstock)
אל תפספסו גם ביקור במרתף הבירה היפהפה, שבנוי כולו מעץ ומעוצב באופן מרשים לא פחות מבית הקפה שמעליו. ההמלצה של בן-ארי היא לשתות כאן בירה (שעליה תשלמו כ-15 שקלים לחצי ליטר, מחיר גבוה יותר מזה שתמצאו ברוב הברים ובתי האוכל בעיר), ולשמור את התיאבון למקום אחר, כזה שבו האוכל זול וטעים יותר.
הצ'כים, כפי שבטח כבר הספקתם להבין, ידועים באהבתם לנוסטלגיה ולשימור מקומות עתיקים. לא מפתיע אם כך שגם המסעדות ובתי הקפה שוכנים במבנים עתיקים בני מאה שנים ויותר. בן-ארי ממליץ על שלושה בתי אוכל איכותיים שמלבד העיצוב היפהפה שלהם מציעים גם אוכל משובח, קפה איכותי ומאפים טובים, והכול במחירים נוחים לכיס.
"אם אתם חובבי מסעדות יוקרה ורוצים גם ליהנות מהאוכל המקומי, 'קפה אימפריאל' (Cafe Imperial, כתובת: Na Poříčí 1072/15) זו המסעדה בשבילכם. מלבד העובדה שמדובר במסעדה היפה ביותר בצ'כיה שמעוצבת בסגנון אר נובו (סגנון עיצוב המתאפיין בקווים מעוקלים - א"ה), יש בה גם אוכל מעולה שכולל מנות צ'כיות לצד מנות בינלאומיות. ההמלצה שלי היא על תבשיל הבקר, שנקרא סביצ'קובה (בתרגום חופשי "סינטה עם שמנת") ומזכיר את הגולאש ההונגרי, רק שבמקום פפריקה יש בו רוטב שמנת וירקות והוא מוגש עם כופתאות שטוחות וריבת חמוציות. המחירים כאן נחשבים גבוהים ביחס למסעדות אחרות בפראג, אבל נמוכים בהשוואה לישראל: מנה ממוצעת תעלה לכם 60-50 שקלים, ועל סטייק איכותי תשלמו כמאה שקלים. המנות עצמן גדולות ומשביעות ושוות את מחירן".
16 צפייה בגלריה
קפה אימפריאל
קפה אימפריאל
מסעדת יוקרה במחירים של מסעדת פועלים בארץ. ''קפה אימפריאל''
(צילום: Shutterstock)
לא רחוק משם נמצאת קונדיטוריית 'מישאק' (Mysak, כתובת: Vodičkova 710/31), שפועלת כבר יותר ממאה שנה, ומעוצבת בהתאם ועם הרבה סטייל שמצטלם היטב לאינסטגרם. לדברי בן-ארי מדובר במקום שהוא חובה עבור חובבי המתוקים, שיוכלו לבחור כאן בין מגוון המאפים העצום, כולל מתוקים ומלוחים מהמטבח הצ'כי. ההמלצה שלו היא לא לוותר על השפיצ'קה, קינוח שמזכיר במראהו קרמבו מוארך וממולא במוס שוקולד וליקר מתוק. בימי החורף מומלץ להזמין גם את השוקו שמכינים במקום ויגרום לכם להבין שעד היום לא ידעתם טעם של שוקו אמיתי.
16 צפייה בגלריה
קפה אימפריאל
קפה אימפריאל
סביצ'קובה ב''קפה אימפריאל''
(צילום: Shutterstock)
במקום הבא מומלץ להזמין קפה ועוגה, ואת האוכל האמיתי לשמור לאחת המסעדות הפועלות ברחבי העיר. "גרנד קפה אוריינט" (Grand Café Orient, כתובת: Ovocný trh 19) הוא בית קפה פשוט ועממי שמעוצב בסגנון קוביסטי סטייל פיקאסו, ופועל כבר יותר ממאה שנה. האווירה נעימה ואירופית מאוד בחסות פסנתרן שמנגן במקום, נברשות מרובעות שתלויות מהתקרה, שולחנות שיש ומלצרים בלבוש צ'כי מסורתי.
סמוך למצודת פראג, אותה טירה מפורסמת שנחשבת לאחת הטירות הגדולות בעולם, שוכן מנזר סטרהוב (Strahov Monastery, כתובת: Strahovské nádvoří 1/132), שמלבד תצפית מרשימה על כל העיר נמצאת בו גם ספרייה עתיקה שנחשבת לאחת הספריות היפות בעולם. ספריית סטרהוב (Strahov Library) הוקמה במאה ה-18, והיא מעוטרת בקישוטים מרהיבים ובציורי קיר שצוירו על ידי אמנים מקומיים מהמאות ה-18 וה-19, שיגרמו לכם להרגיש כאילו נכנסתם לתוך אגדה מימי הביניים.
16 צפייה בגלריה
מנזר סטרהוב
מנזר סטרהוב
תצפית פנורמית על כל העיר. מנזר סטרהוב
(צילום: Shutterstock)
אבל רגע לפני הכניסה פנימה, שווה להתעכב על אולם הכניסה בעל הקירות השקופים שזכה לכינוי הציורי "חדר הפלאות" בזכות שלל פריטים ארכיאולוגיים, מודלים שונים של ספינות, חיות שנראות אמיתיות לגמרי ועוד אלמנטים מפתיעים. מי שלא יסתפק בהצצה לספרייה דרך החלל השקוף יכול לרכוש כרטיס לסיור שנערך בתוך הספרייה עצמה, והוא מומלץ מאוד.
"במהלך הסיור עוברים דרך המדף האסור, שבו נמצאים הספרים שאסורים לקריאה על פי הנצרות. בחלק אחר של הספרייה יש מבחר של גלובוסים יפהפיים ממדינות שונות בעולם, בהם גם גלובוס בערבית ובהולנדית. ואגב הולנד, מתברר שהם רימו מעט את הקרטוגרפיה בניסיון שלא לחשוף דרכי מעבר סודיות. אפשר ממש לראות את כל זה על הגלובוס".
16 צפייה בגלריה
ספריית סטרהוב
ספריית סטרהוב
אל תוותרו על הביקור כאן. ספריית סטרהוב
(צילום: Shutterstock)
ואיך אפשר לסיים את הסיור בלי איזו בירה או שתיים? בתחומי המנזר פועלת מבשלה (Strahov Monastery Brewery) שמציעה גם אוכל צ'כי מעולה. נזירים כנראה לא תראו שם, בעיקר כי המנזר שעדיין פעיל אינו מאפשר כניסה פנימה, על מנת שלא להפריע לנזירים שמתגוררים בו.
16 צפייה בגלריה
מבשלת סטרהוב
מבשלת סטרהוב
אין אתר בלי בירה. מבשלת סטרהוב
(צילום: Shutterstock)
לא רחוק משם, ממש מתחת למצודה, נמצאת אחת הפנינים היותר מרשימות בעיר: מסלול הליכה רומנטי בשם Gardens below Prague Castle (כתובת: Valdštejnská 158/14, Malá Strana), שמורכב מחיבור של שורת חצרות הנמצאות מאחורי ארמונות עתיקים ומציע סיור בעלות סמלית של 20 שקלים שתחשוף אתכם לחיי האצילים הצ'כים בימי הביניים, לפסלים ולציורים שלהם ששומרו באופן מעורר השראה, לכרמים ולמזרקות המעוטרות.
16 צפייה בגלריה
הגנים המלכותיים
הגנים המלכותיים
להרגיש כמו האצילים של פעם. הגנים המלכותיים
(צילום: Shutterstock)
ואיך קשור לכל זה המלך צ'ארלס? אז מתברר שבשנות ה-90, כשהמלך עוד היה נסיך, הוא הגיע לפראג שהייתה באמצע תהליך שיקום אחרי שהצליחה להיחלץ משלטון קומוניסטי של שנים רבות. צ'ארלס התאהב בעיר ובאוצרות התרבות ההיסטוריים שבה, ולצד זה ההזנחה הקומוניסטית העציבה אותו מאוד. לכן הוא פתח קרן לשיקום התרבות של פראג, ובאמצעותה הצליח לסייע בשיקום חלקים מהגן היפהפה הזה. או במילים אחרות: צ'ארלס הוא האביר שהעיר הזאת לא ידעה שהיא צריכה.
דוד צ'רני הוא הפסל-אמן הצ'כי המפורסם ביותר שחי כיום, וגם אחד הפרובוקטיביים שבהם. את היצירות שלו, שכוללות הרבה מאוד איברי גוף ובעיקר איברי מין גבריים, הוא מציג במוזיאון הפרטי שלו (Musoleum David Černý, כתובת: Nádražní 2, 150 00 Praha 5-Smíchov) שנמצא לא רחוק ממרכז העיר. חובבי האמנות ייהנו מאוד במוזיאון, וגם אלו שפחות מתחברים לתחום הפיסול עשויים למצוא כאן עניין רב. הכניסה לאתר היא בתשלום סמלי, וסיור במקום אורך כשעה.
16 צפייה בגלריה
מוזיאון דוד צ'רני
מוזיאון דוד צ'רני
פרובוקטיביים. הפסלים של האמן דוד צ'רני
(צילום: Shutterstock)
סמוך למוזיאון, באותה כתובת בדיוק על מזח הנהר, פועל ה"ג'אז דוק" (Jazz Dock, כתובת: Janáčkovo nábř. 3249/2, 150 00 Praha 5-Smíchov) - מועדון ג'אז מקסים שנפתח ממש לאחרונה. מדי ערב מתארחים שם נגנים וזמרים מקומיים וגם כאלו ממדינות אחרות. רובם מגיעים מעולם הג'אז, אבל יש גם כאלה שמתמחים בסגנונות אחרים. כל מה שנותר לכם זה לשבת ולצפות בהם בזמן שאתם לוגמים כוס יין או בירה מקומית לצד גבינות איכותיות. רצוי להזמין מקום מראש.
מוזיאון הטכנולוגיה (National Technical Museum, כתובת: Kostelní 1320/42, 170 00 Praha 7-Letná) מתאים בעיקר לילדים, וגם לאלו שנותרו ילדים בנפשם. במוזיאון כמה אולמות, והאולם האטרקטיבי ביותר הוא לא פחות מאשר גן עדן לחובבי כלי תחבורה: החל ממטוסים ורכבות, דרך אוניות ואופנועים ועד למבחר עצום של מכוניות אספנות היסטוריות. בנוסף יש שם גם אולם שמוקדש כולו לצילום, אולם שעוסק בפעילות כימית ואולמות נוספים, אבל אין ספק שגולת הכותרת היא אוסף כלי הרכב המרהיב, שרק כדי לראות את כולו תזדקקו לשעה שלמה.
16 צפייה בגלריה
 מוזיאון הטכנולוגיה
 מוזיאון הטכנולוגיה
לא רק לחובבי כלי תחבורה. מוזיאון הטכנולוגיה
(צילום: Shutterstock)
סמוך למוזיאון, ממש מעבר לכביש, יש פארק ששוכן על מצוק עם נופים פנורמיים מדהימים ביופיים, ובו חצר שגם ממנה אפשר להשקיף על העיר. ההמלצה של בן-ארי היא להגיע לשם גם בשעות הלילה, כשהמקום מואר ונהנה מאווירה רומנטית במיוחד. מומלץ להגיע למקום במונית ולחזור ברגל.
את הרשימה המפוארת הזו חותם בן-ארי עם פארק הבייזדה (Obora Hvězda, כתובת: Adamova 9), שנמצא במרחק של כרבע שעת נסיעה ברכב ממרכז העיר. הפארק הזה הוא למעשה יער כלוא, ואם זה מתחיל להזכיר לכם איזו אגדה של "האחים גרים", אז אתם לא לגמרי טועים.
16 צפייה בגלריה
פארק הבייזדה
פארק הבייזדה
להרגיש כמו בתוך סיפור אגדה. פארק הבייזדה
(צילום: Shutterstock)
"פעם, לפני הרבה מאוד שנים, היה מלך צ'כי שהחליט להפוך את היער הזה לבית הקיץ שלו. אז הוא בנה ארמון בצורת מגן דוד בלב היער, וגידר בחומה את כל האזור. השנים חלפו וסביב החומה נבנתה לה שכונת מגורים, והתוצאה היא מעבר מהשכונה דרך החומה ישירות ליער, שנחשב כיום לפארק ציבורי ורומנטי להפליא שהמקומיים מרבים לבלות בו בחודשי הקיץ והאביב. גם הארמון עדיין שם, ואפשר אפילו להיכנס ולערוך בו סיור. מדי פעם מוצגות שם תערוכות, ובחודשי הקיץ פועל שם גם בית קפה חביב, במחירים מעט יותר תיירותיים מבתי הקפה הפועלים בעיר.