"אנחנו תמיד משוות את הקבלות של ארומה בנתב"ג לכרטיסי הטיסה שאנחנו קונות", מסבירה לי בחיוך בלוגרית הטיולים, יובל עיני, שולפת שני סלולרים כשבאחד מהם היא מצלמת את הקבלות של הסנדוויצ'ים פלוס שני קפוצ'ינו שהיא קנתה לה ולשותפה שלה מלי דניאלי. כן, זה הזוי, אבל הארוחה הקלילה שלנו בארומה, עלתה יותר מכרטיס הטיסה לסיציליה. תקשיבו טוב: 120 שקל הלוך-חזור לשני לילות. "הנה", היא מנופפת בקבלה, "את רואה, שילמנו על האוכל בשדה יותר מה-120 שקל שעולה לנו לטוס לאיטליה. לא בדיחה? בדיחה!"
עוד כתבות למנויים:
אנחנו עולות על טיסה של חברת "וויז", כל הציוד שלי ארוז בתיק גב גדול (שנכנס בו הכול גם לשבוע ימים, סמכו עליי). על טרולי תתבקשו להוסיף עוד 60 שקל לכיוון, שזה בדיוק כמו העלות של כרטיס הטיסה - אז חשוב מאוד ללמוד לארוז חכם.
5 צפייה בגלריה
ליאור אוחנה עם מלי דניאלי ויובל עיני בסיציליה
ליאור אוחנה עם מלי דניאלי ויובל עיני בסיציליה
סיציליה במחיר בדיחה
(צילום: אלבום פרטי)
שלוש שעות של טיסת לילה ו"כל הנוסעים מתבקשים לרדת". נחתנו ב־00:30 בסיצליה הנעימה במיוחד בעונה הזו של השנה, חיכינו למונית צ'ק צ'אק בשדה, ותוך עשרים דקות נסיעה היינו במרכז העיר התיירותית קטניה. ירדנו במלון "8 רומס", ארבעה כוכבים אם שאלתם, 330 שקל לאדם לשני לילות, פרקנו את התיקים הקטנים שלנו ונכנסנו לישון. החדרים היו נקיים, אמנם קטנים, אבל ל-48 שעות בקטניה זה די והותר. בקפה של הבוקר מלי מסבירה לי כי "המלון כולל גם ארוחת בוקר וזה ב-330 שקל בלבד" ושאם נשווה שוב קבלות לארוחות בסציליה, "לא תהיה כאן שום תחרות".
המלון, וזה חשוב לבדוק בגוגל מפות לפני שמזמינים, נמצא ממש במרכז העיר. תוך חמש דקות הליכה אנחנו בשוק הסואן של קטניה. לא צריך לבזבז כסף על התניידות במוניות. מלי ויובל הולכות ביחד ולחוד, מצלמות כל דבר כאילו הן בסדרה "מחוברים" גרסת המציאות. כן, זה חלק מהעניין, של הטיסות הזולות לזמן קצר. לא צילמת, לא תיעדת, לא העלית לרשתות - כאילו לא היית. אנחנו חוצות את השוק ומגיעות לפלאזה של העיר. מסביבה שדרת חנויות בגדים ובאמצעה כנסיות לאין סוף. אנחנו יושבות לאכול את הקינוחים בבית הקפה וסוף-סוף מגיעות לנושא שלשמו הגענו לכאן איך – טסים – בזול?
הכניסה של חברות הלואו קוסט הפכה את הטיולים ליעדים קרובים באירופה לעסק זול במיוחד. לפעמים זול עד כדי גיחוך. זה כבר הפך לטרנד: צעירים שטסים ליעדים באירופה ללילה או שניים בעלות של פחות ממאה יורו לכל הטיול, כולל לינה ואוכל. אבל גם משפחות או זוגות נשואים יכולים להוזיל בקלות את הטיול במאות דולרים. כל מה שצריך, מסבירות לי יובל ומלי, זה סבלנות וגמישות ביעדים. "אם יש לכם ראש פתוח ואתם יודעים שאתם רוצים לטוס ליעד כלשהו באירופה, ולא נעולים למשל על יעד ספציפי, אתם תמצאו טיסה במחיר של 50 יורו ואפילו פחות. זה יכול להיות נאפולי או סיציליה או רומא או בודפשט או סופיה או וינה, משהו בטוח תמצאו. צריכים להיות גמישים גם ביום ובשעות. יום קדימה או יום אחורה או אפילו כמה שעות קדימה ואחורה יכולים לחסוך מאות יורו".
מלי שולפת את המחשב שהיא מסתובבת איתו בכל מקום, בכל שעה, בכל יעד שאליו היא מגיעה, ומראה לי בדיוק מה עושים ואיך, בהקלקות מהירות שהיא מבצעת כבר מתוך שינה. "כשאנחנו רוצות למצוא דילים אנחנו קודם כל חושבות על העונה, בקיץ כדאי להתמקד ביוון, קפריסין, דרום איטליה, יעדים הכי זולים למשפחות אבל עם מזג אוויר מעולה. תראי: אני נכנסת עכשיו בתאריך מסויים לאיטליה, הטיסה עולה 400 יורו. זה יקר! אבל הנה אני מורידה ביום אחד, מזיזה ליום אחרי, יום לפני, משחקת עם זה, גם בשעות, הופה, הנה 30 יורו. קולטת? אם מורידים יום, מזיזים יום, יושבים ככה חזק על האתר, זה יורד בעשרות אחוזים. עזבי להוריד ימים. בשעות. את לוקחת טיסה שהשעות בה הן הגעה בלילה, ישר המחיר יורד בחצי. את מחפשת ספציפית שעות של לילה וזה משתלם".
תני עוד טיפים. "אם יש לך ממבר (חברות) באתר, הנה כמו שלי יש", היא לוחצת על כפתור סינון שמראה דילים רק לחברים. "זה יורד במאות שקלים. תסתכלי, הכרטיס הזה לצרפת עולה 300 שקל (מחיר זול בפני עצמו), אני לוחצת, בום, ירד 170. העלות של להיות מנוי באתרי תעופה נעה בין 15 שקל ל-20 שקלים בחודש שזה כלום ומתקזז כבר בהנחה של הטיסה. עוד טיפ זה להזמין מהסלולרי. מחירים של טיסות ומלונות תמיד תמיד יותר נמוכים מהטלפון מאשר מהמחשב. ככל שתחפשו יותר דילים מאותו טלפון או מאותו מחשב המחירים יעלו עבורכם, כי האתרים קולטים שאתם בעניין. אם תמחקו את ההיסטוריה של האינטרנט ותחפשו ממחשב או סלולרי אחר, הופ יהיה לכם יותר זול".
מלי, 24, ויובל, 25, היו כבר באפריקה, הודו, דובאי, סרי-לנקה, תאילנד, וייטנאם ושורה ארוכה של יעדים חמים באירופה במחירים שאתם משלמים על ארוחה במסעדה ממוצעת בתל־אביב. חלק מהמחירים הזויים עד כדי גיחוך וגורמים לכם לשפשף את העיניים בתדהמה. הן כבר הפכו לאושיות רשת ואפילו הקימו משרד נסיעות "פלייט מוד" שמתמחה בחופשות זולות ומעסיק 14 מוקדנים. למלי 150 אלף עוקבים באינסטגרם, ליובל 90 אלף והעסק שלהן יחגוג החודש 100 אלף עוקבים. הן חברות ילדות מטירת כרמל שהפכו לעסק בלי שממש תיכננו. יובל: "היינו בכריסמס האחרון באמסטרדם, העלינו באתר את הדיל שלנו, שאני ומלי טסנו בעצמנו, את יודעת מה הלך באמסטרדם? היינו הולכות ברחוב וצועקות לנו מכל כיוון 'מלי ויובל', 'מלי ויובל', טסנו ב-600 שקל לאמסטרדם כולל מלון בזכותכן. היום אנחנו כבר עושות במיוחד דילים ליעד שאנחנו נמצאות בו. את מראה הכול בלייב כמה זול וכולם באים אחרייך".
5 צפייה בגלריה
מלי דניאלי ויובל עיני בחופשה
מלי דניאלי ויובל עיני בחופשה
''לא עניין אותנו כלום, רק רצינו לחסוך וללמוד איך לטוס בזול''. מלי דניאלי ויובל עיני
(צילום: אלבום פרטי)
הן לא שוכחות את הטיסה הראשונה שלהן. "זה היה עם משלחת מבית הספר בגיל 17 לגרמניה, אמסטרדם, בלגיה, שוויץ ופריז לחילופי משלחות. שתינו לא טסנו לפני זה בחיים, לא לבד ולא עם המשפחות שלנו, וכששלחו אותנו מטעם בית הספר התאהבנו".
מלי: "אי אפשר להסביר במילים את מה שחווינו בטיסה הזו. פשוט ידענו שזה זה, זה מה שאנחנו רוצות לעשות מעכשיו, לטוס. לא עניין אותנו כלום, רק רצינו לחסוך וללמוד איך לטוס בזול עם התקציב הקטן שיש לנו, ועם זה לדעת להסתדר". ומאז, זה מה שהן עושות.
"במהלך השירות הצבאי טסנו שבע פעמים", הן מספרות, "בטיול למזרח אחרי הצבא התחלנו לתעד הכול באינסטגרם", ממשיכה יובל. "פתאום אנחנו מקבלות הודעות, 'וואו תלמדו גם אותנו לטוס בזול', 'תביאו לנו המלצות'. עלו לנו אלפי עוקבים כל חודש. אנחנו מאוד עממיות, אותנטיות, וזה שיחק לטובתנו. התחלנו לעשות הרצאות על איך לטוס בזול. ואז התחילה הקורונה. אנשים סגורים בבית, רבים על נייר טואלט בסופר, ואני ומלי 'תראו איזה יעד', 'תראו איזה מסעדה', מטיילות ממקום למקום בכל יעד בחו"ל שנפתח לשנייה. טסות ב־45 שקל. כשבלגרד נפתחה המון ישראלים טסו בזכותנו, עוצרים אותנו ברחוב ואומרים לנו שהם כאן רק בגללנו. דרכנו. נהיינו בחורות עם כוח 'מלי ויובל'. התחילו לפנות אלינו להתארח במלון, לבוא לאטרקציות חינם. מלון של החיים בדובאי אמר לנו לבוא, החלום שלנו התגשם. מדברים אלינו כמו לסלבס".
אנחנו בדרך חזרה לשדה התעופה בסיציליה, הטיול נגמר, יצאנו עם נזק של 700 שקל, כולל בזבוזים, ל-48 שעות, ולא התקמצנו בשום דבר, כולל התמכרות לגרניטה המתוקה עד לכדי סוכרת של סיציליה. לסגור טיסה ומלון זול זו התעסקות, זה לא לוקח רגע, אבל אם לומדים לעשות את זה נכון, אפשר למצוא דילים מטורפים כמו 450 שקל לטיסה ומלון 4 כוכבים לשני לילות בסיציליה. עובדה.
המציאות של הקורונה לצד יוקר המחיה נתנה פוש חזק לקונספט תיירותי חדש שהולך וצובר תאוצה: קפיצה לטיול קצר של 36־48 שעות בחו"ל במחירי רצפה של עשרות יורו בודדים. כלל היסוד הוא להיות גמישים בתאריכי היציאה ובשעות ההמראה והנחיתה, ויצירתיים ולא מפונקים בכל הקשור למרחק משדה התעופה אל היעד, לינה והתניידות. את המודל הזה אימצו צעירים ישראלים רבים: לעלות על טיסה לנאפולי, למשל, ב־30 יורו, להעלות שלל תמונות לרשתות החברתיות, לאכול פיצה, אולי לתפוס משחק כדורגל, לישון באכסניה זולה ולחזור הביתה.
"מבחינתי החיפוש מתחיל בגוגל פלייטס (Google flight), כדי לקבל ריכוז נתונים מקסימלי ואמין להשוואת מחירים של דילים וטיסות", אומר אדם, בן 29, סטודנט לתואר שני מאזור השרון, שעלה על הגל. "זו אופציה עדיפה לעומת מנועי החיפוש הסטנדרטיים שמקפיצים לנו דילים יקרים כל הזמן. יש חיסרון אחד - זה דורש מיומנות וסבלנות כדי לעבוד נכון עם האפליקציה, אבל אפשר למצוא טיסות לאירופה במחירים מגוחכים של 30־50 יורו".
5 צפייה בגלריה
תמרה קלוס מחכה לרכבת באיטליה
תמרה קלוס מחכה לרכבת באיטליה
תמרה קלוס מחכה לרכבת באיטליה. המודל: טיול קצרצר במחירי רצפה
(צילום: אלבום משפחתי)
"אני בשנתיים האחרונות טס רק ככה", אומר אוהד, סטודנט בן 28 מרחובות. "אני עם האצבע על הדופק - משוטט באפליקציה של גוגל פלייטס ולוכד שם אחלה הזדמנויות, לרוב ליעדים באירופה. עכשיו סגרתי טיסות לי ולבת הזוג שלי שאח שלה מתחתן בפירנצה: טיסות דרך בולוניה במחיר סביב 45 יורו לכל כיוון, משם רכבת ב־18 יורו לאדם, לא ישירה. לפני חודש טסתי לאמסטרדם ב-200 שקל לכל כיוון. ישנתי באכסניה שעולה 10 יורו ללילה. נכון שזה לא מתאים לכל אחד, כי זה שעות בדרכים, לעומת טיסה ישירה ורכבת ישירה, אבל לנו זה אחלה, אנחנו אוהבים את זה וזה בעיקר מתאים לתקציב שלנו. אחרת חו"ל זה לא בשבילנו. אנחנו ישנים באכסניות או מקסימום באייר־בי־אנד־בי, כך שאנחנו קופצים ל־48 שעות לחו"ל בכמה מאות שקלים לשנינו יחד".
גם תמרה קלוס, בת 23, קיבוצניקית וסטודנטית לעיצוב גרפי, טסה עם בן זוגה לחו"ל באופן הזה. "לאחרונה טסנו לרומא דרך בארי, שזה אומר כמה שעות ברכבת עד לרומא. עשינו לילה באכסניה ברומא (סלינה), ולמחרת לקחנו רכבת לפירנצה ושם בילינו עוד יום. הטיסה חזור הייתה מנאפולי, אז לקחנו רכבת מפירנצה לנאפולי, הספקנו לזלול בפיצרייה מפורסמת, דה מיגל, וחזרנו. שלושה ימים כיפיים, כשהטיסות עלו לכל אחד מאיתנו 200 שקל. על אותו קונספט טסנו לא מזמן לווינה. 20 יורו בהלוך ו־19 יורו בחזור".
גל, בן 27 מתל־אביב, משרת בקבע: "אני מחליט ברגע האחרון בהתאם לאפשרות לקבל חופשה קצרה מהיחידה. חיפוש נכון של טיסות, לינה ורכבות באופן עצמאי ובלי התפנקות זו אופציה מושלמת עבורי. אין לי בעיה להגיע לשדה תעופה שמרוחק מאוד מהיעד, לשבת שעות ברכבות או באוטובוס - למדתי להתמכר לזה כחוויה בפני עצמה. אני אפילו מנצל שעות וימים ברכבת לעבודה, ולפעמים גם בונה מסלול שבו הנסיעה ברכבת היא בלילה, כך שזה גם חוסך לילה במלון".
פורסם לראשונה: 07:01, 02.06.23