המלחמה הכניסה אותנו לסטרס. כ־9,000 חיילים כבר פנו לקבלת עזרה נפשית, מפונים מדווחים על חרדה ודיכאון, בני הזוג של המילואימניקים והורים לחיילים חרדים לשלום יקיריהם במדים. גם הצפייה במשדרי החדשות האינסופיים מייצרת אי־שקט. יש צורך ורצון בהורדת המתח, ובמתחמי הספא ובבריכות המים החמים מדווחים על ביקוש גבוה לטיפולים במים. בחלקם, כמות המתרחצים הוכפלה מאז פרוץ המלחמה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
5 צפייה בגלריה
חמי טבריה
חמי טבריה
חמי טבריה
(צילום: חמי טבריה)
אז מה הופך את הטיפול במים לכה יעיל בהפחתת המתח? הטיפולים המערסלים מתבצעים בבריכות קטנות ומקורות. הבריכות מחוממות לטמפרטורה של כ־35 מעלות, והמטופל, המוחזק הן על ידי המים והן על ידי המטפל/ת, זוכה בחוויה משחררת ומרפה. וזה עוד לפני שמנינו שורה של יתרונות אקוטיים.
מאז שצבא ארצות־הברית הכיר בוואטסו כטיפול הכי יעיל להלומי קרב, נולדו בארץ מרכזי שיקום שמציעים טיפולי הידרותרפיה, שמשרד הביטחון מכיר בהם ומעניק לזכאים 16 טיפולים על חשבון המדינה.
אייל שפרון, המומחה לכל טיפולי המים מקבל במתחם "הילינג דאנס" בשוהם, מספר שמאז 7 באוקטובר, הדרישה אצלו ואצל אשתו סוזן שגם היא מטפלת במים, הוכפלה והיא כוללת בנוסף להלומי קרב ותיקים, גם מפונים, ניצולים מהטבח ומילואימניקים. גם אמהות לחיילים פונות אליו כדי שיעניק טיפול מחזק לבנן שיוצא לאפטר.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי סוזן, מפונים מגיעים אליהם עם דיכאון וחרדה, כי הם חווים תלישות, חוסר שייכות וניתוק בין הגוף לנפש. אייל מסביר שבמפגש הראשון מתקיים האבחון ראשוני שעוזר לו לזהות מצבים פסיכיאטריים המונעים כניסה למים. "המפגש הוא דינמי, אני מתחיל בשיחה או תרגילי נשימה, לא ישר נכנסים למים", הוא אומר.
טיפולים במים הם מצע נפלא לטיפול בשלל בעיות: חרדות, דיכאון, עכבות רגשיות, הפרעות (שינה, קשב, מין ואכילה), קשיים בדימוי העצמי (הגופני והנפשי), דיכאון אחרי לידה, שוֹק וטראומה. וואטסו ו־ווטר דאנס טובות גם למטופלים שהמילים הן עבורם מחסום ולא מנוף להתפתחות.
5 צפייה בגלריה
ללי טיפולי מים במושב אביאל
ללי טיפולי מים במושב אביאל
טיפול מים אצל ללי וסר
(צילום: ללי ספא)
"התנאים של טיפול וואטסו, מאפשרים להתנתק מהעולם ולצלול לחווית רוגע כמו במדיטציה ארוכה", מסבירה רות בן אשר, פסיכולוגית קלינית בכירה, מטפלת במים מוסמכת בשיטות וואטסו, ווטר דאנס וג'הרה. הטיפול מאפשר ללמוד לסמוך; לשחרר שליטה ולהרגיש רצוי. הפסיביות המוחלטת של המטופל, חום המים, תמיכתם, תמיכת המטפל שמעביר מסר לא מילולי של שיקוף וקבלה, מביאה לידיעת המטופל את היותו רצוי בעולם, ברמה תאית עמוקה.
זה לא קורה בטיפול בודד, והמטפלים ממליצים להגיע לסדרת טיפולים. "המטרה היא להביא להתמוססות מנגנוני הגנה", מסבירה רות. מאחר שהמים נוגעים בגוף באופן רציף, הם חודרים עמוק אל האיברים, רקמות הגוף והתאים, ומאפשרים לסגל דפוס חדש, לצאת מהטראומה ולהמשיך בהתפתחות העצמי. המים "מחזירים" למטופל את עצמו.
היא טיפלה באחת מניצולות הטבח שאיבדה את התיאבון ואמרה שבעקבות הטיפול, הוא חזר והיא גם הצליחה לישון לילה שלם. מטופל שקרוב שלו עדיין חטוף, אמר שהגיע עם סלע ענק על הנשמה וכעת חזר לנשום והוקל לו. מטופלים נוספים מדווחים שהצליחו לחזור לתחושת מימוש הפוטנציאל שלהם ושחייהם קיבלו כיוון ומשמעות.
שבועיים לאחר 7 באוקטובר, החלו לארח בחינם ב"יער הסודי", הנמצא ליד פאפוס, קפריסין, ניצולים ממסיבת הנובה ברעים. זוהי יוזמה משותפת של יוני כהנא, מנכ"ל ובעלים, במימון שלהם ושל גופים כ"ישרא אייד" ועמותת "ואן פמילי" לטיפול בנפגעי טרור.
מאור אריאלי, הוא פסיכותרפיסט ומנהל פרויקט "נובה" שפיתח את התוכנית ביער הסודי, הכוללת מגוון סדנאות המשלבות מיינדפולנס ביער, תנועה, ביטוי באמנות, מדיטציה, עיסוי, דיקור ועוד במטרה לתת כלים לוויסות, קרקוע, חוסן ועוגנים.
5 צפייה בגלריה
טיפול מים ב"יער הסודי" בקפריסין
טיפול מים ב"יער הסודי" בקפריסין
טיפול מים ב''יער הסודי'' בקפריסין
(צילום: באדיבות היער הסודי)
אחד הכלים האפקטיבים לדבריו, הוא טיפול הילינג במים, בסדנה קבוצתית שהוא מנחה בליווי מטפלים מומחי טראומה. "צפים בצמד בבריכת מי גופרית חמה, לצלילי קערות טיבטיות, ואני מלמד כל אחד מהצמד איך להחזיק ואיך לצוף ולשחרר", הוא מסביר. החלוקה לזוגות מאפשרת לחוות את שני הצדדים של תומך־נתמך. הניצולים המגיעים בעיקר עם תחושת אשמה, על כך שהם ניצלו, מדווחים שהטיפול גורם להם לרגיעה עמוקה ולתחושת ביטחון באחר ובעצמם.
עד היום התארחו ב"יער הסודי" כ־700 ניצולים ממסיבת הנובה, ולאחרונה גם כ־180 הורים שכולים. בשבועיים הקרובים יגיעו למקום מאות חיילים שהיו באזור לחימה. "אין שום צורך שיוכיחו כלום. הם ישוכנו בווילות נפרדות מהמתחם המרכזי, כדי שתהיה להם פרטיות", מסביר יוני. ארגון "יד לבנים", יממן מחצית מעלות אירוח החיילים.
הילה (ללי) וסר ממושב אביאל, מומחית לטיפולי מים, מטפלת בטראומה באמצעות שיטת "סומטיק אקספיריינס", מספרת על מטופל שהוריו נחטפו, שכתב לה שהסשנים השבועיים שלו אצלה, מהווים עבורו "אוויר לנשימה". הלום קרב, שחברו הטוב נרצח לידו, שיצא מהבריכה שלה ושמע מטוס קרב, סיפר שזו הייתה הפעם ראשונה שהוא לא הגיב בבעתה.
לחיילים המשרתים בעוטף ולניצולים היא ערכה סדרת טיפולים בחינם "כי עדיין אין להם הכרה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון, ובמצבים מורכבים יש להגיע לפחות לעשרה טיפולים, כדי לראות שיפור".
מטופלת מנתיב העשרה, שהולכת לפסיכולוג מאז 7 באוקטובר, הגיעה אליה מכיוון שהרגישה שחסר לה משהו לא מילולי, ומקום בטוח ומרגיע. לאחר תחילת הטיפול היא כתבה להילה: "אני מרגישה שירדו ממני עשרה קילו של כבדות נפשית". והיא לא היחידה. הילה מוסיפה שאנשים שהיו בדיכאון קשה דיווחו לה שבעקבות הטיפול הם החלו לצאת מהבית והתחברו לכוחות הפנימיים שלהם.
חמי טבריה: ניסים סמדר, מנכ"ל המקום הוותיק שעל שפת הכנרת, מספר על עלייה במספר הפונים, למרות שאין באפשרותם לקבל כעת קבוצות, אלא רק בודדים. האתר היה סגור מתחילת המלחמה ועד 28 לנובמבר והוא קולט מפונים מהצפון וחיילים מהגזרה.
במקום יש שתי בריכות עם מים טרמליים מגיעים מנביעה של 17 מעיינות, אחת בחום של 38-37 מעלות והשנייה בחום של 40-39 מעלות. בנוסף להן, יש גם בריכות רגילות לנשים ולגברים ובריכה לטיפולי וואטסו.
כניסה לבריכות ולסאונות עולה 75 שקל לאדם (יש מבצעים משתנים). לחיילים, מפונים ונכים - 50 שקל. עיסוי באבנים חמות, איורוודה, שוודי או אחר - 250 שקל ל־45 דקות ו־170 שקל לחצי שעה. מחיר טיפול וואטסו, נע בין 270 שקל ל־320 שקל. יש הסכמים עם קופות החולים ומשרד הביטחון, המקנים הנחות.
5 צפייה בגלריה
חמי טבריה
חמי טבריה
חמי טבריה
(צילום: חמי טבריה)
חמי געש: במקום ארבע בריכות עשירות במינרלים ומלחים, עם מים בטמפרטורות של 40-37 מעלות. בבריכות יש ג'טים מיוחדים שעושים הידרותפיה, לחלקי גוף שונים, בעצימות שונה. באתר, הפתוח לאורך כל השבוע, יש 15 חדרי טיפולים, אך אין טיפולי מים. הביקור בבריכות החמות אינו מומלץ לנשים בהיריון, לבעלי לחץ דם גבוה ולחולי לב.
בימים א'-ה' מחיר הכניסה הוא 115 שקל לאדם, ו־125 שקל בסוף השבוע, המקנים כניסה לבריכות, לסאונות ולדושים מיוחדים שעושים עיסוי מימי בלחץ חזק, וגם זוכים לשימוש חופשי במתקנים ובמדשאות.
ויש גם את "אהבה" - חבילה פופולרית לזוגות, בה הם זוכים לעיסוי של שעה לכל אחד, קפה ומאפה, ארוחה במסעדה, חלוק, כפכפים ותא לשמירת חפצים. המחיר: 920 שקל. יש הנחות לוועדי עובדים ולמועדון לקוחות. לחיילים, משפחות שכולות ונכי משרד הביטחון. כניסה: 75-42 שקל.
מומלץ שתביאו אתכם כפכפים, בגד ים ואטמי אוזניים, במידה שאתם רגישים למים. לרוב, מגבת וחלוק תקבלו במקום. בחלק מהמקומות יש גם חמאם או ג'קוזי, ונחמד לשהות במים מבעבעים, להשלמת החוויה.
הילינג דאנס, סוזן ואייל שפרון, שוהם: במקום הנחשב לאחד מהוותיקים בתחומו בארץ, הצמד - היא מטפלת בנשים והוא בגברים - מציע טיפול בשלושת השיטות של טיפולי מים: וואטסו, ווטר דאנס והילינג דאנס. במתחם הבריכה יש מקלחת ושירותים, צמחייה ופינת ישיבה עם כיבוד. הילינג דאנס מציע שילוב של עבודת תנועה על פני המים ומתחת. סוזן עירסלה אותי במנחים נעימים והצלילה אותי עם אטב באף.
סוזן מציעה תהליך טיפולי הנקרא "מגירות" המתחיל בשיחה בת שעה ולאחריה שעה של טיפול במים. אייל עובד גם בקטע שיקומי של פציעות ועם הלומי קרב. המחיר: 400 שקל.
פרטים: חפשו סוזן ואייל שפרון בגוגל.
ללי טיפולי מים, מושב אביאל: בחצר קטנה ועם סלון מזמין, נמצאת הבריכה של הילה (ללי) וסר, שהמים שלה מטוהרים באמצעים אקולוגיים. הילה היא מטפלת מוסמכת במים בוואטסו ובווטר דטנס, והיא גם דולה ומדריכת הכנה ללידה. במתחם שלה עובדים שמונה מטפלים מוסמכים.
הטיפול, שנקרא "מסע", יכול להיות מפנק ומרגיע, או תהליך המלווה בשיתוף רגשי שקודם לו. צפתי במים חמימים ונעימים, כשמדי פעם הילה הצלילה אותי לתוכם. הטיפול הדינמי כלל גם עיסוי שרירים. בשלב מסוים קיבלתי קליפס לאף (למניעת כניסת מים) ומשם התפתח ווטר דאנס - ריקוד מימי של ציפה וצלילה, נשימה ושהייה שהטעין אותי באנרגיה נהדרת. מחיר: 400 ש’. פרטים: lalywatsu.co.il
באזור יש מסעדות ויקבים, והילה תשמח להמליץ גם על טיולי שטח, חדרי בריחה ואטרקציות נוספות.
5 צפייה בגלריה
טוביק ספא בקדימה
טוביק ספא בקדימה
טוביק ספא בקדימה
(צילום: טוביק ספא)
טוביק ספא, קדימה: זהו מתחם המתמחה בטיפולי המים כבר 15 שנה. בעלת המקום, טוביק שפר היא מטפלת ותיקה ברפואה סינית, בשיטת אלכסנדר ובשיטה שפיתחה בשם "אנה טומי", למניעת כאבי גב, שיפור איכות שינה ואיכות חיים.
במהלך טיפול הוואטסו נדרשתי להרפות לגמרי ולהתמסר לתנועות העגולות והרכות של המטפלת, כשברקע הושמעה מוזיקה עדינה מרמקולים תת־מימיים.
יש כרטיסיות לשבעה טיפולים, השביעי בחינם, ויש גם עיסוי־בילוי זוגי במים, עם שני מטפלים במשך 50 דקות וכולל כניסה לסאונה ולג'קוזי. המחיר: 850 שקל לזוג, 350 שקל ליחיד. ניתן גם לבחור בעיסוי בקונכיות, המפיצות חום נעים ויוצרות תחושה מענגת. פרטים: tuvik.co.il
מרחב ים, זכרון יעקב, פרדס חנה ובנימינה: איריס אבשלומוב מפעילה בריכות טיפוליות בזכרון יעקב, בפרדס חנה ובבנימינה, שבהן היא עורכת טיפולים, טקסים וסדנאות במים. הטיפול שהיא מציעה משלב בין טכניקות של ג'הרה, ווטר דאנס וקערות קריסטל, היוצרות תדר מרפא במרחב.
במהלך הטיפול שמעתי צלילים עוצמתיים, קיבלתי "מקלחות" של מים ועיסוי מיוחד. נעתי בהתמסרות מוחלטת, לעיתים הופתעתי ונהניתי מהתהליך שנמשך כשעה.
איריס עורכת סדנאות במים לקבוצות קטנות, לצמיחה והתפתחות אישית, טיפולים זוגיים לשיפור התקשורת, וסדנאות קבוצתיות בשילוב די־ג'יי במים. פרטים: חפשו "טיפול מים" בפייסבוק.
גילי מצא היא עיתונאית־צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי". travelgilimazza@
פורסם לראשונה: 00:00, 15.01.24