ארמונות עתיקים ומפוארים, שווקים אינסופיים, אוכל מקומי מצוין וחיי לילה סוערים. מרקש, המכונה "העיר האדומה", היא מהערים המסקרנות ביותר במרוקו. חידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו במסגרת הסכמי אברהם, שכלל גם השקת טיסות ישירות בין המדינות, רק הפך את מרקש ליעד פופולרי יותר. יצאתי לבחון מקרוב את העיר הרביעית בגודלה במרוקו, לגלות אם היא אכן ראויה לכינוי המחייב "פריז של מרוקו", וכמובן לבדוק איך אפשר לטייל בה בזול.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


למרקש יש טיסות ישירות בחברות ישראליות ומרוקאיות במחיר התחלתי של 450 דולר. אנחנו, עם זאת, כאן כדי לחסוך - ולכן נמליץ לכם לבחור בטיסת קונקשן דרך מגוון יעדים באירופה. שלוש חברות הלואו-קוסט הגדולות באירופה, ריינאייר, וויזאייר ואיזיג'ט, מגיעות למרקש - ולכן אם תשלבו קונקשנים נכונים עם החברות הללו, תוכלו למצוא כרטיס במחיר התחלתי של 130 אירו, לפני התוספות.
אחרי הנחיתה תוכלו לתפוס מונית למרכז העיר במחיר התחלתי של עשרה אירו (המטבע המרוקאי הוא דירהאם ושוויו בערך שליש שקל - המחירים בכתבה הומרו לאירו). זה משתלם בעיקר אם אתם לא מטיילים לבד ויכולים להתחלק בעלות. אחרת, עדיף לקחת את אוטובוס מספר 19 משדה התעופה למרכז העיר. מחיר הכרטיס הוא 3 אירו - והכרטיס תקף לשבועיים, כך שתוכלו לחזור איתו לשדה בסיום הטיול.
נסיעה באוטובוס בתוך מרקש עולה חצי אירו בלבד, ונסיעות במונית יעלו לרוב בין 2 ל-6 אירו - תלוי בשעת הנסיעה, במרחק וביכולת המיקוח שלכם מול הנהג. נסו בכל מקרה לבקש להפעיל מונה, אם כי סביר להניח שתסורבו.
את הביקור במרקש התחלנו בכיכר המרכזית, ג'מע אל-פנא (Djemaa El Fna). האזור הומה מאוד במהלך היום. העוברים והשבים, נהגי האופנועים, האופניים, כרכרות הסוסים ונגני הרחוב שמנגנים בכלי נשיפה לנחשי קוברה יוצרים המון רעש ובלגן. זה לא מסתכם בכך. הרוכלים בשוק צועקים לכל מי שהם רק יכולים בתקווה שיקנו דווקא מהם, על אף שכל 20 הדוכנים שלידם נראים בדיוק אותו הדבר. לחובבי בעלי החיים צפויים מראות קשים במקום: קופים קשורים בשלשלאות מוצגים לראווה כמו היו בובות.
הכיכר ובכלל העיר העתיקה של מרקש ידועה בשווקים הרבים שלה, שלעיתים נראים אינסופיים. כדאי לשים לב מאיפה נכנסתם כי לפעמים, עמוק בתוך כל הצבעים, החוויות והריחות, לא פשוט למצוא את הדרך החוצה. שווה להעביר כמה שעות בשיטוט בין הדוכנים.
13 צפייה בגלריה
שוק
שוק
אחד השווקים במרקש. חוויה שאפשר להיאבד בתוכה
(צילום: גלעד ילון)
בשעות הלילה הכיכר משנה את פניה - היא נסגרת לרכבים והאזור הופך לאתר בילוי. בכל ערב תמצאו המונים מסתובבים, רוקדים, שרים, אוכלים ושותים. לעיתים אף נערכות במקום הופעות ענק בחינם על במה שמוקמת לצד הכיכר. פעלולני רחוב וקוראות בקלפים יבקשו לבדר אתכם. אם זה נשמע לכם כמו כאב ראש אחד גדול, אנחנו כאן כדי להרגיע: מדובר בחוויה אנרגטית ומהנה מאוד.
אם בכל זאת אתם מעדיפים שלא להיכנס אל תוך ההמולה, תוכלו במקום זאת לצפות בכל המתרחש מלמעלה בבית הקפה לה גלסייר (Le Grand Balcon Cafe Glacier) שמשקיף על כל הכיכר. אם תגיעו לכאן בזמן השקיעה, תוכלו לראות איך כל העיר העתיקה משנה את צבעה.
נקודה מרכזית נוספת במרקש, הסמוכה לכיכר, היא מסגד כותוביה (mosquée koutoubia), מבנה מהמאה ה-12 המתנשא לגובה של 60 מטר, הגבוה ביותר במרקש, וכולל גנים ומזרקה. אף שאי אפשר להיכנס פנימה, מומלץ לעבור ליד ולהתרשם.
13 צפייה בגלריה
כיכר ג'אמע אל-פנא במרקש
כיכר ג'אמע אל-פנא במרקש
הכיכר המרכזית
(צילום: Shutterstock)
13 צפייה בגלריה
מסעדה על הגג
מסעדה על הגג
אפשר להשקיף על הכול מלמעלה
(צילום: גלעד ילון)
במרקש ישנם לא מעט אתרים היסטוריים מרשימים. אחד מהם הוא מדרסה בין יוסף (Ben Youssef Madrasa), מבנה מסורתי מפואר ויפהפה מהמאה ה-16 ששימש בית ספר לאיסלאם. חוץ מאין-ספור לוקיישנים צבעוניים לפיד האינסטגרם שלכם, תמצאו בין הקירות והאבנים פסוקי קוראן רבים ועבודות מעץ. הכניסה לאתר עולה 4.5 אירו.
אתר נוסף שכדאי לבקר בו הוא ארמון אל-באדי (El Badi Palace), המרושת בשרידי החומה העתיקה המרשימים ומצויד במעבר תת-קרקעי שייקח אתכם מהכניסה למתחם אל צידו השני. תוכלו גם לטפס לשרידי הגג של הארמון ולתצפת משם על העיר העתיקה. אתר נוסף שלא כדאי לפספס במרקש הוא ארמון באהייה (Bahia Palace), ארמון עתיק שנחשב לאחד האתרים הפופולריים בעיר. הארמון מכיל 160 חדרים מרשימים, חצר ענקית והרבה מזרקות - מוטיב שחוזר במרקש ובמרוקו בכלל. אם נשאר לכם זמן, מומלץ לבקר בקברי סעדי העתיקים (Saadiens Tombs). בניגוד לארמון אל-באדי, שחלק גדול ממנו נחרב, האתר התגלה מחדש לפני קצת יותר ממאה שנה, ולכן חדרי הקברים הצבעוניים השתמרו בצורה יחסית טובה עד היום. ישנו חדר עם שלושה קברים מרשימים שבשביל לראות אותו כמו שצריך תצטרכו לחכות קצת בתור, אבל אם אתם כבר כאן, אל תוותרו על זה. מחיר הכניסה לכל אחד מהאתרים הללו הוא 6.5 אירו.
מרקש לא מפורסמת רק בזכות ארמונות וקברים. אחד האתרים הידועים ביותר בעיר הוא גני מז'ורל (Jardin Majorelle), שבהם תמצאו מזרקות, פסלים, צמחים אקזוטיים ענקיים והרבה מאוד צבע. שימו לב שמספר המבקרים באתר מוגבל ומבוקר, ולכן מומלץ לקנות כרטיסים מראש ולהגיע מוקדם. כמה דקות הליכה מהגן נמצא מוזיאון איב סאן לורן, מבנה ענק בשטח של 4,000 מטר מ"ר המכיל תצוגות אמנות מתחלפות לצד קולקציית בגדים אייקונים של מעצב האופנה הצרפתי - מומלץ מאוד לחובבי אופנה. כרטיס כניסה משולב לגני מז'ורל ולמוזיאון עולה כ-20 אירו. כניסה לאחד מהם עולה 12 אירו.
13 צפייה בגלריה
ארמון באהיה
ארמון באהיה
ארמון באהייה. הרבה מזרקות תפגשו במרקש
(צילום: גלעד ילון)
13 צפייה בגלריה
מדרסת בן יוסף
מדרסת בן יוסף
מדרסה בין יוסף. כאן למדו איסלאם
(צילום: גלעד ילון)
13 צפייה בגלריה
קברי סעדיה
קברי סעדיה
קברי סעדי. לא בדיוק בית הקברות השגרתי
(צילום: גלעד ילון)
אם תרצו לבקר בגנים פחות גדולים ויקרים או שאתם קצובים בזמן ולא רוצים לעזוב את העיר העתיקה, חרדין סיקרט (Le Jardin Secret) הוא האופציה הטובה עבורכם. הכניסה לשם עולה קצת פחות מ-5 אירו, ואף שהוא קטן במידה ניכרת מגני מז'ורל, גם שם תוכלו לבלות כמה שעות בין הצמחייה, הגנים והמזרקות.
למרקש היסטוריה יהודית מפוארת. כיום אומנם חיים בעיר רק כמאתיים יהודים, אבל עד שנות ה-40 של המאה ה-20 חיו בעיר אלפי יהודים וכ-34 בתי כנסת פעלו בשטחה. הרובע היהודי במרקש, או כמו שהמקומיים קוראים לו המלאח (Mellah), הוא המרכז התרבותי של ההיסטוריה היהודית. לא במקרה הוא נמצא במרחק הליכה מהארמון: השליט בזמנו שמר את היהודים קרוב אליו כדי להגן עליהם, ובמקביל לדרוש מהם מס גולגולת. במלאח תמצאו את בית הכנסת העתיק סאלאט אל-עזאמה (Salat Al Azama), הפעיל עד היום. הכניסה אליו עולה אירו אחד, ובתוכו תמצאו את מוזיאון המורשת היהודית של מרקש ושל מרוקו. כמה דקות הליכה משם נמצא בית הקברות היהודי העתיק, שבו חוץ מהרבה קברים אלמוניים אין כל כך מה לראות.
אם מיציתם את מרקש עצמה או שבא לכם לגוון קצת, מומלץ לטייל לפחות למשך יום אחד מחוץ לעיר. מגוון ספקי תיירות בעיר וברשת יציעו לכם סיורי יום במחירים נוחים במרחק נסיעה של בין חצי שעה לשלוש שעות לכיוון. במרחק נסיעה של שעה וחצי ממרקש נמצא עמק האוריקה, המכונה גם שווייץ של מרוקו. לצד מבני החימר החום והנופים ההרריים תוכלו לנוח ולאכול צהריים על גדות הנהר המרשים, וגם לצאת לטיפוס קצר אל המפלים באזור. בדרך לשם תיחשפו לתהליך הייצור של שמן הארגן המקומי, שמיוצר רק במרוקו. מחיר הסיור הוא 15 אירו.
אפשרות נוספת היא לצאת מערבה אל אחד מקצותיה של יבשת אפריקה, לסיור יומי באסאווירה (Essaouira) - עיר נמל עתיקה השוכנת על שפת האוקיינוס האטלנטי, בין אגאדיר לקזבלנקה. לעיר הקטנה אופי מיוחד משלה. תמצאו שם שוק צבעוני, מסעדות טובות ומבצר עתיק מימי הביניים, שאולי ייראה לכם מוכר אם צפיתם בסדרה המפורסמת "משחקי הכס" - כמה סצנות מסדרת הפנטזיה צולמו בשערי המבצר הימי. סיור יומי לכאן יעלה כ-20 אירו, כולל הדרכה קצרה בעיר וכמה שעות לשוטטות. אגב, תוכלו להגיע לכאן גם בצורה עצמאית באוטובוס ממרקש, אבל החיסכון כאן לא גדול מספיק כדי לוותר על הנוחות של ואן מאורגן וממוזג שיחכה לכם.
13 צפייה בגלריה
עמק אוריקה
עמק אוריקה
עמק אוריקה. שווייץ של מרוקו
(צילום: גלעד ילון)
חוויה נוספת באזור מרקש היא המדבר. לא, זה לא הסהרה, אל תצפו לראות כאן דיונות עצומות של חול כמו שאתם מדמיינים, אלא מדבר אגאפאי. המדבר כאן יותר סלעי ופחות חולי, ויש שיגידו שאולי אין סיבה ממשית לבקר בו לישראלי שכבר ראה מדבר בחייו, אבל אם בכל זאת תרצו לצאת למדבר המרוקאי, זאת ההזדמנות הטובה ביותר שלכם - בהנחה שתרצו לחזור לישון באותו היום במרקש.
הסהרה נמצאת במרחק של תשע שעות נסיעה ממרקש, ואם תתעקשו לבקר שם תוכלו לצאת לטיול מאורגן בן כמה ימים. אם בכל זאת בחרתם להגיע למדבר אגאפאי, תוכלו לצאת לסיורי יום הכוללים רכיבה על גמלים או לסיורי ערב, הכוללים ארוחה מדברית מתחת לאור הכוכבים ורכיבה קצרה על גמלים. ישנם סיורים נוספים על טרקטורונים, על רכבי באגי ועוד. המחיר ההתחלתי לסיור מדברי הוא 15 אירו.
13 צפייה בגלריה
גמלים במדבר
גמלים במדבר
''אפילו במדבר אגאפאי, אני לא מוצא את הראש שלי...''
(צילום: גלעד ילון)
13 צפייה בגלריה
מבצר באסאוירה
מבצר באסאוירה
מבצר באסאווירה
(צילום: גלעד ילון)
תתפלאו, מופלטה יכולה להיות יופי של ארוחת בוקר. במרקש תוכלו לטעום את מיטב המטבח המרוקאי: פסטייה, טאג'ין (כלי חרסינה בצורת חרוט שבו האוכל מבושל ומוגש עם תוספת של בשר, עוף או ירקות) והרבה מאוד קוסקוס. תוכלו לאכול אוכל מקומי מצוין וזול יחסית כמעט בכל מקום בעיר. מקום מומלץ לאכול הוא בטראסה הנעימה של מסעדת Zeitoun Café הנמצאת בכיכר המרכזית. בגזרת הקינוח תוכלו לאכול עוגיות מרוקאיות לצד תה מקומי או פנקייק. אגב, התה הוא סיפור מעניין בפני עצמו: מעבר לצורת מזיגתו המיוחדת מגובה רב באוויר, באזור מרקש גדלים יותר מ-60 סוגי נענע שונים, ולכן לכל תה שתשתו יהיה טעם שונה.
אם תרצו לגוון מעט ולטעום ממטבח שאיננו מרוקאי, תוכלו לאכול אוכל איטלקי מצוין ב-Le Catanzaro שנמצא באזור החדש, גליז - "מנהטן של מרקש" כפי שהמקומיים קוראים לה. שם גם תוכלו למצוא רשתות אמריקאיות כמו מקדונלדס.
13 צפייה בגלריה
טאג'ין קוסקוס וירקות
טאג'ין קוסקוס וירקות
טאג'ין קוסקוס וירקות. מהמנות המסורתיות של מרוקו
(צילום: גלעד ילון)
במרקש יש חיי לילה לא רעים בכלל. המחיר תלוי בעיקר בבחירה שלכם: מבילוי חינמי בכיכר המרכזית כפי שתואר פה, דרך בר מקומי זול כמו La Cueva restaurant bar à tapas שבו בירה תעלה 4 אירו וההופעות החיות בחינם וכלה בבר-גג מגניב כמו Rooftop Dardar או La Pergola Jazz Bar - ריאד (מבנה ללינה) שהוסב לבר עם הופעות ג'אז חיות. ישנה גם אפשרות לבילוי לילי יוקרתי שיעלה כמה עשרות אירו לאדם, הכולל ארוחת ערב מלאה ב"שה עלי" (Chez Ali) הפופולרי למשפחות או במועדון מאלכ, שיסחוף אתכם עם הופעות חיות של זמרים ורקדניות עד לשעות הקטנות של הלילה.
13 צפייה בגלריה
הופעה בכיכר המרכזית
הופעה בכיכר המרכזית
הופעה בכיכר המרכזית. אחת מאופציות בילוי רבות
(צילום: גלעד ילון)
גם בשביל החוויה וגם בשביל החיסכון, אנחנו ממליצים להעביר את הלילה בריאד מרוקאי בעיר העתיקה - מבנה בן כמה קומות ובמרכזו חצר פנימית, לרוב עם מזרקה ולפעמים גם בריכת שכשוך קטנה. תוכלו למצוא חדרים זוגיים בריאדים במחירים לכל כיס, כמו למשל ב-Riad Espagne הבסיסי, שם חדר זוגי יעלה החל מ-25 אירו ללילה. מובן שמומלץ להשקיע קצת יותר ולהתפנק בחוויית הלינה המקומית. ריאדים מפנקים יותר כמו Riad Palais Des Princesses יעלו כבר החל מ-60 אירו ללילה לזוג. באופן כללי, חוויית הכניסה הראשונה לריאד היא תמיד כיפית ומיוחדת: החלונות של החדרים בריאד הם בכיוון החצר הפנימית, כך שמחוץ לריאד לא תראו כלום, מה גם שהמבנה עצמו אינו מרשים לרוב, וזה בלשון המעטה; עם זאת, כשתיכנסו פנימה, עולם שלם יתגלה לפתע בפניכם.
למרות היצע הריאדים הבלתי נגמר, ישנם גם מלונות רבים שישמחו לקבל את פניכם. מלון Adam Park Marrakech Hotel & Spa הוא אחד מהם, ותמורת מחיר התחלתי של מאה אירו ללילה לזוג תיהנו מאירוח ברמת חמישה כוכבים, כולל ארוחת בוקר ומתקנים רבים. הוא נמצא במרחק כמה דקות נסיעה מהמרכז, אבל המוניות זולות כאמור, כך שהוא בהחלט יחסוך לכם ביחס למלון דומה במרכז העיר. למי שממש מוכן להשתולל עם התקציב, במרקש יש גם מלונות יוקרתיים במיוחד - המפורסם שבהם הוא La Mamounia, שם עלות חדר מתחילה לרוב באלף אירו ללילה.
13 צפייה בגלריה
ריאד
ריאד
ריאד. כך זה נראה
(צילום: גלעד ילון)