לישראלים ששורצים בחופי סיני או נוסעים לביקור בפטרה כבר התרגלנו. במשך עשרות שנים מצרים וירדן היו האפשרות היחידה שלנו לביקור במדינת ערב כלשהי. ממש לאחרונה, כתוצאה מהסכמי השלום שנחתמו עם מדינות ערב, הפכו איחוד האמירויות ובחריין ליעדים חדשים לגיטימיים לחופשה, וגם מרוקו הפכה ליעד נגיש יותר. עבור מי שתרבויות זרות וטיולים בעולם משמחים את ליבו מדובר בבשורה של ממש. יחד עם זאת, רשימת המדינות הערביות ששעריהן סגורים בפני ישראלים (כאלה שלא התברכו בדרכון זר) עודה ארוכה. בראש הרשימה נמצאת סעודיה או ערב הסעודית, או אם קמתם הבוקר ממש רשמיים – הממלכה הערבית של סעודיה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זוהי היא אחת המדינות הגדולות ביותר באזור, ולמען האמת בעולם כולו: למעלה מ-2 מיליון קמ״ר (80% מחצי האי ערב) שמהווים בית לכ-30 מיליון אזרחים. סעודיה חולקת גבול משותף עם מדינות רבות שלרובן לא תוכלו להיכנס: עומאן, תימן ואיחוד האמירויות מדרום, קטאר ובחריין ממזרח וכווית, עיראק וירדן מצפון. ממערב למדינה נמצא הים האדום, שאליו אתם דווקא כן יכולים להיכנס (אבל לא מפה. נסו מאילת).
כתבות נוספות למנויי +ynet:
כבר זמן מה שסעודיה מנסה לצעוד קדימה, לעבר העידן המודרני. הדרך שלה עוד ארוכה, אבל כבר אי אפשר להתעלם מהתהליכים התרבותיים והחברתיים שהיא עוברת בשנים האחרונות. אומנם כל השינויים האלה מתרחשים תחת כהונתו של המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז, אבל הקרדיט מגיע דווקא למוחמד בן סלמאן - בנו, יורש העצר וככל הנראה האיש החזק בממלכה.
14 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יצעיד את המדינה אל המאה ה-21? מוחמד בן סלמאן
(צילום: AP)
במקביל לצעדים שמוביל בן סלמאן נגד מתנגדיו מבית ומחוץ, הוא פועל גם לחיזוק חוסנה של הממלכה. באפריל 2016, אחרי עשרות שנים שבמהלכן דובר על הצורך לגוון את מקורות ההכנסה של הממלכה, הציג בן סלמאן את "חזון סעודיה 2030". מטרת התוכנית השאפתנית היא לצמצם את התלות של הממלכה בהכנסות מנפט לטווח הארוך באמצעות מקורות הכנסה אלטרנטיביים, למשל תיירות. מאז שהוצגה התוכנית הוכיח בן סלמאן שהוא לא רק מדבר אלא גם עושה. בשנים האחרונות הוא מקדם הקלות רבות לאזרחים ולתיירים, ובין היתר נפתחו לראשונה בהיסטוריה של המדינה גם תיאטראות ובתי קולנוע, מה שעד לאחרונה היה נראה דמיוני בממלכה הדתית-שמרנית. סבב הפורמולה 1 הגיע לממלכה, וכן נערכים מדי שנה פסטיבלים של תרבות ומוזיקה שמארחים מאות אלפי משתתפים מקומיים וזרים.
במקביל, סעודיה מקדמת פרויקטים רבים לפיתוח מגזר התיירות, תוך ניצול יתרונותיה הגיאוגרפיים כמדינה מדברית עם חופי ים מרשימים, וגם יתרונותיה הדתיים בתור זו שבשטחה נמצאים שני המקומות הקדושים ביותר לאיסלאם – הערים מכה ומדינה.
אחד הפרויקטים החשובים ביותר שמקודמים בסעודיה, כחלק מאותו חזון של "סעודיה 2030", הוא עיר העתיד ניאום, שצפויה לקום לא הרחק מהעיר אילת ומפרץ עקבה. "ניאום היא החזון לאופן שבו העתיד צפוי להיראות", מצהירה הכותרת שניתנה לפרויקט באתרו הרשמי. "זהו ניסיון לעשות משהו שטרם נעשה, והוא מגיע בזמן שבו העולם זקוק לחשיבה מרעננת ולפתרונות חדשים. ניאום תהיה היעד, הבית עבור אנשים שחולמים בגדול ושרוצים לקחת חלק בבניית מודל חדש לחיים בני-קיימא". את העיר העתידנית הם מיתגו באמצעות תמונות שמציגות, בין היתר, מכוניות מרחפות בשמיים. שאפתני כבר אמרנו?
14 צפייה בגלריה
הדמיה של עיר העתיד נאום
הדמיה של עיר העתיד נאום
''ניסיון לעשות משהו שטרם נעשה''. הדמיה של עיר העתיד ניאום
(צילום: האתר הרשמי של Neom)
לטובת הפרויקט שפך בית המלוכה סכומי כסף כמעט דמיוניים, וגייס את מיטב המוחות מרחבי העולם. בפרויקט מתגאים בכך שמדובר באחת הנקודות הפחות חמות בחצי האי ערב, עם טמפרטורה ממוצעת שנמוכה בכעשר מעלות מיתר האזור, ושמדובר בסביבה טבעית כמעט בתולית שהחיבור אליה יהיה מיטבי, עם כמה שפחות פגיעה בה. אחד הדגלים של הפרויקט הוא העובדה ש-100% מצריכת האנרגיה של העיר החדשנית יגיעו ממקורות של אנרגיה מתחדשת. אל ניאום יהיה אפשר להגיע בטיסה ישירות לנמל התעופה, שנמצא בבנייה בימים אלה ממש. באופן כללי, יש לציין כי בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו נבנים שדות תעופה חדישים לכל אורכה ורוחבה של סעודיה, ואלה הקיימים עוברים שדרוג כדי להתאים אותם למספרי היעד של תיירים שאמורים להגיע לממלכה הערבית בעתיד.
14 צפייה בגלריה
שלט פרסום של העיר העתידית נאום
שלט פרסום של העיר העתידית נאום
התשובה הסעודית למדינות המפרץ. שלט פרסום של העיר העתידית ניאום
(צילום: Shutterstock)
למה בכלל להקים עיר עתיד שכזו? ובכן, סעודיה נמצאת בפיגור אחר שכנותיה בכל הנוגע לקדמה הטכנולוגית-פיננסית-תיירותית. ההקמה של ניאום היא בעצם התשובה הסעודית לתחרות מצד מדינות המפרץ, ובעיקר מאיחוד האמירויות, מקטאר ומבחריין, שכבר פיתחו מרכזים פיננסיים-תיירותיים משגשגים. אם עד היום נשענה סעודיה על כלכלת נפט ועל תיירות דתית למקומות הקדושים לאיסלאם, ניאום באה למלא את הפער הזה בדיוק - יעד חדשני, היי-טקי, מתקדם ואיכותי.
יורש העצר הסעודי נוהג להזכיר את פיתוח העיר בריאיונות שלו בכלי תקשורת ובנאומיו לאומה, ואף להזמין למקום מנהיגים מהעולם שמגיעים לבקר בסעודיה. לפני כשנה וחצי הזדמן גם לישראלי אחד לבקר בניאום: יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו (כשעוד כיהן כראש הממשלה) הגיע לצורך פגישה חשאית עם בן סלמאן, במה שתואר אז כניסיון לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. בינתיים לא הייתה התקדמות בכיוון הזה, אבל יש סיבות לאופטימיות.
לאורך קו החוף המערבי של סעודיה, זה המשקיף על הים האדום, צפויים לקום במהלך השנים הבאות כמה פרויקטים של תיירות בטן-גב. אחד הפרויקטים המסתמנים כמובילים והמקודמים ביותר על ידי סעודיה הוא "פרויקט הים האדום", שכולל אתרי לינה על כמה איים וכן על קו החוף, לצד בתי אירוח בעומק המדבר. גם כאן הסעודים שמים דגש, לפחות באופן שבו הם משווקים את הפרויקט, על ההיבט הסביבתי והשמירה על ייחודיות אוצרות הטבע הקיימים באזור.
14 צפייה בגלריה
פרויקט הים האדום
פרויקט הים האדום
שמירה על אוצרות הטבע הקיימים באזור. פרויקט הים האדום
(צילום: AP)
הפרויקט התיירותי החדש מכוון גבוה, וככל הנראה לא יהיה מתאים לכל כיס. במסגרתו יוצעו לתיירים אתרי צלילה מרהיבים, חופי ים עם חול זהוב ומים בצבע טורקיז, מסעדות מפנקות ועוד. "פרויקט הים האדום יספק מקום מפלט מעולה שיציע חוויות מפנקות, המותאמות בצורה מושלמת לצרכים הייחודיים של כל אחד מהמבקרים. האתר משתרע על ארכיפלג שכולל למעלה מ-90 איים בתוליים, קילומטרים של מדבר סוחף ונופים מרהיבים של הרי געש וקניונים" - כך תוארה החוויה שצפויה להיפתח לציבור הרחב בשנים הקרובות.
14 צפייה בגלריה
פרויקט הים האדום
פרויקט הים האדום
חוויה מפנקת לאנשים עם כסף. פרויקט הים האדום
(צילום: AP)
לצד הפרויקט המיוחד הזה, בסעודיה השקיעו מאמצים רבים במשיכת רשתות המלונאות המובילות בעולם לפתוח שלוחות לבתי המלון שלהן בשטחי הממלכה. לפי הדיווחים, רשתות היוקרה הייאט (Hyatt) ומריוט (Marriott) צפויות גם הן לפתוח בתי מלון בסגנון ריזורט לחופי הים האדום. רשתות אלה יצטרפו לתאגיד הילטון, שלו יש כיום בסעודיה כבר 15 בתי מלון, ואף הוא צפוי להרחיב את פעילותו במידה ניכרת בשנים הבאות. אין ספק שהגעתן של רשתות המלונאות המובילות לסעודיה מסמלת את ההצלחה של יורש העצר להבהיר שהוא מתכוון להשקיע המון במגזר התיירות במדינה, והמאמצים שלו נושאים פרי ברמה מסוימת.
14 צפייה בגלריה
פרויקט הים האדום
פרויקט הים האדום
ייפתח בשנים הקרובות. פרויקט הים האדום
(צילום: AP)
אבל לא הכול עובר חלק במסגרת הניסיונות להביא את המותגים הבולטים. חרף השיפור היחסי שנרשם בשנים האחרונות, לסעודיה יש תדמית היסטורית של מדינה שאינה מצטיינת במיוחד בתחום זכויות האדם והאזרח. במרץ האחרון נרשם שיא הוצאות להורג בסעודיה, כאשר ביום אחד בלבד הוצאו להורג 81 אנשים שהואשמו במעורבות בפעילות טרור. לא רק הוצאות להורג מרכיבות את הרקורד הבזוי של סעודיה בתחום העדר החירויות במדינה. נשים, להט״ב, מיעוטים אתניים, עיתונאים ועוד רבים אחרים עדיין סובלים תחת המשטר האוטוריטרי-מלוכני הדתי.
אחד הסיפורים שהעלו לכותרות למשך תקופה ארוכה את הצד הפחות חיובי של יורש העצר הסעודי היה חיסולו של העיתונאי הסעודי הגולה ג׳מאל חשוקג׳י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. חשוקג'י, נזכיר, ברח מסעודיה לארה"ב ומשם נהג למתוח ביקורת חריפה על בית המלוכה הסעודי ועל בן סלמאן, ובאוקטובר 2018, כשהגיע לקונסוליה בטורקיה כדי להסדיר את מסמכיו הרשמיים, עונה למוות ונרצח על ידי שליחיה של ריאד, לדברי המערב בהוראת בן סלמאן. גופתו לא נמצאה עד היום.
עד שיושלמו עבודות הפיתוח הנרחבות בפרויקטים הרבים ברחבי סעודיה, הציג יורש העצר הסעודי יוזמה חדשה בניסיון למשוך תיירים למדינה: הסבת כמה ארמונות בממלכה ל"בתי מלון בוטיק יוקרתיים".
בידיעה על ההחלטה של מוחמד בן סלמאן בסוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה נכתב כי מדובר "בניסיון להחיות את המסורת הלאומית התוססת ואת התרבות השורשית של הממלכה, תוך מתן חוויית אירוח יוצאת דופן וייחודית". בשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי, בשלב הראשון של הפרויקט יפותחו שלושה אתרים היסטוריים: ארמון אל-חמרא בעיר ג׳דה, שיכיל 77 חדרים שבהם 33 סוויטות ו-44 וילות יוקרתיות; ארמון טווייק בעיר הבירה ריאד שיכלול 96 חדרים (40 סוויטות ו-56 וילות), וארמון נוסף בריאד, אל-אחמר, שבו יהיו 71 חדרים, בהם 46 סוויטות ו-25 וילות אירוח יוקרתיות.
14 צפייה בגלריה
ארמון אל-אחמר
ארמון אל-אחמר
אירוח יוקרתי. ארמון אל-אחמר
(צילום מתוך boutiquegroup.com)

14 צפייה בגלריה
ארמון אל-טווייק
ארמון אל-טווייק
עצום בגודלו. ארמון א-טווייק
(צילום מתוך boutiquegroup.com)
ארמון אל-אחמר בריאד הוקם בשנת 1942 בהוראת המלך הסעודי ושימש את בני משפחת המלוכה, עד שבשנת 1956 החל לשמש את ממשלת סעודיה וגם פקידים מטעמה. ראשי מדינות מהאזור ומהעולם שהגיעו לבקר בסעודיה זכו להתארח בארמון העתיק. ארמון א-טווייק בבירה הסעודית נחשב לחדש יותר, ובנייתו הושלמה ב-1985. כמה שנים לאחר מכן כבר זכה בפרס אגא חאן לאדריכלות, בשל עיצובו הייחודי שמבליט את אופיו של האזור. הארמון ממוקם בשכונה הדיפלומטית של הבירה, ומארח אירועים חברתיים ותערוכות. הארמון השלישי, ארמון אל-חמרא, ממוקם כאמור בעיר ג׳דה השוכנת לחופי הים האדום. הארמון נבנה בתקופת המלך הסעודי פייסל, תוך ניסיון לחקות את סגנונו של ארמון אלהמברה בעיר גרנדה שבדרום ספרד, שנבנה בתקופת השלטון המוסלמי באזור. הארמון עצום בגודלו, ומסיבה זו החליט המלך פייסל שלא להשתכן בו אלא להופכו למתחם הארחה למבקרים ולמנהיגים זרים שהגיעו לסעודיה.
החודשים המומלצים ביותר עבור תיירים, שבהם מזג האוויר נוח יותר למטרות טיולים בטבע ובערים, הם ממרץ ועד יוני – עונת האביב. המטבע המקומי כמעט שווה בערכו לשקל הישראלי – שקל אחד שווה כ-1.1 ריאל סעודי.
בשנה שעברה, במסגרת מגבלות הקורונה, ביקרו בסעודיה כשלושה מיליון תיירים. בימי שגרה מגיעים לסעודיה כשני מיליון תיירים רק בתקופה העלייה לרגל לעיר מכה. בכל אופן, היעד שהציבו בממלכה במסגרת "חזון 2030" הוא של 100 מיליון תיירים בשנה – 55 מיליון תיירי חוץ ו-45 מיליון תיירי פנים.
חרף העובדה שמדובר במדינה מוסלמית-דתית, על התיירים המבקרים אין יותר מדי מגבלות מבחינת הלבוש, אם כי לאתרי פולחן ולמוסדות רשמיים יש להיכנס בלבוש צנוע.
14 צפייה בגלריה
ריאד
ריאד
רוב התיירים מתחילים כאן. ריאד, בירת סעודיה
(צילום: Shutterstock)
רוב התיירים שמגיעים לסעודיה מתחילים את הטיול שלהם בבירה ריאד, הממוקמת במרכז הממלכה ונחשבת למרכז הכובד הפוליטי, התרבותי והכלכלי. בריאד ממוקמים בתי המלון המפוארים, שנועדו לארח מדינאים ואנשי עסקים. אחת האטרקציות הבולטות בבירה הסעודית היא מגדל "מרכז הממלכה", שאותו ניתן לראות כמעט מכל נקודה בעיר. המגדל מדורג בכמה אתרי תיירות כנקודת עצירה שהיא חובה, וממנו ניתן להשקיף על כל העיר מלמעלה. במגדל ממוקמים גם מלון Four Seasons, בית קולנוע ומרכז קניות גדול. בריאד ישנם עוד כמה גורדי שחקים, אבל הם לא מפריעים לאופי המיוחד של הממלכה הסעודית ושל התרבות המקומית, אלא משתלבים היטב ברצון של ההנהגה להביא את המדינה לקדמה תוך שמירה על המסורת.
אתר תיירות מרכזי נוסף בריאד הוא המוזיאון הלאומי, המוכר גם בשמו "המרכז ההיסטורי על שם המלך עבד אל-עזיז". במוזיאון תוכלו להיחשף להיסטוריה העשירה של סעודיה באמצעות פסלים, מיצגים ארכיאולוגיים ועוד. נוסף לכך, אם מיציתם את החוויה העירונית, ריאד משמשת מוקד יציאה לטיולי יום מרשימים במדבריות שמקיפים את העיר.
הרוב המוחלט של שטחה של סעודיה הוא מדבר, ומכאן גם האפשרויות הרבות שיש לתיירות של חובבי טיולים מדבריים, אטרקציות כגון טיולי ג׳יפים או לינה בוואדיות מרהיבים – החל באלה שבצפון המדינה ולא רחוק מהגבול עם ירדן, ועד לאלה שבדרומה וסמוך לגבול עם תימן. עם זאת, חשוב לזכור שבתימן מתנהלת בימים אלה לחימה קשה מאוד שבה מעורבים גם הסעודים, שמובילים את הקואליציה הצבאית הערבית שנאבקת בניסיון של המורדים החות'ים להשתלט על שטחים נוספים בתימן. ערים בדרום סעודיה סובלות כבר שנים מזליגה של הלחימה, ואף מירי רקטות וטילים לעברן. בכמה מקרים המתקפות אף הגיעו ליעדים רחוקים יותר מהגבול ואף לבירה הסעודית עצמה, וגם לשכנתה איחוד האמירויות.
14 צפייה בגלריה
היער העתיקה של ג'דה
היער העתיקה של ג'דה
חנויות מקומיות ומבנים מרשימים. העיר העתיקה של ג'דה
(צילום: ויקיפדיה)

14 צפייה בגלריה
הקורניש של ג'דה
הקורניש של ג'דה
טיול אחר צהריים נעים. הקורניש של ג'דה
(צילום: ויקיפדיה)
עיר תיירותית מזמינה מאוד בסעודיה היא ג׳דה, הממוקמת לחופי הים האדום. בעיר ניתן למצוא חופשה שמשלבת מנוחה על חוף הים, היסטוריה ותרבות וכמובן קניות. בטיילת המרכזית, המכונה "הקורניש", תוכלו לצאת לטיול אחר צהריים נעים תוך צפייה במבנים שלאורך קו החוף ובאתרים הסמוכים אליו. העיר השנייה בגודלה בסעודיה מלאה בפארקים ובגלריות אופנתיות. מקום נוסף שבו כדאי לבקר בג׳דה הוא מרכז העיר העתיקה, שמלא בחנויות מקומיות, מבנים מרשימים, בתי קפה ומסעדות מבטיחות. מדובר בטעימה מסגנון החיים בעיר הוותיקה, שבה חלפו שיירות מסחר מדרום חצי האי ערב בדרכן צפונה. אם אתם מחפשים חוויית קניות, תוכלו לעשות זאת באחד הקניונים שבעיר.
אחת הסיבות העיקריות שלשמה מגיעים תיירים לסעודיה היא העלייה לרגל לשתי הערים הקדושות ביותר באיסלאם, מכה ומדינה. בשתי הערים הללו התפתחה הדת המוסלמית, ובהן בילה הנביא מוחמד ברוב ימי צעירותו. הכינוי השגור בפיהם של המוסלמים והערבים בעולם למלך סעודיה הוא חאדים אל-חרמיין א-שריפיין, כלומר שומר שני המקומות הקדושים, הלוא הם מכה ומדינה. עם זאת, ישנה בשורה לא משמחת במיוחד עבור רוב התיירים הזרים – הכניסה לאתרים המעניינים בערים האלה מתאפשרת למוסלמים בלבד, ואסורה לחלוטין ללא-מוסלמים.
14 צפייה בגלריה
אתרים במכה
אתרים במכה
עמוסה בתיירים לאורך כל השנה. אתרים במכה
(צילום: ויקיפדיה)
העיר מכה, הנחשבת לקדושה ביותר עבור המוסלמים, עמוסה בתיירים לאורך כל השנה, ותקופת השיא של המבקרים בה היא בימי החג׳ – מצוות העלייה לרגל למכה, שהיא אחד מיסודות האמונה המוסלמית. לפי ההלכה האיסלאמית, כל מוסלמי מאמין צריך לעלות לפחות פעם אחת בחייו לעיר מכה. ומה יחכה לו שם? למרות העומס הרב, בסעודיה פיתחו לאורך השנים שיטות ניתוב של המוני המאמינים באמצעות תחבורה חכמה, גשרים, אתרי אירוח המוניים ועוד. במכה ישנם בתי מלון יוקרתיים ביותר לצד אפשרויות לינה באוהלים פשוטים. כמה מבתי המלון המובילים תוכלו למצוא במתחם אבראג׳ אל-בית, שבמרכזו מגדל השעון - שהוא גם השעון הגדול ביותר בעולם לפי רשימת שיאי גינס. הקומפלקס ממוקם בקרבת המסגד הגדול של העיר מכה ומבנה האבן השחורה – הכעבה. המתחם של המסגד הגדול והאבן השחורה הוא המוקד המרכזי לעלייה לרגל, וזוהי נקודת חובה עבור כל אחד מהמבקרים המוסלמים. העיר מכה היא גם המקום שלכיוונו פונים המוסלמים בכל רחבי העולם בעת התפילה. בשנים האחרונות המתחם עבר מתיחת פנים ניכרת, בין היתר בחסות תקופת הקורונה שצמצמה את מספרם של התיירים המגיעים.
14 צפייה בגלריה
מכה
מכה
כל מוסלמי מאמין צריך לעלות לכאן לפחות פעם אחת בחייו. מכה
(צילום: Shutterstock)
בעיר מכה ניתן למצוא אתרים נוספים לתיירים שאינם בהכרח בעלי אופי דתי, אך עיקר העשייה בעיר נסוב סביב ענייני הדת והפולחן.
העיר הנוספת, השנייה בקדושתה למוסלמים, היא כאמור העיר מדינה – בתרגום מילולי מערבית "העיר". גם כאן רוב האטרקציות המעניינות הן כמובן דתיות. בעיר תוכלו למצוא את אל-מסג׳ד אל-נבווי – מסגד הנביא מוחמד, וגם את מסגד קובא, שנחשב למסגד העתיק ביותר שנבנה עבור המאמינים המוסלמים. העיר מכונה בפי המאמינים "העיר המוארת", אל-מדינה אל-מונוורה בערבית, ונחשבת לעירו של הנביא מוחמד. מדינה היא גם העיר הרביעית בגודלה בסעודיה אחרי ריאד, ג׳דה ומכה.
גם מישראל מגיעים מאמינים מוסלמים לקיים את מצוות החג׳ בסעודיה. לפי ההערכות מדובר על כמה אלפים בכל שנה, שרובם עושים את דרכם לסעודיה תוך מעבר בירדן ומשם באוטובוסים, שכן אין טיסות ישירות מנתב״ג לסעודיה. לא פעם דובר בעבר על האפשרות של פתיחת קו טיסות ייעודי לטובת העולים לרגל המוסלמים מישראל, אם כי הדבר לא התממש בסופו של דבר, ותלוי ללא ספק בהתפתחות היחסים בין ישראל לסעודיה. מבחינת הסעודים, הם כבר "הקריבו" לא מעט במתן אישור לחברות התעופה הזרות והישראליות לחצות את המרחב האווירי שלהן, בדרכן ליעדים במדינות המפרץ שעימן יש לישראל יחסים דיפלומטיים רשמיים. החברה הראשונה שקיבלה אישור לחצות את שמי סעודיה בדרכה לישראל הייתה חברת התעופה ההודית אייר אינדיה, ומאז הרחיבו חברות נוספות מאיחוד האמירויות ומבחריין את קשרי התעופה מישראל למפרץ מעל סעודיה.
14 צפייה בגלריה
האם גם היא תצטרף לרכבת הסכמי השלום? סעודיה
האם גם היא תצטרף לרכבת הסכמי השלום? סעודיה
האם גם היא תצטרף לרכבת הסכמי השלום? סעודיה
(צילום: Shutterstock)
אז נכון שכרגע רק פלח מסוים באוכלוסייה הישראלית יכול ליהנות ממה שיש לסעודיה להציע, אבל בהסתמך על הניסיון שלנו מהשנים האחרונות, מומלץ להיאחז באמרה Never Say Never. רק לפני כשנתיים אף אחד לא היה יכול לצפות שמאות אלפי תיירים כבר יבלו באבו-דאבי, בדובאי ובמנאמה, או שיגיעו בטיסות ישירות למרוקו או לשארם א-שייח. ניצני הנורמליזציה עם ישראל באזור כבר התפתחו לכדי שדות של ממש, וכל אחת מהמדינות שטרם הצטרפה לרכבת הסכמי השלום והנורמליזציה יכולה רק לקנא בהזדמנויות הרבות שמתאפשרות לכל אחד מהצדדים להם.
מבחינת הסעודים, הסכם שכזה עם ישראל נחשב לצעד רב משמעות, וחרף הידיעות על התחממות מסוימת ועל מגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים לקרב בין העמדות השונות, עדיין לא זכינו לראות נורמליזציה פומבית אמיתית. כן נרשמו הישגים כגון מתן אישור לחציית המרחב האווירי של סעודיה לחברות התעופה הישראליות בדרכן ליעדים במפרץ, ומתפרסמות גם עוד ועוד עדויות על שיתופי פעולה עסקיים ואף ביטחוניים-מודיעיניים שמתרחשים מתחת לפני השטח. הסעודים מבינים שהם ככל הנראה המסמר האחרון שמחזיק את השער שמנתק בין ישראל ליתר העולם הערבי-מוסלמי, ובהינתן הסכם בינם לבין ישראל יוסרו החסמים האחרונים שמחזיקים מדינות אחרות באזור ובעולם בכלל. עד אז, נותר לנו רק לדמיין מה היינו יכולים לעשות בחופשה הבאה שלנו.