הריביירה הצרפתית, אזור שהוא כמעט שם נרדף לעושר וליוקרה. יעד פופולרי במיוחד לנופש בקרב כוכבי קולנוע מפורסמים או סתם אנשים עם פלוס גבוה מאוד בחשבון הבנק שלהם. העיר ניס עם חופיה היפים נחשבת לאחד ממוקדי התיירות של הריביירה וגם לעיר הבירה שלה. השאלה המתבקשת, וזו שתיבחן הפעם במדור, היא אם אפשר לנפוש בניס במחיר שפוי - כמובן מבלי לוותר על אטרקציות, על נופים ועל ארוחות טובות.


חברת הלואו-קוסט היחידה שמגיעה מישראל לניס היא איזי ג'ט. טיסה ישירה לשם בשיא העונה עלתה לי 120 אירו, ללא תוספות. אם תחליטו לטוס באוף סיזן תוכלו לשלם אפילו מחצית מכך.
הדרך הנוחה להגיע לעיר משדה התעופה היא באמצעות הטראם (רכבת חשמלית), שתיקח אתכם עד לעיר ב-20 דקות ובמחיר של אירו וחצי בלבד. אם תקנו כרטיסייה משולבת לאוטובוסים ולטראם תחסכו עוד יותר, שכן במחיר של 10 אירו היא תקנה לכם עשר נסיעות.
אזור בניס שכדאי מאוד לבקר בו הוא העיר העתיקה. נקודת ההתחלה המומלצת היא כיכר מסינה (Place Masséna), החוצצת בין החדש לישן בעיר. במרכז הכיכר נמצא פסל אבן של אפולו, האל המפורסם מהמיתולוגיות היוונית והרומית, ומסביבו ארבעה סוסים. הרצפה מעוטרת במשבצות צבועות בשחור ולבן, ובין הכיכר לרחוב המרכזי, ז'אן מדסן, ישנם שבעה עמודים המסמלים כל אחד יבשת, שתפקידם לייצג את האוכלוסייה הבינלאומית הנמצאת בניס. בשעות הערב הפסלים מוארים ומחליפים צבעים, מחזה שבהחלט שווה לראות לצד מזרקת המים הצבעונית בפארק הסמוך.
אם לא חם מדי, העיר העתיקה היא אזור שכיף להכיר דרך הרגליים. האתרים ההיסטוריים נמצאים במרחק של כמה דקות הליכה זה מזה, וכוללים בין השאר את היכל הצדק, בית האופרה, שוק הפרחים (Cours Saleya), ארמון לאסקאריס ההיסטורי (Palais Lascaris) עם אוסף כלי הנגינה מהגדולים בעולם, הקתדרלה המרשימה (Cathédrale Sainte-Réparate) והכיכרות רוזטי (rossetti) וגריבלדי (Garibaldi). כל אלה מוקפים במסעדות טובות, בסמטאות צבעוניות ובחנויות מסקרנות, והכניסה לרובם היא ללא עלות.
9 צפייה בגלריה
כיכר מסינה
כיכר מסינה
כיכר מסינה והפסל של אפולו
(צילום: גלעד ילון)
ניס היא עיר שספגה שלל השפעות תרבותיות, בין השאר בגלל חילופי השלטון בשטחה לאורך ההיסטוריה. מצד אחד זו עיר עם תרבות צרפתית, אבל יש בה גם נגיעה ים-תיכונית המורגשת באווירה ובקולינריה המקומית. עוד השפעה בולטת בעיר היא מאיטליה, שנמצאת במרחק נסיעה של שעה וחצי. מסורת משעשעת בעיר היא ירי בתותח מדי יום בשעה 12:00 בדיוק. המקומיים מספרים ששליט סקוטי שהתגורר בעבר בניס נהג להודיע כך לאשתו שהוא בדרך הביתה, ושהיא יכולה להתחיל להכין את ארוחת הצהריים. המסר אומנם לא ממש מתיישב עם הערכים הנורמטיביים כיום, אבל המקומיים מצאו את הסיפור מצחיק ולכן מקפידים לקיים עד היום את המסורת.
בצד המזרחי של העיר העתיקה נמצא אתר היסטורי שהפך למוקד עלייה לרגל לכל מבקר, תרתי משמע. בשביל להגיע לגבעת הטירה של ניס (Château de Nice) תצטרכו לטפס במשך כ-20 דקות עד לגובה של 93 מטר מעל לפני הים. המקום אומנם מכונה גבעת הטירה, אבל כמעט שלא נותר זכר לאותה הטירה שנהרסה בשנת 1706. בדרך למעלה תיתקלו במפל שאותו ניתן לראות מרחוק גם מלמטה, ממרכז העיר העתיקה. אם אין לכם כוח ללכת ברגל, תוכלו לעלות במקום זאת במעלית. שתי האופציות הן ללא עלות. כשתגיעו למעלה תוכלו להתרווח וליהנות מהבריזה ומהנוף האייקוני של מפרץ ניס והריביירה הצרפתית. מעבר לתצפית הפופולארית תמצאו גם פארק רחב ידיים, ובצידו השני תצפית נוספת, פחות מוכרת ולא פחות יפה, על הנמל העתיק של ניס.
מאותו נמל עתיק (Port Lympia) אפשר לצאת להפלגה בת שעה לאורך הריביירה בעלות סבירה מאוד של 19 אירו לאדם. ההפלגה יוצאת בכל יום, למעט יום שני, ב-11:00 וב-15:00. אחרי שתעלו לסיפון, תוכלו לבחור אם לשבת למעלה וליהנות מהשמש ומהבריזה או להתמקם בתוך האונייה בקומת התחתונה, ולראות את הנופים מהחלון. במהלך השיט תעברו ליד אתרים מפורסמים, חופים מקסימים ובתים צבעוניים, ביניהם בתים יוצאי דופן של מפורסמים כמו שון קונרי וגם אחוזת משפחת רוטשילד, המשמשת כיום כמוזיאון.
9 צפייה בגלריה
נוף מההפלגה בניס
נוף מההפלגה בניס
הנמל של ניס
(צילום: גלעד ילון)
גזרת המוזיאונים בניס עשירה. בגג מוזיאון האמנות המודרנית (MAMAC) תוכלו ליהנות מתצפית של 360 מעלות על העיר, וגם ממיצגים ביזאריים וצבעוניים התלויים באוויר. בווילה מסינה (Villa Masséna Musée) תוכלו לחזות באוסף פריטי אמנות נדירים, ביניהם מסכת המת של נפוליאון. מוזיאון מאטיס (Musee Matisse) מתרכז ביצירתו של האמן הצרפתי הנודע אנרי מאטיס. מוזיאון הארכיאולוגיה (Musee d'Archeologie) מציג שרידים מהמאה הראשונה עד החמישית לספירה, בהם אפילו אמפיתיאטרון שלם, ובמוזיאון מארק שגאל (Musée National Marc Chagall) תיחשפו לציורי הענק הצבעוניים של הצייר היהודי המפורסם. מחיר הכניסה לרוב המוזיאונים הוא 10 אירו, אבל גם פה אפשר לחסוך לא מעט - תמורת 15 אירו תוכלו לקנות כרטיס משולב שתקף לרוב המוזיאונים בעיר (מוזיאון מארק שגאל אינו כלול בכרטיס המשולב).
9 צפייה בגלריה
תצפית מגג מוזיאון האומנות בניס
תצפית מגג מוזיאון האומנות בניס
תצפית מגג מוזיאון האמנות בניס
(צילום: גלעד ילון)
גם אם הגעתם לניס ביום גשום, זה לא אומר שתצטרכו לוותר על ביקור בפארק. פארק פניקס (Parc Phoenix) המכוסה בכיפת ענק מתאים בדיוק למקרה כזה. שטח הפארק הוא 70 דונם, ותמצאו בו גן בוטני עם יותר מ-2,500 סוגי צמחים שונים, אגם המלא בברבורים, ברווזים, ציפורים נוספות וגם איגואנות ואת אחת החממות הגדולות ביבשת.
אתר נוסף שמומלץ לבקר בו הוא הקתדרלה הרוסית-אורתודוקסית, או בשמה המקומי ניקולס הקדוש (Cathédrale Saint-Nicolas de Nice), שלה לא מעט קווי דמיון עם קתדרלת ואסילי הקדוש מהכיכר האדומה במוסקבה. היא נבנתה ב-1859 ונחשבת למונומנט לאומי. הכניסה אליה היא בחינם. עוד קתדרלה בניס היא קתדרלת נוטרדאם (Notre-Dame de Nice), האחות הקטנה של הקתדרלה המפורסמת מפריז שמזכירה אותה מאוד. היא ממוקמת מחוץ לעיר העתיקה, במרכז שדרת ז'אן מדסן (Ave. Jean Medecin) המשמשת שדרת קניות מרכזית, שם תמצאו את כל מותגי האופנה האהובים עליכם. הכניסה לקתדרלה היא בחינם.
אי אפשר לדבר על ניס מבלי להתייחס לחופי הים שלה. גם פה תוכלו לבחור בין יוקרה ללואו-קוסט. הטיילת המפורסמת בעיר נקראת "טיילת האנגלים" (Promenade des Anglais), ולאורך כל שבעת הקילומטרים שלה תמצאו המון חופים ללא חול אלא עם אבנים קטנטנות - חלקם חינמיים לגמרי וחלקם יקרים למדי. קל מאוד להבדיל בין החופים הציבוריים לפרטיים: אם יש בחוף מתקנים כמו גדר ומיטות שיזוף, תיאלצו להיפרד מלפחות 30-20 אירו לאדם. אם לא, החוף הוא חינמי אבל תצטרכו לדאוג לעצמכם לציוד. במלון שהשתכנתי בו ישנה אפשרות לקחת אביזרים לים בחינם, כך ששווה לבדוק אם האופציה קיימת במקום שבו אתם לנים.
9 צפייה בגלריה
חוף ציבורי בניס
חוף ציבורי בניס
חוף ציבורי בניס
(צילום: גלעד ילון)
9 צפייה בגלריה
חוף פרטי
חוף פרטי
ולעומת זאת חוף פרטי
(צילום: גלעד ילון)
מי שמחפש חיי לילה, ישמח לשמוע שניס היא המקום האידיאלי לכך בריביירה. רוב מקומות הבילוי נמצאים בעיר העתיקה: Wayne’s Bar מתמלא מדי ערב עד אפס מקום בתיירים ובמקומיים שמגיעים ללגום בירה וליהנות מהופעות חיות; Akathor Pub פורש את השולחנות שלו צמוד לשוק הפרחים לאחר שהאחרון נסגר ומגיש מגוון משקאות, ו-Comptoir Central Électrique היא מבשלת בירה מקומית שתזמין אתכם לבוא להתנסות בתוצרים שלה.
אם בא לכם לרקוד, בולדוג בר הוא מועדון ריקודים קטן שהכניסה אליו בחינם, אך יצפו מכם לקנות משקה אחד לפחות לאחר שתיכנסו. מועדון נוסף הוא Le Glam שנחשב לגיי פרנדלי. במרכז טיילת האנגלים תמצאו את High Club, מועדון לילה יוקרתי יותר, שאירח בעבר תקליטנים מפורסמים כמו אביצ'י המנוח.
אם יש לכם זמן, רצוי לא להסתפק בניס לבדה ולבקר גם בשאר הריביירה הצרפתית. בקו האוטובוס 100, במחיר של אירו וחצי, תוכלו להגיע למונטון - עיירה קטנה וצבעונית הצמודה לגבול עם איטליה ומושפעת מאוד משכנתה. חוץ מחוף יפה ומאוכל מצוין (וזול יותר מבניס), אתר השווה ביקור במקום באופן מפתיע למדי הוא דווקא בית הקברות. אם תצאו למסע טיפוס עד לפסגת בית הקברות ותביטו בנוף, תבינו בדיוק למה. תחנה נוספת ראויה לביקור היא אֶז, עיירה עתיקה משנת 2000 לפני הספירה. אז קרובה יותר לניס, ומומלץ לבקר בה בדרך חזרה. היא נמצאת על צלע הר ומרושתת בסמטאות עתיקות ובגן פרחים מרשים, שהביקור בו ישאיר אתכם פעורי לסת בגלל הנוף הבלתי נתפס.
9 צפייה בגלריה
מנטון בית קברות
מנטון בית קברות
מונטון. השפעות איטלקיות
(צילום: גלעד ילון)
האוכל בניס הוא תופעה מעניינת ששווה להתעכב עליה. הקולינריה המקומית משלבת השפעות צרפתיות, איטלקיות וים-תיכוניות - ולכן מבוססת לא מעט על דגים ועל פירות ים. עוד מטבח שתמצאו הרבה בניס הוא הפרובנסלי (מחבל פרובאנס), המבוסס על תבשילים המכילים ירקות, עשבים ושום. אל תשכחו לנסות גם סוקה (Socca), מאכל מסורתי שהמקומיים מכינים כבר אלפי שנים - מנה פריכה ושמנונית מקמח חומוס שאופים בתנור. לא כל המסעדות בניס מצוינות. דרך טובה לבחון מראש היא לחפש מחוץ למסעדה סטיקר של אישה המחזיקה בסלסילת ירקות עם הכיתוב Cuisine Nissarde. מדובר בתקן איכות, ובאישור לכך שהתוצרים במקום טריים ואותנטיים ככל האפשר.
לגבי עניין המחיר, עם טריק קטן תוכלו לאכול בניס בזול בהרבה מכפי שחשבתם. דרך אתר הנקרא The Fork הצלחתי למצוא מסעדות עם הנחה של עד 40% לסועד, בהן מסעדת Olim Masséna במיקום נהדר ליד הכיכר המרכזית, ויש עוד אפשרויות רבות עם עשרות אחוזי הנחה על האוכל. גם ללא ההנחה, במסעדות רבות בעיר יש דילים של מנה עיקרית בתוספת של מנה ראשונה או קינוח במחיר משתלם. בסופו של דבר ארוחה ממוצעת במסעדה, כולל מנה ראשונה וקינוח או שתייה, עלתה לי כ-30 אירו. אפילו במסעדה כמו La Maison de Marie הנחשבת למעט יותר יוקרתית תמצאו את הדיל המדובר. מסעדה זולה יחסית נוספת ששווה לבקר בה היא Chez Moi, שמעוטרת בבובות ראווה ובציורי גרפיטי של דמויות מהסדרה הפופולרית של נטפליקס, "בית הנייר". כמובן שאנחנו עדיין בצרפת, כך שתמיד אפשר לעצור בצד הדרך ולקנות קפה ומאפה טרי וטעים תמורת אירו בודדים. למעשה, בהרבה מאפיות יש דיל של אספרסו ומאפה תמורת שניים או שלושה אירו.
9 צפייה בגלריה
העיר העתיקה
העיר העתיקה
עם קצת עזרה מהאינטרנט, אפשר לאכול בזול בניס
(צילום: גלעד ילון)
לינה במלון שלושה כוכבים במיקום נוח תעלה החל מ-120 אירו לזוג, ללא ארוחת בוקר. המלון שישנתי בו נקרא Hôtel Locarno, ונמצא חמש דקות הליכה מהים ומתחנת הטראם הקרובה. מומלץ להזמין מלון כמה שיותר זמן מראש כי בשיא העונה המחירים עולים, כך שהזמנה מראש (עם אפשרות ביטול בחינם) יכולה לחסוך לכם הרבה כסף.
לסיכום, הגענו למחיר של 391 אירו לאדם לטיול זוגי של שלושה ימים בניס ובריביירה הצרפתית. המחיר כולל את כל העלויות: לינה, תחבורה, ארוחות, אטרקציות ונופים עוצרי נשימה.
9 צפייה בגלריה
חדר במלון בניס
חדר במלון בניס
לא לשכוח להזמין מלון מספיק זמן מראש
(צילום: גלעד ילון)