חדשות  דעות  מאמרים  שאול אריאלי
למה ללמוד? תשננו
שאול אריאלי
פורסם: 12.12.05, 00:40
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 93 תגובות ב-93 דיונים
61. לשרית - 59 - לא בטוח שלך יש יותר
משה א ,   עמק יזרעאל   (15.12.05)
מה את יכולה לומר על תפיסת דמות היהודי אצל הזז לעומת תפיסת דמות היהודי אצל משה שמיר? מה את יכולה לומר על משמעות מודלים שונים של הבעלות על הקרקע במדינת ישראל לגבי הגשמה בפועל של החזון הציוני? כל אלה ומאות שאלות אחרות שהייתי יכול לשאול אותך ואינני יודע איזה תשובות מלומדות אקבל גם הן חלק מהיהדות ורלוונטיות לקיום היהודי לא פחות מהשאלות שלך. אני בטוח שאינני המומחה הגדול לשום דבר, אבל עד כה לא ראתי אצלך אלא פחות ידע, פחות נאמנות לפרטים ופחות הבנה בכל נושא שהתווכחנו עליו ושהיה רלוונטי לדיון שהתקיים. הבקיאות בדיעות שונות בתוך האורתודקסיה, שבה ניסית לבחון אותי, ממש איננה רלוונטית לשאלה של כיצד ללמד תנ"ך, שנדמה לי שהיא זאת שעל סדר יומנו הפעם, לא כן? אגב, לאיזה קוק התכוונת, לאב או לבן? נכון שהילדים הפרטיים שלי כבר אחרי צבא, אבל לימדתי אותם לאהוב תנ"ך מגיל 3 והם אהבו אותו לכל אורך הדרך מאז ועד היום. אינני יודע ואינני מתיימר לדעת מה המצב עם הילדים שלך ובאיזה שיטת חינוך הם לומדים. אני מקווה למענך שהם אוהבים תנ"ך. ויום נעים מהעמק.
62. לשרית - 60 - שאלות לתשובות לשאלות
משה א ,   עמק יזרעאל   (15.12.05)
בואי נסתכל בזה. 1. לא ענית כאן על השאלה של עצמך. אמרת יפה שיש ביהדות רוחב יריעה. מישהו התווכח עם זה? עם זאת, במה התשובה לשאלה זאת (שכזכור, לא ענית עליה) רלוונטית לדיון שבינינו. וכמובן הרמב"ן והרמב"ם, עם כל הכבוד להם, קדמו קצת לרבי יוסף קארו ואכן ממחישים יהדות לא מאובנת, בניגוד לזאת האורתודוקסית של ימינו. 2. מי פסק והתקין את תקנת "ביטול הנישואין" ועד כמה פסיקתו מקובלת על כלל האורתודוקסיה (אנחנו במילא לא צריכים אותה, כך שהיא לא בגדר שינוי מהותי לגבי רוב העם)? 3. הרב אברהם הכהן קוק אכן היה נשמה גדולה ותומך גדול בציונות החילונית. זכורה אימרתו שהחלוצים החילוניים יהודים טובים הם מרוב היהודים הדתיים, מפני שמקיימים את מצוות יישוב הארץ. למרבה הצער, היה לו גם בן, שרע ומשחית ממנו (שלא מכוונת זדון, ח"ו) לא היה, ושסיבך דור שלם של יהודים אמוניים באיוולת של "אתחלתא דגאולה". 4. לקרוא לזוטות יחסיות אלה, שאפילו לא התקבלו על דעת כל האורתודוקסיה, בשם "שינויים מהותיים", זאת הגזמה פראית, בעיקר אם נשווה אותן לתסיסה הרוחנית והפריצה האדירה של היהדויות האחרות, הקונסרוטיבית, הרפורמית, ובמיוחד החילונית, ב-250 השנים האחרונות. רוב מקבלי פרסי הנובל, בוני הארץ, אנשי הצבא, הסופרים, המשוררים והפילוספים היהודים שכל כדור הארץ מלא תהילתם, אינם ולא היו יהודים אורתודוקסיים. את בכלל יודעת מי הם גדולי הפוסקים של דורנו והיכן הם חיים וחיו? כדי לצאת ולהתיימר שאת יודעת ביהדות יותר ממני, את עושה צמצום אכזרי ולא מוצדק של עצם המושג יהדות. איזה מין רגש לאומי זה לרצות ולגמד את הישגיו הרוחניים של העם שלך עצמך, רק כי את לא רוצה לתת הכשר לספרים, שירים, מאמרים, ציורים, מנגינות, בתים, שדות וערים ומה לא, אם אינם חובשים כיפה שסותמת את הראש ומנוונת את המוח? וערב טוב מהעמק.
63. למשה,לפני השאלות: המצב השתפר עם הקאסם לאשקלון???
שרית   (16.12.05)
זה לא קשור לכאן,אבל זה קרה אתמול. ונזכרתי שכתבת שהמצב השתפר אחרי הנסיגה. חכה עד שהקאסים יגיעו לאשדוד,אז בכלל המצב יהיה לעילה ולעילה. (מי אמרה שזה מה שיקרה...) דבר נוסף,לפני אסון אוסלו,מי חלם שזה יקרה????
64. משה-כרגיל סלט.
שרית   (16.12.05)
1. הזז ומשה שמיר זה ספרות. דוקא הייתי שמחה לדון בדמות היהודי בספרות,אבל למה להגביל אותנו למשה שמיר,מדוע לא נדבר גם על שייקספיר,ועל פיליפ רות' 2.מודלים של בעלות הקרקע- החל מאוטופיה,קק"ל,וכד'. אחלה נושא בהיסטוריה,גם לא קשור ליהדות,אך יופי של נושא לציונות. 3.לא אמרתי שאני מומחית להכול,(אין לך שאלות בביולוגייה???),רק אמרתי שלגבי אדם שמתיימר להכיר את היהדות,תפסיק לכתוב לי את עקרונות הדת הקאתולית!!! 4.לגבי השאלות ביהדות,כתבתי על קצה המזלג,אם זה על באמת מעניין אותך-צא ולמד. רק על נקודה אחת אוכל לענות בקצרה,ביטול נישואין שריר וקיים-מאחלת לך שלא תצטרך לכך. הוא מוכר והוא תקין על פי ההלכה. (יש עוד תיקונים דרך אגב..) 4.אתה שקוע בסטריאוטיפים שלך ולא יכול לחשוב מחוץ אליהם,חבל. אתה צודק שאני כותבת בכלליות כי איני רואה בפלטפורמה הזאת את המקום להרחבה. 5.אני שמחה שאתם אוהבים תנ"ך,אך לצערי אתם במיעוט. גם אם אתה לא מקבל את הסיבה שהעליתי ,אתה יודע שזאת העובדה.
65. לשרית - 63 - חד משמעית כן
משה א ,   עמק יזרעאל   (16.12.05)
תשימי לב למספרי הנפגעים הכלליים שרצועת עזה מייצרת לעומת מה שהיה כשהיינו שם. תשימי לב לחופש הפעולה של צה"ל להגיב. תשימי לב לכך שנעלם ירי המרגמות הלא פוסק על יישובי גוש קטיף. תחשבי על כך שלא מסתובבים חיילי צה"ל ותושבי גוש קטיף בכבישים שבכל רגע יכול להיות בהם מארב קטלני. לעומת זה מנוולים פלסטיניים כן נפגעים מהאוויר ומתים. אז כן, לא הגענו למנוחה ולנחלה ולא נגיע, אבל המצב השתפר! אני לא יודע על מה חלמת, אבל לפני מה שאת מכנה אסון אוסלו נהרגו יותר יהודים בכל פרק זמן נתון מאשר עכשיו, רק שהם עשו את זה בעיקר בלבנון. גם אחרי אוסלו הייתה תקופה ארוכה ממרץ 1996 עד אוקטובר 2000 שבה נהרגו מעט יהודים מטרור פלסטיני (למעט קטע קצר של מהומות מנהרת הכותל). והיו גם שנים לפני "אסון אוסלו" שנהרגו עשרות יהודים מטרור פלסטיני בכביש החוף, בעיירות הצפון ובעוד הרבה מקומות. מקסאמים כמעט לא נהרגים, ומחבל מתאבד אחד במלון פארק בנתניה הרג יותר יהודים מכל הקסאמים והקטיושות שנורו על המדינה ב-25 השנים האחרונות. מזה חשוב להגן, וההצעה שלי היא הדרך הטובה ביותר לזה. ושבת שלום מהעמק.
66. לשרית - 64 - זאת בדיוק הבעיה אצלך
משה א ,   עמק יזרעאל   (16.12.05)
זה שאת מצמצמת את מושג היהדות לקטע הדתי אורתודוקסי, במקום להכיר בכך שיהדות היא מכלול היצירה הרוחנית של העם היהודי, ושלך אין יתרון בזה, אלא אולי דווקא חיסרון מפני שהצטמצמת לתחום צר. את הקשקוש על עקרונות הדת הקתולית לא הבנתי. הרי זה סתם משפט שפלטת ללא משמעות. מה לי ולך ולקתוליות? תראי איך את מתחמקת משאלות אפילו היכן שאת חושבת שאת יודעת. שאלתי מי פסק את פסק ההלכה של "ביטול הנישואין" ומי מכיר בפסיקה הזאת ומי לא. ואת ישר לא עונה. את אומרת לי שזה על פי ההלכה, כשאת יודעת היטב שיש בתוך המחנה הדתי משמעויות שונות לגמרי למושג "לפי ההלכה". הרי במה שאומרים הציונים הדתיים בענייני ארץ ישראל "לפי ההלכה", חלק גדול מהיהודים החרדיים לא מכיר בכלל ולהם יש הלכה משלהם. אני לא בטוח שאחוז אלה שאוהבים תנ"ך "אצלכם" (אני אומר את זה בזהירות, כי אני לא בטוח איזה מין יהודיה את, והייתי שמח לשמוע לאן בדיוק את שייכת) יותר גבוה מ"אצלנו" החילוניים. מכל מקום התרומה הגדולה ביותר להשנאת כל עניין יהודי על רוב הציבור היהודי הייתה של העסקונה הדתית ושל הנטייה של האורתודוקסיה ליצור מונופליזציה של "יהדות" לכאורה ולכפות הרגלים ומנהגים לא רלוונטיים שהתיישנו ואין להם מקום יותר, על ציבור שחדל להאמין בהבלים האלה. פרק הקריאה המומלץ עבורך לשבת זאת, בתור אוהבת תנ"ך, הוא ישעיהו פרק א'. יש שם את העמדה הנכונה ביותר והסיכום היפה ביותר לגבי עסקנים דתיים שנכתבו אי פעם. ושבת שלום מהעמק.
67. למשה-65 ,גם היום חד משמעית כן???
שרית   (18.12.05)
68. למשה, אז מה אתה אומר לנו, אין תרבות ישראלית, הכל יהדות
לאו ,   מדינת ישראל פלשתינה   (18.12.05)
69. לשרית - 67 ו-68
משה א ,   עמק יזרעאל   (18.12.05)
בתשובה לשאלותייך: 1. בהחלט כן. אף אחד לא נהרג היום. לא נגרם נזק רציני. ייקח הרבה מאד זמן עד שהנזקים מירי הקסאמים יתחילו להתקרב אפילו למה שקרה לחיילינו ואזרחינו כאשר שהינו בתוך הרצועה. 2. מה שאת קוראת תרבות ישראלית, ככל שהוא נוצר על ידי יהודים, הוא מקטע מסוים מהיהדות (במדע היינו אומרים מקרה פרטי), לא נפרד מהיהדות, ולא עומד כניגוד לה אלא חלק ממנה. ברור שיש אלמנטים בתרבות הישראלית שנוצרים על ידי לא יהודים ולא צריך לכלול אותם ביהדות. אבל שיר של עמיחי, כמו "פצצת הזמן היהודית" (מכירה?) הוא בעיניי חלק נפלא ומרגש יותר של היהדות מכל מה שיוצרים בבני ברק, וזאת מבלי להמעיט לרגע בערכם של היושבים בבני ברק. וערב טוב מהעמק.
70. התרשמות
מושון ,   אילת   (19.12.05)
אין לי ספק בתור מדען ואיש חינוך שיש בהחלט הרבה בחזרה לשיטות ה"חדר". אין לי ספק בכך שההתקדמות הטכנולוגית בעידן המודרני של היום תרמה רבות לחסכון בעבודות רוטיניות חוזרות ומטרידות שגזלו המון זמן מאיתנו ובעצם גרמה לנו להרבה חסכון בזמן. אך מה אנו בני האדם המתקדמים עשינו? האם לקחנו את עודף הזמן שנותר בידנו ועשינו למשל לטובת איכות החיים האישית שלנו ו/או של משפחתנו... לא כל כך. ידענו בכשרון ענק לקחת את הקצב החדש שנוצר בגין ההתפתחות הטכנולוגית והכנסנו אותו ל"רווח" הזמן שהיינו אמורים להפנות לפנאי. וכך אנו מוצאים עצמנו עובדים בקצב הולך וגובר ללא שאנו נעצרים להנות באמת מפלאי הטכנולוגיה בלהרוויח זמן פנוי לעצמנו. הקדמתי משהו שאולי יראה כתלוש מעינין החינוך. אך, לא כך הוא. הדורות הבאים פחות ידעו לקרוא פחות ידעו להעמיק ובהחלט יראו יותר ויותר רדודים. מישהו הגדיר את ילדינו כ"להטוטני עכבר..." וזה נכון. שאל כמעט כל תלמיד רגיל בתיכון בכיתה ט' הפותר מערכת משוואות בשני נעלמים מן המעלה הראשונה, מה המשמעות המתמטית האמיתית של הפעולה, מתוך נסיוני האישי, פחות מאחוז אחד יענו (אולי) לשאלה. רוצה לאמר שבעידן טכנולוגי כזה שבקלות כה רבה אנו חשופים לאין סוף מידע המגיע אלינו בקלות כה רבה עד שאין אנו מסוגלים להעמיק כמעט בשום נושא מתוך החשש הבלתי פוסק שמה אנו מפסידים משהו חשוב במקום אחר... הבעיה תמונה, (וזו אך דעתי האישית כמובן), בעיקר בשיטות הניהול הפדגוגי הכולל של בתי הספר במדינתנו היקרה. פרנסי החינוך או שרי החינוך למיניהם, עמלו קשות כדי לפתור בעיות שוטפות ללא תשומת לב מינימלית לפיתוח מודרני יותר בשיטות הניהול של בתי הספר. אין לי ספק שזהו נושא לא פשוט. אולי כדאי לדון בו בפורום המוקדש לכך ולא כאן. לסיכום אין לזלזל בשיטות הסבתא העתיקות. מנסיוני החינוכי והמדעי, היכן שהקידמה לא עזרה - עזרה הסבתא... לא רק שאיני פוסל את השינון אך, בהחלט לגוון בשידרוג שיטות הגישה לתלמידים בשיעור עצמו. אין לי ספק שלא משנה אם כן שינון או לאו, אם כן להשקיע בפיתוח מיומנויות חשיבה וניתוח הטכסט ועוד ועוד, במידה שלא יכניסו ריענון מהותי במבנה בית הספר שום הישגים משמעותיים לא יושגו. לפני כ-15 שנים הצעתי בוועדת חינוך ארצית בראשותה של הגב' ענת מאור הצעה מעניינת שעוררה עינין רב בין אנשי הוועדה. אם אני זוכר נכון אז בדיוק פרצו מהומות האינטיפאדה הראשונה וכך שוב ושוב נגנז רעיון שלדעתי עשוי להביא לפתרון אמיתי לתחלואיה של מערכת החינוך הארצית שלנו. לוויכוחים בין משה ושרית הרי לא יהיה סוף. חשוב לשלב כוחות טובים ולהכריח את עצמנו למצוא פתרונות אחרים לבעיותיה של החברה הישראלית.
71. התרשמות - המשך
מושון ,   אילת   (19.12.05)
ובעינין זה אביע את דעתי החד-משמעית בעינינה של מרצ ותרומתה לחברה. מרצ החלה דרכה כ"רצ". למי שזוכר המוטו האדיר שלה היה מלחמת חורמה למען (ולא נגד משהו אחר), זכויות האזרח. הדבר התבטא בעיקר במאמץ עצום בכיוון החינוך ושינוי בלתי פוסק בחוקים חברתיים שעם הזמן בעבר גרמו לעוולות אצל אוכלוסיות בדרך כלל נזקקות. עם הזמן "רצ" הפכה להיות מרצ אך, עדיין שווקה את עקרון הנהייה אחר העקרונות החברתיים כגון חינוך דיור דתיים ועוד כהנה וכהנה. לפתע ביום (איני זוכר אם היה זה יום בהיר או קודר), אך בהחלט יום שממנו ועד היום הזה, המפלגה הלכה וירדה בהיקף בוחריה, מרצ הכניסה לתוכניתה היומית את את עינייני המדיניות-חוץ של המדינה. מרצ החלה להקרין, משהו שאני אישית והיום אני נוכח לדעת שרבים חושבים בדומה, להקרין משהו "כאילו" אנטי יהודי ו/או אנטי ישראלי. משפטים שהחלו בביקורת על החייל הישראלי שעושה אוולות לצד שכנגד, אך ברוב המקרים לא הסתיימו בהוקעת האוולות שנגרמו ע"י האחרים כלפינו. משפטים כאלו שחזרו ונשנו גרמו נזק קשה לרעיון החברתי המדהים שזה היה הדגל האמיתי של מרצ. איני אומר חלילה שמרצ לא היתה אמורה להביע דעתה בעינין המדיני. אך, בוודאי שלא להזניח עד כדי כך את העינין החברתי הטהור שעל גבו מרצ בנתה עצמה ובעצם נבנתה ממנו. אני חושב שמר יוסי שריד היטיב להתבטא כאשר הודה בטעות גדולה שלו בעינין הערכת כוונותיו האמיתיות של ערפת. וזו אך דוגמה אחת. מרצ השכילה להקרין אנטי חזק כלפיה (אגב, על לא אבל בכפה), בכישרונה לבטא אמת מדינית שלא מרצ (לדעתי) היתה חייבת להיות הסנגורית של אמת זו. אין לבכות על חלב שגלש. חשוב להערכתי לחזור ולהפעיל את התותחים החזקים שלנו באמת. מרצ תמיד היתה חזקה בנושאים החברתיים קרי: חינוך וכל היוצא מכך. בזה כוחה האמיתי. היא עד כדי כך הצליחה שאני מכיר הרבה ליכודניקים בשנים עברו שהצביעו למענה רק משום הצלחתה החברתית. להערכתי הווה ונשאיר את משחק הפתרונות המדיניים לקבוצות הגדולות המנהלות את המדינה (הגם שלא בהצלחה יתרה). הווה ונתרכז במה שאנו יודעים לעשות הכי טוב. ממילא קולנו ישמע גם בנושאים המדיניים. אך, ללא אותה דחייה מאוסה שלצערי הרב, חש כלפינו היום חלק גדול מן הציבור שבעצם היה גם מבוחרינו.
72. למשה 69, תודה שהפכת אותי לשרית, אבל 68 זה אני
לאו ,   מדינת ישראל פלשתינה   (19.12.05)
אם כבר אז כבר, תגדיר יהדות.
73. לדורון ושאר תושבי י-ם המצדדים -בראש שלכם קאסמים???
שרית   (20.12.05)
מדוגית המפונה יורים על אשקלון. ממזרח ירושלים אי אפשר להגיע לרחבייה?? אתם עוד הוזים על "כיתתו חרבם" ומאשימים אחרים בהזיות (מה אתם לוקחים???) ולגבי הערבים תושבי ישראל- הם רוצים להיות אזרחי הרשות? לא כדאי לשאול אותם?? או כמו שאתם מאשימים את הימין בהתנשאות על הערבים,אתם גם חושבים שזה לא זכותם להחליט על כך!!!
74. למשה-כדברי לאו,אתה יוצר עירוב בין בין יהדות ליצירה יהודית
שרית   (20.12.05)
ולא תבין שאני מקלה ביצירה היהודית,ההיפך היא מקור גאווה והנאה עבורי. העירוב הזה לעניות דעתי נוצר משום הניסיון מתחילת המאה ה20 להחליף את היהדות "המקורית" במשהו אלטרנטיבי. לדעתי,אין צורך לכרות את הגזע-יש ליצור עוד ענפים -רבים ,שונים ומגוונים. כולם שייכים לעם היהודי. גם מי שלא דומה לך. איני מציעה לך "להפוך" את עורך ומנהגיך ובטח איני אומרת שרק אני "היהודי האותנטי". יש קונספט שאולי יהיה לך קשה,והוא שילוב תוך כדי שמירת השוני. מציאת המשותב לתועלת הצדדים,תוך כדי קבלה שאתה חושב שהם טועים ב90% אבל ב10% הקרובים אליך אפשר ליצור שיתוף פעולה. אתן דוקא דוגמא ממקום רחוק ממך- יש שיתוף פעולה/כבוד בין קהילות יהודיות וקהילות נוצריות בארה"ב, על ביסוס "ערכים יהודים נוצריים". בפוקס ניוז מראים עכשיו חנוכייה ובעוד שבוע יראו את ישו עם מרים (נטיביטי) ככה זה עובד...
75. לשרית - 74 - הפעם בכלל לא הבנתי את הקשר
משה א ,   עמק יזרעאל   (20.12.05)
ממש לא הבנתי מה הסיפור הזה שסיפרת על יהודים ונוצרים בגולה שייך לדיון שלנו. לצערי, התגובה שנתתי ללאו לא התפרסמה (חבל, היא כללה התנצלות על שינוי המין שעשיתי לו...). מי שניסה להוציא את הצד השני מהיהדות זה לא אני. אמרתי רק, ואני חוזר ואומר, שיהדות היא מכלול היצירה הרוחנית של העם היהודי ככל שהיא מתייחסת למורשת, לתרבות, למנהגים, לדת, להיסטוריה של העם היהודי וכן הלאה. לטעמי, מרביתה של היהדות, וחלקה החשוב יותר, "מתרחשת" ב-200 השנים האחרונות מחוץ לתחומה של האורתודוקסיה היהודית. אני האחרון שאת צריכה לספר לו על שילוב. כמו שאמרתי לך, מחצית ממשפחתי הגדולה היא דתית ומסוגי דתיות שונים, ואנחנו משתלבים טוב מאד, באהבה והערכה הדדית. ויום נעים מהעמק.
76. לשרית.
פייר ,   פריז   (20.12.05)
בתגובתך את ,כך הבנתי, בעד המשכיות בלי ל'זרוק ' את העבר. תגובה מתונה לכל הדעות , אך זה מוביל אותנו לכמה שאלות. 1. מה קורה כשאדם מכיר ויודע את היהדות ה'דתית' ,אך לא מקבל את האלוהים שבתוך אותה יהדות ורואה באמונה באל עם המותר והאיסור דבר ישן ושיהודי לא צריך אותו כדי להרגיש יהודי? 2. האם להוסיף על הישן יכול להיות 'רק לחומרה' או שאפשר להוסיף לדת דברים ממתנים כמו היתר אכילת צדפות ים , נסיעה בשבת...? 3. האם מותר יהיה לאשה להיות רב ולעבור מול התיבה, להיות שוחטת, לשים תפילין, לקחת 50 אחוז מכלל הזכויות הפרקטיות בין בני הזוג? 4. איך אפשרית הדדיות בין חרדי לחילוני כשהחרדי לא יכול לאכול אצל החילוני אך ההיפך כן, שחילוני מנסה לחשוב ולדבר בשם עצמו ואילו החרדי צריך לשאול את הרבי אפילו כשמדובר בפוליטיקה? אין אלו שאלות להקניט אלא רצון אמיתי לקבל תשובות. חוץ מזה ,שרית, תוכלי לאמר שהיהודי שבי יוצא החוצא אך באמת לא כדאי לסמוך ברצינות יתר על ההדדיות עם הנוצרים בארהב'.כשמדברים על נוצרים אדוקים לא לשכוח שעצם הישארות עם יהודי לאחר בואו של ישו זו סטירת לחי לאמונתם. לנוצרים ,בכלל, היתה ,ישנה ,תהיה, בעיה עם היהדות ולו רק מ2 סיבות . האחת שהיהדות לא מקבלת בצורה סופית ונחרצת לידה של בן אלוהים/ חצי אל.זה מנוגד אפילו ליהדות של בית ראשון. השניה היא חלומם הגדול שבשלב כלשהו היהודים 'יבינו' שהמשיח כבר בא ושהוא עתיד לחזור באחרית הימים כמלך היהודים. ערב מצויין לך.
77. לפייר - 76 - מצא חן בעיניי
משה א ,   עמק יזרעאל   (20.12.05)
במיוחד העניין עם הצדפות. בינינו, אתה לא חושב שאם משה רבנו היה טועם פעם, היו לנו חוקי כשרות אחרים... ולילה טוב מהעמק.
78. פייר-זה היופי של השילוב !!!
שרית   (21.12.05)
אם אני לא אוכלת צדפות,זה מחייב אותך לא לאכול צדפות??? אם יש אישה רב בבתי כנסת רפורמים זה סותר את זה שאין אישה רב בבית כנסת אורתודוכסי? מתי מתחילה הבעייה?? כאשר אתה רוצה שצד אחד יגיד שזה בסדר כאשר הוא לא חושב שזה בסדר. או כאשר צד אחד מנסה לשנות את הצד השני. אם אחותי רוצה לנסוע בשבת-האם אני חושבת שזה בסדר? לא. האם אני רבה איתה על כך?? כמובן שלא. אני מקבלת את רצונה לחלל שבת. למרות שאני שומרת שבת. היא גם לא מצפה שאני אגיד שאני שמחה על כך שהיא מחללת שבת. לגבי הזהות היהודית: זה בדיוק מה שניסינו להעביר בארה"ב: זה שאתה אתאיסט לא מוציא אותך מעם ישראל. אל תוותר על חלק מזהותך. ברור שאלה הנמצאים רחוק מהגרעין הם המועמדים הראשונים להעלם. אך אם הם ימשיכו לשמור על ציביון כלשהו ויכירו את התרבות שלהם,יש סיכוי שזה לא יקרה. (בדרך כלל זה תלוי עם מי הם מתחתנים,בגלל זה יש דגש על ה"מיקסרים",אם אתה יודע מה זה) ולגבי היהדות בארה"ב- הם יכלו לריב על יותר מרבניות,אוכל כשר וכד',במקום זאת הם מעדיפים להלחם ביחד בהתבוללות. (התבוללות זה לא להיות חילוני,זה להפסיק להיות יהודי,אם אתה מבין את האבחנה) לגבי הנוצרים בארה"ב- לא מדובר בנוצרים קיצוניים,מדובר בקהילות נוצריות רגילות,שגם הם לא תמיד אדוקים (בנצרות- אם הגעת כמעט כל יום ראשון לתפליה,אתה גדול..) השאלה היא האם להתחיל מלחמות דת או למצוא את המקשר ולשתף פעולה. לכל אחד יש אינטרסים,צריך למצוא את האינטרס המשותף! ועוד דבר, הם על באמת אוהבים אותנו.(ישראל) קשה לקבל זאת כעם שנוא,אבל זה פשוט נכון הנה הסרט של מל גיבסון שהמטרה שלו הייתה שימת חיץ בין היהודים לנוצרים,מה עשה? בדיוק את ההיפך! הרבה יותר נוצרים יודעים עכשיו שישו היה יהודי. יותר מכך,גם אם היהודים קיבלו על עצמם את חטא צליבתו במאמר הרי בפועל ,במשך שעות על המסך,רואים את הרומאים צולבים אותו... וזאת למה, אם אוהבים אותך,אוהבים אותך. אם שונאים אותך,(אנטישמיות) ,לא יעזור כלום!! גם אם תפתור את בעייה העוני,הרעב וכל חוליי העולם,עדיין ישנאו אותך. ונכון, הם מאמינים שהמשיח יהיה יהודי,ויותר מכך הוא יהיה ישראלי,כלומר יוולד בארץ. הסבר: בהופעה השנייה יופיע עוד פעם ילד יהודי שנולד בארץ ויגאל את העולם. לכן אם לא יהיו יהודים בארץ לא יוולד המשיח. זה בדיוק המסר שלנו אליהם!!! (תעזרו לנו,ותקבלו משיח...) יותר מכך,כתוב בנבואות שהגויים יעודדו את עם ישראל לעלות לירושלים,שהם ינצלו יחד איתנו. ותאמין לי שזה עדיף על האמונה הקודמת שלהם, שעדיין קיימת אך פחות דומיננטית: שמי שלא מאמין בישו (מכוסה בדמו) ,לא ינצל. כלומר מכופרים שדינם מיתה (בשביל הקאתולים אנחנו עדיין שם)הפכנו לנושאי משיח פוטנציאלים. ואכן,המטרה שלנו היא לחזק את האמונה הראשונה ולהקטין את האמונה השנייה. למה? כי זה מגן על האינטרס שלנו. אני לא יודעת אם יצא לך לעשות הסכמים אך כאשר עושים הסכמים המטרה היא להראות לצד השני למה כדאי לו,לא למה כדאי לי. עם זאת אסור לשכוח: יש אנשים שאסור לעשות עימם הסכמים. כמו היטלר (ראה ההסכם שלו עם סטאלין) אנשים שלא מכירים בזכותך להתקיים,יפרו כל הסכם שתערוך עימם.
79. משה,אכן תגובה 74 היא למעלה מבינתך!!
שרית   (21.12.05)
80. למשה 77, לידיעתך, משה טעם מהצדפות קיבל כאב בטן נוראי ואסר
לאו ,   מדינת ישראל פלשתינה   (21.12.05)
בקשר ליהדות, עשית דייסה לא אכילה.
81. ללאו - 80 - עם ידע כזה ממקור ראשון אני לא מתווכח
משה א ,   עמק יזרעאל   (21.12.05)
82. לשרית - 79 - אז זה הקטע עכשיו?
משה א ,   עמק יזרעאל   (21.12.05)
נו, אם אין לי צ'אנס להבין את תורת הנסתר שלך, שהיא למעלה מבינתי, אז הלך עליי. שתהיי לי בריאה. וערב טוב מהעמק.
83. לשרית. אה הסמנטיקה ,הסמנטיקה.
פייר ,   פריז   (21.12.05)
ידידיתי , עוד תגובה ללא אש ותמרות עשן מצידך ואני מקבל אותה בברכה. לענין , מכל תגובתך משהו מפריע לי בכל זאת והוא המילה 'מחלל'. למה 'לא עושה שבת כמוני' ? השפה ,לפעמים , איומה בדיוקה. לחלל שבת כפי שמחללים קברות, כבוד אשה ואיש, זכר אדם יקר לנו. אפילו בשרפת שדות תבואה וגדיעת עצים אפשר להשתמש במלה זו.שיהיה ברור , מזה שנים רבות איני עובד בשבת ואף ממאן לעשות זאת משום בין היתר , שזה החוק הסוציאלי הראשון והגדול ביותר אלפי שנים לפני שמרכס ,אנגל, ובקונין נולדו. לדעתי אם הצד החרדי יפסיק באנטמות מסוג כופרים , חצי יהודים, גויים עם ברית מילה , חילולים בכל פעם שיהודי אוכל מהאסור והטעים, לא נגיע לנקודת הרתיחה המתקרבת אלינו ,הלואי וטעיתי, כמלחמת הפרושים בצדוקים. ראינו איך זה נגמר. כדי לתקן משהו לגבי , איני אטאיסט אלא חוזר בשאלה תמידי. אתאיזם הפך מזמן לדת קנאית בפני עצמה. איך אהיה אתאיסט כשגם שם 'בטוח ' שאין ..כפי שבאמונה בטוח שיש. השנים עוברות ואני פחות ופחות בטוח במה ש'ידעתי' אמש. איני נכנס עם סיגריה בשבת לקרוב שלא מדליק אש ואני אוסר עליו לבוא 'לזיין' לי את המוח בענין. איני מחלל דבר והוא שומר על שלוות נפשו.זה העיקר . לענין הנוצרים המאוהבים בנו , גם כאן יש כאלה ואני הולך ובא ביניהם . תהרגי אותי , אך תמיד בשיחות על דת וסבלותיו של המשיח איני יכול להשתחרר מהמחשבה שהשואה נולדה בעולם נוצרי.שעולם זה יצר את הרוע המושלם עלי אדמות . בטח שאפשר להסכים עמם ..עתה. ברית ,איני בטוח שאפשר לכרות עמם. חוץ מזה , מותר לך להמשיך ולהשתלח מדי פעם אפילו בי.הרי לפעמים אח ..זה משחרר. יום טוב לך.
84. למשה ידידי.
פייר ,   פריז   (21.12.05)
משה אכל גם אכל צדפות ושאר מתנות ים. התנך נותן דוגמאות מדוייקות לחיות לא כשרות וכן ,בחוכמה גדולה, אוסר על אכילת חיות האוכלות בשר ונבלות.בעניני ים ישנה בעיה היות והעברים הכירו את דגי ים התיכון ואת ים סוף.את דגי הימים הקריבים ,למשל, הם לא הכירו.יש בהם דגים כשרים למהדרין שסכנתם לבריאות מידית .היפנים אוכלים ,כידוע לך, דג שרק מומחים יכולים לחתוך אותו בביטחה בלי לפוצץ את כיס הארס שלו. הרבה נגעלים משרימפס ודרכי חייו השקטים.הם ,בטוח, לא ראו תרנגולת חצר.הרי זו חזירת מין העופות. תן לה בשר רקוב, חתיכת נחש ארסי, עקרב, שרשורים וחיות פרוקי רגלים , היא תקפוץ עליהם בחמדה. במקומות לאחר אסון טבע , לא עלינו, צריכים לגרש את העוף הכשר הזה מהגוויות , כל כך אכלנית היא. בקשר לחזיר , לא מוצאים שאריות מהחיה הזו במקומות עליהם ישבו עברים כבר בתחילת בית ראשון.פעם אמר לי חבר אחד שאין הוא מבין מדוע היהודים לא אוכלים מהחיה הזו שזולה לגדל ,אוכלים הכל בהף משתמשים בכל דבר שבה לטובת האדם. לא מצאתי תשובה אז אמרתי לו שזה כדי להראות לגויים שהיהודים לא חמדנים ותאבי בצע ולכן אוכלים רק חיות יקרות.לקח לחבר הגוי יומים כדי להבין שזו בדיחה. איך אתה מבשל שרימפס ? יום טוב לך מפריז קרה כקוטב.
85. משה 71, לשם גילוי נאות, אני מידע אותך שאני בן 3500 שנה
לאו ,   מדינת ישראל פלשתינה   (22.12.05)
עוד מעט יום הולדת 3501.
86. זאת בדיוק המטרה-מניעת מלחמת דם ואחים
שרית   (22.12.05)
אם כל צד ינסה לשנות/להתווכח/להוכיח שהוא יותר צודק,זה בדיוק למה שנגיע. זאת לא המטרה. המטרה היא כיצד כל אחד יוכל לחיות בצידו של השני בשילוב ולא בהתנכרות. נראה לי שנעלבת מהמושג "לחלל" ,זה בא מהמילה חולין לא משהו יותר מכך. מעניין שדוקא ברוב המשפחות,כלומר ברמת המיקרו ,מצליחים כן להסתדר.
87. הגישה ה"אקדמית" נכשלה בגדול - פתחון פה לקשקשנים
הכותב מזדהה ,   עם הנזקים שנגרמו   (22.12.05)
במשך השנים האחרונות עקבתי אחרי לימודי התנ"ך של ילדי בבית הספר היסודי ובתיכון ונדהמתי מעוצמת הברבור והקשקוש שהם נדרשו לשנן - במקום ללמוד את הטקסטים עצמם שהם חלק מן השפה. הכותב מייצג את הגישה ההרסנית שגרמה נזק עצום לדורות שלמים של ילדים דוברי עברית.
88. משה-התכוונתי שכתבתי בצורה גבוהה,זה הכול
שרית   (22.12.05)
ובמילים פשוטות, כל אחד יקח לעצמו מהתנ"ך את החלק שהוא רוצה,אם הוא רוצה. צריך להתרכז במשותף,גם אם אנשים שחושבים אחרת ממך ולמצוא את האינטרס המשותף. התגובה הראשונה שלך היתה שהתנ"ך גם שלך-נכון מאוד. אני מחזקת את דבריך ואומרת: גם התנ"ך,וגם התרבות היהודית. וכל אלה אין להם דבר עם המאמר, המאמר אומר שיש בעייה עם לימוד התנ"ך הוא צודק.
89. טועה ומטעה
מורה לתנ"ך ,   שרון   (22.12.05)
תהייה הביקורת אשר תהייה ואכן יש ביקורת , דרישות הבחינה הן לא ידיעת הכתוב בעל פה אלא קריאה מתוך התנ"ך . בנוסף , אין הכוונה לזימרה אלא לקריאה תוך התחשבות במספר טעמים , כמו שהיית מצפה מכל אדם להתייחס לפסיק ולנקודה . מכאן אפשר למשיך לבקר את הצורך ואת התוקף של בחינה מסוג זה ...
90. לשרית - 88 - זהירות מהגובה
משה א ,   עמק יזרעאל   (23.12.05)
כנראה שהגעת לגבהים כאלה שהחמצן קצת דליל שם... עכשיו את בעד המאמר ואומרת שהוא צודק. הי, רק רגע, זה שאול אריאלי איש מר"צ כתב, והוא נגד הלימוד בעל פה והשינון, לא בעד. בתגובה 23, שבה התחלת את השתתפותך הפעם, כתבת בערך את ההיפך. גם קשה לומר ששם היית כל כך בעד מיצוי המשותף, אלא יצאת בשצף קצף (היה משהו עם זבל, כזכור) נגד ביקורת המקרא הנהוגה, רחמנא ליצלן, אצל החילוניים הכופרים והחוטאים. זה לא שאני נגד זה שתשני את דיעותייך, נהפוך הוא, אבל כל כך מהר... את רואה לאן "גובה" הכתיבה יכול להביא? מוטב להיות קצת יותר צנוע, ולא לחשוב שאת זאת שבגובה וקצרה דעתם של אחרים מלהבין את מילותייך הנשגבות. ושבת שלום מהעמק.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה