יהדות  מגזין  עיון
חרד"ל, חדל!
רחל יורוביץ
פורסם: 09.07.08, 19:57
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 208 תגובות ב-208 דיונים
61. העולם הוא עגול, ולכן חברים חרדלים, עכשיו תורנו
דתיה   (09.07.08)
תמה תקופתכם, זה היה קול לתקופה מסויימת להיות חרדלי ולהקפיד על כל מיני מצוות לא קיימות, אבל התקופה הזאת נגמרה ברוך ה' חוזרים לשפיות ולחיים דתיים טובים בב"ח לתו"ע דתיה
62. חרדל"ניקים
דורון ,   גבעון החדשה   (10.07.08)
אין מניעה להתחרדות למי שמעוניין בכך,הבעיה היא באלה הרוצים למחוק את הזרם הדתי לומי מעל פני האדמה במסווה של התחרדות.את הקיצונים האלה יש לאתר ולהקיא מתוכינו במהרה.
63. יפה כתבת!
בכלל לא דתי   (10.07.08)
64. הזרם שמעולם לא נשמע לרבנים כלשהם ולהלכה, מכה שוב
(10.07.08)
65. די, לא מאמינה
יהודית   (09.07.08)
אני חרדלית להגדרתך. מה אתם רוצים? כשהוצאנו את הילדים מהממד והקמנו בית ספר אחר- נועם או דומיו צרחתם שאנחנו הורסים את הממ"ד. על מה את מדברת? כשהקמנו את תנועת הנוער אריאל צרחתם שאנחנו הורסים את בני עקיבא. על מה את מדברת. כשאנחנו רוצים לשמור על מחיצה רגילה בבית הכנסת - אתם צורחים על אי שויון לנשים. כשאנחנו מקימים מניין תורני אתם צורחים שאנחנו מתבדלים ומתנשאים. אני חרדלית. מותר לי לחיות באיזשהוא מקום? ומה דעתך להתאמץ ולבקים לך מוסד חינוכי משלך? זה בדיוק מה שעשינו במרתף ביתנו כשהתחלנו את בית הספר התורני שבו רצינו שילדינו ילמדו. שילמנו המון כסף לתגבורים תורניים והוספנו שעות לימוד על חשששבוווננו!!!! אתם - מה עשיתם? צרחתם! בעטתם והגשתם בגצים. די ילדים.מספיק לריב אתנוץ חיו ותנו לחיות.
66. ל-1
חיים ,   ירושלים   (09.07.08)
תנסה להבין, אם יכולות האינטלקטואליות מאפשרות לך, העולם החרדי אינו הבעלים על התורה ומצוות ואינם בעלי אמת היחידים בעולם. אפשר להיות דתי ושומר תורה ומצוות קלה כחמורה ולא להיות חרדי ולא חרד"לי. שמירת מצוות ולימוד תורה הולכים טוב ביחד עם שותפות בכל הפעילות המדעית והחברתית ואינם סותרים זה את זה. זו דרכם של הרמב"ם, הרמב"ן, רס"ג, ריה"ל, רלב"ג, הגר"א, רש"ר הירש ועוד טובים ורבים. אנו עדים מתוך מבט עכשווי לאחור שכל אותם הגדולים התעסקו בכל המקצועות של מדע ו"חול" ( הרמב"ם חושב שמדעים הם חלק מהתורה ולא מקצועות חול, מכיוון שמדובר בלימוד על עולמו של הקב"ה והכרתו שזה "יסוד היסודות ועמוד החכמה" (תחילת הל' דעות)) והיו גם פעילים מאד מבחינה חברתית ( לדוגמא קרא ספרו של הרב מימון "הרמב"ם" ) ולא נהפכו לרפורמים דתיים לייט. ציונות דתית ממשיכה דרכם. חרד"ליות וחרדיות ממשיכה דרכם של קיצוניים וקנאים ולא של גדולי העולם. מבחינה הלכתית חרדים ממשיכי בית שמאי מובהקים. צריך לזכור יש בית הלל והלכה כמוהו וזו דרכם של ציונות הדתית הלא מתפשרת על תורה ומצוות, אך לא חושבת שיש לשמור כל החומרות וכל המחמיר הרי הוא משובח. הרי לא פעם נאמר בפוסקים "המחמיר הוא כסיל בחושך הולך" וזה ביטויו של רש"ל ( ה"ים של שלמה" שהיה יחסית לשולחן ערוך ורמ"א מאד מחמיר ). עוד צריך לזכור - בכל חומרא מצד שני תמיד תהיה קולא היכולה להיות גרוע מכל חומרא. דוגמא לכך: ביטול גיורים גורף ע"י הרב שרמן יצר ביזוי תלמידי חכמים ( ולא רק את רב דרוקמן, אלא גם אחיעזר ורב עוזיאל ), עיוני הגר, שנאת הגר והתעללות באלו גרים ששומרים תורה ומצוות. עכשיו תנסה לפתוח קצת מוח ולחשוב על מה שכתבתי ולא להגיב באופן אוטומטי.
67. שטויות במיץ
יוסף כהן   (10.07.08)
אין לך מה לעשות בחיים! וכי יש זכויות בעלות לאנשים מסויימים לתנועה!! כל הבל הבלים והכל נובע משינאת יראי שמים בלבד. גם את תשובי בתשובה של אמונה ואהבה...
68. להפסיק לפחד מאמת
דביר ,   גולן   (09.07.08)
מה הלחץ??שיש סוףסוף יותר אנשים דתיים אמיתיים שמוכנים להשקיע על מנת לקיים את התורה לא צריך להתרחק ולהגדיר אותם כחרדים או משהו אחר שנראה לכם רחוק...תורה זה תורה וההלכה היא הלכה והנושא ברור. אז יש הרבה דברים שיש לתקן באורחות חיינו גם אם גדלנו עליהם לאורך שנים זה לא עדות לנכונות הדבר. ב"ה מתוך הבנה ואהבה ורצון לקבל באמת העניינים מתבררים והעבודה היא קשה אין ברירה
69. לא נורמלי
טל ,   כפר הראה   (09.07.08)
מה שקורה לבני עקיבא ולזרם הדתי- המפשר היחיד בין עולם היהדות לעולם החילוני על סף קריסה
70. חלק מדבריך נכונים אך התמונה הכללית ממש מעוותת
(10.07.08)
אני מסכים איתך לגבי כמה מהדברים, אבל אלו הדברים השטחיים. בסופו של דבר קמה בתוך המחנה הדתי לאומי קבוצה משמעותית, שבחלקה הגדול התחנכה בישיבות הדגל של הציבור הזה, והבינה שיש פשרנות במחנה הדתי לאומי שאין לה שורש אידאולוגי יציב. יכול להיות שגם במקרה זה את צודקת ואי אפשר להפוך את הציבור הפשרני לציבור אידאולוגי בעל כרחו, אבל תכירי בכך שזה המצב. כל ראשי הציבור הדתי לאומי, מהרב קאלישר ועד הרב קוק, דרך רבנים שונים, ובודאי הגר"א תלמידיו התחילו במהלך הציוני פה בא"י, לא יחתמו על ההתנהלות ההלכתית שבשמה את כותבת את דבריך. הם רצו חינוך תורני ששם דגש על לימוד התורה (אין פסול בלימוד מדעים ואף יש לזה חשיבות, אבל תורה זה לא עוד מקצוע אלא היא חיינו ואורך ימינו). מה את חוזבת שהם היו אומרים על מחנות בני עקיבא? את היית מסוגלת להסתובב איתם במחנה כזה ולהראות להם בגאווה את הדור הנפלא שצומח כאן? (אני חושב שהוא באמת נפלא, אבל בעיות הצניעות קשות מאד, והן מתחילות במבוגרים ולא בנוער). גם לגבי הטלויזיה כדוגמה - מי שליבו גס בפרסומות מזעזעות שיש בהן נשים עירומות כמעט לגמרי, יכול להרשות לעצמו להחזיק טלויזיה בבית ולצפות בשדורים (ולא רק בוידאו). אבל זו בודאי לא דרך התורה שאמרה לא להכניס תועבה לבתינו. וסליחה על הביטוי הקיצוני שלא מתאים לסגנון דתי לאומי. כללו של דבר - הדרך הדתית הלאומית היא אל דרך הפשרה שתנועתך מכוונת אליה - דתית ריאלית (משמע שצריך לאזן בין הדת לראליה), אלא אל דרך התורה שאנו רואים כיותר נכונה, שהתורה מנהיגה את כל מרחבי החיים (וזה לא שייך רק ליחס לא"י). וזה מאפיין את ה"חרדלים" שאת מנסה לדחוק החוצה. ודבר אחרון - אל תנכסי לעצמך את הציונות הדתית. את ממש לא המיינסטרים. יש המון בתי כנסת שבהם אנשים מעקמים את האף כשהם רואים את מה שאת וחבירייך כותבים בעלונים שלכם, ורוב מוחלט של רבני הציונות הדתית לא מסכים איתכם, והרבה אנשי ציונות דתית קלאסית רוצים בחינוך תורני יותר לילדיהם. ברוך השם, הציונות הדתית עוברת שינוי חיובי עמוק, שיביא אותנו למקום טוב יותר בעזרת השם. את מוזמנת להצטרף.
71. אני איתך ועם הציבור שלך רחל
לירן ,   לא שומר מצוות   (09.07.08)
החרדים מנסים אתכם וגם את אלה שלא שומרים מצוות
72. בסוף תלחמו ?
אבי   (10.07.08)
ככל שהמחנאות גוברת אצלכם אני נהנה. יאללה מלחמה
73. מה שבטוח שהחרד"לים לא תקנו את עצמם בדבר אחד
דני האדום   (10.07.08)
הם עדיין מכלים את זמנם בכתיבת טוקבקים לרוב. ואני חשבתי שאינטרנט זה פריצות ביטול תורה...
74. בני עקיבא כבר מזמן נכבשה ע"י החרד"לים
דתי שפוי ,   ירושלים   (10.07.08)
בתור בוגר התנועה, אין לי ספק שאת ילדי אשלח לצופים הדתיים - האופציה השפויה האחרונה
75. רק אחדות לאומית יציל את המשך קיומה של ארץ ישראל
נוסטרדאמוס   (10.07.08)
אחרת אם נמשיך להתפלג בגלל כל מיני השפעות פוליטים וחברתים שלילים... זה רק יוביל לחורבן המדינה.
76. כל הכתבה הזו מראה על סתירה פנימית של הכותבת
אלון   (10.07.08)
"מעוניינים בחינוך ערכי אמיתי, שמכבד את האחר" - אבל לא רוצה לראות שם חרדל"ים. "לא בורחת מהאמת שמסביבה" - אבל לא רוצה להתמודד עם חרדל"ים. "מחנכים את ילדינו לאהבת כל ישראל אמיתית" - חוץ מהחרדל"ים (ומהחרדים). ה' עימנו בודאי, ואי"ה יהיה גם עמכם.
77. תגובה
עמיחי   (10.07.08)
אתה נץפס לעניין ההפרדה בים בנים לבנות אבל העניין הרבה יותר רחב ומקיף הרבה תחומיםץ
78. לא עבדו ישראל עבודה זרה אלא כדי להתיר להם את העריות...
דתי לאומי אמיתי ,   מרכז   (09.07.08)
הבעיה העיקרית של ה"דתיים לאומיים" היא שהם רוצים להשאר עם הפריצות של החברה החילונית עם קצת יידישקייט של החברה הדתית. להיות דתי לאומי זה דבר דורש...גם בנושא צניעות... את מפחדת מהם כי הם מציגים לך תמונה של מה שאת יודעת שאת צריכה להיות אבל אין לך כח להשתנות...
79. רחל יורוביץ היא חברת תנועת ציונות חסרת שורשים תורניים
חניך בני עקיבא ,   גבעתיים   (10.07.08)
בני עקיבא היא מהלך שנבנה ונוסד על תורתו של הרב קוק. וכתנועה כזאת אין שום ספק שהצד התורני שלה צריך וראוי שיעבור שינויי התחזקות משמעותיים. כחניך לשעבר בבני עקיבא וכאדם ריאלי, אני יכול להגיד בפה מלא שההתעסקות בתחום החיזור בגיל זה בכל הזדמנות ונתינת הלגיטימיות לכך, היא ההוכחה הברורה של איבוד המשמעות האמיתית של היותנו שומרי תורה ומצוות. קודם כל אנו יהודים שומרי תורה ומצוות ורק לאחר מכן ציונים. זה צריך להיות ברור לכל אדם שמחשיב את עצמו ל"דתי". מה לעשות שהעולם הדתי יהודי מבוסס על מעט יותר שנים מהתבססותה של מדינת ישראל ותנועת בני עקיבא. מנהגיו והלכותיו עולים על מנהגים של נוחיות זמנית וקלת דעת. חשוב להבחין בין יהודי ריאלי לבין יהודי שחושב שהוא ריאלי על בסיס בורות וקלות דעת. הרבה הצלחה ושתזכי לראות ולהבין מהי משמעות ושורשים אמיתיים, חניך בני עקיבא.
80. שימו לב לכותבת
אייל   (10.07.08)
הכותבת הינה חברה בתנועת ציונות דתיתי ריאלית שכל קשר בינה לבין היהדות הינו מקרי בהחלט לכן יש לקחת את דבריה בעירבון מוגבל
81. צפוי מראש...
אייל ,   גבעת שמואל   (10.07.08)
אמרת ציונות דתית ריאלית אמרת הכל. מתנועה שחורתת על דגלה את השפלת התורה למציאות במקום לרומם את המציאות אל התורה, אי אפשר לצפות למשהו אחר.
82. מעורב בדיעבד?? האומנם????
חבריה ד'   (10.07.08)
הטענה המרכזית של תומכי התנועה המעורבת היא שכיוון שחיי היום יום של האדם הבוגר הם מעורבים -הן במקומות העבודה הן בלימודים באוניברסיטה והן בחיי הקהילה אפילו של ישוב "תורני" הפרדה מלאכותית של בני הנוער תגרום דווקא לעיוותים שאחריתם מי ישורנו -אני אישית לא מסכים עם גישה זאת כיוון שהניסיונות הרבים בהם נכשלים החל מהירהורי העברה ועד לעבירה עצמה בגלל זמינות המין השני בתקופת הנעורים עדיף שיחסכו מבני הנוער גם במחיר של סביבה מלאכותית ולא מחנכת
83. אין לך מושג כמה את צודקת! די לכפייה החרדלני'קית!
עופר ע ,   רמתגן   (09.07.08)
זה ממש מורגש ההשתלטות הזו של החרדלניקים על המוסדות הדתיים לאומיים הקלאסים, הם צריכים להיות אמיצים לעשות מעשה ולנתק עצמם מאיתנו] אני לא רואה את עצמי חלק מהם, בדלנות, סגירות, נבערות, תמימות מוגזמת. אני רואה פה חבר'ה בני 30 שמנקים חדרי מדרגות ומטפלים בילדים, במקום שהיו הולכים ולומדים משהו, שלא יערבו אותי בחיים שלהם המונוטוניים
84. הסטורית החרדלים קדמו
בן נין של חרדלניק   (10.07.08)
ראשיתה של הציונות הדתית היו חרדלניקים.עובדה
85. כל כך נכון.
בוגר חבריא ג'   (09.07.08)
בני עקיבא פעם חרתה על דגלה את התורה והעבודה- קיום העולם התורני תוך הכרת העולם הממשי והשתלבות בו, וכיום אני רואה יותר ויותר סניפים שסוגרים עצמם מהחברה והופכים עצמם חרדיים עם יותר ויותר סייגים טיפשיים (אדם שיודע מלכתחילה שהוא לא יאנוס כל בחורה שהוא שומע את קולה או רואה את רגליה לא צריך כל כך הרבה סייגים, ואלו רק מזיקים). אנו דתיים, לא נזירים, וצריך להתנהג בהתאם.
86. רוב בני החפיפניקים חילונים או חרדלים.חינוך כושל
נאמן לדרך   (10.07.08)
87. "ציונות דתית ריאלית" היא תנועה שמאלנית קיצונית אנטי כל דבר
אבי ,   דתי לאומי   (09.07.08)
שלא נראה להם, שונאי דתיים תורניים מהם. ארגון שמעגל החברים בו והתומכים בו ממש לא עובר את האלפים הבודדים מתוך מאות האלפים ואולי מעל המליון של תנועת המזרחי זה אומר הכל.
88. איזה שטיות במיץ עגבניות !!
מירי ,   אשקלון   (10.07.08)
אף אחד לא מכריח אף אחד לעשות משו שאינו רוצה אתם כבר מדמיינים שכולם מסתכלים עלייכם החרידים הולכים בדרך שלהם ואם הם עושים משו אולי מסתתרת מאחורי זה סיבה שאנחנו לא יודעים !ואם הם כבר עושים משו זה רק לטובה !
89. סוף סוף מישהי דוברת אמת
מרטין   (09.07.08)
90. דודה קלרה, באמת חיכינו לך
סרגל   (09.07.08)
המגיב הכי צפוי, דוגמטי ופרימיטיבי בערוץ.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה