יהדות  מגזין  עיון
בר מצווה זה לא פורים
אריאנה מלמד
פורסם: 29.06.10, 14:20
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 324 תגובות ב-134 דיונים
1. לא הכל שחור ולבן, יש המון צבעים נוספים
למה הקיצוניות הזו   (29.06.10)

הגישה הישראלית לפיה או שאתה דתי או חילוני הינה הרסנית ביותר. יש ללמוד מהמצב בחו"ל במסגרתו הגבולות בין דתי-מסורתי-חילוני הינם רופפים ביותר ואין מחנאות כה מוגדרת.

2. הגיע הזמן להבין שתורה זה לא דבר דתי וגם לא יהודי זה חוק
.   (29.06.10)
3. טוב אריאנה ,כבר אין מה לומר לך,יצר הרע פשוט רוקד לך על הראש
(29.06.10)
4. אריאנה,החינוך הקיבוצי פשט את הרגל, וטוב שכך
חרדית   (29.06.10)
5. דווקא סמוראי יכול להיות מעניין..
חילוני   (29.06.10)
6. מה את רוצה מטלי פרקש שמציינת הלכות קדושות של היהדות,לכי לך
חרדית   (29.06.10)
7. אריאנה , הסיטרא אחרא מרקד לך על הראש
חרדית   (29.06.10)
8. הלכות בר מצווה כן ירדו משמיים במעמד הר סיני,פשוט לא היית שם
חרדית   (29.06.10)
9. אריאנה מלמד מציגה את הקומץ השפוי שלא נפל לשטיפת המוח הדתית
ליאור   (29.06.10)

אף אחד לא ייקבע לנו איך לחגוג את הבר מצווה של ילדינו,כל הטקסים האלה הם עיניין של בחירה והכל בעיניי המתבונן-כל אחד יחגוג איך שהוא מאמין ורואה לנכון והגיע הזמן שנפסיק להתעסק בשטויות-תחנכו את הילדים ליהיות בני אדם טובים ולא כופי דת עלובים.

איש איש באמונתו יחיה

10. אני ממשפחה דתית ואחי הקטן גם לא עלה לתורה
Nikula ,   תל אביב -יפו   (29.06.10)
אבי ברוב חוכמתו לא הכריח אותו. הוא גל להיות ילד למופת ואיש דתי. טקס בר המצווה, כמו כל טקס, לא יכול להתנהל מתוך כפייה או בגלל "מה יגידו השכנים".
11. אם אחת התורה - מדוע אלף פרשנויות לה?
יואל   (29.06.10)
12. חלש ציפיתי לטיעון יותר משכנע ממך
ליאת ,   צפון   (29.06.10)
13. אריאנה
אלה ,   תא   (29.06.10)
סוף סוף את רושמת דברים נורמלים וכה נכונים

נשלח מאייפון שלי
14. לחרדית
יהודה מ. ,   קרית ביאליק   (29.06.10)

 חרדית , אם נעים לך להיות מוגדרת לפי התורה  כטמאה יבושם לך .

 אף אחד לא היה במעמד הר סיני , לא אני וגם את לא .

15. אריאנה,כל הכבוד!
מכביזם   (29.06.10)
אל תתביישי לצאת כנגד מגזר שמנסה לכפות את עצמו על אוכלוסייה שלמה.
חרדים נמאסתם,תחיו עם התורה שלכם בכיף,אבל אל תכפו אותה עלינו. אנחנו רוצים תחבורה ציבורית בשבתות וחגים!
תהיו דתיים,בכיף. רק עזבו אותנו החילונים בשקט ותנו לנו לחיות את חיינו. תפסיקו להטיף לנו מוסר,תפסיקו להגיד לנו שחיינו ריקים מתוכן,ותפסיקו לחשוב שאתם טובים יותר מכל אחד אחר. צאו לעבוד! לכו לצבא! אולי תחכימו קצת...
16. אני חושב שפשוט לא הבנת...
יובל   (29.06.10)
אני לא מאמין שטלי פרקש התכוונה שכל חילוני צריך לעבור מסע תלאות בנבכי הדת בהגיעו לגיל 12/13, אלא שחובה לצוק תוכן לתוך הטקס, לדאוג לכך שבאמת יהיה טקס מעבר מילדות לבגרות- של קבלת אחריות והבנה, לאו דווקא של קבלת עול מצוות הדת.
17. לאריאנה מלמד
(29.06.10)

אבל כשישראלי מגיע בטיול לאיזה מקדש בטיבט ומתבקש להוריד נעליים ולנשק אחוריים של פסל של איזה אליל, את זה הוא יעשה ב"אדיקות" ואריאנה תגיד שהוא

מטייל תרבותי.  אין לך מה לכתוב - אל תכתבי לא חייבת.

18. וזו גם צביעות שחילונים קוצצים חתיכה מהבולבול של תינוקם.
נכון   (29.06.10)
19. ומה רע בלהתחפש לדתי ליום אחד?
אסף זוהר ,   אי שם   (29.06.10)

כתבה הדתיה וכתבה החילונית והנה כותב המרכז

מה רע בלהתחפש לדתי ליום אחד? מה רע בלקחת את שני העולמות, הראוותנות וההתחרדות ולהתחכך בהם ליום אחד בגיל שבו הנער מושפע מהטכסים וההתנסויות שעוברות עליו? ואלי (כמו שקרה לי למשל) ימצא חן בעיניו עולם הדת והוא יעמיק ויחפור ואולי אפילו, רחמנא לצלן, יקרא איזה ספר תנ"ך או משהו בסגנון. ואלי זה יהיה המפגש הראשון ולא האחרון עם הדת ועם אנשי דת והלכות הדת כדי שכשבצבא הוא פוגש בחבר'ה דתיים זה לא יהיה מפגש מהסוג השלישי? איך זה ששני מגזרים שונים בארץ הקטנטנה שלנו מרשים לעצמם להתנגח האחד בשני ללא רחם כאילו לאחד ,הדתי, הצדק והבעלות על האלוקים והשני כל כך בטוח בצדקת דרכו, ולא בפני צדקת הדרך עצמה אלא דרך הוכחת הטעות שבדרך של הדתי, שהיא בוחרת להתרחק כל כך מהדת עד כדי ש"תכריח" את ילדיה שלא להתחכך בחלק הזה של העם שלנו ואפילו לא במעט אפילו לא ליום אחד. לשתי הכותבות אני אומר כי מעט פתיחות והבנה כלפי הצד השני של העם שלנו יעזרו לקירוב לבבות ולהבנה ואולי (שוב אולי) בפעם הבאה שנדרש לעמוד מול אויבינו נעשה את זה כעם אחד בלי הבדל דת גזע או מין. יכול להיות שלזה התכוון ראש הממשלה ההוא שהלך לשבת בנגב עם החלוציות החילונית אבל גם הבין והתפלפל ונשא ונתן עם הצד הדתי של העם שלנו?

20. אכן אין לך מושג מהי צביעות
שומרונה   (29.06.10)

גם לא מהי אמהות!

 מתפרש ממך כי אם ילדך לא יהיה שומר מצוות לא תרשי לא להיות שומר מצוות ליומים, לתפילין והפתרה.

הוא חלק מהעם היהודי וזכותו לרצות לקיים טקס דתי כמו שצריך.

עם כל הכבוד, זו לא זכותך לשלול ממנו את רצונו החופשי והמוצדק!

כמו כן, לחזור בתשובה זו לא מחלה!

(בדיוק כמו לחזור בשאלה)

ולא צריך להירפא ממנה, אפשר לחיות יפה מאוד בבית מעורב (חילוני ודתי).

21. מסענים הילדים. הם בסך הכול רוצים לחגוג קצת כמו החברים.
אני ,   פה   (29.06.10)
22. לפני 21 שנה...
נמרוד ,   תל אביב   (29.06.10)

שעה שקרוב לודאי אחוז 'חוגגי' בר המצווה היה גדול מכפי שהוא היום, הגיעה שעתי, לא היה תלמיד אחד בכיתה שלי, או בכיתה הסמוכה שלא עלה לתורה...

 

עליי, באופן אישי, מלכות שמיים לא עשתה רושם כביר, אחר כך גם הבנתי שהיא לא באמת קשורה לכל הטקס הזה,  ואם לרדת קצת לחיי היומיום הארציים לא הרגשתי חריג באמת בין כל בני כיתתי, יותר הפריע לי שהייתי בקושי מטר וחצי בגובה, שהיה לי גשר על השיניים ושבאופן כללי נראיתי יותר ילדה מילד בן מצוות.

 

 שנתיים וחצי קודם לכך, גם אח שלי לא ממש נדרש לעמוד במסכת לחצים משפחתית לפטור את אבא שלנו מעונש, אפילו קצת להיפך...ההורים שלנו הבינו שהטקס הזה נטול כל משמעות למשפחה חילונית לחלוטין מהסוג שלנו, כמותה קיימות מאות ואלפים של משפחות אחרות בארץ.

 

על מה כל המהומה? יהודי של ממש ליום אחד? קל להבין כמה זה מגוחך, זה יותר זלזול מופגן במסורת ופחות כיבוד שלה.

 

 

23. מה עם כל אלה שמתחפשים לדתיים ביום הכיפורים?
ד"ר נו   (29.06.10)
24. טור משחרר, כל הכבוד.
דפנה   (29.06.10)
דעות מן הסוג הנזכר בכתבה, מתאפיינות בכנות בוטה, אשר חושפת את הדו-פרצופיות ולעיתים השטחיות גרידא של אנשים עדריים שאינם מסוגלים לחשיבה ביקורתית. אנשים אשר מעדיפים לחיות תחת אשליה שהם שייכים לאיזושהי חברה מוסרית, אשר מקדשת ערכים כמו "ערך החיים", אך מעדיפה את חטופיה מתים, חברה שמתהדרת במדיניות סוציאליסטית, אך זורקת את ענייה לרחוב, שמתעללת בבע"ח, חולים, פלסטינים או סתם נשים.

אריאנה, את מדברת על בר מצווה, ואני שואלת, כייצד יתכן שאנשים חילוניים לחלוטין מלים בברית מילה את בניהם, כלומר, מטילים מום באחד האיברים הכי רגישים בגופו של תינוק, חסר אונים בן 8 ימים. כן. פוצעים עם סכין חד את איבר המין של בנם.
פגאניות!
25. לה לבלבל לאנו את הראש חם גם ככה
יהודי   (29.06.10)

הדוברת מבלבלת בין כמה נושאים. שכפי הנראה בחלקהם היא אינה מבינה דבר.

מבחינה הלכתית גיל 13 הוא הזמן בו הצעיר/ה מקבלים עול מצוות.

בעבר נהגו לעלות לתורה במועד הקרוב ביותר ליום ההולדת, ובאותו יום לערוך סעודת מצווה.

תפילין הנחו כבר חודש קודם כדי להתרגל.

כל ארוע שלא בתאריך יום ההולדת הוא חסר משמעות הלכתית.

בבת מצוה לעומת זאת  האבא עלה לתורה בתאריך קרוב ליום הולדת כדי להגד "ברוך שפטריני". ונערכה סעודת מצווה ביום ההולדת עצמו בדיוק כמו אצל הבנים.

דין העליה לתורה והתפלין משולים בעני לאותם חתנים שמברכים שהחיינו בחופה על השימוש בטלית .(לא ברור המנהג כלל, ואין לו שום אחיזה הלכתית (זולת המצווה לברך שהחיינו על כבגד חדש שאני משתמש בו?)

הציבור החילוני לא מצא עדיין את טקס הבר מצווה שלו.....

26. אני חילוני, ולא עליתי לתורה
כפר סבא   (29.06.10)

 ולמרות שאני מסכים עם הלך הרוח של הטור, הקיצוניות שבו מפריעה לי מאוד.

אין שום דבר רע באנשים חילוניים ששומרים על המסורת היהודית. זה נשמע לי כמו עוד התנשאות של הדת על החילוניות, למה חילוני לא צריך לעלות לתורה (או שאפילו אסור לו...) בעוד דתי, אם הוא בוחר להמשיך לקיים תרי"ג מצוות חייב לעלות לתורה? ההפרדה הקיצונית בין דתי לחילוני היא פשוט לא במקום.

27. תגידי אריאנה, יש תחום שאת לא מומחית בו?
יאיר מוטס ,   כפר-סבא   (29.06.10)
28. אני בעד להפריד דת ומדינה !!! מה זה פה רוסיה???
להפריד   (29.06.10)
29. חבל על הכסף לבר מצווה, סעו לחו"ל
רמי   (29.06.10)
30. לחרדית שזורקת פה תגובות..
גדי   (29.06.10)
עזבי אותנו באמא שלך תחזרי לפלל במערה שלך
ספר התורה שלי זה "מיץ פטל" סבבה
חרדים חסרי חיים , מבדילים את עצמם מהעולם עם חוקים וגזירות שהם מפילים על עצמם, דת באשר היא זה כל כך ימי הביינים ורק מביאה צרות ומלחמות
יאללה תתקדמו ! ! !
תגובות נוספות
חזרה לכתבה