יהדות  מגזין  עיון
בר מצווה זה לא פורים
אריאנה מלמד
פורסם: 29.06.10, 14:20
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 324 תגובות ב-134 דיונים
61. יפה כתבת
גיא   (29.06.10)
טעם רע הוא לא פטנט חילוני, רוחניות היא לא המצאה דתית.
עליתי לתורה לפני כמעט 20 שנה בבית כנסת רפורמי (החלטה של הורי שאני מאוד שמח איתה), בטקס שאיפשר לי להיות היהודי החילוני שאני, בלי להתחפש לדתי. הגברים והנשים ישבו יחד, הרב דיבר בשפה בהירה על פרשת השבוע ולא במילמולים סתומים, ואחרי שזקראתי את הפרשה (ההטעמה לא היתה חשובה במיוחד) הקראתי דרשה עם פרשנות שלי לפרשה.
בכל מקרה, את המשמעות יוצק כל אחד כראות עיניו. מי שאין לדבר משמעות עבורו עדיף שלא יעשה את זה בכלל, במקום לסמן וי.
62. מה פשר התגובות האלה?
הילה   (29.06.10)
סיטרא אחרא? יצר הרע על הראש? הבנת יתר בפרטי מעמד הר סיני?

תגובות מהבטן לא מחמיאות לאף אחד מהצדדים. נא להתבגר, עם או בלי טקס מעבר.
63. יש אנשים שחיים בהווה ויש בתקופת הברונזה!
גיורא אשכול ,   תל אביב   (29.06.10)
באיזה זמן אתה רוצה לחיות?
או מוכרח
הבחירה כרגע היא חופשית
מחר אולי יהיה בארץ שילטון אייטולות
הרבנים כבר מתלבשים ומתנהגים כמו אנשים
מתקופת התנך
להזכירכם
דוד המלך חי לפני 3010 שנה
משה חי לפני 3290 שנה
יוסף חי לפני 3700 שנה
ואברהם לפני כ4000 שנה
לאן אנחנו אמורים לחזור!!!
או אולי כדאי להסתכל קדימה....
64. הזדמנות וחינוך אינם פורים
ברוך ,   חיפה   (29.06.10)

דבריך כדורבנות, חדים ויפים כאחד.

ההזדמנות לנער חילוני לבצע טכס הקיים בעמו דורות רבים אינה תחפושת במובן הנלעג, אלא הזדמנות למצוא פן באישיותו המשותף לכלל ישראל ואף אם לא יחליט להכנס בעול מצוות מאותו הרגע, לרוב כנגד צורת חינוכו, יכול שיעשה כן בעתיד.

רוב הדרישות החינוכיות והנוהליות המופנות לתלמידי בתי-ספר אינן תלויות בלקיחת אחריות אישית לכתחילה אך יש תקווה בלב שיבינו, יקבלו וישמחו בכך בבחרותם.

65. חילונים יקרים , תחגגו איך ומה שאתם רוצים
(29.06.10)

אבל אם קוראים לזה "בר מצווה ", אז לנקות ערוץ של נחל ....

זה לא המאפיין היחודי לשם הזה , אם כי אין ספק שזה מעשה חשוב .

 

אי אפשר לקרוא לחגיגה בר מצווה כאשר אין לה קשר למצוות .

אז תמציאו שם אחר , כי את השם הזה אנחנו המצאנו .

 

אתם ממציאים הגדה של פסח ולא מאמינים ביציאת מצרים .

ממציאים טקס ביכורים ולא מאמינים במי שאליו מביאים את הביכורים .

לומדים תנ"ך , אך לא מאמינים ביחודו וודאי שלא בקדושתו .

דיייי תמציאו משהו יחודי לכם ולחופש שלכם ואל תתעלקו על דברים שלנו .

 

אולי אפשר לעשות הזמנה לטקס בעילת נידה

 

66. כל הכבוד!
גרג   (29.06.10)
כתבה מצויינת!
67. בדיוק! לתת לילד לבחור מה הוא רוצה!
אני   (29.06.10)
אותו דבר עם ברית מילה! לתת לו להגיע לגיל 18 ולבחור מה הוא רוצה לעשות!
68. מי בכלל שואל אותך עם לעלות או לא חתיכת אנטישמי
שי ,   צפון   (29.06.10)
69. לא מתחפשים ליהודים
(29.06.10)
יהדות היא מסורת המבוססת על דת - סלידתם של חלק מהחילונים מחלק מהדתיים לא צריכה לגרום לנו לא לקיים את המסורות שלנו.

מבחנתי מי שוויתר על המסורת היהודית אינו יהודי - ולא איכפת לי מי אמא שלך
70. צודקת, צודקת, צודקת !!
חן ,   שפלה   (29.06.10)

מילים כדורבנות.  אין סיכוי שמישהו מהעולם החרדי יסכים (בטח לא במודע...) אבל כל מילה - פנינה.

 

 

71. היתי רוצה מאוד ליראות את כבודו מדבר
מלין   (29.06.10)

כך על דת האיסלם בצורה חופשית ובלי לפחד ואים לא אתה שפן קטן ולא חשוב

כלל בעולמנו ,ולמרות שאני חילוני אבל אני ועוד רבים מהעם מחזיקים בדעה שכן

צריך לשמור על המסורת למה ??? כי אנו כולנו יהודים ואנו מחוייבים ליהדות,

תפרסמו או לא תפרסמו אבל זאת המציאות וכך יהיה לעד כל עוד אנו יהודים,

72. בול. מושחז ומנומק ופוגע בול.
אסף הגיאוגרף ,   ירושלים   (29.06.10)
73. 10 קבין של חכמה אצל אריאנה
כולי הערצה ,   המשיכי כך אישה יקרה   (29.06.10)

אריאנה היקרה - תמיד תענוג לקרוא את דבריך מלאי החכמה, הסבלנות והסובלנות. זו היהדות האמיתית בעיני. אם יום אחד אחזור בתשובה - דעי שרק בגלל אנשים כמוך!

 

מעריצה

74. כמה צביעות.....
האלכימאי ,   ירושלים   (29.06.10)
לילדים שלך לא עשית ברית מילה?
ומה קרה....???? מסורת זו מילה גסה אף אחד לא יחזיר את הילדים שלך בתשובה בבר-מצווה
אני לא שומר שבת ולא הנחתי תפילין מהבר-מצווה אבל כן אני אני שייך לשבט שנקרא יהודים ולא אני לא שומר מצוות שנקרא בין אדם למקום אבל מסורת זו מסורת.
כמו שלא תמנעי את התחפושות מילדיך בפורים!
75. סיפור קטן חלק א'
אברמלא מלמד   (29.06.10)
מעשה באחד הדרשנים שהגיע להתארח בעיר נופש,ביום השבת כאשר הגיע הרב הדרשן לבית הכנסת חשכו עניו, ציבור המתפללים כולם אנשים נאורים ומשכילים עומדים עם חליפות יקרות ונוצצות,מעונבים בעניבות, שרשרות זהב על צווארם, ניכר עליהם שהם מאוד אמידים, אך דבר אחד בלט בחסרונו, הטלית-לאף אחד מהמתפללים לא הייתה טלית על גופו, נחמץ ליבו של הרב על מצבם הירוד של אותם אנשים, כנהוג בכל בתי הכנסת בין שחרית למוסף נושא הרב דרשה בענייני דיומא, ובכן הקהל בקש מהרב לשאת את דבריו, שמעו נא רבותי,מתנצל אני על שאני מפריע את מנוחתכם, אולם באתי למסור לכם דרישת שלום מעירכם!-דרישת שלום ? תמהו הנופשים... ברצוני לספר לכם סיפור קטן אשר היתרחש היום בבוקר ולכן התאחרתי לתפילה, בעודני בדרכי לבית הכנסת שמעתי קול בכי קורע לב מחלונה של אחת הדירות.סברתי כי ילד קטן הוא הבוכה,דפקתי על דלת הבית מ"ס פעמים אך לא זכיתי למענה, בירור קצר העלה כי דיירי הבית נסעו לנופש, כעת גברה תמיהתי שבעתיים..אם בעלי הבית אינם נמצאים-מה פשר קול הבכי קורע הלב, יתכן ואחד מילדיהם נישכח בבית והוא זה המיילל בבכי תמרורים? יש כאן שאלה של פיקוח נפש- הילד עלול למות מרעב עד שישובו הוריו מחופשתם!  נגשתי אל הדלת בשנית ניסיתי לפתחה בכוח -אך הדלת לא הייתה נעולה כלל, משנכנסתי אל הבית פנימה הבנתי מדוע בעלי הבית לא נעלו את הדלת, הדירה הייתה כמעט ריקה,שכן את כל החפצים נטלו עימהם הדיירים לנופש, רק את הרהיטים הכבדים שלא ניתן לגנבם נשארו בבית. ובכן משנכנסתי אל הבית פנימה יכולתי לשימוע בבירור את קול הבכי, ואף לזהות את מקורו,זיהיתי בקלות כי הבכי בוקע מאחד החדרים הפנימיים,
76. אריאנה קבלי עוד מנהג
אחמד הבדווי   (29.06.10)

הסמוראים היו מעניקים לבני ה – 12 תלבושות מיוחדת כדי להבדילם מסתם ילדים. בני אתונה העתיקה התכנסו באגורה כדי לברך את המתבגרים שלהם ולהופכם לאזרחים שווים. בנורבגיה, כבר כמה מאות שנים נהוג טקס (די דבילי) בו תלמידי החטיבה העליונה בתיכון עוטים על עצמם מדים מגוחכים למשך שבועיים ויותר, ומספר גדול של שבטים, תרבויות, לאומים ודתות מציינים כולם את המעבר מילדות לבגרות בטקסים שונים ומשונים, כולל קעקועים, קסדות של נוצות, צייד.

גב' מלמד מדוע אינך מציינת את השבטים הבדווים שחותכים לבנות השבט את הדגדגן בגיל 12 ולבנים את העורלה בגיל 13,ובכן גב' מלמד אם מצוות היהודים אינם מוצאים חן בענייך{מי קבע שאת יהודיה} את יכולה לאמץ את אחד מהמנהגים שציית או את מנהג השבטים הבדווים שלא ציינת

77. סיפור קטן חלק ב' המשך
אברמלא מלמד   (29.06.10)
משנכנסתי אל הבית פנימה הבנתי מדוע בעלי הבית לא נעלו את הדלת, הדירה הייתה כמעט ריקה,שכן את כל החפצים נטלו עימהם הדיירים לנופש, רק את הרהיטים הכבדים שלא ניתן לגנבם נשארו בבית. ובכן משנכנסתי אל הבית פנימה יכולתי לשימוע בבירור את קול הבכי, ואף לזהות את מקורו,זיהיתי בקלות כי הבכי בוקע מאחד החדרים הפנימיים, נכנסתי אל החדר פנימה, וגילתי כי מקור היבבות הוא מיתוך הארון... מי יכול לבכות מיתוך ארון?שאלתי את עצמי,,וניגשתי מיד לברר את הדבר, אלא שאת המחזה אשר ראיתי-לא העלתי בדמיוני אפילו לרגע אחד, מיד כאשר פתחתי את דלת הארון מצאתי את מקור הבכי, והינה הוא בוקע מיתוך תיק הטלית והתפילין של בעלי הבית,תיק זה היה בעצם הדבר היחיד שנותר בארון, את כל תכולת הארון לקחו,לאחר שפתחתי את התיק יכולתי לומר בוודאות כי הטלית היא זו אשר קול בכייתה הדהד למרחוק. משראיתי כי כן פניתי אל הטלית ושאלתיה: טלית טלית,מדוע תבכי? והטלית השיבה:הכיצד לא אבכה כאשר בעלי הותיר אותי בודדה בבית ככלי אין חפץ בו? את כל מיטלטליו נטל הוא עמו ,ורק אותי הזניח בעלי והותירני בושה וניכלמת!.. צערה של הטלית נגע אל לבי המשיך המגיד ואמר,לפיכך התחלתי להרעיף על הטלית דברי ניחומים ופיוס,וכך אמרתי לטלית הבוכייה: טלית טלית,אל נא תבכי! נכון, היום  הותירך בעלך בבית ככלי אין חפץ בו,בעוד שאת שאר חפציו לקח עימו,אולם יבוא יום ,יבוא יום, בו יותיר הוא את כל חפציו בבית-ורק אותך לבדך ייקח עימו! היודעת את מתי? הוספתי באזני הטלית-מתכוון אני ליום מותו...כאשר יפטר בעלך לבית עולמו,הוא לא יקח עמו מאומה,לא את כספו,לא את רכושו,לא את ביתו ורהיטיו,רק אחת היא זו אשר תלווה אותו בדרכו האחרונה: רק את- הטלית לבדך! סיימתי, ואז נחה דעתה של הטלית, כך חתם המגיד את סיפורו בפני אותם הנאורים והמשכילים, 
78. גב' מלמד בר מיצווה זה לא הבה נגילה
אברמלא מלמד   (29.06.10)

גב' מלמד בר מיצווה זה לא הבה נגילה

 

אבקש מהצנזור והעורך לפרסם תודה.

79. ל-6 "החרדית"
בת ישראל   (29.06.10)
לחרדית  פרקש לא מייצגת  ולא מציינת  מה שקשור ביהדות והפאה שהיא חובשת לראש שימחתה תוכיח זאת,
80. "לגבש זהות יהודית"
גבי המגבש   (29.06.10)
  תלמידי היסודי בתל אביב טסו לדיסנילנד ב-2,000 דולר כדי "לגבש זהות יהודית" תלמידי היסודי בת"א יוצאים לעיר המלאכים לקירוב לבבות. אלא שלדברי ההורים, מדובר במסע קניות ובילויים לעשירים במוצאי שבת יצאו 24 תלמידים מבית הספר היסודי "מגן" שבתל אביב לביקור של כשבועיים באחד מבתי הספר היהודיים בלוס אנג'לס. הביקור, הנערך במסגרת פרויקט המשותף לעיריית תל אביב ולקהילה היהודית בלוס אנג'לס, הביקור מעורר בשבועות האחרונים ביקורת קשה של הורים לתלמידים בבתי הספר הנוטלים חלק בפרויקט. לטענת ההורים, הביקור בארה"ב הפך לסמל סטטוס בעבור הילדים, ה"זוכרים בעיקר ביקור בקניונים ובדיסנילנד"; התשלום בסך 2,000 דולר שנדרש מההורים, יוצר קיטוב חברתי בין התלמידים המשתתפים במשלחת ואלה שאינם; בחלק מהמקרים מפעילים בתי הספר לחצים על הילדים להשתתף בפרויקט היקר, "המתנהל בהיעדר פיקוח של משרד החינוך על תכניו ונהליו". בעקבות פניית "הארץ" למשרד החינוך הורה מנכ"ל המשרד, שמשון שושני, "לבצע בדיקה יסודית ומחודשת של הנושא כולו".                           -30/10/2009 09:13 http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1124774.html
81. חופש הפרט -והחידקל
אברמלא מלמד   (29.06.10)
" הנביא ירמיה[ב' יג'] אומר "כי שתיים רעות עשה עמי אותי עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בורות  בורות  נשברים אשר לא יכלו המים" לא פעם שמעתי שיש הורים שמעניקים לבניהם את חופש "הפרט" והחידקל , חופש הביטוי לחרף ולגדף את הדתיים, חופש הטיול מהודו ועד כוש , חופש עישון סמים,חופש העיסוק בזנות, החופש הגדולל, מה שניקרא להיות עם חופשי,אבל חס וחלילה רק את חופש הדת רח"ל אסרו עליהם,  ישנם הורים שהעדיפו  שילדיהם יסעו לטייל בהודו, במזרח  הרחוק  במקום לחזור בתשובה,   וילדיהם הגיעו רחוק מאוד מהמזרח הרחוק, וחזרו מי-גוהה- ל- גהה וראו המון פסיכיאטרים  ופסיכולוגים וקיבלו טיפול לשטיפת מוח בחשמל מהסמים ופיטריות ההזיה, ועדיין הם  משוגעים , לצערך הרב את מה שניסתם לשכוח ולהשכיח מבנכם ובנותיכם, את השורשים של עם ישראל את התורה והמצוות,ברוך ה' זה לא צלח בידכם, והבנים והבנות  חוזרים למקורות, עוד לא אבדה תקוותינו
82. "ויתערבו בגויים וילמדו מעשיהם"
אברמלא מלמד   (29.06.10)
כאשר הציונים הופכים להיות "ככל  העמים" של אוכלי נבילות וטרייפות  בועלי נידות ואוכלי ארנבות ושפנים, אלה התוצאות בגדנו ביהדותנו כדי להיות "נורמלים" ככל העמים והתוצאות בשטח! הציונות חתרה להקים מדינה ליהודים "חדשים" נטולי יהדות או:"הייה יהודי בביתך ובן אדם בצאתך" ו: "עולם ישן עד היסוד נחריבה" במקום לדבוק במוסר היהודי? חלומם של הרצל וחסידיו היה לראות את הגנב העברי הראשון כסימן לנורמאליות והרי לנו:גנבים, סוחרי סמים ונשים,מנהיגים מושחתים,ורוצחי ילדיהם ונכדיהם-ולתפארת מדינת הציונים! "וילכו אחר ההבל ויהבלו"  ככה יעשה לעם ששכח להיות יהודי-וליגוני! זעקי ארץ אהובה,נבגדת ובועטת!
83. מסימני הגאולה
גאולה   (29.06.10)
לחץ > המדינה הוקמה על ידי קבוצה של מנהיגים חילוניים שראו בדת ובשמירה על המסורת שורש כל רע. הם רצו להקים מדינה אירופאית , מערבית חילונית ללא סממנים דתיים. ולכן, כשהגיעו לכאן ילדי העולים מתימן לדוגמא, קצצו את פאותיהם והסבירו להם אט אט את החוקים החילוניים החדשיםן, החינוך היום הוא חינוך חילוני מוחלט ושיעורי תנ"ך נלמדים על ידי מורים שלא מאמינים בבורא  עולם,  איזו ברירה יש למישהו שגדל ככה? בכל יום התקשרות החילונית שוטפת לו את המוח במסרים גלויים וסמויים נגד הדת והדתיים, גם אני גדלתי ככה, אף אחד לא הואיל בטובו להאיר את עיני ולהראות לי שאפשר ללמוד תנך אחרת..אנחנו דור שעטוף בכל כך הרבה קליפות הערב רב  שנמצאים  בכל אתרי התקשורת.ואלה באמת סימני הגאולה.
84. ה' ישמור
...   (29.06.10)
ה' ישמור לאן הגענו... ה' יתן לך שכל להבין קצת יותר
85. צודק מאה אחוז!
אחד מהעם   (29.06.10)
86. אוייש איך הקצנת ועיוותת את הכתבה של טלי פרקש
(29.06.10)
אולי תגזימי עוד קצת?!? לא הספיקו הירידות שלך על הכתבת ועדל החילוניים שלא נותנים משמעות כמו שאת עושה.

לדעתי כל אחד ראשי להתייחס לזה כמו שהוא רוצה- מסורת, פולקלור, דת (יש גם חילוניים שזה חשוב להם...) או כל דבר אחר.

גם אני אשמח שהילד שלי יבחר את הדרך שבה הוא רוצה לחגוג אבל גם אשמח אם ירצה לקרא בתורה כי "כך נהוג" ב"דת" המוזרה שלנו.

והעיקר שבני ובנות המווה יהיו בריאים!
87. טלי פרקש לא רוצה שהחילונים ינהגו כדתיים!
ליאור ,   תל אביב   (29.06.10)
היא בסך הכל מציינת במאמר, שללא קבלת עול מצוות אין לטקס הזה שום משמעות מלבד חגיגה. היא לא מצפה מאף חילוני להתחפש ולשנות את מהותו. להיפך, היא אומרת שטקס חסר תוכן משקף אולי מהות חסרת תוכן. ואת, אריאנה, רק מוסיפה ומצדיקה אותה לגמרי. עדיף לא לחגוג אף טקס אם אין משמעות מיוחדת למעבר מילדות לבגרות. ההזדמנות לחנך את ילדייך לערכים בהם את מאמינה אינה קשורה לטקס כל שהוא ובוודאי שלא לגיל 13 דווקא.
88. למה תמיד זה שחור או לבן?
יאיר ,   חיפה   (29.06.10)

אקדים ואומר שאני חילוני, איש היי-טק, אב לשלושה.

למרות שאיני דתי אני מאד מכבד ןמעריך את הדת היהודית ואותנו כעם יהודי ורוצה שהצביון של העם ימשיך להתקיים. זו הסיבה שאני עושה קידוש ביום ששי או הולך לבית הכנסת בכיפור. חשוב לי שילדיי יבינו שהם יהודים ויוכלו לבחור במידת יהדותם כשיגדלו. אם לשיטתך אני מתחפש בכל ששי ובכל כיפור- שיהיה. לדעתי את מתחפשת בכל השנה לגויה (חגגת סילבסטר השנה?)

89. אריאנה ופרקש מתנשאות על הציבור המסורתי מזרחי-כל אחת מכיוון
ז'וז'ו בן גיגי ,   נתניה   (29.06.10)
אחר.
מה ששתי הגברות החכמות והיודעות כל עושות הוא להעביר ביקורת על ציבור
של אנשים פשוטים שאוהבים את החיים בלי התחכמויות ופילוסופיות גדולות.
בישראל קיים ציבור גדול שהוא ברובו הגדול ישראלים ממוצא מזרחי אולם למרות זאת קולו לא נשמע בשיח התרבותי והדתי של ההוי הישראלי. הוא לא מחפש להראות את עצמו חכם, לא מחפש להראות את עצמו מיוחד, הוא בוחר בשמחת החיים הפשוטה, בטוב שבחיים, וגם לא בוחל בהנאות הקטנות של החיים.
מלמד ופרקש, תרגישו חופשי להפליץ, זה המגרש הביתי שלכם. אני הולך לנשק ת'מזוזה ולרקוד בשפת הים עם בחורות. תהיו בטוחות שהן לא נראות כמוכן


90. כל הכבוד! הגיע הזמן להפסיק להעביר לילדים מסרים מבלבלים
ליאור ,   תל אביב   (29.06.10)
מובן שבמשפחות דתיות יש ערך גדול לעלייה לתורה, ואין לי שום בעיה עם זה. אבל כאשר הורים המנהלים אורח חיים חילוני מעלים את בניהם לתורה הם מעבירים להם מסרים מבלבלים. הם בעצם אומרים להם שכל ערכי החילוניות - דמוקרטיה, אהבת הזולת אמיתית, לקיחת אחריות על גורלך (ולא הטלת פרנסתם על האחרים) - הם משניים בחשיבותם. הגיע הזמן שאנשים יבינו שלהיות חילוני אין פירושו להיות לא דתיים, אלא להיות אנשים המאמינים בערכים מסוימים.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה