דיגיטל  מדריכים  צילום ותמונות
מדריך יסודות הצילום: הכירו את הצמצם
רועי גליץ
פורסם: 03.09.10, 19:38
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 145 תגובות ב-70 דיונים
31. יש את זה במצלמה דיגיטלית רגילה?
(04.09.10)
32. עיוות בגרסה להדפסה
שרון ,   מרכז   (04.09.10)
כאשר מנסים להדפיס את הגרסה להדפסה, חלים שיבושחם בטקסט. אנא תקנו
33. הנושא רק נשמע מצומצם
ה_שגריר ,   תל אביב   (04.09.10)

פעם הייתי מומחה לצילום. הייתי מצלם במהירות גבוהה וצמצם פתוח או מהירות נמוכה וצמצם סגור. היום עם המצלמות הדיגיטליות אין לי מושג על מה צריכה להיות המצלמה. על הציור של מצלמה, שזה מה שאמר המוכר, או על אוטומט.
34. לא ברור כלום
משה ,   חולון   (04.09.10)
אם עד עכשיו חשבתי / חששתי שאני לא מבין בצילום, אחרי הכתבה הזאת אני בטוח שגם לא אבין אף פעם.  :-(
35. צמצם סגור?
יוחאי ,   תל אביב   (04.09.10)
זו פעם ראשונה (אחרי 30 שנות צילום) שאני שומע דבר כזה על חסרונות צילום בצמצם סגור.
אני תמיד חשבתי שככל שהצמצם סגור יותר מקבלים גם יותר עומק שדה וגם יותר חדות באופן כללי.
האם מישהו יכול להסביר לי ??
36. גיא, האם גם במצלמת סופר זום (לא רפלקס) ניתן ל"שחק" עם הצמצם
ארנון   (04.09.10)
ולהגיע לתוצאות דומות? האם תוכל בכתבות הבאות להתייחס גם למצלמות סופרזום חוץ מרפלקס?
37. תודה...אבל
שרוליק ,   תא   (04.09.10)

תודה על הכתבה (ועל הבאות)

אבל (:

האם ניתן להציג בכתבה תמונות להשוואה - לדוגמה צילום של אובייקט זהה בצמצם פתוח/ סגור/ אופטימלי?

 

תודה ושנה טובה

38. ברור!
צלם   (04.09.10)
כמובן שלכך הכוונה
ברור שזו טעות כתיב
39. ההבדלים הם במגבלות
רועי   (04.09.10)
בגדול אין הבדלים
חוץ מהעובדה שבמצלמות קומפקטיות הצמצם המינימלי הוא בדרך כלל עד צמצם F/8
40. תשובה
רועי   (04.09.10)
שלום דורון

1. אני מניח שאתה מתכוון  לצמצם האופטימלי. הכוונה היא יחסית לצמצם הכי פתוח. כמובן שצריך להתאים את מהירות התריס בהתאם (2 סטופים פחות)
2. הכוונה כאן בצמצם האופטימלי בהיבט של חדות מקסימלית של העדשה. כמובן שזהו בהחלט כלל אצבע ויש גם כאן סטיות בהתאם לעדשה הספציפית.
כל זאת ללא התייחסות כלל לעומק השדה, אלא להיבטים של איכות האופטית של העדשה בלבד (חדות, עיוותים וכו')
דרך אגבב, לצילומי נוף בדרך כלל לא מומלץ לסגור צמצם למינימום, אלא כן לעמוד על הצמצם האופטימלי.
עומק שדה רדוד מושפע מגורמים נוספים עליהם נשוחח בהמשך ובינתיים אתה מוזמן לקרוא כאן - http://www.galitz.co.il/articles/DOF.shtml


רועי
41. אני מסכים, אבל...
רועי   (04.09.10)
אבל יחד עם זאת, חייבים להתחיל ממקום כלשהו :)
אם הייתי מדבר על עומק שדה בראש ובראשונה, היה קשה להבין את המשמעויות של הצמצם. אם הייתי מתחיל עם מדידת האור - אז היה חסר המידע הבסיסי על צמצם, תריס, ISO וכו'
בכל הדברים האלו אנו נדון במהלך הסדרה שתפורסם כאן ב-ynet ובמגזין הצילום קומפוזיציה, כמובן.

בינתיים, אם אתם מעוניינים לקרוא חומר רקע כדי להשלים פערים ולהבין את הכתבה יותר לעומק, מוזמנים להיכנס ולקרוא מאמרים על כל השאלות ששאלת כאן - http://www.galitz.co.il/articles.html

רועי
42. תשובה
רועי   (04.09.10)
בעדשה 50 מ"מ צמצם 1.8 הצמצם האופטימלי יהיה F/4 עד F/5.6
אתה יכול לקרוא סקירה על העדשה שלך כאן http://www.photozone.de/canon-eos/160-canon-ef-50mm-f18-ii-test-report--review?start=1

43. את צודקת בהחלט
רועי   (04.09.10)
אנחנו בהחלט נפרסם בהמשך כתבה אשר תעסוק בכל הנושאים אותם שאלת ונושאים נוספים וחשובים לא פחות.
44. זו רק ההתחלה, בהמשך הכל יהיה ברור
צלם   (04.09.10)
בהמשך סדרת המאמרים שתפורסם ב-ynet הכל יהיה הרבה יותר ברור. רק התחלנו את הדרך.
אם אתה מעוניין בינתיים להעמיק בידע ולא להמתין, מוזמן להיכנס לקישור בסוף הכתבה ולקרוא שם מאמרים נוספים על צילום
45. דוגמאות
רועי   (04.09.10)
אתה יכול למצוא דוגמאות על צילום בצמצמים שונים ועומק שדה רדוד מול עמוק כאן
http://www.galitz.co.il/articles/DOF.shtml
46. תודה רבה!! מחכה לכתבות הבאות :)
(04.09.10)
47. אין דבר כזה קוטר צמצם 50 מ"מ או 100 מ"מ...
מוישיק,- מיקרונזיה   (04.09.10)

כדי ללמד צילום, רצוי ראשית לדעת את המונחים המקצועיים והנכונים ומה ההבדל בין אורך-מוקד, עצמית וצמצם ומן הראוי לדעת להסביר כי הכנסת אור למצלמה הינה שילוב של מפתח צמצם ומשך החשיפה וכיצד מפתח הצמצם משפיע על עומק-השדה (טשטוש של הרקע).

מי שאמור ללמוד שימוש ראשוני ובסיסי בצילום מתוך המאמר הזה, ייצא יותר מבולבל ממה שהיה קודם לכן, וחבל...

48. איזה כיף לך
בולי   (04.09.10)
עכשיו, אחרי שלמדת את הפיזיקה והחישובים סביב הצמצם, תוכל להפיק תמונות טובות יותר.... אני יודע רק לסגור לפתוח את הצמצם. תמיד רציתי לעשות איתו עוד דברים. באיזה פקולטה אמרת שלומדים את זה?
49. כתבה מצוינת ועניינית.
דו חואן דה לה רפלקס   (04.09.10)
50. פעם בחודשיים....
(04.09.10)
פעם בחודשיים YNET מחליטים לכתוב עוד כתבה על "יסודות צילום"...
די!!! היו כבר מאות כתבות כאלה נמאס ממכם!!!
זזתי למאקו בנתיים הם קצת יותר מקוריים....
51. בשביל שהכתבה תהיה רצינית חייבים תמונות
צלם ,   השרון   (04.09.10)
אתם חייבים להכניס תמונות שמראות איך אותו פריים נראה, כל פעם עם גודל צמצם אחר (איך ה-1.8f נראה יפה ובהיר עם טשטוש מאחוריו, ואיך ה5.6f נראה חשוך יותר, כשרוב הפריים בפוקוס וכו')
52. צמצם זה shutter
רוני בן אהרון   (04.09.10)

זה א ב בצילום.

 

המילה aperture

 

מתיחסת למפתח הצמצם.

 

רוני

53. תודה על הכתבה
אורי ,   צפון   (04.09.10)
54. פיצוי
החובב   (04.09.10)

פעם היתה לי מצלמת פנטקס עם פונקציית דרגות פיצוי compensation מול אור (או רקע לבן)  או חושך (רקע שחור).

האם בדיגיטליות הסטנדרטיות של היום קיים דבר כזה?

55. רועי - כדאי שתציין למי אתה מגיב (נחמד שאתה משתתף בדיון)
(04.09.10)
56. אתה טועה.
אודי   (04.09.10)
aperture = צמצם
aparatus = מכשיר כלשהו
iris = במצלמות וידאו זה דומה מאוד לצמצם, אבל מתייחס גם לנתון אלקטרוני ולא רק צמצם אופטי. בהקשר של העין - זה החלק עם הצבע שבעין.

57. אפקט העקיפה
אודי   (04.09.10)
גורם לכך שתמונות בצולמו בצמצמים סגורים יהיו פחות חדות, בגלל פיזור שונה של האור.
תבדוק אפקט העקיפה ותראה.
58. תמונות
אלון ,   תל אביב   (04.09.10)
הייתי מצפה שצלם שכותב על צילום יכבד אותנו בתמונות שלו ולא בתמונות מ״בנק צילומים״

נשלח מאייפון שלי
59. יפה. אפשר להוסיף עוד תמונות להמחשה? למשל לVignetting
משה ,   תודה   (04.09.10)
60. מאקרו לא מדוייק
אם בישר   (04.09.10)
דווקה בצילומי מאקרו רצינים עומק התמונה הוא פונקציהב של פתיחה ולא של סגירה ככל שהצמצם סגור -העומק המפוקס קטן יותר ף כלומר מפתח יכול להעמיק את התמונה מ-מ"מ יחיד לשנים -אבל זה כבר מיקו אמיתי
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה