סביבה ומדע  מדע  מדע וחברה
האם אמונה באלוהים רציונלית? חלק ו'
ד"ר מיכאל אברהם
פורסם: 21.08.11, 12:18
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 716 תגובות ב-187 דיונים
91. כשלמאמינים לא מובן משהו בתיאוריית האבולוציה,
א.גיף ,   Jerusalem   (22.08.11)
הם אומרים "זה לא הגיוני!".
כשמשהו לא מובן או לא רציונלי בדת/אמונה, הם אומרים: "דרכי האל נסתרות".


92. הנה תרגיל מחשבה קטן, ד"ר
(22.08.11)
אכן קוף שיכתוב ברצף סונטה שלמה של שקספיר באופן מקרי הוא דבר בלתי מתקבל על הדעת. מתקבל על הדעת שהייתה פה יד מכוונת.
אבל אפשר לחושב לא על יד מכוונת אלא על עקרון מכוון.
נניח שהעקרון הוא שבכל פעם שהקוף יכתוב מילה חסרת משמעות היא תמחק, ובכל פעם שהוא יכתוב משפט חסר משמעות המשפט ימחק.
עכיו נינח שיש לנו הרבה מאוד קוים מצוידים במכונות כתיבה וכמה מילארדי שנים.
אין זה סביר שלפחות אחד מהם, "במקרה", יגיע לכמה משפטים בעלי משמעות?
כמו הקופים כך גם האביולציה לא צריכה יד מככוונת. מספיק עקרון של ברירה טבעית:
מה שמתאים שורד מה שלא מתאים לא שורד.
תן לזה מליארדים של שנים אין סוף נסיונות ותקבל מבנה מורכב כמו העין האנושית.
ראיות לאובולציה יש אין סוף. וכל העת נוספים ראיות חדשות, מתוחמי המאובנים הזאולוגיה הגנטיקה ועוד.
לעומת זאת הראיה היחידה התומכת ביד המכוונת היא העובדה שהדברים מורכבים?!
בעצם אתה דומה לאדם שזכה בלוטו ומתעקש שזכיתו היא ההוכחה המספקת לקיומו של האל - ישתבח שמו לעד, ועבור מי שלא זכה מה זה אומר שבשבילו אין אלוהים?
לא השתענתי בצורך באלהים כדי להסברי את קימנו ואת קיומם של החוקים שהובילו לקיומנו. אם אני צריך לבחור בין העולם המכוון והסגור שלך לבין זה המקרי והפתוח (שיש בו אפשרות תאורתית ליקומים מקבילים לחוקים שונים), אני מעדיף את האחרן.

חוץ מזה, אני לא משוכנע שהאמונה באלוהים נדרשת לשם עקביות מוסרית, גם אם כן יכול להיות זה האלוהים של הפילוסים שהוא דבר מופשט מאוד מעין שם נרדף למילה אמת.
לעמות זאת, מה שאני כן בטוח זה שאין צורך להאמין בתנ"ך ובהשגחה העליונה כדי להיות עקבי מבחינה מוסרית וכדי להסביר את האבולוציה.
מה שהמדע כן מלמד אותנו זה שסיפור התנך אם לא יותר ממעשיות נחמדות.
אשמח לקרוא עוד טורים שלך במדור "יהודות".

ובפרפרזה על דבריו של דוקינס: אם נקח בחשבון את כל האלוהימים שהאנושות יצרה מיהווה, וישנה בעל זבוב יושו ועוד, גם הדתיים ביותר בבני האדם הם אטאיסטים כלפי רוב האלוהימים, אני פשוט אטאיסט כלפי אלוהים אחד נוסף.

93. טמטום מוחלט שכתוב בשפה אקדמית.
עופר החופר   (22.08.11)
אז הוכיחו לך אין ספור פעמים שהמונח שאתה קורה לו אלוקים (כי אתה ממש מפשח לבטא את הה' הקדושה) הוא לא יותר מאשר מיתוס שיצר האדם. מן מחלה מנטלית-חברתית שלא הועילה מעולם לאנושות ורק גרמה למלחמות.
עכשיו אתה מנסה להוכיח ש"הוא" (מי אמר לך שזה גבר?) באמת שם קיים וקובע כללים בעולם שבו הכאוס שולט.

איפה הטעות?
- נתייחס למשל המערה של אפלטון:
אתה ורבים אחרים פשוט לא מסוגלים להתנתק מהמיתוסים העתיקים שבעצם לא נותנים לך שום תשובה משמעותית, מובהקת ושניתן להתייחס אליה.אתם חיים במערה אפלה. המונחים "אלוהים" ו"דת" הם לא יותר מאשר סרטן מחשבתי של חברה כושלת שבמשך אלפי שנים עסוקה בלהרוג זה את זה בשם המיתוס - אלוהים. יציאה מהמערה אל העולם שבחוץ דורשת רצון ופתיחות שתביא לאמת האובייקטיבית ששם. לא עוד אגדות וסיפורים אלה "זה מה יש". או שבעצם (וצר לי לאכזב אותך), פשוט אין...

94. אלוקים אתה מדקים
א7   (22.08.11)
95. שוב ד"ר מיכאל אברהם משתמש באיש קש!
לירון   (22.08.11)
הטיעון שלך של אין סוף יקומים כטיעון אתאיסטי הוא איש קש.

יש אפשרות נוספת שבצורה נוחה את לא מעלה - והיא שאנו לא מבינים עדיין את התיאוריות במלואן.

כאשר פיינמן ניסח את ה-QED ואת הסימטריות הנכונות שלה הפקטור g של ספין האלקטרון הופיע במשוואות. כלומר כאשר עולים על הסימטריות הנכונות ומנסחים תיאוריה שלמה הקבועים הפיסיקלים, מקבלים את יכולים לקבל את ערכיהם מפני שהם חייבים להיות כך, עקב הסימטריות. לכן יכול להיות שאין כאן עניין של fine tunning, אין צורך באינסוף יקומים ועדיין אין צורך בחברים דמיוניים כאלו ואחרים!

ושוב כמו תמיד טיעונים פילוסופים, הגיון אנושי (אף על שהיקום לא חייב להיות הגיוני לבן אנוש) ואפס ראיות!
96. אפשר לסכם את טענות המחבר כך :
(22.08.11)

1. לכל דבר יש סיבה.

 

1.1. יש אחד לפחות שהוא סיבת עצמו.

 

2. רציונליות מחייבת בהכרח קבלת סעיף אחד.

 

2.1. לא  ניתן לחלוק על סעיף 2.

 

3. אין מורכב בלעדי מרכיב . נובע מ 1.

 

3.1. אם חוק הוא זה שגורם למורכב להתקיים , אז סעיף 1 מחייב שקיימת סיבה ראשונה שהיא סיבת עצמה לחוק זה.

 

3.1.1. אבולוציה איננה רלוונטית.

 

4. קיימת אי-וודאות בנוגע לכל הסעיפים.

97. דת = OCD ודיסוננס קוטנטיבי
שאול ,   מרכז   (22.08.11)
98. ההמצאה הכי מסוכנת של האנושות....
משה ,   צפון   (22.08.11)

והממכרת ביותר , שסופחת מיליוני אנשים ...

 

זה הדת! אנשים ממציאים דמות -אל- בעל כל יכולת על מנת למלא חורים בידע  , הרהורים על החיים ויגון

99. הוכחה על דרך השלילה לקיום של משהו לא קבילה
שגיא   (22.08.11)
כדי להוכיח שיש אלוהים צריך להביא עובדות. אם אין עובדות אין אלוהים. אין אפשרות להוכיח על דרך השלילה, כי אין אפשרות לשלול כל דבר ביקום, בעבר ובהווה ובעתיד.ואיך האמונה יכולה להיות רציונלית אם היא לא מבוססת על כלום פרט לרצון חזק ותחושת בטן ? והשטות של היד המכוונת? מי טען שהיא מכוונת אפילו אם היא קיימת ? ומי קיים אותה ? , אין אפשרות לפתור בעיה אחת ביצירת אותה הבעיה במקום אחר - מי ברא אותו ?, ואם הוא לא צריך בורא אז אולי העולם לא צריך בורא באותה המידה ? ע"פ התער של אוקם אין צורך להעדיף את האפשרות המורכבת יותר על הפשוטה. ושוב חזרנו לכך שצריך הוכחה - בהצלחה !
100. דיון מעניין אבל הכתיבה סתם מסובכת וטרחנית
ענת תלאביב   (22.08.11)
101. את הנושא הזה הוא פותר כמו ילד בן 3 -
viduka   (22.08.11)
"לכן פחות סביר שהוא נוצר בלי יד מכוונת (למעט עצם שהוא סיבת עצמו, אך בזה כבר עסקנו בטורים הקודמים)."

טיעון שאחיינית שלי היתה מתביישת לתת.
102. למיכי שלום
דן ,   תל-אביב   (22.08.11)
שלום מיכי,

ברשותך, רציתי להעתיק לפה תגובה שכתבתי לך בחלק הקודם של הסדרה (מחשש שלא תקרא אותה מפני שתתרכז בחלק הנוכחי).

לא סתם כתבתי והדגשתי שעלינו להשאיר את הדיון במישור האונתולוגי, ושאין הבדל אונתולוגי בין הפיזיקה ללוגיקה (דגש על המילה אונתולוגי - לא טענתי שאין הבדל כלל). אני לא שואף להחזיר אותנו למדע של אריסטו והאמת שאני קצת מתרעם על ההאשמה (נראה לי שעל כל מחלוקותינו, הוכחתי מספיק את היותי איש אשר מקדיש עצמו לעשייה המדעית ויודע דבר או שניים על מדע). אני בהחלט טוען שיש הבדל בין הפיזיקלי ללוגי. אבל לא במובן של היותם עצמים קיימים והתייחסות הסיבה אליהם. ברור שיש הבדל במובן האפיסטמולוגי. אני לא מבטל את משמעות הנסיון, אני רק אומר שהקביעה שלך של אמת שמעוגנת בנסיון ("פיזיקלית") היא בהכרח קונטינגנטית היא שגויה. דומה הדבר למשפטי האמת הקיימים במערכת אקסיומות שהיא effectively generated (סלח לי על האנגלית, איני מכיר את המונח העברי) שלא ניתן להוכיח אותם מהאקסיומות. משפטים אלה הם לא קונטינגנטים ומעמדם כאמת זהה למשפטים היכיחים (ומערכת האקסיומות לא הייתה יכולה להתקיים אילו לא היו נכונים) אך, מעצם היותם לא יכיחים, הם אמיתות "פיזיקליות". על מעמדם כאמת אנו יכולים ללמוד רק באמצעות הנסיון האמפירי. כלומר, דבר שהוא סיבת עצמו חייב להיות לא קונטינגנטי ולכן במעמד אונתולוגי-סיבתי של אמת לוגית, אך יכול להיות בתחום הפיזיקה שכן אנו למדים עליו מהנסיון.
מה שאמרתי (אולי אחרי ההסבר הקצר הזה זה יהיה יותר ברור) הוא שאם נסתכל רק על המישור האונתולוגי (אילו עצמים/אידיאות קיימות, והאם יש להן סיבה ואם כן מה היא) - אז בין עצמים "פיזיקליים" לבין עצמים "לוגיים" אין הבדלה ואין סיבה להבדלה, ולכן הטיעון שלך שכל דבר שאתה מכניס תחת הערך "פיזיקלי" אינו יכול להיות סיבת עצמו (או שעלי לקבל זיהוי מוחלט בין לוגיקה למדע) הוא שגוי. ברור שיש הבדל בין מדע ללוגיקה, אבל לא כאן הוא טמון - אלא במישור האפיסטמולוגי (טיב הידיעה ומקורה).
103. המיכי הזה טייח מדופלם ראה לדוגמא מס' 63
האדמו"ר מנטוויז'ניץ   (22.08.11)

תשובתו המתחמקת למטקבק חובב עשב.

 

שאלתו של חובב עשב הייתה כואבת כי פגעה בעקב אכילס של סניגורי דת ההבל.

 

מיכי הבזוי כפי שכינה אותך בצדק מטקבק אחר, שמע.

 

1. אני אתחיל להאמין באלוקים שלך כאשר הוא יספק ולו אחוז אחד מההוכחות שסיפק צ''רלס דרווין לתורת האבולוציה שלו. 

 

2. כאשר מאמיניו יתחילו להתנהג ביושר ויפסיקו לסחוט את המדינה וימלאו

    חובות אזרח בסיסיים.

 

3. כאשר האמונה התפלה והטפלה הזאת תעלה בקנה אחד עם ההגיון עם האמת עם חוקי הטבע ותהיה נקיה ממיליון סתירות בה היא נגועה.

.

104. השרלטן הזה מיכי מגיע לשיא האיוולת בתגובתו
האדמו"ר מנטוויז'ניץ   (22.08.11)

למטקבק ב-85.

 

מיכי שואל שם שאלה הכי מטופשת שגם תגרנית בשוק הדגים בעכו תתבייש לשאול.

 

מיכי הבזוי, מה אתה רוצה שהטבע יתנהל לפי השיגעונות שלך?

 

מה אתה רוצה שיתפתח בכוכבים שאנחנו מכירם? כמה בכלל אנחנו מכירים?

 

מה אנחנו יודעים על הנעשה בכדורון הקטן שלנו, שסביר להניח שהו המזבלה של הכוכבים המפותחים יותר.

 

מה הידע שלנו על גוף האדם , על המח?

 

לך לך למדור היהדות שם זה המקום לזיבולי שכל.

105. למה לא מתייגים את הכתבה תחת "יהדות"? אין קשר למדע..
אפי   (22.08.11)
ynet כבר מזמן הפך שלוחה של חדרי חרדים... שם לפחות לא מסתתרים מאחורי מסכות..

יהיה מעניין פעם לקרוא משהו אחר - כמו למשל מאמר שמראה שאם יש או אין אלוהים - אין שום קשר בינו לבין הזרמים הדתיים עצמם...

דהינו - מי שדתי לא בהכרח צדיק..

בטח לא יפרסו את התגובה הזאת... כמו תמיד...
106. מיכאל אל תעלב מההשוואה לדוקינס
דוד   (22.08.11)
אתה צודק ב100%
כל ההבדל ביניכם הוא שמה שהוא כותב אפשר לקרוא ולהבין (ולהתווכח על הטיעון)
ומה שאתה כותב זה לא קריא, לא מובן, מבולבל ונמרח על כל כך הרבה מילים מיותרות.
אבל אולי זה לא אתה. זה אנחנו.
107. רגע!
(22.08.11)
אז ההפרכה ה"גדולה" שלך לעקרון האנתרופי היא שלא ראית יקומים נוספים?
כפיזיקאי אתה אמור להבין מדוע לא ניתן לצפות בהם...

אז אלוהים כל יכול שטורח להתחבא מן העולם (אולי הוא הבין מה יצא לו, והוא מתבייש) מיד אחרי שהוא השאיר ספר לקבוצת אנשים נראה הגיוני בעינך, אבל יקום על בו נוצרים ונהרסים יקומים, ובאלו מתוכם שמתאימים לחיים, נוצרים חיים, זה לא הגיוני..

אתה אדם מאוד ראציונלי
108. אהבתי את הרובוט
(22.08.11)
כמה טפשות
109. סונטה של שיקספיר!?
mark   (22.08.11)
אני לא חושב שהוא הלחין איזה שהיא סונטה...

נשלח מהאייפון שלי
110. כל הפואנטה זה מה שלא כתבת
מיכאל   (22.08.11)
להגיד "אני קורא למה שלא יהיה שגרם לחוקי הטבע להיות כמו שהם אלוהים" זה הצעד הכי פחות חשוב בדיון על אמונה דתית קונקרטית כלשהי, כגון יהדות.
כי נכון, אין לנו שום דבר חכם להגיד על מאיפה מלכתחילה הגיעו חוקי הטבע. אולי יש אינספור יקומים. אולי נוצר רק יקום אחד, ובמקרה מדהים זה בדיוק היקום שלנו. אולי היה איזשהו משהו שאיכשהו "כוון" את היקום להווצר בדיוק ככה, והמשהו הזה נקרא בשם "אלוהים". זה הכל יכול להיות. ואין לנו, וגם לא יכולים להיות לנו, שום כלים להחליט איתם איזו מהאופציות האלו נכונה או אפילו לדבר על איזו מהן הגיונית יותר. אפשר לדבר על מה נראה לך יותר באופן סובייקטיבי. יכול להיות שלך קוסם יותר הרעיון של מישהו מכוון. לי אישית הקונספט של אינסוף יקומים שנוצרו במקביל, או אולי גם ממשיכים להווצר כל הזמן, עד כמה שמונחים של זמן בכלל תקפים כשאנחנו יוצאים מהגבולות של היקום שלנו, נראה מסקרן יותר.
אני חושב שכל אתאיסט עם קצת שכל בראשו יגיד לך שמן הסתם אין שום דרך עקרונית להפריך את קיומו של אלוהים שכזה, שהוא לחלוטין מחוץ לעולם ומחוץ לחוקי הפיזיקה שלנו ושהוא יצר את עצם חוקי הפיזיקה מלכתחילה. אז כן, יכול להיות שיש כזה.
הבעיה האמיתית היא, מה אתה עושה מכאן. איך מזה שאתה אומר שיכול להיות שיש יצור שהוא מחוץ לחוקי הפיזיקה ושברא את החוקים הללו ואת היקום שלנו אתה מגיע לזה שאכפת לו אם איזה יצור בחתיכה נידחת של היקום מקפיד על אוסף הזוי ומורכב להחריד של חוקים קטנוניים. זה הצעד החשוב באמת, לא הדיון הארוך והחוזר על עצמו על זה שאולי יש איזה משהו מחוץ לחוקי הפיזיקה שאפשר באותה המידה לקרוא לו אלוהים.
111. מיכאל, אתה איש חביב אבל לבטח לא רציונלי
אריה   (22.08.11)

אתה כותב הרבה ויפה ומצליח לקבל המון טוקבקים, חלק מהם אפילו חכמים. זאת אומרת שמבחינת המעסיק שלך, ויינט, עמדת במשימה. אבל מבחינת המעסיק השני שלך, אלוהים, נכשלת. כי נניח ששכנעת אותנו שמאחורי התהליכים שבטבע יש איזשהו יסוד תבוני. אז מי אמר לך שה"יסוד" הזה רוצה שיקראו לו דווקא "אלוקים" כמו שאתה קורא לו ואפילו לא סתם אלוהים? ואיך תוכיח שהוא אסר עלינו לאכול שרימפס? ושהוא העמיד את השמש בגבעון דום? בנקודה זו אה שווה לכל עובדי האלילים למיניהם. לכולם מגיע מקום תחת השמש, אבל אף אחד מהם הוא לא "רציונלי"

112. לרב ד"ר מיכאל אברהם
רועי   (22.08.11)
לרב ד"ר מיכאל אברהם,

אני לא מסכים עם הדברים המוצגים בכתבה, אך אני דוחק בך שלא לרדת לרמת הטוקבקים ולהתחיל להתווכח עם כל אדם בפני עצמו. אין לכך סוף, ואתה מתדרדר מהר מאד לעלבונות סמויים וגלויים.

בברכה,

רועי צזנה.
113. שלום, הרב מיכאל דוד
צביקי ,   ירוחם בירת דרום הנגב   (22.08.11)
כבוד הרב מיכאל (דוד?). נדמה לי שבצעירותי היית מתגורר בעירינו ירוחם, שמשת ר"מ בישיבה בה אבא שלי גם שימש כר"מ.

לפי מה שאני מבין מכל מה שקראתי בששת המאמרים, ובפרט באחרון. אתה לא ממש מוכיח שיש אלוקים. אתה רק טוען שסביר יותר שכזאת מורכבות (או החוקיות שמובילה למורכבות הזאת) היא לא אקראית.

רציתי לשאול אותך שתי שאלות על זה

1. באם כל מה שהיינו מוצאים ביקום היה מציאות חסרת-סדר וחסרת-תבונה, האם גם אז היית טוען שלא סביר שהמציאות הזאת הומצאה סתם ללא מתכנן?
נדמה לי שלא. כי אין לנו כל גישה למקור היקום. וייתכן מציאות נתונה מהעבר האינסופי.
א"כ מה איכפת לך שהיקום הזה שלפנינו, הוא מציאות בעלת סדר?!

מה ההבדל בין מציאות סתמית למציאות מסודרת, שתיהם הם מציאות ניתנת דה-פקטו שאין לנו כל אפשרות להתחקות אחרי מקורותיה.


2. אם הבנתי אותך נכון, אתה נוקט בדעה שכללי הלוגיקה הם אמיתות שגם אלוקים כבול אליהם.
א"כ נשאלת השאלה - ומי ברא את אותם כללים לוגיים, אם לא אלוקים.

ומכיון שאתה מחליט שהם אמיתות קדומות כמו אלוקים, הרי שאתה קובע כבר שיש אמיתות נוספות על אמיתות האלוקים. הרי שכבר יש לך אלוהים אחרים על האלוקים היחיד, ומה איכפת לך שיהיו אלו חוקי הטבע?! שיהיו הם קדומים כמו כללי הלוגיקה, ואז האלוקים מיותר.

נ.ב.
לדעתי אתה עושה עבודה נפלאה, בספריך ובכתבותיך. הריני לאמץ את ידך בפועלך. איך שידוע לי אתה היחידי בעולם כיום, שיוצא בצורה כזאת חוצצת נגד האתאיזם ששם את עצמו לשיטה ברורה ויחידה שלא ניתנת לערעור.

איך שהבנתי אותך גם אתה לא טוען לוודאות מוכחת שיש אלוקים. אתה רק מערער את הדעה האומרת בוודאות מוחלטת שאין אלוקים. ומנסה להראות שמבחינה לוגית אפשרי ואפילו מסתבר שיש אלוקים.

איפה אפשר להשיג את שאר ספריך, חיפשתי במספר חנויות ספרים ולא מצאתי.
אולי כדאי גם שבתיכונים יכניסו מאמרים שלך למקראות בפילוסופיה. הם עדכניים ומחוברים למצב המדעי העדכני.

תודה לך.
מחכה כבר להמשך הסדרה על המעבר מאלוקים פילוסופי לאלוקים דתי.
(איפה אפשר עוד לקרוא את מאמריך).
114. דמגוגיה בגרוש,הכל פילוסופי ש"האמת " כבר נקבע (על סמך מה ?)
איש חושב   (22.08.11)

ועכשיו צריך את העובדות להתאים ל"אמת".

מה שמעניין בתאוריית האמונה בכוח תבוני ששולט וייצר את העולם,שכל ההסברים, פילוסופים ולא מגובים במחקרים ועובדות הגיוניות.

לוקחים מחקר שנוח להם (שמשהוא אחר עשה למטרה שונה ) מתעלמים מי מה שלא נוח (כמו התאוריית הקשר ) אך לעולם לא מבצעים מחקר משל עצמם ולכן לא צרכים להתמודד עם הבעייה למקרה שהמחקר לא מתאים לתאורייה שכבר הם יודעים שהיא ה"אמת".

כמו שאמר יפה אחד המדענים בפרויקט שמנסה לגלות אך התחיל היקום.

יש תאוריה,עכשיו מנסים לגלות ולהסביר אותה המעשים ולא המילים ,ומקווה שהגילוים יפריחו את התאוריה אך שאנו רואים ומבינים את היקום ויפתח צוהר חדש למחשבה וגילוים חדשים.

 

115. אם ההוכחה לקיום אלוהים היא פילוסופית בלבד
אלי   (22.08.11)
אז גם שטייניץ הוא כלכלן טוב....
116. הבעיה שלכם היא....
עדיאל קלר ,   מרכז   (22.08.11)

שאתם כ"כ מזלזלים במאמרים האלו ובהוכחות האלו מסיבה אחת ויחידה - העובדה שמדובר באדם דתי, אז אתם מרשים לעצמכם לומר שהוא לא אובייקטיבי.

אני לא דתיה, אך מאמינה בתכנון תבוני - יש לי תואר שני בביולוגיה מולקולרית ואני קובעת בנחרצות(!) - אין שום סתירה בין האבולוציה לתנ"ך ולי אישית בתור חוקרת קשה לקבל את הטענה שהסדר המופתי נוצר באקראיות מוחלטת.

אתם שוללים כל טענה אך ורק מהסיבה שמדובר באדם דתי ואתם חושבים שאמונתו עיוורה את ההיגיון הבריא שלו בתור אדם מלומד.

למה אתם חושבים שאדם משכיל תמיד חייב להגיע למסקנה שאין אלוהים? זה עובדה? הוכיחו זאת? נשללה אופציה לקיומו? אתם שללתם אותה ובטענה שאין לה הוכחות כי יש 'הסבר טבעי' להכל.,מי חוקק את החוקים שהביאו למצב של התחרשות תהליך טבעי כזה? עצם העובדה שאתם חושבים שאדם משכיל ורציונלי תמיד חייב להגיע למסקנה שאין אלוהים, מעידה על הסובייקטיביות שמשפריצה ממכם, אם אדם חילוני היה כותב משהו כזה, ודאי שהייתם לוקחים זאת יותר ברצינות ולא מסכמים את המאמר המלומד ב 'קשקוש פילוסופי'.

 

ולדר' מיכאל אברהם -

1. אהבתי את הסגנון כתיבה ואת הצורה שבה אתה מבהיר את הדברים.

2. אני מקבלת את הטענה שיש אלוהים, אני יודעת שהספר לא מתעסק באלוהים פרסונאלי אבל בכל זאת - למה אתה מסיק שליוצר הזה יש מטרה בבריאה? ושהמטרה היא דווקא היהדות?

 

בברכה, עדיאל קלר!

117. סוף סוף התייחסות - ועדיין עלובה
הדוקטור   (22.08.11)
הויכוח ביננו הוא על שאלה מאוד פשוטה - האם מורכבות נוצרת מעצמה ללא צורך בתכנון, מתוך חוקים פשוטים? אתה טענת שלא, אני טוען שכן.

זאת לא שאלה פילוסופית. זאת שאלה אמפירית, ואפילו מתמטית. אפשר ללכת ולהדגים שברוב מערכות החוקים הכי פשוטות שנוכל לחשוב עליהן, מתפתחת מורכבות מעצמה. זאת עובדה. כל מי שיש לו ידע מינימלי במתמטיקה ופיזיקה יכול ללכת ולברר אותה.

ולכן, דוקטור מיכי היקר, כל הטיעון שלך מבוסס על הנחה שקרית, והוא מתרסק.

במקום פשוט ללכת ולברר - אתה "מוכיח" שמורכבות לא יכולה להיווצר בלי מתכנן, ע"י זה שמורכבות מאוד מאוד מסויימת (חיים) היא נדירה בסביבתנו הקרובה ביקום, ולכן המורכבות שכן ישנה חייבת להיות נס משמיים. זאת הוכחה? הרי לא משנה כמה החיים היו נפוצים, היית באותה מידה יכול לתרץ אותם בכך שהם נס.

ואתה עוד מדבר על חזרה על טיעונים - אתה נזקקת ללא פחות משש כתבות בשביל לבנות טיעון שאפשר להפיל אותו עם עובדה אחת וכמה רפרנסים.
118. טעות קטנה בקשקשת על האנטרופיה
גיבס ,   עפולה   (22.08.11)

 חומר יכול לעבור למצב מסודר יותר בתנאי שסס"כ האנרגיה החופשית דלתא G

יהיה שלילי  וגם זה כתלות בטמפרטורה.

 

 דוגמה פשוטה היא קרח דוגמה שניה היא בועות סבון, 

 

 

119. מאמר ארוך וחסר ערך - מיצוי במשפט אחד
(22.08.11)

מכוונת, זו המצאה עתיקה של האדם הערמומי לשלוט בחלש וחסר הביטחון, והפכה בימינו למחלת רוח, ההויה הנוכחית קיימת ומתנהלת עפ"י תכונות בסיסיות מובנות שאין המוח האנושי מסוגל לתפוש.

זה הכל. כל השאר זה התפלספות ופילוסופיה ריקה.

120. נסיון יפה, אבל כמו כולם נכשל
(22.08.11)
זה לא עובד חבר'ה. כמה שלא תסובבו את זה - קיומם של חוקים יוצר בעיית מקור ראשוני. מקור ראשוני אינו בהכרח יצור תבוני, זו סתם פנטזיה שאנחנו יצרנו כי נעים לנו לחשוב כך.
בהינתן חוקים, האבולוציה מראה מתווה סביר לחלוטין (לא משנה אם הפרטים נכונים) ליצירת מה שאנחנו רואים. וזה מספיק בשביל לא לחשוב שיש משהו שמבצע פעולות מחוץ לחוקים האלה.

צר לי, חבר'ה. זה לא יצליח ולא משנה כמה הררי מלים תשפכו.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה