שתף קטע נבחר

זה מתחיל בפה: המחלות שרופא השיניים יכול לגלות

פתיחת הפה בפני רופא שיניים משולה לפתיחת מכסה המנוע בפני מכונאי. לפעמים די בהצצה כדי לאבחן מחלות בעודן באיבן

לפני תשע שנים פנתה אמי לרופא השיניים שלה בבקשה להצר את שיניה התותבות. כשפתחה את פיה הוא השתתק לרגע וביקש ממנה להגיע בהקדם למומחה פה ולסת. "זה בגלל הפצע שצץ לי על הלשון?" שאלה אמי מעט מודאגת. "פשוט תגיעי בהקדם האפשרי למומחה פה ולסת", סגר רופא השיניים את השיחה.

 

רופא המשפחה, שממנו ביקשה הפניה, לגלג על רופא השיניים. "בסך הכל זאת פטרייה", טען וצייד אותה במרשם למשחה. אמי עשתה כדבריו, אך משראתה שהפצע לא נעלם, חזרה אליו כעבור עשרה ימים. אלא שהוא התמיד בעקשנותו והחליף לה את המרשם. בפעם השלישית היא כבר דרשה בתוקף הפניה לרופא מומחה פה ולסת. האחרון הפנה אותה מיידית לביצוע ביופסיה. הממצאים: סרטן ממאיר בשני מוקדים על הלשון ועל רצפת הלשון. למרבה המזל, הניתוח להסרת הנגעים עבר בשלום, ובזכות העובדה שהנגעים הממאירים התגלו בשלב מוקדם, נחסכו מאמי טיפולים קשים, הקרנות וכימותרפיה.


תתפלאו מה שרופא שיניים טוב יכול לאבחן בתוך הפה (צילום: פוטוס) 

 

זאת רק דוגמה אחת לחשיבות הבדיקה אצל רופא השיניים. הנה המחלות שרופא טוב יכול להבחין בהן כשתפתחו אצלו את הפה.

 

קנדידה

מה זה? פטרייה ממשפחת השמרים הגורמת לזיהום בריריות כגון הנרתיק ומערכת העיכול (מחלל הפה ומטה).

 

סימנים מחשידים: רובד לבן על הלשון (שלעתים נדירות יכול להוות חשד לאיידס).

 

מה עושים? פנו לרופא המשפחה או לרופא עור שישלח אתכם לבדיקת משטח (תרבית).

 

סוכרת

מה זה? הפרעה במטבוליזם הסוכרים המתאפיינת בעלייה ברמת הסוכר בדם (מעל ערכים מסוימים מופיע סוכר גם בשתן). יש כמה סוגי סוכרת.

סוג 1: מופיעה יותר בגיל צעיר יחסית ומטופלת לרוב באינסולין.

סוג 2: מופיעה יותר במבוגרים, שכיחה במצב של עודף משקל ומטופלת לרוב בדיאטה ובתרופות (לעתים גם באינסולין).

סוכרת הריונית: מופיעה לראשונה במהלך ההריון, אם כי יש מקרים שהמחלה נמשכת לאחר הלידה.

 

סימנים מחשידים: יובש בפה, מחלת חניכיים מתקדמת בזמן קצר, המתבטאת בנפיחות, באודם, בספיגת עצם ובשיניים מתנדנדות ונופלות. סוכרתיים מאבדים שיניים בתוך שבע שנים. בשנים האחרות התווספו עדויות שמראות שריפוי מחלת החניכיים מסייעת באיזון הסוכרת. על־פי אחת התיאוריות, החיידקים שנמצאים בחניכיים חודרים למחזור הדם ומעלים את העמידות לאינסולין, ולכן טיפול במחלת החניכיים מקל על איזון הסוכרת.

 

מה עושים? פנו לרופא המשפחה או לאנדוקרינולוג. הבדיקה הבסיסית שתתבקשו לבצע היא בדיקת רמת סוכר בצום ובדיקת העמסת סוכר. אפשר גם לבדוק הימצאות סוכר בשתן (קיים ברמות סוכר גבוהות). לחולי סוכרת מומלץ להקדיש זמן רב יותר להיגיינת הפה (הגעה מדי חודשיים לרופא ולשיננית ושימוש באמצעי עזר כמו חוט, קיסם, שטיפות פה.

 

לוקמיה (סרטן הדם)

מה זה? מחלה ממאירה שאחראית להיווצרות לא תקינה ומוגברת של תאי דם לבנים במוח העצם.

 

סימנים מחשידים: מצב דמוי דלקת חניכיים המתבטא בנפיחות, באודם ובדימום יתר (די בנגיעה קלה באצבע כדי לגרום לדימום). כשהתופעה מתגלה אצל ילדים ובני נוער, המצב מגביר את החשד שמדובר בלוקמיה, מאחר שדלקת חניכיים אינה אופיינית לגילאים צעירים מאוד.

 

מה עושים? פנו לרופא המשפחה או לרופא הילדים (אם המטופל הוא ילד). הבדיקה הראשונה שתבצעו היא ספירת דם. לפי הממצאים הקליניים ותוצאות הספירה הרופא יחליט על ביצוע בדיקות נוספות.

 

מחלות לב וכלי דם

מה זה? שם כולל לטרשת עורקים: הצטברות משקעים על גבי דופן העורקים (פלאק). במהלך הזמן המשקעים גדלים וגורמים לחסימת כלי הדם לאיבר המטרה. חסימה מלאה של כלי הדם גורמת לפגיעה באיבר המטרה (למוח ייגרם שבץ מוחי, ללב - התקף לב, לגפיים - נמק שעלול להוביל לאובדן הגפיים). בין גורמי הסיכון לטרשת עורקים: עישון, דיאטה רוויה בשומנים, השמנת יתר ורמת כולסטרול רע גבוהה בדם.

 

סימנים מחשידים: דלקת חניכיים מוזנחת. בשנים האחרונות יש יותר ויותר עבודות שמראות קשר בין אנשים שלהם עודף כולסטרול לאנשים עם בעיות חניכיים. המחקרים גם קושרים בין דלקות חניכיים מוזנחות לסיכון בפגיעה בכלי הדם. לפי אחת התיאוריות, החיידקים המצויים בחניכיים המזוהמות גורמים ליצירת קריש דם בתוך כלי הדם, מה שעלול לגרום בהמשך לסתימת כלי הדם, להחמרת מחלה קיימת ובמקרים קיצוניים להתקף לב. לפי תיאוריה אחרת, עלייה בחומרים המעורבים בתהליכי הדלקת בחניכיים, הם אלה שפוגעים בכלי הדם.

 

מה עושים? פנו לרופא המשפחה ולקרדיולוג. הבדיקות שתבצעו כוללות בדיקות דם, המצביעות על גורמי סיכון כמו רמות גבוהות של כולסטרול רע ושומנים בדם, א.ק.ג במנוחה ובמאמץ, מיפוי לב ואקו לב. בהתאם לתוצאות אפשר לשקול ביצוע צנתור.

 

סרטן בחלל הפה

מה זה? מגוון נגעים בפה העלולים לפתח ממאירות ולפגוע בכל חלל הפה: לשון, חך, לחיים, עצמות הלסת. הנגעים האלה בדרך כלל אינם גורמים לכאב, והם עלולים להתפתח באזורים חבויים, שניתנים לאבחנה על־ידי רופא בלבד.

 

סימנים מחשידים: הופעת נגעים בריריות חלל הפה (מעל הלשון, בתחתית הלשון, בחך, בלחי).

מה עושים? כל פצע או כיב שאינו מתרפא או שינוי צבע בריריות מהווה נורת אזהרה. פנו לרופא שיניים מומחה לרפואת פה או לכירורג פה ולסת. לאישור האבחנה יש לבצע ביופסיה של הנגע ובדיקתו במיקרוסקופ.

 

  • ייעוץ מקצועי: ד"ר ירון ברנשטיין, רופא שיניים וסמנכ"ל רפואה ברשת מרפאות מכבידנט

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם לסוכרת וללוקמיה יש סימנים בפה
צילום: index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים